Data: 2018-08-09 17:32:42 | |
Autor: Andrzej P. Wozniak | |
Złącze M.2 | |
Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
w artykule <news:2vdym4ph1y7q$.8v7aavhz4ylk$.dlg40tude.net> pisze: Intel(R) H97 Express Chipset with RAID 0, 1, 5, 10 and Intel(R) Rapid Nie znam się, ale się wypowiem. Jest napisane, że dysk M.2 może pracować _w_ _trybie_ SATA albo PCIe. Tryb SATA może być wymagany, jeśli chcesz, żeby to był dysk startowy. Być może nie każdy dysk M.2 umie pracować w obu trybach. Jak wetknę dysk SATA to nie mogę używać Jest napisane, że złącze M.2 i złącza SATA 5 i 6 mają wspólne pasmo, więc możliwość korzystania z kanałów SATA zależy od tego, w jakim trybie będzie pracował dysk M.2. M.2 w trybie PCIe zapewne wykorzysta pasmo dwóch kanałów SATA, dla M.2 w trybie SATA _może_ być jeden kanał SATA wolny. Jeśli płyta nie ma fizycznie zamontowanych gniazd dla tych kanałów, to jest to tylko informacja o tym, jak sterowniki systemu mogą widzieć podłączone urządzenie. Wszędzie piszę ,,może", bo w rzeczywistości decyduje BIOS/UEFI, coraz częściej przeznaczony dla opornych - jeśli nie można czegoś skonfigurować, to domyślnie jest odporne na głupotę, czyli dysk M.2 zapewne dostaje oba kanały SATA na wyłączność niezależnie od trybu, w jakim pracuje. Jak już wczesniej napisałem - nie znam się i sam jestem ciekaw... -- Andrzej P. Woźniak uszer@pochta.onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie) |
|
Data: 2018-08-09 18:42:28 | |
Autor: Irokez | |
Złącze M.2 | |
W dniu 2018-08-09 o 17:32, Andrzej P. Wozniak pisze:
Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe. NVMe musi mieć wsparcie BIOS. A potem aby Windows 7 go widział trzeba dograć do niego łatę ze wsparciem NVMe. Win 10 da se rady. Jak wetknę dysk SATA to nie mogę używać M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 - piszą o JEDNYM porcie, a nie dwóch !! sprawdź w instrukcji który ma oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj dysku/CDROM'a itp. jeśli kupisz dysk M.2 SATA. Może jednocześnie pracować tylko jedno. Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe x1. -- Irokez |
|
Data: 2018-08-09 22:24:16 | |
Autor: Andrzej P. Wozniak | |
Złącze M.2 | |
Osoba podpisana jako Irokez <no.email@wp.pl>
w artykule <news:5b6c6eed$0$676$65785112news.neostrada.pl> pisze: Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe. A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe trzeba oddzielnie dorzucać jakieś sterowniki? Weźmy na przykład Linux Mint 18.3. M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 - piszą Nie miałem na myśli zajętości dwóch kanałów przez dysk M.2 SATA, ale możliwą dostępność jednego kanału, jeśli są gniazda na płycie i BIOS/UEFI to przewiduje. sprawdź w instrukcji który ma oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj Przypadku notebooka z dyskiem M.2 to chyba nie dotyczy - tam zwykle są tylko dwa kanały SATA, więc 5/6 leżą odłogiem. Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe Dzięki za informację. Niestety, instrukcje teraz też są pisane dla opornych i nie w każdej można znaleźć wszystko tak jasno wyłożone, jeżeli w ogóle. -- Andrzej P. Woźniak uszer@pochta.onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie) |
|
Data: 2018-08-09 23:10:17 | |
Autor: Irokez | |
Złącze M.2 | |
W dniu 2018-08-09 o 22:24, Andrzej P. Wozniak pisze:
A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe Nie mam pojęcia, może ktoś kto Linuxa używa się wypowie. Ja tylko jak muszę. sprawdź w instrukcji który ma oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj Intel(R) H97 Express Chipset w notebooku?? -- Irokez |
|
Data: 2018-08-10 02:19:32 | |
Autor: Andrzej P. Wozniak | |
Złącze M.2 | |
Osoba podpisana jako Irokez <no.email@wp.pl>
w artykule <news:5b6cadb1$0$594$65785112news.neostrada.pl> pisze: W dniu 2018-08-09 o 22:24, Andrzej P. Wozniak pisze: Aha. Intel(R) H97 Express Chipset w notebooku??sprawdź w instrukcji który ma oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykajPrzypadku notebooka z dyskiem M.2 to chyba nie dotyczy - tam zwykle W tym, co do mnie teraz trafił (Lenovo ThinkPad L430), jest wcześniejszy chipset Mobile Intel HM76 Express, ale _moje_ pytanie było ogólne i dotyczyło M.2. Chciałem po prostu skorzystać z okazji, bo kto wie, co się trafi następnego - może jakiś Alienware albo kadłubek do gier... -- Andrzej P. Woźniak uszer@pochta.onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie) |
|
Data: 2018-08-10 05:56:34 | |
Autor: Dominik Ałaszewski | |
Złącze M.2 | |
Dnia 09.08.2018 Andrzej P. Wozniak <uszer@poczta.onet.pl.invalid> napisał/a:
A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe Nie trzeba, kernel ma "w sobie" sterowniki. PCIe od wersji 3.3, więc dość starej. https://nvmexpress.org/resources/drivers/linux-driver-information/ "All major Linux distributions have NVMe driver in-box support(..) The current status of the driver is included in the kernel (3.3 or later)." Oczywiście firmware (BIOS czy inne UEFI) musi umieć się bucić z takiego dysku, choć rzecz jasna można stosować protezy w postaci /boot na innym urządzeniu. -- Dominik Ałaszewski (via raspbianowy slrn) "W życiu piękne są tylko chwile..." (Ryszard Riedel) Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP Pisząc na priv zmień domenę na gmail. |
|
Data: 2018-08-10 05:59:07 | |
Autor: Dominik Ałaszewski | |
Złącze M.2 | |
Dnia 10.08.2018 Dominik Ałaszewski <Dominik.Alaszewski@gazeta.pl.invalid> napisał/a:
Nie trzeba, kernel ma "w sobie" sterowniki. PCIe od wersji 3.3, więc dość Mogło to być odebrane dwuznacznie, więc doprezycuję: chodzi o wersję (i "starość") kernela, nie sterownika. -- Dominik Ałaszewski (via raspbianowy slrn) "W życiu piękne są tylko chwile..." (Ryszard Riedel) Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP Pisząc na priv zmień domenę na gmail. |
|
Data: 2018-08-10 06:28:19 | |
Autor: Dominik Ałaszewski | |
Złącze M.2 | |
Dnia 10.08.2018 Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> napisał/a:
razie takiego nie mam, opcja jest nieaktywna. Powstaje pytanie - kupować Tu jest inne, kluczowe pytanie: czy jest on Ci potrzebny i czy go wykorzystasz. Ja na ten przykład używam dysku SSD z magistralą SATA 3 Gb/s i nie odczuwam z tego powodu żadnego dyskomfortu ;-) -- Dominik Ałaszewski (via raspbianowy slrn) "W życiu piękne są tylko chwile..." (Ryszard Riedel) Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP Pisząc na priv zmień domenę na gmail. |
|
Data: 2018-08-10 08:43:00 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Złącze M.2 | |
Dnia Fri, 10 Aug 2018 06:28:19 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski
napisał(a): razie takiego nie mam, opcja jest nieaktywna. Powstaje pytanie - kupować Do zabawy :) Jakbym nie chciał się bawić to bym pozostał do dziś na jednordzeniowym Athlonie i mechanicznym dysku bo do netu by wystarczyło. SATA 3 jest fajne ale NVMe na M.2 jeszcze fajniejsze :) -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2018-08-10 08:23:00 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Złącze M.2 | |
Dnia Fri, 10 Aug 2018 05:56:34 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski
napisał(a): "All major Linux distributions have NVMe driver in-box support(..) To jest jeden problem z głowy. Ale jest i inny, mianowicie płyta musi "umieć" NVMe. Powstaje pytanie czy moja jest taka. To płyta Asus H97-PLUS. Z jednej strony gdzieś wyczytałem że wsparcie dla NVMe jest dopiero od chipsetu Z97. W mojej jest chipset H97 ale przeglądając na ekranie opcje biosu znalazłem tam rubrykę dot. dysków NVMe. Ponieważ na razie takiego nie mam, opcja jest nieaktywna. Powstaje pytanie - kupować dysk NVMe czy nie? :) PS. Napisałem w tej sprawie do wsparcia technicznego Asusa, może powiedzą coś sensownego. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2018-08-16 17:58:02 | |
Autor: ggs | |
Złącze M.2 | |
"Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> wrote in message news:13m380emgs49k$.1dlvz2m2tgc5b.dlg40tude.net... Z jednej strony gdzieś wyczytałem że wsparcie dla NVMe jest Swego czasu na Z87 Deluxe bez problemu zadziało. Oczywiście poprzez adapter PCIe bo gniazda M2 nie było. -- G |
|
Data: 2018-08-10 19:26:39 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Złącze M.2 | |
Dnia Thu, 9 Aug 2018 18:42:28 +0200, Irokez napisał(a):
M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 - piszą o JEDNYM porcie, a nie dwóch !! sprawdź w instrukcji który ma oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj dysku/CDROM'a itp. jeśli kupisz dysk M.2 SATA. Może jednocześnie pracować tylko jedno.Nie mylisz się aby? To cytat z serwisówki: "The M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA ports 5 and 6. Refer to section 2.6.3 PCH Storage Configuration of this user guide for more details." Zwracam uwagę na "and" :) Podobną uwagę znajdziesz w opcjach BIOS na ekranie. I jeśli mam rację i dysk zajmuje dwa porty, to prędkość transferu powinna być taka jak dla dwóch portów łącznie. I tu kolejna wątpliwość - producenci dysków M.2 SATA podają jako max. transfer wielkość właściwą dla jednego portu. To czemu miałby taki dysk zajmować dwa porty? I jaka tu przewaga M.2 nad zwykłym portem SATA? Gość od Asusa odpowiedział mi że owszem, w tej płycie złącze M.2 obsługuje dyski PCIe ale tylko x1 i nie NVMe. Znasz taki, choć jeden? Z mojego goglania po stronach producentów dysków SSD dowiedziałem się tyle że ich parametry są ściśle tajne i nie są publikowane :) Zwłaszcza takie które mnie interesują :) (Spróbuj np. znaleźć dane Sandisk SD6SP1M-256G na ich stronie) PS. Pogoglałem i widzę że PCIe M.2 AHCI (nie NVMe) to rzadkość i są ze 3 razy droższe od podobnych NVMe. Jest ich zaledwie kilka typów z których jedynie Samsung SM951 512GB się pojawia na aukcjach. Dupa zimna... -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2018-08-11 12:40:19 | |
Autor: Irokez | |
Złącze M.2 | |
W dniu 2018-08-10 o 19:26, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Thu, 9 Aug 2018 18:42:28 +0200, Irokez napisał(a): Nie mylisz się aby? To cytat z serwisówki: Dziwne, w Asrock B350M mam po prostu: "M2_2 and SATA3_3 share lanes. If either one of them is in use, the other one will be disabled." gdzie SATA3_3 to jeden port (na płycie są cztery oznaczone od SATA3_1 do SATA3_4). Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linięGość od Asusa odpowiedział mi że owszem, w tej płycie złącze M.2 Tu parę modeli ale lista nie powala http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/H97M-E/H97M-E_Devices_report.pdf Czyli czas zmienić płytę na nowszą ;) -- Irokez |
|
Data: 2018-08-11 13:49:40 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Złącze M.2 | |
Dnia Sat, 11 Aug 2018 12:40:19 +0200, Irokez napisał(a):
Czyli czas zmienić płytę na nowszą ;) Na to wygląda... Problem w tym że tą kupiłem parę dni temu :) Nauka kosztuje. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2018-08-11 14:03:55 | |
Autor: Andrzej P. Wozniak | |
Złącze M.2 | |
Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
w artykule <news:5xlqn04kpa3.1jg6sley8ej0d$.dlg40tude.net> pisze: Dnia Thu, 9 Aug 2018 18:42:28 +0200, Irokez napisał(a): Przypomnij sobie, jak wcześniej rozwiązywano mapowanie urządzeń SATA na IDE/ATA. Na jednej ze znanych mi płyt dwa kanały SATA mogły być mapowane na trzecie i czwarte urządzenie PATA. Liczba dostępnych urządzeń mogła zatem zmienić się z sześciu na cztery, a wtedy podłączone urządzenie PATA mogło blokować dostęp do urządzenia SATA. W Twoim przypadku "and" oznacza zapewne, że na tej płycie kanały SATA występują w parach, a nie że dysk M.2 SATA zajmuję parę kanałów. Dysk M.2 SATA może zostać przypisany do jednego z pary kanałów - w tym przypadku pary obejmującej kanał 5 _i_ 6. Wzorem starszych rozwiązań BIOS/UEFI może robić przypisanie na różne sposoby, ale zwykle zachowuje priotytet dla urządzeń starszego typu (czyli nie M.2). _Przykładowo_ może być tak: * W przypadku najprostszym, opisanym przez Irokeza, dysk M.2 jest przypisany na sztywno do jednego kanału. Jeśli ten kanał jest zajęty przez urządzenie SATA, dysk M.2 SATA nie będzie dostępny. Dla ułatwienia na płycie takie gniazdo SATA może być innego koloru. * W przypadku automagicznym dysk M.2 SATA jest przypisany do *pierwszego* *wolnego* kanału, podobnie jak Windows przypisuje litery do partycji. W Twoim przypadku zakres obejmuje tylko parę kanałów 5 i 6, więc jeśli do obu kanałów są podłączone urządzenia SATA, dysk M.2 SATA nie będzie dostępny. * W wersji najbardziej zaawansowanej możesz sam przypisać dyskowi M.2 numer kanału SATA, a wtedy sam odpowiadasz za to, że dysk M.2 będzie niedostępny, bo go przypisałeś do kanału zajętego. W papierowej instrukcji zazwyczaj znajdziesz tylko jedno stwierdzenie opisujące poprawne podłączenie, bez rozwijania go na różne możliwe sposoby czy ostrzeżeń przed złym podłączeniem. Czasami można znaleźć bardziej zaawansowane opisy na płycie ze sterownikami, ale w praktyce i tak ludzie próbują (celowo czy przez nieuwagę) zrobić rzeczy, których instrukcja nie przewiduje. -- Andrzej P. Woźniak uszer@pochta.onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie) |
|
Data: 2018-08-11 15:25:48 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Złącze M.2 | |
Dnia Sat, 11 Aug 2018 14:03:55 +0200, Andrzej P. Wozniak napisał(a):
W Twoim przypadku "and" oznacza zapewne, że na tej płycie kanały SATA No i pewnie tak jest. Dzięki za komentarz. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2018-08-16 20:34:15 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Złącze M.2 | |
"Irokez" 5b6c6eed$0$676$65785112@news.neostrada.pl Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe. Jacek twierdzi, że nie tylko są M.2 PCIe AHCI, ale nawet są one znacznie droższe niż podobne M.2 PCIe NVMe. "Jacek Maciejewski" 1qcuedtkp2il$.cb8fe43o7du0$.dlg@40tude.net > PS. Pogoglałem i widzę że PCIe M.2 AHCI (nie NVMe) to rzadkość i są ze 3 > razy droższe od podobnych NVMe. Jest ich zaledwie kilka typów z których > jedynie Samsung SM951 512GB się pojawia na aukcjach. Dupa zimna... Ma rację, czy nie ma? Nie wiem, na czym polega podobieństwo, bo wg mnie NVME góruje nad AHCI niesamowicie, ale to inna sprawa. Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe x1. Ale taki dysk jakoś okupuje SATA czy nie? Softowo jakoś sięga do SATA... -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. . ..;\|/....................................... |
|
Data: 2018-08-17 23:28:35 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
Złącze M.2 | |
"Irokez" 5b6c6eed$0$676$65785112@news.neostrada.pl Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe. W necie są też PCIe AHCI. M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 - Ponoć SATA potrafi zająć naraz dwie linie -- SATAe, ale przyznaję, że '5/6' raczej nie oznacza dwóch naraz. "Jacek Maciejewski" 2vdym4ph1y7q$.8v7aavhz4ylk$.dlg@40tude.net > * M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA_5/6, > and supports M Key and type 2260/2280 Przecież nie dwa naraz, ale któryś z nich... piszą o JEDNYM porcie, a nie dwóch !! sprawdź w instrukcji Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe x1. Jesteś pewien, że 'x1'? IMO raczej co najmniej 'x4', choć mam nadzieję także na 'x2' -- bo u mnie tylko 'x2' jest bez zajęcia... -- _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. )\._.,-- ....,'``. (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,. `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`., `._.-(,_..'-- (,_..'`-.;.' Felix Lee -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. . ..;\|/....................................... |