¯ó³te swiat³o

Data: 2012-08-08 07:34:26
Autor: jotmys
¯ó³te swiat³o
Czy jest jaka¶ norma/przepis, które ustalaj± czas trwania ¿ó³tego ¶wiat³a. Czasem mam w±tpliwo¶ci.

jotmys

Data: 2012-08-08 01:13:09
Autor: PJ
¯ó³te swiat³o
temat byl juz dyskutowany:

a w skrocie:
3s v = 50 km/h,
4s v = 60 km/h
5s v = 70 km/h

PS to sa wartosci obowiazujace w DE ale mozna je zweryfikowac przy
uzyciu kalkulatora drogi zatrzymania/hamowania

P.

Data: 2012-08-08 10:05:50
Autor: Myjk
¯ó³te swiat³o
Wed, 8 Aug 2012 07:34:26 +0000 (UTC), jotmys
Czy jest jakaś norma/przepis, które ustalają czas trwania żółtego światła. Czasem mam wątpliwości.

Owszem, jest to zapisane w DU Nr 220 Poz. 2181. Zal. 3 punkt 8.2. Wymagania
Formalne podpunkt b. Żółte światło przy zmianie z zielonego na czerwone
MUSI świecić się przez 3 sek. W drugą stronę 1 sek. Jeśli jest inaczej, trzeba to zgłosić, najlepiej do ZDM. Poprawiają,
przynajmniej w Wawie. Ostatnio zgłaszałem w zeszłym roku na skrzyżowaniu
Spacerowa/Sobieskiego. Było jakoś dziwnie, bo nie było korków jak zwykle.
:P Na początku nie wiedziałem dlaczego, za dwa dni się rozjaśniło, gdy o mało
nie potrącono tam pieszego. Żółte paliło się przez sekundę, i nie było
przerwy w nadaniu zielonego dla pieszych. Tj. zapalało się czerwone dla
pojazdów i w tym samym momencie bez zwłoki zapalało się zielone dla
pieszych. Jak się spotkał szybki i nieuważny pieszy oraz szybki kierowca
zaskoczony krótkim żółtym, to prawie doszło do nieszczęścia. Następnego
dnia po zgłoszeniu już było w porządku. Korek też był. :P

--
Pozdor Myjk

Data: 2012-08-08 10:35:04
Autor: RoMan Mandziejewicz
¯ó³te swiat³o
Hello Myjk,

Wednesday, August 8, 2012, 10:05:50 AM, you wrote:

Czy jest jaka¶ norma/przepis, które ustalaj± czas trwania ¿ó³tego ¶wiat³a.
Czasem mam w±tpliwo¶ci.
Owszem, jest to zapisane w DU Nr 220 Poz. 2181. Zal. 3 punkt 8.2. Wymagania
Formalne podpunkt b. ¯ó³te ¶wiat³o przy zmianie z zielonego na czerwone
MUSI ¶wieciæ siê przez 3 sek. W drug± stronê 1 sek.

No to niestety ale w "automatach" wy³apuj±cych nadmiern± prêdko¶æ
¶wieci siê znacznie krócej. Poni¿ej sekundy :(

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2012-08-08 19:43:55
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <17v3oplujwzbd$.dlg@myjk.org>
Myjk <myjkel@nospam.op.pl> wrote:
[...]

Co (1s) uwa¿am za czas nieco zbyt krótki, ¿eby _spokojnie_ przygotowaæ
siê do ruszenia. Przy takim czasie, gdy jest siê na "pole position",
trzeba non-stop byæ "w blokach startowych".

Jaki to problem, ¿eby czas ¿ó³tego przed zielonym wyd³u¿yæ? Uwa¿am, ¿e
przyczyni³oby siê to do up³ynnienia ruchu, nie nios±c przy okazji
efektów ubocznych (choæ sam± zmianê wprowadza³bym p³ynnie - stopniowo,
a nie nagle np. prze³±czenie z sekundy na dwie).

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-08 22:08:17
Autor: Shrek
¯ó³te swiat³o
On 2012-08-08 21:43, Jacek Politowski wrote:

Co (1s) uwa¿am za czas nieco zbyt krótki, ¿eby _spokojnie_ przygotowaæ
siê do ruszenia. Przy takim czasie, gdy jest siê na "pole position",
trzeba non-stop byæ "w blokach startowych".

Nie trzeba - wystarczy obserwowaæ co siê dzieje na skrzy¿owaniu - dobrym wyznacznikiem s± ¶wiat³a dla pieszych. A jak siê nie da, to nogê na sprzêg³o, wajchê na jedynkê i czekamy - w czym problem? Mnie ku... trafia zw³aszcza na bezkolizyjnych lewoskrêtach. 1,2,3 pierwszy samochód, 4,5,6 drugi, 7,8, trzeci, 9 czwarty, 10 pi±ty i szósty, 11 siódmy i osmy, 12 dziewi±ty, 13 dziesi±ty i jedenasty. Z tym ¿e w 9s ¶wiat³o zmienia siê na zó³te, a w 12 na czerwone. Efekt na zielonym jad± 4 na ¿ó³tym 6 i dwa na czerwonym. Co pokazuje, ¿e jednak potrafi± dynamicznie ruszyæ, tylko maj± to w dupie. Ile razy startuje z pole position i potem w lusterku widzê nastêpny samochód 50 metrow za mn±, a i 100 to nie rzadko¶æ.

Jaki to problem, ¿eby czas ¿ó³tego przed zielonym wyd³u¿yæ? Uwa¿am, ¿e
przyczyni³oby siê to do up³ynnienia ruchu, nie nios±c przy okazji
efektów ubocznych

Jasne - poza tym, ¿e w najprostszym skrzy¿owaniu bez cudów z bezkolizyjnymi skrêtami i cyklu 60sekund tracisz 4 sekundy - niby nic. ale 7% czasu, a to ju¿ nie ma³o. Przy bardziej skomplikowanym na bezkolizyjne skrêty stracisz ze 20%, a to ju¿ dramat.

Shrek.

Data: 2012-08-09 04:53:09
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <jvugvh$5i8$1@inews.gazeta.pl>
Shrek <user@domain.invalid> wrote:
On 2012-08-08 21:43, Jacek Politowski wrote:

[...]

Gdy znasz dane skrzy¿owanie i gdy ¶wiat³a dla pieszych cokolwiek
sensownego nadaj±.

Gdy jeste¶ w miejscu sobie nieznanym - to tylko jaka¶ wskazówka,
niekoniecznie konkretna. Do tego nie dzia³a np. gdy ¶wiat³a dla
pieszych s± uruchamiane przyciskiem i je¶li nie zostanie on wci¶niêty,
to w ogóle siê nie zapalaj±.

Generalnie to tylko substytut, bo trzeba sobie jako¶ radziæ... Nie
zawsze ma szansê zadzia³aæ.

Dlatego uwa¿am, ¿e wyd³u¿enie ¿ó³tego by³oby dobrym rozwi±zaniem.
(¶wiat³a z licznikiem te¿ daj± czas na spokojne przygotowanie siê, ale
w bardziej aktywnych konfiguracjach nie maj± zastosowania)

A jak siê nie da, to nogê na sprzêg³o, wajchê na jedynkê i czekamy - w czym problem?

A nie s± to w³a¶nie "bloki startowe"?

[...]

O jakich stratach piszesz? Mi chodzi o wyd³u¿enie "w dó³", czyli
wcze¶niejsze rozpoczêcie nadawania ¿ó³tego, a nie pó¼niejsz± zmianê na
zielone...

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-09 10:56:10
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
Osobnik posiadaj±cy mail sorry@nie.istnieje napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

A jak siê nie da, to nogê na sprzêg³o, wajchê na jedynkê i czekamy - w czym problem?

A nie s± to w³a¶nie "bloki startowe"?

a w czym ci to przeszkadza?

[...]

wyd³u¿enie w dó³?
czyli w momencie kiedy dla poprzecznych jest jeszcze zo³te, ma siê ju¿ w³±czyæ ¿ó³te dla mnie?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")

Data: 2012-08-09 14:24:16
Autor: R2r
Żółte swiatło
W dniu 2012-08-09 12:56, Budzik pisze:
Osobnik posiadający mail sorry@nie.istnieje napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

O jakich stratach piszesz? Mi chodzi o wydłużenie "w dół", czyli
wcześniejsze rozpoczęcie nadawania żółtego, a nie późniejszą zmianę na
zielone...

wydłużenie w dół?
czyli w momencie kiedy dla poprzecznych jest jeszcze zołte, ma się już
włączyć żółte dla mnie?

No, ja dziękuję za takie "usprawnienie". ;-)

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2012-08-09 14:41:43
Autor: Myjk
Żółte swiatło
Thu, 09 Aug 2012 14:24:16 +0200, R2r
czyli w momencie kiedy dla poprzecznych jest jeszcze zołte, ma się już
włączyć żółte dla mnie?

No, ja dziękuję za takie "usprawnienie". ;-)

Nie chcę Cię martwić, ale w niektórych miejscach tak jest. ;P
Cykle w zależności od kolizyjności także reguluje DU...

--
Pozdor Myjk

Data: 2012-08-09 13:56:12
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
Osobnik posiadaj±cy mail myjkel@nospam.op.pl napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

Thu, 09 Aug 2012 14:24:16 +0200, R2r
czyli w momencie kiedy dla poprzecznych jest jeszcze zo³te, ma siê ju¿
w³±czyæ ¿ó³te dla mnie?

No, ja dziêkujê za takie "usprawnienie". ;-)

Nie chcê Ciê martwiæ, ale w niektórych miejscach tak jest. ;P
Cykle w zale¿no¶ci od kolizyjno¶ci tak¿e reguluje DU...

o ile nie s± to jakie¶ skrzy¿owania z bardzo d³ugim dystansem miêdzy swiat³ami a skrzy¿owaniem pasów ruchu to by³oby to dziwne i wskazywa³o raczej na jaki¶ b³±d.

Co to jest DU...?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"B³±d ³atwiej mo¿na dostrzec ni¿ prawdê,
bo b³±d le¿y na wierzchu, a prawda w g³êbi"

Data: 2012-08-09 16:50:44
Autor: R2r
Żółte swiatło
W dniu 2012-08-09 15:56, Budzik pisze:

Co to jest DU...?

Dziennik Ustaw? Powinien być skrót Dz.U. ale nie czepiajmy się. ;-)

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2012-08-09 18:24:44
Autor: Myjk
Żółte swiatło
Thu, 09 Aug 2012 16:50:44 +0200, R2r
W dniu 2012-08-09 15:56, Budzik pisze:
o ile nie są to jakieś skrzyżowania z bardzo długim dystansem między swiatłami a skrzyżowaniem pasów ruchu to byłoby to dziwne i wskazywało raczej na jakiś błąd.

No ale kluczowe jest tutaj "w niektórych miejscach". W niektórych czyli tylko w takich spełniających pewne dodatkowe warunki. Pomysł zgłoszony przez Jacka był bezwarunkowy a to już IMHO nie byłoby zbyt bezpieczne.

Naturalnie. Myślałem, że dasz się złapać. ;)

Co to jest DU...?
Dziennik Ustaw? Powinien być skrót Dz.U. ale nie czepiajmy się. ;-)

WÅ‚aÅ›nie. ;) BÄ™dÄ™ o tym pamiÄ™tać. Aczkolwiek wpisujÄ…c w gógla "DU Nr 220 Poz. 2181" wywala wÅ‚aÅ›ciwe źródÅ‚o. MÄ…dry ten gógiel.  :>

--
Pozdor Myjk

Data: 2012-08-09 23:56:14
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
Osobnik posiadaj±cy mail bezspamux@arvox.pl napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

Co to jest DU...?

Dziennik Ustaw? Powinien byæ skrót Dz.U. ale nie czepiajmy siê. ;-)

nie czepia³em siê... o ja g³upia dupa :)

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
Akt urodzenia kobiety jest zawsze starszy od niej

Data: 2012-08-09 15:59:45
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <09082012.7A2BC726@budzik61.poznan.pl>
Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

czyli w momencie kiedy dla poprzecznych jest jeszcze zo³te, ma siê ju¿ w³±czyæ ¿ó³te dla mnie?

A dlaczego nie?

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-09 23:56:13
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
[...]

powa¿nie pytasz?
Rozumiem, ¿e chcesz do¶c drastycznie nauczyæ kierowców nie wykorzystywaæ zo³tego swiat³a do przejechana przez skrzyzowanie... --
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
Zbyt kocham moje szaleñstwa, by nie przera¿a³a mnie my¶l,
¿e kto¶ wbrew woli próbowa³ bêdzie mnie leczyæ

Data: 2012-08-10 04:41:34
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <10082012.1DB89F3C@budzik61.poznan.pl>
Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

Rozumiem, ¿e chcesz do¶c drastycznie nauczyæ kierowców nie wykorzystywaæ zo³tego swiat³a do przejechana przez skrzyzowanie...

¬le rozumiesz. Nie drastycznie. Czyta³e¶ jaki sposób wprowadzenia
sugerujê?

Sygna³ czerwony+¿ó³ty oznacza _dok³adnie to samo_ co czerwony, z
punktu widzenia mo¿liwo¶ci wjazdu na skrzy¿owanie. Zakaz wjazdu.

A jaki jest cel tego ¿ó³tego?

I co zrobiæ, ¿eby faktycznie spe³nia³ on swoje zadanie i nie trzeba
by³o go "wyd³u¿aæ" ¶ledz±c inne ¶wiat³a (zamiast móc skupiæ siê na
tym, co faktycznie istotnego dzieje siê dooko³a)?

Zwracaj±c uwagê w szczególno¶ci na to, ¿e nie ka¿dy kierowca jest
mistrzem-praktykiem, z milionami kilometrów na koncie. Do tego nie
wszêdzie s± jednakowe warunki. Np. czasem trzeba ruszyæ z rêcznego, a
z sekundowego ¿ó³tego po³owê zjada czas reakcji (który bardzo
chêtnie jest podawany przy "analizach" hamowania, a tu nagle o nim
jakby zapomnieli¶cie).

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-10 19:56:13
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
[...]

taaa. ale problem polega na tym, ze jak zaprogramujesz skrzyzowanie pamietaj±c o np. pol sekundowym opo¼nieniu przy ruszaniu pod górkê, to nagle sie zdziwisz jak ktos wjedzie p³ynnie, bo nie musia³ ruszac, tylko akurat trafi³ na w³±czaj±ce siê zielone...

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz
ssaæ i ssaæ... raz szybciej, raz wolniej. Tak w³a¶nie je siê raki.

Data: 2012-08-10 23:39:41
Autor: Gotfryd Smolik news
¯ó³te swiat³o
On Fri, 10 Aug 2012, Budzik wrote:

[...]

  Przecie¿ wyra¿nie zaznaczy³, ¿e "zak³adka" dotyczy wy³±cznie
¶wiat³a zó³tego na jednym kierunku i ¿ó³tego plus czerwone na drugim.
  Wyci±³e¶ :]
  Nie ma mowy o "zak³adce" na zielonym, w tym zielonym na jednym
i ¿ó³tym na drugim.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-08-10 22:29:00
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
Osobnik posiadaj±cy mail smolik@stanpol.com.pl napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

[...]

no i?
Z jednej strony kto¶ wjezdza na wczesnym zielonym :) czyli zo³tym bo ³adnie trafi³.
Z drugiej ktos na pó¼nym zo³tym czyli zoltym + czerwonym bo jeszcze zdarzy.

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
Argumentowi "Bo nie!" przeciwstawiam
kontrargument "Bo tak!".   Tomasz 'tsca' Sienicki

Data: 2012-08-11 13:22:07
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <11082012.2A4FC1C1@budzik61.poznan.pl>
Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

Z jednej strony kto¶ wjezdza na wczesnym zielonym :) czyli zo³tym bo ³adnie trafi³.

Ci±gle zapominasz, ¿e czerwone (w tym tak¿e czerwone+¿ó³te) oznacza
_zakaz wjazdu_? To mo¿e tak¿e czerwone nale¿y zlikwidowaæ, bo przecie¿
kto¶ mo¿e je zignorowaæ i wypadek gotowy...

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-11 15:56:05
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
[...]

nie, nie zapominam. Ci±gle zapominasz, ¿e swiat nie jest idealny, czasami jedziesz na tyle szybko, ze jak ci siê w³±czy zó³te to i tak przejezdzasz?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
Jacoj: ...istniej± na ¶wiecie ludzie, którzy potrafi± zepsuæ stalow± kulê...
Pszemol: No to jest nas dwu...

Data: 2012-08-11 16:59:06
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <11082012.19D5D6EF@budzik61.poznan.pl>
Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

Ci±gle zapominasz, ¿e swiat nie jest idealny, czasami jedziesz na tyle szybko, ze jak ci siê w³±czy zó³te to i tak przejezdzasz?

Przypominam, ¿e mowa jest o kombinacji czerwone+¿ó³te...

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-13 12:56:04
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
[...]

która mia³aby siê w³±czyc zaraz po zielonym.
To czym siê rózni od samego zó³tego? Efekt psychologiczny? --

Data: 2012-08-13 14:45:39
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <13082012.65BD0410@budzik61.poznan.pl>
[...]

Nie.

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-18 02:01:21
Autor: Gotfryd Smolik news
¯ó³te swiat³o
On Mon, 13 Aug 2012, Budzik wrote:

Osobnik posiadaj±cy mail sorry@nie.istnieje napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

Ci±gle zapominasz, ¿e swiat nie jest idealny, czasami jedziesz na tyle
szybko, ze jak ci siê w³±czy zó³te to i tak przejezdzasz?

  Jedziesz na tyle szybko prosto na czerwone ¶wiat³o i nie
masz zamiaru hamowaæ?

Przypominam, ¿e mowa jest o kombinacji czerwone+¿ó³te...

która mia³aby siê w³±czyc zaraz po zielonym.

  Nie mia³a i nie mia³aby "po". W³±cza siê *przed* zielonym.
  I nie "mia³a", a taki stan jest w przepisie, par.95.1.4 rozporz±dzenia
z 31. lipca 2002. Stan aktualny!

To czym siê rózni od samego zó³tego?

  Kolejno¶ci±.

Efekt psychologiczny?

  Nie.
  ICMPTZ?
  ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-08-09 12:26:02
Autor: R2r
Żółte swiatło
On 2012-08-08 21:43, Jacek Politowski wrote:

Co (1s) uważam za czas nieco zbyt krótki, żeby _spokojnie_ przygotować
siÄ™ do ruszenia. Przy takim czasie, gdy jest siÄ™ na "pole position",
trzeba non-stop być "w blokach startowych".

Nie trzeba - wystarczy obserwować co się dzieje na skrzyżowaniu - dobrym
wyznacznikiem są światła dla pieszych.

Gdy znasz dane skrzyżowanie i gdy światła dla pieszych cokolwiek
sensownego nadajÄ….

Gdy jesteś w miejscu sobie nieznanym - to tylko jakaś wskazówka,
niekoniecznie konkretna.
Jak dla mnie wystarczająca aby się mimo wszystko przygotować.

Do tego nie działa np. gdy światła dla
pieszych są uruchamiane przyciskiem i jeśli nie zostanie on wciśnięty,
to w ogóle się nie zapalają.
Ale światła dla pieszych to nie jedyny znak, który moze zapowiadać zmianę świateł.
Niestety wśród naszych kierowców zdarzają się (i to nierzadko) indywidua, dla których zmiana świateł jest zaskoczeniem mimo nawet wyświetlanego sekundnika pokazującego czas pozostały do zmiany. Niestety jak kogoś myślenie boli to taki jest efekt jak to napisał kolega Shrek.

Generalnie to tylko substytut, bo trzeba sobie jakoś radzić... Nie
zawsze ma szansę zadziałać.

Ale nawet jakby miał nie zadziałać bo jeszcze coś w międzyczasie ma się zdarzyć, to można mimo wszystko się przygotować, prawda?

O jakich stratach piszesz? Mi chodzi o wydłużenie "w dół", czyli
wcześniejsze rozpoczęcie nadawania żółtego, a nie późniejszą zmianę na
zielone...

No tak... "mój wujek ma jedną rękę krótszą, ale za to druga ma dłuższą" :D

--
Pozdrawiam. Artur.

Data: 2012-08-09 17:53:21
Autor: Shrek
¯ó³te swiat³o
On 2012-08-09 06:53, Jacek Politowski wrote:

Nie trzeba - wystarczy obserwowaæ co siê dzieje na skrzy¿owaniu - dobrym
wyznacznikiem s± ¶wiat³a dla pieszych.

Gdy znasz dane skrzy¿owanie i gdy ¶wiat³a dla pieszych cokolwiek
sensownego nadaj±.

Czyli w zdecydowaniej wiêkszo¶ci przypadków.

Gdy jeste¶ w miejscu sobie nieznanym - to tylko jaka¶ wskazówka,
niekoniecznie konkretna.

Zawsze jaka¶.

Do tego nie dzia³a np. gdy ¶wiat³a dla
pieszych s± uruchamiane przyciskiem i je¶li nie zostanie on wci¶niêty,
to w ogóle siê nie zapalaj±.

No to jak piesi maj± czerwone i nie jeste¶ w stanie nic wykumaæ to sprzêg³o, jedynka i czekasz.

Generalnie to tylko substytut, bo trzeba sobie jako¶ radziæ... Nie
zawsze ma szansê zadzia³aæ.

Ale zwykle tak.

A jak siê nie da, to nogê na
sprzêg³o, wajchê na jedynkê i czekamy - w czym problem?

A nie s± to w³a¶nie "bloki startowe"?

S±, ale w czym problem?

[...]

A, chyba, ¿e tak. No wiêc ¶rednio, bo musia³by¶ mieæ równocze¶nie ¿ó³te na kolizyjnych kierunkach. Chyba nie muszê mówiæ jakie ma to wady?

Shrek.

Data: 2012-08-10 04:50:36
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <k00mdf$hg2$1@inews.gazeta.pl>
On 2012-08-09 06:53, Jacek Politowski wrote:

[...]

Je¶li je¼dzisz ci±gle po tej samej trasie. Niektórzy maj± inaczej.
Wtedy ju¿ nie w wiêkszo¶ci.

Gdy jeste¶ w miejscu sobie nieznanym - to tylko jaka¶ wskazówka,
niekoniecznie konkretna.

Zawsze jaka¶.

A ¿ó³te by³oby jeszcze lepsze...

[...]

A na kursie nie uczyli, ¿e nie stoi siê na biegu i sprzêgle? Co
najmniej z dwóch wzglêdów:
1. niszczy to sprzêg³o
2. jest niebezpieczne, bo gdy kto¶ wjedzie Ci w baga¿nik, to odruchowo
pu¶cisz sprzêg³o i masz szansê pojechaæ do przodu

Generalnie to tylko substytut, bo trzeba sobie jako¶ radziæ... Nie
zawsze ma szansê zadzia³aæ.

Ale zwykle tak.

Ale zawsze to tylko substytut...

A jak siê nie da, to nogê na
sprzêg³o, wajchê na jedynkê i czekamy - w czym problem?

A nie s± to w³a¶nie "bloki startowe"?

S±, ale w czym problem?

Ju¿ pisa³em. Do tego dochodzi fakt, ¿e w "blokach startowych" nie
skupiasz siê na rzeczywistej sytuacji dooko³a, tylko sygna³ach
zapowiadaj±cych zielone. £atwiejsze do zauwa¿enia ¿ó³te (czyli
d³u¿sze) pozwala lepiej obserwowaæ otaczaj±c± sytuacjê. Ca³±.

Mo¿e nie musisz, ale powiniene¶. :->

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-10 07:13:21
Autor: Shrek
¯ó³te swiat³o
On 2012-08-10 06:50, Jacek Politowski wrote:

Gdy znasz dane skrzy¿owanie i gdy ¶wiat³a dla pieszych cokolwiek
sensownego nadaj±.

Czyli w zdecydowaniej wiêkszo¶ci przypadków.

Je¶li je¼dzisz ci±gle po tej samej trasie.

Czyli zdecydowana wiêkszo¶æ.

Gdy jeste¶ w miejscu sobie nieznanym - to tylko jaka¶ wskazówka,
niekoniecznie konkretna.

Zawsze jaka¶.

A ¿ó³te by³oby jeszcze lepsze...

By³oby gorsze, bo zjada czas cykli. Pomys³, ¿eby zó³te by³o na dwóch kolizyjnych kierunkach jednocze¶nie jest absurdalny.

A na kursie nie uczyli, ¿e nie stoi siê na biegu i sprzêgle? Co
najmniej z dwóch wzglêdów:
1. niszczy to sprzêg³o

No i? Powa¿nie? Jak bardzo? Teraz rozumiem, czemu ludzie ruszaj± ze ¶wiate³ jak pizdy - niszczy siê sprzêg³o, opony, paliwo zu¿ywa...

2. jest niebezpieczne, bo gdy kto¶ wjedzie Ci w baga¿nik, to odruchowo
pu¶cisz sprzêg³o i masz szansê pojechaæ do przodu

Niem mam 400 konnego disla. Jak puszcze sprzêg³o, to mi silnik ga¶nie i nigdzie nie jadê.

[...]

Ty to naprawdê masz problemy.

[...]

W skrócie - BUM.

Shrek.

Data: 2012-08-10 05:22:03
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <k0259f$lfe$1@inews.gazeta.pl>
[...]

W skrócie - dlaczego?

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-10 07:48:45
Autor: Shrek
¯ó³te swiat³o
On 2012-08-10 07:22, Jacek Politowski wrote:
[...]

Poniewa¿ wszyscy wiedz±, ¿e na ¿ó³tym jeszcze mo¿na / ju¿ mo¿na.

Shrek

Data: 2012-08-10 15:28:14
Autor: Jacek Politowski
Żółte swiatło
In article <k027bp$f3a$1@inews.gazeta.pl>
Shrek <user@domain.invalid> wrote:

Poniewa¿ wszyscy wiedz±, ¿e na ¿ó³tym jeszcze mo¿na / ju¿ mo¿na.

Co, je¶li jest prawd±, tylko potwierdza ¿e czerwone+¿ó³te w obecnym
kszta³cie nie pe³ni ¿adnej funkcji (a ju¿ na pewno nie oczekiwan±).

Jednak prawdê mówi±c tych co uwa¿aj±, ¿e "ju¿ mo¿na" widujê chyba
mniej ni¿ tych, co uwa¿aj±, ¿e na _czerwonym_ "jeszcze mo¿na".

--
Jacek Politowski

Data: 2012-08-10 20:20:58
Autor: John Ko³alsky
¯ó³te swiat³o

U¿ytkownik "Jacek Politowski" <sorry@nie.istnieje>

[...]

Jak zielone ¶wieci siê krócej ni¿ trwa opró¿nienie skrzy¿owania to zawsze tak bêdzie. Po prostu nikt nie chce czekaæ po kilka razy na czerwonym. Jest to zreszt± ta sama kwestia, znaczy tych ruszañ wiêcej wychodzi, wiêc wiêksze straty p³ynno¶ci s±. Kwestia czy siê wje¿d¿a komu¶ przed maskê czy tam pieszego pogania na pasach. Jak nie to przecie¿ problemu nie ma.

Data: 2012-08-10 20:17:11
Autor: John Ko³alsky
¯ó³te swiat³o

U¿ytkownik "Shrek" <user@domain.invalid>

[...]

Czy ja wiem ... zmienili ostatnio ¶wiat³a na ¿ó³te migaj±ce na jednym skrzy¿owani i tak sobie z powodzeniem migaj± od tygodnia czy dwóch.

Data: 2012-08-10 19:56:10
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
[...]

nie wierze...
mnie uczyli aby kontrolowaæ wsteczne lusterko, aby w razie potrzeby, widz±c, ¿e ten z ty³u nie wyhamuje ruszyæ do przodu i unikn±æ zderzenia.

Pierdo³ów o zu¿ywaniu siê sprzeg³a na szczê¶cie nikt nie opowiada³...

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."
Frank Herbert

Data: 2012-08-10 22:26:53
Autor: John Ko³alsky
¯ó³te swiat³o

U¿ytkownik "Budzik" <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

[...]

Na tego co przed Tob± ???

Pierdo³ów o zu¿ywaniu siê sprzeg³a na szczê¶cie nikt nie opowiada³...

£o¿yska sprzêg³a.

Data: 2012-08-10 22:29:02
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
Osobnik posiadaj±cy mail john@kowal.invalid napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

[...]

tak, zawsze kto¶ stoi przede mn±...
Zreszt± najwa¿niejsze jest to, ¿e bycie gotowym do ruszenia nie stanowi niebezpieczenstwa.

Pierdo³ów o zu¿ywaniu siê sprzeg³a na szczê¶cie nikt nie opowiada³...

£o¿yska sprzêg³a.
no te¿ mówie, ze pierdó³ mi nie opowiadano...

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
Chyba mam zdolno¶ci prekognicyjne - wczoraj rano, wyjmuj±c resztki
mizernej pensji z bankomatu, powiedzia³em do siebie: "Chyba siê ur¿nê".
No i proszê!

Data: 2012-08-10 22:49:47
Autor: Shrek
¯ó³te swiat³o
On 2012-08-10 22:26, John Ko³alsky wrote:

Pierdo³ów o zu¿ywaniu siê sprzeg³a na szczê¶cie nikt nie opowiada³...

£o¿yska sprzêg³a.

Zuzywaj± siê jak przy normalniej je¼dzie?

Shrek.

Data: 2012-08-10 23:18:47
Autor: John Ko³alsky
¯ó³te swiat³o

U¿ytkownik "Shrek" <user@domain.invalid>

Pierdo³ów o zu¿ywaniu siê sprzeg³a na szczê¶cie nikt nie opowiada³...

£o¿yska sprzêg³a.

Zuzywaj± siê jak przy normalniej je¼dzie?

No w³a¶nie nie. Pewnie teraz trochê inaczej jest, ale kiedy¶ mia³o to znaczenie.

Data: 2012-08-11 07:50:39
Autor: Shrek
¯ó³te swiat³o
On 2012-08-10 23:18, John Ko³alsky wrote:

[...]

A niby od czego siê konkretnie zu¿ywaj±?

Shrek.

Data: 2012-08-09 00:11:20
Autor: anacron
¯ó³te swiat³o
W dniu 2012-08-08 21:43, Jacek Politowski pisze:
[...]

Generalnie wyd³u¿yæ wszystkie czasy, w Japonii zmiana ¶wiate³ trwa 60-90s, miedzy zielone ponad 10s, pomarañczowe widzia³em raczej w okolicach 3-5s. I co? Jako¶ p³ynniejszy ruch jest i prawie nie ma korków.

--
anacron

Data: 2012-08-09 09:06:17
Autor: Tomasz Pyra
¯ó³te swiat³o
On Thu, 09 Aug 2012 00:11:20 +0200, anacron wrote:

[...]

To ma sens w sytuacji kiedy czas ¶wiecenia pomarañczowego jest ¶ci¶le
okre¶lony i wszêdzie taki sam.
Do tego kierowcy musz± ruszaæ na zielonym, a nie na wczesnym pomarañczowym
:)

Data: 2012-08-09 09:56:10
Autor: Budzik
¯ó³te swiat³o
[...]

Wymagania Formalne podpunkt b. ¯ó³te ¶wiat³o przy zmianie z zielonego
[...]

no tak... a ja siê potem dziwie... stoi przede mn±, bryka wypasiona i dlaczego on nie jedzie...
a teraz ju¿ wiem - czeka na zó³te, ¿eby przygotowaæ siê do ruszenia...
brawo...
A takie oczywiste wyznaczniki, ¿e zaraz bedzie twoja kolej jak ruch poprzeczny, swiat³a dla pieszych itp nie wystarcz±?
Co ci szkodzi wrzucic jedynkê wcze¶niej i byæ gotowym kilkanascie sekund d³u¿ej?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Obelgi to argumenty tych, którzy nie maj± argumentów"
Jan Jakub Rousseau

Data: 2012-08-09 11:58:32
Autor: Myjk
Żółte swiatło
08 Aug 2012 19:43:55 GMT, Jacek Politowski
Co (1s) uważam za czas nieco zbyt krótki, żeby _spokojnie_ przygotować
siÄ™ do ruszenia. Przy takim czasie, gdy jest siÄ™ na "pole position",
trzeba non-stop być "w blokach startowych".

Sekunda na wciśnięcie sprzęgła i wrzucenie biegu to zbyt krótki czas? :/
Się potem dziwić, że zamiast 20 aut ze skrzyżowania zjeżdża 8.

--
Pozdor Myjk

Data: 2012-08-08 23:52:07
Autor: anacron
¯ó³te swiat³o
W dniu 2012-08-08 09:34,  jotmys pisze:
Czy jest jaka¶ norma/przepis, które ustalaj± czas trwania ¿ó³tego ¶wiat³a.
Czasem mam w±tpliwo¶ci.

W która stronê? Czerwone, zielone co najmniej 5s, zó³te 3s lub 1s w zale¿no¶ci czy po zielonym, czy czerwonym Czêsto nie jest to zachowane. Widujê pomarañczowe krótsze ni¿ 1s. Widuje czerwone krótsze ni¿ 1s. Zielone widzia³em 2s. Zg³aszam i nic z tym nie robi±.

--
anacron

Data: 2012-08-09 00:02:09
Autor: WildS
Żółte swiatło
On 2012-08-08, anacron <anacron@anacron.pl> wrote:
Czy jest jakaś norma/przepis, które ustalają czas trwania żółtego światła.
Czasem mam wątpliwości.
W która stronę? Czerwone, zielone co najmniej 5s, zółte 3s lub 1s w zależności czy po zielonym, czy czerwonym Często nie jest to zachowane. Widuję pomarańczowe krótsze niż 1s. Widuje czerwone krótsze niż 1s. Zielone widziałem 2s. Zgłaszam i nic z tym nie robią.

Hmm.. W niektorych miastach sa swiatla, ktore sa sprzezone z radarem i
jak tylko wykryja, ze ktos jedzie wiecej niz dozwolone to walÄ… czerwone
poprzedzone błyskawicznym żółtym < 1s.

Zmora, zwłaszcza nocą albo jak sie popsują ;)

--
WildS

Data: 2012-08-09 10:50:46
Autor: jotmys
¯ó³te swiat³o
Podziêkowania za wyczerpuj±c± informacjê.

Data: 2012-08-10 23:36:52
Autor: Marcin Jan
¯ó³te swiat³o
W dniu 2012-08-08 09:34,  jotmys pisze:
Czy jest jaka¶ norma/przepis, które ustalaj± czas trwania ¿ó³tego ¶wiat³a.
Czasem mam w±tpliwo¶ci.

jotmys

  a piêta siê czasy jak to najpierw zielone by³o migaj±ce a dopiero potem wskakiwa³o ¿ó³te.

¯ó³te swiat³o