Zmiana RAID1

Data: 2009-12-09 09:32:41
Autor: marfi
Zmiana RAID1
Potrzebuje na pewien czas wymienić RAID1 (Intel ICH9R) na pojedyńczy dysk, czy takie działanie będzie bezpieczne:

- odpinam oba dyski RAID
- wyłaczam w BIOSie RAID
- podpinam nowy dysk
- odpinam nowy dysk
- załączam w BIOSie RAID
- podpinam oba dyski RAID

--
marfi

Data: 2009-12-09 15:32:05
Autor: Jacek Kalinski
Zmiana RAID1
W artykule <hfnng0$qik$1@atlantis.news.neostrada.pl>, marfi napisał(a):

Potrzebuje na pewien czas wymienić RAID1 (Intel ICH9R) na pojedyńczy dysk, czy takie działanie będzie bezpieczne:

A co potrzebujesz zrobić? Wymienić jeden uszkodzony na sprawny?
Wówczas:
- odłączasz uszkodzony
- podłączasz nowy
- w BIOSie dajesz inicjalizację nowego dysku i odbudowę

Jacek

Data: 2009-12-09 18:33:30
Autor: marfi
Zmiana RAID1
Użytkownik "Jacek Kalinski" <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl> napisał w wiadomości news:slrnhhvgnl.4h7.jacek_kalnntp.dyski.one.pl...
[...]

Nie, *wymienić RAID1 (Intel ICH9R) na pojedyńczy dysk* czyli:
- usunąć oba dyski wchodzące w skład macierzy i zainstalowć inny, nowy dysk
- dokonać pewnych operacji na *nowym*dysku
- po pewnym czasie usunąć nowy dysk i przywrócić oba dyski macierzy.

--
marfi

Data: 2009-12-09 21:25:16
Autor: Piotr Rezmer
Zmiana RAID1
marfi pisze:
[...]

Zrobiłbym to tak:
-wyjąć oba oryginalne dyski
-nie dotykać ustawień raid
-wstawić inny dysk
-podnieść system na innym dysku, pobawić się

POWRÓT:
-wstawić jeden dysk oryginalny (na swoje miejsce)
-podnieść system
-po podniesieniu systemu wstawić drugi dysk

Powyższa procedura wymaga posiadania hot-swapu, dodatkowo wymagana jest możliwość bootowania przy zdegradowanym volumenie.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2009-12-09 21:33:19
Autor: marfi
Zmiana RAID1
Użytkownik "Piotr Rezmer" <piotr.rezmer_bez_spamu@ens.net.pl> napisał w wiadomości news:hfp13d$8fr$1inews.gazeta.pl...

Powyższa procedura wymaga posiadania hot-swapu, dodatkowo wymagana jest możliwość bootowania przy zdegradowanym volumenie.

  Tego chyba brakuje - nigdy nie robiłem kombinacji z RAID1 na ICH9R więc nie wiem jak się system zachowa...

--
marfi

Data: 2009-12-09 22:05:52
Autor: Jacek Kalinski
Zmiana RAID1
W artykule <hfon62$9k5$1@atlantis.news.neostrada.pl>, marfi napisał(a):

[...]

Czyli potrzebujesz tymczasowo uruchomić system z innego dysku.
Nie wiem jak wygląda to na pseudo macierzy (ICH9R), ale niektóre
kontrolery zapisują sobie identyfikatory dysków.

Czyli odłączasz oba dyski, podłączasz tymczasowo nowy dysk (nie będący
składnikiem poprzedniego RAIDa), pracujesz na nim (bez jakichkolwiek
zmian w BIOSie lub z dodaniem dysku do kontrolera - ale nie do RAIDa),
odłączasz dysk, podłączasz oba dyski macierzy w tej samej kolejności.
BIOS powinien je wykryć jako własne i uruchomić system.

A już poza konkursem: czy w BIOSie nie możesz tymczasowo wyłączyć RAID
i przełączyć kontrolera w tryb IDE lub AHCI? :)

Jacek

Data: 2009-12-10 08:33:33
Autor: marfi
Zmiana RAID1
Użytkownik "Jacek Kalinski" <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl> napisał w wiadomości news:slrnhi07q0.4h7.jacek_kalnntp.dyski.one.pl...

A już poza konkursem: czy w BIOSie nie możesz tymczasowo wyłączyć RAID
i przełączyć kontrolera w tryb IDE lub AHCI? :)

Przecież piszę w pierwszym poście: "wyłaczam w BIOSie RAID" czyli mogę...

--
marfi

Data: 2009-12-10 10:09:27
Autor: Jacek Kalinski
Zmiana RAID1
W artykule <hfq8tm$iru$1@nemesis.news.neostrada.pl>, marfi napisał(a):

Przecież piszę w pierwszym poście: "wyłaczam w BIOSie RAID" czyli mogę...

Większość kontrolerów RAID posiadają własny BIOS (niezależny od BIOSu
komputera).
Zależy gdzie zrobisz odstęp "czytając" powyższe zdanie, wychodzi zupełnie inny sens: albo coś wyłączasz w BIOSie kontrolera RAID albo
wyłączasz w BIOSie opcję RAID.
Są to zupełnie 2 różne rzeczy.

Jacek

Data: 2009-12-10 11:22:33
Autor: marfi
Zmiana RAID1
Użytkownik "Jacek Kalinski" <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl> napisał w wiadomości news:slrnhi1i6n.4h7.jacek_kalnntp.dyski.one.pl...
W artykule <hfq8tm$iru$1@nemesis.news.neostrada.pl>, marfi napisał(a):
wyłączasz w BIOSie opcję RAID.
Są to zupełnie 2 różne rzeczy.

  Możliwe ale u mnie opcja RAID jest tylko jedna... oczekiwałem odpowiedzi od praktyka, który to przerabiał na podobnym systemie.
Bo teoretycznie powinno się udać :)

--
marfi

Data: 2009-12-11 18:33:03
Autor: Saiko Kila
Zmiana RAID1
Proces marfi <marfi @bb.onet.pl> zwrócił błąd:

Bo teoretycznie powinno się udać :)

Ale jest to trochę niebezpieczne - jeden z dysków może wylecieć z RAID
wtedy. No ale powiedzmy że go sobie odbudujesz i się nie pomylisz tracąc
przy okazji dane, i że Intel Matrix nie zrobi jakiejś niespodzianki (a
czasem robi). Jeśli ten pojedynczy dysk systemowy który podłączasz był
używany z RAIDem to nie musisz przełączać w inny tryb, dysk będzie po
prostu jako AHCI (to kwestia sterów Intela), ja tak robię rutynowo.

W teorii zaś możesz nawet podłączyć te odłączone dyski z RAIDem do innej
płyty intela i tam też powinno działać.

--
Saiko Kila
Unregistered Windows User #7.29581131e8

Data: 2009-12-11 18:46:19
Autor: marfi
Zmiana RAID1
Użytkownik "Saiko Kila" <fnvxbxvyn@phgzr.vqrn.arg.cy> napisał w wiadomości news:x895haive7cr.dlgsaikokila.pl...
[...]

  Udało się.
  Nowy dysk nie był używany z RAID ale przeniosłem na niego zawartość RAID (backup/restore za pomocą IfW)
Po zmianie w BIOS opcji RAID na AHCI system nie startował z nowego dysku, włączenie opcji RAID pozwoliło uruchomić system i włączyć sterownik msahci.sys. Po tym zabiegu zmieniłem w BIOS opcję kontrolera z RAID na AHCI i system się podniósł.

  Przełączenie z AHCI na RAID i podłączenie macierzy RAID nie spowodowało żadnych problemów - należy pamiętać aby najpierw zmienić tryb pracy kontrolera na RAID i dopiero wtedy podpiąć dyski RAID !!!

--
marfi

Zmiana RAID1