Znowu pytanie o lodówkę

Data: 2011-05-24 11:42:58
Autor: MM
Znowu pytanie o lodówkę
Dnia 24-05-2011 o 10:45:36 Agent <wprzyjemski@onet.ue> napisał(a):

Powracam do tematów letnich czyli klimatyzacja i lodówki :) Z lodówek  turystycznych dostępne są te tanie na ogniwo Peltiera i drogie  sprężarkowe. Mnie interesuje tania sprężarkowa :). Czy taka lodówka jak  ta  http://allegro.pl/lodowka-turystyczna-mpm-inox-kl-a-tani-kurie-i1620374616.html  będzie działała bezawaryjnie w samochodzie? Bo słyszałem że lodówki nie  lubią wstrząsów i nawet po przeprowadzce zaleca się odczekanie przed  uruchomieniem. Ceny lodówek sprężarkowych typowo turystycznych wbijają w  fotel - są droższe niż niektóre szafy dwudrzwiowe czyli lodowki domowe.

i do tego dokupić przetwornicę napięcia sinusoidalną (parę stówek też  poleci) co by zrobiła z 12V 230V

Data: 2011-05-24 14:12:14
Autor: Agent
Znowu pytanie o lodówkę

Użytkownik "MM" <kontogrupz@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:op.vvzbxwprpq3u2rtech...
[...]

Wole przetwornice za 150 zł niż lodówkę spręzarkowa typowo turystyczną za 1500-2500 zł. Przetwornica przyda mi sie do netbooka czy innych rzeczy.

Data: 2011-05-24 20:26:56
Autor: MM
Znowu pytanie o lodówkę
Dnia 24-05-2011 o 14:12:14 Agent <wprzyjemski@onet.ue> napisał(a):

Wole przetwornice za 150 zł niż lodówkę spręzarkowa typowo turystyczną  za 1500-2500 zł. Przetwornica przyda mi sie do netbooka czy innych  rzeczy.

ta lodówka jest na 230V, skąd weźmiesz w aucie 230? Wykorzystasz  przetwornice, tyle że te z modyfikowanym sinusem sie nie nadadzą, bo 90%  urządzeń tego typu nie będzie działać.
Trzeba kupić z pełnym, czystym jak to zwał sinusem. A koszt takiej to już  ok 500zł w zależności od mocy...

Data: 2011-05-25 07:16:41
Autor: Agent
Znowu pytanie o lodówkę

Użytkownik "MM" <kontogrupz@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:op.vvzz66mepq3u2rtech...
[...]

Na doborze przetwornicy właśnie się nie znam. Czemu nie będzie działać.

Data: 2011-05-25 11:40:52
Autor: MM
Znowu pytanie o lodówkę
Dnia 25-05-2011 o 07:16:41 Agent <wprzyjemski@onet.ue> napisał(a):

[...]

Ponieważ kształt napięcia wyjściowego jest nieodpowiedni (modyfikowany  sinus), w normalnej sieci masz przebieg sinusoidalny (tzw czysty sinus,  pełny sinus). Są przetwornice które mają taki kształt napięcia, ale one  nie kosztują 100, czy 200zł.

Data: 2011-05-25 11:52:34
Autor: Agent
Znowu pytanie o lodówkę

Użytkownik "MM" <kontogrupz@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:op.vv06ienppq3u2rtech...
[...]

To ja już wiedziałem. Znaczy domyślałem się że sinusoida jest poszarpana ale nie wiedziałem że urządzenia typu laptop czy lodówka nie będa na "takim prądzie" działać.

Data: 2011-05-25 13:07:02
Autor: marek
Znowu pytanie o lodówkę
To ja już wiedziałem. Znaczy domyślałem się że sinusoida jest poszarpana ale nie wiedziałem że urządzenia typu laptop czy lodówka nie będa na "takim prądzie" działać.

bo dzialaja. na mojej laptop dziala bez problemu. nie wiem jak lodowka. szlifeirka katowa i inne elektronarzedzia tez dzialaja.

Data: 2011-05-26 21:17:52
Autor: Karol Y
Znowu pytanie o lodówkę
To ja już wiedziałem. Znaczy domyślałem się że sinusoida jest poszarpana
ale nie wiedziałem że urządzenia typu laptop czy lodówka nie będa na
"takim prądzie" działać.

Mnie tak wszystko czego pobór nie przekracza 150W jak wypisano na przetwornicy działa. Choćby tam nawet prostokątny "prąd" wychodził.

--
Mateusz Bogusz

Data: 2011-05-29 12:03:10
Autor: BartekK
Znowu pytanie o lodówkę
W dniu 2011-05-25 11:52, Agent pisze:
To ja już wiedziałem. Znaczy domyślałem się że sinusoida jest poszarpana
ale nie wiedziałem że urządzenia typu laptop czy lodówka nie będa na
"takim prądzie" działać.
Laptop może działać bez większych problemów, jak nie ma aktywnego pfc w zasilaczu.
Szlifierka kątowa, wiertarka i inne narzędzia, które mają silnik komutatorowy - powinna działać bez problemu, najwyżej regulator obrotów może szaleć.
Lodówka i inne urządzenia z silnikiem indukcyjnym (np pompy wody) mają problem, bo wszystkie wyższe harmoniczne przebiegu "nie kręcą wirnikiem a go grzeją" - może dojść do przegrzania silnika, który z racji słabszej pierwszej harmonicznej (która realnie go napędza) będzie się kręcił słabiej=wolniej=z większym uslizgiem, czyli więcej się grzejąc (taki urok silników indukcyjnych), a w dodatku jeszcze grzać go będą prądy z wyższych harmonicznych. Pomijając wrażenia słuchowe, bo będzie burczeć i warczeć, będzie szybciej to zużywało wszystkie łożyska/ślizgi.
Im bardziej napięcie sinusoidalne, tym silnik indukcyjny działa bardziej "gładko"

--
| Bartłomiej Kuźniewski

Znowu pytanie o lodówkę