Zewnętrzny magazyn danych

Data: 2010-11-29 21:27:16
Autor: Paweł
Zewnętrzny magazyn danych
Witam
Poszukuję efektywnego systemu zabezpieczenia swoich prywatnych danych, które magazynuje obecnie na dysku SATA II w komputerze, okazyjnie doł±czanym dysku PATA (przez otwarcie obudowy i podpięcie ta¶my IDE ATA) i płytach DVD. Chciałbym to wszystko zrzucić na jeden pojemny dysk ok 2 TB - żeby i na przyszło¶ć wystarczyło :)
Ponieważ mój komputer stoi na blacie mojego biurka i jest narażony na okazyjne poruszanie np. przy czyszczeniu blatu z kurzu itd. - to stwierdziłem, że najrozs±dniej będzie kupić pojemny dysk i okazjonalnie zgrywać na niego dane, a potem przechowywać go w bezpiecznym miejscu. Ze względu na niski stosunek cena/pojemno¶ć dla dysków SSD chcę kupić tradycyjny dysk magnetyczny.

Szukam zewnętrznego rozwi±zania, które posiada możliwo¶ć podpięcia/odł±czenia dysku podczas pracy systemu (tzw. hot-swap) dla dysku SATA i możliwo¶ć równoczesnego lub naprzemiennego podł±czenia dysku PATA (wtedy PATA oczywi¶cie bez hotswap).

Zastanawiam się jedynie jaki wybrać sposób podł±czania go do komputera. Mam kilka typów:
1. Wewnętrzna kieszen w zatoce 5,25 ", np. tego typu:
http://www.komputronik.pl/index.php/product/95300/Sprzet_komputerowy/Podzespoly_PC/Kieszen_Welland_ME_751.html
Tylko czy s± takie co obsłuż± dyski SATA i PATA?
2. Stacja dokuj±ca z komunikacj± eSATA, np:
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/E-SATA_w_stacji_dokujacej_Media-Tech-16510.html
Nawet fajna, bo można dostać dodatki w postaci czytnika kart i dodatkowe porty USB pod ręk±. Tyle, że ta wg recenzji ma ograniczenia pojemno¶ci dysków i obsłiugę tylko systemów 32-bit (ja mam x64). I znów bez możliwo¶ci podpięcia PATA :-/
3. Dedykowany zewnętrzny dysk eSATA o dużej pojemno¶ci, np.:
http://www.emarket.pl/pricelist/item.aspx?PID=C7740093
Niestety tu raczej nie będzie można zamontować większego dysku "kiedy¶ tam", trzeba wymieniać całe urz±dzenie. Kwestia PATA wiadomo, że nie istnieje.

Sam skłaniam się ku opcji nr 2, ze względu na potencjalne duże możliwo¶ci i perspektywiczne wykorzystanie (aczkolwiek przytoczony link to jedynie demonstrator).

Co waszym zdaniem było by najlepszym rozwi±zaniem uwzględniaj±c bezpieczeństwo przechowywania danych, wygodę korzystania (szybko¶ć transmisji danych) i jako¶ć wykonania?

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2010-11-29 21:49:26
Autor: geyb
Zewnętrzny magazyn danych
Nie bardzo rozumiem, jakie masz potrzeby.
Jeśli czysto amatorsko w warunkach domowych chcesz raz na jakiś czas zrobić sobie backup danych z peceta to kup pojemny dysk zewnętrzny podpinany przez eSATA / FireWire / USB i po sprawie. USB 2.0 jest powolny, więc raczej do okazjonalnej zabawy. Jeśli chcesz korzystać jak z normalnego dysku - pozostaje eSATA.
Piszesz, że chcesz wszystko wrzucić na ten jeden pojemny dysk, więc nie kleję, po co ci rozwiązanie, które umożliwia hotswapowe podłączanie dysków IDE/ATA i SATA - po grzyba.

Ostatnia poruszona kwestia o bezpieczeństwie przechowywanych danych mówi jedno - musisz kupić sobie NAS z obsługą RAID 1+0 albo 5 lub 6. Do tego 4 dyski twarde. A jak dodasz wygodę korzystania i jakość wykonania pozostaje tylko zbierać kasę na bardziej wypasionego NAS-a firmy QNAP :)
rzuć okiem na http://qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=148

Data: 2010-11-29 22:23:55
Autor: Paweł
Zewnętrzny magazyn danych
Użytkownik "geyb" <geyb@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:id13kr$hp4$1inews.gazeta.pl...
[...]

Toż właśnie piszę przy przy punktach 2 i 3 o rozwiązaniu eSATA - wiem, ze jest najszybsze z tych najpopularniejszych. :-)
(Kieszen z pkt 1 jest montowana wenatrz do zwyklego portu SATA)
Hotswap chciałbym, bo faworyzowana przeze mnie opcja stacji dokujacej, polegałaby na tym, ze jest ona sobie stale podpieta do kompa, a kiedy mnie najdzie ochota na dogranie jakichs danych, to wyciagam z szafy ten pojemny dysk i wlaczam go "w locie" bez wylaczania uruchomionego juz kompa (bo np. w tym czasie z jakiegos powodu nie mogę go wyłączyć).
Poza tym mam sprawny dysk PATA, który chciałbym też używać bez rozkrecania obudowy, a posadowienie go w budzie na stałe jest kłopotliwe, bo w przypadku jego montażu wewnatrz przewody zasilające grafikę blokują mi ułożenie taśmy ATA, a ona sama zaburza cyrkulację powietrza wewnątrz obudowy.

Data: 2010-11-29 22:44:32
Autor: crush
Zewnętrzny magazyn danych
W dniu 2010-11-29 22:23, Paweł pisze:
[...]

Zaburzenia cyrkulacji, RAID i co jeszcze? Wzbogacicie uran w zaciszu domowego ogniska? ;> Skoro to ma być kopia danych to co przeszkadza że ona będzie się robić o 3 godziny dłużej skoro często niemożna wyłączyć kompa żeby podpiąć dysk PATA? ;> Reasumując, kup zewnętrzny dysk OGROMNEJ pojemności i podłącz go nawet po usb2.0 i niech się robi a ty spokojnie nie wyłączaj komputera, tak jak lubisz :) parę złociszy do przodu a i owca cała ;>

--
________

Paweł Wołoszyn
http://www.goldenline.pl/pawel-woloszyn2

Data: 2010-11-29 23:40:57
Autor: Paweł
Zewnętrzny magazyn danych
[...]

Przez ten Twój uran, to aż monitor oplułem ;-)

Kopia danych swoją drogą. Chcę urządzenie które pozwoli dysk SATA podłaczyc "w locie"
Zaznaczam, że nigdzie *_nie_stwierdziłem_*, że to dysk PATA ma być podłączany w hot swap.
W poprzednim poście pisałem tylko o podłączeniu dysku PATA poza obudową, a nie w trybie hot swap. :-)
To moĹĽe jeszcze raz zacytujÄ™ swĂłj pierwszy post.......

"Szukam zewnętrznego rozwiązania, które posiada możliwość
podpięcia/odłączenia dysku podczas pracy systemu (tzw. hot-swap) dla dysku
SATA i możliwość równoczesnego lub naprzemiennego podłączenia dysku PATA
(wtedy PATA oczywiście bez hotswap)."

czyli........
1. urzÄ…dzenie powinno zapewniac hot-swap dla dysku SATA
2. urządzenie powinno pozwalać na podpięcie dysku PATA równocześnie z SATA lub zamiast niego (wtedy hot swap da PATA nie jest wymagany).

Tyle i tylko tyle :)
Dlatego generalnie interesują mnie dwa rozwiązania : albo stacja dokująca, albo kieszeń wewnętrzna
Stacja wydaje się lepsza ze względów, o których już pisałem.

Co radzicie wybrać?

Data: 2010-11-30 08:27:43
Autor: boxfish
Zewnętrzny magazyn danych
W dniu 2010-11-29 23:40, Paweł pisze:

Dlatego generalnie interesuj± mnie dwa rozwi±zania : albo stacja
dokuj±ca, albo kieszeń wewnętrzna
Stacja wydaje się lepsza ze względów, o których już pisałem.

Co radzicie wybrać?

nie bardzo rozumiem twój dylemat, je¶li musisz korzystać z dysku Pata to masz tutaj tylko jedno rozwi±zanie

Data: 2010-11-30 08:32:09
Autor: boxfish
Zewnętrzny magazyn danych
W dniu 2010-11-30 08:27, boxfish pisze:
[...]

ja natomiast olałbym dysk Pata bo pewnie ma 5 lat i 80 gb a zamiast tego kupił szuflade wellanda i duży dysk sata, podumowuj±c miałem identyczny dylemat - kupiłem sata 1 TB i kupię szufladę, za jaki¶ czas kupię v2 TB pewnie za 150 zł

Data: 2010-11-30 13:32:45
Autor: Paweł
Zewnętrzny magazyn danych
[...]

Muszę - nie muszę, po prostu mam ten dysk, s± na nim jakie¶ stare dane i chcę go wykorzystać :-)
A opcja podł±czenia PATA zamiennie z SATA przydałaby się też na przyszłó¶ć do archiwizacji danych ze starszych dysków PATA z komputerów w firmie, które niebawem zast±pie nowszymi konstrukcjami.
Wtedy ze starych komputerów wystarczy powyjmiować dyski i włożyć je w przeno¶n± stację dokuj±c±, a t± podpi±ć już przez eSATA.

Data: 2010-11-30 19:16:06
Autor: Przemysław Ryk
Zewnętrzny magazyn danych
Dnia Tue, 30 Nov 2010 13:32:45 +0100, Paweł napisał(a):

Muszę - nie muszę, po prostu mam ten dysk, s± na nim jakie¶ stare dane i chcę go wykorzystać :-)

Pytanie, ile ów stary dysk jeszcze poci±gnie.

[...]

Wydaje mi się, że prawdopodobnie operacja ta będzie przykładem działania,
gdzie "skórka nie warta jest wyprawki". Załóżmy, że:
- w tych starszych komputerach masz dyski o pojemno¶ciach rzędu 160 GB;
- masz dziesięć takich komputerów
- na każdym z dysków danych do zarchiwizowania masz jakie¶ 120 GB

Daje Ci to 1200 GB danych do przerzucenia, ewentualnie konieczno¶ć
uporz±dkowania 10 dysków wraz przerzucenia danych między nimi (by lepiej
zagospodarować posiadan± przestrzeń dyskow±). Moim zdaniem - nie ma to sensu
i raczej skłaniałbym się ku opcji:
- zewnętrzna obudowa 3,5" do podpinania dysku SATA z interfejsem USB 2.0
(jeżeli nie zależy Ci na szybko¶ci dostępu do danych) lub Gigabit Ethernet /
eSATA (jeżeli chciałby¶ mieć jako tak± wydajno¶ć)
- montaż w takowej obudowie dysku 1,5 TB
- zgranie danych z owych 10-ciu komputerów na ten jeden dysk
- sprzedanie tych 10-ciu starych napędów PATA

Co zyskujesz:
- ¶więty spokój przy ewentualnym szukaniu potrzebnych plików - przeszukujesz
tylko jeden dysk (o ile nie stosujesz żadnych narzędzi do katalogowania
zawarto¶ci, w stylu WhereItIs)
- jak by nie patrzeć - oszczędno¶ć miejsca
- mniej problemów z doborem odpowiedniej kieszeni

Ja osobi¶cie poszedłem trochę dalej. Mianowicie - w zasadzie całkowicie
zrezygnowałem z robienia archiwów na no¶nikach optycznych (OK - dane z pracy
mam w firmie również na DVD zgrane, poza kopi± na lokalnym dysku i
udostępnionym mi zasobie NAS). Zainwestowałem za to w ramki stosowane w
dyskach Ardata DuoDisk http://tinyurl.com/2us2lfh oraz 10 pustych obudów.
Sukcesywnie dokupuję do nich 2,5" dyski twarde (Samsunga HM640JJ - czyli
640GB z 16MB cache i 7200 rpm kupowałem ostatnio w Proline za 249 brutto), w
razie potrzeby wsuwam odpowiedni dysk z archiwum w kieszeń i mam
natychmiastowy dostęp do danych po SATA, a jeżeli potrzebuję gdzie¶ to
przenie¶ć - zawsze mogę podpi±ć dysk po USB 2.0.

Jedyny feler (poza tym, że wychodzi drożej niż obudowy dla dysków 3,5") -
hot-swap obsługuję do¶ć "partyzancko". Płytę główn± mam z chipstem P45 i
mostkiem ICH10R działaj±cym w trybie RAID0 (dwa dyski z systemem i bież±co
obrabianymi plikami mam na takiej konfiguracji). Z tego co się dowiedziałem,
taka kombinacja ma unieruchiomion± funkcję hot-swap, która - podobno -
działa z tym samym kontrolerem w trybie AHCI. Dostępno¶ć hot-swap to raczej
zależy głównie od kontrolera i driverów - przykładowo dokładnie taka sama
konfiguracja (RAID0 + podpinane dyski SATA) na DFI LanParty NF4 Ultra-D z
chipsetem nForce 4 Ultra nie powodowała utraty opcji "bezpiecznego usuwania
sprzętu" dla pojedynczych napędów SATA.

[ Dreams have a nasty habit of going bad when you're not looking.          ]
[                                                              (Max Payne) ]

Data: 2010-11-30 19:56:51
Autor: Mariusz
Zewnętrzny magazyn danych
SYNOLOGY - poszukaj na Allegro, trochę drogie ale niezawodne i wszystko ma :) jak zapu¶cisz w raidzie to nic nie zginie z danych

Użytkownik "Przemysław Ryk" <przemyslaw.ryk@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:hxizjipc5gsg.dlgmaverick.przemekryk.no-ip.info...
[...]

-- [ Przemysław "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]

Data: 2010-11-30 20:26:53
Autor: Przemysław Ryk
Zewnętrzny magazyn danych
Dnia Tue, 30 Nov 2010 19:56:51 +0100, Mariusz napisał(a):

SYNOLOGY - poszukaj na Allegro, trochę drogie ale niezawodne i wszystko ma :) jak zapu¶cisz w raidzie to nic nie zginie z danych

Mariusz - zacytowałe¶ tak, że pojęcia nie mam, do czego tak się zasadniczo
odnosisz. :(

[ Richard B. Riddick: Lesson Learned. No such word as "friend".            ]
[                                            ("The Chronicles of Riddick") ]

Data: 2010-12-01 09:21:24
Autor: Yakhub
Zewnętrzny magazyn danych
Dnia Tue, 30 Nov 2010 19:16:06 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

[...]

Wła¶nie przegl±dam ich stronę - fajne rozwi±zanie.
Nie widzę tylko nigdzie opcji zakupu samych obudów na dysk - s± tylko razem
z dyskiem...

--
Yakhub

Data: 2010-12-02 19:00:30
Autor: Przemysław Ryk
Zewnętrzny magazyn danych
Dnia Wed, 1 Dec 2010 09:21:24 +0100, Yakhub napisał(a):

(ciach...)
Wła¶nie przegl±dam ich stronę - fajne rozwi±zanie.

I przy okazji diablo wygodne - korzystasz ze wszystkich dobrodziejstw
interfejsu SATA, maj±c jednocze¶nie urz±dzenie przeno¶ne, które bez
problemów podł±czysz w zasadzie do każdego komputera.

Nie widzę tylko nigdzie opcji zakupu samych obudów na dysk - s± tylko razem
z dyskiem...

Faktycznie - teraz nie ma. Popytam osobę odpowiedzialn± za ten produkt w
firmie i spróbuję się czego¶ dowiedzieć (pracuję u dystrybutora tych
dysków). :)

[ Nie należy siadać na honorze, bo jedynym efektem będ± odciski na dupie.  ]
[                                                    (Tadeusz Kochanowicz) ]

Data: 2010-12-03 10:14:56
Autor: Yakhub
Zewnętrzny magazyn danych
Dnia Thu, 2 Dec 2010 19:00:30 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

(ciach...)
[...]

Daj znać na grupie.

--
Yakhub

Data: 2010-12-03 18:15:26
Autor: Przemysław Ryk
Zewnętrzny magazyn danych
Dnia Fri, 3 Dec 2010 10:14:56 +0100, Yakhub napisał(a):

[...]

No niestety - narobiłem smaka, a okazuje się, że nie wiadomo, czy to
rozwi±zanie dalej będzie utrzymywane na rynku. Pogłoski mówi± o nowszej
odmianie, gdzie ramka od dysku komunikuje się z komputerem poprzez interfejs
USB 3.0, ale czy i - jeżeli tak - to kiedy wejdzie to na rynek, to ciężko
powiedzieć. :(

[ Zabawne jak mało ważna jest Twoja praca gdy prosisz o podwyżkę, a jak    ]
[ niesamowicie niezbędna dla ludzko¶ci gdy prosisz o urlop...              ]
[                                                     (znalezione w necie) ]

Data: 2010-12-01 13:06:59
Autor: m4rkiz
Zewnętrzny magazyn danych
Użytkownik "Paweł" <brop@wp.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4cf42bfe$0$20989$65785112@news.neostrada.pl...
Kopia danych swoją drogą. Chcę urządzenie które pozwoli dysk SATA podłaczyc "w locie"

sata co do zasady umozliwia hotswap bez dodatkowych kombinacji, kup na
allegro sledzia z wyprowazonym sata i zasilaniem i po problemie

 obudowy ide z usb sa tony w smiesznych cenach, a okragla tasma rozwiaze
twoje problemy z przeplywem powietrza

Data: 2010-12-01 13:11:51
Autor: kamil
Zewnętrzny magazyn danych

"Paweł" <brop@wp.pl> wrote in message news:4cf419ef$0$21000$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Kup pierwsza lepsza stacje dokujaca eSATA z allegro za 80zl, postaw na biurku, wkladaj do niej dysk kiedy potrzeba. Robie tak od pol roku i problemow nie ma.

Pozdrawiam
Kamil

Zewnętrzny magazyn danych