[zus] Zniżkowa stawka

Data: 2012-12-06 20:51:18
Autor: W
[zus] Zniżkowa stawka
Witam,
temat trochę NTG, ale około więc zapytam:

założyłem DG w grudniu 2010, zus zaczałem płacić od lutego 2011 (pierwszy przelew w marciu) bo jeszcze przez dwa miesiące byłem zatrudniony w Republice Czeskiej i tam odprowadzałem składki więc tutaj zus nie był potrzebny.

Do tej pory byłem przeświadczony i tak mnie też poinformowano, że 2 lata zniżkowego zus liczą się od zarejestrowania DG... aczkolwiek dzisiaj zostałem poinformowany, że jednak nie, że 2 lata licza się od momentu pierwszej opłaty.

Jak to w końcu jest?

Data: 2012-12-06 22:28:45
Autor: cef
[zus] Zniżkowa stawka
W wrote:

[...]

Prawo do znizki jest przez 24 miechy od rozpoczęcia działalności
(zarejestrowanie nie jest równoznaczne z rozpoczęciem)
Generalnie mając etat rozpoczynanie działalności średnio sie opłaca,
bo przepada ten okres niskoskładkowy.

Data: 2012-12-06 22:42:46
Autor: W
[zus] Zniżkowa stawka
cef wystukał, co następuje:

W wrote:

[...]

No tak, ale domyślnie składając papiery wskazuje się date rozpoczęcia i u mnie to jest 1.XII.2012...

Generalnie mając etat rozpoczynanie działalności średnio sie opłaca,
bo przepada ten okres niskoskładkowy.

Stety niestety tak trzeba było...

Data: 2012-12-06 23:58:44
Autor: cef
[zus] Zniżkowa stawka
W wrote:

[...]

Tylko domyślnie. Można  składać papiery
np w listopadzie wskazując datę rozpoczęcia styczeń,
a faktycznie rozpocząć wykonywanie w kwietniu.

Generalnie mając etat rozpoczynanie działalności średnio sie opłaca,
bo przepada ten okres niskoskładkowy.

Stety niestety tak trzeba było...

Ignorantia iuris nocet

Data: 2012-12-06 23:02:02
Autor: W
[zus] Zniżkowa stawka
cef wystukał, co następuje:

Generalnie mając etat rozpoczynanie działalności średnio sie opłaca,
bo przepada ten okres niskoskładkowy.

Stety niestety tak trzeba było...

Ignorantia iuris nocet

hm? Jasna sprawa, ale nie wiem do czego to przypiąć...
- był *mus* założenia i prowadzenia DG będąc jeszcze na etacie;
- byłem przeświadczony o tym, że okres zniżkowy mam od rozpoczęcia działalności, ale pani z ZUS wprowadziła zamieszanie po prostu...

Data: 2012-12-07 00:22:28
Autor: cef
[zus] Zniżkowa stawka
W wrote:

[...]

Gadanie z okienka jest niewiażące.
Nigdy nie wierz w to co mówią panie w urzędach -
przecież moga powiedzeć cokolwiek (zwłaszcza jak niewiele wiedzą)

Data: 2012-12-07 06:20:04
Autor: W
[zus] Zniżkowa stawka
cef wystukał, co następuje:

W wrote:

[...]

Wiem? :)
Niemniej mimo wszystko można zweryfikowac gadanie :)

Data: 2012-12-07 07:56:36
Autor: cef
[zus] Zniżkowa stawka
W wrote:

[...]

Jak zweryfikujesz tam na miejscu, to usłyszysz:
"Niemożliwe, żebym tak powiedziała. Musiał Pan źle zrozumieć"
:-)

Data: 2012-12-07 09:09:18
Autor: W
[zus] Zniżkowa stawka
cef wystukał, co następuje:

[...]

Wiem, upewniałem się a nastepne podejście miało być w stylu "a mogę to na piśmie z PIECZĘCIĄ?" ;-)

Data: 2012-12-07 09:52:21
Autor: spp
[zus] Zniżkowa stawka
W dniu 2012-12-07 00:02, W pisze:

[...]

Hmm, Pani z ZUS raczej nie wprowadziła zamieszania a wyprowadziła Ciebie z błędu?

" Zgodnie z art. 13 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) obowiązek ubezpieczeń osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą powstaje od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności, a ustaje z dniem zaprzestania jej wykonywania (art. 13 ust. 4 powołanej ustawy). Również art. 6 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 8 ust. 6 ustawy ustalający podleganie ubezpieczeniom społecznym przez tych ubezpieczonych odwołuje się do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Decydujące znaczenie dla rozstrzygania istnienia obowiązku ubezpieczeń ma więc faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej, a nie jej zgłoszenie."

--
spp

Data: 2012-12-07 09:10:19
Autor: W
[zus] Zniżkowa stawka
spp wystukał, co następuje:

W dniu 2012-12-07 00:02, W pisze:

[...]

OK, ale skoro ją załozyłem od 1.XII.2012 (bo była potrzeba ją założyć, żeby *ją prowadzić* i móc wystawiać faktury) to obowiązek powstał już tego 01.XII.2012 -- zgadza się?

Data: 2012-12-07 10:19:16
Autor: spp
[zus] Zniżkowa stawka
W dniu 2012-12-07 10:10, W pisze:

[...]

Jeżeli ją prowadziłeś od 1.12 to tak.

A w pierwszym poście napisałeś:

[...]

Zrozumiałem, że do lutego pozostawałeś na etacie a działalność faktycznie rozpocząłeś w lutym.
Przy okazji - co to znaczy 'ZUS nie był potrzebny'?
Prowadziłeś działalność już od 1.12 i nie płaciłeś obowiązkowego zdrowotnego?

--
spp

Data: 2012-12-07 11:39:30
Autor: jureq
[zus] Zniżkowa stawka
Dnia Thu, 06 Dec 2012 22:42:46 +0000, W napisał(a):

[...]

W twoim wypadku najważniejsza będzie data faktycznego (a nie planowanego) rozpoczęcia DG, którą zapewne zgłosiłeś w ZUS jako datę od której płacisz składki na zdrowotne.

[zus] Zniżkowa stawka