Złącze M.2

Data: 2018-08-09 17:32:42
Autor: Andrzej P. Wozniak
Złącze M.2
Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
w artykule <news:2vdym4ph1y7q$.8v7aavhz4ylk$.dlg40tude.net> pisze:

Intel(R) H97 Express Chipset with RAID 0, 1, 5, 10 and Intel(R) Rapid
Storage Technology 13 support
- 1 x M.2 Socket 3 with M Key, type 2260/2280 storage devices support
(both SATA & PCIE mode)*
* M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA_5/6, and supports M Key and
type 2260/2280 storage devices.

Powyższe jest napisane w opisie płyty. Wynika z tego że do złącza mogę
wetknąć dysk SATA albo PCIe.

Nie znam się, ale się wypowiem.

Jest napisane, że dysk M.2 może pracować _w_ _trybie_ SATA albo PCIe.
Tryb SATA może być wymagany, jeśli chcesz, żeby to był dysk startowy.
Być może nie każdy dysk M.2 umie pracować w obu trybach.

Jak wetknę dysk SATA to nie mogę używać
złącz SATA numer 5 i 6. A co jak wetknę dysk PCIe? IMO złącza SATA 5 i 6
nie będą blokowane. Dobrze kombinuję?

Jest napisane, że złącze M.2 i złącza SATA 5 i 6 mają wspólne pasmo, więc
możliwość korzystania z kanałów SATA zależy od tego, w jakim trybie będzie
pracował dysk M.2. M.2 w trybie PCIe zapewne wykorzysta pasmo dwóch kanałów
SATA, dla M.2 w trybie SATA _może_ być jeden kanał SATA wolny. Jeśli płyta
nie ma fizycznie zamontowanych gniazd dla tych kanałów, to jest to tylko
informacja o tym, jak sterowniki systemu mogą widzieć podłączone urządzenie.

Wszędzie piszę ,,może", bo w rzeczywistości decyduje BIOS/UEFI, coraz
częściej przeznaczony dla opornych - jeśli nie można czegoś skonfigurować,
to domyślnie jest odporne na głupotę, czyli dysk M.2 zapewne dostaje oba
kanały SATA na wyłączność niezależnie od trybu, w jakim pracuje.

Jak już wczesniej napisałem - nie znam się i sam jestem ciekaw...

--
Andrzej P. Woźniak  uszer@pochta.onet.pl  (zamień miejscami z<->h w adresie)

Data: 2018-08-09 18:42:28
Autor: Irokez
Złącze M.2
W dniu 2018-08-09 o 17:32, Andrzej P. Wozniak pisze:
[...]

Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe.
NVMe musi mieć wsparcie BIOS. A potem aby Windows 7 go widział trzeba dograć do niego łatę ze wsparciem NVMe. Win 10 da se rady.

[...]

M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 - piszą o JEDNYM porcie, a nie dwóch !! sprawdź w instrukcji który ma oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj dysku/CDROM'a itp. jeśli kupisz dysk M.2 SATA. Może jednocześnie pracować tylko jedno.

Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe x1.

--
Irokez

Data: 2018-08-09 22:24:16
Autor: Andrzej P. Wozniak
Złącze M.2
Osoba podpisana jako Irokez <no.email@wp.pl>
w artykule <news:5b6c6eed$0$676$65785112news.neostrada.pl> pisze:

Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe.
NVMe musi mieć wsparcie BIOS. A potem aby Windows 7 go widział trzeba
dograć do niego łatę ze wsparciem NVMe. Win 10 da se rady.

A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe
trzeba oddzielnie dorzucać jakieś sterowniki?
Weźmy na przykład Linux Mint 18.3.

M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 - piszą
o JEDNYM porcie, a nie dwóch !!

Nie miałem na myśli zajętości dwóch kanałów przez dysk M.2 SATA, ale możliwą
dostępność jednego kanału, jeśli są gniazda na płycie i BIOS/UEFI to
przewiduje.

sprawdź w instrukcji który ma oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj
dysku/CDROM'a itp. jeśli kupisz dysk M.2 SATA. Może jednocześnie pracować
tylko jedno.

Przypadku notebooka z dyskiem M.2 to chyba nie dotyczy - tam zwykle są tylko
dwa kanały SATA, więc 5/6 leżą odłogiem.

Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe
x1.

Dzięki za informację. Niestety, instrukcje teraz też są pisane dla opornych
i nie w każdej można znaleźć wszystko tak jasno wyłożone, jeżeli w ogóle.

--
Andrzej P. Woźniak  uszer@pochta.onet.pl  (zamień miejscami z<->h w adresie)

Data: 2018-08-09 23:10:17
Autor: Irokez
Złącze M.2
W dniu 2018-08-09 o 22:24, Andrzej P. Wozniak pisze:

A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe
trzeba oddzielnie dorzucać jakieś sterowniki?
Weźmy na przykład Linux Mint 18.3.

Nie mam pojęcia, może ktoś kto Linuxa używa się wypowie. Ja tylko jak muszę.

[...]

Intel(R) H97 Express Chipset w notebooku??

--
Irokez

Data: 2018-08-10 02:19:32
Autor: Andrzej P. Wozniak
Złącze M.2
w artykule <news:5b6cadb1$0$594$65785112news.neostrada.pl> pisze:

[...]

Aha.

[...]

W tym, co do mnie teraz trafił (Lenovo ThinkPad L430), jest wcześniejszy
chipset Mobile Intel HM76 Express, ale _moje_ pytanie było ogólne
i dotyczyło M.2.
Chciałem po prostu skorzystać z okazji, bo kto wie, co się trafi następnego
- może jakiś Alienware albo kadłubek do gier...

--
Andrzej P. Woźniak  uszer@pochta.onet.pl  (zamień miejscami z<->h w adresie)

Data: 2018-08-10 05:56:34
Autor: Dominik Ałaszewski
Złącze M.2
Dnia 09.08.2018 Andrzej P. Wozniak <uszer@poczta.onet.pl.invalid> napisał/a:

A Linux jak? Jaka musi być wersja kernela, czy dla dysku startowego PCIe
trzeba oddzielnie dorzucać jakieś sterowniki?

Nie trzeba, kernel ma "w sobie" sterowniki. PCIe od wersji 3.3, więc dość
starej.

https://nvmexpress.org/resources/drivers/linux-driver-information/

"All major Linux distributions have NVMe driver in-box support(..)
The current status of the driver is included in the kernel (3.3 or later)."

Oczywiście firmware (BIOS czy inne UEFI) musi umieć
się bucić z takiego dysku, choć rzecz jasna można stosować
protezy w postaci /boot na innym urządzeniu.

Data: 2018-08-10 05:59:07
Autor: Dominik Ałaszewski
Złącze M.2
Dnia 10.08.2018 Dominik Ałaszewski <Dominik.Alaszewski@gazeta.pl.invalid> napisał/a:

Nie trzeba, kernel ma "w sobie" sterowniki. PCIe od wersji 3.3, więc dość
starej.

Mogło to być odebrane dwuznacznie, więc doprezycuję: chodzi o wersję
(i "starość") kernela, nie sterownika.

Data: 2018-08-10 06:28:19
Autor: Dominik Ałaszewski
Złącze M.2
Dnia 10.08.2018 Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> napisał/a:

razie takiego nie mam, opcja jest nieaktywna. Powstaje pytanie - kupować
dysk NVMe czy nie? :)

Tu jest inne, kluczowe pytanie: czy jest on Ci potrzebny
i czy go wykorzystasz. Ja na ten przykład używam dysku SSD z magistralą SATA 3 Gb/s
i nie odczuwam z tego powodu żadnego dyskomfortu ;-)

Data: 2018-08-10 08:43:00
Autor: Jacek Maciejewski
Złącze M.2
Dnia Fri, 10 Aug 2018 06:28:19 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski
napisał(a):

[...]

Do zabawy :) Jakbym nie chciał się bawić to bym pozostał do dziś na
jednordzeniowym Athlonie i mechanicznym dysku bo do netu by wystarczyło.
SATA 3 jest fajne ale NVMe na M.2 jeszcze fajniejsze :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-08-10 08:23:00
Autor: Jacek Maciejewski
Złącze M.2
Dnia Fri, 10 Aug 2018 05:56:34 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski
napisał(a):

[...]

To jest jeden problem z głowy. Ale jest i inny, mianowicie płyta musi
"umieć" NVMe. Powstaje pytanie czy moja jest taka. To płyta Asus
H97-PLUS. Z jednej strony gdzieś wyczytałem że wsparcie dla NVMe jest
dopiero od chipsetu Z97. W mojej jest chipset H97 ale przeglądając na
ekranie opcje biosu znalazłem tam rubrykę dot. dysków NVMe. Ponieważ na
razie takiego nie mam, opcja jest nieaktywna. Powstaje pytanie - kupować
dysk NVMe czy nie? :)

PS. Napisałem w tej sprawie do wsparcia technicznego Asusa, może
powiedzą coś sensownego.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-08-16 17:58:02
Autor: ggs
Złącze M.2

"Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> wrote in message news:13m380emgs49k$.1dlvz2m2tgc5b.dlg40tude.net...
Z jednej strony gdzieś wyczytałem że wsparcie dla NVMe jest
dopiero od chipsetu Z97.

Swego czasu na Z87 Deluxe bez problemu zadziało. Oczywiście poprzez adapter PCIe bo gniazda M2 nie było.

Data: 2018-08-10 19:26:39
Autor: Jacek Maciejewski
Złącze M.2
Dnia Thu, 9 Aug 2018 18:42:28 +0200, Irokez napisał(a):

[...]
Nie mylisz się aby? To cytat z serwisówki:
"The M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA ports 5 and 6. Refer to
section 2.6.3 PCH Storage Configuration of this user guide for more
details."
Zwracam uwagę na "and" :) Podobną uwagę znajdziesz w opcjach BIOS na
ekranie. I jeśli mam rację i dysk zajmuje dwa porty, to prędkość
transferu powinna być taka jak dla dwóch portów łącznie. I tu kolejna
wątpliwość - producenci dysków M.2 SATA podają jako max. transfer
wielkość właściwą dla jednego portu. To czemu miałby taki dysk zajmować
dwa porty? I jaka tu przewaga M.2 nad zwykłym portem SATA?

Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe x1.
Gość od Asusa odpowiedział mi że owszem, w tej płycie złącze M.2
obsługuje dyski PCIe ale tylko x1 i nie NVMe. Znasz taki, choć jeden? Z mojego goglania po stronach producentów dysków SSD dowiedziałem się
tyle że ich parametry są ściśle tajne i nie są publikowane :) Zwłaszcza
takie które mnie interesują :)
(Spróbuj np. znaleźć dane Sandisk SD6SP1M-256G na ich stronie)

PS. Pogoglałem i widzę że PCIe M.2 AHCI (nie NVMe) to rzadkość i są ze 3
razy droższe od podobnych NVMe. Jest ich zaledwie kilka typów z których
jedynie Samsung SM951 512GB się pojawia na aukcjach. Dupa zimna...
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-08-11 12:40:19
Autor: Irokez
Złącze M.2
[...]

Dziwne, w Asrock B350M mam po prostu:
"M2_2 and SATA3_3 share lanes. If either one of them is in use,
the other one will be disabled."
gdzie SATA3_3 to jeden port (na płycie są cztery oznaczone od SATA3_1 do SATA3_4).

Tu parę modeli ale lista nie powala
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/H97M-E/H97M-E_Devices_report.pdf

Czyli czas zmienić płytę na nowszą ;)

--
Irokez

Data: 2018-08-11 13:49:40
Autor: Jacek Maciejewski
Złącze M.2
Dnia Sat, 11 Aug 2018 12:40:19 +0200, Irokez napisał(a):

Czyli czas zmienić płytę na nowszą ;)

Na to wygląda... Problem w tym że tą kupiłem parę dni temu :) Nauka
kosztuje.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-08-11 14:03:55
Autor: Andrzej P. Wozniak
Złącze M.2
w artykule <news:5xlqn04kpa3.1jg6sley8ej0d$.dlg40tude.net> pisze:

[...]

Przypomnij sobie, jak wcześniej rozwiązywano mapowanie urządzeń SATA na
IDE/ATA. Na jednej ze znanych mi płyt dwa kanały SATA mogły być mapowane
na trzecie i czwarte urządzenie PATA. Liczba dostępnych urządzeń mogła
zatem zmienić się z sześciu na cztery, a wtedy podłączone urządzenie PATA
mogło blokować dostęp do urządzenia SATA.

W Twoim przypadku "and" oznacza zapewne, że na tej płycie kanały SATA
występują w parach, a nie że dysk M.2 SATA zajmuję parę kanałów. Dysk M.2
SATA może zostać przypisany do jednego z pary kanałów - w tym przypadku
pary obejmującej kanał 5 _i_ 6.

Wzorem starszych rozwiązań BIOS/UEFI może robić przypisanie na różne
sposoby, ale zwykle zachowuje priotytet dla urządzeń starszego typu
(czyli nie M.2). _Przykładowo_ może być tak:
* W przypadku najprostszym, opisanym przez Irokeza, dysk M.2 jest przypisany
na sztywno do jednego kanału. Jeśli ten kanał jest zajęty przez urządzenie
SATA, dysk M.2 SATA nie będzie dostępny. Dla ułatwienia na płycie takie
gniazdo SATA może być innego koloru.
* W przypadku automagicznym dysk M.2 SATA jest przypisany do *pierwszego*
*wolnego* kanału, podobnie jak Windows przypisuje litery do partycji.
W Twoim przypadku zakres obejmuje tylko parę kanałów 5 i 6, więc jeśli
do obu kanałów są podłączone urządzenia SATA, dysk M.2 SATA nie będzie
dostępny.
* W wersji najbardziej zaawansowanej możesz sam przypisać dyskowi M.2 numer
kanału SATA, a wtedy sam odpowiadasz za to, że dysk M.2 będzie niedostępny,
bo go przypisałeś do kanału zajętego.

W papierowej instrukcji zazwyczaj znajdziesz tylko jedno stwierdzenie
opisujące poprawne podłączenie, bez rozwijania go na różne możliwe sposoby
czy ostrzeżeń przed złym podłączeniem. Czasami można znaleźć bardziej
zaawansowane opisy na płycie ze sterownikami, ale w praktyce i tak ludzie
próbują (celowo czy przez nieuwagę) zrobić rzeczy, których instrukcja nie
przewiduje.

--
Andrzej P. Woźniak  uszer@pochta.onet.pl  (zamień miejscami z<->h w adresie)

Data: 2018-08-11 15:25:48
Autor: Jacek Maciejewski
Złącze M.2
Dnia Sat, 11 Aug 2018 14:03:55 +0200, Andrzej P. Wozniak napisał(a):

[...]

No i pewnie tak jest. Dzięki za komentarz.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-08-16 20:34:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Złącze M.2

"Irokez" 5b6c6eed$0$676$65785112@news.neostrada.pl

Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe.

Jacek twierdzi, że nie tylko są M.2 PCIe AHCI, ale
nawet są one znacznie droższe niż podobne M.2 PCIe NVMe.

   "Jacek Maciejewski" 1qcuedtkp2il$.cb8fe43o7du0$.dlg@40tude.net

   > PS. Pogoglałem i widzę że PCIe M.2 AHCI (nie NVMe) to rzadkość i są ze 3
   > razy droższe od podobnych NVMe. Jest ich zaledwie kilka typów z których
   > jedynie Samsung SM951 512GB się pojawia na aukcjach. Dupa zimna...

Ma rację, czy nie ma?

Nie wiem, na czym polega podobieństwo, bo wg mnie NVME góruje nad AHCI
niesamowicie, ale to inna sprawa.

Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię PCIe x1.

Ale taki dysk jakoś okupuje SATA czy nie? Softowo jakoś sięga do SATA...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.    http://eneuel.w.duna.pl    .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2018-08-17 23:28:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Złącze M.2

"Irokez" 5b6c6eed$0$676$65785112@news.neostrada.pl

Dysk kupujesz albo M.2 SATA albo M.2 PCIe/NVMe.

W necie są też PCIe AHCI.

M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 -

Ponoć SATA potrafi zająć naraz dwie linie -- SATAe, ale
przyznaję, że '5/6' raczej nie oznacza dwóch naraz.

    "Jacek Maciejewski" 2vdym4ph1y7q$.8v7aavhz4ylk$.dlg@40tude.net

    > * M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA_5/6,
    > and supports M Key and type 2260/2280

Przecież nie dwa naraz, ale któryś z nich...

[...]

Jesteś pewien, że 'x1'? IMO raczej co najmniej 'x4', choć
mam nadzieję także na 'x2' -- bo u mnie tylko 'x2' jest
bez zajęcia...