[rp.pl] Zmiany w rozliczaniu umów do 200zł .

Data: 2010-03-01 09:23:35
Autor: Tomek
[rp.pl] Zmiany w rozliczaniu umów do 200zł .
Kolejna tura bohaterskiej walki (...):

http://www.rp.pl/artykul/6,440730_Sejm_zmienia_PIT_od_drobnych_umow.html

"Osoby zarabiające miesięcznie mniej niż 200 zł będą mogły wybrać,
czy chcą być opodatkowane ryczałtem czy na zasadach ogólnych"

--
Tomek

Data: 2010-03-01 10:29:00
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 1 Mar 2010, Tomek wrote:

Kolejna tura bohaterskiej walki (...):

  Ta....

http://www.rp.pl/artykul/6,440730_Sejm_zmienia_PIT_od_drobnych_umow.html

"Osoby zarabiaj±ce miesiêcznie mniej ni¿ 200 z³

  Autor artyku³u IMHO te¿ przyczynia siê do zamieszania, bo taka tre¶æ
sugeruje i¿ te 200 z³ to ma byæ CA£Y zarobek.

bêd± mog³y wybraæ,
czy chc± byæ opodatkowane rycza³tem czy na zasadach ogólnych"

  W koñcu kto¶ siê obudzi³. Ech.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-01 19:57:36
Autor: 'Tom N'
Tomek w <news:op.u8vqxlcjl60ql1unk>:

Kolejna tura bohaterskiej walki (...):

http://www.rp.pl/artykul/6,440730_Sejm_zmienia_PIT_od_drobnych_umow.html

"Osoby zarabiaj±ce miesiêcznie mniej ni¿ 200 z³ bêd± mog³y wybraæ,
czy chc± byæ opodatkowane rycza³tem czy na zasadach ogólnych"

Akurat mnie ¿onê trafi³o w 2009 jakie¶ g... w stylu 100PLN wyp³aty z UZ.

Jak rozumiem, skoro rycza³t 18%, to w pit roczny siê tego nie wpisuje, ale
to:

"Rycza³t bywa te¿ niewygodny dla firm. Obchodz± ten przepis, np. poprzez
ustalenie wynagrodzenia wed³ug stawki godzinowej, a nie miesiêcznej."

mnie zastanawia, w koñcu ¿ona nie mia³a stawki na miesi±c, ani na godzinê,
tylko na wykonanie konkretnej czynno¶ci (wype³nienie ankiety).

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-03-01 20:10:25
Autor: Tomek
[rp.pl] Zmiany w rozliczaniu umów do 200zł .
Dnia 01-03-2010 o 19:57:36 'Tom N' <news@int.dyndns.org.invalid>  napisaÅ‚(a):

[...]

Akurat mnie żonę trafiło w 2009 jakieś g... w stylu 100PLN wypłaty z UZ.

Jak rozumiem, skoro ryczaÅ‚t 18%, to w pit roczny siÄ™ tego nie wpisuje,  ale
to:

"Ryczałt bywa też niewygodny dla firm. Obchodzą ten przepis, np. poprzez
ustalenie wynagrodzenia według stawki godzinowej, a nie miesięcznej."

mnie zastanawia, w koÅ„cu żona nie miaÅ‚a stawki na miesiÄ…c, ani na  godzinÄ™,
tylko na wykonanie konkretnej czynności (wypełnienie ankiety).

Czyli na miesiąc mniej niż 200zł wg umowy ;) ?

--
Tomek

Data: 2010-03-01 20:21:44
Autor: 'Tom N'
Tomek w <news:op.u8wkvnyfl60ql1unk>:

Dnia 01-03-2010 o 19:57:36 'Tom N' <news@int.dyndns.org.invalid>  napisa³(a):

[...]

Czyli na miesi±c mniej ni¿ 200z³ wg umowy ;) ?

A kto tê umowê widzia³? By³a ustna, w stylu: wype³ni pani ankietê za 100PLN?
Tak. To proszê, tu jest ankieta... A tydzieñ po odes³aniu ankiety przysz³a
stówa. :O

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-03-01 13:53:29
Autor: witek
[rp.pl] Zmiany w rozliczaniu umów do 20 0z³.
'Tom N' wrote:

A kto tê umowê widzia³? By³a ustna, w stylu: wype³ni pani ankietê za 100PLN?
Tak. To proszê, tu jest ankieta... A tydzieñ po odes³aniu ankiety przysz³a
stówa. :O

to albo przyszlo mniej, albo ankieta byla za wiecej niz stowe.

Data: 2010-03-01 21:01:42
Autor: Tomek
[rp.pl] Zmiany w rozliczaniu umów do 200zł .
Dnia 01-03-2010 o 20:53:29 witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):

'Tom N' wrote:
 A kto tÄ™ umowÄ™ widziaÅ‚? ByÅ‚a ustna, w stylu: wypeÅ‚ni pani ankietÄ™ za  100PLN?
Tak. To proszÄ™, tu jest ankieta... A tydzieÅ„ po odesÅ‚aniu ankiety  przyszÅ‚a
stówa. :O

to albo przyszlo mniej, albo ankieta byla za wiecej niz stowe.

Niekoniecznie. Jakieś 10 lat temu brałem udział w tzw. focusach,
za jeden pÅ‚acili 50zÅ‚ a opodatkowanie wg "ryczaÅ‚tu" - tzn ja nic nie  musiaÅ‚em
i oni też nie :-)

--
Tomek

Data: 2010-03-01 14:09:55
Autor: witek

'Tom N' wrote:
 A kto tÄ™ umowÄ™ widziaÅ‚? ByÅ‚a ustna, w stylu: wypeÅ‚ni pani ankietÄ™ za 100PLN?
Tak. To proszę, tu jest ankieta... A tydzień po odesłaniu ankiety przyszła
stówa. :O

to albo przyszlo mniej, albo ankieta byla za wiecej niz stowe.

Niekoniecznie. Jakieś 10 lat temu brałem udział w tzw. focusach,
za jeden płacili 50zł a opodatkowanie wg "ryczałtu" - tzn ja nic nie musiałem
i oni też nie :-)

to znaczy co ty nie musiales i co oni nie musieli?

Data: 2010-03-01 15:28:14
Autor: witek

'Tom N' wrote:
[...]

ale te 18% z czego¶ trzeba by³o pobraæ.

Wiec albo umowa nie by³a na stówê, tylko na wiêcej, tak aby po pobraniu zosta³o stówa, albo jak umowa by³a na stówê, to przysz³o stówa minus 18%.

Po za tym kto¶ (czyli formalnie ty) rachunek do tej umowy wystawi³. CHociaz niekoniecznie mo¿esz sobie z tego nawet zdawaæ sprawê.

Po za tym oni te 18% musieli jednak do US odprowadzic.

Wiec nie jest tak, ze nikt nic nie robi³. Kupa roboty z tym, tak samo jak i ze zwyk³± umow±, albo jeszcze gorzej.

Data: 2010-03-01 22:50:37
Autor: 'Tom N'

'Tom N' wrote:
[...]

Ja siê nie pytam o to co mia³ zrobiæ zleceniodawca.

Wiec albo umowa nie by³a na stówê, tylko na wiêcej, tak aby po pobraniu zosta³o stówa, albo jak umowa by³a na stówê, to przysz³o stówa minus 18%.

Przestañ kombinowaæ -- jasno napisa³em, ¿e *¿ona* dosta³a 100 PLN

Po za tym kto¶ (czyli formalnie ty)

Nie, nie ja -- nie czytasz i bzdury wypisujesz.
Po za tym oni te 18% musieli jednak do US odprowadzic.

Tez tak za³o¿y³em, ale to dalej nie rozwi±zuje problemu czy wpisaæ w PIT
roczny

Wiec nie jest tak, ze nikt nic nie robi³. Kupa roboty z tym, tak samo jak i ze zwyk³± umow±, albo jeszcze gorzej.

A tego zdania to juz ca³kiem nie rozumiem.

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-03-02 16:33:49
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 1 Mar 2010, 'Tom N' wrote:

[...]

Nie, nie ja

....no to ¿ona wystawi³a kwit. Szczegó³.
  Pewnie pamiêta, ¿e na 121,95 z³ :|

Po za tym oni te 18% musieli jednak do US odprowadzic.

Tez tak za³o¿y³em, ale to dalej nie rozwi±zuje problemu czy wpisaæ w PIT
roczny

  A jest tam pozycja dla rycza³tów?
(nie, nie wiem :D)

Wiec nie jest tak, ze nikt nic nie robi³. Kupa roboty z tym, tak samo
jak i ze zwyk³± umow±, albo jeszcze gorzej.

A tego zdania to juz ca³kiem nie rozumiem.

  Zleceniodawca ma z tym robotê - skoro siê "nie sumuje".

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-02 18:12:49
Autor: 'Tom N'
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1003021628500.740quad>:

On Mon, 1 Mar 2010, 'Tom N' wrote:

witek w <news:hmhbh9$5l5$7inews.gazeta.pl>:
Wiec albo umowa nie była na stówę, tylko na więcej, tak aby po pobraniu
zostało stówa, albo jak umowa była na stówę, to przyszło stówa minus 18%.
Przestań kombinować -- jasno napisałem, że *żona* dostała 100 PLN
Po za tym ktoÅ› (czyli formalnie ty)
Nie, nie ja

...no to żona wystawiła kwit. Szczegół.

Szczegół jest taki, że wielokrotnie tu i na psp mowa o tym, że płacić
zobowiązania trzeba niezależnie od tego, czy otrzymało sie rachunek -- jest
umowa i wiadomo ile się należy...

Również zapis z ustawy:
z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności
określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem
płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego
płatnika kwoty 200 zł – w wysokości 18% przychodu,

I znowu nie ma nic o kwicie, ale jest o sumach należności określonych w
umowie

  Pewnie pamiÄ™ta, że na 121,95 zÅ‚ :|

A nie na 122 PLN (zaokrÄ…glenie podatku chyba obowiÄ…zuje) ;P

Po za tym oni te 18% musieli jednak do US odprowadzic.
Tez tak założyłem, ale to dalej nie rozwiązuje problemu czy wpisać w PIT
roczny

  A jest tam pozycja dla ryczaÅ‚tów?
(nie, nie wiem :D)

Jest broszura, w której czujnie napisali:
w kol. c należy wykazać sumę kosztów uzyskania przychodów. Kwota kosztów
uwzględniona przez płatnika jest wykazywana w poz. 57, 61 informacji PIT-11.
Od przychodów:
[...]
-  z umów zlecenia i z umów o dzieÅ‚o

oraz:
W zeznaniu nie wykazuje się m.in. przychodów (dochodów):
[...]
10)opodatkowanych w formie ryczałtu, tj. w szczególności z tytułu:

I oczywiście nie ma na liście umów zleceń <200PLN

Ale...

Będzie jeszcze ciekawiej, bo podobno koleżanki dostały już pocztą PIT-11 :O

Wiec nie jest tak, ze nikt nic nie robił. Kupa roboty z tym, tak samo
jak i ze zwykłą umową, albo jeszcze gorzej.
A tego zdania to juz całkiem nie rozumiem.

  Zleceniodawca ma z tym robotÄ™ - skoro siÄ™ "nie sumuje".

Dalej nie rozumiem.
Co sie nie sumuje? Ile więcej roboty jest z odprowadzeniem podatku w
wysokości 18% bez odliczania kosztów vs odprowadzenie podatku wg skali z
odliczeniem kosztów?

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-03-02 19:10:38
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 2 Mar 2010, 'Tom N' wrote:

...no to ¿ona wystawi³a kwit. Szczegó³.

Szczegó³ jest taki, ¿e wielokrotnie tu i na psp mowa o tym, ¿e p³aciæ
zobowi±zania trzeba niezale¿nie od tego, czy otrzyma³o sie rachunek -- jest
umowa i wiadomo ile siê nale¿y...

  A to prawda.
  Jeszcze jest wtedy sprawa zabezpieczenia na szkodê ;) (brak dowodu
ksiêgowego i rozwa¿anie, czy mo¿na zaliczyæ w KUP).
  Znaczy sugerujê, ¿e co racja to racja, ale domagania siê rachunku
nie uchyli.

  Pewnie pamiêta, ¿e na 121,95 z³ :|

A nie na 122 PLN (zaokr±glenie podatku chyba obowi±zuje) ;P

  Pewnie te¿ masz racjê.
  Ale kto by 5 groszy wyrzuca³... ;)

Ale...

Bêdzie jeszcze ciekawiej, bo podobno kole¿anki dosta³y ju¿ poczt± PIT-11 :O

  :O

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-02 12:57:12
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:

Bêdzie jeszcze ciekawiej, bo podobno kole¿anki dosta³y ju¿ poczt± PIT-11 :O

 :O

sie dziwisz,
wiekszosc ksiegowych jest ze swoja wiedza 20 lat do tylu.

Data: 2010-03-02 22:05:10
Autor: 'Tom N'
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1003021904320.1764quad>:

On Tue, 2 Mar 2010, 'Tom N' wrote:

[...]

Ale siê uparli¶cie odwracaæ kota ogonem ;-)

Niby dlaczego mia³a sie ¿ona domagaæ rachunku? Po co jej rozwa¿aæ o KUP[1]?
Ot by³a umowa, i zosta³a nale¿no¶æ zap³acona -- 100 wp³ynê³o na konto, w
tytule przelewu stoi "umowa o dzie³o nr..."

[1] -- to ja mam dalej ból g³owy w zwi±zku z tym ""Rycza³t bywa te¿
niewygodny dla firm. Obchodz± ten przepis, np. poprzez ustalenie
wynagrodzenia wed³ug stawki godzinowej, a nie miesiêcznej.

Wiêc mo¿e zamiast kierowaæ dyskusjê na boczne tory, szanowni dyskutanci
odnie¶liby siê do powy¿szej kwestii :D --
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-03-02 23:06:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 2 Mar 2010, 'Tom N' wrote:

Ale siê uparli¶cie odwracaæ kota ogonem ;-)

"dzieñ kota" albo có¶? :)

Niby dlaczego mia³a sie ¿ona domagaæ rachunku?

  A nie nie - od niej siê mieli domagaæ.
  Ale fakt, dla jej rozliczenia bez ró¿nicy.

[...]

  No mi by nie pasowa³o, jakbym nie do¶æ ¿e musia³ komu¶ sk³adaæ
PIT z okazji "normalnego" zlecenia, jeszcze mia³ osobny na g³owie
z okazji (osobnej umowy) "rycza³tu".
  Ale mo¿e s± jeszcze jakie¶ bonusy.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-02 22:32:31
Autor: Nikiel ;)
'Tom N' pisze:
  Zleceniodawca ma z tym robotê - skoro siê "nie sumuje".

Dalej nie rozumiem.
Co sie nie sumuje? Ile wiêcej roboty jest z odprowadzeniem podatku w
wysoko¶ci 18% bez odliczania kosztów vs odprowadzenie podatku wg skali z
odliczeniem kosztów?

Je¿eli kto¶ mia³ wyp³atê 2x w miesiacu po 150z³ ka¿da, to ju¿ to nie podlega pod rycza³t. Je¿eli w firmie jest 200-300 takich umów miesiêcznie trudno to pilnowaæ.

A roboty przy rycza³towych nie wiele mniej, bo i jak umowa ozusowana to i tak ju¿ trochê siê liczy. Lepiej wszystkie umowy liczyæ tak samo (wiêkszo¶æ programów z automatu to robi) ni¿ czê¶æ tak, czê¶æ inaczej i na dodatek pilnuj±c czy kwoty siê nie zsumowa³y powy¿ej 200. A potem   jeszcze pamiêtaæ które umowy by³y rycza³tem i w picie nie uwzglêdniaæ a które uwzglêdniaæ. Ba³agan i zamieszanie. Tym bardziej ¿e taki g³upi przepis za parê lat siê pewnie zmieni i trzeba bêdzie pamiêtaæ ¿e w tych latach by³o tak, a w pozosta³ych inaczej. Na dodatek przepisy mia³y u³atwiaæ sprawê a nie robiæ zamieszanie.

Pozdrawiam
{wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

Nikiel ;-)

--
# od niklu #             # gg - 4939629 #
#  Wyobra¼nia jest wa¿niejsza od wiedzy #

Data: 2010-03-02 22:35:00
Autor: Tomek
[rp.pl] Zmiany w rozliczaniu umów do 200zł .
Dnia 02-03-2010 o 22:32:31 Nikiel ;) <neutralny@outto.poczta.fm>  napisaÅ‚(a):

'Tom N' pisze:
[...]

Jeżeli ktoÅ› miaÅ‚ wypÅ‚atÄ™ 2x w miesiacu po 150zÅ‚ każda, to już to nie  podlega pod ryczaÅ‚t. Jeżeli w firmie jest 200-300 takich umów  miesiÄ™cznie trudno to pilnować.

Ale to chyba nie ważne jakie były wypłaty tylko co w umowie jest zapisane.

--
Tomek

[rp.pl] Zmiany w rozliczaniu umów do 200zł .