Data: 2013-04-02 01:22:29 | |
Autor: rzymo | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 10:18:21 UTC+2 użytkownik Eres napisał:
Mam taki mały zgryz. Dysponuje stara ramą z szosy /kolarka starego rometa/ z kółkami 27". Stare 27" (630mm ETRTO) to więcej niż 28"/29" (622mm ETRTO), więc się zmieszczą. |
|
Data: 2013-04-02 02:42:25 | |
Autor: rmikke | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 10:22:29 UTC+2 użytkownik rzymo napisał:
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 10:18:21 UTC+2 użytkownik Eres napisał: Jedyne na co trzeba przy tym uważać, to hamulce. Ale jak to stara kolarka rometa, to te hamulce miały BARDZO duży zakres regulacji. Ja taką operację na wagancie wykonałem bez żadnego problemu, więc i Tobie pewnie sie uda. |
|
Data: 2013-04-02 13:53:36 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
Dnia Tue, 2 Apr 2013 02:42:25 -0700 (PDT), rmikke napisał(a):
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 10:22:29 UTC+2 użytkownik rzymo napisał: Sam na takim rometowskim rowerze jeżdżę od lat. Koła już dawno 28" (622). Wchodzi nawet opona 622-47 choć już miejsca na błoto nie ma :) ale IMO nie powinno się dawać większej niż 622-40 a góra 44. Stare hamulce obejmowe da się z powodzeniem stosować dalej. Problem jest jedynie z klamkami do hamulców. Jak stare się kasuje, to nie da rady znaleźć nowych o wystarczająco dużym przełożeniu. Najczęściej spotykane dziś klamki mają odległość między osią obrotu a osią zaczepu linki oki. 35 mm. Zdecydowanie za dużo. Można znaleźć wykonania klamek z ramieniem 25 mm, co prawie wystarcza choć dobrze mieć krzepką dłoń :) Oryginalne mają ramię 20 mm. -- Jacek |
|
Data: 2013-04-02 05:54:54 | |
Autor: rmikke | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 13:53:36 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
[...] Problem jest jedynie z klamkami do Ale Ty chyba piszesz o klamkach takich jak do waganta, czyli takich, jak w góralach (25mm - canti, ~35mm - v-brake). A wątkodawca pisze o szosówce, tam chyba nie ma tego problemu... |
|
Data: 2013-04-02 15:47:59 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
Dnia Tue, 2 Apr 2013 05:54:54 -0700 (PDT), rmikke napisał(a):
Ale Ty chyba piszesz o klamkach takich jak do waganta, czyli takich, Ale co ty? Wagant i górale? Nie ta epoka. Jakieś 30-40 lat temu, kiedy jeszcze nie wymyślono "górali", dosyć powszechnie stosowano hamulce takie jak w wagancie (stalowe wycinane z blachy) lub analogiczne lecz odlewane z lekkiego stopu. Wszystkie wymagały klamek o dziś niespotykanym przełożeniu wyrażającym się długością ramienia 20 mm, czy w szosówkach czy w turystycznych rowerach. -- Jacek |
|
Data: 2013-04-02 07:38:47 | |
Autor: rmikke | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
W dniu wtorek, 2 kwietnia 2013 15:47:59 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
Dnia Tue, 2 Apr 2013 05:54:54 -0700 (PDT), rmikke napisał(a): Dyzklajmer: chodziło mi wyłącznie o sposób mocowania do kierownicy i wyprowadzania linki. Zdaję sobie sprawę, że konstrukcja klamki jest znacznie starsza od "górala". Może powinienem napisać "hamulec montowany na prostej kierownicy" vs "hamulec mocowany na baranku", ale wydawało mi się, że "do górala" i "do szosy" będzie wystarczająco precyzyjne, za to bardziej obrazowe i krótsze. |
|
Data: 2013-04-02 19:15:15 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
Dnia Tue, 2 Apr 2013 07:38:47 -0700 (PDT), rmikke napisał(a):
Dyzklajmer: chodziło mi wyłącznie o sposób mocowania do kierownicy Acha, o to chodziło. Ale klamki na "baranka" i na "jaskółkę" różnią się tylko kątem pod jakim w spoczynku skierowana jest dźwignia w stosunku do osi uchwytu na kierownicę. Natomiast wymagana przekładnia klamki to całkiem odrębna rzecz i nie zależy od przeznaczenia na konkretny typ kierownicy tylko od przełożenia dźwigni z jakich składa się hamulec (tam też są dźwignie i ich stosunek ramion). -- Jacek |
|
Data: 2013-04-03 09:09:29 | |
Autor: Remigiusz Zukowski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
W dniu 2013-04-02 11:42, rmikke pisze:
Jedyne na co trzeba przy tym uważać, to hamulce. Jeszcze dodam, że trzeba zwrócić uwagę na szerokość piasty. Dawno dawno temu moją pierwszą inwestycją rowerową było właśnie tylne koło do roweru na ramie 27' i przy piaście 130 mm trzeba było trochę rozgiąć haki i trochę mi to niesymetrycznie (2-3 mm) wyszło. Ale generalnie wszystko pasowało i ujeżdżałem ten zestaw kilka dobrych lat. pozdrawiam Remigiusz |
|
Data: 2013-04-03 09:33:19 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
Dnia Wed, 03 Apr 2013 09:09:29 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):
trzeba było trochę rozgiąć haki i trochę mi to niesymetrycznie (2-3 mm) wyszło Bardzom ciekaw jak ty tą niesymetrię zmierzyłeś. -- Jacek |
|
Data: 2013-04-03 10:10:28 | |
Autor: Remigiusz Zukowski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
W dniu 2013-04-03 09:33, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Wed, 03 Apr 2013 09:09:29 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a): Suwmiarką odległość od piwotów hamulców do szprych. Wyjątkowo ta rama (Puch) miała piwoty pod cantilever. |
|
Data: 2013-04-03 11:48:33 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
Dnia Wed, 03 Apr 2013 10:10:28 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):
W dniu 2013-04-03 09:33, Jacek Maciejewski pisze: No daj spokój :) Pasowanie osi koła w hakach jest tak luźne że w miejscu twojego pomiaru możesz mieć niedokładność rzędu nawet 20 mm. A ty zmierzyłeś z dokładnością 2 mm! :) A już myślałem że jest jakaś sprytna metoda zmierzenia symetrii tylnego zawieszenia koła. Ja póki co, kiedy prostuję czy reguluję ramę, ustawiam to na oko :) z ewent. wspomaganiem długą deską. -- Jacek |
|
Data: 2013-04-03 12:02:19 | |
Autor: Akarm | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
W dniu 2013-04-03 11:48, Jacek Maciejewski pisze:
Pasowanie osi koła w hakach jest tak luźne że w miejscu O psiakość, że ja o tym nie wiedziałem wcześniej. Kilka razy zaplatałem koła właśnie w ramie zamiast w centrownicy. Po sprawdzeniu obręcze nie wykazują żadnej odchyłki, nawet o milimetr. -- Akarm http://bykom-stop.avx.pl |
|
Data: 2013-04-03 12:13:30 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
Dnia Wed, 03 Apr 2013 12:02:19 +0200, Akarm napisał(a):
O psiakość, że ja o tym nie wiedziałem wcześniej. A co ma piernik do wiatraka? Koło możesz dobrze zmontować nawet w krzywej ramie. -- Jacek |
|
Data: 2013-04-03 15:10:57 | |
Autor: Remigiusz Zukowski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
W dniu 2013-04-03 11:48, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Wed, 03 Apr 2013 10:10:28 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a): O co w ogóle Ci chodzi? Chcesz się ze mną pobawić w zabawy słowno-językowe, dowalić mi albo coś innego? Wiem co piszę, zanim zacząłem mierzyć to odczuwałem ściąganie roweru w jedną stronę (doskonale widoczne przy jeździe bez trzymania). Mierzyłem odległości zarówno przy piwotach hamulców jak i na dole ramy. Próbowałem zmieniać punkt przykręcenia koła z lewej strony (z prawej był zafiksowany hakiem przerzutki). Coś tam poprawiłem, ale ostatecznie zabawiałem się w rozginanie ramy przy pomocy żerdzi i to pomogło. To było wieki temu, gdy byłem biedny jak mysz kościelna a koło kupiłem za pieniądze oszczędzone na jedzeniu, tak bardzo chciałem jeździć. Piękne czasy, gdy o wyrzucaniu nawet najbardziej zużytej części nie było mowy. pozdrawiam Remigiusz |
|
Data: 2013-04-03 16:00:20 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Zmiana 27" na 28" czy można?? | |
Dnia Wed, 03 Apr 2013 15:10:57 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):
O co w ogóle Ci chodzi? Chcesz się ze mną pobawić w zabawy słowno-językowe, dowalić mi albo coś innego?No dobra, powiem wprost. Tak się nie da zmierzyć niesymetrii ramy. A dyskusję toczę z tobą dlatego żeby sprostować twoje niemądre stwierdzenie. Jeszcze by ktoś pomyślał że tak się da :) Wiem co piszę,Nieprawda. To tylko twoje wewnętrzne przekonanie :) zacząłem mierzyć to odczuwałem ściąganie roweru w jedną stronę (doskonale widoczne przy jeździe bez trzymania). Mierzyłem odległości zarówno przy piwotach hamulców jak i na dole ramy. Próbowałem zmieniać punkt przykręcenia koła z lewej strony (z prawej był zafiksowany hakiem przerzutki).Owszem, tej strony przy przerzutce się nie przestawia. Ale za to można przestawić drugą stronę osi w haku, bez trudu i w takim zakresie że położenie koła mierzone względem obręczy a ramą zmienia się o blisko centymetr w każdą stronę. Zatem nie mogłeś dokonać pomiaru niesymetrii ramy z dokładnością do 2 mm. Chyba że rozumiemy inaczej takie pojęcia jak "niesymetria ramy" czy "dokładność". Albo mi wytłumaczysz w jakim położeniu ustawiłeś tą swobodną stronę osi. -- Jacek |
|