Zielone jak czerwone :-)

Data: 2012-09-18 23:29:42
Autor: rmikke
Zielone jak czerwone :-)
W dniu środa, 19 września 2012 08:07:06 UTC+2 użytkownik (Nieznane) napisał:
http://prawo.rp.pl/artykul/757704,934584-Rowerzysta-zatrzyma-sie-przed-pasami.html

Cytat ze skyscrapercity.com:

"Cyklista zatrzyma się przed pasami

 Rowerzyści będą mieli mniej swobody, przejeżdżając na zielonym świetle

Rowerzysta wjeżdżający na przejazd dla rowerów będzie musiał się zatrzymać (nawet przy zielonym świetle) - to jedna ze zmian, jakie szykują się w kodeksie drogowym. W ten sposób rowerzysta sprawdzi, czy nadjeżdżający kierowca się zatrzyma.

 Projekt nowelizacji kodeksu drogowego jest gotowy. Przygotował go parlamentarny zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Celem jest poprawa bezpieczeństwa zarówno cyklistów, jak i kierowców.

 - Wtargnięcie na przejazd rozpędzonych rowerzystów jest przyczyną wielu tragicznych wypadków - potwierdza Jędrzej Wybraniak z małopolskiej policji. Rowerzysta nawet w kasku nie ma w zderzeniu z autem najmniejszych szans. Stąd propozycje zmian.

 - Nie są one wymierzone przeciw rowerzystom, lecz mają służyć ich bezpieczeństwu - uważa Adam Jasiński, parlamentarny ekspert od bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 Dziś cyklista może korzystać z przejścia dla pieszych tylko w określonych warunkach. Zasadą jest, że zbliżając się do przejścia dla pieszych, należy zejść z roweru i pokonać je pieszo (prowadząc rower). Za złamanie tej zasady można dostać mandat. Kodeks wykroczeń przewiduje w art. 97 naganę albo nawet do 3 tys. zł grzywny za wykroczenie przeciwko przepisom o bezpieczeństwie lub porządku ruchu na drogach publicznych (a tak właśnie kwalifikuje się przejazd po zebrze bez zejścia z roweru).

 Od zasady zakazu przejazdu na zebrach przewidziano odstępstwo. Jeśli na pasach są specjalnie wyznaczone miejsca i działa na nich oddzielna sygnalizacja świetlna dla rowerzystów i pieszych, wolno pokonać pasy na rowerze. Takie przejścia znajdują się najczęściej przy drogach, na których przebiegają ścieżki rowerowe (a tych w wielu miastach jest coraz więcej). Lepiej więc wiedzieć, jakie prawo w tych sprawach obowiązuje.

 Zmiany dotyczyć mają też pieszych. Tym, którzy już są na pasach, obecny kodeks drogowy gwarantuje pierwszeństwo. Po zmianie identyczna zasada będzie dotyczyć pieszych, którzy na przejście dopiero wchodzą.

 Przygotowanie projektu wymogła od nas konwencja wiedeńska o ruchu drogowym z 1968 r. Z wieloma jej zapisami nie poradziliśmy sobie do dziś."

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=272514&page=592

1. Pan redaktor chyba nie rozumie, co pisze - według niego przez przejazd
nie wolno przejechać, jeśli nie ma przy nim sygnalizatorów. Zresztą,
w ogóle nie istnieje według niego przejazd dla rowerów, jest tylko
"przejście dla pieszych ze specjalnie wyznaczonym miejscem".

2. Nie bardzo w związku z tym rozumiem, jaka ma być ta zmiana. Bo jeśli
de facto chodzi o zatrzymywanie się tam, gdzie nie ma świateł, to ewentualnie
jestem w stanie tę zmianę zrozumieć.

Ktoś zna więcej szczegółów? Cinek?

Data: 2012-09-19 09:13:26
Autor: Andrzej W.
Zielone jak czerwone :-)
W dniu 2012-09-19 08:29, rmikke pisze:
2. Nie bardzo w związku z tym rozumiem, jaka ma być ta zmiana. Bo jeśli
de facto chodzi o zatrzymywanie się tam, gdzie nie ma świateł, to ewentualnie
jestem w stanie tę zmianę zrozumieć.

Ja jestem w stanie zrozumieć taki pomysł jeśli również kierowcy będą mieli obowiązek zatrzymania się przed skrzyżowaniem nawet wtedy gdy będą mieli zielone światło... Wszystko dla bezpieczeństwa.

--
AWa.

Data: 2012-09-20 08:45:46
Autor: Bartłomiej Zieliński
Zielone jak czerwone :-)
Użytkownik Andrzej W. napisał:
Ja jestem w stanie zrozumieć taki pomysł jeśli również kierowcy będą
mieli obowiązek zatrzymania się przed skrzyżowaniem nawet wtedy gdy będą
mieli zielone światło... Wszystko dla bezpieczeństwa.

Przypomniał mi się stary kawał o Gruzinie za kierownicą ;-)
Jedzie Gruzin samochodem i widzi czerwone światło, no to dodaje gazu i jedzie.
Na to pasażer: Co ty robisz, masz czerwone!
Gruzin: E tam, ja dżygit!
Na następnym skrzyżowaniu zielone, Gruzin zatrzymuje pojazd.
Pasażer : Jedź, masz zielone!
Gruzin: A może ten drugi też dżygit?

NB. Małym krokiem w kierunku nakazu zatrzymywania się przed zielonym światłem jest nakaz zatrzymania przed zieloną strzałką ;-)

Data: 2012-09-20 00:57:38
Autor: Piotrpo
Zielone jak czerwone :-)
W dniu czwartek, 20 września 2012 08:45:47 UTC+2 użytkownik Bartłomiej Zieliński napisał:

NB. Małym krokiem w kierunku nakazu zatrzymywania się przed zielonym światłem jest nakaz zatrzymania przed zieloną strzałką ;-)

Nie - pomijając absurdalność tego przepisu o zatrzymywaniu się na zielonej strzałce - jest to zezwolenie na skręt warunkowy (bo tabliczki były złem podobno) zielony sygnał świetlny oznacza wszędzie możliwość bezkolizyjnego przejechania na wprost (lub w określonym kierunku).

Data: 2012-09-20 00:57:57
Autor: Piotrpo
Zielone jak czerwone :-)

Data: 2012-09-20 01:15:34
Autor: rmikke
Zielone jak czerwone :-)
> [...]

podobno) zielony sygnał świetlny oznacza wszędzie możliwość bezkolizyjnego
przejechania na wprost (lub w określonym kierunku).

Nieprawdą jest, jakoby.
Mamy w Plsce dwa rózne, choć bardzo podobnie wyglądające, sygnalizatory
z zieloną strzałką i podstawową różnicą między nimi jest to, że jeden
oznacza mozliwość bezkolizyjnego przejazdu, a drugi -możliwość skrętu
warunkowego z ustępowaniem pierwszeństwa, zatrzymywaniem się przed
itd.

Data: 2012-09-20 01:40:52
Autor: Piotrpo
Zielone jak czerwone :-)
W dniu czwartek, 20 września 2012 10:15:34 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:

[...]

Mamy zieloną strzałkę oznaczającą skręt warunkowy (S2) oraz czarną strzałkę na tle zielonego sygnalizatora oznaczającą przejazd dla danego kierunku (S3). Mamy też rzadko występujący S1 (czyli sygnalizator bez skrętu warunkowego), który oznacza bezkolizyjny przejazd na wprost.
Co z tego jest nieprawdą?

Data: 2012-09-20 01:54:17
Autor: rmikke
Zielone jak czerwone :-)
W dniu czwartek, 20 września 2012 10:40:52 UTC+2 użytkownik Piotrpo napisał:
> [...]

Mamy też rzadko występujący S1 (czyli sygnalizator bez skrętu warunkowego),
który oznacza bezkolizyjny przejazd na wprost.

Pitolicie, Hipolicie.
Zajrzyjcie no do rozporzedzania: http://u.42.pl/2J83
i możemy rozmawiać dalej.

Co z tego jest nieprawdą?

W świetle rozporządzenia - wszystko co przed chwilą napisałeś.

Data: 2012-09-20 02:20:06
Autor: Piotrpo
Zielone jak czerwone :-)
W dniu czwartek, 20 września 2012 10:54:18 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:

Pitolicie, Hipolicie.
Chyba nie da się tego ukryć :)

W świetle rozporządzenia - wszystko co przed chwilą napisałeś.
Źródła mnie zawiodły :)

Data: 2012-09-20 02:55:55
Autor: rmikke
Zielone jak czerwone :-)
W dniu czwartek, 20 września 2012 11:20:06 UTC+2 użytkownik Piotrpo napisał:
W dniu czwartek, 20 września 2012 10:54:18 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:

> Pitolicie, Hipolicie.

Chyba nie da się tego ukryć :)

> W świetle rozporządzenia - wszystko co przed chwilą napisałeś..

Źródła mnie zawiodły :)

Ja sobie zebrałem z precla i wrzuciłem w zakładki:

1. PoRD: http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial2.html#rozdzial1

2. "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 3 lipca 2003 r.

w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach":
http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2003,nr,220,poz,2181,rozporzadzenie-ministra-infrastruktury-w-sprawie-szczegolowych-warunkow.html

Data: 2012-09-20 05:00:32
Autor: Rowerex
Zielone jak czerwone :-)
On 20 Wrz, 09:54, rmikke <spamca...@mailinator.com> wrote:

> [...]
> Mamy też rzadko występujący S1 (czyli sygnalizator bez skrętu warunkowego),
> który oznacza bezkolizyjny przejazd na wprost.

Czyli tylko "dwukomorowe" dla rowerzystów, zatem zapalanie tylko
czerwonego odpada. Jeśli zielone ma być prawie jak czerwone, to
należałoby też zmienić przywołane rozporządzenie?

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-09-20 10:46:33
Autor: johnkelly
Zielone jak czerwone :-)
W dniu 2012-09-20 10:40, Piotrpo pisze:
[...]

To, że S2 jest pomarańczowa, przez co wielu kierowców ma problem z ogarnięciem różnicy między S2 a S3.

Pozdrawiam
Maciej Różalski

--
... gg:1716136 ... johnkelly(at)wp.pl ... kontakt(at)maciejrozalski.eu ..
...................... blog: www.maciejrozalski.eu ......................

Data: 2012-09-20 01:52:23
Autor: Piotrpo
Zielone jak czerwone :-)
W dniu czwartek, 20 września 2012 10:46:34 UTC+2 użytkownik johnkelly napisał:

To, że S2 jest pomarańczowa, przez co wielu kierowców ma problem z ogarnięciem różnicy między S2 a S3.

Każdy z tych sygnalizatorów ma 3 kolory. W każdym razie na tablicach, które oglądałem.

http://www.znaki-drogowe.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=47&Itemid=69

To, że kierujący nie ogarniają, to akurat nic nowego jest.

Data: 2012-09-20 10:57:31
Autor: johnkelly
Zielone jak czerwone :-)
W dniu 2012-09-20 10:52, Piotrpo pisze:
[...]

Ale IMO wystarczający powód by zmienić kolorek.

Pozdrawiam
Maciej Różalski