Zmiana wolnobiegu

Data: 2015-06-15 23:28:38
Autor: Maciek
Zmiana wolnobiegu
Witam

Doradźcie coś Panowie. Składam żonie budżetowy rower (taki, który może
sobie w dowolnym miejscu bez większej obawy zostawić) z części, które
znalazły się w zasięgu wzroku. Mam pod ręką manetki Shimano RevoShift
SL-RS31 3x7 i koło z wolnobiegiem 6-rzędowym. Da się to jakoś zestroić,
czy muszę jednak rozglądać się za manetką?
A może wymienić wolnobieg na 7-rzędowy (i tak stary nie wygląda dobrze)?
Tylko czy to przypadkiem nie wymaga też wymiany piasty, przeplatania
koła itp itd?

Maciek

Data: 2015-06-15 23:27:15
Autor: Ignac
Zmiana wolnobiegu
W dniu poniedziałek, 15 czerwca 2015 23:28:42 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
[...]

Da się, śmiało. Wolnobieg i przerzutka nie dowiedzą się nawet, że obsługuje je manetka 7x, bo na przerzutce ustawiasz zakres ruchu manetki.

A może wymienić wolnobieg na 7-rzędowy (i tak stary nie wygląda dobrze)?
Tylko czy to przypadkiem nie wymaga też wymiany piasty, przeplatania
koła itp itd?
Nie wymaga, niemniej, przerzutka musi mieć zakres 7x

Data: 2015-06-16 09:34:17
Autor: Maciek
Zmiana wolnobiegu
W dniu 2015-06-16 o 08:27, Ignac pisze:
[...]
Ok, na przerzutce ustawiam sobie minimum i maksimum, ale chyba skok
linki w manetce 7x jest nieco inny niż w manetce 6x?

[...]
A wolnobieg 7-rzędowy nie jest przypadkiem szerszy od 6-rzędowego? Jeśli
tak, to po jego nakręceniu muszę chyba pokombinować coś z ośką i
konusami, bo mi to w ramę nie wejdzie. A jak już pokombinuję to koło nie
będzie w osi roweru, tylko odsunięte nieco od napędu. No chyba, że w
budżetowym rowerze nie ma to większego znaczenia ;-)

Maciek

Data: 2015-06-16 09:30:12
Autor: Ignac
Zmiana wolnobiegu
W dniu wtorek, 16 czerwca 2015 09:34:23 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
> [...]
Ok, na przerzutce ustawiam sobie minimum i maksimum, ale chyba skok
linki w manetce 7x jest nieco inny niż w manetce 6x?

A niby dlaczego, po co, kolega włącza komplikator?

> [...]
będzie w osi roweru, tylko odsunięte nieco od napędu. No chyba, że w
budżetowym rowerze nie ma to większego znaczenia ;-)

7 jest szerszy, ale na os zakładasz tulejkę dystansową, plus ewentualnie
podkładka, czy nakrętka kontrującą. Jaki byś wolnobieg nie zamontował, to
rozstaw widełek ramy się nie zmieni. Może być taka konieczność, że kilka mm trzeba będzie obręcz przesunąć.
To stanowi jakiś problem?

Data: 2015-06-16 18:56:10
Autor: z
Zmiana wolnobiegu
W dniu 2015-06-16 o 18:30, Ignac pisze:
7 jest szerszy, ale na os zakładasz tulejkę dystansową, plus ewentualnie
podkładka,

Zmieniałem ostatnio. Nie potrzebowałem żadnych dystansów 2-3 mm różnicy.
Przerzutka niby do 6 rzędowego bez problemu udźwignęła 7 rzędowy.
Nie mierzyłem dokładnie ale 7 rzędowy ma na oko ;-) jakby zagęszczony środek.

Data: 2015-06-16 19:04:33
Autor: Maciek
Zmiana wolnobiegu
[...]

Sam nie wiem. Zawsze mi się wydawało, że wysokość wolnobiegu 7-rz <>
wysokość wolnobiegu 6-rz + wysokość dodatkowej zębatki, a to by
znaczyło, że skok jest różny. Przyznam, że wydawało mi się "na oko", bo
nigdy tego nie mierzyłem.

7 jest szerszy, ale na os zakładasz tulejkę dystansową, plus ewentualnie
podkładka, czy nakrętka kontrującą. Jaki byś wolnobieg nie zamontował, to
rozstaw widełek ramy się nie zmieni.
Aha. Myślałem, że się wstawia piastę o innym rozmiarze i to powoduje, że
rozstaw widełek ramy może być stały.

Może być taka konieczność, że kilka mm trzeba będzie obręcz przesunąć.
To stanowi jakiś problem?
Noooo nie wiem :-) Nigdy tak skomplikowanych operacji w rowerze nie
wykonywałem. A to się da zrobić jakoś w warunkach domowych bez
laserowego systemu badania krągłości koła rodem z NASA? ;-)

Maciek

Data: 2015-06-16 13:45:20
Autor: Ignac
Zmiana wolnobiegu
W dniu wtorek, 16 czerwca 2015 19:04:37 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

> [...]
wykonywałem. A to się da zrobić jakoś w warunkach domowych bez
laserowego systemu badania krągłości koła rodem z NASA? ;-)

Dajesz niezłe zmiany.
To wszystko zależy jaki standard naprawy chcesz osiągnąć.
Zamiast sobie głowę łamać, zmontuj wszystko, po kolei, a
ewentualne przestawienie obręczy/przecentrowanie jej na środek widełek zostaw na koniec.

Data: 2015-06-19 08:01:10
Autor: Marcin N
Zmiana wolnobiegu
W dniu 2015-06-15 o 23:28, Maciek pisze:
Składam żonie budżetowy rower (taki, który może
sobie w dowolnym miejscu bez większej obawy zostawić) z części, które
znalazły się w zasięgu wzroku

Jak złodziej ma poznać, że rower jest zbyt tani, żeby go ukraść?

--
MN

Data: 2015-06-19 21:33:22
Autor: Maciek
Zmiana wolnobiegu
W dniu 2015-06-19 o 08:01, Marcin N pisze:
[...]
No nie wiem. Obejrzy? Dotknie? Poliże? Myślę, że z grubsza w taki sam
sposób jak złodziej samochodu :-)

Maciek

Zmiana wolnobiegu