[Prawo Drogowe]Zjazd z ronda dwupasmowego.

Data: 2010-05-21 12:58:51
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
[Prawo Drogowe]Zjazd z ronda dwupasmowego.
W dniu 2010-05-21 10:59, ursynek pisze:
Witam mam kilka pytań w związku z jazdą po rondzie ;P

Odwieczny problem, pełen kłótni. Pooglądaj sobie odcinki Jedź
bezpiecznie. Na temat rond są chyba najsolidniejsze te:

2009-12-13-K-metoda.przejazdu.przez.rondo
2009-11-22-eksperymentalne.rondo.w.tarnowie
2007-08-27-K-metoda.przejazdu.przez.rondo

ale teraz zmienili stronę i nie umiem ci tak szybko znaleźć ich, więc
sobie sam szukaj:

http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpiecznie/wideo

1. Jak jest ze zjeżdżaniem z wewnętrznego pasa? Można bezpośrednio
zjechać, czy trzeba najpierw na zewnętrzny?

Najpierw na zewnętrzny, bo wyjazd z ronda to wyjazd w prawo. Niestety
ronda takie jak w tarnowie (patrz film) albo w Katowicach urągają tej
zasadzie i wypuszczają ze środkowego pasa, przez co są konflikty. Więc
nawet jeśli można, to się nie zaleca.

2. Czy zjeżdżając z zewnętrznego pasa mogę obrać sobie dowolny pas?

O ile nie takie jak w Tarnowie czy Katowicach, to tak. Zobacz ten odcinek:

2009-12-13-K-metoda.przejazdu.przez.rondo

tam o tym jest.

I trochę z innej beczki - musiałem ostatnio ostro hamować, gdyż kierowca
jadący przede mną zrobił sobie postój na pasach przed skrzyżowaniem -
czekając na pasażera który doszedł z chodnika. Rozumiem, że w przypadku
stłuczki byłaby moja wina, gdyż nie dostosowałem prędkości do warunków i
nie przewidziałem takiej sytuacji,

Tak.

 tyle że tutaj kierowca pojazdu
poprzedzającego złamał przepisy zatrzymując się pasach przed
skrzyżowaniem - moja wina mandat dla mnie i mandat dla Pana?

Tak. A jakby się tam zatrzymał, bo mu dziecko wyskoczyło? A Ty byś mu
rypnął i zabił dziecko tym sposobem?

Bezpieczna odległość i bezpieczna prędkość (a tu jeszcze przed
przejściem dla pieszych!!!!!!!) to podstawa. Więc tamten ma winę
wykroczenia -- zatrzymanie na przejściu. Ale Ty jesteś winny o wiele
gorszego wykroczenia -- spowodowania kolizji w okolicach przejścia dla
pieszych.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-05-21 13:59:15
Autor: ursynek
Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[...]

Dzięki za odpowiedź, poszukam tych filmów :)
Dobrze, że jednak udało mi się wyhamować - nie jeżdżę jak wariat - będę jednak jeździł z większą uwagą.

Pozdrawiam.
ursyn

[Prawo Drogowe]Zjazd z ronda dwupasmowego.