Zmiany w prawie spadkowym - pytanie

Data: 2011-02-17 16:08:37
Autor: Marek
Zmiany w prawie spadkowym - pytanie
Znajomy (nie jest prawnikiem) twierdzi, 偶e za kilka miesi臋cy b臋dzie mo偶liwe umieszczenie w testamencie (spisanym u notariusza) zapisu
o pozostawieniu w spadku mieszkania dla konkretnej osoby. Twierdzi, 偶e
r贸wnocze艣nie skutkuje to wy艂膮czeniem tego mieszkania z masy spadkowej
przez co np. c贸rka maj膮ca zapisane to mieszkanie nie b臋dzie musia艂a
wyp艂aci膰 zachowku swoim braciom.
Prosz臋 o informacje czy to co us艂ysza艂em od znajomego jest "prawd膮",
od kiedy ma obowi膮zywa膰 zmiana (a mo偶e ju偶 zosta艂a wprowadzona).

--
Marek

Data: 2011-02-20 14:16:13
Autor: kam
W dniu 2011-02-17 16:08, Marek pisze:
Znajomy (nie jest prawnikiem) twierdzi, 偶e za kilka miesi臋cy b臋dzie
mo偶liwe umieszczenie w testamencie (spisanym u notariusza) zapisu
o pozostawieniu w spadku mieszkania dla konkretnej osoby.

zapewne tak b臋dzie

Twierdzi, 偶e
r贸wnocze艣nie skutkuje to wy艂膮czeniem tego mieszkania z masy spadkowej
przez co np. c贸rka maj膮ca zapisane to mieszkanie nie b臋dzie musia艂a
wyp艂aci膰 zachowku swoim braciom.

to, jak na razie, a w膮tpi臋 偶eby co艣 si臋 zmieni艂o, 藕le twierdzi, bo ma by膰 tak:
"Przy obliczaniu zachowku nie uwzgl臋dnia si臋 zapis贸w zwyk艂ych i polece艅, natomiast dolicza si臋 do spadku, stosownie do przepis贸w poni偶szych, darowizny oraz zapisy windykacyjne dokonane przez spadkodawc臋."

Prosz臋 o informacje czy to co us艂ysza艂em od znajomego jest "prawd膮",
od kiedy ma obowi膮zywa膰 zmiana (a mo偶e ju偶 zosta艂a wprowadzona).

jak to: http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/ustawy/2116_u.htm
stanie si臋 prawem i jeszcze 6 miesi臋cy

Data: 2011-02-21 18:07:22
Autor: Marek
Zmiany w prawie spadkowym - pytanie
W dniu 2011-02-20 14:16, kam pisze:
{...}
"Przy obliczaniu zachowku nie uwzgl臋dnia si臋 zapis贸w zwyk艂ych i polece艅,
natomiast dolicza si臋 do spadku, stosownie do przepis贸w poni偶szych,
darowizny oraz zapisy windykacyjne dokonane przez spadkodawc臋."

Dzi臋kuj臋 za informacje, problem w tym, 偶e sformu艂owania "zapis贸w zwyk艂ych i polece艅" oraz "zapisy windykacyjne dokonane przez spadkodawc臋" s膮 dla mnie niezrozumia艂e. Pr贸bowa艂em pyta膰 "googla" ale uzyskane odpowiedzi tylko upewni艂y mnie, 偶e nic rozumiem. Prosz臋 przet艂umaczy膰 mi z polskiego na ch艂opski :)

--
Marek

Data: 2011-02-22 20:09:33
Autor: kam
W dniu 2011-02-21 18:07, Marek pisze:
[...]

zapis windykacyjny to w艂a艣nie nowo艣膰, kt贸ra przeniesie w艂asno艣膰 na nabywc臋 z chwil膮 艣mierci spadkodawcy
a zapis zwyk艂y, to obecny zapis, czyli na艂o偶enie na spadkobierc贸w obowi膮zku przeniesienia w艂asno艣ci

K.

Zmiany w prawie spadkowym - pytanie