[foto] Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y

Data: 2011-11-15 18:37:56
Autor: solar
[foto] Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y

http://www.solar.blurp.org/wisla_1111/index.html

"Musimy pamiêtaæ, ¿e spo¶ród wszystkich religii i sekt w ca³ej historii ludzko¶ci Ko¶ció³ papieski jest organizacj± najbardziej zbrodnicz±."
                                     teolog, filozof prof. H. Mynarek

Data: 2011-11-15 19:10:54
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
[foto] Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
solar, Tue, 15 Nov 2011 18:37:56 +0100, pl.rec.rowery:
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y

http://www.solar.blurp.org/wisla_1111/index.html

Czyli mia³em mniej-wiêcej racjê w kwestii lokalizacji, ha! ;-)

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.

Data: 2011-11-15 21:15:44
Autor: biodarek
W dniu 2011-11-15 18:37, solar pisze:
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y

http://www.solar.blurp.org/wisla_1111/index.html

Bajkowo! Chyba rzadko zdarzaj± siê takie warunki - bia³e drzewa i czarna droga. Przez chwilê chcia³em spytaæ czy wozisz 2 zapasowe dêtki, ale potem wywnioskowa³em, ¿e jednak nie.

--
biodarek

Data: 2011-11-15 12:44:27
Autor: Wilk
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
Piêkne kolory, na zdjêciach rozpozna³em sporo odcinków, które
zalicza³em na swoim wypadzie - ale takich widoków to nie mia³em; tylko
pozazdro¶ciæ!
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2011-11-16 17:35:31
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <b2d69a54-49eb-4692-84fa-f10ca69038eb@n14g2000vbn.googlegroups.com>,
 Wilk <m-wolff@wp.pl> wrote:

Piêkne kolory, na zdjêciach rozpozna³em sporo odcinków, które
zalicza³em na swoim wypadzie - ale takich widoków to nie mia³em;

Moze za bardzo w licznik sie wpatrujesz...?

TA

Data: 2011-11-16 08:56:37
Autor: kamil/Endurorider.pl
[foto] Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
U¿ytkownik "solar" <solar91@opBEZTEGO.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j9u81h$6d8$1news.onet.pl...
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y

http://www.solar.blurp.org/wisla_1111/index.html

-- -- -- -- -- -- -- -

Za³ó¿ konto na pinkbike.com i wrzuæ trochê tych piêknych zdjêæ to dostaniesz POD (fotê dnia) ;)

Naprawdê zdjêcia mia¿d¿± :D

PS: czas przej¶æ na system bezdêtkowy :P

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-11-16 01:41:53
Autor: Niewe
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
To ja siê pod³±czê do w±tku i zapodam kilka fotek z Tatr.
https://picasaweb.google.com/npiotrek/20111113TatryRoweremCzemuNie?authuser=0&feat=directlink
Ku oczu uciesze.

Data: 2011-11-16 11:26:30
Autor: Alfer_z_pracy
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
Data: 2011-11-16 07:46:05
Autor: Niewe
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
On 16 Lis, 11:26, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:
O, pleso zrobili¶cie. Przecudny szlak! Ino b³êkitu brak:http://www.alfer.pl/Slov10/imagepages/image57.html

Ano brak. Ale trzaska³em idiotk±, a fotograf ze mnie ¿aden.
Inna sprawa, ¿e profesjonalnym aparatem te¿ bym chyba nie potrafi³ tak
nieba wyci±gn±æ :)

Data: 2011-11-17 17:57:31
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <31086845-7dde-4789-bcc6-2c022063f0b4@m10g2000vbc.googlegroups.com>,
 Niewe <npiotrek@gmail.com> wrote:

> [...]

Ano brak. Ale trzaska³em idiotk±, a fotograf ze mnie ¿aden.
Inna sprawa, ¿e profesjonalnym aparatem te¿ bym chyba nie potrafi³ tak

E, co to znaczy 'profesjonalny aparat'? Wystarczylo miec aparat z opcja fotografowania w RAWach. A to juz zaawansowane kompakty potrafia.

TA

Data: 2011-11-17 13:35:02
Autor: Niewe
On 17 Lis, 17:57, Titus_Atomi...@somewhere.in.the.world wrote:

E, co to znaczy 'profesjonalny aparat'? Wystarczylo miec aparat z opcja
fotografowania w RAWach. A to juz zaawansowane kompakty potrafia.

TA

Mój takiej opcji nie posiada, albo posiada, ale ja o tym nie wiem :)

Data: 2011-11-18 16:28:21
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <abfee1e7-78ea-42e0-ac95-c163f18e825f@i6g2000vbe.googlegroups.com>,
> [...]

> TA

Mój takiej opcji nie posiada, albo posiada, ale ja o tym nie wiem :)

E, to sprawdz sobie.
Oczywiscie nie jest to panaceum na wszytsko. Ale w RAWie mozna z reguly podciagnac troche niebo.

TA

Data: 2011-11-18 10:04:37
Autor: cytawa
[...]

Porownalismy kiedys 2 zjecia zrobione w tym samym czasie z tego samego miejsca. Jeden to byl stary Olympus 320 (zdjecia JPG) a drugi Casio Exilim EX-FH25 ustawiony na RAW.

Na ekranie po maksymalnych sensownych powiekszeniach nie bylo zadnej roznicy. Ale to kompletnie zadnej. Dalekie szczegoly wygladaly tak samo co do ostrosci i koloru. Za to w objetosci pliku i cenie aparatu to szkoda gadac.

Jan Cytawa

Data: 2011-11-18 01:43:17
Autor: Jacek G.
On 18 Lis, 10:04, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
Titus_Atomi...@somewhere.in.the.world pisze:

> [...]

roznicy. Ale to kompletnie zadnej. Dalekie szczegoly wygladaly tak samo
co do ostrosci i koloru. Za to w objetosci pliku i cenie aparatu to
Co prawda to NTG, ale skoro ju¿, to RAW nie gwarantuje z definicji
lepszej jako¶ci finalnego zdjêcia. Daje jedynie wiêksze mo¿liwo¶ci
obróbki. Jak robisz w JPG, to aparat sam przekszta³ca obraz z matrycy
(czyli mniej wiêcej to co zawiera RAW) na JPG wg parametrów
ustawionych w chwili robienia zdjêcia (np. balans bieli, przeró¿ne
style, tryby itp.). Jak robisz w RAW, to proces ten wykonywany jest po
zrobieniu zdjêcia przez Ciebie na komputerze, z mo¿liwo¶ci± korekty
wszelkich ustawieñ. Dlatego RAW daje wiêksze mo¿liwo¶ci wp³ywania na
ostateczny wynik (JPG), ale nie daje gwarancji, ¿e bêdzie lepiej ni¿
gdyby robiæ w JPG. A ostro¶æ, szumy itd to ju¿ kwestia optyki i
jako¶ci/wielko¶ci matrycy.
--
Jacek G.

Data: 2011-11-18 15:22:15
Autor: cytawa
Jacek G. pisze:

[...]

Za chudy jestem, zeby dyskutowac w tym temacie. Ja tylko ze wzgledow praktycznych. Mysle jednak, ze koniec koncow i tak komputer przerabia wszystko na bitmape. Wiec osobiscie nie czuje idei uzywania RAW skoro jest duzo wiekszy. Nie bardzo tez mam czas sie glebiej w temat zaglebiac. Bardzo chetnie za to uslysze od niezawodowca jakies zdanie, ktore mi temat ideowo przyblizy.

Jan Cytawa

Data: 2011-11-18 16:23:53
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <ja5pmh$an0$1@news.lublin.pl>,
 cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Jacek G. pisze:

> [...]

Za chudy jestem, zeby dyskutowac w tym temacie. Ja tylko ze wzgledow praktycznych. Mysle jednak, ze koniec koncow i tak komputer przerabia wszystko na bitmape. Wiec osobiscie nie czuje idei uzywania RAW skoro jest duzo wiekszy. Nie bardzo tez mam czas sie glebiej w temat zaglebiac. Bardzo chetnie za to uslysze od niezawodowca jakies zdanie, ktore mi temat ideowo przyblizy.

Ale kolega Jacek G wszytsko ci juz wyjasnil. Dzieki RAW mozesz sporo rzeczy calkiem beztratnie poprawic.
Zwlaszcza jak nie trafisz z balansem bieli, ekspozycja, czy nawet kadrem.
Ostrosc i szumy tez mozna poprawic na tym etapie.
OK, jak masz perfekcyjny strzal i niczego nie poprawiasz, to JPG z aparatu moze sie nie roznic od JPG zrobionego z RAW.

TA

Data: 2011-11-18 17:10:09
Autor: biodarek
W dniu 2011-11-18 15:22, cytawa pisze:
Jacek G. pisze:

[...]

Jak sam zauwa¿y³e¶, RAW jest wiêkszy. Jest w nim, krótko mówi±c, wiêcej informacji. Przydaje siê, kiedy np. automat aparatu ¼le dobierze na¶wietlenie przy trudnych warunkach lub kiedy ujêcie przekracza skalê tonaln± - fragmenty s± prze¶wietlone lub niedo¶wietlone. Mo¿na to poprawiæ w programie "wywo³uj±cym" RAWa. W skrajnym przypadku mo¿na jeden plik RAW wywo³aæ z 3 ró¿nymi parametrami ekspozycji np. -1/0/+1EV, a nastêpnie otrzymane 3 zdjêcia skleiæ w jedno o wiêkszym zakresie tonalnym (brak prze¶wietleñ i niedo¶wietleñ).

Generalnie, je¶li aparat i pojemno¶æ karty pamiêci pozwala, to warto zapisywaæ w RAWach.

Przyk³ad zdjêcia, na którym w formacie JPG by³a czarna plama, a z RAW wysz³o takie co¶:
https://picasaweb.google.com/111980164771401797502/MaYPlenerRowerowy#5466217455339200002

--
biodarek

Data: 2011-11-18 18:44:00
Autor: mt
biodarek pisze:

[...]

Generalnie zgadza siê, ¿e w RAWie jest nieco wiêcej informacji, ale z jpga te¿ mo¿na sporo poprawiæ, jeden warunek tylko, wszystkie parametry wo³ania jpga w aparacie na minimum, czyli przede wszystkim kontrast, ale te¿ wyostrzanie czy saturacja. Taki z pozoru "md³y" jpg jest dobrym materia³em do dalszej obróbki, zreszt± np. w ACR jpegi mo¿na tak samo obrabiaæ jak RAWy.

--
marcin

Data: 2011-11-18 20:38:37
Autor: kawoN
W dniu 11-11-18 17:10, biodarek pisze:

Przyk³ad zdjêcia, na którym w formacie JPG by³a czarna plama, a z RAW
wysz³o takie co¶:
https://picasaweb.google.com/111980164771401797502/MaYPlenerRowerowy#5466217455339200002

Ooo ten przyk³ad przekonuje mnie ¿eby obejrzeæ mój
aparat na okoliczno¶æ tego formatu...

--
kawoN
-

Data: 2011-11-18 20:51:42
Autor: biodarek
W dniu 2011-11-18 20:38, kawoN pisze:
[...]

Gwoli ¶cis³o¶ci, to jest pojedynczy RAW przepuszczony przez program SNS-HDR na ustawieniach domy¶lnych. Program w wersji Lite - darmowej.
http://www.sns-hdr.com/

--
biodarek

Data: 2011-11-18 14:44:23
Autor: Niewe
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
Przekonali¶cie mnie.
Przyjrzê siê temu :)

Data: 2011-11-21 14:27:06
Autor: cytawa
kawoN pisze:

https://picasaweb.google.com/111980164771401797502/MaYPlenerRowerowy#5466217455339200002

Ooo ten przyk³ad przekonuje mnie ¿eby obejrzeæ mój
aparat na okoliczno¶æ tego formatu...

Znalazlem fragment komentarza w sieci na stronie:
http://www.zoom.idg.pl/artykuly/39891/RAW.TIFF.i.JPEG.o.co.w.tym.chodzi.html

Najbardziej ekonomicznym z punktu widzenia miejsca na karcie pamiêci jest obraz w formacie JPEG (Joint Photographic Experts Group, czyli po³±czona grupa ekspertów fotograficznych). Jest to tak zwany stratny format kompresji. Tutaj ju¿ nie ma tak, ¿e jeden piksel obrazu dostaje trzy liczby. Ca³e zdjêcie jest zapisywane z pominiêciem tych elementów, których i tak nie by³oby widaæ go³ym okiem. W tym przypadku obowi±zuje zasada, ¿e im mniejszy plik, tym gorsza jako¶æ obrazu. Zapisywanie w formacie JPEG wymaga zatem trudnej decyzji - co cenniejsze: miejsce na dysku czy szczegó³y na zdjêciu. Ale od razu uspokajamy - nie jest tak ¼le. Format JPEG jest na przyk³ad od dawna u¿ywany do przesy³ania danych miêdzy redakcjami czasopism a agencjami fotograficznymi. Wielkie zdjêcia na rozk³adówkach by³y na pewno zapisane w formacie JPG obcinaj±cym zbêdne dane. Do¶wiadczenie pokazuje, ¿e tak naprawdê tych szczegó³ów nie widaæ go³ym okiem.

Data: 2011-11-21 06:14:21
Autor: Jacek G.
On 21 Lis, 14:27, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
kawoN pisze:

> [...]

Najbardziej ekonomicznym z punktu widzenia miejsca na karcie pamiêci
jest obraz w formacie JPEG (Joint Photographic Experts Group, czyli

Ale dyskusja o wy¿szo¶ci RAW nad JPG nie bardzo ma sens. RAW nie jest
tak na prawdê formatem pliku graficznego, zw³aszcza, ¿e ka¿da firma
produkuj±ca aparaty ma w³asny format pliku RAW. RAW jest czym¶ w
rodzaju odpowiednika "negatywu", który trzeba wywo³aæ do postaci JPG
lub TIFF. Jest tym, co rejestruje matryca aparatu + informacje o
ustawieniach. Jedne aparaty pozwalaj± zapisaæ te dane w takiej surowej
postaci na karcie, inne przekszta³caj± je zaraz po pstrykniêciu i
zapisuj± na karcie od razu w postaci JPG. Posiadaj±c RAW'a mo¿na
uzyskaæ takiego samego JPG jakby¶ robi³ w JPG - je¶li przekszta³cisz
RAW'a z u¿yciem dok³adnie takich parametrów z jakimi robi³e¶ zdjêcie -
mo¿e dlatego przy podgl±dzie nie widzia³e¶ ró¿nicy. Ale mo¿esz te¿
"wywo³uj±c" RAW'a zmieniæ parametry uzyskuj±c zupe³nie inn± wersjê
JPG'a. Oczywi¶cie JPG'a te¿ mo¿esz w pewnym zakresie przekszta³caæ,
ale je¶li pewien obszar wyszed³ np. prze¶wietlony, to nic z niego ju¿
nie uzyskasz, mimo ¿e z RAW'a mo¿na by wyci±gn±æ szczegó³y, gdy¿ tak
na prawdê matryca je zarejestrowa³a, ale uleg³y utracie przy konwersji
do JPG z takimi, a nie innymi parametrami.
RAW nie jest formatem docelowym. Jest materia³em, z którego mo¿na
uzyskaæ w sposób bardziej elastyczny po¿±dany efekt koñcowy. Nie wiem
czy jasno to wyt³umaczy³em, najlepiej zobaczyæ jak "wywo³uje siê RAWy
- wówczas widaæ te mo¿liwo¶ci. A kwestia objêto¶ci nie jest chyba
najwa¿niejsza przy obecnych pojemno¶ciach i cenach kart, zw³aszcza gdy
dokonuje siê selekcji ju¿ przy robieniu zdjêæ.
A ¿eby by³o na temat rowerowy, to wydaje mi siê, ¿e fotografowanie w
RAW jest bardzo przydatne w tym rodzaju aktywno¶ci. Zwykle bowiem
jad±c rowerem nie mamy wiele czasu na robienie zdjêæ, a tym bardziej
na dok³adne ustawianie parametrów, robienie kilku prób itp. Robi±c w
RAW wiele z tych czynno¶ci mo¿na przerzuciæ na pó¼niej i wykonaæ przy
obróbce RAW'a na komputerze. Ja przesta³em np. w ogóle my¶leæ o
balansie bieli, czy stylach dostêpnych w aparacie (portret, krajobraz,
neutralny itp.) bo dobieram te parametry przy wywo³aniu RAW'ów.
Równie¿ b³êdy ekspozycji i to nawet spore da siê ³atwo korygowaæ.
--
Jacek G.

Data: 2011-11-21 17:15:52
Autor: biodarek
kawoN pisze:

[...]

Zgadza siê. Podj±³em ten temat, choæ format RAW mogê uzyskaæ tylko z lustrzanki, a rzadko j± zabieram na rower. Kompakt, który zwykle wo¿ê zapisuje tylko JPG.

[...]
[...]

No w³a¶nie. Dopowiem - RAW jest zapisem danych bezpo¶rednio z matrycy. To jeszcze nie jest bitmapa. Jest tam te¿ wiêcej informacji m.in. dlatego, ¿e ka¿dy kolor jest opisany zdaje siê 12 lub 14-bitowo (JPG - 8). Przy 12 bitach mamy mo¿liwo¶æ uzyskania 4096 poziomów jednego koloru, a przy 8 bitach - 256 poziomów. Te 256 to i tak jest wystarczaj±co dla ludzkiego oka, ale kiedy zdjêcie jest niedo¶wietlone, to z zapisanych wielu poziomów tego niedo¶wietlenia mo¿na wyci±gn±æ wiêcej szczegó³ów.

I to jest ta wiêksza ilo¶æ informacji w RAW. Tutaj nie chodzi tylko o to, ¿e RAW jest skompresowany bezstratnie, a JPG nie.

[...]

Zgadza siê. Ja czêsto robiê zdjêcia w formacie RAW+JPG i zazwyczaj RAW leci i tak do kosza, bo wystarcza mi JPG, a nie mam tyle czasu i miejsca na dysku, aby trzymaæ wszystko w RAW. Ale je¶li uchwycony kadr jest warty zainteresowania, to wtedy RAW siê przydaje.

--
biodarek

Data: 2011-11-22 17:45:19
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <jadtht$ubq$1@mx1.internetia.pl>,
 biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl> wrote:

\

Zgadza siê. Ja czêsto robiê zdjêcia w formacie RAW+JPG i zazwyczaj RAW leci i tak do kosza, bo wystarcza mi JPG, a nie mam tyle czasu i miejsca na dysku, aby trzymaæ wszystko w RAW.

Tez tak robilem.
Teraz zrezygnowalem z JPG, bo i po co.
Konwersja z RAW do JPG to pikus.
TA

Data: 2011-11-22 21:52:35
Autor: biodarek
W dniu 2011-11-22 17:45, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
[...]

No tak, zw³aszcza przy obecnych wielordzeniowych procesorach.
Ale sprawd¼ obecne, po powodzi w Tajlandii, ceny twardych dysków ;)

--
biodarek

Data: 2011-11-21 13:54:22
Autor: cytawa
  biodarek pisze:

[...]

Rowniez bardzo duzo mozna wyciagnac z JPG za pomoca np. PaintShopa. Jest funkcja rozjasnij cienie, albo przyciemnij jasne. Efekty sa rowniez niesamowite. Mozna rowniez podmieniac kolory, osobno w cieniach osobno w jasnosciach.
Efekt, ktory pokazales, rzeczywiscie jest. Jest tylko pytanie, czy obrabiajac jpga nie wyszlo by to samo.
Kiedys dla zabawy w moich poczatkach cyfrowej fotografii zrobilem jpgowe "zdjecie" bardzo kiepskim 1megowym aparacikiem. Na oryginale nie bylo kompletnie nic widac. Tylko zarys jasnego okna w ciemnym kosciele. Po rozjasnianiach i usunieciu szumow NeatImagiem efekt byl zaskakujacy. Bylo widac wszystko w miare wyraznie, zdjecie bylo kolorowe. Oczywiscie teraz, lepszymi aparatami wychodza duzo lepsze zdjecia w gorszych warunkach i nie ma 2 zdan.

Zeby porownac te 2 formaty nalezy w takich samych warunkach zrobic 2 zdjecia, poddac koniecznym obrobkom i wtedy dokladnie porownac efekt.
Mysmy takie cos zrobili i nie zauwazyli roznicy. Poza wielkoscia pliku.

Jan Cytawa

Data: 2011-11-21 17:35:09
Autor: biodarek
W dniu 2011-11-21 13:54, cytawa pisze:
Zeby porownac te 2 formaty nalezy w takich samych warunkach zrobic 2
zdjecia, poddac koniecznym obrobkom i wtedy dokladnie porownac efekt.
Mysmy takie cos zrobili i nie zauwazyli roznicy. Poza wielkoscia pliku.

Nie mam ju¿ oryginalnego pliku JPG, ale do³o¿y³em obok poprzedniego zdjêcia plik JPG jaki wyszed³by z aparatu (czyli wywo³ywanie na ustawieniach standardowych, tak jak zrobi³by to aparat).
Tutaj:
https://picasaweb.google.com/111980164771401797502/MaYPlenerRowerowy#5677484918240119410

Przy JPG nie uda siê (przynajmniej ja nie potrafiê) zast±piæ wypalonej dziury w niebie. Jak widaæ, w RAW te informacje by³y.

--
biodarek

Data: 2011-11-18 18:36:26
Autor: mt
cytawa pisze:

[...]

Ale na jakim ekranie, w aparacie czy komputerze? No i czy RAW by³ wo³any czy tylko wy¶wietlany by³ jpg zaszyty w RAWie?

--
marcin

Data: 2011-11-21 14:02:39
Autor: cytawa
mt pisze:

Ale na jakim ekranie, w aparacie czy komputerze?

Nie czuje, sie na tyle glupi, zeby oceniac zdjecia za pomoca wyswietlacza w aparacie.

No i czy RAW by³ wo³any
czy tylko wy¶wietlany by³ jpg zaszyty w RAWie?

Nie bardzo rozumiem pytanie. Byly 2 pliki z 2 aparatow: RAW i JPG. RAW byl teoretycznie z lepszego, JPG z gorszego. Po wrzuceniu do kompa otworzone byly te pliki tym samym programem. Poza nieco innymi wygladami pikseli maksymalnie powiekszonych nie bylo praktycznie zadnej roznicy.

Jan Cytawa

Data: 2011-11-22 18:15:47
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <jadi53$f0v$1@news.lublin.pl>,

mt pisze:

> [...]

Nie bardzo rozumiem pytanie. Byly 2 pliki z 2 aparatow: RAW i JPG. RAW byl teoretycznie z lepszego, JPG z gorszego. Po wrzuceniu do kompa otworzone byly te pliki tym samym programem. Poza nieco innymi wygladami pikseli maksymalnie powiekszonych nie bylo praktycznie zadnej roznicy.

To dziwne. Bo moje testy tego nie potwierdzaja.
No, chyba ze JPG byl idealnie naswietlony.

TA

Data: 2011-11-23 09:06:03
Autor: cytawa
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y

To dziwne. Bo moje testy tego nie potwierdzaja.
No, chyba ze JPG byl idealnie naswietlony.

Zeby nie bylo, ze jestem totalnym krytykiem RAW. To musi byc najlepsze, bo jest dokladnie tym co widzi matryca.
Ale jak pisza w artykule JPG jest na tyle dobry, a do tego fantastycznie oszczedny, ze nawet agencje fotograficzne, ktorym przeciez zalezy na jakosci :), z nich korzystaja. A co mowic o milionach szarakow. Bledy na zdjeciach normalnie ogladanych nie sa widoczne golym okiem.

Jan Cytawa

Data: 2011-11-23 02:35:41
Autor: Jacek G.
On 23 Lis, 09:06, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:
Zeby nie bylo, ze jestem totalnym krytykiem RAW. To musi byc najlepsze,
bo jest dokladnie tym co widzi matryca.
No w³a¶nie i dlaczego to traciæ je¶li jest mo¿liwo¶æ zachowania i
wykorzystania - przynajmniej w niektórych przypadkach.
https://picasaweb.google.com/111980164771401797502/MaYPlenerRowerowy#...
Ten przyk³ad przedstawiony przez biodarka ¶wietnie pokazuje co mo¿na
zyskaæ dziêki RAWowi. Niby to samo zdjêcie, a jednak wersja JPG
sprawia wra¿enie przeciêtnego, ¶rednio udanego widoczku, podczas gdy
po odpowiedniej obróbce RAW'a da³o siê uzyskaæ ¶wietne zdjêcie
krajobrazowe, które ma co¶ w sobie. Jak napisa³ bioarek z samego JPG'a
nie da³oby siê tego uzyskaæ, bo ¶wiat³a by³y przepalone. Przy innym
na¶wietleniu zapewne cienie by³yby niedo¶wietlone. Tego zdjêcia
(wersja z RAW) by po prostu nie by³o.

Ale jak pisza w artykule JPG jest na tyle dobry, a do tego fantastycznie
oszczedny, ze nawet agencje fotograficzne, ktorym przeciez zalezy na
jakosci :), z nich korzystaja.
Agencje byæ mo¿e przyjmuj± zdjêcia w JPG, a w czym robi±
fotoreporterzy, to inna sprawa. Wielu zapewne robi w RAW, przekszta³ca
do JPG i wysy³a. Lub robi w RAW+JPG i je¶li JPG jest od razu OK, a nie
ma czasu na obróbkê, to go wykorzystuje. Poza tym fotografia typowo
reporterska rz±dzi siê innymi prawami - tu czêsto liczy siê czas i
temat, jako¶æ nie zawsze jest najwa¿niejsza.
Co do oszczêdno¶ci miejsca - robiê w RAW, zrzucam na dysk, obrabiam do
JPG. RAW'y nagrywam na DVD i usuwam z dysku - tak na prawdê powinno
siê jeszcze mieæ dodatkowa kopiê, JPG zostawiam na dysku i robiê kopiê
na CD/DVD. Zawsze mogê wróciæ do niektórych RAW'ów i obrobiæ je
ponownie w zupe³nie inny sposób uzyskuj±c inne/lepsze/ciekawsze
zdjêcie. Szkoda wycinaæ ca³kiem RAW'a bo nie wiadomo kiedy i do jakich
zastosowañ mo¿e siê jeszcze przydaæ.
Oczywi¶cie je¶li kto¶ ma aparat bez RAW lub nie ma ochoty bawiæ siê w
jak±kolwiek obróbkê, to inna sprawa. Ale je¶li kto¶ chce siê bawiæ w
obróbkê JPG'a, a ma mo¿liwo¶æ zapisu w RAW, to warto przynajmniej
spróbowaæ.
--
Jacek G.

Data: 2011-11-23 12:58:55
Autor: cytawa
  Jacek G. pisze:

[...]

Chcialbym miec taki RAW i surowy JPG tego samego ujecia.  Naprawde bardzo duzo mozna z JPG wyciagnac.
Problemem jest pojemnosc piksela i jego wrazliwosc na rozpietosc kontrastu. Ta pojemnosc jest w sumie niewielka a poziom naswietlenia jest liniowo zalezny od ilosci swiatla.
Natomiast kontrasty w rzeczywistosci sa ogromne i nie mieszcza sie w matrycy. Aparat jakos to usrednia i niezaleznie od formatu mamy przepalenia i niedoswietlenia. Cudow nie ma. Mozna to programowo i recznie poprawiac osiagajac przerozne efekty.

Co do oszczêdno¶ci miejsca - robiê w RAW, zrzucam na dysk, obrabiam do
JPG. RAW'y nagrywam na DVD i usuwam z dysku - tak na prawdê powinno
siê jeszcze mieæ dodatkowa kopiê,

Tylko nie mow, ze jedziesz na 2 tygodniowy wyjazd turystyczny i robisz same RAWy.

Jan Cytawa

Data: 2011-11-23 04:17:55
Autor: Jacek G.
On 23 Lis, 12:58, cytawa <cyt...@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Tylko nie mow, ze jedziesz na 2 tygodniowy wyjazd turystyczny i robisz
same RAWy.
Dok³adnie tak robiê :) Na 2 tyg wyje¼dzie robiê ok 350 zdjêæ, a
w³a¶nie tyle w RAW mie¶ci mi siê na 4 GB karcie. Mo¿e dlatego, ¿e
stary jestem i wychowa³em siê na fotografii analogowej - wtedy musia³y
wystarczyæ ok 2 filmy/tydz. Teraz robiê ok 2 razy wiêcej, ale pozosta³
nawyk robienia tylko tego co uznam za ciekawe i godne sfotografowania.
W dokumentacji ka¿dego zakrêtu, ka¿dej drogi i ¶cie¿ki wyrêczy mnie
chyba wkrótce Google streets view ;)
--
Jacek G.

Data: 2011-11-24 17:31:55
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <jain5u$423$1@news.lublin.pl>,
[...]

To nie sa cuda.
Tylko, ze JPG to juz sa jakies konkrtne ustawienia.
A RAW jest bardziej tolerancyjny.

> [...]
> siê jeszcze mieæ dodatkowa kopiê,

Tylko nie mow, ze jedziesz na 2 tygodniowy wyjazd turystyczny i robisz same RAWy.

Nie wiem, jak Jacek, ale ja na przyklad robie same RAWy.
Na karte 4GB (SanDisk Ultra, ktora kosztuje teraz 50zl) wchodzi mi tych RAWow prawie 400.
Na dwa tygodnie wystarcza z duuzym nadmiarem.

TA

Data: 2011-11-24 17:37:18
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <Titus_Atomicus-2BFF49.17315524112011@newsfeed.onet.pl>,

> [...]

To nie sa cuda.
Tylko, ze JPG to juz sa jakies konkrtne ustawienia.

E, trudno cie przekonac.
Tyle ze przekonuja cie ludzie ktorzy uzywaja RAWow w praktyce.
Moze sprobuj uzywac, a potem argumentuj.

TA

Data: 2011-11-24 17:26:11
Autor: Titus Atomicus
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
In article <jai9hb$p6k$1@news.lublin.pl>,
> [...]

Ale jak pisza w artykule JPG jest na tyle dobry, a do tego fantastycznie oszczedny, ze nawet agencje fotograficzne, ktorym przeciez zalezy na jakosci :), z nich korzystaja.

Bo agencja fotograficzna chce miec 'wywolane' zdjecie. A nie do obrobki.

A co mowic o milionach szarakow.

To nie jest argument.

Bledy na zdjeciach normalnie ogladanych nie sa widoczne golym okiem.

Czesto sa.

TA

Data: 2011-11-16 18:11:04
Autor: solar
W dniu 2011-11-16 08:56, kamil/Endurorider.pl pisze:

Za³ó¿ konto na pinkbike.com i wrzuæ trochê tych piêknych zdjêæ to
dostaniesz POD (fotê dnia) ;)

O ile PODy nie przek³adaj± siê materialnie, to po co mi one. ;)

PS: czas przej¶æ na system bezdêtkowy :P

Raczej nie. I tak trzeba woziæ zapasow± dêtkê, a przynajmniej mleczko nie paprze. :)

"Pierwszym prorokiem by³ pierwszy nikczemnik, który spotka³ grupê frajerów."
                                     Wolter

Data: 2011-11-16 18:28:09
Autor: kamil/Endurorider.pl
[foto] Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y
U¿ytkownik "solar" <solar91@opBEZTEGO.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ja0qr2$qgl$1news.onet.pl...
W dniu 2011-11-16 08:56, kamil/Endurorider.pl pisze:

Za³ó¿ konto na pinkbike.com i wrzuæ trochê tych piêknych zdjêæ to
dostaniesz POD (fotê dnia) ;)

O ile PODy nie przek³adaj± siê materialnie, to po co mi one. ;)

Dla autentycznej radochy :)

PS: czas przej¶æ na system bezdêtkowy :P

Raczej nie. I tak trzeba woziæ zapasow± dêtkê, a przynajmniej mleczko nie paprze. :)

Je¿eli mia³e¶ dziurki a nie sznyty to nic nie musia³by¶ zmieniaæ ;) 60 ml na ko³o to nie jest du¿o papraniny :)

Data: 2011-11-16 20:28:58
Autor: oni
W dniu 15.11.2011 18:37, solar pisze:
Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y

http://www.solar.blurp.org/wisla_1111/index.html

Czad.
Zdjêcia sk±din±d znanych miejsc - pora¿aj±.
Dziêki za zrobiony wieczór. :)

--
TR

[foto] Zimowoletnia jazda dooko³a Wis³y