Zmiana geometrii ramy i pedałów na SPD, a ból w okolicy kolan

Data: 2010-04-09 06:44:20
Autor: Doczu
Zmiana geometrii ramy i pedałów na SPD, a ból w okolicy kolan
Witam.
Problem przedstawia się następująco:
Podczas jazdy (zwłaszcza podjazdów) odczuwam ból w okolicy kolan, którego wcześniej nie odczuwałem. Tak jakby więzadła mnie bolały. Oczywiście ból w nogach podczas podjazdów nie jest niczym nadzwyczajnym, ale jest to ból inny niż ten który odczuwałem dotychczas.
Z  początku myslałem  ze po prostu muszę się rozjeździć, bo "zimowałem" do lutego więc trzeba się było rozruszać.
Obecnie zrobione mam już ponad 300 km  więc wystarczająco by się rozjeździć jako tako, ale problem nadal występuje.
Przypuszczałem też, że problemem może być nowy rower (inna trochę geometria ramy) i system SPD i że najzwyczajniej muszę się przyzwyczaić.
Ale obecnie coraz cześciej zaczynam podejrzewać, że może coś mam źle wyregulowane (pedały, wysokość siodełka itp). A może po prostu na przyzwyczaje sie się do jazdy w zatrzaskach trzeba trochę więcej niz te marne 300 km ?
Dodam że nieczęsto "ciągnę" pedałami na podjazdach,właśnie z tego powodu, że po pokonaniu podjazdu kolana mają dość.
Wysokośc siodła wydaje się mam wyregulowaną wlaściwie (gdy pięta jest na pedale w dolnej pozycji, to noga jest prosta w kolanie. Mój wzrost 172 cm, rama 18" (46 cm)
Może ktoś ma jakąś teorię na ten temat ? Kwestia doregulowania czegoś ? Przyzwyczajenia do systemu SPD, czy raczej starzeję się i kiepska kondycja ? ;)

Data: 2010-04-09 01:24:31
Autor: looty
On 9 Kwi, 08:44, " Doczu" <do...@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:
[...]

W którym konkretnie miejscu odczuwasz ból?

pozdrawiam

Marcin

Data: 2010-04-09 03:52:08
Autor: Ramein
Zmiana geometrii ramy i pedałów na SPD, a ból w okolicy kolan

W którym konkretnie miejscu odczuwasz ból?

W okolicy Pruszkowa, na ulicy Piłsudskiego ;-)))

Data: 2010-04-09 13:59:56
Autor: Coaster
Ramein wrote:
W którym konkretnie miejscu odczuwasz ból?

W okolicy Pruszkowa, na ulicy Piłsudskiego ;-)))

I tylko w trakcie picia herbaty ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-09 08:56:08
Autor:
Zmiana geometrii ramy i pedałów na SPD, a ból w okolicy kolan
looty <mamlen@gmail.com> napisał(a):
W kt=F3rym konkretnie miejscu odczuwasz b=F3l?

Tak bardziej po bokach w okolicy kolan. Niestety nie miałem anatomii więc dokładniej sprecyzować nie potrafię.

Data: 2010-04-09 02:22:39
Autor: looty
On 9 Kwi, 10:56, " " <do...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
looty <mam...@gmail.com> napisał(a):

> W kt=F3rym konkretnie miejscu odczuwasz b=F3l?

Tak bardziej po bokach w okolicy kolan. Niestety nie miałem anatomii więc
dokładniej sprecyzować nie potrafię.

http://imgur.com/RJudM.png

Podaj cyfrę od 1 do 6 ;)
Bolące miejsca zaznaczone na czerwono.

pozdrawiam

Marcin

Data: 2010-04-09 11:35:30
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 11:22, looty pisze:
[...]

Najbardziej mi pasują miejsca 1 i 4

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 03:05:17
Autor: looty
On 9 Kwi, 11:35, Doczu <do...@gazeta.pl> wrote:

>http://imgur.com/RJudM.png

> [...]

Nie jestem lekarzem i nie mam żadnego wykształcenia w tym kierunku. To
co piszę poniżej przeczytałem w książce napisanej przez lekarza
sportowego, który specjalizuje się w kolarstwie: http://www.roadbikerider.com/ap_excerpt.htm

Obniż siodełko o 0,5 cm, bierz jakiś niesterydowy lek przeciwzapalny
(np. ibuprom) przez 2-3 dni w dawkach zalecanych na opakowaniu.
Trzy razy dziennie okłady z lodu, każdy trwający 15-20 minut. Okład
robi się z pokruszonego lodu w szczelnym worku foliowym, pomiędzy
workiem a skórą połóż np. kuchenną ścierkę. Na 2-3 dni odpuść sobie
jazdę na rowerze. Jeśli po tym czasie się nie poprawi pewnie trzeba
iść do specjalisty. Nie znam żadnego niestety.

Boli bardziej po zewnętrznej czy po wewnętrznej stronie kolan?

pozdrawiam

Marcin

Data: 2010-04-09 12:19:46
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 12:05, looty pisze:

Boli bardziej po zewnętrznej czy po wewnętrznej stronie kolan?

Jeśli dobrze "pamiętam ból" to raczej od wewnątrz
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 03:31:51
Autor: looty
On 9 Kwi, 12:19, Doczu <do...@gazeta.pl> wrote:
> [...]

> Boli bardziej po zewnętrznej czy po wewnętrznej stronie kolan?

Jeśli dobrze "pamiętam ból" to raczej od wewnątrz

W takim razie możliwe jeszcze, że zbyt masz zbyt szeroko rozstawione
nogi. Spróbuj, czy nie będzie lepiej gdy przesuniesz bloki w stronę
zewnętrznej krawędzi buta.

pozdrawiam

Marcin

Data: 2010-04-09 16:07:22
Autor: Pawel Ratajczak
[...]

Ja też niedawno przesiadłem sie na SPD, dwa dni radości i szarżowania i
dorobiłem sie bólu w okolicach 5/6, w sumie to najbardziej odczuwam na
górnej granicy rzepki. Po tych dwóch dniach zwolniłem, ale nadal pobolewa.

Dodatkowo coś troszkę prawe biodro czuje.

Jak co z góry dzięki za poradę.

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Data: 2010-04-09 07:34:24
Autor: looty
On 9 Kwi, 16:07, Pawel Ratajczak <10s...@pratajczak.pl> wrote:

[...]

To jest wynik tego, że na fali entuzjazmu przegiąłeś z
intensywnością :) Do tego jest wiosna, a więc chłodno, co pogorszyło
sprawę.
Książka radzi, aby w tym wypadku:
- brać niesterydowe leki przeciwzapalne (np. ibuprom), nie jest
napisane jak długo, moim zdaniem jak przestanie boleć przy chodzeniu
to należy przestać.
- robić trzy razy dziennie okłady z lodu, każdy trwający 15-20 minut.
Okład robi się z pokruszonego lodu w szczelnym worku foliowym,
pomiędzy
workiem a skórą połóż np. kuchenną ścierkę
- odpuścić jazdę na rowerze na kilkanaście dni (a jeśli nie odpuścić,
to jeździć bardzo rekreacyjnie)
- sprawdzić czy wysokość siodełka jest poprawna.

Ja miałem podobnie jesienią. Zrobiłem wszystko co powyżej, okłady z
lodu raz dziennie. Do tego kupiłem ocieplacze na kolana z
windstoppera. Po 2 tygodniach problem trwale ustąpił.

pozdrawiam

Marcin

Data: 2010-04-09 16:52:57
Autor: Pawel Ratajczak
W dniu 2010-04-09 16:34, looty pisze:
[...]

Kurde akurat mam delegacje na tydzień do Zabrza wiec będzie przerwa od
jeżdżenia, choć chciałem je zamienić na bieganie. Leki też zapodam
gorzej będzie z lodem ... raczej nie wyda, ale może do niedzieli w
domciu się uda.

W sumie na rowerku jeżdżę codziennie do roboty i tak non stop od
października 2008. Całą zimę przekulałem i nic nie było jeśli chodzi o
zimno (jeżdziłem w jeans'ach + kalesonki narciarskie pod nimi). Teraz z
braku typowo rowerowych gaci nadal kulam w jeans'ach i jakoś nie
odczuwam zimna, przynajmniej nie w kolana. W SPD od poniedziałku
zacząłem jeździć no i się dorobiłem. W sumie ja zawsze wolałem
chłodniej, ale teraz już z górki do 40 więc może organizm zaczyna coś
wybrzydzać ;-).

Pogooglam jeszcze za tym prawidłowym ustawieniem siodełka bo w sumie
jakoś nigdy do tego nie przywiązywałem wagi.

Wielkie dzięki za "diagnoze i zalecenia".

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Data: 2010-04-09 08:09:57
Autor: looty
On 9 Kwi, 16:52, Pawel Ratajczak <10s...@pratajczak.pl> wrote:
> [...]

jakoś nigdy do tego nie przywiązywałem wagi.

Wielkie dzięki za "diagnoze i zalecenia".

Jeśli jeździłeś całą zimę, a teraz nie odczuwasz zimna, to może jednak
wiosenne temperatury nie mają wpływu.
Jak masz ustawione wypinanie z pedałów?

pozdrawiam

Marcin

Data: 2010-04-09 17:58:18
Autor: Pawel Ratajczak
W dniu 2010-04-09 17:09, looty pisze:
Jeśli jeździłeś całą zimę, a teraz nie odczuwasz zimna, to może jednak
wiosenne temperatury nie mają wpływu.
Jak masz ustawione wypinanie z pedałów?

Pedały mam M540, bloki te SH51 czy jak im tam z jedną możliwością na
wypięcie - ruch piętą na zewnątrz. W sumie w każdym zmniejszyłem
sprężynę o jakieś pól obrotu, ale aby się wypiąć pozostaje tylko ruch
piętą, wszelkie inne panik-mode z szarpaniem nie działają. W sumie się
zastanawiałem, czy nie grzebać czegoś z pozycją bloków na bucie, ale nie
za bardzo mogę się określić co, bo od pierwszego założenia tak w
okolicach środka dostępnego otworu wydaje się być ok. No chyba, ze ten
ból to właśnie wskazówka, ze nie są ustawione OK.

Generalnie dodam jeszcze, że sądziłem, że but będzie jakoś bardziej
sztywno przymocowany ale widzę, że mam sporą swobodę ruchu buta w
płaszczyźnie równoległej do ziemi więc nie podejrzewam, że coś wymusza
dziwną pozycję stopy.

Jak pisałem pogooglam jeszcze z tym siodełkiem ;-).

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Data: 2010-04-09 09:00:50
Autor: bans
Zmiana geometrii ramy i pedałów na SP D, a ból w okolicy kolan
W dniu 2010-04-09 08:44,  Doczu pisze:

 kiepska
kondycja ? ;)

Zniszczyłeś sobie kolana nosząc te hektolitry piwa po Bieszczadach ;)

A co do tematu - nie wiem. Czasem mnie kolano zaczyna boleć po 2km, a czasem 80km zrobię bez bólu (na szczęście ten drugi przypadek jest o wiele częstszy). Z SPD, bez SPD, pod górkę, z górki, w górach i na asfalcie - u siebie nie znalazłem _żadnej_ prawidłowości, no, może jedną - boli częściej i bardziej przy zbyt niskiej kadencji ale to w sumie logiczne. Jak kręcę 80-90 to jest OK.

--
bans

Data: 2010-04-09 07:57:32
Autor:
bans <goc@o2.pl> napisał(a):
Zniszczyłeś sobie kolana nosząc te hektolitry piwa po Bieszczadach ;)

Ależ ja już dawno w Bieszczadach nie byłem, tak żeby pochodzić tyle by hektolitry piwa nosić ze soba :) ostatnio to bardziej zmotoryzowane wyjazdy miałem :)

...może jedną - boli częściej i bardziej przy zbyt niskiej kadencji ale to w sumie logiczne. Jak kręcę 80-90 to jest OK.

ooo i to może być przyczyna, bo w związku ze zmianą roweru zmienił się równiez napęd z 7 na 9 biegów, a co za tym idzie inaczej rozkładam biegi i rzeczywiście ostatnio kręcę dośc niską kadencję. Na poprzenim rowerze też wyrabiałem niską kadencję, ale obecnie chyba mam jeszcze niższą. Przyjrzę się temu bliżej.
Zresztą PeJot tez z pewnością ma  trochę racji - człowiek nie młodnieje, ale chyba aż tak źle jeszcze nie jest, a i dolegliwości ortopedycznych nie miałem do tej pory.

Data: 2010-04-09 10:39:47
Autor: PeJot
doczu@WYTNIJ.gazeta.pl pisze:

ooo i to może być przyczyna, bo w związku ze zmianą roweru zmienił się równiez napęd z 7 na 9 biegów, a co za tym idzie inaczej rozkładam biegi i rzeczywiście ostatnio kręcę dośc niską kadencję.

Kolana niekoniecznie muszą tolerować pracę przy niskiej kadencji i dużych siłach.

Zresztą PeJot tez z pewnością ma  trochę racji - człowiek nie młodnieje, ale chyba aż tak źle jeszcze nie jest, a i dolegliwości ortopedycznych nie miałem do tej pory.

Z kolanami może być tak jak z okularami.  Ludzie dzielą się na dwa gatunki:

- tych co noszą okulary;
- tych co *będą* nosić okulary.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-04-09 13:40:13
Autor: Coaster
PeJot wrote:
[...]

A Ci ludzie, ktorzy nie potrzebuja okularow, pomimo 70-80-tki 'na nosie'(znalem takich) sa poza 'Twoim' gatunkiem? Strasznie ciasny i poszufladkowany ten Twoj swiat... ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-09 09:03:53
Autor: Menel
Zmiana geometrii ramy i pedałów na SPD, a ból w okolicy kolan
-przesuń siodełko do tyłu
-łykaj glukozaminę

Data: 2010-04-09 09:18:28
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-04-09, Menel wrote:
-przesuń siodełko do tyłu
-łykaj glukozaminę

Glukozamina guzik da na ból ścięgien.

Data: 2010-04-09 09:26:46
Autor: Menel

  <doczu@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):
looty <mamlen@gmail.com> napisał(a): > W kt=F3rym konkretnie miejscu odczuwasz b=F3l?

Tak bardziej po bokach w okolicy kolan. Niestety nie miałem anatomii więc dokładniej sprecyzować nie potrafię.

To jednak chyba nie ścięgna

Data: 2010-04-09 09:28:45
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-04-09, Menel wrote:
> [...]

Tak bardziej po bokach w okolicy kolan. Niestety nie miałem anatomii więc dokładniej sprecyzować nie potrafię.

Chyba skąd wiesz? Miałem problem (przy turystyce pieszej, dla odmiany) z
dokładnie tym miejscem (jak rozumiem z opisu - po zewnętrznej kolana).
Tam też są ścięgna.

Data: 2010-04-09 09:44:01
Autor: Menel
On 2010-04-09, Menel wrote:

Chyba skąd wiesz? Miałem problem (przy turystyce pieszej, dla odmiany) z
dokładnie tym miejscem (jak rozumiem z opisu - po zewnętrznej kolana).
Tam też są ścięgna.

w tym miejscu gdzie pod skórą czuć kość?
Pewnie boli go wszystko naraz bo ma inne buty inne kąty i inaczej kręci. I pewnie samo przejdzie.
A glukozaminę powinien łykać każdy.

Data: 2010-04-09 09:10:24
Autor: PeJot
  Doczu pisze:
[...]

Stawiam na to ostatnie. Ból w kolanach może być jednym z objawów. U mnie były dodatkowo bóle w kręgosłupie i dolegliwości w stopach. Było to o tyle zaskakujące że na tej samej ramie jeździłem ponad 10 lat. Co do kolan, leczę się u ortopedy, reszta wymagała dosyć radykalnych zmian w geometrii roweru.

  i kiepska
kondycja ? ;)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-04-09 09:15:33
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-04-09,  Doczu wrote:
Witam.
[...]
[..]
Może ktoś ma jakąś teorię na ten temat ? Kwestia doregulowania czegoś ? Przyzwyczajenia do systemu SPD, czy raczej starzeję się i kiepska kondycja ? ;)

Jeżeli od razu po przesiadce na SPD porwałeś się na wycinackie podjazdy,
to niezbyt dobrze zrobiłeś. Przede wszystkim ścięgna muszą przywyknąć do
nowego rodzaju obciązenia i należy je im serwować stopniowo.

Nie wiem w ogĂłle, jaki bĂłl Twoim zdaniem podczas podjazdu nie jest
"nadzwyczajny" - każdy ból generalnie świadczy o tym, że jest coś nie
tak, jest jakiś stan zapalny bądź przeciążenie, i trzeba go
zdiagnozować.

No i system SPD ma tą wadę, że trzyma w zasadzie punktowo i wymaga
dobrego ustawienia bloków, metodą prób i błędów - dotyczy to zarówno
ustawienia przód-tył, na boki oraz kątu bloka (jest możliwość
manipulacji w ograniczonym zakresie i daje bardzo dużą różnicę). Time są
znacznie fajniejsze pod tym względem. :P

NB, u mnie reguła "pięta do pedału" się zupełnie nie chce sprawdzać - jak
tak ustawię, to czuję, że siodełko jest zdecydowanie za nisko.

Data: 2010-04-09 11:42:10
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 11:15, Jan Srzednicki pisze:

Jeżeli od razu po przesiadce na SPD porwałeś się na wycinackie podjazdy,
to niezbyt dobrze zrobiłeś. Przede wszystkim ścięgna muszą przywyknąć do
nowego rodzaju obciązenia i należy je im serwować stopniowo.

To nie tylko przesiadka na SPD ale i na zupełnie nowy rower, ale wycieczki robie bez szaleństw. W sumie dopiero wczoraj śmignąłem coś dłużej niż 50 km, a z początku sezonu to max 20 km było no i może z 2 po 35-40 km, bez jakiś szaleńczych podjazdów, których bym wcześniej nie pokonywał.

[...]

regulowałem sobie i wydaje mi się wybrałem IMO optymalne dla wygody ustawienie.

NB, u mnie reguła "pięta do pedału" się zupełnie nie chce sprawdzać - jak
tak ustawię, to czuję, że siodełko jest zdecydowanie za nisko.

Ja też mam takie wrażenie że jeszcze mam za nisko siodło, bo jak kręcę pedałami, to w sposób naturalny noga nie prostuje się "do końca" i dopiero jak pamiętam o tym, to staram sie tak układać nogę by wyprostowywała się, ale to takie trochę "na siłę"
Z kolei jak podniosę siodełko wyżej, to nie dostanę nogą do podłoża żeby się podeprzeć na skrzyżowaniu :/
Jakieś rady ?

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 09:55:21
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-04-09, Doczu wrote:
[...]

Tak. Opierać się na krawężniku lub ruszyć dupę z siodła. :P

Ewentualnie kupić rower z minimalnym prześwitem.

Data: 2010-04-09 12:17:44
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 11:55, Jan Srzednicki pisze:

Tak. Opierać się na krawężniku lub ruszyć dupę z siodła. :P

Albo przesiąść się na "pozioma" :D

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 13:57:39
Autor: Coaster
Doczu wrote:
W dniu 2010-04-09 11:55, Jan Srzednicki pisze:

Tak. Opierać się na krawężniku lub ruszyć dupę z siodła. :P

Albo przesiąść się na "pozioma" :D

A nie 'przelozyc sie'? ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-04-09 11:39:20
Autor: Jan Cytawa
 Doczu napisał:

[...]

Nie sadze, zeby to pedaly byly przyczyna. CO najwyzej ustawienie blokow
(tyl- przod). Ale bardziej bym obstawial umieszczenie siodelka w
stosunku do osi suportowej. Chodzi o wysokosc ale rowniez prawidlowe
ustawienie cofniecia siodla. Jesli masz mozliwosc porownac to ze swoim
starym rowerem to bylo by najlepiej.

Jan Cytawa

Data: 2010-04-09 12:22:10
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 11:39, Jan Cytawa pisze:

[...]

Stary rower ma szwagier więc możliwość jest, ale tam jest trochę inne siodło, poza tym to obecne mam już cofnięte prawie na maxa.
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 12:45:47
Autor: PeJot
  Doczu pisze:

Przypuszczałem też, że problemem może być nowy rower (inna trochę geometria ramy) i system SPD i że najzwyczajniej muszę się przyzwyczaić.

A w butach jest oryginalna wkładka ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-04-09 12:58:22
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 12:45, PeJot pisze:

A w butach jest oryginalna wkładka ?

Tak.
Buty to SH-M021Y

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 13:19:09
Autor: PeJot
Doczu pisze:
W dniu 2010-04-09 12:45, PeJot pisze:

A w butach jest oryginalna wkładka ?

Tak.
Buty to SH-M021Y

Nie mogę znaleźć tej informacji - czy ta wkładka jest całkiem płaska, czy też ma profil w okolicy śródstopia ? Na jakiej wkładce ( płaskiej ? ) jeździłeś uprzednio ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-04-09 13:28:39
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 13:19, PeJot pisze:

Nie mogę znaleźć tej informacji - czy ta wkładka jest całkiem płaska,
czy też ma profil w okolicy śródstopia ?

raczej prosty

Na jakiej wkładce ( płaskiej ? ) jeździłeś uprzednio ?

Jak pisałem w pierwszym poście - wcześniej nie jeździłem na SPD
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 05:00:41
Autor: Mateusz
Zmiana geometrii ramy i pedałów na SPD, a ból w okolicy kolan
Doczu na jakich pedałach jeździłeś wcześniej ? na platformach może ? w
jakim miejscu była ułożona stopa na pedale ? bardziej w kierunku
palców czy może bliżej pięty ?

Prawda jest taka, że jeżeli zaczynasz jeździć na SPD to
najbezpieczniej jest ustawić sobie bloki skrajnie w stronę piety.
Jeżeli blok będzie bliżej pięty, to bardziej będzie pracowało udo i
kolano będzie mniej obciążone. Jeżeli blok posuniesz w odwrotną stronę
- do palców, to w momencie pedałowania łydka będzie bardziej obciążona
- łącznie z kolanem. Ja przed SPD miałem problemu małe z dwoma
kolanami a po założeniu SPD jak założyłem bloki najbliżej pięt jak się
dało to nie mam w ogóle żadnych problemów. Nigdy nie eksperymentowałem
z ustawieniem i obecnie nie mam żadnych problemów. Bądź konsekwentny,
il częściej będziesz zmieniał ustawienie bloków/siodełka tym większe
prawdopodobieństwo że będzie coraz gorzej.

Myślę, że powinieneś zluzować trochę, zacznij od treningów na małe
dystanse, żadnego żyłowania, podjazdów (jakichś mega oczywiście) -
stopniuj sobie. Jeżeli jest naprawdę źle to odstaw rower na 3-4
tygodnie i kup sobie (wymiary będą potrzebne) opaskę uciskową - tylko
uważaj, bo stosowanie takiej opaski na dłuższą metę powoduje zanik
mięśnia. Na ból mógłbyś stosować opaski żelowe (podgrzewa się to w
wodzie) - najlepiej na noc. Żaden lek przeciwbólowy Ci da oczekiwanych
rezultatów co do wyleczenia - tylko stłumi ból (stan zapalny itp).
Mógłbyś wesprzeć te okłady i opaskę maściami typu fastum, altacet albo
voltaren.

Pytanie z innej beczki: jeździsz autem ? jak wygląda sprawa przy
używaniu sprzęgła czy hamulca i gazu ? coś pobolewa ?

Pozdrawiam

Data: 2010-04-09 14:31:05
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 14:00, Mateusz pisze:
Doczu na jakich pedałach jeździłeś wcześniej ? na platformach może ? w
jakim miejscu była ułożona stopa na pedale ? bardziej w kierunku
palców czy może bliżej pięty ?

Oś miałem na śródstopiu i tak też obecnie ustawiłem wkładki więc w SPD ustawiłem podobnie

Prawda jest taka, że jeżeli zaczynasz jeździć na SPD to
najbezpieczniej jest ustawić sobie bloki skrajnie w stronę piety.

Popróbuję, ale jak w sklepie mi tak ustawiono, to nie za wygodnie mi się jeździło.

[...]

Ależ ja nie jestem jeszcze inwalidą :) Dolegliwości o których pisze, nie dokuczają mi po jeździe, czy też gdy jadę po płaskim.
Ba nawet jak jadę pod górę z dużą kadencją i nie "ciągnę" pedałów, to w zasadzie zjawisko bólu jest raczej niewyczuwalne - ot większa praca mięśni daje się wyczuć. Ale już gdy "ciągnę" pedałami, lub gdy mocniej "pocisnę" pod górę,  to ten ból jest wyczuwalny.
Ale nie jest to jakiś ból, który uniemożliwiałby mi dalszą jazdę - po prostu po wjechaniu na wzniesienie jestem bardziej zmęczony niż to było wcześniej bez SPD.

Pytanie z innej beczki: jeździsz autem ? jak wygląda sprawa przy
używaniu sprzęgła czy hamulca i gazu ? coś pobolewa ?

ten problem mnie nie dotyczy. Nie mam samochodu :-)
Ale i w trakcie uprawiania turystyki pieszej nie odczuwam takich dolegliwości.

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 05:58:26
Autor: Mateusz
On 9 Kwi, 14:31, Doczu <do...@gazeta.pl> wrote:

[...]

spoko ;-) powiem Ci tak: póki jeszcze nie jest źle. Stosuj rozgrzewkę,
jak jadę na dłuższą trasę to przyciskam dopiero na 3/4 dystansu.
dobrze by było gdybyś w jakiś sposób ochronił odzieżowo kolana przed
utratą ciepła i nie wystawiał ich na zimno. Zimno źle działa na
pracujące stawy. Popracuj może jeszcze nad techniką jazdy - jeżeli
decydujesz się na ciągnięcie to staraj się wykonywać ruchy bardziej
jednostajne, lepiej się siły rozłożą - nie stawaj na kolanach jak
ciągniesz - póki co.

no i spuść w końcu ten ręczny na hamplach ;-)

Data: 2010-04-09 17:08:57
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 14:58, Mateusz pisze:
spoko ;-) powiem Ci tak: póki jeszcze nie jest źle. Stosuj rozgrzewkę,
jak jadę na dłuższą trasę to przyciskam dopiero na 3/4 dystansu.

no ale w sumie to dłuższej trasy jeszcze nie zaliczyłem.
Te 60 kilka km które zrobiłem wczoraj było z licznymi odpoczynkami i bez szaleńczych podjazdów. Zresztą u mnie w sposób naturalny najwięcej wysiłku wkładam w końcówce dystansu, bo mieszkam na górce i to głównie przy powrotach mam pod górkę :)

dobrze by było gdybyś w jakiś sposób ochronił odzieżowo kolana przed
utratą ciepła i nie wystawiał ich na zimno. Zimno źle działa na
pracujące stawy.

No tu może być coś na rzeczy, bo w zasadzie najczęściej jeżdżę w krótkich spodenkach, a o 5 rano jeszcze chłodno jest.
Z tym że ból jest bardziej "mięśniowy" niż "stawowy"

[...]

Aż tak nie cisnę. Ot chcę utrzymać tempo na podjazdach więc trzeba mocniej machnąć :)

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 14:57:55
Autor: Max
Doczu pisze:
W dniu 2010-04-09 14:00, Mateusz pisze:
Doczu na jakich pedałach jeździłeś wcześniej ? na platformach może ? w
jakim miejscu była ułożona stopa na pedale ? bardziej w kierunku
palców czy może bliżej pięty ?

Wg mnie to jest kwestia wytrenowania. Jeśli boli ciebie w okolicach rzepki z przodu to prawdopodobnie są to ścięgna jak ścięgna nie są dobrze wytrenowane (na siłowni) to później będą Ciebie boleć. Ból też zaczyna być jeśli zaczynasz się odwadniać lub przy dużych podjazdach zaczynasz wchodzić w tętno gdzie spalasz już tylko cukier wtedy w specyficzny sposób pieką mięśnie ;)
Jak masz dobre pedały shimano z dużym luzem bocznym i nie masz wad wrodzonych to nie powinno Ciebie nic boleć. Mnie kolana (ścięgna zaczynają boleć jak dobrze nie rozgrzeję mięśni i od razu ruszam z kopyta, jak jestem odwodniony jak kończy się energia) W innych wypadkach nie bolą. Musisz przyzwyczaić ścięgna do wysiłku dla jednych 300 km wystarczy a dla innych nie.
(Zakładam że nie boli Ciebie jak normalnie chodzisz)

Pozdrawiam

Max

Data: 2010-04-09 18:38:32
Autor: charwel (Oo)==:::
W dniu 2010-04-09 14:57, Max pisze:
Ból też
zaczyna być jeśli zaczynasz się odwadniać lub przy dużych podjazdach
zaczynasz wchodzić w tętno gdzie spalasz już tylko cukier wtedy w
specyficzny sposób pieką mięśnie ;)

To ja się podepnę :)
Czy to znaczy, że jak przekroczę jakiś próg tętna to już nie zrzucam sadełka tylko ....
No właśnie co?

Pozdrawiam
charwel:)

Data: 2010-04-09 18:39:30
Autor: charwel (Oo)==:::
Zmiana geometrii ramy i pedałów na SP D, a ból w okolicy kolan
A i jeszcze pytanie.
Czy kadencja na poziomie 78-87 średnio jest w porządku dla stawów?

Data: 2010-04-11 00:03:06
Autor: Maks
charwel (Oo)==::: pisze:
[...]

Dokładnie spalasz cukier i jest to niezdrowe dla organizmu. Generalnie przy spalaniu tkanki tłuszczowej tętno powinno się wahać w granicach 70-85 HRmax poniżej 60 HRmax jest regeneracja.

Pozdrawiam

Maks

Data: 2010-04-11 00:20:13
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-11 00:03, Maks pisze:
[...]

Ja pitolę. Poważnie ?!
To ja wylewam siódme poty by zrzucić trochę sadła, a spalam cukier ?

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 13:47:38
Autor: PeJot
Doczu pisze:
W dniu 2010-04-09 13:19, PeJot pisze:

Nie mogę znaleźć tej informacji - czy ta wkładka jest całkiem płaska,
czy też ma profil w okolicy śródstopia ?

raczej prosty

Raczej ? Kiedyś Shimano dawało wkładki z profilem j.w. Sprawdź co masz w bucie.

Na jakiej wkładce ( płaskiej ? ) jeździłeś uprzednio ?

Jak pisałem w pierwszym poście - wcześniej nie jeździłem na SPD

Czyli używałeś butów z płaską wkładką ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-04-09 13:54:03
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 13:47, PeJot pisze:
Doczu pisze:
[...]

Raczej, bo teraz jestem w pracy i nie mam jak tego sprawdzić.
A ten "profil" to jak ma wyglądać ?

Na jakiej wkładce ( płaskiej ? ) jeździłeś uprzednio ?

Jak pisałem w pierwszym poście - wcześniej nie jeździłem na SPD
Czyli używałeś butów z płaską wkładką ?

Wcześniej jeździłem na "platformach" w adidasach więc trudno mi określić czy tam jest płaska wkładka ;)

--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 14:03:36
Autor: PeJot
Doczu pisze:

Raczej, bo teraz jestem w pracy i nie mam jak tego sprawdzić.
A ten "profil" to jak ma wyglądać ?

Wysklepienie w okolicy śródstopia, od wewnętrznej strony stopy.

Można przyjąć że tak.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-04-09 14:15:33
Autor: cynamoon
Zmiana geometrii ramy i pedałów na SPD, a ból w okolicy kolan
Wcześniej jeździłem na "platformach" w adidasach

i co? źle się jeździło?
Marek

Data: 2010-04-09 12:49:09
Autor:
cynamoon <pulserWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał(a):
> Wcześniej jeździłem na "platformach" w adidasach i co? źle się jeździło?

Absolutnie nie.
Ale skoro tak chwalone są SPD to kupując rower z SPD nie będę zmieniał na platformy.

Data: 2010-04-09 15:01:25
Autor: cynamoon
Zmiana geometrii ramy i peda łów na SPD, a ból w okolicy kolan
Absolutnie nie.
Ale skoro tak chwalone są SPD to kupując rower z SPD nie będę zmieniał na platformy.
a ja bym właśnie od tego zaczął póki nie odwyknę od jazdy na platformach.
Pojeździł bym na tym nowym rowerze bez SDP i dopiero kiedy okazałoby się, że wszystko jest ok. z geometrią, ustawieniem siodła itp. i nic mi nie dolega po kilkuset km, zmieniłbym pedały.
Marek    --

Data: 2010-04-09 16:12:21
Autor: Doczu
W dniu 2010-04-09 15:01, cynamoon pisze:
[...]

Tylko po co ? Dlaczego akurat miałoby się źle jeździć na czymś, czego uzywa sporo rowerzystów i w zdecydowanej większości chwali ?
Zresztą SPD na korbach to nie jest proces nieodwracalny i zawsze platformy mogę zamontować. Na razie nie zostało jednoznacznie dowiedzione, że mój problem wynika z przesiadki na SPD.
Jeśli tak się stanie, to z pewnością rozważę tę opcję.
--
-= Pozdrawiam Doczu =-
adres do korespondencji

Data: 2010-04-09 16:28:30
Autor: cynamoon
Zmiana geometrii ramy i peda łów na SPD, a ból w okolicy kolan
Tylko po co ?

 po to

 Na razie nie zostało jednoznacznie dowiedzione, że mój problem wynika z przesiadki na SPD.

Marek
PS. nie chcesz spróbować jazdy bez spd i wyjaśnić tę ważną sprawę to nie próbuj.

Data: 2010-04-09 22:15:02
Autor: MadMan
Dnia Fri, 09 Apr 2010 16:12:21 +0200, Doczu napisał(a):

Dlaczego akurat miałoby się źle jeździć na czymś, czego uzywa sporo rowerzystów i w zdecydowanej większości chwali ?

Bo jednak niektórym system SPD i ogólnie pedałów zatrzaskowych nie
pasuje. Także takim którzy w rok robią 20.000 km. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-04-09 14:17:24
Autor: Coaster
cynamoon wrote:
Wcześniej jeździłem na "platformach" w adidasach

i co? źle się jeździło?

Tak zwyczajnie i prostacko? ;-)

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Zmiana geometrii ramy i pedałów na SPD, a ból w okolicy kolan