Zmiana korby - z kwadratu na ...

Data: 2010-01-04 22:15:25
Autor: wojtek_w_pracy
Zmiana korby - z kwadratu na ...
On 4 Sty, 21:33, Bartosz Derleta <nos...@domain.invalid> wrote:
Witajcie,

Najpierw, muszę dokonać wyboru "zamiennika". Stawiam na Firex z GXP XR.
Znajdę coś lepszego w cenie do 300 zł?
Jeśli ten firex, to coś takiego mi się nada na przykład?http://www.allegro.pl/item865510580_truvativ_firex_z_zintegrowana_osi...

Może to: http://www.bikecenter.pl/index.php?p1430,shimano-deore-lx-fc-m582-175mm-44-32-22
Niby mam, ale jeszcze nietknięte, czekam aż rozsypie się suport isis,
którego aktualnie używam. Niby luzy ma, ale wciąż kręci się lekko i
sprawnie :)

Pozdrawiam
Wojtek_n

Data: 2010-01-05 16:26:39
Autor: Bartosz Derleta
Zmiana korby - z kwadratu na ...
W dniu 2010-01-05 07:15, wojtek_w_pracy pisze:
[...]

Jesli chodzi o shimano, to przyznam, że celowałem w SLX. Tyle że nie wiem, czy HTII jest warte dołożenia tych 100 zł...

--
Pozdrawiam,
Bartosz Derleta

Data: 2010-01-05 19:50:29
Autor: Radek N.
Zmiana korby - z kwadratu na ...
[...]

To tak, żeby trochę obudzić dyskusję - moje przemyślenia:

Od wielu lat jeździłem na korbach "na kwadrat" - przeróżne od Sugino, Shimano, przez FSA i Truvative. Korby te były sobie na różnych "kwadratowych" suportach (zwykle Shimano, ale też jakieś alternatywne).

I jakieś trzy sezony temu przesiadłem się na taką korbę/suport jak w powyższym linku. Pierwsze wrażenie to super sztywność całej konstrukcji i zachwyt.

....no ale zachwyt zanikł i to co obecnie zostało to:

1. Widocznie większe opory całej konstrukcji. Prosty test: biorę dowolną korbę (z rowerów znajomych) typu HTII i popycham korbę paluchem, test powtarzam na kilku "konstrukcjach" i ZAWSZE wychodziło mi, że te najzwyklejsze suporty "na kwadrat" robiły 2-3 razy więcej obrotów (takich bezwładnych "z rozpędu") niż HTki. Oczywiście testowałem na podobnych pozycjach łańcucha. Miarodajny test (nie wiem)?

Nie potrafię stwierdzić, jak duży wpływ na obciążenie podczas jazdy ma taki "tępy" suport... no ale jakiś chyba ma?!

2. Totalna lipa jeśli chodzi o uszczelnienie. Po intensywnym błotno-zimowym sezonie łożyska potrafią się w moim LX totalnie zablokować. Generalnie łożyska mi rdzewieją i łapią syf.

Jakoś nie widzę wielu negatywnych opinii o tych korbach na grupie... czyżbym tylko ja zauważał powyższe wady?

ps. Jeśli ktoś umie mi doradzić jaki suport do tej korby LXa założyć na przyszły sezon, to będę wdzięczny.

--
Radek N.

Data: 2010-01-05 23:30:32
Autor: Bartosz Derleta
Zmiana korby - z kwadratu na ...
W dniu 2010-01-05 19:50, Radek N. pisze:

...no ale zachwyt zanikł i to co obecnie zostało to:

1. Widocznie większe opory całej konstrukcji.

2. Totalna lipa jeśli chodzi o uszczelnienie.

Dziękuję za opinię. To znaczy, zdaję sobie sprawę, że suporty zintegrowane są trudniej rozbieralne i serwisowalne, wymagają 'specjalniejszych' narzędzi. Natomiast zdziwiło mnie to o uszczelnieniu - np. u mnie to jest tak, że wydaje mi się, że suport nie ma właściwie żadnych osłon po bokach przed jakimikolwiek zanieczyszczeniami, między ramieniem a mufą suportu jest około 1cm gołej osi. Przy tym 'zabudowany' GXP znajomego wyglądał na znacznie bardziej brudoodporny. Może to tylko takie wrażenie, nie wiem.

Jeśli chodzi o opór, to też mnie to trochę dziwi. Natomiast na pewno wagowo zdecydowanie wygrywa suport zintegrowany. Jeśli chodzi o sztywność, to różnica też już jest zauważalna, do tego nowe korby na kwadrat wydają się mi być mało dostępne. Przynajmniej w USR ciężko z nimi, ale teraz to w ogóle cięzko cos dostać, ponoć dystrybutor SRAM-a ma jakieś remamenty i nic nie można zamówić. Z Shimano też ciężko...

--
Pozdrawiam,
Bartosz Derleta

Zmiana korby - z kwadratu na ...