Zniesienie celibatu dla księży?

Data: 2013-09-14 23:58:15
Autor: Jacek Biały
Zniesienie celibatu dla księży?
Nakaz celibatu miał konkretny cel: Zachowanie posiadania dóbr kościelnych, które uszczuplały się ze względu na kwestie dziedziczenia.
Bardzo możliwe, że papież Franciszek właśnie w celibacie upatruje problem Kościoła ze skandalami seksualnymi. Po prostu tłumiony popęd seksualny może prowadzić do powstawania rozmaitych nieprawidłowości. Być może jeszcze za naszego życia dojdzie do tego, że ksiądz, będzie miał normalnie rodzinę i będzie w stanie swoim działaniem dać dobry przykład swoim parafianom.
wiecej:
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/watykanski-urzednik-nie-wyklucza-dyskusji-nad-zniesieniem-celibatu-dla-ksiezy

Data: 2013-09-15 10:33:07
Autor: abc
Zniesienie celibatu dla księży?
"Człowiek bezżenny troszczy się o sprawy Pana, o to jakby się przypodobać
Panu. Ten zaś, kto wstąpił w związek małżeński, zabiega o sprawy świata, o
to, jakby się przypodobać żonie. I doznaje rozterki." (1 Kor 7,32b-34a)

Data: 2013-09-15 15:21:41
Autor: u2
W dniu 2013-09-15 10:33, abc pisze:
[...]

bzdura

--
http://www.youtube.com/watch?v=JMRqW0en3e8

Data: 2013-09-18 12:34:39
Autor: the_foe
[...]

A czym staje sie wiara bez jej rozterek?

--
@foe_pl

Data: 2013-09-19 01:00:32
Autor: Jacek Biały

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości

| A czym staje sie wiara bez jej rozterek?

Bagatela!  Zawiązać chłopu rozporek i... nie będzie 'rozterek' :-]]
jb

Data: 2013-09-15 19:54:59
Autor: Trybun
W dniu 2013-09-14 23:58, Jacek Biały pisze:
Nakaz celibatu miał konkretny cel: Zachowanie posiadania dóbr kościelnych, które
uszczuplały się ze względu na kwestie dziedziczenia.

Twoja osobista spekulacja, czy może przeczytałeś w jakimś paszkwilu antykościelnym? Bo mi się wydaje że kościół podaje inne motywy..

Data: 2013-09-15 20:28:58
Autor: Jacek Biały

Użytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisał w wiadomości

| Twoja osobista spekulacja, czy może przeczytałeś w jakimś paszkwilu
| antykościelnym?

Zacytowałem "Zmiany na Ziemi', do czego dołączyłem link.

 Bo mi się wydaje że kościół podaje inne motywy..

Jakie motywy? Celibat księży jest głównym powodem kościelnych patologii, co się odbija czkawką w polityce.
jb

Data: 2013-09-20 21:39:39
Autor: Trybun
W dniu 2013-09-15 20:28, Jacek Biały pisze:
> [...]

  Bo mi się wydaje że kościół podaje inne motywy..

Jakie motywy? Celibat księży jest głównym powodem kościelnych patologii, co się

Powodem jest całkowite oddanie się służbie Bogu. Nie może być tak że duszpasterzowi przeszkadzają w pełnieniu posługi przeszkadzaja problemy rodzinne, np choroba dziecka.  Tym właśnie Kościół motywuje celibat.

Data: 2013-09-21 00:07:42
Autor: Jacek Biały

Użytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisał w wiadomości news:l1i8d8$qee$1node2.news.atman.pl...
> [...]
| > |

| > |

| Powodem jest całkowite oddanie się służbie Bogu. Nie może być tak że
| duszpasterzowi przeszkadzają w pełnieniu posługi przeszkadzaja problemy
| rodzinne, np choroba dziecka.

No to kiepski duszpasterz, któremu życie przeszkadza w bożej służbie. Są zawody bardziej absorbujace niż bycie księdzem, a ludzie mają rodziny, chore dzieci itd.
jb

Data: 2013-09-16 22:27:28
Autor: antypolityk.pl
On Sun, 15 Sep 2013 19:54:59 +0200, Trybun <Ylih@yachu.com> wrote:

Twoja osobista spekulacja, czy może przeczytałeś w jakimś paszkwilu antykościelnym? Bo mi się wydaje że kościół podaje inne motywy..

A można wiedzieć jakie inne motywy podawane przez kościół katolicki
znasz? Ja znalazłem coś takiego (raczej paszkwilami na KK tego nazwac nie
można)
http://www.zapytajksiedza.republika.pl/pytania/pyt006.htm

Nie to żebym miał coś przeciwko kościołowi w tej kwestii, każdy sobie
rzepkę skrobie i każdy ma prawo do wprowadzania we własnej formacji
takich praw jakie chce, ale ciekawi mnie jakie inne mogły by być
intencje kościoła? Ot czysta ludzka ciekawość :)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
antypolityk.pl
antypolityk[at]antypolityk.pl

Kłamstwo nie staje się prawdą tylko dlatego, że wierzy w nie więcej osób.

Data: 2013-09-17 00:06:44
Autor: Jacek Biały

Użytkownik "antypolityk.pl" <antypolityk@antypolityk.pl> napisał w wiadomości news:o6qe39pvm5gmrpms6bdeckm6to4co2gvhs4ax.com...

> [...]
| znasz?
| Ja znalazłem coś takiego (raczej paszkwilami na KK tego nazwac nie

Troche to jest masło maślane i na nic konkretnego nie odpowiada.

"Pytanie kiedy musi być więc poprzedzone pytaniem po co?"
Odpowiedż jest prosta - dla duchownych, którzy nie radzą sobie emocjonalnie z powodu braku rodziny. Na przykład domem zakonnika jest klasztor i ci co tam żyją są w pewnym sensie rodziną. Ksiądz diecezjalny nie posiada wsparcia takiej wspólnoty. Mieszka sam i nie każdy to dobrze znosi. Poza tym księża aspirują do roli opiekunów rodzin, udzielaja przedmałżeńskich nauk itd...  Wygląda to trochę tak, jakby szkolenie kierowców prowadził ktoś, kto sam nie posiada prawa jazdy.
jb

Data: 2013-09-17 00:41:03
Autor: antypolityk.pl
Zniesienie celibatu dla księży?
On Tue, 17 Sep 2013 00:06:44 +0200, Jacek Biały
<jacekbialy.0[WYTNIJ]@o2.pl> wrote:

Troche to jest masło maślane i na nic konkretnego nie odpowiada.

Zgadzam się z Panem, link, który wrzuciłem w zasadzie potwierdza
(podobno pisane przez księdza, więc raczej nie "antykatolickie") to,
co Pan wcześniej pisał.
Bardziej chciałem przeczytać o tych innych podawanych przez kościół
motywach wprowadzenia celibatu, o których pisał Trybun. Z czystej
ciekawości...
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2013-09-17 01:28:13
Autor: Jacek Biały
Zniesienie celibatu dla księży?
| Kłamstwo nie staje się prawdą tylko dlatego, że wierzy w nie więcej osób.

Zatem dlaczego jeszcze?
jb

Data: 2013-09-17 01:43:11
Autor: antypolityk.pl
Zniesienie celibatu dla księży?
On Tue, 17 Sep 2013 01:28:13 +0200, Jacek Biały
<jacekbialy.0[WYTNIJ]@o2.pl> wrote:

Zatem dlaczego jeszcze?

Kłamstwo nigdy nie stanie się prawdą :) Może byc tak nazywane, może
być przez wielu za prawdę przyjęte, jednak to nie zmienia samego
faktu, iż nadal jest kłamstwem :)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2013-09-17 21:25:51
Autor: Jacek Biały

Użytkownik "antypolityk.pl" <antypolityk@antypolityk.pl> napisał w wiadomości news:to5f399ntrgss3u68gle633nfulksv6adl4ax.com...

| Kłamstwo nigdy nie stanie się prawdą :) Może byc tak nazywane, może
| być przez wielu za prawdę przyjęte, jednak to nie zmienia samego
| faktu, iż nadal jest kłamstwem :)

Słusznie. A jaka jest różnica między prawdą a kłamstwem?
jb

Data: 2013-09-18 19:55:11
Autor: antypolityk.pl
Zniesienie celibatu dla księży?
On Tue, 17 Sep 2013 21:25:51 +0200, Jacek Biały
<jacekbialy.0[WYTNIJ]@o2.pl> wrote:

Słusznie. A jaka jest różnica między prawdą a kłamstwem?

Dobre pytanie :) Ludzie chyba od samych swoich początków głowią się
nad nim :) Aby na nie odpowiedzieć należało by wpierw uzgodnić co
oznacza "prawda" a co "kłamstwo"... Moim zdaniem? Mnie bardzo pasuje
zdanie Arystotelesa na ten temat: "Powiedzieć, że istnieje, o czymś,
co nie istnieje, jest kłamstwem. Powiedzieć o tym, co jest, że jest, a
o tym, czego nie ma, że go nie ma, jest prawdą."

W wielu przypadkach nie da się jednak stwierdzić czy to co uznajemy za
prawdę jest nią, czy tez nie jest. Ot chociażby tzw. prawda
historyczna... Historię zawsze piszą zwycięzcy :) i to ich zdanie i
ich historia pełni funkcję prawdy, choć niestety nie zawsze prawdziwej
:)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Data: 2013-09-19 00:51:42
Autor: Jacek Biały

> [...]
| historyczna... Historię zawsze piszą zwycięzcy :) i to ich zdanie i
| ich historia pełni funkcję prawdy, choć niestety nie zawsze prawdziwej

Mam własną teorię na tem temat. Uważam, że prawda nigdzie się nie rodzi, ani nie umiera, natomiast kłamstwo owszem, rodzi się w umysłach i stot biologicznych, dlatego samo jest bytem biologicznym. Na przykład kłamstwo posiada coś takiego jak instynkt przetrwania, za pomocą którego broni się przed zdemaskowaniem. Kłamstwo potrafi też przystosowywać się do zagrożenia, jakim jest dla niego prawda poprzez nieustanne mutacje (tak jak bakteria może się uodpornić na obecność antybiotyku, gdy ten został niewłaściwie zastosowany).
Najbardziej odporne gatunki kłamstw to takie, które potrafią krzyżować się z odpowiednio dobranymi elementami prawdy. Kłamstwo wyjściowe może różnić się od pierwotnego, tyczyć się zupełnie innego tematu itd, jednak bez udziału tamtego nigdy by nie powstało. Zatem kłamstwo potrafi się rozmnażać.
__
Pozdrawiam
jb

Data: 2013-09-20 21:39:43
Autor: Trybun
W dniu 2013-09-16 22:27, antypolityk.pl pisze:
[...]

Tak jak napisałem w odpowiedzi na post Jacka.

Data: 2013-09-21 00:58:00
Autor: Towarzysz Gnój

Użytkownik "Trybun" <Ylih@yachu.com> napisał w wiadomości news:l1i8da$qee$3node2.news.atman.pl...

| Tak jak napisałem w odpowiedzi na post Jacka.

A nie powinniście towarzyszu Trybun, bo to wróg Związku Radzieckiego! Zobaczycie, że kiedyś bekniecie za te wasze kontakty...
__
kolektyw

Data: 2013-09-18 12:40:12
Autor: the_foe
W dniu 2013-09-15 19:54, Trybun pisze:
[...]

Biskup jezdzi furą za 500 tys bo musi "godnie dojezdzac do wiernych". KK juz dawno przyjal retoryke, ze nie moze byc upokarzany niedostatkiem bo ucierpiałby na tym boski majestat. A celibat wprowadzono po to, zeby nie było dziedzicznosci tytyłów. To jest historyczny fakt.

--
@foe_pl

Data: 2013-09-19 00:59:29
Autor: Jacek Biały

> [...]
| ucierpiałby na tym boski majestat. A celibat wprowadzono po to, zeby nie
| było dziedzicznosci tytyłów. To jest historyczny fakt.

Być może, jednak kwestia dziedziczenia mienia jest tu również istotna.
jb

Data: 2013-09-19 01:58:48
Autor: the_foe
W dniu 2013-09-19 00:59, Jacek Biały pisze:

> [...]
| było dziedzicznosci tytyłów. To jest historyczny fakt.

Być może, jednak kwestia dziedziczenia mienia jest tu również istotna.

w sredniowieczu do tytułu byl przypisany majatek. Bez władzy politycznej jaka dawał tytuł utrzymanie majątku nie było takie pewne co pokazuje chocby tulaczka Zydów w tym czasie.

--
@foe_pl

Data: 2013-09-19 21:08:57
Autor: Jacek Biały

| > |
| > |

| w sredniowieczu do tytułu byl przypisany majatek.

W rzeczy samej nie tylko w średniowieczu. W wieku XIX znaleźli we Wiedniu jakichś niezbyt sytuowanych Habsburgów z ksiażęcymi tytułami. Żeby nie robili obciachu postanowiono nadać im majątek - na wschód od Księstwa Cieszyńskiego utworzono Księtstwo Żywieckie i tam osadzono ubogich krewniaków :)

 Bez władzy politycznej
| jaka dawał tytuł utrzymanie majątku nie było takie pewne co pokazuje
| chocby tulaczka Zydów w tym czasie.

A  wracając do katolickich duchownych - czy potomek biskupa mógł odziedziczyć jego tytuł?

Data: 2013-09-20 21:39:31
Autor: Trybun
W dniu 2013-09-18 12:40, the_foe pisze:
[...]

A nie po to żeby były przeszkody w niczym niezakłóconym niesieniem posług duszpasterskich?

Data: 2013-09-21 00:33:59
Autor: Towarzysz Gnój

| A nie po to żeby były przeszkody w niczym niezakłóconym niesieniem
| posług duszpasterskich?

No... Pewne przeszkody to miałyby nasze służby.
Taki księżulo składa śluby celibatu, a na boczku robi sobie wyskoki... Ja rozumiem, że kazdy jest człowiekiem, ale każdy musi płacić za swoje nie tylko jakieś tam kurwie towarzyszu Trybun, ale także naszym funkcjonariuszom za zachowanie dyskrecji. Dlatego słusznie mówicie (nalejcie sobie), że duchowni nie powinni się żenić, bo żona może wybaczyć niewierność i wtedy nawet biskup może
takiemu skoczyć... No i gdzie wtedy siła naszych argumentów? Tak więc księża powinni pozostać bezżennymi, bo od wybaczania, to jesteśmy my towarzyszu Trybun!
gru.pl

Zniesienie celibatu dla księży?