Znalazłem testament

Data: 2012-12-27 19:32:33
Autor: Jako
Znalazłem testament
Witam
3 lata temu zmarł mój wujek, sąd przydzielił mieszkanie po nim jego siostrze (spadkobierca ustawowy), dzisiaj znalazłem w książce testament odręczny wujka w którym zapisuje mi mieszkanie.

Czy ten testament jest coś warty czy można go od razu do śmieci ?

Data: 2012-12-27 12:47:43
Autor: witek
Znalazłem testament
Jako wrote:
[...]

Jest warty.
Wrecz musisz go zglosic w sadzie spadku.
Za ukrywanie testamentu mozesz pojsc siedziec.

Skladasz w sadzie powtorny wniosek o stwierdzenie nabycia spadku i przedkladasz testament. Poprzednia decyzja sÄ…du zostanie uniewazniona i wszystko odbedzie sie jeszcze raz.

Data: 2012-12-27 10:57:17
Autor: Marek
Znalazłem testament
On Dec 27, 7:47 pm, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
Jako wrote:
> [...]

Za ukrywanie testamentu mozesz pojsc siedziec.

Skladasz w sadzie powtorny wniosek o stwierdzenie nabycia spadku i
przedkladasz testament. Poprzednia decyzja s±du zostanie uniewazniona i
wszystko odbedzie sie jeszcze raz.

Moze, najpierw pogadaj z ciotk±...

Data: 2012-12-27 13:42:10
Autor: witek
Znalazłem testament
Jako wrote:
[...]

o czym?
zawartosci paczek do pierdla czy wpisie w rejestrze skazanych?

jak bedzie mial ochote to zawsze moze spadku nie przyjac , pdoarowac spadek ciotce, ale testament ma dostarczyc.

w ogole dyskusja bedzie miala sens jak sad orzeknie ze testament jest wazny, bo a noz widelec brakuje daty albo wujek cos pokreslil na nim.

Data: 2012-12-27 20:45:05
Autor: Robert Tomasik
Znalazłem testament
Użytkownik "Marek" <mwisniewski2008@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:c4306421-d01a-44c5-9368-118c01cf780ec14g2000vbd.googlegroups.com...
On Dec 27, 7:47 pm, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

Moze, najpierw pogadaj z ciotk±...

O czym? Z ciekawo¶ci zapytam.

Data: 2012-12-28 12:03:19
Autor: Tomasz Chmielewski
Znalaz�em testament
On 12/27/2012 08:45 PM, Robert Tomasik wrote:
Użytkownik "Marek" <mwisniewski2008@gmail.com> napisał w wiadomości
On Dec 27, 7:47 pm, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

Moze, najpierw pogadaj z ciotkÄ…...

O czym? Z ciekawości zapytam.

Czy nie ma testamentu z pozniejsza data ;)

--
Tomasz Chmielewski
http://blog.wpkg.org

Data: 2013-01-15 05:10:29
Autor: Marek
Znalazłem testament
On 27 Gru 2012, 20:45, "Robert Tomasik" <robert.toma...@gazeta.pl>
wrote:
U ytkownik "Marek" <mwisniewski2...@gmail.com> napisa w wiadomo cinews:c4306421-d01a-44c5-9368-118c01cf780ec14g2000vbd.googlegroups.com...
On Dec 27, 7:47 pm, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

> Moze, najpierw pogadaj z ciotk ...

O czym? Z ciekawo ci zapytam.

Zapytac, jak zdrowie, i czy mozna jej w czyms pomoc, zanim dowie sie,
jak ja mezulek wyrolowal...

Data: 2012-12-28 09:00:30
Autor: Jako
Znalazłem testament
W dniu 2012-12-27 19:47, witek pisze:
Jako wrote:
[...]

ale testament jest odręczny słyszałem że ważność takiego to 6 miesięcy?

poza tym wskazuje on konkretnie co kto ma dostać

niby obecne przepisy na to pozwalają ale ówczesne 3 lata temu nie pozwalały tak pisać testamentu...

Data: 2012-12-28 11:25:10
Autor: witek
Znalazłem testament
Jako wrote:
[...]

nie, wazny jest dopoki nie zostanie okreslony przez sad jako niewazny lub nie znajdzie sie testament z pozniejsza data zmieniajacy biezacy testament.

poza tym wskazuje on konkretnie co kto ma dostać

nieszkodzi. Sad to przerobi na procenty.

niby obecne przepisy na to pozwalajÄ… ale Ăłwczesne 3 lata temu nie
pozwalały tak pisać testamentu...

nie pozwalaly tak dziedziczyc, co nie znaczy ze nie mozna bylo tak sporzadzic testamentu.

Data: 2012-12-28 12:14:47
Autor: Gotfryd Smolik news
Znalazłem testament
On Fri, 28 Dec 2012, Jako wrote:

[...]

Poprzednia decyzja s±du zostanie uniewazniona i wszystko odbedzie
sie jeszcze raz.

ale testament jest odręczny słyszałem że ważno¶ć takiego to 6 miesięcy?

  Kto Ci takie có¶ powiedział, niech się przyzna i wskaże podstawę
prawn±, a je¶li kłamał to niech odszczeka.

  Przepisy masz tu:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,7359,20120428,forma-testamentu.html
i zapodaj gdzie mówca znalazł 6 miesięcy, douczymy się :)

poza tym wskazuje on konkretnie co kto ma dostać

niby obecne przepisy na to pozwalaj± ale ówczesne 3 lata temu nie pozwalały tak pisać testamentu...

  I co z tego wyniknie dla wniosku o obowiazku pokazania w s±dzie?
  Primo, 'witek' odniósł się do prostej tezy: testament należy ujawnić,
za nieujawnienie można i¶ć siedzieć, za¶ od oceny czy testament jest
skuteczny jest s±d a nie znalazca testamentu.
  Secundo, przepis obok w art.948 KC IMVHO nie wskazuje na obowi±zek
interpretacji w my¶l przepisów obowi±zuj±cych w dniu sporz±dzenia,
bo brzmi tak:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,7358,20120428,przepisy-ogolne.html
+++
Art. 948.
§ 1. Testament należy tak tłumaczyć, ażeby zapewnić możliwie
  najpełniejsze urzeczywistnienie woli spadkodawcy.

§ 2. Jeżeli testament może być tłumaczony rozmaicie, należy przyjąć
  taką wykładnię, która pozwala utrzymać rozrządzenia spadkodawcy
  w mocy i nadać im rozsądną treść.
-- -

  Jak na mój gust, jest to zapis zbliżony do stosowanej w kodeksie karnym
zasady "wyboru stanu korzystniejszego dla sprawcy" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-17 16:48:53
Autor: poszukiwacz
Znalazłem testament
witek wrote:
Skladasz w sadzie powtorny wniosek o stwierdzenie nabycia spadku i przedkladasz testament. Poprzednia decyzja sÄ…du zostanie uniewazniona i wszystko odbedzie sie jeszcze raz.

A jeśli spadkobierca z poprzedniego postanowienia o nabyciu spadku już zdążył rozporządzić składnikami majątku np. przez sprzedaż nieruchomości to czy nowo powołanemu spadkobiercy przysługuje roszczenie o zachowek czy o bezpodstawne wzbogacenie wobec poprzedniego spadkobiercy?
btw, Roszczenie z tytułu zachowku przedawnia się z upływem lat 5 od dnia otwarcia spadku (śmierci spadkodawcy) (Art. 1007.KC).

>Za ukrywanie testamentu mozesz pojsc siedziec.
Ktory art. kk? :)

Data: 2013-01-17 17:06:11
Autor: witek
Znalazłem testament
poszukiwacz wrote:
witek wrote:
[...]

o wszystko czego dorobil sie niewlasciwy spadkobierca z majtku, ktory mu sie nie nalezał.
W KC znajdziesz zapisy o wydaniu majÄ…tku.

btw, Roszczenie z tytułu zachowku przedawnia się z upływem lat 5 od dnia
otwarcia spadku (śmierci spadkodawcy) (Art. 1007.KC).

a tu akurat nie wiem jak to bedzie jak na przyklad rozporzadzeniem nowego testmantu, ten kto na tym stradzil mógłby chciec zachowek.

Musiałbym pogrzebac w przykładach jak to jest.

Całkiem ciekawa dziura w prawie z tego wychodzi.

rodzielic majÄ…tek wg jednego testamentu lub z ustawy , potem po 5 latach "niechcÄ…cy" odnalezc testament, w ktĂłrym wszytko przypada mi i mam wypĹ‚atÄ™ zachowku innym spadkobiercom  z gĹ‚owy.

Oni mi muszą na mocy nowego testamentu wszystko oddac, ale ja im zachowku juz nie musiałbym płacić bo termin minął.

powinni to zmienić na 5 lat od orzeczenia o nabyciu spadku.

 >Za ukrywanie testamentu mozesz pojsc siedziec.
Ktory art. kk? :)

gotfryd podal.

Data: 2013-01-18 11:37:35
Autor: Gotfryd Smolik news
Znalazłem testament
On Thu, 17 Jan 2013, witek wrote:

Całkiem ciekawa dziura w prawie z tego wychodzi.

rodzielic maj±tek wg jednego testamentu lub z ustawy , potem po 5 latach "niechc±cy" odnalezc testament, w którym wszytko przypada mi i mam wypłatę zachowku innym spadkobiercom  z głowy.

Oni mi musz± na mocy nowego testamentu wszystko oddac, ale ja im zachowku juz nie musiałbym płacić bo termin min±ł.

  IMVHO przewidzieli:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
Art. 1007.
§ 1. Roszczenia uprawnionego z tytułu zachowku oraz [...]
  przedawniają się z upływem lat pięciu
  od ogłoszenia testamentu.
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-- -

  Ograniczenie "od otwarcia spadku" dotyczy zapisów windykacyjnych
i darowizn (par.2).

powinni to zmienić na 5 lat od orzeczenia o nabyciu spadku.

  Nie da się ukryć - bo o ile koncept z testamentem który przedstawiłe¶
wygl±da na "zabezpieczony" przepisem, to pozostaje przypadek "maj±tku
który się odnalazł", już po przedawnieniu roszczeń z zachowku.

  Tak BTW, nie chce mi się sprawdazać od kiedy te przepisy istniej±,
bo niewykluczone że taka "dziura" poprzednio była.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-20 13:07:15
Autor: poszukiwacz
Znalazłem testament
Gotfryd Smolik news wrote:
 Ograniczenie "od otwarcia spadku" dotyczy zapisów windykacyjnych
i darowizn (par.2).
Aha, już rozumiem.

Jeszcze jedno pytanie i sytuacja. Je¶li spadkodawca za życia darował żonie swojego syna nieruchomo¶ć z zaznaczeniem że darowuje j± tylko do jej osobistego maj±tku. To czy m±ż ma prawo do zachowku od żony (doliczenie darowizny do spadku)?
Mam na my¶li stosowanie Art. 994. par. 1. KC.

Data: 2013-01-18 13:43:24
Autor: Michal Jankowski
Znalazłem testament
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

o wszystko czego dorobil sie niewlasciwy spadkobierca z majtku,
ktory mu sie nie nalezał. W KC znajdziesz zapisy o wydaniu maj±tku.

I to wszystko nielimitowane czasowo? Znajdę pod obrazem testament
prapradziadka (*) i wtedy też? Nie ma jakiego¶ przedawnienia,
zasiedzenia?

  MJ
(*) Przy założeniu, że wtedy były te same przepisy.

Data: 2013-01-18 14:03:39
Autor: Slawek Kotynski
Znalazłem testament
[...]

No wła¶nie chciałem napisać, że to ci się nie należy
ukazem carskim z 1863 roku :)

mjk

Data: 2013-01-21 12:55:27
Autor: Marek
Znalazłem testament
On 18 Sty, 00:06, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
poszukiwacz wrote:

> [...]

powinni to zmienić na 5 lat od orzeczenia o nabyciu spadku.

>  >Za ukrywanie testamentu mozesz pojsc siedziec.

gotfryd podal.

Brawo.
Zrob uzytek ze swojego odkryca i napisz zaraz dwa testamenty.

Data: 2013-01-22 15:38:36
Autor: Gotfryd Smolik news
Znalazłem testament

poszukiwacz wrote:
witek wrote:
 >Za ukrywanie testamentu mozesz pojsc siedziec.
Ktory art. kk? :)

gotfryd podal.

Brawo.
Zrob uzytek ze swojego odkryca i napisz zaraz dwa testamenty.

  Hm... a jaki użytek miałby zrobić, bo nie nad±żam, jak rozumiem
miała to być ironia?
  Ale dwa osobne przepisy podawałem w dwu różnych gałęziach w±tku,
w tej pewnie "witek" pisz±c jeszcze nie widział uwagi o biegu
terminu dla testamentu :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-01-17 23:41:57
Autor: Gotfryd Smolik news
Znalazłem testament
On Thu, 17 Jan 2013, poszukiwacz wrote:

witek wrote:
Za ukrywanie testamentu mozesz pojsc siedziec.
Ktory art. kk? :)

  276

pzdr, Gotfryd

Znalazłem testament