Zestaw ~1500 zł

Data: 2010-07-27 00:44:42
Autor: grzesiek
Zestaw ~1500 zł
witam,

chcę złożyć dla znajomych komputer za około 1500 zł. Wymyśliłem coś
takiego:

RAM 395,00 zł - Kingston HyperX 2x2GB DDR3-1600 Dual Chanel Kit Non-
ECC CL9 KHX1600C9D3K2/4G
MoBo 325,00 zł - Gigabyte GA-880GM-UD2H
Zasilacz 219,00 zł - Enermax Eco80+ EES350AWT 350W
Dysk 157 zł - Samsung 500GB 16MB SpinPoint F3
Procesor 289,00 zł - AMD Athlon II x3 440
+ nagrywarka dvd, obudowa

Bardzo proszę o opinię i ewentualne rady/wskazówki co zmienić. Jaką
wybrać obudowę, żeby to wszystko łatwo zmieścić? Czy ta płyta główna
jest w miarę ok?

pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-07-27 10:41:27
Autor: Marx
Zestaw ~1500 zł
Data: 2010-07-27 07:10:47
Autor: grzesiek
Zestaw ~1500 zł
On 27 Lip, 10:41, Marx <M...@nospam.com> wrote:
http://forum.purepc.pl/Co-kupic-f59/Zestawy-Komputerowe-na-Sierpien-2...

Jak widac nie jest zle.

ok faktycznie nie jest najgorzej, dzięki za linka :)

a teraz pytanko: która płyta lepsza?

Asus M4A77TD czy Gigabyte GA-MA770T-UD3

pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-07-27 08:25:15
Autor: AwD
Zestaw ~1500 zł
On 27 Lip, 16:10, grzesiek <grz.olszew...@gmail.com> wrote:
> [...]

> Jak widac nie jest zle.

ok faktycznie nie jest najgorzej, dzięki za linka :)

Lepsza jest ta z pierwszego postu.

Data: 2010-07-27 22:10:16
Autor: grzesiek
Zestaw ~1500 zł
W dniu 2010-07-27 17:25, AwD pisze:

a teraz pytanko: która płyta lepsza?
Asus M4A77TD czy Gigabyte GA-MA770T-UD3
Lepsza jest ta z pierwszego postu.

ok, a możesz napisać z jakiego konkretnie powodu? Bo poza zintegrowanym układem graficznym nie zauważyłem w specyfikacji żadnej istotnej dla mnie różnicy. Więc dlaczego?

--
pozdrawiam,
Grzegorz Olszewski

Data: 2010-07-27 22:50:52
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 27-07-2010 o 09:44 grzesiek napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Tak się zastanawiam, czy nie za dużo RAM-u do komputera za 1500zł?
Toż to 1/4 ceny. Może warto zmniejszyć i dołożyć do Athlona x4? Pamięci
można dołożyć, procesor można tylko wymienić.
Przyzwoite i korzystne cenowo obudowy robi Cooler Master. Zerknij na
ich ofertę. Zmieścisz łatwo, bo ta płyta jest microATX.

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-07-28 00:50:27
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Tue, 27 Jul 2010 22:50:52 +0200, WiesłaW napisał(a):

[...]

Kontrolnie - jak uważasz - na jakim sprzęcie odczuwalny komfort pracy przy
kilku aplikacjach, responsywność systemu będzie wyższa?
- czterordzeniowy procesor + 2 GB ram
- dwurdzeniowy procesor (o porównywalnym zegarze i architekturze) + 4 GB ram

I nie wjeżdżajmy proszę w temat kodowania video, 3D Studio i podobnych, bo
IMVHO nie do tego ma służyć sprzęt, za 1500 zł.

(ciach...)

[ Ashby: How'd it turn out? Moody: Hard to say. You would know better      ]
[ than I. You lived the motherfucker. Ashby: Yeah, but living it right     ]
[ means you don't remember much of it at all.                              ]
[                                  ("Californication 2x12 La Petite Mort") ]

Data: 2010-07-29 15:48:24
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 28-07-2010 o 00:50 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Jakiś czas temu udowadniałem, że jest możliwe wykorzystać więcej niż 2GB
RAM-u w 32 bit systemie. Uwierz mi, ileż aplikacji musiałem uruchomić, aby
zająć 3GB i aby komp zaczął się w końcu mulić. Ale udało się.
Teraz Ty chcesz mi powiedzieć, że przeciętny użytkownik otworzy w jednym
czasie kilkanaście aplikacji na sprzęcie za 1,5k ? Jeżeli ma taki zamiar
to niech sobie lepiej sprawi 6GB :) Ja w ostatnim zdaniu chyba jasno
określiłem założenia?
Nie mam narzędzi do pomiaru komfortu pracy ani responsywności, ale wiem że
odczucia tych wartości bywają z reguły czysto subiektywne i na pewno nie
zależą tylko od ilości RAM !

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-07-29 21:43:08
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Thu, 29 Jul 2010 15:48:24 +0200, WiesłaW napisał(a):

(ciach...)
[...]

Nie musisz mi tego udowadniać, bo wiem, że to możliwe. Nawet 3GB można
wykorzystać wiesz? :)

Uwierz mi, ileż aplikacji musiałem uruchomić, aby
zająć 3GB i aby komp zaczął się w końcu mulić. Ale udało się.

Hmm... Komp odpalony ponad tydzień temu, w tej chwili kilka aplikacji
uruchomionych (a nie szalałem z VMware) - systeminfo wyrzuca:
Całkowity rozmiar pamięci fizycznej: 8 189 MB
Dostępna pamięć fizyczna:            3 288 MB
:D

Teraz Ty chcesz mi powiedzieć, że przeciętny użytkownik otworzy w jednym
czasie kilkanaście aplikacji na sprzęcie za 1,5k ?

Program do poczty, padu-padu, skype, przeglądarka, ze dwa okna np. Worda,
antywirus, firewall, player muzyczny, kilka okien eksploratora windows, soft
do obsługi komórki, przeglądarka zdjęć - rzadko spotykany zestaw? :)

[...]

Zdecydowanie śmiem twierdzić, że w codziennych zastosowaniach użytkownik
odczuje większy komfort mając tak samo lub wyżej taktowanego dwurdzeniowca i
więcej ramu, niż cztery rdzenie i mniej pamięci operacyjnej. Stosuję taką
zasadę już dłuższy czas i jak na razie znajomi polecają mnie swoim znajomym.
:)

[ Tylko głupcy się nie zmieniają.                            (G. Zapolska) ]

Data: 2010-07-29 22:19:50
Autor: Piotr Rezmer
Zestaw ~1500 zł
Przemysław Ryk pisze:

[...]
Z tą ilością dostępnej pamięci fizycznej trzeba uważać. Systemy Vista zjadają tyle ile się da; u mnie w Vista 32 bit goły system zabiera prawie wszystko, i wolna pamięć fizyczna to parę MB. W 7 64b jest trochę lepiej, w tej chwili task manager pokazuej 533 MB RAM wolnej pamięci fizycznej (na  4GB zainstalowanej)

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2010-07-29 22:43:08
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Thu, 29 Jul 2010 22:19:50 +0200, Piotr Rezmer napisał(a):

[...]

Wiesz - jeżeli ona leży do użycia, to niech wciąga. Ważne jest dla mnie by
soft - jak już jej nie potrzebuje - to ją zwalniał.

Systemy Vista zjadają tyle ile się da; u mnie w Vista 32 bit goły system
zabiera prawie wszystko, i wolna pamięć fizyczna to parę MB.

Bez przesadyzmu. :) U mnie naprawdę komputer potrafi dostać wycisk, więc te
8GB pamięci niejednokrotnie szybko znika. Częściowo odpowiada za to też błąd
w usłudze Windows Audio - przy X-Fi i włączonych dodatkowych funkcjach
usługa zaczyna konsumować coraz więcej pamięci i jej nie zwalnia. Ale nie
zgodzę się, że goły system zżera prawie całą dostępną pamięć fizyczną
(przesiadałem się na Vistę x64 mając 4 GB pamięci w komputerze).

W 7 64b jest trochę lepiej, w tej chwili task manager pokazuej 533 MB RAM
wolnej pamięci fizycznej (na  4GB zainstalowanej)

Co Ci tyle żre? :-O

Windows 7 Professional x64, odpalonych dosłownie kilka aplikacji (OneNote w
tray'u, Microsoft Security Essentials, z pakietu Adobe CS3 - Illustrator,
InDesign, Photoshop - bez żadnych wczytanych dokumentów):
Całkowity rozmiar pamięci fizycznej: 8 190 MB
Dostępna pamięć fizyczna:            7 123 MB

[ Cameron: I took an oath to "do no harm." House: Yeah, but it's not like  ]
[ they make you sign it or anything.                                       ]
[                                           ("House M.D. 2x01 Acceptance") ]

Data: 2010-07-29 22:50:19
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 29-07-2010 o 21:43 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Zerkam w tej chwili: 76 procesów, 880 wątków - zajęta pamięć 54% na 3065MB.
Aha, działa Skype, odtwarzacz muzyki, Office, 25 zakładek w Operze,
antywirus, PDF Reader, "blutuf" ..  Nie wyłączałem indeksowania ani
Superfeth.

Wybacz, ale wysnuję daleko posunięty wniosek, że nie jesteś przeciętnym
użytkownikiem :)

[...]

Zdecydowanie śmiem twierdzić, że na dzień dzisiejszy przeciętnemu
użytkownikowi wystarczy 2GB RAM, dwurdzeniowy procesor i dobrze
skonfigurowany system, ale niestety czas leci, a ja jestem zwolennikiem
zabezpieczania się na przyszłość - jeśli to możliwe.

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-07-29 23:13:07
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Thu, 29 Jul 2010 22:50:19 +0200, WiesłaW napisał(a):

[...]

Generalnie się zgodzę, ale - w tej chwili mam odpalonego playera, Mirandę,
Skype'a, serwer FTP (FileZilla), antywirus, firewall, Total Commander,
40tude, Thunderbird, Firefox (pusty w tej chwili), Google Chrome (dwie
zakładki), Hamachi, UltraVNC server, parę pierdółek typu Daemon Tools,
Hamster, EIZO ScreenManager Pro, usługi systemowe. Inna sprawa, że w ciągu
tygodnia od ostatniego restartu trochę się różnych programów i plików
przewinęło. :)

[...]

Zdecydowanie śmiem twierdzić, że nawet do typowo "domowych" zastosowań, przy
obecnych cenach pamięci i procesorów, przy tym, jak "wiele" z programów
potrafi rzeczywiście działać wielowątkowo - zakup 4 GB ramu i
dwurdzeniowego, podobnie taktowanego procesora, w miejsce czterordzeniowego
modelu na tej samej architekturze, da jednak lepsze rezultaty.

[ Jeżeli chcesz być kochany, kochaj sam siebie.                   (Seneka) ]

Data: 2010-07-30 10:48:08
Autor: Marx
Zestaw ~1500 zł
W dniu 2010-07-29 23:13, Przemysław Ryk pisze:
[...]
a ja uwazam ze nie bedzie roznicy - na obu Word bedzie dzialal tak samo, przegladarka bedzie dzialala tak samo i w zasadzie wszystkie podane programy beda dzialaly bez zauwazalnej roznicy w predkosci.
Zeby ta roznice zauwazyc trzeba komputer dociazyc: gry, kompilacja, konwersja filmow, edycja filmow czy nawet zdjec - to sa operacje przy ktorych dopiero mozna poczuc roznice.
Nadal bywaja to domowe zastosowania, choc juz nie takie typowe.
Marx

Data: 2010-07-31 00:14:03
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Fri, 30 Jul 2010 10:48:08 +0200, Marx napisał(a):

[...]

To w takim razie po kiego grzyba dopłacać do czterech rdzeni, jak w tej
cenie można mieć wyżej taktowanego dwurdzeniowca i więcej pamięci?

Zeby ta roznice zauwazyc trzeba komputer dociazyc: gry, kompilacja, konwersja filmow, edycja filmow czy nawet zdjec - to sa operacje przy ktorych dopiero mozna poczuc roznice.

No tak. Na domowym komputerze prosta edycja filmu, zdjęć czy gry, to
diabelnie rzadko spotykane rzeczy...

Nadal bywaja to domowe zastosowania, choc juz nie takie typowe.

Co w takim razie według Ciebie jest faktycznie takim typowym, domowym
zastosowaniem?

[ Boksera obrazić może każdy, ale nie każdy zdąży przeprosić.              ]
[                               (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]

Data: 2010-08-02 10:29:49
Autor: Marx
Zestaw ~1500 zł
W dniu 2010-07-31 00:14, Przemysław Ryk pisze:
[...]

komputer "do gier" to zupelnie inna para kaloszy, chyba sie zgodzisz ze nie o takim tutaj rozmawiamy?
Edycja filmu to czesto spotykana rzecz??? Ilu Twoich znajomych posiada soft do edycji filmow i ilu potrafi to zrobic? Chyba ze przez edycje rozumiesz wrzucenie filmu na Youtube... :)
Edycja zdjec to tez nie jest takie czeste - byc moze obracasz sie w gronie osob ktore to robia (np jestes studentem) ale w przekroju calego spoleczenstwa malo kto edytuje zdjecia...

Nadal bywaja to domowe zastosowania, choc juz nie takie typowe.

Co w takim razie według Ciebie jest faktycznie takim typowym, domowym
zastosowaniem?
WWW, poczta, GG, edytor tekstu, przegladarka zdjec - to chyba 90% zastosowan komputera u przecietnego uzytkownika.
Wystarczylaby do tego w zasadzie troche bardziej wypasiona komorka ;)
Marx

Data: 2010-08-02 14:33:54
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Mon, 02 Aug 2010 10:29:49 +0200, Marx napisał(a):

No tak. Na domowym komputerze prosta edycja filmu, zdjęć czy gry, to
diabelnie rzadko spotykane rzeczy...
komputer "do gier" to zupelnie inna para kaloszy, chyba sie zgodzisz ze nie o takim tutaj rozmawiamy?

Oczywiście, że tak. Choć z drugiej strony - nie przesadzajmy, że jest aż tak
tragicznie - vide wyniki platform do 1000 zł z
http://pclab.pl/art42364-7.html.

Edycja filmu to czesto spotykana rzecz??? Ilu Twoich znajomych posiada soft do edycji filmow i ilu potrafi to zrobic? Chyba ze przez edycje rozumiesz wrzucenie filmu na Youtube... :)

Nie każdy od razu szaleje z Adobe Premiere Pro, ale owszem - kilkoro
znajomych majstruje sobie jakieś filmy z imprez czy innych wyjazdów.

Edycja zdjec to tez nie jest takie czeste - byc moze obracasz sie w gronie osob ktore to robia (np jestes studentem) ale w przekroju calego spoleczenstwa malo kto edytuje zdjecia...

Znowu - jaką edycję zdjęć masz na myśli? Retuszu na potrzeby druku
faktycznie dokonuje mało z moich znajomych, ale już kadrowanie, usuwanie
czerwonych oczu, lekkie "rasowanie" nasycenia kolorów - to owszem, nie jest
jakieś specjalnie rzadkie.

[...]

I do tego - wg WiesłaWa - koniecznie należy kupić czterordzeniowy
procesor... :)

[ Kobiety robią dla swojego wyglądu zewnętrznego to, za co handlarz        ]
[ używanymi autami poszedłby do więzienia.                    (Nick Nolte) ]

Data: 2010-08-02 15:47:06
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 02-08-2010 o 14:33 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Nie! Do tego potrzeba co najmniej 4GB pamięci - wg Przemysława Ryka.
Bez sensu rozmawia się z kimś kto nie rozumie co się do niego pisze, a
kolejny raz nie będę tego tłumaczył.

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-02 16:43:53
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Mon, 02 Aug 2010 15:47:06 +0200, WiesłaW napisał(a):

I do tego - wg WiesłaWa - koniecznie należy kupić czterordzeniowy
procesor... :)

Nie! Do tego potrzeba co najmniej 4GB pamięci - wg Przemysława Ryka.

Znacznie bardziej pozytywne wrażenia miałem z przejścia z 4 na 8GB pamięci,
niż używanie podobnie taktowanego 2 i 4-rdzeniowca.

Bez sensu rozmawia się z kimś kto nie rozumie co się do niego pisze, a
kolejny raz nie będę tego tłumaczył.

Jeszcze się oflaguj najlepiej.

[ Nie tyle groźny jest rosyjski czołg, co jego pijana załoga.              ]
[                               (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]

Data: 2010-08-02 17:21:43
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 02-08-2010 o 16:43 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

Jeszcze się oflaguj najlepiej.

OK. To na razie, lecę po flagi :D

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-02 13:04:08
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 31-07-2010 o 00:14 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Widzę, że prócz "więcej i jeszcze więcej pamięci" nie przemawiają do Ciebie
żadne inne argumenty. Czy Ty w ogóle czytasz te posty?
Napiszę jeszcze raz. Przyszłość rysuje się w ten sposób, że coraz więcej
programów będzie korzystało z wielu rdzeni. Jeżeli nawet nie będą te  programy
optymalizowane, to i tak w większości przypadków system jest w stanie
obciążyć równo kilka rdzeni, więc niedużo stracimy. Chyba nie muszę  tłumaczyć
czym różni się procesor czterordzeniowy od dwu? Jeżeli mamy ograniczony
budżet musimy niestety iść na kompromis. Aby ten komputer jak najdłużej nam
służył jestem zdania, że trzeba zaopatrzyć się w odpowiedni procesor z tej
prostej przyczyny, że pamięci prawdopodobnie będą tanieć, a dołożenie  pamięci
jest o wiele prostsze niż wymiana procesora. Reszta to jest to, co napisał
Marx.

Następny może trafić się ktoś, komu z kolei spodobają się terabajty dysku i
napisze coś w tym stylu:
Do typowo domowych zastosowań wystarczy jednordzeniowy procesor i 1GB RAM,
natomiast 2TB na dysku są niezbędne, ponieważ użytkownicy często składują
potworne ilości danych jak zdjęcia, filmy fabularne i z kamery, muzykę,
gry w ISO, kopie zapasowe i różne śmieci. Ja tak składam i wszyscy są
zadowoleni :).. i również w niektórych przypadkach się to sprawdzi.

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-02 14:33:54
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Mon, 02 Aug 2010 13:04:08 +0200, WiesłaW napisał(a):

[...]

Wybacz. Argument "więcej i jeszcze więcej rdzeni" bez jakiegoś sensownego
uzasadnienia jest dla mnie dość kruchy. Opcja, by kupić czterordzeniowy
procesor "na zapas", bo przecież już za chwilę, już za moment nastąpi
prawdziwy wysyp wielowątkowych programów jest raczej dość karkołomną tezą,
szczególnie biorąc pod uwagę, że wielordzeniowe procesory są dostępne na
rynku od dobrych pięciu lat (a jeżeli liczyć HT w Pentium 4 - to od 2003
roku), a z wielowątkowością tak trochę średnio jest.

[...]

Podasz parę przykładów, gdzie można zaobserwować to równe rozkładanie
obciążenia na poszczególne rdzenie w przypadku korzystania z programów,
które raczej wielowątkowo nie pracują?

[...]

Wymiana procesora na ten sam czterordzeniowy model, który postulowałbyś
kupić teraz w późniejszym okresie czasu wyjdzie jednak taniej, nie sądzisz?

napisze coś w tym stylu:
[...]

A żebyś wiedział, że składują. Jak jeszcze do tego użytkownik typu
"burdelista", to miejsce na dysku topnieje wręcz w zastraszającym tempie. :)
I owszem - też niejednokrotnie znajomych przekonywałem, że kupno 1TB napędu
się jednak bardziej opłaca, niż 500GB.

[ Wilson: Why do women always do that? (...) Create ridiculous standards   ]
[ that no human could meet, with your careers, with your kids. You got to  ]
[ be more like us men.                        ("House M.D. 5e13 Painless") ]

Data: 2010-08-02 15:46:49
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 02-08-2010 o 14:33 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

Wybacz. Argument "więcej i jeszcze więcej rdzeni" bez jakiegoś sensownego
uzasadnienia jest dla mnie dość kruchy.

Gdzie jest Twój argument o potrzebie "więcej pamięci" oprócz wydumanego
przez Ciebie większego komfortu pracy?
Podałem Ci zużycie pamięci u siebie. Do tego musiałem uruchomić specjalnie
na Twoje potrzeby kilka dodatkowych programów - czego normalnie nie robię,
bo po co!
Jeżeli moje argumenty są dla Ciebie kruche, to co sądzisz o swoich?

Owszem można liczyć na to, że wielowątkowość nigdy się nie rozwinie, tak
samo jak na to, że nie będzie nigdy potrzeba więcej niż 3GB pamięci i
zmiany systemu.
W dalszym ciągu nie odróżniasz pojęcia dołożenia od wymiany.

Podasz parę przykładów, gdzie można zaobserwować to równe rozkładanie
obciążenia na poszczególne rdzenie w przypadku korzystania z programów,
które raczej wielowątkowo nie pracują?

A dlaczego miałyby się nie obciążać? U Ciebie jeden pracuje, a drugi się
nudzi? Odróżniasz wielordzeniowość od wielowątkowości?

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-02 16:43:53
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Mon, 02 Aug 2010 15:46:49 +0200, WiesłaW napisał(a):

[...]

Windows 7 Professional, na którym mam w tej chwili uruchomione:
- komunikator (Miranda + Skype)
- Total Commander
- foobar2000
- OneNote
- Outlook 2010
- Thunderbid 2.x
- 40tude Dialog
- Firefox
- Google Chrome
- FileZilla
- Microsoft Security Essentials
- TightVNC Server
- kilka gażdetów na pulpicie

Systeminfo pokazuje:
Całkowity rozmiar pamięci fizycznej: 8 190 MB
Dostępna pamięć fizyczna:            5 674 MB

Chcesz mi powiedzieć, że znacznie przyjemniej by mi się z tego komputera
korzystało, mając 4GB pamięci, ale za to Q9650 w miejsce E8400?

[...]

Moja mała, skromna praktyka pokazuje mi jak na razie, że apetyt programów na
pamięć rośnie o wiele szybciej, niż apetyt na kolejne rdzenie procesora.

[...]

W wielu przypadkach tak po prostu jest. Robię wydruk do PostScriptu z
InDesigna - obciążony jeden rdzeń (oczywiście pracować w InDesignie wtedy
nie można, gdyż druk nie jest prowadzony w tle - to dopiero wersja CS5
potrafi). Obrabiam większy plik w Illustatorze czy Photoshopie - obciążony
jeden rdzeń. Thunderbird robi aktualizację subskrybowanych kanałów RSS - no
proszę - znowu obciążony jeden rdzeń. Hamster czyści bazę artykułów - też po
tyłku dostaje jeden z rdzeni, a nie wszystkie dostępne. Ciekawe...

[ Tritter: Merry Christmas. House: And a happy go to hell.                 ]
[                               ("House M.D. 3x10 Marry Little Christmas") ]

Data: 2010-08-02 17:21:15
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
[...]

To jest bardzo ciekawe. Najpierw piszesz, że masz uruchomione 14 programów,
ponieważ są Tobie w danej chwili niezbędne, a następnie odnosisz się do
pojedynczych i to takich o których "zwykli śmiertelnicy" nawet nie  słyszeli.
Dla Ciebie mam gotową receptę - Tobie potrzebny jest jeden rdzeń i 16 GB  RAM.
Niestety, nie jestem pewien czy zrozumiałeś, ale moje początkowe sugestie
nie tyczyły Ciebie!

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-02 19:12:04
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Mon, 02 Aug 2010 17:21:15 +0200, WiesłaW napisał(a):

(ciach...)
[...]

Dobrze. Widzę, że jak teoria nie pasuje do faktów, to tym gorzej dla faktów.
OK. Niech będzie. Znaczy się taki np. Gimp, Inkscape, Paint. NET, Google
Picasa, XnView, IrfanView, OpenOffice, MS Office, Firefox, Opera, Safari,
Google Chrome, Internet Explorer, Thunderbird, Windows Live Mail, Gadu-Gadu,
Skype - to pewnie też przykłady programów, o których "zwykli śmiertelnicy"
nie słyszeli, a które mając do dyspozycji czterordzeniowe CPU dostają po
prostu skrzydeł...

Dla Ciebie mam gotową receptę - Tobie potrzebny jest jeden rdzeń i 16 GB  RAM.
Niestety, nie jestem pewien czy zrozumiałeś, ale moje początkowe sugestie
nie tyczyły Ciebie!

To dlaczego jakoś nie jesteś specjalnie w stanie pokazać, jaką korzyść (poza
mitycznym "coraz więcej programów będzie w stanie wykorzystać wiele rdzeni")
nabywca będzie miał z kupna czterordzeniowego np. Phenoma II 945, w
porównaniu z dwurdzeniowym Phenomem II 550? Konkretnie - jakie korzyści,
które najwyraźniej dadzą o sobie znać w jakich programach?

[ Jeśli uważasz kobiety za słabą płeć, spróbuj w nocy przeciągnąć          ]
[ kołdrę na swoją stronę.                     (znalezione gdzieś w necie ) ]

Data: 2010-08-02 19:57:20
Autor: Budzik
Zestaw ~1500 zł
Osobnik posiadający mail przemyslaw.ryk@gmail.com napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

zaciekawił mnie watek to sie dopytam.
Obecnie na kazdym komputerze uruchoionych jest zawsze kilka/kilkanascie programów.
Czy mam rozumiec, ze one nie sa wrzucane do poszczegolnych rdzeni tylko chodza na jedny a reszta czeka na programy, ktore same (pojedynczy program) beda w stanie korzystac z kilku rdzeni na raz?

--
Pozdrawia... Budzik
Mężczyzna musi trzy rzeczy w życiu zrobić...

Data: 2010-08-02 23:23:27
Autor: RadoslawF
Zestaw ~1500 zł
Dnia 2010-08-02 21:57, Użytkownik Budzik napisał:

[...]

System powinien porozrzucać programy na różne rdzenie, tyle że
typowy program raczej nie wykorzysta całej mocy rdzenia więc
praktycznie nie ma to znaczenia czy pracują dwa czy cztery rdzenie.
Program nietypowy który to potrafi nie zawsze jest w stanie
pracować na więcej niż jednym rdzeniu a już bardzo nieliczne
potrafią wykorzystać więcej niż dwa rdzenie.

Pozdrawiam

Data: 2010-08-03 01:01:23
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Mon, 2 Aug 2010 19:57:20 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

[...]

Nie do końca. Tak de facto zawiaduje tym system i IMVHO w momencie, gdy
jeden z rdzeniu CPU jest mocno zajęty (np. obrabiasz jakąś dużą bitmapę, ale
program nie potrafi wykorzystać więcej niż jednego rdzenia), to pozostałe
programy dostają do wykorzystania czas drugiego rdzenia.

Można to trochę wymuszać. Sprawdź opcje Menedżera Zadań - w polskich Windows
nazwano to o ile dobrze pamiętam "koligacją". Innymi słowy - jesteś w stanie
nakazać programowi, by korzystał z jednego lub drugiego rdzenia, albo obu na
raz. Jeżeli jednak program napisany jest tak, że nie potrafi jednocześnie
wykorzystać dwóch rdzeni, to niewiele to zmieni w ogólnym rozrachunku.

[ George: "It is better to be... agreeable than to be right." Bras: That's ]
[ not religion, that's marriage.              ("CSI 9x19 The Descent Man") ]

Data: 2010-08-03 08:06:29
Autor: Sławek Maculewicz
Zestaw ~1500 zł
Dnia 03-08-2010 o 01:01:23 Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>  napisał(a):

[...]

No i gra gitara! Pierwszy "procesorożerny" program zajmuje jeden rdzeń,  następny program pomyka sobie na drugim, trzeci na trzecim rdzeniu - a ty  sobie komfortowo przeglądasz kolejne strony z Flashem na czwartym.
I w takim przykładzie lepiej, żeby kazdy program trzymał się jednego  rdzenia  ;-) Jest porządek.

--
Brak sygnaturki.

Data: 2010-08-03 10:03:13
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Tue, 03 Aug 2010 08:06:29 +0200, Sławek Maculewicz napisał(a):

[...]

Mhm. Znaczy się - Ty też z tych, co to pięć razy dziennie jednocześnie mają
zapuszczone skanowanie antywirusem, kompresję potwornych ilości danych i
jednocześnie generowaniem scen w 3D Studio? :)

[ It's not how many ideas you have. It's how many you make happen.         ]
[                                                       (Juan C. Santiago) ]

Data: 2010-08-04 08:00:20
Autor: Sławek Maculewicz
Zestaw ~1500 zł
Dnia 03-08-2010 o 10:03:13 Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>  napisał(a):

[...]

Ja jestem cierpliwy (wyrozumiały?) i dwa rdzenie spokojnie opędzają moje  potrzeby.
Ale mam w pracy kilku nerwusów...  8-)

--
Brak sygnaturki.

Data: 2010-08-04 09:28:29
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Wed, 04 Aug 2010 08:00:20 +0200, Sławek Maculewicz napisał(a):

[...]

I co? Przesiadka na cztery rdzenie spowodowała, że pracuje im się znacznie
bardziej komfortowo? :)

[ Work hard. Play hard. Die young. Leave a good looking corpse.            ]
[                                    (Gil Grissom, "CSI 4x20 Dead Ringer") ]

Data: 2010-08-04 12:55:15
Autor: Sławek Maculewicz
Zestaw ~1500 zł
Dnia 04-08-2010 o 09:28:29 Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>  napisał(a):

[...]

Nie dałem im się przesiąść - zasugerowałem rozwiązanie bezkosztowe, czyli  zmianę organizacji pracy 8-)

--
Brak sygnaturki.

Data: 2010-08-04 11:06:21
Autor: Radosław Sokół
Zestaw ~1500 zł
W dniu 02.08.2010 21:57, Budzik pisze:
Czy mam rozumiec, ze one nie sa wrzucane do poszczegolnych rdzeni tylko
chodza na jedny a reszta czeka na programy, ktore same (pojedynczy program)
beda w stanie korzystac z kilku rdzeni na raz?

Odpowiedź musi być dłuższa, bo temat jest poważniejszy.

Po pierwsze, poszczególne procesy (olewamy na razie wątki)
wcale nie działają non-stop. Każdy proces może być w stanie:
uśpionym, gotowym do wykonania i wykonywanym. Olbrzymia więk-
szość procesów jest uśpiona. Oczywiście, jeden procesor może
naraz wykonywać tylko jeden proces. Stąd oczywisty wniosek,
że drugi rdzeń jest potrzebny dopiero, gdy co najmniej dwa
procesy naraz są w stanie gotowym do wykonania.

W praktyce taka sytuacja nie jest zbyt częsta, a do tego
często proces potrzebuje wykonywać się tylko kilka milisekund
i znów wchodzi w stan uśpienia. W takiej sytuacji nawet bar-
dziej opłaca się wykonać sekwencyjnie dwa procesy na jednym
rdzeniu, niż specjalnie "budzić" drugi rdzeń.

Sytuacja zmienia się, gdy dwa procesy są w stanie gotowym
do wykonania lub wykonywanym *non-stop*. Wtedy drugi rdzeń
pozwala uniknąć zmian kontekstu i przełączania realizacji
procesów.

Zatem programy nie są "wrzucane do poszczególnych rdzeni".
Rdzenie są wykorzystywane w razie potrzeby. Taki na przykład
Firefox jest w stanie realizacji w zasadzie głównie w momen-
cie wchodzenia na stronę -- potem może być uśpiony (chyba,
że na stronie są elementy dynamiczne -- dlatego warto usuwać
reklamy niepotrzebnie zwiększające ilość pracy wykonywanej
przez proces). Rdzenie *zawsze* "czekają" na programy (pro-
cesy), które potrzebują być zrealizowane w danym momencie.

Dlatego procesory wielordzeniowe przydają się naprawdę dopie-
ro w momencie używania programów podzielonych na wątki, albo
jednoczesnego używania wielu jednowątkowych programów, które
faktycznie non-stop coś liczą i obciążają procesor na 100%.
Przy równoczesnym uruchomieniu Firefoksa, Worda, antywirusa
i odtwarzacza MP3 wiele rdzeni prawie nic nie da, grzejąc się
tylko niepotrzebne (zresztą system i tak będzie się starał w
tym momencie uruchamiać jak najwięcej procesów na jednym rdze-
niu, by oszczędzać prąd).

Data: 2010-08-02 20:52:48
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 02-08-2010 o 19:12 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Włącz więc wszystkie i sprawdź zużycie pamięci, będziesz miał fakty. Tylko
po co komu aż pięć przeglądarek?.

nie słyszeli, a które mając do dyspozycji czterordzeniowe CPU dostają po
prostu skrzydeł...

Nie będę tłumaczył programistów - dlaczego nie potrafią napisać  odpowiednich
programów!

To dlaczego jakoś nie jesteś specjalnie w stanie pokazać, jaką korzyść  (poza
mitycznym "coraz więcej programów będzie w stanie wykorzystać wiele  rdzeni")

Może tak: coraz więcej programów będzie w stanie EFEKTYWNIE wykorzystać  wiele
rdzeni (może jestem naiwny, ale mam taką nadzieję).
Dobra. Mały teścik (mam nadzieję, że wystarczająco wiarygodny).. Siedzę  teraz
przy lapku R560. Mam do dyspozycji dwurdzeniowca 2 x 2,26 GHz i 3GB RAM.
Zapuszczam NOD32 4.0.314 i WinRARa. Jeden skanuje system, drugi tworzy
archiwum. Widać, że WinRAR bardzo dobrze radzi sobie z dwoma rdzeniami
(do 80% obciąża rdzenie), gorzej z Nod-em - ale cóż z tego jeżeli obydwa
obciążyły mi rdzenie do 100% !?. Zerkam na zużycie pamięci.. 54%. Taa ...
chyba polecę po dodatkową pamięć.

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-02 21:22:05
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Mon, 02 Aug 2010 20:52:48 +0200, WiesłaW napisał(a):

[...]

Skąd wniosek, że wszystkich na raz używam?

nie słyszeli, a które mając do dyspozycji czterordzeniowe CPU dostają po
prostu skrzydeł...

Nie będę tłumaczył programistów - dlaczego nie potrafią napisać
odpowiednich programów!

Co mnie to obchodzi? Patrzę jaki jest stan obecny, bo to dzisiaj ktoś chce
kupić komputer. PC to nie konsola - możliwości upgrade'u są. Do tego w ciągu
roku prawdopodobnie dojdzie do sytuacji, kiedy dzisiaj dostępna
czterordzeniowa jednostka będzie znacznie tańsza. Więc skoro dzisiaj
potencjał drzemiący w czterech rdzeniach pozostanie nie wykorzystany, to po
kiego grzyba wydawać na to pieniądze?

Moim zdaniem sensowniej jest zaopatrzyć się w większą ilość pamięci
operacyjnej (4GB zamiast 2GB), "bogaciej" wyposażoną płytę główną, sensowne
chłodzenie na procesor, porządniejszy zasilacz czy obudowę. Popatrz - między
Core 2 Duo E8400, a Core Quad Q9650 masz około 700 zł różnicy w cenie.
Między Core i5 650 i Core i5 760 masz wprawdzie różnicę tylko około 120 zł,
ale w tym pierwszym masz zintegrowaną kartę graficzną, co przy budowie
komputera do domowych zastosowań za około 1500 zł może być istotnym
argumentem za jego wyborem.

[...]

Liczę na to, że kiedyś tak będzie. Na razie tak nie jest. Wobec czego nie
bardzo rozumiem, dlaczego już teraz sugerować komuś zakup czterordzeniowego
procesora, podczas gdy wyżej lub tak samo taktowana jednostka dwurdzeniowa
jest przynajmniej ładnych parę złotych tańsza.

[...]

Mhm. Znaczy się co - użytkownik w domu po prostu nie może przeżyć godziny
bez skompresowania iluśdziesięciu gigabajtów danych? Po kiego grzyba ma je
kompresować skoro 1TB dysk kosztuje około 300 złotych brutto?

Data: 2010-08-02 22:32:52
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 02-08-2010 o 21:22 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

Skąd wniosek, że wszystkich na raz używam?

No to włącz jedną i sprawdź!

[...]

Aha, czyli według Ciebie procesory stanieją, ale pamięci już nie i lepiej
mieć dwa procesory niż komplet wykorzystanych pamięci?

[...]

Bujasz w obłokach? Mowa była o trzy i czterordzeniowym Athlonie! Jakie i5,
jakie 700 zł różnicy?

[...]

Może dlatego, że nawet teraz użytkownik ma szansę te rdzenie wykorzystać,
czego nie można powiedzieć o 4GB pamięci, która jest droższa dwa razy?

Mhm. Znaczy się co - użytkownik w domu po prostu nie może przeżyć godziny
bez skompresowania iluśdziesięciu gigabajtów danych? Po kiego grzyba ma  je
kompresować skoro 1TB dysk kosztuje około 300 złotych brutto?

W koło Wojtek. Miało być 500GB! Kompresuje się chociażby po to, aby  zmieścić
duże pliki na płytach. To był tylko przykładowy test, ale oczywiście nie po
Twojej myśli. Nigdy nie twierdziłem, że na dzień dzisiejszy niezbędny jest
czterordzeniowiec i jestem pewien, że 4GB pamięci również jest zbędne.  Dlatego
ja prędzej jestem w stanie zainwestować w procesor niż w pamięć.. Dlaczego -
napisałem już kilka razy, a i wykorzystać 3GB pamięci przy normalnym
użytkowaniu jeszcze nie udało mi się.

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-03 01:01:23
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Mon, 02 Aug 2010 22:32:52 +0200, WiesłaW napisał(a):

Skąd wniosek, że wszystkich na raz używam?

No to włącz jedną i sprawdź!

No jakoś tak się akurat składa, że Firefox i Chrome to u mnie praktycznie
non stop działają. Firefoksowi zdarza się spuchnąć do dobrych 300-400MB, na
starcie wciągnął 130MB, podobnie Chrome. Thunderbird kolejne 65MB, 40tude
ponad 40MB, Skype - prawie 100MB, Miranda - 40MB, foobar blisko 180MB. Kilka
programów i poszło ile? Ponad 600 MB. Dołóż narzut samego systemu,
firewalla, antywirusa.

Ciekawostka natomiast kolejna - jaki jest procent wykorzystania choć jednego
rdzenia procesora przez przeglądarkę podczas łażenia po stronach?

[...]

Większy zysk mam z wyżej taktowanego dwurdzeniowego procesora i większej
dostępnej ilości pamięci operacyjnej, niż z połowę mniejszej ilości ram i
czterordzeniowego procesora. To pierwsza korzyść dla mnie.

Po drugie - patrząc na rozwój oprogramowania, to jednak śmiem twierdzić, że
w segmencie użytkowników domowych wymagania na ilość dostępnej pamięci rosną
szybciej, niż na ilość dostępnych rdzeni.

Intel również to chyba zauważył i stąd w Core i5 / i7 / i3 (nie wszystkich)
Turbo podbija najmocniej _jeden_ rdzeń, gdy ten konkretny jest najbardziej
obciążony (oprócz oczywiście konieczności zachowania TDP na ustalonym
poziomie).

[...]

Bujasz w obłokach?

Wręcz przeciwnie.

Mowa była o trzy i czterordzeniowym Athlonie!

Phenom II X4 910e - 642 brutto
(http://www.morele.net/procesor-amd-phenom-ii-x4-910e-2-6ghz-8mb-65w-am3-box-hd910eocgmbox-308856/)
Phenom II X3 705e - 453 brutto
(http://www.morele.net/procesor-amd-phenom-ii-x3-triple-core-705e-am3-7-5-mb-65w-box-hd705eocgibox-241050/)
Phenom II X2 550 - 330 brutto
(http://www.morele.net/procesor-amd-phenom-ii-x2-550-dual-core-am3-80w-hdx550wfgmbox-294078/)

Różnice w cenie:
- X4 do X3 - 189 złotych
- X3 do X2 - 123 złote
- X4 do X2 - 312 złotych

Przy czym ups - X2 ma jednak o 500MHz wyższe taktowanie.

Jakie i5, jakie 700 zł różnicy?

Popatrz po cenach.

[...]

W końcu użytkownik w domu nic innego nie robi, tylko kompresuje pliki
WinRARem i jednocześnie skanuje dysk antywirusem.

Co do cen pamięci:
- 2*1GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz - 216 brutto
- 2*2GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz - 364 brutto
Jak bym nie liczył, to za 4GB musiałbym zapłacić 432 zł, by było to dwa razy
droższa inwestycja.

Przy okazji - za Phenoma II X2 550 zapłacę 312 złotych. Wyciągając
dwukrotnie wyższą kwotę na rękę Phenoma II X4 nie kupię.

[...]

Jakoś tak konkretniej można prosić? Jakie duże pliki chcesz mieścić na
płytach i dodatkowo je kompresujesz? Jak patrzę po znajomych i to co
archiwizują:
- filmy - najczęściej w formatach XviD, DivX, MKV, QuickTime, Windows Media
Video. Ups. Już skompresowane...
- zdjęcia - najczęściej JPEG, rzadko kiedy TIFF. Ups. Już skompresowane...
- audio - najczęściej MP3, FLAC, Windows Media Audio. Ups. Już
skompresowane...

I naprawdę raczej nie chcę wyciągać takiego małego faktu, że IMVHO
zdecydowana większość osób zrzucając dane na płytki chce mieć w razie czego
do nich szybki dostęp, a nie bawić się w dekompresję. Płytki cenowo tu
jeszcze wygrywają, ale pod względem ilości zajmowanego miejsca, trwałości,
czasu tworzenia archiwum, szybkości późniejszego dostępu do danych i
łatwości ich aktualizacji, to z zewnętrznymi dyskami przegrywają z kretesem.

To był tylko przykładowy test, ale oczywiście nie po Twojej myśli.

Gdzieś pisałem, że programy do tworzenia archiwów plików (WinRAR, 7-zip)
potrafią wykorzystać większą ilość dostępnych rdzeni? Cytat i Message-ID
postu poproszę.

Patrząc po znajomych po prostu widzę, jak często korzystają oni z tego typu
możliwości. Skoro płytka DVD kosztuje 2 złote (TDK DVD+R 4,7 GB), to komu
się będzie chciało siedzieć, aż dane się "skompresują" (cudzysłów zamierzony
- biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej formatów plików w chwili obecnej
już jest wewnętrznie skompresowanych)?

Nigdy nie twierdziłem, że na dzień dzisiejszy niezbędny jest
czterordzeniowiec i jestem pewien, że 4GB pamięci również jest zbędne.
Dlatego ja prędzej jestem w stanie zainwestować w procesor niż w pamięć.

Skoro tak często wykonujesz kompresję danych, to Ci się nie dziwię.

Dlaczego - napisałem już kilka razy, a i wykorzystać 3GB pamięci przy
normalnym użytkowaniu jeszcze nie udało mi się.

Podawałem Ci przykłady, że bez specjalnego "napinania" się, nie jest to
problem.

Data: 2010-08-03 12:07:57
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 03-08-2010 o 01:01 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

[...]

No i? To nie jest nawet 1/3 z 2GB. Dorzucam narzut i wychodzi mi max 1,5GB.

Ciekawostka natomiast kolejna - jaki jest procent wykorzystania choć  jednego
rdzenia procesora przez przeglądarkę podczas łażenia po stronach?

A dlaczego ciekawostka? Procent znikomy. A ktoś twierdził inaczej?

Większy zysk mam z wyżej taktowanego dwurdzeniowego procesora i większej
dostępnej ilości pamięci operacyjnej, niż z połowę mniejszej ilości ram i
czterordzeniowego procesora. To pierwsza korzyść dla mnie.

Nie neguję, że w Twoim przypadku tak jest.

Po drugie - patrząc na rozwój oprogramowania, to jednak śmiem twierdzić,  że
w segmencie użytkowników domowych wymagania na ilość dostępnej pamięci  rosną
szybciej, niż na ilość dostępnych rdzeni.

No i właśnie tu się różnimy. Uważam, że jest to wróżenie z fusów. Może masz
rację, a może jej nie masz. Więc ja w ramach asekuracji jestem zdania, coby
na początek zaopatrzyć się w odpowiedni do przypuszczalnego rozwoju  sytuacji
procesor i czekać spokojnie na rozwój sytuacji z pamięciożernością  aplikacji.
Mało? Dokupuję, wkładam i tyle.

[...]

He,he zapomniałeś, że pomysł z wielowątkowością jest również Intela?, a
procesory powyżej posiadają również Hyper-Threading? I kto tu mówi o teorii
i faktach?

Bujasz w obłokach?

Wręcz przeciwnie.

[...]

Nie.. no ja wymiękam. Ceny znam wyśmienicie, tylko staram się trzymać
głównych założeń wątku. Zgaduję, że widzisz różnicę między Phenomem,
a Athlonem?
AMD Athlon II x3 440 288,00 zł
AMD Athlon II x4 630 370,00 zł
Różnica - 82zł
Różnica między 2GB, a 4GB pamięci - ok 170 - 200 zł w zależności od  producenta.
Może my się po prostu nie rozumiemy?

[...]

Kingston DDR3 2x1024MB 1333MHz CL9 174,00 zł
http://www.iurl.pl/?8FPJ1
Kingston DDR3 2x2048MB 1333MHz CL9 338,00 zł
http://www.iurl.pl/?KoA6T
No dobra, 5 zł różnicy na sztuce :)

[...]

Ale zrozum, ja nie twierdzę, że jak użytkownik zobaczy cztery rdzenie
to od razu rzuci się do kompresowania. Tak samo jak zobaczy 4G RAM nie
będzie bez opamiętania otwierał masę wymyślnych programów.
A tak na marginesie, czasami jest konieczność podzielić np duże pliki *iso.

[...]

Wszystko się zgadza, tylko zauważ, że ogromnej większości rodaków serce
mniej boli gdy ma wydać kilka zł na płytki, niż kupić zewnętrzny dysk.
Przekonałeś już kogoś?

[...]

A gdzie ja pisałem, że Ty pisałeś? :) Po prostu próbujesz udowodnić, że
jednak nikt tego nie powinien używać.

Podawałem Ci przykłady, że bez specjalnego "napinania" się, nie jest to
problem.

Widać Twoje "napinanie" drastycznie różni się od mojego, a ja raczej do
przeciętnych użytkowników bym się nie zaliczył.

Dla zainteresowanych podam jeszcze link do listy aplikacji, które jednak w
jakimś stopniu potrafią wykorzystać wielowątkowość.
http://www.iurl.pl/?Laz2R

WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-03 12:53:13
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Tue, 03 Aug 2010 12:07:57 +0200, WiesłaW napisał(a):

[...]

To teraz wystarczy parę stron pootwierać, jakiegoś OpenOffice i zaczyna się
rzeźbienie po pliku wymiany.

[...]

To skoro typowy, domowy użytkownik z komputera głównie korzysta do
przeglądania stron internetowych, to na cholerę mu te cztery rdzenie?

[...]

Nie tylko w moim. Tyle, że ja się staram dobierać sprzęt pod zastosowania.
Jak mi znajomy mówi, że ostro ma zamiar korzystać z VMware czy na poważniej
zająć się video, to mu doradzę czterordzeniowca, sporą ilość ramu i dyski w
RAID0.

Jak znajomy chce komputer do grania, to dostaje propozycję z wysoko
taktowanym dwurdzeniowcem, sporą ilością ramu i silną kartą graficzną.

Jak ma mieć niedrogi komputer do przeglądania netu i od czasu do czasu
wygodnego pokorzystania z jakiegoś biurowego oprogramowania czy poobrabiania
zdjęć z wakacji - dwurdzeniowiec + 4GB pamięci.

[...]

Patrzę na to, co się dzieje na rynku od wprowadzenia pierwszych
dwurdzeniowców.

[...]

Zapotrzebowanie na pamięć już rośnie błyskawicznie. Sprawdź sobie, ile takie
Gadu-Gadu zżera w obecnej wersji, a ile zżerało parę wersji wstecz.

[...]

No i co z tego wynika, że mają?

Bujasz w obłokach?

Wręcz przeciwnie.

[...]

AMD Athlon II X2 250 - 230 zł
Różnica między X4 i X2 - 140 zł

Różnica między 2GB, a 4GB pamięci - ok 170 - 200 zł w zależności od  producenta.

I mocno również w zależności od taktowania.

Może my się po prostu nie rozumiemy?

Najwyraźniej. Ja nie łudzę się nadzieją, że już za chwilę, już za moment
nastąpi prawdziwy wysyp aplikacji, których działanie doskonale skalować się
będzie wraz z ilością dostępnych rdzeni w procesorze. :D

[...]

IMVHO szybciej zobaczysz pięćdziesiąt otwartych zakładek w przeglądarce,
jednocześnie działający komunikator, odtwarzacz muzyki, program pocztowy,
coś do pisania tekstu i przeglądarkę grafiki, niż korzystanie z
oprogramowania, które faktycznie wykorzysta wiele rdzeni.

A tak na marginesie, czasami jest konieczność podzielić np duże pliki *iso.

No i? Ile zyskasz na ich kompresji? Bo wiesz - dzielić można archiwizerem z
użyiem opcji "store" - czyli faktycznie bez kompresji.

[...]

Żeby to raz. Się nawet wysilać nie musiałem specjalnie słysząc teksty o tym,
że płytki padają, że wścieku idzie dostać ze składowaniem tego, że wolno i
niewygodnie się wyszukuje dane (nie każdy ma takiego pierdolca, jak ja, żeby
sobie płytki skatalogować), że trzeba pamiętać gdzie się aktualizację
konkretnych plików zrobiło. Nie raz skończyło się na zakupie małego NASa z
dyskiem 3,5" (szczególnie u osób posiadających więcej niż jeden komputer),
czy 2,5" dysków podpinanych pod USB.

[...]

Z moich doświadczeń i obserwacji wynika, że korzysta się z tego stosunkowo
rzadko.

[...]

Ja również. I mimo to ciągle jeszcze nie widzę sensu w pchanie się w
czterordzeniowca. :)

Dla zainteresowanych podam jeszcze link do listy aplikacji, które jednak w
jakimś stopniu potrafią wykorzystać wielowątkowość.
http://www.iurl.pl/?Laz2R

Od przeglądarek, programów pocztowych, odtwarzaczy multimediów,
komunikatorów czy prostego oprogramowania biurowego czy do edycji grafiki aż
się tu "roi"...

[ Wilson: I can't believe i'm able to say this, but... you're cancer-free. ]
[ (...) You're fine. Patient: I don't get it. House: Cool.                 ]
[                                                ("House M.D. 4x09 Games") ]

Data: 2010-08-03 14:22:11
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 03-08-2010 o 12:53 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

No i? To nie jest nawet 1/3 z 2GB. Dorzucam narzut i wychodzi mi max  1,5GB.

To teraz wystarczy parę stron pootwierać, jakiegoś OpenOffice i zaczyna  się
rzeźbienie po pliku wymiany.

Staram się i jakoś mi nie wychodzi to rzeźbienie pliku wymiany.
Może ten Twój Windows nie umie poprawnie przydzielać pamięci?

To skoro typowy, domowy użytkownik z komputera głównie korzysta do
przeglądania stron internetowych, to na cholerę mu te cztery rdzenie?

To ile zwykły użytkownik ma otworzyć tych zakładek aby zapełnić 4G
pamięci? Zauważ, że ja w przeciwieństwie do Ciebie (RAM) nie upieram
się nad koniecznością zakupu czterordzeniowca.
Zaczyna mnie bawić ta Twoja betonowa jednostronność :)

Patrzę na to, co się dzieje na rynku od wprowadzenia pierwszych
dwurdzeniowców.

Ja również się staram.

Zapotrzebowanie na pamięć już rośnie błyskawicznie. Sprawdź sobie, ile  takie
Gadu-Gadu zżera w obecnej wersji, a ile zżerało parę wersji wstecz.

Z 2MB do 20MB ? Strzelam, bo nie używam GG.

[...]

Wynika z tego, że umykają Ci fakty, które nie pasują do Twoich teorii.
Intel zauważył, że w segmencie użytkowników domowych wymagania na ilość
dostępnej pamięci rosną szybciej, niż na ilość dostępnych rdzeni - dlatego
wprowadził Turbo-Boost, a zapomniał po co wprowadził Hyper-Threading i
wielowątkowość :).

AMD Athlon II X2 250 - 230 zł
Różnica między X4 i X2 - 140 zł

To nawet na tanim dwurdzeniowcu chcesz oszczędzać? Może chociaż Athlon II
x2 260 za 280 zł?

Różnica między 2GB, a 4GB pamięci - ok 170 - 200 zł w zależności od
producenta.

I mocno również w zależności od taktowania.

Do czego potrzebne to taktowanie? Jakiś znaczny wzrost wydajności?

[...]

Chyba jasno napisałem - dzielić. Po co kompresować? Ewentualnie SFX.

[...]

To chyba obracasz się w innym środowisku, bo jak ja o czymś takim wspomnę
to patrzą na mnie jak na wariata :)

Od przeglądarek, programów pocztowych, odtwarzaczy multimediów,
komunikatorów czy prostego oprogramowania biurowego czy do edycji  grafiki aż
się tu "roi"...

Najpierw trzeba się zastanowić, czy w ogóle jest sens, aby takie małe
programy jakie podałeś korzystały z wielowątkowości!

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-04 10:17:18
Autor: Marx
Zestaw ~1500 zł
Fajna dyskusja wynikla i doprowadzila donikad, wiec podsumuje to tak, ze fajnie miec 4 rdzenie, i fajnie miec duzo RAM, a najlepiej jedno i drugie ;)
Moja praktyka mowi ze jeden rdzen to na pewno za malo, sporadycznie przydaloby mi sie wiecej niz 2, i raczej nigdy wiecej niz 4. Za to RAMu nigdy za malo, a jak ma sie go bardzo duzo, to wtedy mozna nawet wylaczyc swap'a.
Ale fakt jest taki ze znacznie taniej dokupic 2 GB niz 2 rdzenie, z drugiej strony te 4GB to w 32 bitowym systemie moze oznaczac tylko 3,2GB...
Marx

Data: 2010-08-04 12:38:46
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Wed, 04 Aug 2010 10:17:18 +0200, Marx napisał(a):

Fajna dyskusja wynikla i doprowadzila donikad, wiec podsumuje to tak, ze fajnie miec 4 rdzenie, i fajnie miec duzo RAM, a najlepiej jedno i drugie ;)

Pracuję w DTP. Siedząc kilka dni przy komputerze z Q6600 i 4GB pamięci z
ulgą wróciłem do swojego stanowiska z E8400 i 8GB ram na pokładzie.

[...]

Zaraz Ci WiesłaW napisze, że jemu się nigdy nie udało osiągnąć zużycia na
poziomie 3GB, ale za to co chwile kompresuje pliki, więc potrzebne są
przynajmniej 4 rdzenie. ;)

Ale fakt jest taki ze znacznie taniej dokupic 2 GB niz 2 rdzenie, z drugiej strony te 4GB to w 32 bitowym systemie moze oznaczac tylko 3,2GB...

Dlatego też pewnie idę pod prąd, ale znajomym sugeruję mocno 64-bitowy
system.

[ Planowanie ślubu jest zwykle rezultatem nieplanowania rodziny.           ]
[                                                           (Romek Rumpel) ]

Data: 2010-08-04 12:23:41
Autor: Budzik
Zestaw ~1500 zł
[...]

co daje przesiadka z 32 na 64 bitowy?
czy to jest stricte powiazane z procesorem, czy tez na zwykłym 32-bitowym mozna postawic system 64 bitowy?

--
Pozdrawia... Budzik
które mogą cię pokonać. To często popełniana omyłka.    Frank Herbert

Data: 2010-08-04 16:58:46
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Wed, 4 Aug 2010 12:23:41 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

Dlatego też pewnie idę pod prąd, ale znajomym sugeruję mocno 64-bitowy
system.

co daje przesiadka z 32 na 64 bitowy?

Przede wszystkim możliwość wykorzystania większej ilości pamięci, niż 4GB (w
praktyce około 3,2 - 3,5)

czy to jest stricte powiazane z procesorem, czy tez na zwykłym 32-bitowym mozna postawic system 64 bitowy?

Powiązane z procesorem. Jaki masz CPU w swoim komputerze?

[ Życie jest zbyt cięzkie, by przykładać do niego wagę.         (S.J. Lec) ]

Data: 2010-08-04 17:18:45
Autor: Budzik
Zestaw ~1500 zł
[...]

wszystko jasne.
mam zwykły 32 bitowy, ale wlasnie zastanawiam sie nad małym upgradem.

--
Pozdrawia... Budzik
"Błędy człowieka szlachetnego są jak zaćmienie Słońca lub Księżyca.

Data: 2010-08-05 10:51:50
Autor: Marx
Zestaw ~1500 zł
W dniu 2010-08-04 19:18, Budzik pisze:
[...]

wszystkie sa zwykle :) tylko te 64 bitowe maja dodatkowo zestaw instrukcji 64 bitowych.
Marx

Data: 2010-08-05 10:52:23
Autor: Marx
Zestaw ~1500 zł
W dniu 2010-08-04 12:38, Przemysław Ryk pisze:
Pracuję w DTP.
to jednoznacznie wyjasnia twoje nieobiektywne stanowisko w tej dyskusji
Marx

Data: 2010-08-05 12:24:02
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Thu, 05 Aug 2010 10:52:23 +0200, Marx napisał(a):

Pracuję w DTP.
to jednoznacznie wyjasnia twoje nieobiektywne stanowisko w tej dyskusji

Jak dorzucę jeszcze to, że komputer służy mi zarówno do pracy, zaspokajania
głodu informacji o świecie, rozwijania zainteresowań, słuchania muzyki,
oglądania filmów i grania, to będzie bardziej obiektywnie? ;D

[ Nie ma co płakać and rozlanym mlekiem; toż to nie piwo.                  ]
[                               (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]

Data: 2010-08-05 15:44:49
Autor: Marx
Zestaw ~1500 zł
W dniu 2010-08-05 12:24, Przemysław Ryk pisze:
[...]

Nie wiem, ale idac tym tokiem myslenia WiesłaW pracuje pewnie w instytucie chemicznym albo przy animacjach 3D ;)
Marx

Data: 2010-08-05 16:34:02
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Thu, 05 Aug 2010 15:44:49 +0200, Marx napisał(a):

[...]

Albo archiwizuje internet do archiwów RAR... ;D

[ Życie jest piękne! Jeśli prawidłowo dobierze się środki antydepresyjne.  ]
[                               (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]

Data: 2010-08-05 17:33:26
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 05-08-2010 o 16:34 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

Albo archiwizuje internet do archiwów RAR... ;D

Komuś kto formułuje tak inteligentnie wnioski, nie dałbym nawet dotknąć
swojego komputera, a co dopiero grzebać w "pamięciach" :D

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-05 22:57:57
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Thu, 05 Aug 2010 17:33:26 +0200, WiesłaW napisał(a):

Albo archiwizuje internet do archiwów RAR... ;D

Komuś kto formułuje tak inteligentnie wnioski, nie dałbym nawet dotknąć
swojego komputera, a co dopiero grzebać w "pamięciach" :D

Kogoś, kto ma tak wielką wiarę w cudowną moc większej ilości rdzeni w CPU
nawet bym do swojego blaszaka nie dopuścił. ;) Ale jak się gdzieś trafi
jakieś spotkanie, to piwko chętnie Ci postawię i podyskutuję dalej o wadach
i zaletach proponowanych rozwiązań. :D

[ Lord Marshal: Irgun. One of my best. Richard B. Riddick: If you say so.  ]
[                                            ("The Chronicles of Riddick") ]

Data: 2010-08-06 17:27:25
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 05-08-2010 o 22:57 Przemysław Ryk napisał na pl.comp.pecet:

[...]

Gdzieś to już pisałem kilka razy dlaczego większa ilość rdzeni i bynajmniej
nie chodziło o cudowną moc. Ale już zwątpiłem, że do Ciebie to kiedykolwiek
dotrze (ciekaw jestem za którym razem jesteś w stanie "zaskoczyć") Nie
pomogło nawet oflagowanie się. Ty natomiast chcesz udowodnić coś, co ja bez
większego trudu mogę sprawdzić na swoim komputerze w czasie rzeczywistym -
jak więc mogę Tobie przyznać rację?
Aby przekroczyć 2GB pamięci przy otwieraniu zakładek w YouTube (mam Operę),
musiałem otworzyć 15 zakładek (w tym cztery były czynne).
http://i36.tinypic.com/e5r3q1.jpg

Albo udowodnij mi błąd przy doświadczeniu, albo przestań się wygłupiać.
Jeżeli ktoś napisze, że często ogląda równocześnie kilkadziesiąt filmów
to owszem, również przyznam, że potrzeba mu dużo pamięci.
Tak samo jak komuś innemu, kto będzie chciał pograć w gry które korzystają
z dobrodziejstw czterech rdzeni, zasugeruję czterordzeniowca.

Też mam dobry ubaw, jak argumentujesz za czterordzeniowym
procesorem jednocześnie przecząc sobie.

To jest cytat z mojego trzeciego postu w tym wątku:
"Zdecydowanie śmiem twierdzić, że na dzień dzisiejszy przeciętnemu
użytkownikowi wystarczy 2GB RAM, dwurdzeniowy procesor i dobrze
skonfigurowany system"
Aż się dziwię, że znowu muszę pokazywać palcem. Czy Ty umiesz czytać ze
zrozumieniem? Ja na Twoim miejscu bym się tak nie cieszył.

Z tych i innych przyczyn nie widzę powodów dla których miałbym prowadzić
z Tobą dalszą dyskusję.
Mam tylko nadzieję, że ktoś postronny może wyciągnie dla siebie jakieś
wnioski.

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-06 13:26:35
Autor: Przemysław Ryk
Zestaw ~1500 zł
Dnia Tue, 03 Aug 2010 14:22:11 +0200, WiesłaW napisał(a):

[...]

Pewnie tak.

[...]

Firefox z jednym filmikiem 360p na YouTube konsumuje 200 MB. Cztery
zakładki, gdzie w jednej jest film 1080p (wszystko z YouTube, wszystkie
spauzowane) - ponad 470MB. Siedem zakładek (wszystko z YouTube, wszystkie
spauzowane) - ponad 650MB.

Faktycznie - truuuuudna sprawa...

Zauważ, że ja w przeciwieństwie do Ciebie (RAM) nie upieram
się nad koniecznością zakupu czterordzeniowca.

I dlatego z uporem maniaka przekonujesz, jaką to kapitalną inwestycją jest
czterordzeniowy procesor?

Zaczyna mnie bawić ta Twoja betonowa jednostronność :)

Cieszę się. Też mam dobry ubaw, jak argumentujesz za czterordzeniowym
procesorem jednocześnie przecząc sobie. :D

Patrzę na to, co się dzieje na rynku od wprowadzenia pierwszych
dwurdzeniowców.

Ja również się staram.

I co Ci wychodzi z tych obserwacji? :D

Zapotrzebowanie na pamięć już rośnie błyskawicznie. Sprawdź sobie, ile
takie Gadu-Gadu zżera w obecnej wersji, a ile zżerało parę wersji
wstecz.

Z 2MB do 20MB ? Strzelam, bo nie używam GG.

O słodka naiwności... Drobne 120MB przy jednym oknie rozmowy.

[...]

To, że Intel wciska
AMD Athlon II X2 250 - 230 zł
Różnica między X4 i X2 - 140 zł

To nawet na tanim dwurdzeniowcu chcesz oszczędzać? Może chociaż Athlon II
x2 260 za 280 zł?

Chciałem dać do porównania dwu- i czterordzeniowca o zbliżonym taktowaniu.

Różnica między 2GB, a 4GB pamięci - ok 170 - 200 zł w zależności od
producenta.

I mocno również w zależności od taktowania.

Do czego potrzebne to taktowanie? Jakiś znaczny wzrost wydajności?

Nie. W ogóle nie widać żadnego. Przy procesorach o tej samej architekturze
ten wyżej taktowany nie będzie miał wyższej wydajności od tego niżej
taktowanego. Jasssne.

No i? Ile zyskasz na ich kompresji? Bo wiesz - dzielić można archiwizerem
z użyiem opcji "store" - czyli faktycznie bez kompresji.

Chyba jasno napisałem - dzielić. Po co kompresować? Ewentualnie SFX.

Biorę duży plik ISO, przejeżdżam go archiwizerem z opcją "store" i podziałem
na części mniejszej wielkości. Co Ci tu da czterordzeniowiec?

[...]

Możliwe. Przede mną stawiają problem i dostają możliwe rozwiązania z
wymieniem ich wad i zalet. Jakoś częściej przeważa opcja większego komfortu
nawet kosztem wydania trochę większej kwoty.

[...]

To skoro z tego typu oprogramowania korzysta domowy, zwykły użytkownik, to
na cholerę ma brać czterordzeniowy procesor?

[ Flaszka wódki jest jak kobieta: przyciąga wzrok od pierwszego            ]
[ wejrzenia, a czy jest dobra, czy beznadziejna poznajesz dopiero rano.    ]
[                                                     (znalezione w necie) ]

Data: 2010-08-01 21:33:57
Autor: grzesiek
Zestaw ~1500 zł
W dniu 2010-07-27 09:44, grzesiek pisze:

<ciach />

dziękuję wszystkim za pomoc, w końcu zdecydowałem się na wersję z 4GB pamięci RAM. pozdrawiam :)

Data: 2010-08-02 13:38:15
Autor: WiesłaW
Zestaw ~1500 zł
Dnia 01-08-2010 o 21:33 grzesiek napisał na pl.comp.pecet:

w końcu zdecydowałem się na wersję z 4GB pamięci RAM.

Ale oczywiście 64bitowy system znajomi posiadają i nie mają
urządzeń do których nie ma sterowników na 64b ?

--
WiesłaW
Opera Mail

Data: 2010-08-03 00:00:21
Autor: grzesiek
Zestaw ~1500 zł
On 2 Sie, 13:38, WiesłaW <n...@usun.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

Ale oczywiście 64bitowy system znajomi posiadają i nie mają
urządzeń do których nie ma sterowników na 64b ?

tak, jest Windows 7 64-bit (oryginalny), sterowniki też sprawdziłem :)