Zielone ¶wiat³o.

Data: 2018-03-05 00:22:34
Autor: Tomasz Pyra
Zielone ¶wiat³o.
Dnia Sun, 4 Mar 2018 00:16:23 +0100, Kierwnik napisa³(a):

Zielone ¶wiat³o zezwala na wjazd za sygnalizator i nic wiecej.

Wje¿dzam na skrzyzowanie maj±c zielone i dochodzi do zderzenia, bo kto¶
z ulicy poprzecznej po prawej stronie te¿ wjecha³.
On mia³ pierwszeñstwo bo by³ po mojej prawej.
Moja wina, bo nie udzieli³em pierwszeñstwa.

To nie dzia³a w ten sposób.

Istotnie sygnalizator tak jak piszesz - zezwala (b±d¼ nie zezwala) na wjazd
i co do zasady nie modyfikuje pierwszeñstwa.

Art 5. PoRD mówi o priorytecie sygna³ów ¶witelnych przed znakami drogowymi
i priorytecie znaków nad zasadami ogólnymi.

Dlatego przyczyn± kolizji nie bêdzie nieust±pienie pierwszeñstwa, a wjazd
na skrzy¿owanie tego z prawej, mimo ¿e zygnalizator na to nie zezwala³ (tu
jeszcze warto przypomnieæ sobie sytuacje w których zielony sygna³ nie
zezwala na wjazd).

I ju¿ chyba wszystko jest jasne :)

Data: 2018-03-05 01:10:39
Autor: Kierwnik
Zielone ¶wiat³o.
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci

[...]

Nalezy dodaæ, ze dotyczy to znakow drogowych i zasad ogólnych dotyczacych
pierwszeñstwa.

[...]

Ale wielu wje¿d¿a na skrzyzowanie, gdy ju¿ jest czerwone
i w razie kolizji bedzie sie t³umaczyæ, ze sygnalizator nie swieci³.
 Je¿eli S±d da temu wiarê, to winien bêdzie
ten co wjecha³ na zielonym, ale nie ustapi³ pierwszeñstwa
temu z prawej.

Data: 2018-03-05 09:29:47
Autor: Myjk
Zielone ¶wiat³o.
Mon, 5 Mar 2018 01:10:39 +0100, Kierwnik
Je¿eli S±d da temu wiarê, to winien bêdzie ten co wjecha³ na zielonym, ale nie ustapi³ pierwszeñstwa temu z prawej.

Poproszê o link do wyroku w którym sêdzia orzek³ tak± bzdurê.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2018-03-05 09:50:29
Autor: Robert Wañkowski
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-05 o 09:29, Myjk pisze:
Mon, 5 Mar 2018 01:10:39 +0100, Kierwnik

Je¿eli S±d da temu wiarê, to winien bêdzie ten co wjecha³
na zielonym, ale nie ustapi³ pierwszeñstwa temu z prawej.

Poproszê o link do wyroku w którym sêdzia orzek³ tak± bzdurê.

Jak ju¿ tak teoretyzujemy to co sytuacji, gdy faktycznie jest uszkodzona sygnalizacja ¶wietlna?
Zielone na kierunku gdzie stoi znak A7, na kierunku z D1 powinno ¶wieciæ siê czerwone ale jest awaria i nie ¶wieci siê.

Kto¶ jest bardziej winny lub bardziej niewinny. :-)

Robert

Data: 2018-03-05 16:44:27
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-05 o 09:50, Robert Wañkowski pisze:

[...]

.... i wcale ten przypadek nie jest wyssany z palca gdy¿ sam 2x widzia³em tak± w³a¶nie sytuacjê na skrzy¿owaniu. Zapali³o siê dla mojego kierunku czerwone na kilka sekund a potem zielone. Auta z kierunku poprzecznego ruszy³y i wtedy te¿ ruszy³y z mojego kierunku. Dzia³o siê...

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-05 17:00:30
Autor: Myjk
Zielone ¶wiat³o.
Mon, 5 Mar 2018 16:44:27 +0100, Marek S
[...]

Trzeba sobie poszukaæ. :P
http://www.dziennikbaltycki.pl/wiadomosci/lebork/a/miasto-lebork-musi-wyplacic-odszkodowanie-wyrok-ws-zle-dzialajacej-sygnalizacji-swietlnej,12615129/

--
Pozdor
Myjk

Data: 2018-03-06 18:18:55
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-05 o 17:00, Myjk pisze:

Trzeba sobie poszukaæ. :P
http://www.dziennikbaltycki.pl/wiadomosci/lebork/a/miasto-lebork-musi-wyplacic-odszkodowanie-wyrok-ws-zle-dzialajacej-sygnalizacji-swietlnej,12615129/

O proszê. Ciekawe jak by sprawy siê mia³y gdyby z³e dzia³anie sygnalizatora nie trwa³o wieki - jak w powy¿szym artykule. Sygnalizacja nawala, dochodzi do kolizji i co? Kto odpowiada?

Tak przy okazji - artyku³ potwierdza mega-bezw³adno¶æ s±dów PL. 2 lata na rozstrzygniêcie prostej sprawy. A gdyby burmistrz siê pochorowa³ to pewnie przedawnienie by nast±pi³o :-D

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-06 19:48:18
Autor: Myjk
Zielone ¶wiat³o.
Tue, 6 Mar 2018 18:18:55 +0100, Marek S
O proszê. Ciekawe jak by sprawy siê mia³y gdyby z³e dzia³anie sygnalizatora nie trwa³o wieki - jak w powy¿szym artykule. Sygnalizacja nawala, dochodzi do kolizji i co? Kto odpowiada?

Wg mnie od takich sytuacji jest ubezpieczenie w³adaj±cego ¶wiate³kami.
Nagminne to raczej nie jest w ¶wietle ilo¶ci pracuj±cych sygnalizatorów.

Tak przy okazji - artyku³ potwierdza mega-bezw³adno¶æ s±dów PL. 2 lata na rozstrzygniêcie prostej sprawy.

Mów mi jeszcze, ja nadal czekam na rozprawê. Sam nie wiem czy siê jeszcze
nie przedawni³a, bo po roku od zdarzenia dosta³em zawiadomienie o
skierowaniu sprawy do s±du (w sensie policja chyba tak d³ugo to
"kierowa³a"), kolejny rok min±³ a z s±du NIC nie przysz³o.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2018-03-07 22:34:04
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-06 o 19:48, Myjk pisze:

Wg mnie od takich sytuacji jest ubezpieczenie w³adaj±cego ¶wiate³kami.
Nagminne to raczej nie jest w ¶wietle ilo¶ci pracuj±cych sygnalizatorów.

Pewnie, ¿e nie jest to nagminne. Zreszt± nie ma to specjalnie znaczenia. A co do ustalenia winnego, to ju¿ czujê nosem spychologiê. Pewnie nie da siê ustaliæ kto nimi w³ada. Kiedy¶ plakat wyborczy poderwany z jezdni uszkodzi³ mi szybê. Zgodê na rozwieszenie i warunki techniczne wyda³ UM. Komitet wyborczy twierdzi³, ¿e solidnie zamocowa³ lecz "kto¶" zerwa³ i sta³o siê. Przepychanka trwa³a rok czasu. Podda³em siê.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-07 09:54:39
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o.
U¿ytkownik "Marek S"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:p7mii4$153$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Nikt. Zwykla awaria sprzetu.
Oczywiscie pod warunkiem ze obaj kierowcy maja kamery.

No chyba, ze prokurator  zacznie sprawdzac, atesty, certyfikaty, sprawozdania, faktury ...

Tak przy okazji - artyku³ potwierdza mega-bezw³adno¶æ s±dów PL. 2 lata na rozstrzygniêcie prostej sprawy. A gdyby burmistrz siê pochorowa³ to pewnie przedawnienie by nast±pi³o :-D

Zwykla sprawa cywilna o odszkodowanie, to przedawnienie nie leci.

Poza tym ... niby dlugo, a obie strony powinny miec czas na zebranie dowodow/argumentow.
No i to apelacja, wiec na moj gust - szybko poszlo :-)

J.

Data: 2018-03-07 22:25:51
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-07 o 09:54, J.F. pisze:

Nikt. Zwykla awaria sprzetu.
Oczywiscie pod warunkiem ze obaj kierowcy maja kamery.

No chyba, ze prokurator  zacznie sprawdzac, atesty, certyfikaty, sprawozdania, faktury ...

Nie s±dzê, ¿e to tak by wygl±da³o. Prosty przyk³ad - zwyk³a awaria asfaltu, roztrzaska³em felgê na ubytku i to nie pierwszy raz. Za ka¿dym razem naprawa / wymiana by³a na koszt w³a¶ciciela drogi i to bez ganiania po s±dach.

Przypuszczam, ¿e za st³uczki wskutek awarii ¶wiate³ te¿ kto¶ odpowiada.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-08 15:02:20
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o.
U¿ytkownik "Marek S"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:p7pld4$49a$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Felga to drobiazg, a tu ktos zginac moze.
I nie posadzisz ubezpieczyciela.

Przy czym - nikt przeciez nie wymaga aby pracownik dyzurowal przy kazdym skrzyzowaniu,
wiec to jakas ocena ogolna - czy byly po dwie zarowki w sygnalizatorach,
czy wymieniano regularnie, czy przewidziano powtarzacz, czy zamowiono sterownik z wykrywaniem b³edow.

A moze jednak trzeba zajrzec do watku "zielone swiatlo" i przypomniec sobie, ze on daje tylko prawo przejechania za sygnalizator, a potem trzeba zwolnic, spojrzec w prawo, przepuscic jadace pojazdy :-)
No, tu byla mowa o drodze z pierwszenstwem, to juz nie mozna tak ³atwo za³atwic :-)

J.

Data: 2018-03-09 16:38:08
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-08 o 15:02, J.F. pisze:

Felga to drobiazg, a tu ktos zginac moze.

Parê tysi±czków wraz z oponami to nie taki drobiazg.

I nie posadzisz ubezpieczyciela.

Czy to oznacza, ¿e je¶li ¶wiat³a nawal±, kto¶ zginie, to trzeba koz³a ofiarnego z ³apanki dopa¶æ? Np. ekspedientkê z pobliskiego sklepu? :-D

Przy czym - nikt przeciez nie wymaga aby pracownik dyzurowal przy kazdym skrzyzowaniu,

Ok, ale tak samo nie mam hydraulika dy¿uruj±cego w domu ale jak mnie zaleje, to kasê na naprawy dostanê. Po to w³a¶nie unbezpieczalnie wymy¶lono. Dlatego wydaje mi siê, ¿e temat "jako¶" musi byæ rozwi±zany.

A moze jednak trzeba zajrzec do watku "zielone swiatlo" i przypomniec sobie, ze on daje tylko prawo przejechania za sygnalizator, a potem trzeba zwolnic, spojrzec w prawo, przepuscic jadace pojazdy :-)

Czyta³em parê wypowiedzi na ten temat. Niewiele zrozumia³em z tego bo wiêcej przytyków wzajemnych by³o ni¿ merytoryki wiêc odpu¶ci³em sobie analizê. Osobi¶cie nie s³ysza³em o takim przypadku by go¶æ przeje¿d¿aj±c na czerwonym wp... siê w auta jad±ce na zielonym z jego lewej i to one by³y zdarzeniu winne.

Kolega na motocyklu mia³ dok³adnie takie zdarzenie. Sta³ pierwszy na ¶wiat³ach, zmieni³y siê wiêc ostro ruszy³. Wbi³ siê w auto przeje¿d¿aj±ce na czerwonym z jego prawej. Ch³opak siê po³ama³ ostro... Nie s³ysza³em by ktokolwiek mia³ w±tpliwo¶ci czyja to by³a wina. Nawet pomimo tego, ¿e ruszy³ ostro zamiast najpierw wys³aæ goñca na zwiad na ¶rodek skrzy¿owania. Mia³o to miejsce tu:

https://www.google.pl/maps/@54.5196366,18.5361551,3a,75y,292.61h,97.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1s64yBnAoXoMl6Y5iNkhRMaQ!2e0!7i13312!8i6656

On ruszy³ na zielonym tak jak to czarne auto. M.in. dlatego ca³a ta dyskusja z zielonym ¶wiat³em wydaje mi siê jaka¶ dziwna.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-09 17:50:38
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o.
U¿ytkownik "Marek S"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:p7u9p1$4b5$1@node2.news.atman.pl...
W dniu 2018-03-08 o 15:02, J.F. pisze:
Felga to drobiazg, a tu ktos zginac moze.
Parê tysi±czków wraz z oponami to nie taki drobiazg.

A nie slyszales ze zycie jest bezcenne ?
A na pewno nie mniej niz 200 tys :-)

I nie posadzisz ubezpieczyciela.
Czy to oznacza, ¿e je¶li ¶wiat³a nawal±, kto¶ zginie, to trzeba koz³a ofiarnego z ³apanki dopa¶æ? Np. ekspedientkê z pobliskiego sklepu? :-D

Dobry pomysl ... niech ona tylko zezna, ze tu czesto oba kierunki maja zielone.
Tylko z jakiego paragrafu by ja skazac ... przeciez nie niedopelnienia obowiazkow :-P

[...]

No przeciez jest - jakie podwojne zielone, cos sie wam pop*.
I dopiero jak kiedys trafi na dwoch posiadaczy kamerek, to ubezpieczyciel wyplaci.
Albo i nie.

I dopiero jak to sie zbyt drogie zrobi, to cos z tym zrobia :-)
Np odgornie zatwierdza, ze to sila wyzsza, i tylko AC placi :-)

[...]

Ja tam twierdze, ze w przepisie stoi wyraznie, ze zielone daje prawo wjazdu za sygnalizator, z wyjatkami zreszta.
Nic wiecej.

To teraz niech inni udowodnia, najlepiej cytatem z przepisow, na jakiej podstawie uwazaja, ze nie musza ustapic pierwszenstwa temu z prawej.

Jego tam nie powinno byc ... ale jesli jest ? :-)

Co przy okazji moze odpowiedziec na twoje pytanie - w razie dwoch zielonych ten z prawej bedzie usatysfakcjonowany, bo OC tego z lewej mu wyplaci,
a tego z lewej sie zbyje, ze co prawda zielone mial, ale niezbednej ostroznosci nie zachowal, a w ogole to a szybko jechal :-)

[...]

Ale ja tu o literze prawa, nie wyrokach sadow :-)

J.

Data: 2018-03-09 18:39:40
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-09 o 17:50, J.F. pisze:

A nie slyszales ze zycie jest bezcenne ?
A na pewno nie mniej niz 200 tys :-)

Masz na my¶li ¶redni± krajow±?  Nie dalej jak kilka dni temu w jaki¶ wiadomo¶ciach TV mówili i¿ rodzina otrzyma 50 tys. z³ za ¶mieræ syna na drodze od sprawcy. Tymczasem Smoleñskowicze po bañce je¶li nie wiêcej. Wiêc nie szar¿uj z tym "nie mniej ni¿" bo s± równi i równiejsi :-)

Dobry pomysl ... niech ona tylko zezna, ze tu czesto oba kierunki maja zielone.
Tylko z jakiego paragrafu by ja skazac ... przeciez nie niedopelnienia obowiazkow :-P

No jak to z jakiego? Widz±c nawalon± sygnalizacjê ¶wietln± nie zareagowa³a? A je¶li nie widzia³a to znaczy, ¿e nie zachowa³a wystarczaj±cej czujno¶ci i przez ni± kto¶ zgin±³ (lub poleg³ w zale¿no¶ci od nazwiska ofiary)! Proste! :-D

No przeciez jest - jakie podwojne zielone, cos sie wam pop*.
I dopiero jak kiedys trafi na dwoch posiadaczy kamerek, to ubezpieczyciel wyplaci.
Albo i nie.

Tak... to prawda. Swoj± drog± zdumiewaj±ce, ¿e w autach standardowo ich nie ma. Trzeba samemu przysysaæ do szyb jakie¶ badziewia, ci±gn±æ linie energetyczne do zapalniczek zamiast mieæ temat permanentnie rozwi±zany.

I dopiero jak to sie zbyt drogie zrobi, to cos z tym zrobia :-)
Np odgornie zatwierdza, ze to sila wyzsza, i tylko AC placi :-)

Czyli standardowe podej¶cie: poniewa¿ 90% przypadków nie z winy kierowców da siê zwaliæ na kierowców wiêc kalkuluje siê trzymaæ status quo dla tych 10% nieudaczników z kamerkami. :-)

Ja tam twierdze, ze w przepisie stoi wyraznie, ze zielone daje prawo wjazdu za sygnalizator, z wyjatkami zreszta.
Nic wiecej.

Pogadam ze znajomym z drogówki. Ciekaw jestem jak lokalni siê na to zapatruj±. Oczywi¶cie zdajê sobie sprawê, ¿e inni "lokalni" mog± uwa¿aæ inaczej.

Ale ja tu o literze prawa, nie wyrokach sadow :-)

A tak, prawda, do dwie sprawy nie maj±ce ze sob± nic wspólnego. Jak powszechnie wiadomo, sêdzia ma prawo gwizdn±æ 50z³. A podstawa prawna? Po co komu? :-D

Zreszt± nie wiem czy w ogóle by³ po tym wypadku jaki¶ s±d. Kolega dosta³ kasê z OC sprawcy - tylko tyle wiem.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-09 18:56:03
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o.
U¿ytkownik "Marek S"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:p7ugsu$ouj$1@node1.news.atman.pl...
[...]

No wlasnie slyszalem, ze sie adwokaci powoluja na to smolenskie 600 tys i domagaja tyle samo.
W koncu wszyscy ludzie sa rowni, a kancelaria prezydenta (czy premiera ?) na pewno dobrze wycenila :-)

Moze to 50 tys nawiazki bezposrednio od sprawcy, plus do tego jeszcze od ubezpieczyciela ?

[...]

Proste, ale jeszcze by sie przydal jakis pasujacy artykul z KK.
Ona za mieso moze odpowiadac, nie za skrzyzowanie :-)

[...]

Ba - w nowszych autach kamera jest, ale rejestratora nie ma.

[...]

No wiesz, trzeba przyznac, ze te sterowniki zazwyczaj dzialaja dobrze, wiec jesli jakis zadziala czasem zle .. si³a wyzsza.
I dopiero przy czêstym zdarzaniu mozna komus zarzut niedbalstwa postawic.

[...]

Ale co tu gadac, przepisy sa dostepne, mozna sobie samemu przeczytac :-)

Ale ja tu o literze prawa, nie wyrokach sadow :-)

Zreszt± nie wiem czy w ogóle by³ po tym wypadku jaki¶ s±d. Kolega dosta³ kasê z OC sprawcy - tylko tyle wiem.

Skoro byl polamany, to sad musial byc.
No chyba, ze warunkowe umorzenie, ale to tez sad,
albo prokurator uznal ze wina kierowcy byla znikoma, a motocyklisty duza, i nie ma co sprawy wytaczac - wystarczy ze OC wyplaci :-)

J.

Data: 2018-03-10 07:06:08
Autor: Kierwnik
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik "Marek S" <precz@spamowi.com> napisa³ w wiadomo¶ci
[...]

Zielone ¶wiat³o nie daje pierwszeñstwa. Zezwala tylko na wjazd
za sygnalizator i to nie zawsze.

2. Sygna³ zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator,
je¿eli:
1) ruch pojazdu utrudni?by opuszczenie jezdni pieszym
lub rowerzystom,
2) ze wzgl??du na warunki ruchu na skrzy½owaniu lub
za nim opuszczenie skrzy½owania nie by³oby mo¿
liwe przed zakoñczeniem nadawania sygna?u zielonego.

4. Kieruj±cemu pojazdem zabrania siê:
1) wje¿d¿ania na skrzy¿owanie, je¿eli na skrzy¿owaniu lub za nim nie ma
miejsca do kontynuowania jazdy;

Sygnalizator kieruj±cy ruchem uniewaznia znaki pierwszeñstwa.
Na takim skrzy¿owaniu obowiazuje zasada prawej strony :

Art. 25. 1. Kieruj±cy pojazdem, zbli¿aj±c siê do skrzy¿owania, jest
obowi±zany zachowaæ szczególn± ostro¿no¶æ i ust±piæ pierwszeñstwa pojazdowi
nadje¿d¿aj±cemu z prawej strony, a je¿eli skrêca w lewo - tak¿e jad±cemu z
kierunku przeciwnego na wprost lub skrêcaj±cemu w prawo.

-- Pozdrawiam,
Marek

A s³ysza³e¶ jaki zapad³ wyrok s±dowy ?

Data: 2018-03-10 07:34:34
Autor: Kierwnik
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik "Kierwnik" <julomater@likse.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
[...]

bo ten przeje¿d¿ajacy na czerwonym móg³ siê t³umaczyæ,
¿e sygnalizator nie ¶wieci³ i by³ znak drogowy
"droga z pierwszeñstwem".

Data: 2018-03-11 11:37:49
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-10 o 07:06, Kierwnik pisze:

Zielone ¶wiat³o nie daje pierwszeñstwa. Zezwala tylko na wjazd
za sygnalizatori to nie zawsze.

> 2. Sygna³ zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator,
> je¿eli:

A sk±d masz ten zapis? Z tego co pamiêtam to pochodzi on z uchylonego art 9x.

https://www.motofakty.pl/artykul/prawo-o-ruchu-drogowym.html

[...]

Tak jak pisa³em - nie docieka³em jak wygl±da³a droga prawna, ale kolega dosta³ tyle kasy ile chcia³ z OC sprawcy. Nawet nie wiem czy by³ jaki¶ s±d. Np. w moim przypadku, kiedy kto¶ z impetem (podobno 80km/h mia³ na liczniku) wjecha³ mi w baga¿nik gdy sta³em na ¶wiat³ach, przyp³aci³em to 3ma miesi±cami zwolnienia lekarskiego + rehabilitacja, nie by³o wtedy ¿adnego s±du. Po zakoñczeniu leczenia nale¿a³o zebraæ papiery i wyst±piæ o odszkodowanie z OC sprawcy podaj±c kwotê. Dosta³em mniej wiêcej tyle ile za¿±da³em. Zero prawników.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-11 16:49:01
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-11 o 12:15, TomN pisze:

To ¼le pamiêtasz.

Ok, napisa³em do znajomego rzeczoznawcy s±dowego w zakresie PORD w tej sprawie. Mo¿e mi odpisze. Do tej pory by³em przekonany, ¿e zielone/czerwone ¶wiat³o ustala pierwszeñstwo równie¿. Jednak¿e w przepisach tego nie potrafiê znale¼æ, co nie oznacza, ¿e tego tam nie ma.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-11 20:03:29
Autor: Shrek
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 11.03.2018 o 16:49, Marek S pisze:
[...]

Wydaje mi siê, ¿e wprost nie znajdziesz.

Po¶rednio IMHO wynika to z tego:

Sygna³y ¶wietlne maj± pierwszeñstwo przed znakami drogowymi reguluj±cymi pierwszeñstwo przejazdu.

Skoro maj± pierwszeñstwo nad znakami reguluj±cymi _pierwszeñstwo_ to po¶renio wynika z tego, ¿e je zmieniaj±.

Shrek

Data: 2018-03-14 01:21:05
Autor: Tomasz Pyra
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Dnia Sun, 11 Mar 2018 20:03:29 +0100, Shrek napisa³(a):

Skoro maj± pierwszeñstwo nad znakami reguluj±cymi _pierwszeñstwo_ to po¶renio wynika z tego, ¿e je zmieniaj±.

Nie zmieniaj± go, bo nie musz± go zmieniaæ.

Tam gdzie dwa strumienie pojazdów maj± zielone i ich tory ruchu siê
przecinaj±, tam istotnie obowi±zuj± niezmienione ogólne zasady
pierwszeñstwa (np. skrêcaj±c w lewo na zielonym, puszcza siê jad±cych z
przeciwka).

Tyle ¿e sposoby organizacji ruchu na skrzy¿owaniach gwarantuj± ¿e maj±c
zielone ¶wiat³o, ¿aden inny _poprzeczny_ kierunek jednocze¶nie nie ma
zielonego.

Pierwszeñstwo sygna³ów nad znakami oznacza tyle, ¿e znaki (np. o
pierwszeñstwie ³amanym na skrzy¿owaniu) w ogóle nie obowi±zuj±.
Klasyczny przyk³ad:
http://gps65.prawynurt.pl/upload/upload/articles/20/2017/08/pierwsznstwo_lamane.jpg

Natomiast jad±c t± osobówk± z obrazka na zielonym prosto, jak z prawej
strony kto¶ wjedzie na czerwonym, to przyczyn± wypadku nie jest
nieust±pienie pierwszeñstwa, a to ¿e ten z prawej wjecha³ w sytuacji kiedy
sygnalizator mu tego zabrania³.

Podobnie maj±c zielone na sygnalizatorze w lewo, je¶li z przeciwka kto¶
wjedzie na czerwonym i siê zderzy, to on spowodowa³ kolizjê, bo wjecha³
pomimo czerwonego. Zasady pierwszeñstwa nie maj± tu nic do rzeczy.

Je¶li jest zderzenie i nie wiadomo kto mia³ jakie ¶wiat³o, to s±d nie
rozstrzygnie tej kwestii w ogóle. Nie ma takiej zasady ¿eby w razie je¶li
nie wiadomo jakie jest ¶wiat³o, rozpatrywaæ sprawê tak jakby ¶wiat³a nie
by³o wcale. Bo wiadomo ¿e jakie¶ by³o, tylko nie wiadomo jakie.

Data: 2018-03-14 08:31:27
Autor: Shrek
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 14.03.2018 o 01:21, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Sun, 11 Mar 2018 20:03:29 +0100, Shrek napisa³(a):

Skoro maj± pierwszeñstwo nad znakami reguluj±cymi _pierwszeñstwo_ to
po¶renio wynika z tego, ¿e je zmieniaj±.

Nie zmieniaj± go, bo nie musz± go zmieniaæ.

<cut>

M±drego to i mi³o poczytaæ.

Shrek

Data: 2018-03-12 20:47:55
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-11 o 20:03, Shrek pisze:

[...]

Przypuszczam, ¿e sprawa mo¿e byæ jeszcze bardziej zagmatwana bo w ramach integracji z UE musz± byæ honorowane jakie¶ nadrzêdne przepisy pochodz±ce w³a¶nie z UE. Je¶li wiêc co¶ zrobisz wbrew naszym przepisom a zgodnie z UE, to masz szansê wybroniæ siê ponoæ. To jest za bardzo pop... abym sam to ogarn±³. Muszê zaczekaæ na odpowied¼ eksperta. Oczywi¶cie mo¿e on moj± pro¶bê olaæ. Ale je¶li odpowie, to napiszê.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-12 21:40:17
Autor: Shrek
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 12.03.2018 o 20:47, Marek S pisze:

Przypuszczam, ¿e sprawa mo¿e byæ jeszcze bardziej zagmatwana bo w ramach integracji z UE musz± byæ honorowane jakie¶ nadrzêdne przepisy pochodz±ce w³a¶nie z UE.
To jest starsze nie UE, EWG czy nawet wspólnota wêgla i stali. Nazywa siê Konwencja Wiedeñska.

Shrek

Data: 2018-03-12 22:15:18
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-12 o 21:40, Shrek pisze:
[...]

No wiêc o tej z³o¿ono¶ci w³a¶nie piszê.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-12 23:50:14
Autor: Akarm
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-12 o 22:15, Marek S pisze:
[...]

Gdzie, o jak± z³o¿ono¶æ chodzi?
Przypominam, co twierdzi autor w±tku w pierwszym po¶cie: wje¿d¿aj±cy na skrzy¿owanie na czerwonym ¶wietle ma pierwszeñstwo przed zje¿d¿aj±cym z tego skrzy¿owania na zielonym ¶wietle.
  cytat:
"Wje¿dzam na skrzyzowanie maj±c zielone i dochodzi do zderzenia, bo kto¶
z ulicy poprzecznej po prawej stronie te¿ wjecha³.
On mia³ pierwszeñstwo bo by³ po mojej prawej."

Trudno uwierzyæ, ¿e kto¶ my¶l±cy mo¿e takie brednie braæ na powa¿nie.
Oczy przecieram ze zdumienia, bo widzê, ¿e niektórzy zaczynaj± nad tymi niedorzeczno¶ciami dyskusjê toczyæ. Czyli oczywiste, jasne i proste prawo nie dla wszystkich jest oczywiste.
Dla jednego czerwone oznacza pierwszeñstwo na skrzy¿owaniu, dla innego ¶wiat³a przed przej¶ciem powodujê uniewa¿nienie znaków na pobliskiej poprzecznej jezdni.  Nic dziwnego, ¿e mamy tyle wypadków... :/

--
           Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/

Data: 2018-03-13 07:04:08
Autor: Kierwnik
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik "Akarm" <akarmWYWAL@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci

Przypominam, co twierdzi autor w±tku w pierwszym po¶cie: wje¿d¿aj±cy na
skrzy¿owanie na czerwonym ¶wietle ma pierwszeñstwo przed zje¿d¿aj±cym z
tego skrzy¿owania na zielonym ¶wietle.

nigdy i nigdzie nie pisa³em, ¿e tam ¶wieci³o siê czerwone swiat³o.
¦wiat³a kierujace ruchem nie daja pierwszeñstwa.

 cytat:
"Wje¿dzam na skrzyzowanie maj±c zielone i dochodzi do zderzenia, bo kto¶
z ulicy poprzecznej po prawej stronie te¿ wjecha³.
On mia³ pierwszeñstwo bo by³ po mojej prawej."

--            Akarm

Wiele razy juz udowodni³e¶, ze nic nie rozumiesz z tego co czytasz.

Data: 2018-03-13 20:56:47
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-12 o 23:50, Akarm pisze:

No wiêc o tej z³o¿ono¶ci w³a¶nie piszê.

Gdzie, o jak± z³o¿ono¶æ chodzi?

O tak±, ¿e nie wiem sk±d pochodzi przepis X i Y, który obowi±zuje kierowcê i nic wiêcej.

A'propos wcze¶niejszych wypowiedzi w tej dyskusji dotycz±cych zabezpieczeñ sterowników ¶wiate³ przed ró¿nymi sytuacjami i w³±czania pomarañczowego migaj±cego, gdy co¶ siê zepsuje. Sytuacja z dzi¶ st±d:

https://www.google.pl/maps/@54.4286885,18.4947888,3a,75y,350.11h,90.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1szSPxDUb2l_kjSEtVxhOHrw!2e0!7i13312!8i6656

Sygnalizator, gdzie widzimy zielone dzia³a normalnie. Sygnalizator dla jad±cych z lewej - ciemny. ¯adne ¶wiat³a siê nie ¶wiec±. Nie zadzia³a³y ¿adne zabezpieczenia. Gdyby nie korek na Spacerowej, to na tym skrzy¿owaniu by³oby co zbieraæ lawet±.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-14 01:07:19
Autor: Akarm
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-13 o 20:56, Marek S pisze:
W dniu 2018-03-12 o 23:50, Akarm pisze:

No wiêc o tej z³o¿ono¶ci w³a¶nie piszê.

Gdzie, o jak± z³o¿ono¶æ chodzi?

O tak±, ¿e nie wiem sk±d pochodzi przepis X i Y, który obowi±zuje kierowcê i nic wiêcej.

Przepisy obowi±zuj±ce kierowcê w zakresie zasad poruszania siê po drogach pochodz± z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

Data: 2018-03-14 01:22:10
Autor: WS
Zielone światło. Ponownie.
W dniu ¶roda, 14 marca 2018 01:07:22 UTC+1 u¿ytkownik Akarm napisa³:

Przepisy obowi±zuj±ce kierowcê w zakresie zasad poruszania siê po drogach pochodz± z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

ale tam kilkanascie razy wystepuje "w drodze rozporz±dzenia"

i juz mamy troche do poczytania ;)

podstawa to Rozporz±dzenie Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnêtrznych i Administracji w sprawie znaków i sygna³ów drogowych Konwencja Wiedenska tez zostala ratyfikowana i ogloszona w dzienniku ustaw.... http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19880050040

WS

Data: 2018-03-14 19:51:44
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-14 o 01:07, Akarm pisze:

Przepisy obowi±zuj±ce kierowcê w zakresie zasad poruszania siê po drogach pochodz± z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

W jakiej¶ czê¶ci z pewno¶ci± tak.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-14 21:10:21
Autor: Akarm
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-14 o 19:51, Marek S pisze:
W dniu 2018-03-14 o 01:07, Akarm pisze:

Przepisy obowi±zuj±ce kierowcê w zakresie zasad poruszania siê po drogach pochodz± z ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

W jakiej¶ czê¶ci z pewno¶ci± tak.

Ciekawi mnie, jakie przepisy poza PoRD reguluj± zasady ruchu?
Przyznam, ¿e mimo do¶æ d³ugiego sta¿u pracy za kó³kiem, nie uczy³em siê nigdy z innych ¼róde³. Dot±d by³em przekonany, ¿e ustawa PoRD zawiera wszystkie przepisy dotycz±ce poruszania siê po drogach.

Data: 2018-03-14 21:11:20
Autor: Shrek
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 14.03.2018 o 21:10, Akarm pisze:

[...]

Rozporz±dzenie od d³ugiej nazwie o sygna³ach, konwencja wiedeñska. To tak na szybko.

Data: 2018-03-14 21:58:24
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Dnia Wed, 14 Mar 2018 21:11:20 +0100, Shrek napisa³(a):
[...]

A nawet dwa - jedno jest dla kierowcow, drugie dla drogowcow - jak te
znaki ustawiac.'

konwencja wiedeñska. To tak na szybko.

a teraz jeszcze ustawa o kierujacych pojazdami, i moze nie zasady
ruchu, ale o ubezpieczeniach obowiazkowych, o drogach publicznych,
taryfikator mandatow, przepisy/umowy ONZ n/t homologacji pojazdow, i
chyba EU, dziesiatki rozporzadzen - np o badaniach lekarskich
kierowcow, czy kontroli policji. Kiedys widzialem - jest przepis zabraniajacy parkowania tylem do
budynku ... ale gdzie jest ? A moze byl ?

I moja aktualna zagadka - uliczka po prawej jest oznakowana tablica "droga pod zarzadem spoldzielni mieszkaniowej X".
Pojazdy z niej wyjezdzajadace maja pierwszenstwo ?

J.

Data: 2018-03-14 22:48:44
Autor: Tomasz Pyra
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Dnia Wed, 14 Mar 2018 21:58:24 +0100, J.F. napisa³(a):

Kiedys widzialem - jest przepis zabraniajacy parkowania tylem do
budynku ... ale gdzie jest ? A moze byl ?

Raczej takiego nie ma i pewnie nie by³o.
Jest co¶ podobnego, ¿e ty³em nie wolno parkowaæ na chodniku.

Art. 47. 1. Dopuszcza siê zatrzymanie lub postój na chodniku ko³ami jednego
boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego [...]

I moja aktualna zagadka - uliczka po prawej jest oznakowana tablica "droga pod zarzadem spoldzielni mieszkaniowej X".
Pojazdy z niej wyjezdzajadace maja pierwszenstwo ?

Zale¿y czy jest to droga publiczna (do sprawdzenia w wykazie dróg
publicznych miasta, lub w wydziale ksi±g wyeczystych miejscowego s±du), bo
sama tablica jeszcze niczego nie przes±dza.

Pewnie jednak nie jest to droga publiczna i wyje¿d¿acy z niej w³±czaj± siê
do ruchu.

Data: 2018-03-15 09:57:34
Autor: radekp@konto.pl
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Wed, 14 Mar 2018 22:48:44 +0100, w
<1d6lcjgqppas5$.6l64dp1dr5pe.dlg@40tude.net>, Tomasz Pyra
<hellfire@spam.spam.spam> napisa³(-a):

> [...]

publicznych miasta, lub w wydziale ksi±g wyeczystych miejscowego s±du), bo
sama tablica jeszcze niczego nie przes±dza.

Nie mo¿e byæ publiczna, poniewa¿ publiczne drogi nie mog± byæ pod prywatnym
zarz±dem, lecz tylko uprawnionych organów.

Data: 2018-03-15 02:03:06
Autor: Karol8
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci

I moja aktualna zagadka - uliczka po prawej jest oznakowana tablica
"droga pod zarzadem spoldzielni mieszkaniowej X".
Pojazdy z niej wyjezdzajadace maja pierwszenstwo ?

J.

Tak, maj± pierwszeñstwo, pod warunkiem, ¿e s± to pojazdy
kierowane przez milo¶ciwie nam panujacych cz³onków PiS.
Kazdy PiSsêdzia to potwierdzi.

Data: 2018-03-15 09:56:39
Autor: radekp@konto.pl
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Wed, 14 Mar 2018 21:58:24 +0100, w
<18ja3qxq0lmuw.1gs3hw9mp3jku$.dlg@40tude.net>, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³(-a):

I moja aktualna zagadka - uliczka po prawej jest oznakowana tablica "droga pod zarzadem spoldzielni mieszkaniowej X".
Pojazdy z niej wyjezdzajadace maja pierwszenstwo ?

Nie, bo to droga wewnêtrzna.
(O ile jeste¶ na publicznej)

Data: 2018-03-15 11:03:45
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik  radekp napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:m9dkad5gorpvsuedga6i78gn1aclkirc8n@4ax.com...
[...]

Kiedys byla tam tablica "droga wewnetrzna".
A teraz jest jak wyzej.

Wiec mam zagadke - czy ona jest wewnetrzna ?

J.

Data: 2018-03-15 11:08:01
Autor: radekp@konto.pl
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Thu, 15 Mar 2018 11:03:45 +0100, w <5aaa4502$0$656$65785112@news.neostrada.pl>,
> [...]

Kiedys byla tam tablica "droga wewnetrzna".
A teraz jest jak wyzej.

Wiec mam zagadke - czy ona jest wewnetrzna ?

Nie masz.

Data: 2018-03-15 11:49:46
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik  radekp napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:sfhkadlmo178utmg72bl0984g24d541rf2@4ax.com...
> [...]

Kiedys byla tam tablica "droga wewnetrzna".
A teraz jest jak wyzej.

Wiec mam zagadke - czy ona jest wewnetrzna ?

a) potrafisz jakos uzasadnic ?

b) to czemu zmienili ?

J.

Data: 2018-03-15 12:00:46
Autor: radekp@konto.pl
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Thu, 15 Mar 2018 11:49:46 +0100, w
<5aaa4fcb$0$31351$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³(-a):

> [...]

Przecie¿ napisa³em.

Data: 2018-03-15 14:06:13
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik  radekp napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:nikkadp13tjo4tutp97gr64c8trdq34ila@4ax.com...
Thu, 15 Mar 2018 11:49:46 +0100, w
> [...]

Bo to jest droga wewnetrzna ?
A potrafisz to jakos uzasadnic ?

Bo ja czarno na bialym czytam, ze to jest droga "pod zarzadem".

J.

Data: 2018-03-15 16:28:26
Autor: radekp@konto.pl
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Thu, 15 Mar 2018 14:06:13 +0100, w
<5aaa6fc7$0$31352$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."
> [...]

Bo to jest droga wewnetrzna ?
A potrafisz to jakos uzasadnic ?

Bo ja czarno na bialym czytam, ze to jest droga "pod zarzadem".

Tak, by³o w nastêpnym moim po¶cie.
Drogi publiczne nie mog± byæ w prywatnym zarz±dzie (tylko uprawniony organ
miasta/pañstwa).

Data: 2018-03-15 21:41:23
Autor: radekp@konto.pl
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Thu, 15 Mar 2018 16:37:57 +0100, w
<5aaa9357$0$1008$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³(-a):

U¿ytkownik radekp  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:p64lad1mb0a68o8p4di2173he38jcip4m5@4ax.com...
Thu, 15 Mar 2018 14:06:13 +0100, w "J.F."

>Tak, by³o w nastêpnym moim po¶cie.
>Drogi publiczne nie mog± byæ w prywatnym zarz±dzie (tylko uprawniony >organ
>miasta/pañstwa).

Hm, no to zachodze w glowe, czemu z tablicy zniknelo "droga wewnetrzna".

Nie jest wewnetrzna ?
Spoldzielnia chciala zaoszczedzic i droge chce oddac ?
Czy sprawdzila w papierach i nigdy jej nie dostala ?

Nie wiem co tam masz na tabliczkach, ale je¿eli jest napis "pod zarz±dem XYZ"
to ju¿ wiadomo, ¿e jest to droga wewnêtrzna. Nie musi pisaæ "droga wewnêtrzna".
Ba, tego znaku w ogóle mo¿e nie byæ.

P.S. A spoldzielnia nie moze byc organem miasta ?

Nie. Tylko organ gminny (lub pañstwa - np. GDDKiA).

Data: 2018-03-16 06:51:23
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Dnia Thu, 15 Mar 2018 21:41:23 +0100, radekp@konto.pl napisa³(a):
Thu, 15 Mar 2018 16:37:57 +0100, w "J.F."
> [...]

to ju¿ wiadomo, ¿e jest to droga wewnêtrzna. Nie musi pisaæ "droga wewnêtrzna".

Ale bylo napisane.
A teraz nie ma. I bardzo mnie ciekawi o co tu chodzi.

Ba, tego znaku w ogóle mo¿e nie byæ.

To jak sie wtedy orientowac na publicznej, czy ci z prawej maja
pierwszenstwo, czy nie ?

P.S. A spoldzielnia nie moze byc organem miasta ?
Nie. Tylko organ gminny (lub pañstwa - np. GDDKiA).

A jakby tak gmina/miasto zyskala polowe udzialow w spoldzielni ?

No i zostaja nam jeszcze TBS i stare kwaterunki :-)

J.

Data: 2018-03-16 10:09:13
Autor: radekp@konto.pl
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Fri, 16 Mar 2018 06:51:23 +0100, w
<10c95ffz5wz86$.vxdh1c0fw8dd.dlg@40tude.net>, "J.F."
> [...]

Ale bylo napisane.
A teraz nie ma. I bardzo mnie ciekawi o co tu chodzi.

Nie pro¶ciej zadzwoniæ do spó³dzielni?

> Ba, tego znaku w ogóle mo¿e nie byæ.

To jak sie wtedy orientowac na publicznej, czy ci z prawej maja
pierwszenstwo, czy nie ?

Zadzwoniæ do SM/zarz±dcy drogi, aby stosown± tabliczkê umie¶ci³ ze wzglêdu na
bezpieczeñstwo.

> Nie. Tylko organ gminny (lub pañstwa - np. GDDKiA).

A jakby tak gmina/miasto zyskala polowe udzialow w spoldzielni ?
No i zostaja nam jeszcze TBS i stare kwaterunki :-)

Sugerujê poczytaæ ustawê o drogach publicznych.

Data: 2018-03-16 10:36:11
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:eb2nad5k2dsanvdkd7dqfc5p9hs29uhc7d@4ax.com...
> [...]

Ale bylo napisane.
A teraz nie ma. I bardzo mnie ciekawi o co tu chodzi.

Nie. Tzn juz po dwoch telefonach i trzech przelaczeniach sie dowiedzialem "koncepcje przygotowuje projektant drogowy".

Ale pan obiecal sie w ciagu tygodnia dowiedziec :-)

> [...]
pierwszenstwo, czy nie ?

Zadzwoniæ do SM/zarz±dcy drogi, aby stosown± tabliczkê umie¶ci³ ze wzglêdu na

"wszyscy nasi mieszkancy wiedza" :-P
A nie mieszkancy ... a tam stoi zakaz wjazdu  z tabliczka "nie dotyczy mieszkancow" :-P

> Nie. Tylko organ gminny (lub pañstwa - np. GDDKiA).
A jakby tak gmina/miasto zyskala polowe udzialow w spoldzielni ?
No i zostaja nam jeszcze TBS i stare kwaterunki :-)
Sugerujê poczytaæ ustawê o drogach publicznych.

Czyli do zbioru przepisow dochodzi kolejna ustawa, rozporzadzenia i byc moze wyroki SN, tudziez rejestry gminy/miasta, ¿eby wiedziec co to za droga jest :-)
A potem przyjdzie taki Jaki, i oglosi, ze to jest teren prywatny. Albo znow upanstwowi :-)
A w zasadzie to on caly czas byl prywatny, bo dekret byl bezprawny :-)

J.

Data: 2018-03-14 23:30:34
Autor: Akarm
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-14 o 21:11, Shrek pisze:
[...]

Naprawdê konwencjê wiedeñsk± musz± znaæ kieruj±cy, ¿eby móc poruszaæ siê po drogach publicznych? No to ca³kowita kompromitacja o¶rodków egzaminacyjnych. Jak to mo¿liwe, ¿e kieruj±cy jest obowi±zany j± znaæ, a na egzaminie znajomo¶ci konwencji wiedeñskiej nie sprawdzaj±?
Kilka lat temu, na staro¶æ ;)  robi³em prawo jazdy motocyklowe i nikt nie wymaga³ ode mnie znajomo¶ci rozporz±dzenia o d³ugiej nazwie o sygna³ach. Czy¿by ostatnio a¿ tak du¿o siê zmieni³o?

Data: 2018-03-15 00:00:02
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Dnia Wed, 14 Mar 2018 23:30:34 +0100, Akarm napisa³(a):
[...]

No wiesz:
a) jednak obowiazuje (albo i nie)
b) nasze PJ uprawnia tez do jazdy po innych krajach, i odwrotnie
c) nasze przepisy powinny byc zgodne z KW
d) i sa zgodne .. z pewnymi wyjatkami.

[...]

Ale miales juz PJ na samochod ?

Do egzaminu znajomosc znakow jest niezbedna. Rozporzadzenia znac nie
musisz, ale znaki tak :-)

Kiedys bylo tak, ze jesli "dorabiales" kategorie, to na egzaminie byl
tylko material z wymogow specyficznych dla dodatkowych kategorii. To sie chyba zmienilo i teraz egzamin jest chyba szerszy.
W zasadzie slusznie, bo sie przepisy zmieniaja ... ale czemu nie
egzaminowac wszystkich co 10 lat ?

J.

Data: 2018-03-15 06:50:30
Autor: Shrek
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 15.03.2018 o 00:00, J.F. pisze:

Kiedys bylo tak, ze jesli "dorabiales" kategorie, to na egzaminie byl
tylko material z wymogow specyficznych dla dodatkowych kategorii.
To sie chyba zmienilo i teraz egzamin jest chyba szerszy.

Jest normalny jak ka¿dy inny.

W zasadzie slusznie, bo sie przepisy zmieniaja ... ale czemu nie
egzaminowac wszystkich co 10 lat ?

NIektórzy maj±c be nie zdaj± teorii;) Ale nic za to nie grozi oprócz kasy za kolejny egzamin.

Shrek

Data: 2018-03-15 11:06:07
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik "Shrek"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:p8d1j5$jtv$2@node2.news.atman.pl...
[...]

Teraz moze nie grozi, a potem zaczna odbierac PJ, bo zachodzi uzasadnione podejrzenie, ze utracil kwalifikacje :-)

Wszystko na podstawie obowiazujacych ustaw oczywiscie :-)

J.

Data: 2018-03-15 06:48:48
Autor: Shrek
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 14.03.2018 o 23:30, Akarm pisze:

Naprawdê konwencjê wiedeñsk± musz± znaæ kieruj±cy, ¿eby móc poruszaæ siê po drogach publicznych?

Znacz nie musi. Ma siê stosowaæ;)

robi³em prawo jazdy motocyklowe

http://oddstuffmagazine.com/wp-content/uploads/2018/03/Ibuprofen-chapter-650x836.jpg

Witam kolegê;)

i nikt nie wymaga³ ode mnie znajomo¶ci rozporz±dzenia o d³ugiej nazwie o sygna³ach. Czy¿by ostatnio a¿ tak du¿o siê zmieni³o?

Wymaga³ - na stopie siê zatrzymywa³e¶, kopniête kwardaty i odwrócone trójk±ty maj± co¶ wspolnego z pierwszeñstwem? No to poszukaj ich w PoRD:P

Shrek

Data: 2018-03-15 09:34:38
Autor: Tomasz Pyra
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
[...]

Obowi±zuj± Ciê w ka¿dej sytuacji wszystkie przepisy prawa na raz
Wszystkie ustawy jakie tylko s±, wszystkie rozporz±dzenia i wszystkie
konwencje.

Od prawa podatkowego, przez drogowe, o ochronie ¶rodowiska, oczywi¶cie z
ukoronowaniem w postaci prawa kodeksu karnego, cywilnego i wykroczeñ.

No to ca³kowita kompromitacja o¶rodków egzaminacyjnych. Jak to mo¿liwe, ¿e kieruj±cy jest obowi±zany j± znaæ, a na egzaminie znajomo¶ci konwencji wiedeñskiej nie sprawdzaj±?

Generalnie sprawdzaj±, bo postanowienia Konwencji Wiedeñskiej s± prawie w
ca³o¶ci przepisane do naszego PoRD. To co je ró¿ni to pewnie niuanse, o
które dopiero mo¿na by siê k³óciæ. Dyskusji czy przepisy Konwencji Wiedeñskiej mo¿na stosowaæ bezpo¶rednio w
sytuacji kiedy nasz PoRD mówi o czym¶ inaczej (albo wcale), te¿ nie s±
wcale oczywiste.

Kilka lat temu, na staro¶æ ;)  robi³em prawo jazdy motocyklowe i nikt nie wymaga³ ode mnie znajomo¶ci rozporz±dzenia o d³ugiej nazwie o sygna³ach. Czy¿by ostatnio a¿ tak du¿o siê zmieni³o?

Ale o znakach drogowych pewnie jednak s³ysza³e¶ ;)
W tym rozporz±dzeniu s± w³a¶nie wymienione znaki i ich znaczenie.

Data: 2018-03-15 10:05:09
Autor: Shrek
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 15.03.2018 o 09:34, Tomasz Pyra pisze:

Dyskusji czy przepisy Konwencji Wiedeñskiej mo¿na stosowaæ bezpo¶rednio w
sytuacji kiedy nasz PoRD mówi o czym¶ inaczej (albo wcale), te¿ nie s±
wcale oczywiste.

To akurat jest oczywiste - ratyfikowane umowy miêdzynarodowe s± antem wy¿szego rzêdu ni¿ nasze ustawy. Ca najwy¿ej musisz o tym poinformowaæ policjanta (i pewnie zg³upiej i skoñczy siê na sprawie s±dowej).

BTW. ostatnio spotka³em siê z ciekaw± sytuacj±. Dyrektywa unijna jest b³êdnie przet³umaczona. Brakuje po prostu paru s³ów z orygina³u i zmienia to nieco znaczenie.

Shrek

Data: 2018-03-15 11:43:09
Autor: J.F.
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
U¿ytkownik "Shrek"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:p8dd03$sd$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Jest maly niuans - Dyrektywy obywatela w zasadzie nie obowiazuja.
To rz±dy krajów sa zobowiazane wprowadzic wewnetrzne przepisy, tak aby spelnic polecenia dyrektyw.

Teraz tylko ciekawe - wprowadz± na podstawie tej okrojonej wersji ?

Ale wtedy obywatel zyskuje prawo zaskarzenia wlasnego (lub cudzego) kraju :-)

J.

Data: 2018-03-15 13:56:14
Autor: Shrek
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 15.03.2018 o 11:43, J.F. pisze:

[...]

Wprowadzili - tylko cholera wie w zasadzie czy jest zgodne, bo nawet jak konkretna ustawa by³aby zgodna, to ca³o¶c prawa ju¿ nie (zreszt± ciê¿ko siê dziwiæ, bo taki by³ cel ustawodawcy).

Ale wtedy obywatel zyskuje prawo zaskarzenia wlasnego (lub cudzego) kraju :-)

Ale do tego trzeba ca³± procedurê w kraju przej¶æ. Na razie po 8 miesi±cach wys³ali pozew powodowi. W czasie sprawiedliwych s±dów ciê¿ko siê spodziewaæ innego wyroku ni¿ spawiedliwego dla pañstwa a nie obywatela;)

Shrek

Data: 2018-03-15 23:50:13
Autor: Tomasz Pyra
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Dnia Thu, 15 Mar 2018 10:05:09 +0100, Shrek napisa³(a):

[...]

Z tego co czta³em, to zale¿y od rodzaju konwencji i formy jej ratyfikacji.

Bo jakby ca³y sens tej konwencji mie¶ci siê w tym zdaniu:
"Umawiaj±ce siê Strony podejm± w³a¶ciwe ¶rodki w celu zapewnienia zgodno¶ci
zasad ruchu drogowego, obowi±zuj±cych na ich terytoriach, z istotn± tre¶ci±
postanowieñ rozdzia³u II niniejszej konwencji. "

Konwencja wiêc nie okre¶la tego jak nale¿y je¼dziæ, a jedynie jest
instrukcj± dla tworz±cych prawo lokalne.
Je¶li wprowadzaj±cy prawo lokalne ³ami± postanowienia tej konwencji, to
jest pytanie co to oznacza.

Data: 2018-03-15 15:12:34
Autor: Akarm
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-15 o 09:34, Tomasz Pyra pisze:
[...]

Znaczy: je¶li podczas kontroli poinformujê policjantów, ¿e nie znam prawa podatkowego, o ochronie ¶rodowiska, kodeksu karnego, cywilnego i wykroczeñ, to odbior± mi uprawnienia do kierowania, tak?
Albowiem ¿adnego z tych praw nie znam i znaæ nie zamierzam. Mam to w dupie! :D
Oznajmiam to g³o¶no i uroczy¶cie. Teraz proszê zawiadomiæ drogówkê.

[...]

No to wreszcie jak?
Kieruj±cy ma obowi±zek znaæ konwencjê wiedeñsk±, czy nie?

Ale o znakach drogowych pewnie jednak s³ysza³e¶ ;)
W tym rozporz±dzeniu s± w³a¶nie wymienione znaki i ich znaczenie.

Znam znaki drogowe, w PoRD stoi ¿e mam siê do nich stosowaæ. Ale rozporz±dzenia nie znam.
To rozporz±dzenie musz± znaæ producenci znaków i ich ustawiacze. Tutaj niektórzy chwal± siê t± znajomo¶ci± i pisz±c o znakach u¿ywaj± ich symboli. Ja tego nie znam i znaæ nie zamierzam.
-
Pisanie o obowi±zku znajomo¶ci przez kieruj±cych jakich¶ dziwnych dokumentów poza Prawem o Ruchu Drogowym uwa¿am za wyg³up. Jak napisa³em wcze¶niej - ja niczego takiego nie znam i znaæ nie zamierzam. Howgh!

Data: 2018-03-15 07:41:35
Autor: WS
Zielone światło. Ponownie.
On Thursday, March 15, 2018 at 3:12:40 PM UTC+1, Akarm wrote:

Znam znaki drogowe, w PoRD stoi ¿e mam siê do nich stosowaæ. Ale rozporz±dzenia nie znam.

masz znac znaki (a wlasciwie to nie musisz, o ile nie lamiesz tego, co zakazuja ;) )

To rozporz±dzenie musz± znaæ producenci znaków i ich ustawiacze. Tutaj niektórzy chwal± siê t± znajomo¶ci± i pisz±c o znakach u¿ywaj± ich symboli. Ja tego nie znam i znaæ nie zamierzam.

Bzdura
Tam jest (m.in.) napisane, co dany znak oznacza (i nie ma tego w PoRD !!!)

http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2002/s/170/1393/1

np. a propos watku "co oznacza zielone"

Sygna?y ?wietlne dla kieruj?cych i pieszych
§ 95. 1. Sygna?y ?wietlne nadawane przez sygnalizator
S-1 oznaczaj?:
1) sygna? zielony -- zezwolenie na wjazd za sygnalizator,
2) sygna? ½ó?ty -- zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba
½e w chwili zapalenia tego sygna?u pojazd znajduje
si´ tak blisko sygnalizatora, ½e nie mo½e byç zatrzymany
przed nim bez gwa?townego hamowania;
sygna? ten oznacza jednocze?nie, ½e za chwil´
zapali si´ sygna? czerwony,
3) sygna? czerwony -- zakaz wjazdu za sygnalizator,
4) sygna?y czerwony i ½ó?ty, nadawane jednocze?nie
-- zakaz wjazdu za sygnalizator; sygna?y te oznaczaj?
tak½e, ½e za chwil´ zapali si´ sygna? zielony.
-

Data: 2018-03-15 17:17:18
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 2018-03-14 o 21:10, Akarm pisze:

[...]

No to witaj w klubie. Te¿ s±dzi³em, ¿e PoRD definiuje wszystko co zza
kó³ka widaæ :-) Dlatego m.in. zapisa³em siê na kurs doskonalenia techniki jazdy z du¿± dawk± teorii. Je¶li mam piraciæ to tylko ¶wiadomie :-D

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-12 21:48:09
Autor: radekp@konto.pl
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
Sun, 11 Mar 2018 20:03:29 +0100, w <p83ui0$8u8$3@node2.news.atman.pl>, Shrek
<1@wp.pl> napisa³(-a):

> [...]

Skoro maj± pierwszeñstwo nad znakami reguluj±cymi _pierwszeñstwo_ to po¶renio wynika z tego, ¿e je zmieniaj±.

Czyli je¿eli masz STOP na zielonym, to zatrzymujesz siê?

Data: 2018-03-12 22:14:41
Autor: Cavallino
Zielone ¶wiat³o. Ponownie.
W dniu 12-03-2018 o 21:48, radekp@konto.pl pisze:

[...]

Czytasz na co odpowiadasz?
Przecie¿ pisa³ co¶ dok³adnie odwrotnego

Data: 2018-03-16 12:44:44
Autor: Karol8
Zielone.
U¿ytkownik "Marek S" <precz@spamowi.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:p830u0$2vs$1node1.news.atman.pl...

Np. w moim przypadku, kiedy kto¶ z impetem (podobno 80km/h mia³ na liczniku) wjecha³ mi w baga¿nik gdy sta³em na ¶wiat³ach,

Marek

Paru moich znajomych te¿ mia³o podobne wypadki.

Jak widzê czerwone ¶wiat³o to noga z gazu i wlokê siê
do momentu gdy zapali siê zielone.

Data: 2018-03-17 21:46:53
Autor: Marek S
Zielone.
W dniu 2018-03-16 o 12:44, Karol8 pisze:

[...]

Frustruj±ce jest to, ¿e kto¶ za Tob± wtedy dostaje furii bo widzi tylko "wlokersa" a nie przyczynê spowolnienia. W efekcie zamierza³e¶ byæ pierwszym na ¶wiat³ach a jeste¶ 20tym.

Podobnie na autostradach / ekspresówkach. Trzymanie minimalnej bezpiecznej odleg³o¶ci nie jest mo¿liwe. Zawsze obje¿d¿aj± by byæ przed Tob±. Szczególnie irytuj±ce gdy na dystronicu jedziesz i auto co chwile szarpie przyhamowuj±c jak kto¶ siê wchrzania. W DE zjawisko nie istnieje. Tam rzadko zdarza siê by kto¶ na zderzaku siedzia³.

Taka technika jazdy w PL niedozwolona.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-05 18:57:37
Autor: P.B.
Zielone ¶wiat³o.
Dnia Mon, 5 Mar 2018 09:50:29 +0100, Robert Wañkowski napisa³(a):

Jak ju¿ tak teoretyzujemy to co sytuacji, gdy faktycznie jest uszkodzona sygnalizacja ¶wietlna?
Zielone na kierunku gdzie stoi znak A7, na kierunku z D1 powinno ¶wieciæ siê czerwone ale jest awaria i nie ¶wieci siê.

Sytuacja tak jest dalece nieprawdopodobna. Gdy pod koniec lat 80-tych
mia³em praktyki miesiêczne, trafi³em do Elektromonta¿u na Obrze¿n± w DC.
Co¶ tam pomagali¶my w produkcji SRU (Sterownik Ruchu Ulicznego). Wszystkie
generacje - od tej z zegarem wygl±daj±cym jak ten do licznika
dwutaryfowego: https://obrazki.elektroda.pl/4431874300_1402434086.jpg po
supernowoczesne z zegarem na uk³adzie scalonym MC1206N mia³y modu³y KC i
KCH. KC czyli Kontrola czerwonego wykrywa³a spalenie wszystkich ¿arówek
¶wiat³a czerwonego dla danego kierunku, KCH czyli Kontrola Choinki
wykrywa³a za¶wiecenie jednocze¶nie zielonego i czerwonego dla danego
kierunku. Wykrycie KC lub KCH skutkowa³o natychmiastowym prze³±czeniem
sterownika w tryb ¿ó³tego migaj±cego.
Tak by³o w czasach pierwszych prób stosowania uk³adów scalonych i
tyrystorów w sterownikach. Dzi¶ sterowniki ¶wiate³ s±, zapewne dalece
bardziej niezawodne i maj± wiêksze mo¿liwo¶ci autodiagnostyki. --
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2018-03-05 19:05:37
Autor: Robert Wañkowski
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-05 o 18:57, P.B. pisze:
[...]

Ale jak widzisz w linku, który wy¿ej Myjk zamie¶ci³ jednak siê zdarzy³o.

Robert

Data: 2018-03-06 18:23:36
Autor: Marek S
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-05 o 18:57, P.B. pisze:

Sytuacja tak jest dalece nieprawdopodobna.

Sorki, ale bzdury piszesz. Nie dalej jak miesi±c czy dwa temu w centrum Gdyni do¶wiadczy³em awarii ¶wiate³. Ciut wy¿ej to opisa³em. Nie przepali³a siê ¿adna ¿arówka ale zwariowa³o sterowanie prowadz±c do kolizyjnych sytuacji.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-03-05 09:49:43
Autor: tck
Zielone ¶wiat³o.

U¿ytkownik "Kierwnik" <julomater@likse.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:p7i1vn$vqh$1news.mixmin.net...
[...]

jaki¶ stary sterownik sygnalizacji musia³by byc, aktualnie jak sterownik wykrywa przerwê w linii (nie wykrywa obci±¿enia przez ¿arówkê) to prze³±cza siê w tryb migaj±cego pomarañczowego

--
pozdr

Tomasz

tck(at)top.net.pl

Data: 2018-03-05 09:53:47
Autor: Tomasz Pyra
Zielone ¶wiat³o.
Dnia Mon, 5 Mar 2018 01:10:39 +0100, Kierwnik napisa³(a):

[...]

Mimo wszystko ma³e prawdopodobieñstwo ¿eby s±d w sytuacji braku pewno¶ci co
do stanu sygnalizacji, mia³ siê oprzeæ na pierwszeñstwie ogólnym, bo to
przeczy art. 5 PoRD.
Co oczywi¶cie nie znaczy ¿e nie znalaz³ siê historii sêdzia tak g³upi, co
jednak nie tworzy ¿adnej zasady. Równie dobrze móg³by siê oprzeæ na
wielko¶ci pojazdów czy wieku kierowców.

Natomiast jeszcze mo¿na siê zastanowiæ co by by³o gdy sygnalizator
rzeczywi¶cie bêdzie  dla obu kierunków wy¶wietlaæ zielone - bo siê
sygnalizacja popsu³a.

Wtedy pewnie s±d uzna za przyczynê kolizji sygnalizacje.
Anacron przez d³ugi czas wojowa³ przed s±dem w sytuacji gdzie jak twierdzi
- oba kierunki mia³y zielone. Ale tam g³ówny problem by³ tam chyba z
dowiedzeniem tego (monitoring tylko pokazywa³ stronê tego drugiego
samochodu).

Data: 2018-03-05 01:20:19
Autor: Kierwnik
Zielone ¶wiat³o.
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisa³ w wiadomo¶ci news:19t82vitzilne$.e0411dck93pu.dlg40tude.net...

sygnalizator  - zezwala (b±d¼ nie zezwala) na wjazd
i co do zasady nie modyfikuje pierwszeñstwa.

Kieruj±cy ruchem sygnalizator modyfikuje pierwszeñstwo, bo uniewaznia znaki
pierwszenstwa na tym skrzy¿owaniu i pierwszeñstwo okre¶la
zasada prawej strony.

Data: 2018-03-05 09:48:08
Autor: Mirek Ptak
Zielone ¶wiat³o.
W dniu 2018-03-05 o 01:20, Kierwnik pisze:
[...]

Co to za bzdury?
Nie uniewa¿nia, tylko ma priorytet.

--
Mirek Ptak

[...]