Data: 2011-01-21 10:23:15 | |
Autor: mkarwan | |
Zgody dyspozytora lotniska Smoleńsk | |
KWS - ros. komandir wozdusznogo sudna, pol. dowódca statku powietrznego
2P - drugi pilot nawigator - SzT Inżynier pokładowy - B/I D - dyspozytor lotniska Smoleńsk Zgoda dyspozytora lotniska na zejście do 1500m 10:24:33,1 KWS "Zrozumiałem, proszę podać warunku meteo" 10:24:37,0 2P "Artur" 10:24:40,0 D "Na Korsażu mgła, widzialność 400 metrów, 4-0-0 meters" 10:24:49,2 KWS "Temperaturę i cisnienie poproszę" 10:24:51,2 D "Temperatura plus 2, ciśnienie 7-45, 7-4-5, warunków do lądowania nie ma" 10:25:01,1 KWS "Dziękuję, no jeśli można to spróbujemy podejścia, ale jeśli nie będzie pogody, to odejdziemy na drugi krąg" 10:25:12,3 D "1-0-1, po próbnym podejściu wystarczy wam paliwa na zapasowe?" 10:25:18,3 KWS "Wystarczy" 10:25:19,6 D "Zrozumiałem" 10:25:22,9 KWS "Proszę o pozwolenie na dalsze zniżanie" ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ 10:25:25,3 D "1-0-1, z kursem 40 stopni, zniżanie 1500" ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Dowódca prosi dyspozytora z wieży smoleńskiego lotniska o parametry lądowania. Dyspozytor przekazuje informacje o ciśnieniu i temperaturze na poziomie pasa do lądowania potrzebne do ustawienia wysokościomierzy barycznych. Ciśnienie podaje 745(mmHg) i temperaturę +2°C. Kapitan prosi o zgodę na dalsze zniżanie sie i uzyskuje zgode dyspozytora na zniżanie sie do wysokości 1500 m. Zgoda dyspozytora lotniska na zejście do 500m 10:30:14,2 D "Aaa Polski 1 -0-1, według ciśnienia 7-4-5, zniżanie 500" ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ 10:30:21,9 KWS "Według ciśnienia 7-4-5, schodzimy, 500 metrów polski 101" ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ 10:30:23,0 B/I "Jest 7-8" 10:30:25,6 A "Robercik, ustawisz Dziękuję" 10:30:26,4 D "Polski 1 -0 -1, Kurs 79" 10:30:31,1 KWS "Kurs 79, polski 101" Załoga raz jeszcze uzgadnia ustawienie ciśnienia na poziomie lotniska na swoich wysokościomierzach barycznych. Major przelicza ciśnienie 745mmHg na 993 hektopaskale. Dyspozytor lotniska współpracuje z pilotem uzgadniając potrzebne zmiany kursu (kierunku lotu). 10:31:57,8 D "PLF 1-0-1, tu Korsaż" 10:32:01,4 KWS "Odpowiadamy" 10:32:02,7 D "Zajęliście 500 metrów?" 10:32:05,8 KWS "Na razie nie 1000, schodzimy" 10:32:08,0 D "Zrozumiałem" Dyspozytor lotniska pyta czy samolot jest na wysokości 500 m, kapitan odpowiada, że jeszcze nie, zniżaja się. 10:34:50,8 D "PLF 4-0-1 500 Zajęliście?" 10:34:54,3 KWS "Zajęliśmy 500 metrów" 10:34:56,0 KWS "Klapy 15" 10:34:56,7 D "500 metrów, na wojskowym lotnisku lądowanie wykonywaliście?" 10:34:56,7 KWS "Klapy 15" 10:34:57,0 A "Zapaliła" 10:34:57,7 A "Zapaliła" 10:35:02,9 KWS "Tak, oczywiście" 10:35:03,7 KWS "Tak, oczywiście" 10:35:04,6 D "Reflektory z prawej, z lewej, na początek pasa" 10:35:11,3 KWS "Zrozumiałem" Dyspozytor smoleńskiego lotniska, pyta czy są już na wysokości 500m, kapitan potwierdza. Dyspozytor smoleńskiego lotniska pyta czy lądował już na wojskowym lotnisku,.kapitan to potwierdza. Zgoda dyspozytora lotniska na zejście do 100m być gotowym do odejścia na drugi krąg 10:35:14,4 D "1-0-1,wykonujcie trzeci, radialna 19" 10:35:15,1 KWS "Dziękuję" 10:35:19,9 KWS "Wykonaliśmy trzeci, polski 101" 10:35:21,6 A "3-3-0 (prędkość 330 km/h ?)" 10:35:22,6 D "Polski 101, i do 100 metrow być gotowym do odejścia na drugi krąg" 10:35:29,5 KWS "Tak jest" 10:35:59,2 SzT "0,7 mil od osi" 10:36:25,4 SzT "0-1" 10:36:34,1 A "Klapy" 10:36:35,3 2P "Klapy 28" 10:36:48,0 A "(???)" 10:36:56,0 A "(???)" 10:37:01,0 KWS "Klapy" Dyspozytor prowadzi samolot przez trzeci zakręt (północno - wschodni) daje zezwolenie zejścia do 100 metrów przy zachowaniu gotowości do odejścia na drugi krąg. Wprowadza samolot w czwarty (południowo - wschodni) zakręt kierujący samolot na oś pasa lotniska. Zgoda dyspozytora lotniska na lądowanie (jeżeli pilot zobaczy ziemię z wysokości 100m) PAS WOLNY 10:39:37,3 D "Pas wolny" 10:39:39,0 A "(???)" 10:39:40,8 D "Lądowanie dodatkowo 120-3 metry" 10:39:41,4 A "???" 10:39:45,6 KWS "Dziękuję" 10:39:49,9 D "Podchodzicie do dalszej, na kursie i ścieżce, odleglość 6" 10:39:50,2 X "Sygnał dźwiękowy, F=845Hz dalsza prowadząca" 10:39:52,2 A "Dalsza" 10:39:54,1 KWS "???" 10:39:54,1 KWS "(niezr)" 10:39:57,1 A "400 metrów" PAS WOLNY. Jest to jedno z kluczowych miejsc w transkrypcji. Dyspozytor lotniska tym krotkim hasłem informuje dowódcę schodzącego do lądowania tupolewa, że pas lotniska jest wolny. Co to znaczy? Dyspozytor stwierdza: JA WIDZĘ, ŻE PAS JEST WOLNY, warunek lądowania ze strony lotniska jest spełniony. Ty, dowódco statku powietrznego, musisz sprawdzić drugi warunek dopuszczalności lądowania. Jeżeli z wysokości 100 metrów zobaczysz ziemię, śmiało ląduj! Pas lotniska jest gotowy do bezpiecznego przyjęcia lądowania twojego samolotu. Wieża smoleńskiego lotniska stoi ona około 500 metrów od progu pasa do lądowania. Można więc stwierdzić, że dyspozytor lotniska żeby podać informaje że pas jest wolny musiał widzieć do końca pasa na odległość znacznie przekraczająca 1000m - jeden z dwóch warunków dopuszczenia samolotu do lądowania. Dyspozytor tym krótkim "pas wolny" stwierdza: kolego pilocie, na lotnisku widzialność pozioma jest do lądowania odpowiednia. Tylko ty, polski kolego, masz możliwość ocenić czy spełniony jest drugi warunek dopuszczalności lądowania. Musisz kolego pilocie zejść do wysokości decyzji 100 metrów a jeżeli zobaczysz ziemię - to ląduj! źródło http://almanzor.salon24.pl/214803,pas-wolny-cz-2-katastrofa-smolenska-cz-12 |
|
Data: 2011-01-21 10:59:05 | |
Autor: jedrus | |
Zgody dyspozytora lotniska SmoleĹsk | |
W dniu 2011-01-21 10:23, mkarwan pisze:
{...cut...} Mkarwanie, czy chodzisz w heĹmie? Nie raz radzilem zebys tak ze trzy razy jebnal swoja makowka w sciane ale nie rob tego w helmie bo nie poskutkuje Nie powinno byc zgody na start z Okecia i tu szukaj przyczyny. -- jedrus http://mokotow.btx.pl/ http://automasa.pl/ http://dziadowskikraj.pl/ |
|
Data: 2011-01-21 11:54:52 | |
Autor: mkarwan | |
Zgody dyspozytora lotniska SmoleĹsk | |
UĹźytkownik "jedrus" <jedrus@nospam.btx.pl> napisaĹ w wiadomoĹci news:4d3958be$0$2456$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2011-01-21 10:23, mkarwan pisze: Nie zabieraj gĹosu w sprawach o ktĂłrych nie masz zielonego pojÄcia. |
|
Data: 2011-01-21 11:59:32 | |
Autor: jedrus | |
Zgody dyspozytora lotniska SmoleĹsk | |
W dniu 2011-01-21 11:54, mkarwan pisze:
W dniu 2011-01-21 10:23, mkarwan pisze: Qrwa, jakis bot odpisuje za mkarwana? -- jedrus http://mokotow.btx.pl/ http://automasa.pl/ http://dziadowskikraj.pl/ |
|
Data: 2011-01-21 11:05:57 | |
Autor: Wasz Pomysłowy Dobromir | |
Zgody dyspozytora lotniska Smoleńsk | |
Użytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:4d395083$0$2507$65785112news.neostrada.pl...
KWS - ros. komandir wozdusznogo sudna, pol. dowódca statku powietrznego Wszystko pięknie! Prowadził ślepy ślepego! Nasze chłopaki napierdzielali sobie na luzie w gęstej mgle naiwnie sądząc, że uda się im wykonać polecenie śp. prezia. |
|
Data: 2011-01-21 11:54:47 | |
Autor: mkarwan | |
Zgody dyspozytora lotniska Smoleńsk | |
Użytkownik "Wasz Pomysłowy Dobromir" <fresher.user@domena.org> napisał w wiadomości news:4d395a89$0$2500$65785112news.neostrada.pl...
KWS - ros. komandir wozdusznogo sudna, pol. dowódca statkuWszystko pięknie! Prowadził ślepy ślepego! Nasze chłopaki napierdzielali sobie na luzie w gęstej mgle naiwnie sądząc, że uda się im wykonać Nie zabieraj głosu w sprawach o których nie masz zielonego pojęcia. |
|