Zbycie i nabycie całości lub części spadku

Data: 2013-05-26 16:17:40
Autor: poszukiwacz
Zbycie i nabycie całości lub części spadku
W art. 1051 kc jest tak jakby rozróżnienie na "udział spadkowy" oraz "część spadku". Ja rozumiem to w ten sposób że "udział spadkowy" jest potwierdzony dopiero po wydaniu postanowienia stwierdzającego nabycie spadku lub po zarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia.
Natomiast "całość spadku" lub "część spadku", przypadająca spadkobiercy który spadek przyjął, określa jakościowo prawo spadkobiercy które nie jest jeszcze potwierdzone ilościowo.

PYTANIE:
Czy spadkobierca który złożył przed notariuszem oświadczenie o nabyciu spadku (na podstawie aktu zgonu spadkodawcy oraz własnego aktu urodzenia) może od razu sprzedać całość lub cześć przypadającego mu spadku innemu współspadkobiercy? To znaczy czy może to zrobić jeszcze przed wydaniem postanowienia o nabyciu spadku lub przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia?

Interesujący w tym kontekście jest też art. 1027.

Data: 2013-05-26 16:49:00
Autor: witek
poszukiwacz wrote:
[...]

Zrobic może, pytanie tylko na ile skutecznie.

Po pierwsze bez jakiegokolwiek dokumentu formalnie nie wiadomo jeszcze jaką część spadku dostaniesz, wiec o ile dwie strony się dogadają i nie będą miały wzajemnych pretensji to pewnie nikt sie nie bedzie czepiał.

Noatmiast jakby ktoś bardzo chciał sie przyczepic albo protestować to haka pewnie znajdzie.

Może to być np osoba trzecia względem, której masz dług. Przed stwierdzeniem nabycia spadku tknąć cię nie może, bo stwierdzeniu nabycia spadku, okazuje się, że juz tego spadku nie masz i nie ma komornik co egzekwować.

Dodoatkowo zerknij na art 1036, ktory mówi, że roporządzić udziałem możesz za zgodą pozostałych spadkobierców.

Po kolejnie jeśli to sprzedajsz to zapewne jakiś podatek by się w US przydał. A na podstawie czego wypełnisz papiery do US.

Jak sie nie boisz, że ktoś bedzie szukał haka, to możesz jak cię tak goni, ale ja bym poczekał.

Data: 2013-05-27 11:25:00
Autor: poszukiwacz
witek wrote:
Po pierwsze bez jakiegokolwiek dokumentu formalnie nie wiadomo jeszcze jaką część spadku dostaniesz, wiec o ile dwie strony się dogadają i nie będą miały wzajemnych pretensji to pewnie nikt sie nie bedzie czepiał.
Tak, nie ma pewności jaka będzie wartość liczbowa udziału spadkowego w ułamkowym odniesieniu do wszystkich spadkobierców ale jeśli u notariusza spotkają się dwaj spadkobiercy i obydwaj uznają swoje roszczenia do spadku to uważam że mogą rozporządzić wobec siebie częścią lub całością praw do spadku należnemu każdemu z nich (który nie jest określony dokładnym ułamkiem a tylko z nazwy). Czyli brat A może kupić od brata B część lub całość praw i obowiązków spadkowych związanych z osobą brata B. Jest w tym ryzyko, hazard, na który strony się godzą więc i wartość nabywanych praw może być nisko wyceniona. Czynnik ryzyka jest częsty w umowach - na przykład hipoteka odwrócona, dożywocie.

Może to być np osoba trzecia względem, której masz dług. Przed stwierdzeniem nabycia spadku tknąć cię nie może, po stwierdzeniu nabycia spadku, okazuje się, że juz tego spadku nie masz i nie ma komornik co egzekwować.
Nie zgodzę się z tym. Już od chwili złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku - spadkobierca odpowiada za długi i to nie tylko majątkiem ze spadku ale także swoim własnym majątkiem.
Stwierdzenie nabycia spadku uzyska nabywca spadku - to on bierze udział w postępowaniu spadkowym i to on ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe.
-- -- -- -- -- --
Art. 1053.
Nabywca spadku wstępuje w prawa i obowiązki spadkobiercy.
-- -- -- -- -- --

Dodatkowo odpowiedzialność za długi reguluje:
-- -- -- -- -- --
Art. 1055.
§ 1. Nabywca spadku ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe w tym samym zakresie co zbywca. Ich odpowiedzialność względem wierzycieli jest solidarna.
§ 2. W braku odmiennej umowy nabywca ponosi względem zbywcy
odpowiedzialność za to, że wierzyciele nie będą od niego żądali spełnienia świadczeń na zaspokojenie długów spadkowych.
-- -- -- -- -- --

Dodatkowo zerknij na art 1036, ktory mówi, że roporządzić udziałem możesz za zgodą pozostałych spadkobierców.
-- -- -- -- --
Art. 1036.
Spadkobierca może za zgodą pozostałych spadkobierców rozporządzić udziałem w przedmiocie należącym do spadku. W braku zgody któregokolwiek z pozostałych spadkobierców rozporządzenie jest bezskuteczne o tyle, o ile naruszałoby uprawnienia przysługujące temu spadkobiercy na podstawie przepisów o dziale spadku.
-- -- -- -- --
To dotyczy rozporządzania *udziałem w konkretnym przedmiocie* gdy nie jest jeszcze dokonany dział spadku.
Natomiast rozporządzenie *udziałem w spadku* nie narusza uprawnień spadkobierców co do przedmiotów w spadku bo mają takie uprawnienia aż do wykonania działu spadku.

Po kolejnie jeśli to sprzedajsz to zapewne jakiś podatek by się w US przydał. A na podstawie czego wypełnisz papiery do US.
Na podstrawie własnego uznania ceny zbycia. To jest podobne do uznaniowości wyceny praw autorskich.

Data: 2013-05-26 20:08:47
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 26 May 2013, poszukiwacz wrote:

[...]

  A ja nie.
  IMO "część spadku" to po prostu część którą się sprzedaje.
  Sprzedajesz np. 50% spadku. Twojego spadku.
  Ale jeśli w spadku masz udział 25% do spóły z rodzeństwem,
to Twój udział wynosi 25%.
  Czyli ewentualnie możesz sprzedać 50% ze swojego udziału.
  Znaczy 12,5% całego spadku.

  Pierwsze część przepisu zwyczajnie wyjaśnia, że spadku
nie trzeba sprzedawać metodą "wszystko albo nic", druga, że
dotyczy to również udziału.
  Można sprzedać pół udziału wynoszącego ćwierć spadku :)

[...]

  IMVHO dobrze gadasz, choć intencją ustawodawcy niemal na pewno
było "prawo do żądań"[1] (np. możliwość roszczeń o pokrycie udziału
w kosztach związanych z utrzymaniem spadku, już poniesionych
z mocy zobowiązań solidarnych, jeszcze przed formalnym stwierdzeniem
spadku), to z litery przepisu tak właśnie wynika - że spadkobiercy
miedzy sobą mogą zwierać umowy dotyczące własnych udziałów
w spadku (z definicji udziałów, skoro spadkobierców jest
wielu :))

[1] inne przepisy określają rodzaj tych żądań, np. art.1034,
  ale nie określają terminu od którego można je wnosić,
  znaczy przepis który obejmowałby spadkobierców powodowałby,
  że zobowiazani do rozliczenia mogliby kazać się wypchać
  do uprawomocnienia się stwierdzenia spadku.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-06-03 22:45:15
Autor: Dezeusz
W dniu 2013-05-26 16:17, poszukiwacz pisze:
[...]

Nabycie spadku datuje się na jego otwarcie tj. śmierć spadkodawcy. Co za tym idzie - jak w dniu 1 czerwca 2013 roku umrze nam "bogaty wujek" to jeśli jesteśmy jego jedyną rodziną i nie zostawił testamentu to dziedziczymy - 1 czerwca 2013 roku.

Spadkobierca ustawowy / testamentowy może spadek przyjąć i odrzucić (art. 1012 i nast kc).
Umowa zbycia spadku może być zawarta dopiero po przyjęciu spadku przez spadkobiercę, umowa zawarta przed przyjęciem spadku jest nieważna. Ustawa wprawdzie nie wymaga, by spadkobierca legitymował się stwierdzeniem nabycia spadku lub zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia. Co do zasady należałoby uznać, że postanowienie w przedmiocie stwierdzenia nabycia spadku przez kilku spadkobierców powinno zostać już wydane lub też powinien zostać sporządzony akt poświadczenia dziedziczenia, gdyż pozwala ono na prawidłowe określenie kręgu spadkobierców czy też doprecyzowanie wysokości udziału w spadku przysługującemu zbywcy.

Ważna jest również forma, którą należy takiej umowie nadać tj. forma aktu notarialnego pod rygorem nieważności (patrz art. 1052 par. 3).
Ponadto art 19 ust 6 ustawy o spadkach i darowiznach nakłada na notariusza obowiązek uzyskania od zbywcy spadku pisemnej zgody naczelnika urzędu skarbowego albo zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że nabycie spadku jest zwolnione od podatku lub że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia (naczelnik wyda zaświadczenie w oparciu o deklarację podpartą prawomocnym post. sądu o nabyciu spadku lub akcie poświadczenia).

Co do art. 1036 - obowiązuje on tylko dla udziału w przedmiocie należącym do spadku, a nie udziale w spadku!!!! Zmarł nasz ojciec, który był właścicielem kamienicy w Alejach Jerozolimskich xx w Warszawie, a ja jako jego spadkobierca sprzedaję nie cały przysługujący mi udział w spadku (nieruchomość nie wyczerpuje spadku, gdyż są jeszcze liczne lokaty bankowe oraz liczne gruntu w Zakopanem), tylko udział w tej konkretnej nieruchomości. Dopiero wtedy, w przypadku braku zgody któregokolwiek z pozostałych spadkobierców, rozporządzenie jest bezskuteczne o tyle, o ile naruszałoby uprawnienia przysługujące temu spadkobiercy na podstawie przepisów o dziale spadku. Tj. jeśli Sąd w postępowaniu o dział spadku stwierdził, że naszą przedmiotową kamienicę przyzna innemu spadkobiercy, to roszczenie nabywcy przedmiotu spadku ogranicza się tylko do spłaty (acz w skrajnym przypadku, np. po zaliczeniu darowizn dokonanych na rzecz zbywcy, może nie otrzymać nawet spłaty).

Data: 2013-06-04 20:18:23
Autor: poszukiwacz
Dezeusz wrote:
> [...]
> wskutek przedawnienia (naczelnik wyda zaświadczenie w oparciu
> o deklarację podpartą prawomocnym post. sądu o nabyciu spadku

Tak, to zaświadczenie wydaje się poważną przeszkodą:)

Art. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn określa chwilę
powstania obowiązku podatkowego:
-- -- -- -- -- -- --
1. Obowiązek podatkowy powstaje:
1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia – z chwilą przyjęcia spadku;
-- -- -- -- -- -- --
Zapewne urząd skarbowy stwierdzi że po samym przyjęciu spadku nie da się jeszcze okreslić podstawy wymiaru podatku więc nie można złożyć deklaracji i uzyskać zaświadczenia ale uważam że można już na tym etapie uzyskać *zgodę Naczelnika na zbycie praw i obowiązków ze spadku*.
Art 19 ust 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn wyraźnie rozróżnia zgodę i zaświadczenie.

Data: 2013-06-05 22:09:06
Autor: Dezeusz
W dniu 2013-06-04 20:18, poszukiwacz pisze:
Dezeusz wrote:
> [...]
 > lub akcie poświadczenia).

Tak, to zaświadczenie wydaje się poważną przeszkodą:)

Może nie jedyną - lista dokumentów/informacji potrzebnych jest długa.
O jakim spadku w ogĂłle mowa?
(zobacz np. http://notariusz-centrum-warszawa.pl/dzial-spadku.htm)

[...]
Art 19 ust 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn wyraźnie rozróşnia
zgodę i zaświadczenie.

Niezbadane są wyroki sądów i decyzje urzędów, ale co szkodzi spróbować?

Pozdr
DeZeusz

Zbycie i nabycie całości lub części spadku