Zrzeczenie się dziedziczenia

Data: 2018-05-17 20:06:16
Autor: Liwiusz
Zrzeczenie się dziedziczenia
W dniu 2018-05-17 o 19:43, Kris pisze:
Teściowa miała brata który za  zycia brał sobie kredyty gdzie popadło
Teściowa jako siostra za jego życia i za jego zgodą oczywiście notarialnie zrzekła się dziedziczenia.
Człowiek zmarł i teraz jeden z banków pewnie wystąpił o ustalenie spadkobierców
Teściowa dostarczyła do sądu akt notarialny zrzeczenia się dziedziczenie i po kilku tygodniach dostała z sądu pismo o treści mniej więcej takiej:

"Sąd wzywa w terminie 14 dni do wskazania czy posiada Pani dziedzi, a jeśłi tak to sąd zobowiązuje do podania ich imion, nazwisk i adresów a także wskazania czy Pani dzieci skąłdały oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadu po zmarłym..."

Wg mnie zrzeczenia się dziedziczenia obejmuje również zstępnych zrzekającego się więc po kiego sądowi namiary na dzieci i informacja czy przyjeły lub odrzucały spadek skoro nie byli spadkobiorcami

932 kc:

§ 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy w częściach równych.

§ 5. Jeżeli którekolwiek z rodzeństwa spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku pozostawiając zstępnych, udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego zstępnym. Podział tego udziału następuje według zasad, które dotyczą podziału między dalszych zstępnych spadkodawcy.

Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 12:02:00
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 20:06:18 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.

A z at 1048 par 2 nie wynika inaczej

Data: 2018-05-17 12:03:14
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:02:02 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
> [...]

> Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po > odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.
Korekta:
1049

Data: 2018-05-17 21:05:58
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-17 o 21:03, Kris pisze:
[...]

Rzeczywiście, wygląda na to, że masz rację :)

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 12:10:17
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:06:00 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> Korekta:
> 1049
> Rzeczywiście, wygląda na to, że masz rację :)

Zastanawia mnie tylko ten fragment:
"których obejmuje zrzeczenie się dziedziczenia"
Siostra się zrzekała w momencie jak jej dzieci były pełnoletnie więc czy tu kruczka jakiegos nie ma

Data: 2018-05-17 12:12:32
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:10:18 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

Zastanawia mnie tylko ten fragment:
"których obejmuje zrzeczenie się dziedziczenia"
Siostra się zrzekała w momencie jak jej dzieci były pełnoletnie więc czy tu kruczka jakiegos nie ma

Generalnie masz pomysł po co sądowi informacja czy dzieci "przyjeły czy odrzuciły.."? Bo i nie bardzo miały co przyjmować lub odrzucać przeciez

Data: 2018-05-17 21:20:40
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-17 o 21:12, Kris pisze:
[...]

Możliwe, że sąd działa automatycznie - najpierw pyta, a potem myśli. A zrzekanie się spadku to rzadsza sytuacja niż odrzucanie.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-18 01:37:50
Autor: Kris
W dniu czwartek, 17 maja 2018 21:20:42 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

Możliwe, że sąd działa automatycznie - najpierw pyta, a potem myśli. A zrzekanie się spadku to rzadsza sytuacja niż odrzucanie.

Polazł dzisiaj teściu do sądu i gadał z sędzia który ta sprawę prowadzi
Pyta go po co te oświadczenie skoro teściowa zrzekła się dziedziczenia
Sądzie jakby nie odróżniał zrzeczenia się dziedziczenia od odrzucenia spadku bo dłuższą chwilę nawijał teściowi ze pomimo zrzeczenia się dziedziczenia to spadek przechodzi na dzieci
Teściu do mnie przedzwonił i mówi jaka była rozmowa, poprosiłem go aby powiedział sędziemu o art 1049kc. Porozmawiał ponownie z sędzia  i ponoć zadziałało;)
Ale odpowiedzieć na swoje pismo(podać dane dzieci i czy przyjęły/odrzuciły spadek) i tak kazał.

Data: 2018-05-18 11:30:41
Autor: J.F.
Użytkownik "Kris"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e2fa744e-1c61-43a3-87ea-c248ea79bf74@googlegroups.com...
[...]

Jest żądanie, musi być odpowiedz, bo inaczej kara.

Pozostaje byc wrednym, poczekac do konca terminu i napisac "odrzucily z mocy ustawy".

A moze "nie podlegaja z mocy ustawy" ?

J.

Data: 2018-05-18 03:25:31
Autor: Kris
W dniu piątek, 18 maja 2018 11:30:45 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Pozostaje byc wrednym, poczekac do konca terminu i napisac "odrzucily z mocy ustawy".

Nie odrzuciły przecież

A moze "nie podlegaja z mocy ustawy" ?

Sąd pyta czy "Pani dzieci składały oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku" wiec odpowiedz będzie że nie składały

Data: 2018-05-17 21:11:59
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-05-17 o 21:10, Kris pisze:
[...]

W połączeniu z "Zrzeczenie się dziedziczenia *obejmuje* również zstępnych zrzekającego się, chyba że umówiono się inaczej" wątpliwości raczej nie ma.

--
Liwiusz

Data: 2018-05-17 20:57:19
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 17 May 2018 20:06:16 +0200, Liwiusz napisał(a):

Skoro siostra by dziedziczyła, to po zrzeknięciu się spadkobrania lub po odrzuceniu spadku dziedziczą jej dzieci.

A jeśli są niepełnoletni lub niezdolni do czynności prawnych?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-05-17 20:58:22
Autor: Liwiusz
[...]

Mają swoich opiekunów, którzy za zgodą sądu mogą odrzucić spadek. W najgorszym przypadku dziedziczą z dobrodziejstwem inwentarza.

--
Liwiusz

Zrzeczenie się dziedziczenia