Zmniejszenie mocy PC

Data: 2018-03-10 21:54:37
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
Cześć.

W poprzednim watku wyszlo na to że Atomy nie wyrabiają pełnego 100BM/s w sieci.

Rozglądam się za czymś co wyrabia.

Jedyna mozliwością jaką mam aby zblizyc sie do poboru mocy przez Atoma jest underclocking normalnego CPU.

Sprawdzilem ile w ten sposób dam rade obciąć na kilku zabawkach które mam w domu. Tak się składa że to wszystko AMD.

Niewiele.

Taki na przykład AMD 64 x2 4000+ zkręcony najniżej jak się da zmienia pobór mocy z 70W na 50W. Liczone od strony zasilacza, płyta nie zawiera żanych peryferiów.

Kiepsko i to bardzo.

Pytanie więc brzmi: jaka platforma powinna dać rade zjechać absurdalnie nisko i jeszzcze być rozsądnie tania? Nie mam żadnego C2D do zabawy wiec nie wiem ile dam rade uciąć z poboru mocy. Nie mam tez ix aby to sprawdzić.

Teroetycznie lezy mi nieuzywany G4400, ale nie mam wolnej płyty. Płyty LGA1151 zaś są drogie. Ponadto procesory z tej serii chyba uniemożlwiają manipulowanie mnożnikiem.

Może inne pytanie: która seria ix będzie łatwo odkręcalna i nie będzie zawierała zabezpieczeń przed manipulowaniem? Zakładam że jak wsadze jakiś powiedzmy i3 z pierwszych generacji, ze zmniejszona czestotliwością to i tak bedę szybszy od tego Atoma. Pozostaje nieasne ile CPU+Płyta zje energii w najmniejszym możliwym taktowaniu, jak widze na przykładzie starych płyt pod AMD to niewiele można ugrać.

A może istnieją "normalne" płyty ATX do których mozna wsadzić procesory z laptopów (jakieś z serii C2D?). Płyta laptopowa odpada z powodu braku portów sata i ogólnej upierdiwości w używaniu.

Data: 2018-03-10 22:56:35
Autor: ToMasz
Zmniejszenie mocy PC
Taki na przykład AMD 64 x2 4000+ zkręcony najniżej jak się da zmienia pobór mocy z 70W na 50W. Liczone od strony zasilacza, płyta nie zawiera żanych peryferiów.

że jak? mierzysz pobór mocy płyty z prockiem amd czy samego procka? Bo ja mam jeszcze dwa z tej serii i 50W w standby napewno nie biorą. działają bez wentylatorów

ToMasz

Data: 2018-03-11 10:06:16
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/10/2018 10:56 PM, ToMasz wrote:
[...]

Wszystkiego, razem z zasilaczem, od strony 230V, pusta płyta, jedna kostka pamięci.

Bo ja mam jeszcze dwa z tej serii i 50W w standby napewno nie biorą. działają bez wentylatorów

Nie obchodzi mnie ile bierze sam procesor. W takim Atomie 230 chipset pobiera więcej mocy od samego cpu. Interesuje mnie ile policzy mnie elektrownia.

Data: 2018-03-12 09:00:44
Autor: ToMasz
Zmniejszenie mocy PC
W dniu 11.03.2018 o 10:06, Sebastian Biały pisze:
[...]

ty jest pies pogrzebany. ile tracisz na zasilaczu?

ToMasz

Data: 2018-03-12 20:14:59
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/12/2018 9:00 AM, ToMasz wrote:
Wszystkiego, razem z zasilaczem, od strony 230V
ty jest pies pogrzebany.

Wręcz przeciwnie, tu mnie kasuje elektrownia.

ile tracisz na zasilaczu?

Z punktu widzenia elektronicznego przeprowadzenie stosownych pomiarów jest bardzo trudne. Trzeba monitorować kilka(naście) pradow i napięc jednocześnie. Przy kilku W widoczną różnicę może powodować szyna 5V. A wyniki sa nic nie warte (nie obchodzi mnie jaką sprawność ma zasilacz i ile mocy naprawdę ciagnie cpu, obchodzi mnie ile kasuje mnie elektrownia).

Data: 2018-03-13 09:28:47
Autor: ToMasz
Zmniejszenie mocy PC
W dniu 12.03.2018 o 20:14, Sebastian Biały pisze:
[...]

oki. gdzieś to pisałeś chyba, ale nie umiem znaleźć. dlaczego nie bierzesz pod uwagę laptopów? (płyt głównych z laptopa)

ToMasz

Data: 2018-03-13 22:25:19
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/13/2018 9:28 AM, ToMasz wrote:
oki. gdzieś to pisałeś chyba, ale nie umiem znaleźć. dlaczego nie bierzesz pod uwagę laptopów? (płyt głównych z laptopa)

a) brak portów sata (wymagam 3 sztuki minimum)
b) dziwaczne zasilanie (np. czasem nie wstanie bez emulacji obecności baterii)
c) dziwny kształt, wymaga tygodnia rzeźby żeby umieścić to w obudowie i sztukowania masy kabli
d) czasem nie wstanie bez peryferiów jak matryca czy touchpad
e) pewnie kilka innych

Data: 2018-03-13 22:37:50
Autor: ToMasz
Zmniejszenie mocy PC
W dniu 13.03.2018 o 22:25, Sebastian Biały pisze:
On 3/13/2018 9:28 AM, ToMasz wrote:
oki. gdzieś to pisałeś chyba, ale nie umiem znaleźć. dlaczego nie bierzesz pod uwagę laptopów? (płyt głównych z laptopa)

a) brak portów sata (wymagam 3 sztuki minimum)
mam laptopa z 2 dyskami w środku. czyli mamy dwa sata i cdrom. czy zamiast cdromu można wstawić dysk sata?
b) dziwaczne zasilanie (np. czasem nie wstanie bez emulacji obecności baterii)
to fakt. ale będący mikroskopinym problemem. bo jak chcesz miec energooszczędnie, to wywal orygialny zasilacz i podepnij napięcie w miejsce baterii.
c) dziwny kształt, wymaga tygodnia rzeźby żeby umieścić to w obudowie i sztukowania masy kabli
eee tam. jak chcesz mieć tanio, to zrobisz.
d) czasem nie wstanie bez peryferiów jak matryca czy touchpad
znowu masz racje, ale czy to ma znaczenie?

Ja tak zagaduje z tym laptopem, bo stał mi taki porzez ponad rok, w roli zaawansowanego routera. ekran oderwany, w d15 wetknięta wtyczka z jedną zworką. klawiatury i gładzika jedynie nie usunąłem, bo niby po co? mniejszy już nie bedzie.  W okolice procesora przykleiłem wielki kawał aluminium, a całość przykręciłem do blachy, większej nawet niż sam laptop. taki radiator wystarczył do chłodzenia całości. procka nie zwalniałem

reasumujac, jeśli zamiast cdromu da sie podłączyć hdd - masz problem z głowy. jeśli nie - to szukaj dalej

ToMasz

ToMasz

Data: 2018-03-13 22:45:39
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/13/2018 10:37 PM, ToMasz wrote:
Ja tak zagaduje z tym laptopem, bo stał mi taki porzez ponad rok, w roli zaawansowanego routera.

W tym celu używałem termian HP na atomie. ~12W i kosztowal mniej niż przyzwoitośc nakazuje. Obecnie mam 2W router oparty o ARMa.

Natomiast ja potrzebuje osobno NAS + kilka innych nietypowych fukncji (że wymienie choćby SDR czy enkoding filmów). Czyli nie router. NAS. A że bootuje rózne rzeczy z PXE to okazuje sie ze prędkosc sieci ma znaczenie i o to cały czas w tym i sasiednim wątku rozchodzi się o ten gigabit, żeby był.

[...]

Czyli straciłem 5h na zabawę czyli wole zapłacić 300zl na gotowca do wsadzenia w ATX :D

reasumujac, jeśli zamiast cdromu da sie podłączyć hdd - masz problem z głowy. jeśli nie - to szukaj dalej

Za mało. Potrzebuje *3* porty SATA i zastanawiam się nad 4-tym.

Data: 2018-03-14 10:50:43
Autor: pueblo
Zmniejszenie mocy PC
Witaj ToMasz, 13 mar 2018 w news:p89gbf$lp9$1dont-email.me
napisałeś/aś:

[...]

Wrzuć kiedyś jakieś zdjęcia tej machiny. Chętnie zobaczę.
reasumujac, jeśli zamiast cdromu da sie podłączyć hdd - masz problem
No są te adaptery, gdzie wkłada się dysk zamiast napędu. Kwestia tego czy  napęd jest pod kontrolerem SATA. Wg mojego menadżera urządzeń - tak. Ale ZTCW nie w każdym lapku tak będzie.

Data: 2018-03-11 20:37:48
Autor: Roman Tyczka
Zmniejszenie mocy PC
On Sat, 10 Mar 2018 21:54:37 +0100, Sebastian Biały wrote:

[...]

Myślę, że im starszą platformą będziesz się bawił tym będzie gorzej. Od
kilku lat bycie "zielonym" jest jednym z ważniejszych kierunków
optymalizacji elektroniki i niestety, aby minimalizować kwoty przelewów do
dostawcy prądu powinieneś szukać nowych konstrukcji, które po pierwsze są
produkowane w niższej litografii, po drugie mają zaimplementowane
wewnętrzne rozwiązania potrafiące wyłączać fragmenty układu w celu redukcji
poboru mocy i temperatury. Zakup będzie droższy, ale się szybciej zwróci.

Roman Tyczka

Data: 2018-03-11 21:06:18
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/11/2018 8:37 PM, Roman Tyczka wrote:
 Zakup będzie droższy, ale się szybciej zwróci.

To się zapewne tak właśnie zakończy, interesujace mnie współczesne i energooszczędne płyty główne z nowymi cpu sa w okolicy 400zł wiec jest niezerowa szansa na jakiś zwrot w ciągu kilku lat. Mimo to licze na to że jest gdzieś jakas płyta główna zrobiona na chipsetach od laptopa choćby dlatego że częśc przestrzeni fazowej rozwiązań płyt głównych wymaga wypełnienia :D Jak na razie udalo mi się wyrwać na chwile do testów płyte z C2D, jakimś E6xxx i zjechać z FSB i mnoznikiem najniżej jak się dało. 45W. Bida.

Atom bierze po stronie 230V jakieś 21W max, przy idle procesora wcina 14W.

Data: 2018-03-17 13:17:32
Autor: Lisciasty
Zmniejszenie mocy PC
W dniu niedziela, 11 marca 2018 21:06:29 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
To się zapewne tak właśnie zakończy, interesujace mnie współczesne i energooszczędne płyty główne z nowymi cpu sa w okolicy 400zł wiec jest niezerowa szansa na jakiś zwrot w ciągu kilku lat.

Ja bym postawił na tym co miałeś wcześniej, a te 4 stówy wsadził w fotowoltaikę, po kilku latach na pewno się zwróci i będzie zasilać
te zabawki i jeszcze kilka innych w domu "za friko" ;)

L.

Data: 2018-03-18 21:50:24
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/17/2018 9:17 PM, Lisciasty wrote:
[...]

Tylko że te zabawki nie wyciągają 100MB/sek transferu po sieci. Wiec nie mogą zostać.

Data: 2018-03-19 08:55:21
Autor: BQB
Zmniejszenie mocy PC
W dniu 17.03.2018 o 21:17, Lisciasty pisze:
[...]

Po kilku latach trzeba wymienić akumulatory od fotowoltaiki.

Data: 2018-03-19 14:17:08
Autor: Adam
Zmniejszenie mocy PC
W dniu 2018-03-19 o 08:55, BQB pisze:
[...]

Są żelowe z trwałością co najmniej 10 lat (np. HZY), albo można pójść "na całość" i dać mokre akumulatory zasadowe, które działają co najmniej kilkadziesiąt lat.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-03-19 14:57:29
Autor: BQB
Zmniejszenie mocy PC
W dniu 19.03.2018 o 14:17, Adam pisze:
[...]

I cena tych akumulatorów mieści się w cenie 400zł wraz z resztą fotowoltaiki?

Data: 2018-03-23 00:10:03
Autor: Lisciasty
Zmniejszenie mocy PC
W dniu poniedziałek, 19 marca 2018 14:57:23 UTC+1 użytkownik BQB napisał:
I cena tych akumulatorów mieści się w cenie 400zł wraz z resztą fotowoltaiki?

Jakie akumulatory? Prosumenta uskuteczniasz i oddajesz do sieci.
Nie ma dolnej granicy mocy przyłączanej mikroinstalacji, jak ktoś
ma kaprys podłączyć panel 100W to sobie podłączy i licznik mu
też dwukierunkowy zamontują :]

L.

Data: 2018-03-12 13:57:35
Autor: nadir
Zmniejszenie mocy PC

Atom bierze po stronie 230V jakieś 21W max, przy idle procesora wcina 14W.

ASRock N3150DC-ITX, z 8GB ram i dyskiem SSD służący jako HTPC zużywał 10-12 Watt. Z tym, że mój miernik takie małe pobory trochę zakłamuje, nie mam pojęcia czy na plus czy minus.

Data: 2018-03-12 20:17:18
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/12/2018 1:57 PM, nadir wrote:
[...]

Mnie interesują porównawcze, więc istotne jest czy mniej czy więcej od wzorcowego Atoma.

Data: 2018-03-12 20:49:15
Autor: Tomasz Stiller
Zmniejszenie mocy PC
[...]

Asrock H110TM-ITX, zasilanie 19V

http://allegro.pl/asrock-h110tm-itx-r2-0-h110-dualddr4-2133-sata3-
i7035483719.html

U mnie z prockiem G4600, 16GB RAM, SSD m.2 na przejściówce w idle pobiera mniej niż 12W. Poniżej 600mA z zasilacza 19V.

Określ budżet, pomożemy

Tomek

Data: 2018-03-12 22:04:13
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/12/2018 9:49 PM, Tomasz Stiller wrote:
[...]

Zakładam ze nie chcę wydać >200zł <300zł na taki eksperyment bo wchodze wtedy w zakres płyt z procesorami Intela N które sa energooszczedne i dośc szybkie. Na razie więc rozglądam się co można ze staroci.

Płyta którą proponujesz jest w zakresie cenowym w którym moge mieć kilka innych wariantów o podobnej mocy, często od razu z CPU.

To raczej zabawa, prawdopodobnie na koniec kupię porządną płyte energooszczedną jakie padły w tym i sasiednim watku a nie bedę bawil się w odkręcanie starych CPU.

Data: 2018-03-12 21:55:49
Autor: Tomasz Stiller
Zmniejszenie mocy PC
On Mon, 12 Mar 2018 22:04:13 +0100, Sebastian Biały wrote:

Zakładam ze nie chcę wydać >200zł <300zł na taki eksperyment bo wchodze
wtedy w zakres płyt z procesorami Intela N które sa energooszczedne i
dośc szybkie. Na razie więc rozglądam się co można ze staroci.

O jakich to procesorach N mówisz? O Takim N3160 w którym wspomniałem? Przecież to nie jest nic innego, jak odgrzewany kilka razy Atom. Te rdzenie nie mają wiele wspólnego z wydajnością :)

Płyta którą proponujesz jest w zakresie cenowym w którym moge mieć kilka
innych wariantów o podobnej mocy, często od razu z CPU.

Obawiam się, że nie kupisz żadnego zestawu o takiej wydajności i takim poborze mocy w tej cenie :) No chyba, że pomylisz się o kilkadziesiąt W i zestaw będzie wciągał 30W w idle. Wierz mi, przerabiałem to jakiś czas temu.
To raczej zabawa, prawdopodobnie na koniec kupię porządną płyte
energooszczedną jakie padły w tym i sasiednim watku a nie bedę bawil się
w odkręcanie starych CPU.

No to się nie baw, tylko kup sprawdzone rozwiązanie od razu. U mnie to jest już któraś generacja sprzętu kupowana z nastawieniem na zużycie energii. Doszedłem już do takiego poziomu, że monitor pobiera mi więcej energii niż trzy kompy ze switchem razem wzięte :)

Tomek

Data: 2018-03-12 22:11:53
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/12/2018 9:49 PM, Tomasz Stiller wrote:
H110TM

Tak na marginesie: czy H110 to będzie najgorszy (najoszczędniejszy) chipset na rynku pod ten cpu? 6W na sam chipset to nie jest dużo. A może patrze na złych chipset i to M ma znaczenie? Intel nie przyznaje się do H110TM ani H110M.

U mnie z prockiem G4600, 16GB RAM, SSD m.2 na przejściówce w idle pobiera
mniej niż 12W. Poniżej 600mA z zasilacza 19V.

Czyli że CPU pobiera w idle mniej niż 4W :) ?

Z tym H110 jest taka sprawa że jest troche płyt w cenie niewiele większej niż 100zł. Zakładając że mam w domu wolnego G4400 to byłby interesujący eksperyment. Mam jednak ciągle wrazenie że H110 to niekoniecznie to samo co na Twojej płycie.

Data: 2018-03-12 21:52:08
Autor: Tomasz Stiller
Zmniejszenie mocy PC
On Mon, 12 Mar 2018 22:11:53 +0100, Sebastian Biały wrote:

[...]

Mylisz oznaczenie płyty głównej/symbol producenta z oznaczeniem chipsetu.  Ta płyta jest właśnie na H110 czyli tym najtańszym z możliwych. Pamiętaj, że obecne chipsety należy traktować jak mostki południowe w starej nomenklaturze (tej z architektury Core2 np), bo wszystko to za co był odpowiedzialny mostek północny znajduje się od dawna w procesorze.
U mnie z prockiem G4600, 16GB RAM, SSD m.2 na przejściówce w idle
pobiera mniej niż 12W. Poniżej 600mA z zasilacza 19V.

Czyli że CPU pobiera w idle mniej niż 4W :) ?

Trudno tak na prawdę powiedzieć jak rozkłada się budżet mocy w tym zestawie, ale na pewno chipset nie ciągnie deklarowanych przez producenta maksymalnych 6W. Jego radiator jest ledwie letni. Jak bym miał strzelać, to raczej poniżej 1W w idle. Gro na pewno zjada procesor.

[...]

Patrz wyżej. Tylko nie zapomnij o jednym fakcie. Ty planujesz płytę ze zwykłym zasilaczem. Te zasilacze, szczególnie tanie i wystarowane małym obciążeniem mają bardzo nędzne sprawności. Rzędu poniżej 60% przy 10-20W mocy oddawanej. Ja natomiast proponuję Ci rozwiązanie, które po pierwsze da Ci możliwość dobrana bardzo sprawnego jedno napięciowego zasilacza (19V). Bardzo to znaczy grubo powyżej 90% przy Twoim typowym obciążeniu. W chwili jak to piszę, z mojego zasilacza 19V zasilane są trzy komputery: router z wspomnianym wcześniej N3160, serwer z celeronem G4560 i mój komputer z celeronem G4600. Do tej switch 8 portowy. Całość wciąga z sieci 36W :)

Tomek

Data: 2018-03-12 22:58:02
Autor: Sebastian Biały
Zmniejszenie mocy PC
On 3/12/2018 10:52 PM, Tomasz Stiller wrote:
[...]

Mam zasilacz 120W. Zakladam że będzie miał wyższa sprawnośc niż przeciętny 400W.

Na internetach widze H110 + G4400 ktore biorą 15W w idle od strony 230V na zwykłym zasilaczu atx. To *zastanawiająco* dobrze.

Ja natomiast proponuję Ci rozwiązanie, które po pierwsze da Ci
możliwość dobrana bardzo sprawnego jedno napięciowego zasilacza (19V).

Który potem trzeba przetworzyć na kilka innych napięć na płycie :D

[...]

Też mam taką konfigurację, tzn jeden zasilacz zasilający kilka urządzeń sieciowych. Ale prawde mówiąc dostepne sa zasilacze ATX z gniazdkiem DC więc cieżko mi usprawiedliwić 350zł na płytę z tym bajerem kiedy mogę miec plyte normalną za 100zł i dodatkowy zasilacz DC *jeśli* będzie potrzeba. Jak strace 3W na przetwarzaniu to nie będe z tego powodu aż tak płakał.

Dzięki za informacje o H110, dało mi to dużo do myślenia, na razie to najlepsza opcja (gdyby tylko pamięci DDR4 były tańsze :/).

Data: 2018-03-12 22:12:29
Autor: Tomasz Stiller
Zmniejszenie mocy PC
On Mon, 12 Mar 2018 22:58:02 +0100, Sebastian Biały wrote:

[...]

Myślę, że robisz błędne założenie. Standardowe zasilacze ATX mają taką nędzną sprawność właśnie ze względu na to, że muszą produkować całkiem niepotrzebnie bardzo dużo różnych napięć. Każda sekcja wprowadza własne straty. Na dodatek sprawniejsze zasilacze są po prostu droższe w budowie.
Na internetach widze H110 + G4400 ktore biorą 15W w idle od strony 230V
na zwykłym zasilaczu atx. To *zastanawiająco* dobrze.

To jest na tyle dobrze, że śmierdzi błedem pomiaru. Trzeba by to zweryfikować :)

Ja natomiast proponuję Ci rozwiązanie, które po pierwsze da Ci
możliwość dobrana bardzo sprawnego jedno napięciowego zasilacza (19V).

Który potem trzeba przetworzyć na kilka innych napięć na płycie :D

I tak trzeba i tak trzeba. Żaden z komponenetów na płycie nie jest zasilany bezpośrednio z któregokolwiek napięcia podawanego przez zasilacz ATX. Zazwyczaj wszystko jest konwertowane z 12V, a w tym przypadku z 19V.

Też mam taką konfigurację, tzn jeden zasilacz zasilający kilka urządzeń
sieciowych. Ale prawde mówiąc dostepne sa zasilacze ATX z gniazdkiem DC
(..)

Są, ale same wprowadzają kolejny etap konwersji więc i dodatkowe niepotrzebne straty. Na dodatek zwykłe płyty po prostu nie są projektowane z myślą o maksymalnej oszczędności energii. Płyty zasilane z 12/19V czerpią pełną gębą z doświadczeń przy projektowaniu laptopów.

Tomek

Zmniejszenie mocy PC