Zmiany w podatku od usług - wg. noweliz acji ustawy o VAT

Data: 2009-11-15 16:55:20
Autor: AM
Zmiany w podatku od usług - wg. noweliz acji ustawy o VAT
Szanowni Grupowicze!.

Mam: DG, KPIR, VAT, VAT UE
Kupuje usługi (konkretnie dedykowane serwery w Niemczech) dostaje
faktury miesięczne w netto z dopiskiem, że podatek rozlicza nabywca.

Do tej pory postępowałem następująco:
1. Przygotowanie faktury wewnętrznej wg. kursu EUR z dnia faktury
    oryginalnej.
2. Wpisywałem do księgi i do rejestru zakupów VAT (wykorzystuje
    Małą Księgowość Rzepy) jako import usług.
3. W VAT 7 wpisywałem (program wpisywał) kwotę podatku VAT
    (obliczonego wg. ceny_netto_EUR * kurs_z_dnia * 0.22)
    w rubryce 37 (Import usług). Plus oczywiście kwotę netto PLN w 36.
    Jednocześnie program dodawał te same kwoty w kolumnach
    "Nabycie towarów i usług pozostałych" - kol 48 i 49.
    Czyli VAT mi się ZEROWAŁ i tak naprawdę nikt go nie płacił,
    ani sprzedawca (Niemcy), ani ja.
4. Liczyłem różnice kursową, którą uwzględniałem w KPIR (oczywiście
    nie w rejestrze VAT).

Nie robiłem, żadnej sprawozdawczości dla UE ponieważ kupuje z krajów
EU tylko usługi niematerialne, a nie towary czy jakieś usługi
transportowe.

Żyłem w przeświadczeniu, że postępuje OK, ale dziś rozmawiałem ze
znajomą, która mnie przekonywała, że postępuje błędnie.

Czy takie postępowanie jest wg. Was prawidłowe?

Drugie pytanie czy w związku ze zmianą ustawy mówiącą konkretnie,
że opodatkowanie jest u nabywcy usługi czyli u mnie, coś
się zmieni (w moim przypadku) po 1 stycznia 2010?

Pozdrawiam Serdecznie i dziękuje bardzo za poświęcony czas.

Data: 2009-11-15 19:20:31
Autor: Tomek
Dnia 15-11-2009 o 16:55:20 AM <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał(a):

[...]

IMVHO powinno być to skorelowane z dniem wystawienia faktury wewnętrznej

[...]

Reszta wygląda na oko prawidłowo

[...]

Zmień znajomą :)

Czy takie postępowanie jest wg. Was prawidłowe?

Wg mnie - tak.

Drugie pytanie czy w związku ze zmianą ustawy mówiącą konkretnie,
że opodatkowanie jest u nabywcy usługi czyli u mnie, coś
się zmieni (w moim przypadku) po 1 stycznia 2010?

Najprawdopodobniej dalej będzie tak jak teraz w Twoim
przypadku, tyle że możliwe że będziesz musiał mieć NIP UE
oraz składać deklaracje VAT UE.
(A na pewno ja będę musiał, jako sprzedawca usług niematerialnych,
odnośnie importu usług nie zagłębiałem się).

--
Tomek

Data: 2009-11-15 19:30:44
Autor: AM
Zmiany w podatku od usług - wg. now elizacji ustawy o VAT
Witam Grupowiczów!

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

IMVHO powinno być to skorelowane z dniem wystawienia faktury wewnętrznej
Powiedzmy, ze fakturę wewnętrzna zawsze wystawiam w dniu otrzymania
faktury oryginalnej (mailem).

przypadku, tyle że możliwe że będziesz musiał mieć NIP UE
NIP UE mam inaczej mi kontrahent nie chciał dawać ceny bez VAT.

oraz składać deklaracje VAT UE.
No tego nigdy nie składałem, a mam NIP UE i tu jest problem, ale
patrząc na druk VAT-UE to on dotyczy tylko wewnątrzwspólnotowego
obrotu towarami.

(A na pewno ja będę musiał, jako sprzedawca usług niematerialnych,
odnośnie importu usług nie zagłębiałem się).

No właśnie tu jest mały szkopuł, może teraz to rozwiążą bo wcześniej
nasz ustawodawca nie przewidywał, że ktoś może mieć NIP UE na usługi
"zwykłe", jedynie na towary lub usługi transportowe.
A niematerialne były tylko importem/exportem usług.

Więc pytanie, jeśli mam NIP UE (od lat) i na tej podstawie Niemcy dają
mi cenę netto czy czasem nie powinienem jakieś sprawozdawczości
robić ?

Teraz i po 01.2010?

Pozdrawiam Serdecznie.

Data: 2009-11-15 19:44:02
Autor: Tomek
Dnia 15-11-2009 o 19:30:44 AM <brak@poprawnego_adresu.pl> napisał(a):

[...]

Od grudnia 2008 powinno się brać kurs NBP z ostatniego dnia roboczego
poprzedzajacego powstanie obowiązku podatkowego (czy jakoś tak).

[...]

Tak, ja napisałem że od 2010 najprawdopodobniej będzie też dotyczył usług.
Co do NIP UE - być może będziesz musiał to odświeżyć, składając
VAT-R z zaznaczonym polem importu usług, ale to takie moje gdybanie,
po prostuj pilnuj wydarzeń :)

[...]

Teraz nie, nawet NIP UE nie musisz mieć, aczkolwiek z doświadczenia wiem
że zachodni kontrahenci nie chcą wierzyć że vatowiec może nie mieć tego  numerka.

Natomiast w 2010 wejdzie pewnie VAT UE dla usług.

--
Tomek

Zmiany w podatku od usług - wg. noweliz acji ustawy o VAT