Zrzeczenie się dziedziczenia

Data: 2018-05-17 10:43:22
Autor: Kris
Zrzeczenie się dziedziczenia
Teściowa miała brata który za  zycia brał sobie kredyty gdzie popadło
Teściowa jako siostra za jego życia i za jego zgodą oczywiście notarialnie zrzekła się dziedziczenia.
Człowiek zmarł i teraz jeden z banków pewnie wystąpił o ustalenie spadkobierców
Teściowa dostarczyła do sądu akt notarialny zrzeczenia się dziedziczenie i po kilku tygodniach dostała z sądu pismo o treści mniej więcej takiej:

"Sąd wzywa w terminie 14 dni do wskazania czy posiada Pani dziedzi, a jeśłi tak to sąd zobowiązuje do podania ich imion, nazwisk i adresów a także wskazania czy Pani dzieci skąłdały oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadu po zmarłym..."

Wg mnie zrzeczenia się dziedziczenia obejmuje również zstępnych zrzekającego się więc po kiego sądowi namiary na dzieci i informacja czy przyjeły lub odrzucały spadek skoro nie byli spadkobiorcami

Data: 2018-05-17 19:58:29
Autor: Stokrotka
[...]

Sąd jest na smyczy banku,
a bank szuka naiwnego do spłaty długu.
Nie znam prawa spadkowego.
Nie wiem czy teściowa ma obowiązek odpowiadania na takie pismo, czy może sąd narusza prawo,
ale na pewno teściowa nie musi znać adresu dzieci, a często także nazwiska.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

Data: 2018-05-19 20:49:40
Autor: P.B.
Zrzeczenie się dziedziczenia
Dnia Thu, 17 May 2018 19:58:29 +0200, Stokrotka napisał(a):

Nie znam prawa spadkowego.

I na tym możemy zakończyć Twoje wywody.

--
Pozdrawiam,
Przemek

Data: 2018-05-17 20:03:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-17 o 19:43, Kris pisze:
Wg mnie zrzeczenia się dziedziczenia obejmuje również zstępnych zrzekającego

Nie, zrzeczenie się powoduje to, że zrzekający jest traktowany tak jakby nie dożył otwarcia spadku. Zatem w niektórych sytuacjach spadek przechodzi na zstępnych zrzekającego się lub na innych członków rodziny. Szczegóły w kc.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 11:08:38
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 20:03:23 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
> [...]

Nie, zrzeczenie się powoduje to, że zrzekający jest traktowany tak jakby nie dożył otwarcia spadku. Zatem w niektórych sytuacjach spadek przechodzi na zstępnych zrzekającego się lub na innych członków rodziny.
Czyli jak siostra zrzekła się dziedziczenia po bracie to jej dzieci dziedziczą?

Data: 2018-05-17 11:44:55
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 20:17:33 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> Czyli jak siostra zrzekła się dziedziczenia po bracie to jej dzieci dziedziczą?

Tak.
Od którego momentu wówczas liczy sie półroczny termin na odrzucenie spadku przez dzieci siostry

Data: 2018-05-17 20:56:53
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-17 o 20:44, Kris pisze:
[...]

Od daty dowiedzenia się przez nich o swoim spadkobraniu, przy czym podejrzewam, że w takim przypadku dotyczy to ich opiekunów ustawowych. Czyli do dnia śmierci, bo od tego dnia siostra wie, że dzieci dziedziczą.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 12:07:22
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 20:56:54 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> [...]

Od daty dowiedzenia się przez nich o swoim spadkobraniu, przy czym podejrzewam, że w takim przypadku dotyczy to ich opiekunów ustawowych. Czyli do dnia śmierci, bo od tego dnia siostra wie, że dzieci dziedziczą.

Dzieci siostry sa pelnoletnie i teoretycznie że dziedziczą(bo mama się zrzekła dziedziczenia) nie musiały wiedzieć juz w dniu smierci brata mamy

Data: 2018-05-17 21:45:07
Autor: Robert Tomasik
W dniu 17-05-18 o 21:07, Kris pisze:

[...]

Jeśli nie ma dowodu na to, że o decyzji mamy wiedziały, no to można
uznać, ę dalej nie wiedzą.

Data: 2018-05-17 20:25:27
Autor: Robert Tomasik
W dniu 17-05-18 o 20:17, Liwiusz pisze:

[...]

Przy czym na szczęście pod pewnego momentu z dobrodziejstwem inwentarza
no i termin odrzucenia spadku biegnie od pełnoletniości.

Data: 2018-05-17 20:29:00
Autor: Liwiusz
Zrzeczenie się dziedziczenia
no i termin odrzucenia spadku biegnie od pełnoletniości.

Podstawa prawna?

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 21:45:43
Autor: Robert Tomasik
W dniu 17-05-18 o 20:29, Liwiusz pisze:
no i termin odrzucenia spadku biegnie od pełnoletniości.

Podstawa prawna?

Porypało mi się. Sąd rodzinny musi spadek odrzucić ewentualnie.

Data: 2018-05-18 08:33:18
Autor: J.F.
Dnia Thu, 17 May 2018 20:25:27 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
[...]

Nie wiemy z kiedy sprawa ... miejmy nadzieje, ze w miare nowa.

Tylko jak to juz bylo tlumaczone - przed komornikiem to nie calkiem
zabezpiecza ...

J.

Data: 2018-05-17 23:38:21
Autor: Kris
W dniu piątek, 18 maja 2018 08:33:06 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Nie wiemy z kiedy sprawa ... miejmy nadzieje, ze w miare nowa.

Bez znaczenia w kwesti zrzeczenia się dziedziczenia

Tylko jak to juz bylo tlumaczone - przed komornikiem to nie calkiem
zabezpiecza ...
Rozwiń proszę.

Data: 2018-05-19 14:34:06
Autor: J.F.
Dnia Thu, 17 May 2018 23:38:21 -0700 (PDT), Kris napisał(a):
W dniu piątek, 18 maja 2018 08:33:06 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Tylko jak to juz bylo tlumaczone - przed komornikiem to nie calkiem
zabezpiecza ...
Rozwiń proszę.

Dziedziczysz z dobrodziejstwem inwentarza mieszkanie warte 300 tys i
dlugow 500 tys.

Komornik zabiera ci z konta 300 tys, ale zostawia odziedziczone
mieszkanie.

Albo nie masz na koncie 300 tys, wiec komornik eksmituje cie z twojego
wlasnego mieszkania, sprzedaje, przekazuje je wierzycielom 300 tys ...
a reszte ... zwraca, lub zajmuje pensje do doplaty :-)

P.S. A kto placi wynagrodzenie komornika ?
No wlasnie ... komornik powiedzmy ze zlicytowal to odziedziczone
mieszkanie, za 300 tys dokladnie ... i co z jego wynagrodzeniem? J.

Data: 2018-05-17 20:06:16
Autor: Liwiusz
[...]

932 kc:

§ 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy w częściach równych.

§ 5. Jeżeli którekolwiek z rodzeństwa spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku pozostawiając zstępnych, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego zstępnym. Podział tego udziału następuje według zasad, które dotyczą podziału między dalszych zstępnych spadkodawcy.

Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 12:02:00
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 20:06:18 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.

A z at 1048 par 2 nie wynika inaczej

Data: 2018-05-17 12:03:14
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:02:02 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
> [...]

> Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po > odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.
Korekta:
1049

Data: 2018-05-17 21:05:58
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-17 o 21:03, Kris pisze:
[...]

Rzeczywiście, wygląda na to, że masz rację :)

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 12:10:17
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:06:00 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> Korekta:
> 1049
> Rzeczywiście, wygląda na to, że masz rację :)

Zastanawia mnie tylko ten fragment:
"których obejmuje zrzeczenie się dziedziczenia"
Siostra się zrzekała w momencie jak jej dzieci były pełnoletnie więc czy tu kruczka jakiegos nie ma

Data: 2018-05-17 12:12:32
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:10:18 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

Zastanawia mnie tylko ten fragment:
"których obejmuje zrzeczenie się dziedziczenia"
Siostra się zrzekała w momencie jak jej dzieci były pełnoletnie więc czy tu kruczka jakiegos nie ma

Generalnie masz pomysł po co sądowi informacja czy dzieci "przyjeły czy odrzuciły.."? Bo i nie bardzo miały co przyjmować lub odrzucać przeciez

Data: 2018-05-17 21:20:40
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-17 o 21:12, Kris pisze:
[...]

Możliwe, że sąd działa automatycznie - najpierw pyta, a potem myśli. A zrzekanie się spadku to rzadsza sytuacja niż odrzucanie.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-18 01:37:50
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:20:42 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

Możliwe, że sąd działa automatycznie - najpierw pyta, a potem myśli. A zrzekanie się spadku to rzadsza sytuacja niż odrzucanie.

Polazł dzisiaj teściu do sądu i gadał z sędzia który ta sprawę prowadzi
Pyta go po co te oświadczenie skoro teściowa zrzekła się dziedziczenia
Sądzie jakby nie odróżniał zrzeczenia się dziedziczenia od odrzucenia spadku bo dłuższą chwilę nawijał teściowi ze pomimo zrzeczenia się dziedziczenia to spadek przechodzi na dzieci
Teściu do mnie przedzwonił i mówi jaka była rozmowa, poprosiłem go aby powiedział sędziemu o art 1049kc. Porozmawiał ponownie z sędzia  i ponoć zadziałało;)
Ale odpowiedzieć na swoje pismo(podać dane dzieci i czy przyjęły/odrzuciły spadek) i tak kazał.

Data: 2018-05-18 11:30:41
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e2fa744e-1c61-43a3-87ea-c248ea79bf74@googlegroups.com...
[...]

Jest żądanie, musi być odpowiedz, bo inaczej kara.

Pozostaje byc wrednym, poczekac do konca terminu i napisac "odrzucily z mocy ustawy".

A moze "nie podlegaja z mocy ustawy" ?

J.

Data: 2018-05-18 03:25:31
Autor: Kris
W dniu piątek, 18 maja 2018 11:30:45 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Pozostaje byc wrednym, poczekac do konca terminu i napisac "odrzucily z mocy ustawy".

Nie odrzuciły przecież

A moze "nie podlegaja z mocy ustawy" ?

Sąd pyta czy "Pani dzieci składały oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku" wiec odpowiedz będzie że nie składały

Data: 2018-05-17 21:11:59
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-17 o 21:10, Kris pisze:
[...]

W połączeniu z "Zrzeczenie się dziedziczenia *obejmuje* również zstępnych zrzekającego się, chyba że umówiono się inaczej" wątpliwości raczej nie ma.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 20:57:19
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 17 May 2018 20:06:16 +0200, Liwiusz napisał(a):

Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.

A jeśli są niepełnoletni lub niezdolni do czynności prawnych?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-05-17 20:58:22
Autor: Liwiusz
[...]

Mają swoich opiekunów, którzy za zgodą sądu mogą odrzucić spadek. W najgorszym przypadku dziedziczą z dobrodziejstwem inwentarza.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 21:16:25
Autor: Andrzej Kłos
Kris pisze:

Teściowa jako siostra za jego życia i za jego zgodą oczywiście notarialnie zrzekła się dziedziczenia.

"Zgodnie z artykułem 1048 K.c. spadkobierca ustawowy może przez umowę z przyszłym spadkodawcą zrzec się spadku po nim. Umowa taka powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

W przypadku zrzeczenia się dziedziczenia przez spadkobiorcę ustawowego nie będą dziedziczyć również jego zstępni, chyba że w umowie o zrzeczenie się dziedziczenia znajdzie się zapis, że zrzeczenie nie obejmuje zstępnych zrzekającego się.

Umowa o zrzeczenie się dziedziczenia jest skuteczna bez względu na to, ile czasu upłynęło pomiędzy chwilą jej zawarcia a datą śmierci spadkodawcy."

Data: 2018-05-18 01:22:43
Autor: Marcin Debowski
Zrzeczenie się dziedziczenia
Apropos, interesujący art. w Rzepie z zeszłego tygodnia:
http://www.rp.pl/Spadki-i-darowizny/305099917-Jak-odrzucic-spadek.html

Trochę inna sytuacja bo zamieszanie wprowadził testament, ale warto wiedzieć.

--
Marcin

Data: 2018-05-18 22:10:57
Autor: Kris
Zrzeczenie się dziedziczenia
W dniu czwartek, 17 maja 2018 19:43:23 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

Z tego co się zorientowałem wszyscy zainteresowani zrzekli się dziedziczenia
Kto będzie spadkobiercą?
Gmina? Czy nikt?

Data: 2018-05-19 14:00:53
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-19 o 07:10, Kris pisze:
[...]

Gmina, jeśli mieszkał w Polsce.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-20 01:52:44
Autor: Kris
W dniu sobota, 19 maja 2018 14:00:55 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
> Kto będzie spadkobiercą?
> Gmina? Czy nikt?
> Gmina, jeśli mieszkał w Polsce.

A gmina pewnie odrzuci spadek.

Data: 2018-05-20 11:53:10
Autor: Michal Jankowski
W dniu 2018-05-20 o 10:52, Kris pisze:
[...]

  Art. 1023. Przyjęcie spadku przez gminę lub Skarb Państwa
§ 1. Skarb Państwa ani gmina nie mogą odrzucić spadku, który im przypadł z mocy ustawy.
§ 2. Skarb Państwa ani gmina nie składają oświadczenia o przyjęciu spadku, a spadek uważa się za przyjęty z dobrodziejstwem inwentarza.

   MJ

Zrzeczenie się dziedziczenia