Został wycięty, bo był Polakiem patriotą

Data: 2014-07-19 22:21:33
Autor: Pitek Antropulus Rektus
Został wycięty, bo był Polakiem patriotą
''Hubal'': Ryszard Filipski skończył 80 lat

Kochany i znienawidzony. Polski Clint Eastwood

"Okropny człowiek, ale wspaniały aktor" - tak podsumowała go kiedyś Hanna Krall.

http://film.wp.pl/idGallery,14637,idPhoto,394935,galeria.html

W wielu relacjach z tamtego okresu przewija się opinia, że w środowisku Filipskiego po prostu się bano. Silna pozycja aktora potwierdziła się, kiedy pod koniec lat 60. otworzył pierwszy prywatny teatr w PRL-u, krakowski Eref-66.

Brandys pisze, że posłannictwo polityczne aktora ujawniło się po wydarzeniach marca 1968 roku na fali moczarowskiej nagonki. Filipski skupił wokół siebie aktorów "uchodzących za szowinistów i zoologicznych  antysemitów", którzy nie ukrywali swoich prokomunistycznych sympatii.

- Z zasady nie jestem przeciwny jakiemukolwiek człowiekowi z powodu jego przynależności narodowej, bo uważam taki pogląd za głupi, nie pozwala mi na to także moja religia, albowiem katolicyzm w swej istocie zobowiązuje do otwarcia się na zewnątrz, na każdego człowieka. To jednak nie zwalnia mnie od dawania świadectwa prawdzie: jeśli ktoś będzie twierdził, że stalinowską bezpieką rządzili aborygeni, to temu zaprzeczę - wyznał po latach, odpowiadając na zarzuty o swój antysemityzm.

Data: 2014-07-20 07:21:29
Autor: Mark Woydak

Użytkownik "Pitek Antropulus Rektus" <pitek_antropulus_rektus@gmail.com> napisał w wiadomości news:lqek0d$gq9$1speranza.aioe.org...
''Hubal'': Ryszard Filipski skończył 80 lat

Ile ci płacą za te prokremlowskie teksty?

MW

Został wycięty, bo był Polakiem patriotą