Zg³oszenie budowlane - problem

Data: 2009-09-02 14:42:18
Autor: gollum
Zg³oszenie budowlane - problem
W dniu 13 sierpnia z³o¿y³em wniosek do Urzêdu Miejskiego, z informacj± o planowanym rozpoczêciu prac budowlanych, polegaj±cych na monta¿u masztu kratownicowego na ¶cianie budynku. Konstrukcja ma wysoko¶æ 4m, jednak wraz z nadawczo-odbiorczymi urz±dzeniami radiowymi, po uwzglêdnieniu mocowania masztu, bêdzie mieæ - licz±c od najwy¿szego punktu dachu - ok. 3,50m. Chcia³em to legalnie zg³osiæ do urzêdu, jednak dosta³em sprzeciw.

Czy mogliby¶cie pomóc napisaæ odwo³anie? Moim zdaniem decyzja jest zupe³nie nietrafiona, wspominaj± o tym, ¿e wg prawa (czyli wg nich) jest   to nowa, niezale¿na budowla i wymagaj± uzyskania pozwolenia na budowê. Czy w tym przypadku urzêdnicy maj± racjê, czy po prostu robi± mi 'schody'?

Skan sprzeciwu:
http://w109.wrzuta.pl/obraz/powieksz/0PcfVxVFDix

lub

http://c349.skroc.pl

Oczywi¶cie odpowiem na wszelkie pytania zwi±zane ze spraw±, proszê o pomoc :)

Data: 2009-09-02 15:35:30
Autor: Krzysztof Jod³owski
[...]

Ustawa "o udostêpnianiu informacji o ¶rodowisku i jego ochronie, udziale spo³eczeñstwa w ochronie ¶rodowiska oraz o ocenach oddzia³ywania na ¶rodowisko" uchyla punkt z Prawa Budowlanego pozwalaj±cy tylko na zg³oszenie:
c) na obiektach budowlanych - urz±dzeñ emituj±cych pola elektromagnetyczne, bêd±cych instalacjami w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony ¶rodowiska, zaliczanych do przedsiêwziêæ mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko w rozumieniu tej ustawy;

Pytanie czy Twoje zg³oszenie by³o na dok³adnie to co w tym punkcie, czyli "instalacjami w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony ¶rodowiska, zaliczanych do przedsiêwziêæ mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko w rozumieniu tej ustawy" (nie chce mi siê sprawdzaæ co to za grupa urz±dzeñ). Je¶li tak to urzêdnik mia³ racjê.
Je¶li nie to nie mia³.

Jest jeszcze trzecia opcja. Zg³oszenie mia³o zbyt ma³o danych i urzêdnik nie wiedz±c o jakie urz±dzenia chodzi, wyda³ decyzjê bezpieczniejsz±.

Wg mnie je¶li chcesz postawiæ maszt do CB lub anteny krótkofalarskiej, to mo¿esz na samo zg³oszenie (byle do 3 m). Nie licz samej anteny tylko maszt - ale mogê sie myliæ. Ale je¶li to ma byæ maszt np. komórek, to bêdzie konieczne pozwolenie na budowê i to jeszcze z operatem oddzia³ywania na ¶rodowisko i kilkoma innymi bajerami.

--
Krzysztof

Data: 2009-09-02 15:52:49
Autor: gollum
Zgłoszenie budowlane - problem
Pytanie czy Twoje zgłoszenie było na dokładnie to co w tym punkcie, czyli "instalacjami w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zaliczanych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu tej ustawy" (nie chce mi się sprawdzać co to za grupa urządzeń). Jeśli tak to urzędnik miał rację.
Jeśli nie to nie miał.

Jest jeszcze trzecia opcja. Zgłoszenie miało zbyt mało danych i urzędnik nie wiedząc o jakie urządzenia chodzi, wydał decyzję bezpieczniejszą.

Wg mnie jeśli chcesz postawić maszt do CB lub anteny krótkofalarskiej, to możesz na samo zgłoszenie (byle do 3 m). Nie licz samej anteny tylko maszt - ale mogę sie mylić. Ale jeśli to ma być maszt np. komórek, to będzie konieczne pozwolenie na budowę i to jeszcze z operatem oddziaływania na środowisko i kilkoma innymi bajerami.

Precyzując - bo faktycznie o tym nie napisałem - na maszcie docelowo mają być anteny służące do bezprzewodowej transmisji danych w paśmie 2,4GHz oraz 5GHz - było to wskazane we wniosku, jak również dołączone oświadczenie w formie załącznika, o poniższej treści:

Oświadczam, że inwestycja instalacji masztu kratownicowego o wysokości 4m, będącego przedmiotem zgłoszenia budowlanego z dnia 13.08.2009r. uzbrojonego w radiowe urządzenia nadawczo-odbiorcze, wykorzystywane do budowy sieci
bezprzewodowych w standardzie 802.11, nie wymaga sporzÄ…dzania raportu o
oddziaływaniu na środowisko, gdyż urządzenia:
– propagują fale radiowe o częstotliwości 2,4GHz oraz 5GHz, które są powszechnie
dostępne, bez dodatkowych zezwoleń na podstawie Rozporządzenia Ministerstwa
Transportu z dnia 3 lipca 2007
– nie zakłócają pracy telefonii komórkowej, urządzeń telewizyjnych lub radiowych,
oraz innych urządzeń, które nie pracują we wspomnianych częstotliwościach
– nie zaliczają się do urządzeń eliminujących pola magnetyczne, będących w
rozumieniu ustawy z dnia 27.04.2001 – Prawo Ochrony Środowiska, zaliczanych do
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu tej
ustawy.
W przedmiotowej instalacji promieniującej pola elektromagnetyczne równoważna
moc promieniowania nie przekracza 10W w zakresie częstotliwości 2-5GHz, w związku z
tym nie wymaga się sporządzania raportu oddziaływania na środowisko zgodnie z
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r., Dz. U. Nr 257 poz. 2573,
następnie zmienionym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 mają 2005r., Rz. U. Nr
92 poz. 769 w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać
na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowaniach związanych z kwalifikowaniem
przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko.

Data: 2009-09-02 15:55:30
Autor: gollum
[...]

Jeszcze jedno - moim zdaniem budowa masztu zosta³a wg urzêdników potraktowana jako zupe³nie nowa budowa, nie maj±ca nic wspólnego z istniej±cym budynkiem - pomimo tego, ¿e masz mia³by byæ umocowany do ¶ciany budynku, urzêdnicy w pi¶mie twierdz±, ¿e mia³by byæ na dachu tego¿ budynku. Szczerze powiem, ¿e po przeczytaniu otrzymanej decyzji - mimo wyszczególnionych 'uchybieñ', nie widzê zgodno¶ci ze stanem faktycznym.
Oddzia³ywanie na ¶rodowisko jest znane i nie potrzebne s± ¿adne dodatkowe ekspertyzy, maszt ma byæ przymocowany do ¶ciany, wobec czego pozwolenie na budowê te¿ nie wchodzi w grê. Czy kto¶ móg³by mi pomóc spróbowaæ zrozumieæ tok rozumowania urzêdników?

Data: 2009-09-02 16:31:35
Autor: Krzysztof Jodłowski
Zgłoszenie budowlane - problem
Jeszcze jedno - moim zdaniem budowa masztu została wg urzędników potraktowana jako zupełnie nowa budowa, nie mająca nic wspólnego z istniejącym budynkiem - pomimo tego, że masz miałby być umocowany do ściany budynku, urzędnicy w piśmie twierdzą, że miałby być na dachu tegoż budynku. Szczerze powiem, że po przeczytaniu otrzymanej decyzji - mimo wyszczególnionych 'uchybień', nie widzę zgodności ze stanem faktycznym.

Więc wg mnie nie powinieneś zgłaszać robót budowlanych, tylko po prostu zamontować ten maszt - pod warunkiem, że będzie miał mniej niż 3 m. Nie da się skrócić? Było by bez problemu - wystarczy tylko zgoda właściciela budynku.

Jak już patrzeć co napisali, to raczej nie mają racji. Zgodnie z odpowiedzią, zgłosiłeś "zamiar wykonania robót budowlanych". Wg PB:
"6) budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w
określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;
7) robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;".
Ty wykonasz montaż obiektu budowlanego a nie budowÄ™ obiektu w okreÅ›lonym miejscu. ZakÅ‚adam przy tym, że maszt jest prefabrykowany z gotowymi uchwytami itp., a nie bÄ™dziesz  go dÅ‚ubaÅ‚ rÄ™cznie. Jak masz papier (certyfikat, specyfikacja, parametry techn. itp.) od producenta, to bÄ™dzie montaż.

Czy ktoś mógłby mi pomóc spróbować zrozumieć tok rozumowania urzędników?

Tego nikt nie potrafi poza nimi samymi i ich przełożonymi :)

W ostateczności możesz zawsze wystąpić o pozwolenie na budowę. Potrwa trochę dłużej, ale dostaniesz i będziesz mógł stawiać maszt do woli.

--
Krzysztof

Data: 2009-09-02 16:47:53
Autor: gollum
[...]

Zgodę właściciela oczywiście mam, zresztą w tym samym miejscu mam zarejestrowaną także działalność gosp.
Mógłbym postawić maszt z antenami do 3m, ale przy bezprzewodowym internecie każde "10cm" jest ważne, tym bardziej, że w jednym kierunku mam małą przeszkodę do ominięcia. Ale na dzień dzisiejszy maszt wisi na wysokości 3m, da się go jeszcze podnieść ok 60-70cm w górę i chciałbym z tego skorzystać.

Jak już patrzeć co napisali, to raczej nie mają racji.

Też jestem tego zdania, stąd moje wątpliwości.

[...]

Mam kompletną dokumentację, która została załączona razem z wnioskiem, włącznie z kserokopią uprawnień budowlanych i konstrukcyjnych osób, które się pod tym podpisały.

Na temat rozróżnienia budowy od robót budowlanych znalazłem taki materiał:
http://d7a2.skroc.pl

Dość dobry punkt widzenia i pewnie będzie trzeba ten tok rozumowania przyjąć. Do tego jeszcze ta ochrona środowiska... Mimo, że dostali oświadczenie, to się czepiają. Walka z wiatrakami się chyba zapowiada...

[...]

Pozwolenie na budowę nie wchodzi w grę z uwagi na poświęcony czas i koszty. I tak już wydymali mnie prawie na 100zł na różnego rodzaju mapki (np. mapka linii wodociągowych i gazowych na posesji - po co to im do montażu masztu na ścianie budynku? ;))

Data: 2009-09-04 14:02:11
Autor: gollum
Zgłoszenie budowlane - problem
Oczywiście odpowiem na wszelkie pytania związane ze sprawą, proszę o pomoc :)

Byłem dziś w urzędzie ale to, czego się dowiedziałem, woła o pomstę do nieba... Pani "urzędnik" wydająca decyzję stwierdziła, że nawet gdybym chciał postawić mały maszcik o wysokości 50cm to i tak musiałbym mieć pozwolenie na budowę <lol> Na moje pytanie o pozwolenia na budowę anten telewizyjnych na dachach stwierdziła, że to inny temat bo antena tv jest częścią budynku, bo odbiornik znajduje się w domu :D A anteny internetowe już nie :)
Niestety nie chciała mi tego dać na piśmie, bo ponoć na piśmie dostałem decyzję i tam jest wszystko napisane. Na szczęście mam rozmowę nagraną, ale ponieważ pani o tym nie wiedziała, nie mogę jej nigdzie wykorzystać. Po prostu ręce opadają...
Jestem już umówiony z prawnikiem, napiszemy odwołanie... I zobaczymy co dalej..

Data: 2009-09-16 14:41:06
Autor: gollum
Zg³oszenie budowlane - problem
Skan sprzeciwu:
http://w109.wrzuta.pl/obraz/powieksz/0PcfVxVFDix

lub

http://c349.skroc.pl

Dla potomnych - oczywi¶cie z³o¿y³em odwo³anie, obecnie czekam na decyzjê Wojewody.

Zg³oszenie budowlane - problem