Zmiana 27" na 28" czy moĹźna??

Data: 2013-04-02 10:18:21
Autor: Eres
Zmiana 27" na 28" czy moĹźna??
Witajcie Bikersi!

Mam taki mały zgryz. Dysponuje stara ramą z szosy /kolarka starego rometa/ z kółkami 27". Na takie koła ciężko kupić szerszą oponę. Chciałbym zamienić koła na 28", czy się zmieszczą?? Chcę sobie przygotować coś na kształt trekkingu na niedzielne spacery.

SiTeK - Kross Hexagon v6 2010
*-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -*
Ĺťycie jest jak jazda na rowerze.
Żeby utrzymać równowagę musisz się poruszać naprzód
///Albert Einstein///

Data: 2013-04-02 01:22:29
Autor: rzymo
Zmiana 27" na 28" czy można??
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 10:18:21 UTC+2 użytkownik Eres napisał:
Mam taki mały zgryz. Dysponuje stara ramą z szosy /kolarka starego rometa/ z kółkami 27".
Chciałbym zamienić koła na 28", czy się zmieszczą?

Stare 27" (630mm  ETRTO) to więcej niż 28"/29" (622mm  ETRTO), więc się zmieszczą.

Data: 2013-04-02 02:42:25
Autor: rmikke
Zmiana 27" na 28" czy można??
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 10:22:29 UTC+2 użytkownik rzymo napisał:
> [...]

> Chciałbym zamienić koła na 28", czy się zmieszczą? Stare 27" (630mm  ETRTO) to więcej niż 28"/29" (622mm  ETRTO), więc się zmieszczą.

Jedyne na co trzeba przy tym uważać, to hamulce.
Ale jak to stara kolarka rometa, to te hamulce miały BARDZO duży
zakres regulacji. Ja taką operację na wagancie wykonałem
bez żadnego problemu, więc i Tobie pewnie sie uda.

Data: 2013-04-02 13:53:36
Autor: Jacek Maciejewski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Tue, 2 Apr 2013 02:42:25 -0700 (PDT), rmikke napisał(a):

[...]

Sam na takim rometowskim rowerze jeżdżę od lat. Koła już dawno 28" (622).
Wchodzi nawet opona 622-47 choć już miejsca na błoto nie ma :) ale IMO nie
powinno się dawać większej niż 622-40 a góra 44. Stare hamulce obejmowe da
się z powodzeniem stosować dalej. Problem jest jedynie z klamkami do
hamulców. Jak stare się kasuje, to nie da rady znaleźć nowych o
wystarczająco dużym przełożeniu. Najczęściej spotykane dziś klamki mają
odległość między osią obrotu a osią zaczepu linki oki. 35 mm. Zdecydowanie
za dużo. Można znaleźć wykonania klamek z ramieniem 25 mm, co prawie
wystarcza choć dobrze mieć krzepką dłoń :) Oryginalne mają ramię 20 mm.
--
Jacek

Data: 2013-04-02 05:54:54
Autor: rmikke
Zmiana 27" na 28" czy można??
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 13:53:36 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
[...]
[...]

Ale Ty chyba piszesz o klamkach takich jak do waganta, czyli takich,
jak w góralach (25mm - canti, ~35mm - v-brake). A wątkodawca pisze
o szosówce, tam chyba nie ma tego problemu...

Data: 2013-04-02 15:47:59
Autor: Jacek Maciejewski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Tue, 2 Apr 2013 05:54:54 -0700 (PDT), rmikke napisał(a):

Ale Ty chyba piszesz o klamkach takich jak do waganta, czyli takich,
jak w góralach

Ale co ty? Wagant i górale? Nie ta epoka. Jakieś 30-40 lat temu, kiedy
jeszcze nie wymyślono "górali", dosyć powszechnie stosowano hamulce takie
jak w wagancie (stalowe wycinane z blachy) lub analogiczne lecz odlewane z
lekkiego stopu. Wszystkie wymagały klamek o dziś niespotykanym przełożeniu
wyrażającym się długością ramienia 20 mm, czy w szosówkach czy w
turystycznych rowerach.
--
Jacek

Data: 2013-04-02 07:38:47
Autor: rmikke
Zmiana 27" na 28" czy można??
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 15:47:59 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> [...]

> jak w góralach

Ale co ty? Wagant i górale? Nie ta epoka. Jakieś 30-40 lat temu, kiedy

Dyzklajmer: chodziło mi wyłącznie o sposób mocowania do kierownicy
i wyprowadzania linki. Zdaję sobie sprawę, że konstrukcja klamki
jest znacznie starsza od "górala". Może powinienem napisać
"hamulec montowany na prostej kierownicy" vs "hamulec mocowany
na baranku", ale wydawało mi się, że  "do górala" i "do szosy"
będzie wystarczająco precyzyjne, za to bardziej obrazowe i krótsze.

Data: 2013-04-02 19:15:15
Autor: Jacek Maciejewski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Tue, 2 Apr 2013 07:38:47 -0700 (PDT), rmikke napisał(a):

[...]

Acha, o to chodziło. Ale klamki na "baranka" i na "jaskółkę" różnią się
tylko kątem pod jakim w spoczynku skierowana jest dźwignia w stosunku do
osi uchwytu na kierownicę. Natomiast wymagana przekładnia klamki to całkiem
odrębna rzecz i nie zależy od przeznaczenia na konkretny typ kierownicy
tylko od przełożenia dźwigni z jakich składa się hamulec (tam też są
dźwignie i ich stosunek ramion).
--
Jacek

Data: 2013-04-03 09:09:29
Autor: Remigiusz Zukowski
Zmiana 27" na 28" czy można??
W dniu 2013-04-02 11:42, rmikke pisze:

Jedyne na co trzeba przy tym uważać, to hamulce.

Jeszcze dodam, że trzeba zwrócić uwagę na szerokość piasty. Dawno dawno temu moją pierwszą inwestycją rowerową było właśnie tylne koło do roweru na ramie 27' i przy piaście 130 mm trzeba było trochę rozgiąć haki i trochę mi to niesymetrycznie (2-3 mm) wyszło. Ale generalnie wszystko pasowało i ujeżdżałem ten zestaw kilka dobrych lat.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2013-04-03 09:33:19
Autor: Jacek Maciejewski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Wed, 03 Apr 2013 09:09:29 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):

trzeba było trochę rozgiąć haki i trochę mi to niesymetrycznie (2-3 mm) wyszło

Bardzom ciekaw jak ty tą niesymetrię zmierzyłeś.
--
Jacek

Data: 2013-04-03 10:10:28
Autor: Remigiusz Zukowski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Wed, 03 Apr 2013 09:09:29 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):

trzeba było trochę rozgiąć haki i
trochę mi to niesymetrycznie (2-3 mm) wyszło

Bardzom ciekaw jak ty tą niesymetrię zmierzyłeś.

Suwmiarką odległość od piwotów hamulców do szprych. Wyjątkowo ta rama (Puch) miała piwoty pod cantilever.

Data: 2013-04-03 11:48:33
Autor: Jacek Maciejewski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Wed, 03 Apr 2013 10:10:28 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):

[...]

No daj spokój :) Pasowanie osi koła w hakach jest tak luźne że w miejscu
twojego pomiaru możesz mieć niedokładność rzędu nawet 20 mm. A ty
zmierzyłeś z dokładnością 2 mm! :)
A już myślałem że jest jakaś sprytna metoda zmierzenia symetrii tylnego
zawieszenia koła. Ja póki co, kiedy prostuję czy reguluję ramę, ustawiam to
na oko :) z ewent.  wspomaganiem długą deską.
--
Jacek

Data: 2013-04-03 12:02:19
Autor: Akarm
Zmiana 27" na 28" czy można??
Pasowanie osi koła w hakach jest tak luźne że w miejscu
twojego pomiaru możesz mieć niedokładność rzędu nawet 20 mm. A ty
zmierzyłeś z dokładnością 2 mm! :)

O psiakość, że ja o tym nie wiedziałem wcześniej.
Kilka razy zaplatałem koła właśnie w ramie zamiast w centrownicy. Po sprawdzeniu obręcze nie wykazują żadnej odchyłki, nawet o milimetr.

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

Data: 2013-04-03 12:13:30
Autor: Jacek Maciejewski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Wed, 03 Apr 2013 12:02:19 +0200, Akarm napisał(a):

O psiakość, że ja o tym nie wiedziałem wcześniej.
Kilka razy zaplatałem koła właśnie w ramie zamiast w centrownicy. Po sprawdzeniu obręcze nie wykazują żadnej odchyłki, nawet o milimetr.

A co ma piernik do wiatraka? Koło możesz dobrze zmontować nawet w krzywej
ramie.
--
Jacek

Data: 2013-04-03 15:10:57
Autor: Remigiusz Zukowski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Wed, 03 Apr 2013 10:10:28 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):

Suwmiarką odległość od piwotów hamulców do szprych. Wyjątkowo ta rama
(Puch) miała piwoty pod cantilever.

No daj spokój :)

O co w ogóle Ci chodzi? Chcesz się ze mną pobawić w zabawy słowno-językowe, dowalić mi albo coś innego? Wiem co piszę, zanim zacząłem mierzyć to odczuwałem ściąganie roweru w jedną stronę (doskonale widoczne przy jeździe bez trzymania). Mierzyłem odległości zarówno przy piwotach hamulców jak i na dole ramy. Próbowałem zmieniać punkt przykręcenia koła z lewej strony (z prawej był zafiksowany hakiem przerzutki). Coś tam poprawiłem, ale ostatecznie zabawiałem się w rozginanie ramy przy pomocy żerdzi i to pomogło. To było wieki temu, gdy byłem biedny jak mysz kościelna a koło kupiłem za pieniądze oszczędzone na jedzeniu, tak bardzo chciałem jeździć. Piękne czasy, gdy o wyrzucaniu nawet najbardziej zużytej części nie było mowy.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2013-04-03 16:00:20
Autor: Jacek Maciejewski
Zmiana 27" na 28" czy można??
Dnia Wed, 03 Apr 2013 15:10:57 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):

O co w ogóle Ci chodzi? Chcesz się ze mną pobawić w zabawy słowno-językowe, dowalić mi albo coś innego?
No dobra, powiem wprost. Tak się nie da zmierzyć niesymetrii ramy. A
dyskusję toczę z tobą dlatego żeby sprostować twoje niemądre stwierdzenie.
Jeszcze by ktoś pomyślał że tak się da :)

Wiem co piszę,
Nieprawda. To tylko twoje wewnętrzne przekonanie :)

[...]
Owszem, tej strony przy przerzutce się nie przestawia. Ale za to można
przestawić drugą stronę osi w haku, bez trudu i w takim zakresie że
położenie koła mierzone względem obręczy a ramą zmienia się o blisko
centymetr w każdą stronę. Zatem nie mogłeś dokonać pomiaru niesymetrii ramy
z dokładnością do 2 mm.  Chyba że rozumiemy inaczej takie pojęcia jak
"niesymetria ramy" czy "dokładność". Albo mi wytłumaczysz w jakim położeniu
ustawiłeś tą swobodną stronę osi.

--
Jacek

Zmiana 27" na 28" czy moĹźna??