Zużycie łańcuchów

Data: 2012-04-01 22:37:29
Autor: BoDro
Zużycie łańcuchów
Wymieniałem ostatnio łańcuchy w moich bicyklach.
Tak się rozciągnęły:

http://imageshack.us/photo/my-images/51/lancuchy.jpg/

Rower z HG50/8sp. to teren/utwardzone 70/30, bicykl z HG40/7sp bardzo lekki teren/utwardzone 50/50. Styl jazdy podobny.

Jak widać, HG50 zdecydowanie lepiej sobie poradził :-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2012-04-02 03:26:40
Autor: tadek
Zużycie łańcuchów
On 1 Kwi, 22:37, BoDro <bo...@lolek.pl> wrote:
Wymieniałem ostatnio łańcuchy w moich bicyklach.
Tak się rozci±gnęły:

[...]

ja wymieniam łańcuchy wg wskazań miernika i wychodzi mi wymiana
CN7701 /na takich jeżdżę / co 2000 2500 km. Żadne ekstremalne jazdy /
mam swoje lata/ Ale nie wiem co to jest przeskakiwanie łańcucha na
zębatkach i wymiana kasety

Data: 2012-04-02 22:15:04
Autor: Ignac
Zużycie łańcuchów
tadek <tadeklodz@poczta.onet.pl> napisał(a): ja wymieniam łańcuchy wg wskazań miernika i wychodzi mi wymiana
CN7701 /na takich jeżdżę / co 2000 2500 km. Żadne ekstremalne jazdy /

To musisz niezły upust dostawać przy zakupie nowych.
Pamiętaj o jednym:kto się nie bawi ten nie żyje!

 Ignac

Data: 2012-04-02 08:33:00
Autor: Ignac
Zużycie łańcuchów
BoDro <bolek@lolek.pl> napisał(a): Wymieniałem ostatnio łańcuchy w moich bicyklach.
Tak się rozci±gnęły:

[...]

No to witam kolegę w klubie wyci±gaczy łańcuchów powyżej 1 cala.
Wykorzystałe¶ (uwzględniaj±c warunki w jakich jeĽdzisz) możliwo¶ci
łańcuchów na maksa.Tak,HG50 lepiej to zniósł ale może tylko dlatego
że jak producent się pomyli to uda mu się zrobić co¶ lepszego.
Możemy sobie niestety tylko życzyć,żeby takie wydłużenia miały miejsce
przy przebiegach np.20.000 km,zwłaszcza że tanie produkcyjnie struktury
żelazo-węgla cementyt a najlepiej martenzyt s± powszechne znane jak piasek
kwarcowy,od wieków( choć może jeszcze wtedy nie nazwane).

Ignac

Data: 2012-04-02 11:20:20
Autor: BoDro
Zużycie łańcuchów
W dniu 2012-04-02 10:33,  Ignac pisze:

[...]

Dodam, że kasety - i oczywi¶cie łańcuchy - były nowe. W góralu kaseta HG50, w "uniwersalnym" HG30 (lub co¶ podobnego). Obecnie owe roczne kasety pozostawiłem. W MTB nowy łańcuch (HG50) skakał tylko na jednej zębatce, ale spasował się po kilkudziesięciu km. Podobnie jest w bicyklu drugim - łańcuch HG40 skacze tylko na jednej zębatce. Po dwóch krótkich wypadach już czuć, że też się szybko zaprzyjaĽni ze zjechan± zębatk± :-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2012-04-02 13:34:44
Autor: Ignac
Zużycie łańcuchów
[...]

Tym bardziej witam kolegę w klubie!Podstaw± s± jak zawsze równo lub
równiutko wyjeżdzone zęby kasety,wtedy nowy łańcuch głupieje i przyjmuje
star± kasetę jak now±.

Ignac

Data: 2012-04-02 13:11:16
Autor: ikov
Zużycie łańcuchów

Ja łańcucha od nowości (jakieś 7 tys. km temu) nie wymieniałem, w związku z czym wyciągniecie osiąga już sporo ponad 1%. Na 8-rzędowej kasecie zębatka 6 już od dawna przeskakuje, powoli zaczyna też 7 przeskakiwać... ale nic dziwnego, jeżdżę głównie na twardych przełożeniach a kaseta to jakieś HG30. Na razie nie zmieniam, jak i 7 przestanie się nadawać to zmieniam na jakieś HG50, dwa łańcuchy i korbę (48z na blacie)... i wmawiam sobie, że bardziej będę dbał o napęd.

--
ikov.bikestats.pl

Data: 2012-04-02 13:15:08
Autor: Michał \"Mhrok\" Kalida
Zużycie łańcuchów
W dniu 2012-04-02 13:11, ikov pisze:

[...]

Ja ostatnio musiałem skrócić łańcuch, bo jak mi strzeliła linka od tylnej przerzutki, to okazało się, że na pierwszym blacie z przodu mam dużo za dużo łańcucha ;D Jeździ od maja tamtego roku.
Ja wyznaję filozofię: zajeździć i wymienić.

Data: 2012-04-02 14:00:32
Autor: Ignac
Zużycie łańcuchów
Michał \Mhrok\ Kalida <mhrok@mhroczny.eu>  Jak w przyszło¶ci będziesz wymieniał nowy łańcucha i dobierał jego długo¶ć
to po założeniu go na najmniejsz± tarczę z przodu,z tyłu ma leżeć na
najmniejszej koronce kasety i tak jak na zdjęciu lekko napinać sprężynę
wózka.

http://www.parktool.com/uploads/images/blog/repair_help/chain54.jpg

Data: 2012-04-02 16:38:26
Autor: Tomasz Minkiewicz
Zużycie łańcuchów
On Mon, 2 Apr 2012 14:00:32 +0000 (UTC)
" Ignac" <ignac88@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

MichaĹ‚ \Mhrok\ Kalida <mhrok@mhroczny.eu>  Jak w przyszĹ‚oĹ›ci bÄ™dziesz wymieniaĹ‚ nowy Ĺ‚aĹ„cucha i dobieraĹ‚ jego dĹ‚ugość
to po założeniu go na najmniejszą tarczę z przodu,z tyłu ma leżeć na
najmniejszej koronce kasety i tak jak na zdjęciu lekko napinać sprężynę
wĂłzka.

http://www.parktool.com/uploads/images/blog/repair_help/chain54.jpg

A nie lepiej odwrotnie? Ja zawsze obkładam łańcuch na największych
zębatkach i właściwa długość jest wtedy, gdy przerzutka jest całkiem
wyciągnięta do przodu i tylko odrobinę odkształca dolny przebieg
łańcucha. IMO tak jest łatwiej – tylne położenie przerzutki zależy od
napięcia jej sprężyny, wychylenie do przodu będzie takie samo
niezależnie od tego napięcia. No i na pewno nie będę miał za krótkiego
łańcucha, nawet przy źle dobranej przerzutce.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-04-02 20:14:55
Autor: Ignac
Zużycie łańcuchów
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> napisał(a):
[...]

A nie lepiej odwrotnie? Nie.Próbowałem kiedy¶ tak jak Ty i zawsze w wtedy w takim położeniu jak
proponuję ja łancuch był za długi.A Ty próbowałe¶ mojej metody-nie s±dzę. Przećwicz więc sobie moj± propozycję przy następnej wymianie.

Ja zawsze obkładam łańcuch na największych
zębatkach i wła¶ciwa długo¶ć jest wtedy, gdy przerzutka jest całkiem
wyci±gnięta do przodu i tylko odrobinę odkształca dolny przebieg
łańcucha.
 A nie groż± te eksperymenty choć skrzywieniem wózka,a co to za położenie
przerzutki,gdzie tu jest jednoznaczno¶c w jej położeniu,toż nie lepiej
skorzystać z mojego obrazka przecież "moje" ustawienie też uwzględnia różne
długo¶ci wózków,w sposób jednoznaczny napina wstępnie sprężynę wózka w
skrajnym położeniu o drugie skrajne położenie(Twoje)wtedy nie należy się już
troszczyć.

 IMO tak jest łatwiej ? tylne położenie przerzutki zależy od
napięcia jej sprężyny, wychylenie do przodu będzie takie samo
niezależnie od tego napięcia. No i na pewno nie będę miał za krótkiego
łańcucha, nawet przy Ľle dobranej przerzutce.

S±dzę że trudniej.Za krótkiego łańcucha nie będzisz miał nigdy ale w moim
położenie będzie stanowczo za długi,a co zrobisz jeszcze z jego póĽniejszym
wydłużeniem.Nie zakłada się łańcucha do Ľle dobranej przerzutki,łańcuch nie może być ani za długi ani za krótki i musi być jeszcze możliwo¶ć kompensacji jego wydłużenia bo się będzie tłukł o tylne widełki. Co¶ się Tomasz zapętliłe¶ tu nie trzeba mnożyć bytów.
Jeżeli chcesz być przyjęty do klubu (a tak trochę wyczuwam Twoje intencje)
to nie wystarczy włożyć sobie kultowe okulary z Lidla,bo to jest klub
(jak się pewnie domy¶lasz) dla bikerów,a nie celebrytów.
Jedynym wymiernym kryterium przyjęcia jest posiadanie łańcucha wyci±gniętego
co na 1 cal(ok.25mm),oczywi¶cie większa ilo¶c łańcuchów jest mile widziana i
tylko podnosi prestiż ich posiadaczowi.

 Ignac

Data: 2012-04-02 13:46:28
Autor: Ignac
Zużycie łańcuchów
ikov <ikov1@t-l-e-n.pl> napisał(a): Ja łańcucha od nowo¶ci (jakie¶ 7 tys. km temu) nie wymieniałem, w zwi±zku z czym wyci±gniecie osi±ga już sporo ponad 1%. Na 8-rzędowej kasecie zębatka 6 już od dawna przeskakuje, powoli zaczyna też 7 przeskakiwać... ale nic dziwnego, jeżdżę głównie na twardych przełożeniach a kaseta to jakie¶ HG30. Na razie nie zmieniam, jak i 7 przestanie się nadawać to zmieniam na jakie¶ HG50, dwa łańcuchy i korbę (48z na blacie)... i wmawiam sobie, że bardziej będę dbał o napęd.

Ze względu na to że preferujesz twarde przełożenia marna to będzie pociecha
z mojej strony ale może warto z blatu lub ¶rodkowej tarczy co¶ pojeĽdzić na zębatkach kasety 1,2,3,4 czy 5 gdyż na nich jest najwięcej "mięsa" do jazdy
Ja na tych zębatkach robię ze 70% całego przebiegu kasety.

Ignac

Data: 2012-04-02 14:18:41
Autor: cytawa
Zużycie łańcuchów
BoDro pisze:
[...]

Smieszne jest to, ze HG50 jest 2 razy drozszy. Wynika z tego, ze lepiej jest zuzyc 2 lancuchy HG40.

Jan Cytawa

Data: 2012-04-02 15:06:22
Autor: BoDro
Zużycie łańcuchów
W dniu 2012-04-02 14:18, cytawa pisze:

Smieszne jest to, ze HG50 jest 2 razy drozszy. Wynika z tego, ze lepiej
jest zuzyc 2 lancuchy HG40.

MoĹĽe zapasowy pin, dodawany do HG50, jest tak cenny :-).
A swoją drogą faktycznie warto się zastanowić, czy nie lepiej dwa razy w roku wymienić dwukrotnie tańszy łańcuch. Dodatkowo nie powinno być problemu skakania kolejnego łańcucha przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów, bo HG40 po przebiegu np. 3 tys. raczej nie skatuje zębatek.

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2012-04-02 14:20:42
Autor: Ignac
Zużycie łańcuchów
BoDro <bolek@lolek.pl> napisał(a): Może zapasowy pin, dodawany do HG50, jest tak cenny :-).
A swoj± drog± faktycznie warto się zastanowić, czy nie lepiej dwa razy w roku wymienić dwukrotnie tańszy łańcuch. Dodatkowo nie powinno być problemu skakania kolejnego łańcucha przez pierwsze kilkadziesi±t kilometrów, bo HG40 po przebiegu np. 3 tys. raczej nie skatuje zębatek.

To bardzo sensownie brzmi tylko przy tym zawsze należy stosować zasadę zużycia łańcucha do końca(przeskakiwania po zębach kasety)i dbać o
równe wyjeżdzenie jej zębów.To też przekłada się na równe wyjeżdzenie
zębów tarcz korb ale ich zużycie również trzeba od czasu do czasu kontrolować.

Ignac

--

Zużycie łańcuchów