Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?

Data: 2015-05-21 02:23:53
Autor: ZAQ
Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?
Witam

Od 15 lat jeżdżę na rowerach MTB, aktualnie na 26 calowym Kelly's Oxygen z 2008r.
Jeżdzę na nim już 7 rok, raz wymieniałem cały osprzęt, aktualny przebieg około 17000km.
Po woli czychają na niego nowe wydatki, bo powoli siada łańcuch a kaseta i korba też
nie są już w najlepszym stanie. Tylne koło jest praktycznie zajeżdżone i nadaje się
powoli do wymiany, muszę zmienić też wiele innych drobniejszych części, gripy,
siodełko, komplet linek i bawić się z wymianą tego wszystkiego.

Zastanawiam się więc, czy nie warto olać inwestowania w nie tak nowy już
rower i przesiąść się na jakiegoś 29 calowca, co o nich  sądzicie, warto ?
Ja upatrzyłem sobie niedrogo rower CUBE Attention SL 29 i powoli przymierzam
się do kupna.

Jeżdzę głównie po ścieżkach rowerowych, czasem jakiś las, korzenie, szutr
i jazda ulicami.

Co konkretnie zyskam przesiadając się na 29 calowca ?
Większe koła to lepsze warunki toczenia, więc chyba dobrze jeśli lubię
szybką jazdę. No ale ciekaw jestem jak zareaguje na taki rower, bo
przez tyle lat jeździłem na 26 calowych więc się obawiam.

Z góry dzięki za wszelkie odpowiedzi !

Pozdawiam

Data: 2015-05-21 01:08:48
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 21 maja 2015 02:23:49 UTC+2 użytkownik ZAQ napisał:

[...]

Opór toczenia koła 29 rzeczywiście mniejszy, ale w jego napędzie masz korby
40x30x22T, a to jest mniej niż do 26"-44x32x22T, więc trwałość napędu spadnie.
Ponadto, zwróć uwagę na koszty części zamiennych do 29".
Nie wiem gdzie jeździsz więcej, teren czy asfalt, ale do takich warunków
najbardziej preferowany jest napęd z korbami 48-38-28, czyli rower typu cross.
Żeby trzymać się twojej marki:
http://wwww.katalogrowerowy.pl/produkt.php?id_produktu=43
Właśnie składam sobie rower, po zakupie ramy jak wyżej, tylko na podzespołach
z grupy Acera.
I jeszcze jedno, najnowsze rowery są po prostu produktami marketingowymi
nie mającymi prawie nic wspólnego z trwałością starszych poprzedników.
Tendencje w tym segmencie rynku schodzą powoli do produktów jednorazowych!

Data: 2015-05-21 10:31:19
Autor: Piotr Rogoza
Dnia Thu, 21 May 2015 01:08:48 -0700, Ignac napisał(a):

Opór toczenia koła 29 rzeczywiście mniejszy, ale w jego napędzie masz
korby 40x30x22T, a to jest mniej niż do 26"-44x32x22T, więc trwałość
napędu spadnie.
Ale niby dlaczego? Bo więcej kręcisz bo mniejsze przełożenie?
Z drugiej strony w góralu mam największą tarczę korby właśnie 44z. Z ciekawości sprawdzę co w swoich rowerach daje Cube bo ze względu na ramę na tą markę się zdecydowałem.

[...]

Nawet ramy? Bo do do osprzętu to raczej masz rację.

A swoją drogą jakie są wasze odczucia na 29er względem komfortu pleców, kręgosłupa?
Znajomy mówił że jemu gorzej się jeździło na 29er właśnie ze względu na plecy. Czy to raczej kwestia doboru ramy i mostka?

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-05-21 12:39:38
Autor: gazebo
Znowu 26' MTB czy warto juĹź 29' - jaki rowe r ?
W dniu 2015-05-21 o 12:31, Piotr Rogoza pisze:

[...]

tak bym sadzil po sobie, nie wyobrazam sobie zejsc z 28 na 26, kolega smiga na 29 i nie uskarza sie

--
gazebo

Data: 2015-05-21 12:54:42
Autor: qrt
Dnia Thu, 21 May 2015 10:31:19 +0000 (UTC), Piotr Rogoza napisał(a):

Czy to raczej kwestia doboru ramy i mostka?

dokładnie- rama, mostek i kierownica. Rozmiar kół ma tu tyko znaczenie
jesli chodzi o wysokości kierownicy - poprostu przy różnej wielkości kole a
takiej samej wysokości rowerzysty nad ziemią - kierownica musi być nieco
wyżej. Co oczywiście nie znaczy iż w 26 nie da sie jej podnieść (choć bywa to
kłopotliwe - np wymiana rury sterowej czy widelca) - wiekszym problemem
jest oto ze w 29 nie da sie jej opuścić co dla "sportowców" może mieć
znaczenie. A tutaj nic sie nie da zrobić poza zastosowaniem ramy z niską główką.

Data: 2015-05-21 14:59:58
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-05-21 o 12:54, qrt pisze:

[...]

Podnoszenie kierownicy w 26 jest niestety klopotliwe, bo w wiekszosci widelcow wymiana rury sterowej jest trudna. Opisywalem kiedys moje boje z jej wymiana. Wyjac stara rure latwo, ale wcisnac nowa juz nie. Zagrzalem glowke widelca, wymrozilem rure i mialem nadzieje, ze dobre pukniecie mlotkiem da rady. Zabraklo ok. 1 cm. :) Na szczescie znalazl sie ktos z prasa.

MSZ cale zamieszanie z wielkoscia kol w rowerach MTB to marketing. Ale samo w sobie zle nie jest. Po prostu mamy wiekszy wybor. Wydaje sie, ze po okresie fascynacji nowoscia, czyli 29, przychodzi fascynacja 27.5. http://mbaction.com/home-page/home-page-slideshow/shootout-wheel-wars-29-vs-27-5-vs-26 Nastepnym etapem bedzie huczny powrot do 26. ;)

Gdybym mial kupowac nowy rower, rozwazylbym wlasnie 27.5, bo coraz mniej jezdze po trudnych gorskich trasach. A do spokojnej jazdy, w duzej czesci po ubitych drogach, nie mowiac o asfaltach, ten rozmiar wydaje sie optymalny. W koncu to nic nowego - prawie rozmiar trekkingow. A na pewno nie zmienilbym roweru z powodu rozmiaru kol.

Data: 2015-05-21 07:11:12
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 21 maja 2015 15:00:15 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:

[...]

Marketing, który ma określone konsekwencję, ba mając trzy różne rozmiary np.kół
generuje się  popyt na podzespoły, które są niekompatybilne między sobą.

Data: 2015-05-21 13:28:38
Autor: Piotr Rogoza

http://www.satoribike.com/pro.php?m=d&pid=77&cid=12&f=3

[...]
Ja juĹź sobie wydumałem Ĺźe jednak kupię 29er z powodu właśnie kół. W sumie są to koła 28" wiec docelowo będę mĂłgł wymieniać/zamieniać z kołami z przełajĂłwki. Na razie jednak ciągle czekam na piastę z dynamem. Jedno co mnie boli Ĺźe w gĂłralu mam ciągle dobry amor ktĂłry będę musiał się pozbyć.  --
piecia aka dracorp

Data: 2015-05-21 12:27:44
Autor: qrt
Dnia Thu, 21 May 2015 01:08:48 -0700 (PDT), Ignac napisał(a):

I jeszcze jedno, najnowsze rowery są po prostu produktami marketingowymi
nie mającymi prawie nic wspólnego z trwałością starszych poprzedników.
Tendencje w tym segmencie rynku schodzą powoli do produktów jednorazowych!

a tak konkretnie to o co chodzi? Bo to bardzo modena ostatnio opinie ale
nie bardzo wiem jak je rozumieć. Jedne częsci sa lepsze inne gorsze, pewne roziwazania sie sprawdzają inne
nie. mam rowery stare, mam nowe. Wszystkie jeżdżą.  Najnowszych nie mam ale nie sadze by w ciagu ostatnich pięciu/ośmiu lat jakoś poleciał na pysk bo te wszystkie opinie słyszałem również wtedy. Co niby kiedyś było pancerne a teraz nie jest? Łancuchy robiły wiesksze
przebiegi? być moze bo nie sprawdzałem tego jak sa wyciągnięte a jezdziłem
aż do przeskakiwania... Przerzutki trwalesze? Chyba nie - nkiedys też je łamałem i urywałem. Mam nawet wreżnie iż
cześciej niz teraz :)

Koła sie nie gieły? gieły. Ramy nie pękały? Pekłay... Piaasty? trzeba konserwować tak jak i dzisiaj. Jak sie tego nie robiło to
padają tak czy inaczej...

Data: 2015-05-21 13:07:04
Autor: atm
Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?

Piaasty? trzeba konserwować tak jak i dzisiaj. Jak sie tego nie robiło to
padają tak czy inaczej...

No piasty na maszynowych to spelnienie moich oczekiwan w tej kwestii :]
Koła kupuje, montuje i smigam. Zero obslugi.

Data: 2015-05-21 13:14:40
Autor: qrt
Dnia Thu, 21 May 2015 13:07:04 +0200, atm napisał(a):

[...]

ja akurat mam z przodu maszynówki z tyłu shimano i obie smagają elegancko
od chyba 2006 czy 7. Różnica jest taka ze ta na maszynówkach jest
bezobsługowa a shimano trzeba smarować i konserwować regularnie. Nie jestem pewien ale wydaje mi sie ze w shimano wymieniałem bębenek - ale
w piastach na maszynówkach one też są słabym ogniwem. Z drugiej strony bębenek musiałem też kiedyś wymieniać w Stx a to niby
pancerna piasta ze złotego okresu :)

Data: 2015-05-21 13:44:54
Autor: atm
Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?
Nastepna kwestia: amortyzator. Ponad 10 lat temu kupilem Manitou Black 26" ze stalowa sprezyna. Swietnie dziala do tej pory, fakt ze zadbany.
Kolega kupil ok 5 lat temu powietrzna Rebe. Bylem mocno sceptyczny odnosnie uciekajacego powietrza, problemow z regulacja cisnienia itd.
Okazalo sie jednak, ze nie ma z tym problemu a jest calkiem spora zaleta w postaci wagi i mozliwosci regulacji amortyzatora pod wage kierowcy bez klopotliwej wymiany sprezyny.
Ostatnio zas kupilem Rebe 29". Roznica wagowa w stosunku do Blacka 26" to POL KILOGRAMA, Reba jest o tyle lzejsza pomimo wiekszego rozmiaru, taperowanej rury. Budowa prosta jak cep, uszczelki dostepne bez problemu.

Data: 2015-05-21 17:20:13
Autor: qrt
Dnia Thu, 21 May 2015 13:44:54 +0200, atm napisał(a):

[...]

Też mam rebę z 2007 (chyba) smiga jak złoto do teraz. W tym okresie serwis
robiłem raz do roku.  Podczas ostatniego zauważyłem iż golenie w okolicach slizgów są już nieco
wytarte (mają inny odcień) ale widelec nie ma zadnych luzów. Raz wymieniałem uszczelki - olej z tłumika ściekał do dolnej goleni. Nie wiedze najmniejszych powodów by narzekać na jego trwałość.

Data: 2015-05-21 21:30:37
Autor: Pszemol
"qrt" <m@il.jakis> wrote in message news:1hfeociazpoae$.16lix1c5sgz4e.dlg40tude.net...
ja akurat mam z przodu maszynówki z tyłu shimano i obie smagają elegancko

Co to są "maszynówki" i jak rozpoznać jaką mam u siebie?

Data: 2015-05-22 09:59:28
Autor: qrt
Dnia Thu, 21 May 2015 21:30:37 -0500, Pszemol napisał(a):

"qrt" <m@il.jakis> wrote in message news:1hfeociazpoae$.16lix1c5sgz4e.dlg40tude.net...
ja akurat mam z przodu maszynówki z tyłu shimano i obie smagają elegancko

Co to są "maszynówki"

łozyska - takie zwykłe jakie sie kupuj w sklepie. Tak sie na to mówi w
odróżniku od łożysk shimano które mają bieżnie "zintegrowanwe" z korpusem.
Kulki są "luźno" miedzy osią (z konusem) a bieżnią w korpusie piasty.
jak rozpoznać jaką mam u siebie?

rozkręcuić i zobaczyć jakie jest łozysko. Ewentualnie powiedz jakiej firmy masz piastę to ocenimy :)

Data: 2015-05-22 07:15:16
Autor: Pszemol
"qrt" <m@il.jakis> wrote in message news:1vdpuitsezlol$.1ay4uxuzu5qwj.dlg40tude.net...
[...]

Jeszcze swoich piast w kołach nie rozkręcałem.

Na razie tylko rozkręcałem korbowód bo był rozwalony.
Tam są u mnie rzeczywiście dwa łożyska, łatwe do rozkręcenia, w których
kulki, chwycone w koronce, biegają sobie między ośką na której umocowane
są pedały a nakrętkami wkręconymi w ramę które mają rowki na kulki...
Konstrucja jest otwarta, smar może wylecieć a woda dostać się do środka.
Kolega ma inną konstrukcję tego fragmentu: wygląda na całkiem szczelną, powiedziałbym wręcz że nieserwisowalną/nierozkręcalną.

Gdzie jest dobry instruktaż w internecie na temat okresowej pielęgnacji rowera? Czytam tu o jakimś smarowaniu amortyzatorów z przodu czy rozkręcaniu piast a ja nic takiego nie robię - już miałem problem z pedałami, gdzie kulki od łożysk wyglądały jak by je ktoś miejscami starł na płasko, chciałbym uniknąć podobnych problemów z innymi częściami rowera.

Data: 2015-05-22 11:14:30
Autor: Pszemol
[...]

okresowej pielęgnacji rowerUUU? :-)

Data: 2015-05-23 07:02:32
Autor: Pszemol
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:mjnkiu$n26$1dont-email.me...
[...]

Kilka ciekawych rzeczy ogólnie o obsłudze rowerU:
https://www.youtube.com/watch?v=JCX1a-7Edmk

Tu znalazłem przedni widelec resorowany:
https://www.youtube.com/watch?v=vvaPjoIA_tI
Nie wiem czemu nie wyciągnął sprężyn - co Wy na to?

Tu piasty Shimano:
https://www.youtube.com/watch?v=a9mAHypsjdo
Niejasna jest dla mnie końcówka z ustalaniem luzu...
Wydaje się, że niedoświadczonemu ciężko będzie ustalić
czy luzu jest za dużo czy wystarczająco - co myślicie?

A tu ciekawa konwersja supportu (bottom bracket?)
z otwartego stylu na taki zamknięty i szczelny:
https://www.youtube.com/watch?v=1BrVjDFqotE
Czy na końcu pedały nie powinny być przykręcone
odpowiednią siłą/momentem? Przecież nie na chama...

Obejrzenie filmów daje ogólne pojęcie ale przydałby
się jakiś bardziej techniczny podręcznik z informacją
o wymaganych momentach dokręcania śrub...

Data: 2015-05-23 16:30:16
Autor: atm
[...]

Momenty sa opisane w instrukcjach Shimano, dostepne w sieci w PDFach.
Kiedys tez znalazlem w Internecie zestawienie co z jaka sila dokrecac.
Sądzę, ze gdy troche poszukasz - spokojnie znajdziesz.
Mozesz tez przejrzec aplikacje na telefon. Na Androida byla jakas omawiajaca co i jak serwisowac.

Data: 2015-05-23 09:43:34
Autor: Pszemol
"atm" <_@vp.pl> wrote in message news:55608f06$0$27524$65785112news.neostrada.pl...
Momenty sa opisane w instrukcjach Shimano, dostepne w sieci w PDFach.
Kiedys tez znalazlem w Internecie zestawienie co z jaka sila dokrecac.
Sądzę, ze gdy troche poszukasz - spokojnie znajdziesz.

Ja mam problem że nie kupowałem komponentów Shimano
tylko cały rower w supermarkecie - czort wie co oni tam wsadzili.
Nawet jeśli jest to oryginalne Shimano a nie podróba chinska
to wciąż nie wiem z jakim modelem piasty czy supportu Shimano
mam do czynienia, a więc którego pdf'a wziąć jako wzór?

Mozesz tez przejrzec aplikacje na telefon. Na Androida byla jakas omawiajaca co i jak serwisowac.

Pamiętasz jak się nazywała?

Data: 2015-05-23 17:52:15
Autor: atm
On 2015-05-23 16:43, Pszemol wrote:
"atm" <_@vp.pl> wrote in message
[...]

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atomicsoftwares.bikerepair
Nie twierdze, ze to super aplikacja. Po prostu kiedys na nia trafilem, przejrzalem....i dalem sobie spokoj :]
Wiesz, z poznawaniem rowerow jest podobnie jak z telefonami: czytales instrukcje iOS? Lub jakis inny przewodnik?
Czlowiek jesli cos lubi to posiedzi, poczyta rozne artykuly, podlubie,
popyta na forach i grupach, w ten sposob powoli wiedza sie kompletuje.
Osobiscie nie robilbym zbyt duzego zamieszania przy makrokeszu. Ma jakiestam komponenty, ktore jak np suport dopoki chodza lekko bez dziwnych dzwiekow to niech sobie chodza i tyle, tym bardziej ze jest to zapewne modul nierozbieralny. Odnosnie kół, ich serwisowania tutaj chyba instrukcja Shimano da Ci ogolna wiedze na ten tema - pierwszy link: https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=wheel+hub+shimano+xt+pdf+manual
No i na YT masz zatrzesiecie informacji odnosnie chyba kazdego komponentu.

Data: 2015-05-23 11:53:50
Autor: Pszemol
"atm" <_@vp.pl> wrote in message news:5560a23d$0$2200$65785112news.neostrada.pl...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atomicsoftwares.bikerepair
Nie twierdze, ze to super aplikacja. Po prostu kiedys na nia trafilem, przejrzalem....i dalem sobie spokoj :]

Dzięki. Ściągnę sobie i popatrzę.

Wiesz, z poznawaniem rowerow jest podobnie jak z telefonami:
czytales instrukcje iOS? Lub jakis inny przewodnik?

A jaki to ma związek z możliwością urwania na jakichś wertepach
za mocno przykręconych śrub przy kierownicy rowera i rozwaleniem
sobie głowy bo się nie sprawdziło jakim momentem je trzeba dokręcić?

W iOS jest dużo rzeczy na widoku, ale jest też dużo rzeczy ukrytych
i trzeba wiedzieć np. że ikonkę trzeba docisnąć i przytrzymać aby
zaczęła się chybotać i można ją usunąć czy przerzucić na inny ekran.
Albo podobnie z guzikiem klawiatury aby zamiast o dostać ó trzeba
naciśnąć i przytrzymać - pojawi się lista różnych umlautów i ukośników.
I gdyby mi kolega nie powiedział jak się ogonki wbija w iPhone4
to pewnie do dziś bym pisał po polskawemu :-))))

Czlowiek jesli cos lubi to posiedzi, poczyta rozne artykuly, podlubie,
popyta na forach i grupach, w ten sposob powoli wiedza sie kompletuje.

To też prawda. Ale pewnych rzeczy nie wydumasz jak nie przeczytasz.

Osobiscie nie robilbym zbyt duzego zamieszania przy makrokeszu.

Przy makrokeszu???? Jakim makrokeszu?

Ma jakiestam komponenty, ktore jak np suport dopoki chodza
lekko bez dziwnych dzwiekow to niech sobie chodza i tyle,
tym bardziej ze jest to zapewne modul nierozbieralny.

Akurat support, czyli po angielsku bottom bracket (w skrócie BB)
już musiałem rozebrać bo pedały mi się chybotały na boki i kulki
nie były już dawno kuliste - to mam już przerobione i wymienione.
Ale doświadczenie po obejrzeniu supportu każe mi się zastanowić
nad stanem piasty przedniej i tylnej które przeżyły tyle samo km
jazdy w takich samych warunkach co ten support co sobie padł był.

Wbrew temu co mówisz, wszyscy eksperci w internecie zalecają
okresowy przegląd i smarowanie otwartego supportu i piast
Shimano bo właśnie gdy już zacznie ciężko chodzić z dźwiękami to
często jest już za późno i nie obejdzie się bez wymiany komponentów.
A tego wolałbym uniknać, zwłaszcza jeśli udałoby się to zrobić
robiąc raz do roku przegląd z przesmarowaniem ruchomych części.

Odnosnie kół, ich serwisowania tutaj chyba instrukcja Shimano da Ci ogolna wiedze na ten tema - pierwszy link: https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=wheel+hub+shimano+xt+pdf+manual

No o tym mówię - pierwszy link u mnie jest taki: http://si.shimano.com/
I osiołkowi w żłoby dano - który z nich jest ten mój? :-))))

SERIES

MTB
XTR
XTR Di2
SAINT
DEORE XT
SLX
ZEE
DEORE
ALIVIO
ACERA
ALTUS
DXR
Tourney
Tourney TX
DEORE LX
Hone
DEORE XT (Trekking)
DEORE LX (Trekking)
DEORE (Trekking)
ALIVIO (Trekking)
SHIMANO (MTB/Trekking)

ROAD
DURA-ACE
DURA-ACE Di2
ULTEGRA
 ULTEGRA Di2
105
Tiagra
SORA
Claris
2300
2200
Tourney A070
A050
Tandem
SHIMANO (ROAD)
SHIMANO (ROAD Di2)

COMFORT
ALFINE
ALFINE Di2
Nexus
NEXAVE
Capreo
SHIMANO (COMFORT)

E-BIKE
SHIMANO STEPS

GENERAL
    SHIMANO (GENERAL)
CI-DECK
   Tool
General Di2
Shoes
Bikefitting
Coasting

No i na YT masz zatrzesiecie informacji odnosnie chyba kazdego komponentu.

Tak, sam znalazłem kilka linków podając, ale nie było torqów :-)

Data: 2015-05-23 11:05:29
Autor: Ignac
W dniu sobota, 23 maja 2015 18:53:49 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:
"atm" wrote in message

> Osobiscie nie robilbym zbyt duzego zamieszania przy makrokeszu. Przy makrokeszu???? Jakim makrokeszu?

Kolega atm bardzo dobrze ci wyjaśnił,ja tylko dodam, zacznij
majstrowanie od rowerowego slangu.

Wbrew temu co mówisz, wszyscy eksperci w internecie zalecają
okresowy przegląd i smarowanie

Dokładnie, natomiast, jeśli nie rozumiesz porad serwisowych podawanych np. na YT, to się mówi sorry, i sam musisz to rozkminić, jeśli wystarczy
ci determinacji i oczywiście masz do serwisowania smykałkę.
Bo jeśli nie, to zainwestuj co rok pewną kwotę w przegląd okresowy/smarowanie i
pozbędziesz się uciążliwego problemu.
I kontynując, jeśli pomimo trudności chciałbyś sam powyższe robić, to czytaj z
uwagą, o czym my tu dyskutujemy i miej nadzieję, że się nauczysz.
To co możesz zrobić teraz, to przestać się na nas irytować, bo to nie my
kupiliśmy ci ten rower, drogi Pszemolu:-)

Data: 2015-05-24 15:17:51
Autor: Pszemol
"atm" wrote in message

> Osobiscie nie robilbym zbyt duzego zamieszania przy makrokeszu.
Przy makrokeszu???? Jakim makrokeszu?

Kolega atm bardzo dobrze ci wyjaśnił,ja tylko dodam, zacznij
majstrowanie od rowerowego slangu.

Co mi dobrze mi wyjaśnił? Nie rozumiem...
Rower z makrokeszu nie wymaga pielęgnacji i obsługi?
Czekasz aż się rozleci i kupujesz nowy? Ja nie robię "zamieszania".
Ja po prostu chcę tanim kosztem uniknać konieczności wymiany rowerU.

Wbrew temu co mówisz, wszyscy eksperci w internecie zalecają
okresowy przegląd i smarowanie

Dokładnie,

Czyli NIEdobrze mi wyjaśnił... Bo on odradzał okresowe smarowanie.
Zalecał czekanie na to aż się łożysko rozleci i zacznie chrupolić :-)

natomiast, jeśli nie rozumiesz porad serwisowych podawanych
np. na YT, to się mówi sorry, i sam musisz to rozkminić, jeśli wystarczy
ci determinacji i oczywiście masz do serwisowania smykałkę.

A których porad ja Twoim zdaniem nie rozumiem?
Przecież napisałem tylko że zostawiają zbyt wiele kwestii "wyczucia".

Bo jeśli nie, to zainwestuj co rok pewną kwotę w przegląd
okresowy/smarowanie i pozbędziesz się uciążliwego problemu.

Uciążliwego problemu?? Raczej intrygującej przyjemności :-)

I kontynując, jeśli pomimo trudności chciałbyś sam powyższe
robić, to czytaj z uwagą, o czym my tu dyskutujemy i miej
nadzieję, że się nauczysz.

Dobrze szefie :-))))

To co możesz zrobić teraz, to przestać się na nas irytować,
bo to nie my kupiliśmy ci ten rower, drogi Pszemolu:-)

Chyba błędnie odbierasz moje intencje - nie byłem poirytowany.

Data: 2015-05-23 20:38:20
Autor: atm
On 2015-05-23 18:53, Pszemol wrote:
"atm" <_@vp.pl> wrote in message
[...]

Piszesz, jakby to byl pierwszy rower w Twoim zyciu ;]
Nigdy nie miales Wigrysa, Czajki czy Jubilata, nie wspominajac juz o pozniejszych Mistralach?
W tanszych rowerach trzeba podejsc do korecania srub z rozsadkiem i to wystarczy. Inaczej jest w wylajtowanych kontrukcjach czy karbonie gdzie
nie dosc, ze elementy sa delikatniejsze to jeszcze ich ukrecenie/urwanie bedzie duuzo kosztowalo.

[...]

Taaa, kiedys w ten sposob zalalem hamulce Shimano plynem DOT-4. Niby wytrzymale 5 lat ale popdczas ostatniej wymiany plynu mechanik stwierdzil, ze dlugo uszczelki nie pociagna. A mama w instrukcji Shimano pisala, zeby tylko ichni olej stosowac ;]

Osobiscie nie robilbym zbyt duzego zamieszania przy makrokeszu.

Przy makrokeszu???? Jakim makrokeszu?

Rower z marketu, to taki tutejszy synonim.

[...]

No i tu sie klania Jubilat zy tez inny zabytek, rozbierasz, czyscisz, wymieniasz mar, dokreciasz konusy i kontry, zeby sie krecilo bez luzow.

[...]

No Panie, fotke jakas moglbys zapodac :]
Choc prawde powiedziawszy juz dosc dawno wypisalem sie z klasycznych suportow, wazy to dwie tony w porowananiu do suportu SLX.

Posiadasz klucz dynamometryczny?

SERIES

MTB
XTR
XTR Di2
SAINT
DEORE XT
SLX
ZEE
DEORE
ALIVIO
ACERA
ALTUS
DXR
Tourney
Tourney TX
DEORE LX
Hone
DEORE XT (Trekking)
DEORE LX (Trekking)
DEORE (Trekking)
ALIVIO (Trekking)
SHIMANO (MTB/Trekking)

ROAD
DURA-ACE
DURA-ACE Di2
ULTEGRA
ULTEGRA Di2
105
Tiagra
SORA
Claris
2300
2200
Tourney A070
A050
Tandem
SHIMANO (ROAD)
SHIMANO (ROAD Di2)

COMFORT
ALFINE
ALFINE Di2
Nexus
NEXAVE
Capreo
SHIMANO (COMFORT)

E-BIKE
SHIMANO STEPS

GENERAL
    SHIMANO (GENERAL)
CI-DECK
   Tool
General Di2
Shoes
Bikefitting
Coasting

Data: 2015-05-24 15:24:39
Autor: Pszemol
"atm" <_@vp.pl> wrote in message news:5560c92b$0$2198$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Miałem Wigry 3 - fajny składak. Jubilatem (żółtym) pomykała moja luba.
Ale tam wszystko stalowe, tu jednak aluminiowe i łatwiej coś ukręcić.

[...]

Kapuję.

[...]

A mechanik wiedział że zalałeś DOT-4 zanim o tych uszczelkach wspomniał?
Bo wiesz, mechanik od pilarki Stihla też kręcił nosem gdy mu powiedziałem
że zalewam ją olejem od Huskvarny... :-))) Według niego olej Stihla lepszy :-)
A pewnie na jakimś Mixolu do komarka też by szczęśliwie pracowała,
może ciut więcej dymiłaby, ot co.

Osobiscie nie robilbym zbyt duzego zamieszania przy makrokeszu.

Przy makrokeszu???? Jakim makrokeszu?

Rower z marketu, to taki tutejszy synonim.

Tak, domyśliłem się już po wysłaniu jak sobie przypomniałem
sklep Macro koło ronda Krak w Krakowie...

[...]

Akurat wtedy tych rowerów używałem tak sporadycznie że jak
z nich po latach wyrosłem to nie potrzebowały żadnego remontu.

Fotkę mówisz... prosze bardzo:
http://www.target.com/p/schwinn-men-s-trailway-28-700c-hybrid-bike-bronze/-/A-15547829

Posiadasz klucz dynamometryczny?

Nawet dwa.

Data: 2015-05-24 23:31:56
Autor: atm
[...]

Pszemol, za przeproszeniem ale ten rower to typowy makrokesz. Sporo dobrych elementow dociazajacych konstrukcje ;]
Ladnie wyglada, kola robione na Crank Bros ale to nie jest nic wyjatkowego.
Odnosnie dokrecania, zachowaj po prostu zdrowy rozsadek, nie stosuj samochodowych narzedzi jesli nie musisz. Zdecydowana wiekszosc roweru skrecisz/rozkrecisz przy pomocy rowerowego przybornika, ktory ma na tyle krotkie ramie, ze nie powienienes uszkodzic gwintow.
Wspomniales o dwoch kluczach dynamometrycznych, to sa samochodowe narzedzia prawda? Zatem ich zakres zapewne tez bedzie samochodowy.
Do roweru cos takiego:
http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/gear/product/klucz.dynamometryczny/1066/41136/
Jednak wg mnie zakup tego narzedzia do tego roweru to wyrzucone pieniadze, tam nie ma tego typu delikatnych gwinow, zeby mialo to uzasadnienie.
Tutaj masz poradnik krok po kroku jak serwisowac rower, zauwaz jak malo jest tam info na temat Nm:
http://www.parktool.com/blog/repair-help
Tu pobiezne info:
http://www.kochamrowery.pl/2013/03/przedsezonowy-przeglad-i-serwis-roweru.html

Data: 2015-05-24 16:48:47
Autor: Pszemol
"atm" <_@vp.pl> wrote in message news:5562434c$0$2193$65785112news.neostrada.pl...
[...]

No ale czemu mówisz tak jakbym kupił go na eBay za $20000? :-)
Ja wiem że to makrokesz bo go w dużym supermarkecie kupiłem.

Sporo dobrych elementow dociazajacych konstrukcje ;]

Co mu dociąża konstrukcję? Szczerze pytam, bo nie wiem...

Ladnie wyglada, kola robione na Crank Bros ale to nie jest nic wyjatkowego.

On jest wyjątkowy bo jest mój :-))

[...]

Tak jest. Zdaję sobie sprawę, że za duże.

[...]

Rozumiem.

[...]

Dzięki. Następna kolej jak widzę to zająć się sprawdzeniem łańcucha... :-)

Data: 2015-05-24 16:00:35
Autor: Ignac
Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?
W dniu niedziela, 24 maja 2015 23:48:43 UTC+2 użytkownik Pszemol Kolega atm bardzo dobrze ci wszystko wyjaśnił i stosuj się do tych instrukcji.
Ja jedynie dodam, że łańcuch należy smarować, najlepiej olejem do tego przeznaczonym(na zdjęciach cały napęd jest suchy jak pieprz).
A co do części, te które w przyszłości byłyby do wymiany, to wykręcasz z
roweru i jedziesz do pobliskiego sklepu stacjonarnego i kupujesz taką samą,
lub zamiennik, który ci sprzedawca poleci(możesz ją sprzedawcy nawet pokazać).
Skorzystaj również z porad jakiegoś kolegi-rowerzysty, który na miejscu
objaśniłby ci wszystko, co i jak z rowerem.

A co do tego:
> I śni mu się frontalny atak niekalibrowanych kluczy dynamometrycznych,
> a cała grupa bezbronnych zerwanych gwintów krzyczy z jękiem zawodu, > ratunku!

Pudło - dziś wstałem o 4:30 rano i pojechałem na imprezkę rowerową:
http://www.bikethedrive.org/

to masz mój szacun. Powodzenia.

Data: 2015-05-24 19:28:00
Autor: Pszemol
"Ignac" <smak870221@gmail.com> wrote in message news:481224f5-d5bd-41bf-8d54-b1300c657220googlegroups.com...
Kolega atm bardzo dobrze ci wszystko wyjaśnił i stosuj się do tych instrukcji.

:-))

Ja jedynie dodam, że łańcuch należy smarować, najlepiej olejem
do tego przeznaczonym(na zdjęciach cały napęd jest suchy jak pieprz).

Stosuję wosk "płynny":
http://www.walmart.com/ip/White-Lightning-Easy-Lube-2-oz/17331859
Znasz ten produkt?

[...]

Wolę inną strategię: przygotować się do naprawy za wczasu
i zozkręcić-naprawić-skręcić jako jedna krótka a skuteczna operacja...

Doświadczenie z naprawą bottom bracket (supportu?) nauczyło
mnie że sklepy rowerowe nie są dobrze wyposażone i wiele rzeczy
wprawdzie oferowano mi, ale tylko na specjalne zamówienie.

A więc rozkręcając rower, jadąc po część (autem? come on...)
i dowiadując się, że będzie za tydzień jakoś mi nie pasuje...
Kulki w koronce do swojego znalazłem dopiero w 3 sklepie
i zapłaciłem za nie jak za zboże ($6x2!)
Po części do roweru jeździ się do sklepu rowerem - auto jest passe!

> [...]
> ratunku!

Pudło - dziś wstałem o 4:30 rano i pojechałem na imprezkę rowerową:

Dzięki ale to nic wielkiego - już któryś rok z kolei się tym bawię, chyba trzeci.
Pierwszy raz byłem sam, na zwiady, dwa ostatnie razy wyciągnąłem
rodzinkę a dziś dołączyła do nas nawet para kumpli z którymi
jesteśmy w prywatnym "klubie filmowym" :-)

Data: 2015-05-25 00:51:30
Autor: atm
Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?

Sporo dobrych elementow dociazajacych konstrukcje ;]

Co mu dociąża konstrukcję? Szczerze pytam, bo nie wiem...

Suport tego typu to cegla, ale tu wiele nie zwojujesz bo za duzo musialbys zmieniac, sztyca amortyzowana plus siodelko amortyzowane tez niezle wazy, regulowany mostek - czysty zywy olow. Ale zbytnio sie nie przejmuj moim zdaniem w tej kwestii. Skladam nowy rower i posanowilem go mocno wylajtowac w stosunku do obecnego kowadla wiec zwracam uwage na takie rzeczy. Moze Ciebie to nie rusza, to i szczesliwszy bedziesz ;]

Ladnie wyglada, kola robione na Crank Bros ale to nie jest nic
wyjatkowego.

On jest wyjątkowy bo jest mój :-))

I tak trzymac :]

[...]

Spoko, pokop, pownikaj, pozniej ta wiedza bedzie procentowala przy nastepnym rowerze, bedziesz wiedzial czego chcesz, co jest Ci obojetne itd. Co do lancucha: mam 3 sztuki i przekladam je co 500km za kazdym razem zakladajac najkrotszy z nich. Choc obecnie ta metoda moze byc psu na bude bo zanim zuzyje sie calosc, naped 11-to rzedowy stanie sie standardem i jesli bedzie dzialal przyzwoicie bez dodatkowych "atrakcji" to wlasciwie czemu nie.

Data: 2015-05-24 19:18:08
Autor: Pszemol
"atm" <_@vp.pl> wrote in message news:556255f3$0$8366$65785112news.neostrada.pl...
Sporo dobrych elementow dociazajacych konstrukcje ;]

Co mu dociąża konstrukcję? Szczerze pytam, bo nie wiem...

Suport tego typu to cegla, ale tu wiele nie zwojujesz bo za duzo musialbys zmieniac,

Przez support masz na myśli ośkę pedałów z łożyskami?
Ileż tam gramów możesz oszczędzić?

sztyca amortyzowana plus siodelko amortyzowane tez niezle wazy,

Ale oszczędza tyłek na wertepach. Ile tracę gramów w stosunku do nieamortyzowanych?

regulowany mostek - czysty zywy olow.

Owszem, nie używam regulacji - odkąd wyregulowałem maks do góry po zakupie to nie ruszam tego - mógłbym zamienić na coś sztywnego :-) Tylko ile gramów zaoszczędzę?

[...]

Mam wrażenie że to ważne tylko przy jeździe pod górkę, tak?
Bo po prostej chyba małe ma znaczenie że ciągniesz kilo?

A co do odchudzania rowera - sądzę że muszę spojrzeć na
cały zestaw: rower+rowerzysta. Wtedy okaże się, że więcej,
szybciej i taniej zmniejszę wagę zestawu gdy zrzucę trochę
sadła z brzucha i tyłka :-)) A przy tym pomoże mi cięższy rower ;-)

Ladnie wyglada, kola robione na Crank Bros ale to nie jest nic
wyjatkowego.

On jest wyjątkowy bo jest mój :-))

I tak trzymac :]

No trzymam, trzymam :-)

[...]

Nie rozumiem za bardzo co Ty napisałeś - po co 3 łańcuchy???

A co do sprawdzania czy łańcuch jeszcze pojeździ, to mogę kupić dwa
rodzaje blaszanych wzorników: taki z dwoma rozstawami +1% i +.75%
http://smile.amazon.com/BIKEHAND-Bicycle-Chain-Indicator-checker/dp/B00811WQW0/

lub taki z wielopunktową podziałką:
https://progoldmfr.com/store/index.php?route=product/product&manufacturer_id=11&product_id=62
Czy ktoś się orientuje co oznacza podziałka w tym drugim: 1...10 ?
Czy to są dziesiąte części jednego procenta może?
lub taki z wiel

Data: 2015-05-25 12:16:14
Autor: atm
On 2015-05-25 02:18, Pszemol wrote:
"atm" <_@vp.pl> wrote in message
[...]

Prosze bardzo: 330g
http://allegro.pl/suport-shimano-bb-un26-122-5-mm-68-bsa-nowy-i5040765437.html
vs
95g
http://allegro.pl/suport-shimano-sm-bb52-hollowtech-ii-bsa-sm-bb51-i5359193132.html

Za tym idzie tez korba z pusta oska.

sztyca amortyzowana plus siodelko amortyzowane tez niezle wazy,

Ale oszczędza tyłek na wertepach. Ile tracę gramów w stosunku do
nieamortyzowanych?

Zalezy od sztycy, ktora wzialbys w zaman oraz ile wazy obecna. Przypuszczam, ze znow gdziedwie czekolady wchodza w rachube. Poza tym ten rower jest dosc miejscki wiec z wertepami nie jest tak zle. Nastepne "poza tym": siodelko ma dodatkowo swoja amortyzacje wiec w sumie wychodzi pakiet dla emeryta ;]

regulowany mostek - czysty zywy olow.

Owszem, nie używam regulacji - odkąd wyregulowałem maks do góry po
zakupie to nie ruszam tego - mógłbym zamienić na coś sztywnego :-) Tylko
ile gramów zaoszczędzę?

Jesli chcesz sprawdzic to puszukaj na Allegro, jest tam sporo regulowanych i duzo wiecej zwyklych.

[...]

Tak, to prawda, ze waga ma sporo wieksze znaczenie w zroznicowanym wysokosciowo terenie. Poza tym nie kazdemu na tym zalezy a i tak bedzie happy ze swoim rowerm.

[...]

No ba - to tez dobre rozwiazanie :]

[...]

Google: metoda trzech lancuchow

Data: 2015-05-25 12:44:14
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-25 02:18, Pszemol wrote:
"atm" <_@vp.pl> wrote in message
[...]

Panowie, błagam dość! ;-) Waga tego roweru wg specyfikacji to ponad 18 kg. Nie ma takiej kwoty, którą musiałby władować aby ten rower zblizył się do czegokolwiek rozsądnego. Cytując klasyka "nie idźcie ta drogą".

Jak chcesz sam sobie grzebać przy rowerze, to się na tym skup. Z Twoich wypowiedzi wynika, że podchodzisz do tego dość entuzjastycznie więc niech tak zostanie. Porozbieraj co się da, przyjrzyj się, ponotuj sobie oznaczenia/symbole na przyszłość. Posmaruj, poskręcaj i przede wszystkim JEŹDZIJ :-D

Kolega atm, któremu sam zresztą podpowiadam co nieco, jest na etapie budowania nowego roweru i ma zupełnie inne cele. Wiem, bo sam tak robiłem ~3 lata temu odchudzając swój sprzęt.

pozdr
Prot

Data: 2015-05-25 10:34:59
Autor: Pszemol
"Prot Ogenes" <protogenes@poczta.onet.pl> wrote in message news:mjuudt$tev$1node1.news.atman.pl...
[...]

Zupełnie mnie tego typu oszczędności nie interesują.

Panowie, błagam dość! ;-) Waga tego roweru wg specyfikacji to ponad 18 kg. Nie ma takiej kwoty, którą musiałby władować aby ten rower zblizył się do czegokolwiek rozsądnego. Cytując klasyka "nie idźcie ta drogą".

Nie mam zamiaru. Rower daje mi dużo radości z jazdy i chcę aby mi
parę lat posłużył - dlatego interesuje mnie obsługa, smarowanie,
regulacja - wydawanie cieżkiej kasy aby oszczędzić tu 200g i tam 200g
to nie jest w moim horyzoncie czasowym - parę lat temu schudłem
30kg, potem kilka wycieczek do Polski, dobre jedzonko u mamusi :-)
zluzowana dyscyplina i odbudowałem połowę z tych kg sadła... :-(
Więc w pierwszej kolejności muszę schudnąć te 15kg zanim będę
myślał o odchudzaniu rowera o 1/2 kg. Teraz to byłaby głupota.

[...]

Otóż to.

Kolega atm, któremu sam zresztą podpowiadam co nieco, jest na etapie budowania nowego roweru i ma zupełnie inne cele. Wiem, bo sam tak robiłem ~3 lata temu odchudzając swój sprzęt.

Tak się właśnie zorientowałem że mamy inne cele i inne oczekiwania
od swojego rowerU.

Data: 2015-05-25 13:13:07
Autor: atm
[...]

Hehe, tez tak sobie w trakcie pisania pomyslalem, ze nawet jesli wymienilby niektore komponenty to pozostaenie wiekszosc pozostalych.
18kg... dobre :]
Pszemol, poczytaj troche o serwisowaniu, serwisuj co bedzie w Twoim zakresie (ja np amor i kola odpuszczam) i badz zadowolony z roweru.

Data: 2015-05-25 13:41:33
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-25 13:13, atm wrote:

Hehe, tez tak sobie w trakcie pisania pomyslalem, ze nawet jesli
wymienilby niektore komponenty to pozostaenie wiekszosc pozostalych.
18kg... dobre :]

No tak wychodzi z przeliczenia podanych 40 jednostek wroga (lbs) na ojczyźnianie kg ;-) W żadnym wypadku nie chciałem sobie robić jaj.

A może to chodziło... o masę rowerzysty? :-p

pozdr
Prot

Data: 2015-05-25 10:31:04
Autor: Pszemol
"Prot Ogenes" <protogenes@poczta.onet.pl> wrote in message news:mjv1pb$143$2node1.news.atman.pl...
On 2015-05-25 13:13, atm wrote:

[...]

Ile waży Twój rower? Tak żebym miał pojęcie...
Pytam tylko jeśli ma ramę alu, bo carbon fiber to inna półka cenowa.

Data: 2015-05-25 17:53:55
Autor: atm
On 2015-05-25 13:13, atm wrote:

[...]

Ja mam rower zlozony na taniej ramie Treka, z ciezkimi kołami, ciezkim amorem, przednim blotnikiem, bagaznikiem, torbą na bagaznik, rogami, sztyca Thudbusdter, pakietem naprawczym (klucz, detka, pompka), dwie lampki pozycyjne i calosc wazy 15.40kg
Nowy bede chcial zamknac w mam nadzieje niecalych 12kg

Data: 2015-05-25 13:58:33
Autor: Pszemol
On 2015-05-25 13:13, atm wrote:

[...]

I też będzie równie funkcjonalny z lampkami i narzędziami?

Tak czy inaczej *dla mnie* to czy mój rower ma 18 czy 15 czy 12 kg
nie robi dużej różnicy, więc wygłupiać się ze zmianą mostka nie zamierzam.

Data: 2015-05-25 21:10:38
Autor: atm
[...]

Rozsadna decyzja w przypadku tego roweru. Po prostu poznaj podstawowa obsluge i zwijaj km :]

Data: 2015-05-25 21:17:08
Autor: atm
[...]

Tak, te 12kg zakladam optymistycznie z Thudbusterem, podstawowym oswietleniem i pakietem (pompka, detka, klucz). Calosc nie jest tak wylajtowana jakby mogla byc. Nie zamierzam tutaj popadac w przesade. Poza tym w swiecie rowerowym z wagą 89kg wypadam na grubasa. Częsć obreczy i szprych nie jest na moją wagę.
Rama alu zamiast karbonu a to roznica niemal 1kg.
Jednak ten poziom, ktory sobie wyznaczylem w pelni mi odpowiada.

Data: 2015-05-25 15:21:53
Autor: Pszemol
"atm" <_@vp.pl> wrote in message news:55637536$0$27529$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Sam widzisz że zamiast oszczędzać 1kg na przesiadce alu->carbon
możesz oszczęścic 5kg schudnąć do 84kg... i poczujesz się lepiej
a zaoszczędzoną kasę na fajne wycieczki pojedziesz z rodziną ;-)

Data: 2015-05-25 22:48:47
Autor: atm
On 2015-05-25 22:21, Pszemol wrote:
"atm" <_@vp.pl> wrote in message
[...]

Jest to opcja, ale mam troche ponad 190cm i w zasadzie z ta waga jest mi w sam raz :]

Data: 2015-05-25 18:17:32
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-25 13:13, atm wrote:

[...]

10,8 kg, rama alu Author Versus z 2006 roku.

pozdr
Prot

Data: 2015-05-25 14:00:11
Autor: Pszemol
On 2015-05-25 13:13, atm wrote:

[...]

Nie mam pojęcia o tych nazwach... :-) Szosówka? Kolarzówka?

A wyposażenie masz jakieś z tego co kolega ATM obok wymienił?
Błotniki, torba, narzędzia?

Data: 2015-05-25 21:54:48
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-25 21:00, Pszemol wrote:

Nie mam pojęcia o tych nazwach... :-) Szosówka? Kolarzówka?

Klasyczny góral typu XC (do ścigania się).

A wyposażenie masz jakieś z tego co kolega ATM obok wymienił?
Błotniki, torba, narzędzia?

Nie wiem czy ktoś kiedykolwiek opublikował "wytyczne", ale z pewnością roweru nie waży się z torbami i narzędziami, latarkami itp :-)

pozr
Prot

Data: 2015-05-25 15:23:21
Autor: Pszemol
On 2015-05-25 21:00, Pszemol wrote:

[...]

ATM chyba podał wagę z latarkami i narzędziami - czyli wagę
roweru w stanie gotowości bojowej... Inaczej nie ma sensu
oszczędzać 200g na oponach jeśli bierzesz ze sobą torbę,
narzędzia i latarkę ważące 2000g.

Data: 2015-05-25 22:41:14
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-25 22:23, Pszemol wrote:

ATM chyba podał wagę z latarkami i narzędziami - czyli wagę
roweru w stanie gotowości bojowej... Inaczej nie ma sensu
oszczędzać 200g na oponach jeśli bierzesz ze sobą torbę,
narzędzia i latarkę ważące 2000g.

No i tu jest pies pogrzebany. Jeden zabierze zestaw imbusów do każdej śruby (kilka sztuk), a drugi weźmie dwa klucze dynamometryczne :-)

Jeden ma lampkę 1x18650, a drugi halogen od helikoptera na 4x18650

NIE dolicza sie do wagi roweru np: bidonów z piciem :-D

pozdr
Prot

Data: 2015-05-25 22:50:09
Autor: atm
On 2015-05-25 22:41, Prot Ogenes wrote:
On 2015-05-25 22:23, Pszemol wrote:

[...]

Gdy tylko w koncu bede mial kola zaplecione i przyjada do mnie zwaze golasa a nawet pedaly odejme ;]

Data: 2015-05-25 22:57:11
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-25 22:50, atm wrote:

Gdy tylko w koncu bede mial kola zaplecione i przyjada do mnie zwaze
golasa a nawet pedaly odejme ;]

Noooo, wtedy sie wpasujesz w to co podają producenci.
"Waga bez pedałów" i juz rower jest 0,4 kg "lepszy" od konkurencji :-)

Swoją drogą, to zastanawia mnie czasem trudność z jaką przychodzi znaleźć wagę niektórych komponentów. Prawie tak jakby to była nawiększa tejmnica...

pozdr
Prot

Data: 2015-05-26 00:19:00
Autor: atm
On 2015-05-25 22:50, atm wrote:

[...]

Wczoraj gdy poszukalem dla Pszemola wagi klasycznego suportu z tym sie zetknalem, ale w tym wypadku sprawa jest jasna ;]

Data: 2015-05-25 22:23:10
Autor: Pszemol
"atm" <_@vp.pl> wrote in message news:55639fd6$0$2210$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To co podałeś to jeszcze nie był całkiem klasyczny support.
W moim rowerze jest ośka w którą wkręcone są pedały
i ta ośka, luzem, wewnątrz 9 kulek ćwierćcalowych się kręci.
A te kulki, w obejmie, biegają po dwu nakrętkach wkręconych
w mufę ramy... Wszystko jest luzem, otwarte - woda się może
wlać i wylać - jak krzykniesz do środka to echo Ci odpowie ;-)

Data: 2015-05-26 09:21:08
Autor: atm
On 2015-05-26 05:23, Pszemol wrote:
"atm" <_@vp.pl> wrote in message
[...]

No to jeszcze +50g za wode ;]

Data: 2015-05-27 11:09:26
Autor: Ignac
W dniu poniedziałek, 25 maja 2015 22:57:10 UTC+2 użytkownik Prot Ogenes napisał:

Swoją drogą, to zastanawia mnie czasem trudność z jaką przychodzi znaleźć wagę niektórych komponentów. Prawie tak jakby to była nawiększa tejmnica...

No to, może to, rozwiąże twój problem:
http://rowerowawaga.pl/

Data: 2015-05-27 19:57:53
Autor: Piotr Rogoza
Dnia Wed, 27 May 2015 11:09:26 -0700, Ignac napisał(a):

No to, może to, rozwiąże twój problem:
http://rowerowawaga.pl/
Nie wiem czy jakby zrobili na bazie jakieś wiki (np. wikia.com) czy nie było by lepiej. Aczkolwiek i tak dobre.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-05-27 21:23:52
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-27 20:09, Ignac wrote:
[...]

Dzięki, ale uprzedzam, że prawie wszystko co było do odwiedzenia już odwiedziłem dawno temu :-)
Od czasu do czasu potrzebuje cos sprawdzić i czasem jest, czeście nie.
Myślę, że to celowe, bo czasem zwyczajnie producenci nie mają się czym pochwalić więc nie ułatwiają życia.

Jedyna nadzieja w incjatywach społecznych, ale te zwykle umierają po jakimś czasie.

pozdr
Prot

Data: 2015-05-24 00:21:44
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-23 14:02, Pszemol wrote:

Obejrzenie filmów daje ogólne pojęcie ale przydałby
się jakiś bardziej techniczny podręcznik z informacją
o wymaganych momentach dokręcania śrub...

Bez urazy, ale nietrudno stwierdzić, że raczej laikiem rowerowym jesteś.
Wnioskuję z tego, że klucz dynamometryczny jest ostatnią rzeczą jaką ci aktualnie potrzeba :-) Tym samym wiedza z DOC'ów np: Shimano na temat momentów jest ci zbędna.

pozdr
Prot

Data: 2015-05-23 21:25:22
Autor: Pszemol
"Prot Ogenes" <protogenes@poczta.onet.pl> wrote in message news:mjquho$r2i$1node2.news.atman.pl...
On 2015-05-23 14:02, Pszemol wrote:

[...]

No widać bo wcale tego faktu nie ukrywam...
Gdybym laikiem nie był to odpowiednie momenty znałbym.

Wnioskuję z tego, że klucz dynamometryczny jest ostatnią
rzeczą jaką ci aktualnie potrzeba :-) Tym samym wiedza
z DOC'ów np: Shimano na temat momentów jest ci zbędna.

Ty się już nie martw o to co mi potrzeba, zostaw to mi.
A klucz taki już mam - nawet dwa, o różnych zakresach.
Najmniejszy pewnie i tak za mocny na rower, ale mam :-)
Używam przy obsłudze i naprawach swoich samochodów.

Data: 2015-05-24 01:15:26
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 24 maja 2015 04:25:20 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:

Ty się już nie martw o to co mi potrzeba, zostaw to mi.
A klucz taki już mam - nawet dwa, o różnych zakresach.
Najmniejszy pewnie i tak za mocny na rower, ale mam :-)
Używam przy obsłudze i naprawach swoich samochodów.

Żeby ci pomóc, na początek w odcyfrowaniu z jakich komponentów
zbudowali twój rower, musisz znać jego specyfikację, czyli listę tych
komponentów. Podaj nazwę roweru.

Data: 2015-05-24 15:02:47
Autor: Pszemol
"Ignac" <smak870221@gmail.com> wrote in message news:a118778a-ef51-4018-8125-a6bbec72d308googlegroups.com...
[...]

:-)) Oczywiście Ignac... to byłoby idealne. Ale życie nie jest idealne.
Rower kupiony jest w dużym supermarkecie "Target" w USA,
robiony przez bardzo dużą firmę rowerową "Pacific Cycle" która
niedawno wchłonęła jak wieloryb wchłaniający krilla małą firmę
Chicagowską o nazwie Schwinn. Rowery robią specjalistyczne
do specjalistycznych sklepów rowerowych - kosztują drogo...
Te są w ich katalogach ładnie opisane, można zamówić do nich
części, poznać ich budowę... Ale - robią też masówkę do marketów
- kosztują tanio (~$140-$300) i informacji o nich jest jak na lekarstwo.

Podaj nazwę roweru.

Proszę bardzo, Producent Pacific Cycle/Schwinn model "Trailway".
I co Ci wyszło?
Mogę dopisać oznaczenie numeryczne modelu: S5984TGD. :-)

Data: 2015-05-24 15:34:42
Autor: Pszemol
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:mjtamr$j4s$1dont-email.me...
Podaj nazwę roweru.

Proszę bardzo, Producent Pacific Cycle/Schwinn model "Trailway".
I co Ci wyszło?
Mogę dopisać oznaczenie numeryczne modelu: S5984TGD. :-)

Tu ktoś kupił taki sam rower jak mój:
https://www.youtube.com/watch?v=LF9VLGT9g5c
Mój jest granatowy bo srebrny miałem ale mi ukradli :-(
Potem już srebrnych nie robili, musiałem kupić w granacie,
czego mi szkoda bo właśnie taki srebrny bardziej mi się podoba :-))

Z tego co gości pisze - ma Shimano 21-speed "quick fire" shifters,
widelec i korbowód "Suntour" - ten bagażnik sobie dokupił
osobno, tak samo jak schowek pod siedzeniem i lampkę z przodu.

Data: 2015-05-24 07:04:43
Autor: Piotr Rogoza
Dnia Sat, 23 May 2015 21:25:22 -0500, Pszemol napisał(a):

Ty się już nie martw o to co mi potrzeba, zostaw to mi. A klucz taki już
mam - nawet dwa, o róşnych zakresach. Najmniejszy pewnie i tak za mocny
na rower, ale mam :-) Używam przy obsłudze i naprawach swoich
samochodĂłw.
Mnie zastanawia jedna rzecz. Jakiś czas temu kupiłem klucz dynamometryczny Giant i ogólnie świetnie się sprawdza. Tylko skąd mam pewność że jest dobrze wyskalowany?
Kiedyś musiałem przykręcić śrubkę w lemondce z małym momentem, który ustawiłem, jednak główka śruby się trochę uszkodziła. Albo moment był za duży, albo śrubka była kiepska.
Chociaż jak dla mnie to ogólny feler śrub imbusowych, bo dość często gdy otwór jest za płytki to klucz potrafi się wysunąć i uszkodzić taką śrubę.
Gorzej jak taka śruba jest już wkręcona.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-05-24 09:13:13
Autor: PeJot
W dniu 2015-05-24 o 09:04, Piotr Rogoza pisze:

Mnie zastanawia jedna rzecz. Jakiś czas temu kupiłem klucz
dynamometryczny Giant i ogólnie świetnie się sprawdza. Tylko skąd mam
pewność że jest dobrze wyskalowany?

Klucze się powinno okresowo kalibrować.

Kiedyś musiałem przykręcić śrubkę w lemondce z małym momentem, który
ustawiłem, jednak główka śruby się trochę uszkodziła. Albo moment był za
duży, albo śrubka była kiepska.

Albo producent przesadził z momentem.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-05-24 14:57:40
Autor: Pszemol
"Piotr Rogoza" <imie.nazwisko@wp.eu> wrote in message news:mjrt6a$eso$2dont-email.me...
[...]

Pewności oczywiście nie masz dopóki nie skalibrujesz...
Ale to kosztuje. Możesz mieć jednak nadzieję że dobrze.
Zwłaszcza jak o niego dbasz, po użyciu zostawiasz
rozkręcony na 0 i nie używasz go do niczego innego,
w szczególności nie używasz do odkręcania śrub...

Data: 2015-05-24 11:46:49
Autor: Prot Ogenes
On 2015-05-24 04:25, Pszemol wrote:

Ty się już nie martw o to co mi potrzeba, zostaw to mi.
A klucz taki już mam - nawet dwa, o różnych zakresach.
Najmniejszy pewnie i tak za mocny na rower, ale mam :-)
Używam przy obsłudze i naprawach swoich samochodów.

Nie w tym rzecz. Musisz sobie zdać sprawę, że na palcach jednej ręki drwala i to po wypadku z piłą tarczową można policzyć ilu ludzi taki klucz posiada do majstrowania przy rowerze.

Tu na grupie pewnie znjadzie się statystycznie więcej takich freeków, ale to nadal wyjątki w ogóle.

Rower nie jest aż tak delikatnym narzędziem aby +-1 Nm mogło go zniszczyć. Jak tu już ktoś wspomniał, jak będziesz miał kierownicę z włókien węglowych, to wtedy stanie się to istotniejsze. Nie teraz.

Zwróć też uwagę w która stronę zmierza wątek. Nikt (włączając ciebie samego) nie wie nawet dokładnie na czym jeździsz, a już zmierzamy do tematu okresowego kalibrownaia kluczy dynamometrycznych :-)

Tutaj na grupie niestety często zatraca się zdrowy rozsądek jak na przykład w wątku, w którym jeden z naszych kolegów chciał zabierać urządzonko do czyszczenia łańcucha w drogę.

pozdr
Prot

Data: 2015-05-24 03:01:45
Autor: Ignac

Data: 2015-05-24 04:25:32
Autor: Ignac

Data: 2015-05-24 15:24:47
Autor: Pszemol

Data: 2015-05-24 11:56:09
Autor: PeJot
W dniu 2015-05-24 o 11:46, Prot Ogenes pisze:

Rower nie jest aż tak delikatnym narzędziem aby +-1 Nm mogło go
zniszczyć.

Za to producenci, szczególnie tzw. rowerowej biżuterii robią wszystko by nie uznać roszczeń z tytułu gwarancji lub odszkodowań w przypadku uszkodzeń ciała związanych z użytkowaniem.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-05-24 13:22:39
Autor: Andrzej Ozieblo
Prot Ogenes pisze:

Nie w tym rzecz. Musisz sobie zdać sprawę, że na palcach jednej ręki drwala i to po wypadku z piłą tarczową można policzyć ilu ludzi taki klucz posiada do majstrowania przy rowerze.

Nigdy w zyciu nie uzylem klucza dynamometrycznego do roweru, a posiadam taki, nawet dwa, od dawna. W samochodzie niekiedy jest niezbedny, np. przy zakrecaniu glowicy. Dobrze tez, niestety przekonalem sie o tym o maly wlos bolesnie, dokrecac kola (samochodowe) kluczem dynamomotrycznym. Zwlaszcza stalowe felgi.

Data: 2015-05-24 13:44:50
Autor: atm
On 2015-05-24 13:22, Andrzej Ozieblo wrote:
Prot Ogenes pisze:

[...]

Ja kupilem ten maly rowerowy Gianta, przy delikatniejszych elementach korzystam z niego. Lubie miec solidnie dokrecone sruby i czasem przesadzam, klucz mnie skutecznie w tym hamuje ;]

Data: 2015-05-24 15:10:26
Autor: Pszemol
"Andrzej Ozieblo" <andrzej.ozieblo@gmail.com> wrote in message news:5561b481$0$8387$65785112news.neostrada.pl...
Nigdy w zyciu nie uzylem klucza dynamometrycznego do roweru,
a posiadam taki, nawet dwa, od dawna.

Mój mechanik od samochodu kiedyś mi się tak pochwalił...
Chciał zabłysnąć jaki to on ten tego super... byłem u niego ostatni raz.

W samochodzie niekiedy jest niezbedny, np. przy zakrecaniu glowicy. Dobrze tez, niestety przekonalem sie
o tym o maly wlos bolesnie, dokrecac kola (samochodowe) kluczem dynamomotrycznym. Zwlaszcza stalowe felgi.

Troche nielogiczne jest dla mnie gdy ktoś rozumie sens użycia
takiego klucza w samochodzie, do felg czy do głowicy, a nie
rozumie takiego samego sensu użycia takiego samego klucza
do dokręcenia śrubek trzymających kierownicę do kupy...

Data: 2015-05-24 15:06:22
Autor: Pszemol
"Prot Ogenes" <protogenes@poczta.onet.pl> wrote in message news:mjs6m7$241$1node1.news.atman.pl...
[...]

Jak będziesz chciał dokręcić srubę 10Nm kluczem dynamometrycznym
ro być może uzyskasz dokładność +/-1Nm jak masz dobry klucz (10%).
Bez klucza równie dobrze możesz mieć tą srubę dokręconą 2Nm
a możesz mieć i 25Nm, zależy od tego ile masz siły w rękach i jakim
kluczem ją dokręcasz: czy to fajka imbusowa o długości 10cm i kącie
90' dostarczona z tanim zestawem narzędzi czy może imbusowa
nasadówka na 30 cm klucz 3/8" do nasadek którym jak się uprzesz
to z łatwością ukręcisz tej śrubeńce łepek jak kanarkowi...

Zwróć też uwagę w która stronę zmierza wątek. Nikt (włączając ciebie samego) nie wie nawet dokładnie na czym jeździsz, a już zmierzamy
do tematu okresowego kalibrownaia kluczy dynamometrycznych :-)

Kalibrować je należy bez względu na to czym się jeździ ;-)

Tutaj na grupie niestety często zatraca się zdrowy rozsądek jak na przykład w wątku, w którym jeden z naszych kolegów chciał zabierać urządzonko do czyszczenia łańcucha w drogę.

:-))) dobre.

Data: 2015-05-22 15:15:05
Autor: Akarm
W dniu 2015-05-22 o 14:15, Pszemol pisze:

Gdzie jest dobry instruktaż w internecie na temat okresowej pielęgnacji
rowera?

Nigdzie.
Jeśli szukasz czegoś sensownego o pielęgnacji rowera, to na pewno nie znajdziesz.
--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2015-05-22 10:01:08
Autor: Pszemol
"Akarm" <akarmWYWAL@wp.pl> wrote in message news:555f2bda$0$2191$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Czemu? To niemożliwe...

A coś osobnego o piastach, osobnego o amorkach, osobnego o supporcie?

Data: 2015-05-22 18:02:23
Autor: JDX

Pewnie dlatego: http://wrower.pl/reportaz/rowera-czy-roweru,3382.html :-D
http://sjp.pwn.pl/slowniki/rower.html
http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/dopelniacz-rzeczownikow-niezywotnych;5785.html

Data: 2015-05-22 11:10:41
Autor: Pszemol
"JDX" <jdx@onet.pl> wrote in message news:555f530e$0$8373$65785112news.neostrada.pl...
On 2015-05-22 17:01, Pszemol wrote:
[...]

Bardzo ciekawe zabawy macie dzieciaki ;-)

Data: 2015-05-21 20:56:34
Autor: Wojtek Paszkowski

"atm" <_@vp.pl> wrote in message news:555dbc5f$0$27518$65785112news.neostrada.pl...

No piasty na maszynowych to spelnienie moich oczekiwan w tej kwestii :]
Koła kupuje, montuje i smigam. Zero obslugi.

No. Zwłaszcza gdy po paru godzinach jazdy w nieco większym syfie łożysko "maszynowe" sobie zbetonieje na amen - i rower staje się kompletnie unieruchomiony.

Fakt, serwis zazwyczaj w miarę prosty, ale "bezobsługowością" tego na pewno nazwać nie można.

pozdr

Data: 2015-05-21 13:16:22
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 21 maja 2015 20:56:44 UTC+2 użytkownik Wojtek Paszkowski napisał:

> [...]

No. Zwłaszcza gdy po paru godzinach jazdy w nieco większym syfie łożysko "maszynowe" sobie zbetonieje na amen - i rower staje się kompletnie unieruchomiony.

Czyli marketing naciska, aby poprawić konstrukcję, montując np.łożyska
z minimalną ilością smaru. Bo np.sworzni/tulei kółek w przerzutce Acera nie smarują wcale. Ponadto zrezygnowali z trzech zapadek w bębenku piasty,
a jedna z dwóch zapadek nie zazębiała się, bo była odwrócona, lub zapominają
włożyć z pięć/sześc kulek w ułożyskowaniu bębenku piasty. Takie małe przeoczenie. Jeszcze jedno, do w/w przerzutki nie można już kupić od tego
sezonu kółka napinającego 15T, przerzutki jeszcze są, ale pewnie do wyczerpania
zapasów, potem już będą tylko te najlepsze z kółkami 11 ząbków.
To są zaobserwowane nowości z tego roku.

Data: 2015-05-21 21:04:52
Autor: atm
[...]

od ok 10 lat mam nigdy nie konserwowane piasty Novatec, jakiejstam sredniej półki. Co 2-3 wyjazd to gwarantowane bloto, ktore czesto konczy sie myjka cisnieniowa. Kola wciaz sie kreca jak nowe.
Z mojego doswiadczenia to swietne rozwiazanie.

Data: 2015-05-22 14:45:10
Autor: cytawa
  atm pisze:

[...]

Bloto tak nie szkodzi. Bardziej czysta woda. Widzialem sporo popsutych lozysk maszynowych. Ale generalnie jest to jednak lepsze rozwiazanie. Nawiasem mowiac, mozna zaastosowac po lekkich przerobkach lozyska maszynowe w miejsce normalnych rowerowych lozysk.

Jan Cytawa

Data: 2015-05-22 10:00:54
Autor: qrt
Dnia Thu, 21 May 2015 20:56:34 +0200, Wojtek Paszkowski napisał(a):

[...]

teraz nie jedze w syfie i ogólnie jezdze znacznie mniej niż kiedyś ale
swego czasu ma piasta syfu doświadczyła naprawdę sporo i spoko działała do
dziś bez problemu.

Data: 2015-05-21 22:21:26
Autor: Pszemol
"Ignac" <smak870221@gmail.com> wrote in message news:7d095020-4783-40e8-8d02-17d50ffd7b25googlegroups.com...
Opór toczenia koła 29 rzeczywiście mniejszy, ale w jego napędzie masz korby
40x30x22T, a to jest mniej niż do 26"-44x32x22T, więc trwałość napędu spadnie.
[..]
najbardziej preferowany jest napęd z korbami 48-38-28, czyli rower typu cross.

Co te numerki znaczą? I jak się mają do trwałości?

Data: 2015-05-22 00:52:25
Autor: Ignac
W dniu piątek, 22 maja 2015 05:21:27 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:

> [...]
> najbardziej preferowany jest napęd z korbami 48-38-28, czyli rower typu > cross.

Co te numerki znaczą? I jak się mają do trwałości?

Te numerki oznaczają ilość zębów na poszczególnych tarczach mechanizmu
korbowego-tmk. Podczas jazdy między łańcuchem, a wspomnianymi zębami tmk i
zębami koronek kasety-kk powstaje tarcie. Jeżeli jest mniej zębów uczestniczących w przekazywaniu napędu, to tmk i kk zużywają się szybciej, bo tarcie rozkłada się na mniejszą ilość zębów, co oczywiście ma negatywny
wpływ na trwałość/żywotność całego napędu.
Dlatego najwięcej powinno się jeździć na największej tmk vs stosowne kk, (przełożenia muszą być dostosowane oczywiście do warunków drogowych/terenowych),
niemniej, to znakomicie przedłuża żywotność całego napędu.

Data: 2015-05-24 16:26:02
Autor: Pszemol
"Ignac" <smak870221@gmail.com> wrote in message news:c36aee19-0193-41af-a058-15ec533d6aa9googlegroups.com...
> [...]
> czyli rower typu cross.

Co te numerki znaczą? I jak się mają do trwałości?

Te numerki oznaczają ilość zębów na poszczególnych

Tak się zacząłem domyślać, ale wolałem się upewnić ;-)

[...]

W rowerze moim jest 21 kombinacji prędkości: z tyłu 7 zębatek, z przodu 3.
Z tyłu najmniejsza zębatka "7-ka" ma 13 zębów, największa "1-ka" jest duża:
aż 32 zęby. Przedostatnia, "2-ka" tuż przed tą największą, ma już tylko 24 zeby.
Napisy na niej jakie widzę wygniecione to SLICK SHIFT SYSTEM BY-DNP.
Wygląda na to że to to: http://www.dnp.com.tw Ktoś się orientuje ile to warte?

Z przodu natomiast mam 28, 38, i w największej 48 zębów.
Wygląda więc na to że zupełnie przez przypadek kupiłem coś,
co Ty Ignac nazywasz najbardziej preferowany rower z korbami cross :-)

Swoją drogą widzę, że zębatki już łapią trochę rdzę - czy to się daje
rozmontować czy nic z tego? Przód widzę wszystkie trzy są zanitowane
ale przynajmniej rdzy jeszcze nie ma, z tylu juz widze plamy:
http://voila.pl/uploads/vx9mcaozke

Data: 2015-05-24 22:23:24
Autor: Piotr Rogoza
[...]

A dlaczego wkładają taką korbę do większości rowerów MTB? Osobiście wolałby większa korbę. Chociaż przełożenia są na korzyść 29". --
piecia aka dracorp

Data: 2015-05-21 07:49:10
Autor: qrt
Dnia Thu, 21 May 2015 02:23:53 +0200, ZAQ napisał(a):

[...]

na pewno 26 jest zwinniejsze. 29 idzie jak przecinak z kolei choć to wcale
nie znaczy ze jest jakoś wyrażnie szybsze. Inne rowery, inaczej sie jezdzi - ciężko powiedzieć co jest lepsze. Mi sie podoba jedno i drugie :)

Data: 2015-05-21 08:28:46
Autor: Jan
Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?
Na takie trasy kupiłem crossowy rower. Lepsza pozycja. Jestem bardzo
zadowolony. Unibike Xenon.

Pozdrawiam,
Jan

Data: 2015-05-27 09:35:18
Autor: Greg
Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?
Zastanawiam się więc, czy nie warto olać inwestowania w nie tak nowy już
rower i przesiąść się na jakiegoś 29 calowca, co o nich  sądzicie, warto ?

jak będziesz wybierał 29;era zwroc uwage na odleglosc obudowy mocowania przedniej przerzutki od tylnego koła,
ostatnio oglądałem jeden egzamplarz krossa i byłem w szoku jak mało jest tam miejsca (nie było nawet jaśkowych trzech palców a i od dwóch ciężko mówić)

Data: 2015-05-27 08:18:54
Autor: Piotr Rogoza
Dnia Wed, 27 May 2015 09:35:18 +0200, Greg napisał(a):

[...]
A czemu to tak istotne?

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-05-27 11:28:21
Autor: Greg
Znowu 26' MTB czy warto juĹź 29' - jaki rower ?
A czemu to tak istotne?

troszkę błota i gliny na oponie i całość odkłada się na elemencie przerzutki
tak jak np. tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=mpggkeU2yIM

Data: 2015-05-27 09:56:35
Autor: Piotr Rogoza
Dnia Wed, 27 May 2015 11:28:21 +0200, Greg napisał(a):

troszkę błota i gliny na oponie i całość odkłada się na elemencie
przerzutki tak jak np. tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=mpggkeU2yIM
Ciekawe, dobrze wiedzieć. A apropos firmy Unibike, do dzisiaj nie dostałem odpowiedzi na mój email a minęło już kilka miesięcy :) Albo trafił do /dev/null albo został zlany.

--
piecia aka dracorp

Znowu 26' MTB czy warto już 29' - jaki rower ?