Zmiana cigu klamkomanetki

Data: 2015-06-30 18:26:56
Autor: Piotr Rogoza
Zmiana cigu klamkomanetki
Witam
Mam klamkomanetki szosowe* i przerzutkę przednią nie szosową*. Wydaje mi się że klamki szosowe mają inny uciąg i przez to mam problem z obsłużeniem 2 skrajnych tarcz w korbie 3 rzędowej.
Na najmniejszą jest problem żeby zrzucić łańcuch, pod górkę prawie niewykonalne. A na dużej wózek ciągle obciera. Dlatego sobie pomyślałem żeby coś kupić lub zrobić (jeszcze nie wiem co :) ) do zmiany ciągu. W sklepach lokalnie nic takiego nie mają. Ale może ktoś już przez to przechodził i może poradzić?

*) zaraz idę do piwnicy to sprawdzę

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-06-30 12:23:54
Autor: Ignac
Zmiana cigu klamkomanetki
W dniu wtorek, 30 czerwca 2015 20:28:20 UTC+2 uytkownik Piotr Rogoza napisa:

Ale moe kto ju przez to przechodzi i moe poradzi?

*) zaraz id do piwnicy to sprawdz

Na razie nie chod!

Musisz odkr link od przerzutki przedniej, ustawi acuch na najmniejszej
tarczy z przodu i na najwikszej koronce z tyu, a rubka wychylajc
klatk na ram, ma nie przeszkadza jej w wychyleniu.
W takim pooeniu odstp midzy acuchem, a prowadnic klatki ma by
od 0,5 do 1 mm.
eby to osign, musisz pomajstrowa przy dugoci osi suportu.
Teraz id i sprawd ten odstp. Ale, klamki szosowe z przerzutk nie szosow...woda wicona by si przydaa.

Data: 2015-06-30 19:39:11
Autor: Piotr Rogoza
Zmiana cigu klamkomanetki
Dnia Tue, 30 Jun 2015 12:23:54 -0700, Ignac napisał(a):

Musisz odkręć linkę od przerzutki przedniej, ustawić łańcuch na
najmniejszej tarczy z przodu i na największej koronce z tyłu, a śrubka
wychylającą klatkę na ramę, ma nie przeszkadzać jej w wychyleniu.
W takim położeniu odstęp między łańcuchem, a prowadnicą klatki ma być od
0,5 do 1 mm.
Żeby to osiągnąć, musisz pomajstrować przy długości osi suportu.
Teraz idź i sprawdź ten odstęp. Ale, klamki szosowe z przerzutką nie
szosową...woda święcona by się przydała.
Ale jak i tak ustawię najmniejszą tarczę to pozostanie problem z dużą. Inny skok.
Przerzutka to: FD-M590 Deore
Korba: FC-M590
Klamki: jakaś Sora 3x9
Support jeszcze oryginalny dostarczony razem z korbą.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-06-30 13:27:47
Autor: Ignac
Zmiana cigu klamkomanetki
W dniu wtorek, 30 czerwca 2015 21:40:36 UTC+2 uytkownik Piotr Rogoza napisa:
Dnia Tue, 30 Jun 2015 12:23:54 -0700, Ignac napisa(a):

> [...]
> eby to osign, musisz pomajstrowa przy dugoci osi suportu.
> Teraz id i sprawd ten odstp. Ale, klamki szosowe z przerzutk nie
Ale jak i tak ustawi najmniejsz tarcz to pozostanie problem z du. Inny skok.
Przerzutka to: FD-M590 Deore
Korba: FC-M590

No bo, do tej korby i przerzutki powinny by manetki Deore SL-M590, one te
s 3x9, ale do szoswki ich nie zamontujesz

Klamki: jaka Sora 3x9
Support jeszcze oryginalny dostarczony razem z korb.

No to masz problem, skokiem nic nie wykombinujesz
Teraz jasno widac, po co jest potrzebna kompatybilnosc

Data: 2015-06-30 21:22:06
Autor: Piotr Rogoza
Zmiana cigu klamkomanetki
Dnia Tue, 30 Jun 2015 13:27:47 -0700, Ignac napisał(a):

Przerzutka to: FD-M590 Deore Korba: FC-M590

No bo, do tej korby i przerzutki powinny być manetki Deore SL-M590, one
też są 3x9, ale do szosówki ich nie zamontujesz
Ale co mi z nich jak to nie są klamkomanetki szosowe, a takie chciałem.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-06-30 15:06:16
Autor: Ignac
Zmiana cigu klamkomanetki
[...]

Jeszcze chciaem doda, e problem dugoci osi suportu te jest
bardzo istotny, bo linia acucha w szoswce to powiedzmy 43 mm, a w mtb 50 mm. Nawet jeli skoki linek na manetkach s takie same,
to dugo osi suportu w obu typach napdu s na pewno rne.

Data: 2015-06-30 23:18:52
Autor: ToMasz
Zmiana ciągu klamkomanetki
W dniu 30.06.2015 o 20:26, Piotr Rogoza pisze:
Witam
Mam klamkomanetki szosowe* i przerzutkę przednią nie szosową*. Wydaje mi
się że klamki szosowe mają inny uciąg
na szosie się słabo znam, ale miałem przez wiele lat przerzutkę szosową w trekingu (typ, rower dla listonosza) i działało pięknie

i przez to mam problem z obsłużeniem
2 skrajnych tarcz w korbie 3 rzędowej.

objawy sugerują że klient zapiął linkę tak jak mu było wygodnie a nie tak jak być powinno. ale Ty raczej wiesz jak być powinno.

Ale może ktoś już przez to przechodził i może poradzić?

proponuje pomiar. naklej taśmę klejącą na ramę i drugą na linkę w dokładnie tym samym miejscu. "cykknij" dwa razy manetką i zmierz przesunięcie. ja zrobię to samo w trekingu, może ktoś zmierzy w szosie...
ToMasz

Data: 2015-06-30 21:27:52
Autor: Piotr Rogoza
Zmiana cigu klamkomanetki
Dnia Tue, 30 Jun 2015 23:18:52 +0200, ToMasz napisał(a):

na szosie się słabo znam, ale miałem przez wiele lat przerzutkę szosową
w trekingu (typ, rower dla listonosza) i działało pięknie
Na samym początku miałem przerzutkę szosową i średnio to działało. Nawet z tyłu pozbyłem się szosowej na rzecz Deore z mtb, która zdecydowanie lepiej działała z klamkami szosowymi. Dziwne to trochę.

objawy sugerują że klient zapiął linkę tak jak mu było wygodnie a nie
tak jak być powinno. ale Ty raczej wiesz jak być powinno.
Jaki klient? Sam to robiłem. Linka luźna, śruby odkręcone żeby wózek sięgał jak najdalej. I dopiero w tej pozycji montowałem linkę. Mogę jeszcze przesuną podkładkę z prawej na lewą stronę suportu ale wówczas pozostanie kwestia 3 największej tarczy.

[...]
Szosowy sprzęt mam ale leży 200km dalej. Pomiar zrobię ale już jutro. Za długo rozmowę prowadziłem i rower się nie doczekał dokończenia.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-07-01 07:07:41
Autor: PeJot
W dniu 2015-06-30 o 20:26, Piotr Rogoza pisze:
[...]

Potrzebny pomiar uciągu niezbędnego do wysterowania przerzutki nie szosowej ( na klamkomanetce nie szosowej ) i pomiar tego samego parametru w realu. Co z tym zrobić - można by dorobić krzywkę w klamkomanetce, ale to robota dla entuzjasty który ma maszynę CNC w garażu. Zdecydowanie prościej poszukać kompatybilnej przerzutki. Zastanawiałem się też nad zmianą punktu zaczepienia linki ( kiedyś taki patent zalecało Shimano z tyłu przy mieszaniu systemów 8 i 9 rzędowych )   - kwestia przerobienia otworu na śrubę na *podłużny*, względnie zmiany położenia linki. Ogólnie chodzi o zmianę długości dźwigni która napędza przednią przerzutkę.

--
P.Jankisz

Data: 2015-07-02 16:13:16
Autor: MadMan
Zmiana cigu klamkomanetki
Dnia Tue, 30 Jun 2015 18:26:56 +0000 (UTC), Piotr Rogoza napisał(a):

Mam klamkomanetki szosowe* i przerzutkę przednią nie szosową*. Wydaje mi się że klamki szosowe mają inny uciąg i przez to mam problem z obsłużeniem 2 skrajnych tarcz w korbie 3 rzędowej.

Tak, ZTCW przednie przerzutki szosa/mtb mają inny uciąg (tylne ten sam). --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2015-07-02 23:50:14
Autor: Wojtek Paszkowski

"Piotr Rogoza" <imie.nazwisko@wp.eu> wrote in message news:mmun1g$f01$4dont-email.me...
Mam klamkomanetki szosowe* i przerzutkę przednią nie szosową*. Wydaje mi
się że klamki szosowe mają inny uciąg i przez to mam problem z obsłużeniem
2 skrajnych tarcz w korbie 3 rzędowej.

uciąg szosowy jest nieco mniejszy. Rozwiązaniem jest przejście na 2 tarcze - u mnie bardzo fajnie hulają 3-rzędowe klamkomanetki (Shimano 2203, teraz Campa Veloce) ze Sram X-Gen i korbą SLX zredukowaną do 2 rzędów (z zębatkami z różnych parafii, obecnie SLX 38-24). Parę ładnych lat tak jeżdżę i całkiem przyjemnie daje radę, choć to jednak zgniły kompromis - najstromsze ścieżki trzeba omijać, w wariancie uszosowionym raczej bym zmieniał na 42-28, a z sakwami w górach byłaby lipa. Niedługo potestuję, jak 3-rzędowa przerzutka szosowa Shimano daje radę z ramą MTB i górską korbą - ale mam obawy raz, co do radzenia sobie z małymi zębatkami i innym kątem podsiodłówki, dwa - z LŁ 50mm.

Uciąg MTB mają klamkomanetki Srama, ale problemu to nijak nie rozwiązuje - bo są tylko 2-rzędowe.

Dlatego sobie pomyślałem
żeby coś kupić lub zrobić (jeszcze nie wiem co :) ) do zmiany ciągu. W
sklepach lokalnie nic takiego nie mają.

naiwniak :) to produkt tak niszowy, że nawet w Europie prawie nie do dostania, co po najwyżej na Wyspach:

http://jtekengineering.com/products/shiftmate/
http://www.sjscycles.co.uk/jtek-shiftmate-straight-model-7-prod19045/

(cena oczywiście jak na produkt niszowy przystało).

Zawsze można sprawdzić "hubbuba" - poeksperymentować z miejscem mocowania linki do przerzutki. Klamkomanetki szosowe mają międzybiegi, więc jakaś super duża precyzja z przodu nie jest wymagana, może da radę.

pozdr

Zmiana cigu klamkomanetki