Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Zużycie ramy aluminiowej

Zużycie ramy aluminiowej

Data: 2010-06-10 14:39:05
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Zużycie ramy aluminiowej
Witam!
szybkie pytanie: czy można mówić o "zużyciu się" ramy aluminiowej i jeżeli
tak to kiedy je poznać? Nie zakładam uszkodzeń mechanicznych.

--
Pozdrowienia,                            | Próżnoś repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies cię j***ł,
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-06-10 09:57:47
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Zużycie ramy aluminiowej
On 10 Cze, 14:39, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-
sp...@gmail.com> wrote:
Witam!
szybkie pytanie: czy można mówić o "zużyciu się" ramy aluminiowej i jeżeli
tak to kiedy je poznać? Nie zakładam uszkodzeń mechanicznych.
Mam taka alu-ramke co porzucilem, bo wydaje sie 'zmeczona'. Wyglada to
tak ze mufa odczuwalnie i widocznie(!) lata na boki podczas troszeczke
mocniejszego nascisnienia. Przebieg raczej niewielki bo ~11kkm, cos
tez kiedys chrupnelo jak rower byl na bagazniku samochodowym.
Popekany lakier i uwalone otwory pod bagaznik tez mozna chyba zaliczyc
do zmecznia:)

Data: 2010-06-10 14:47:51
Autor: wojek
Zużycie ramy aluminiowej
Marek 'marcus075' Karweta pisze:
Witam!
szybkie pytanie: czy można mówić o "zużyciu się" ramy aluminiowej i jeżeli
tak to kiedy je poznać? Nie zakładam uszkodzeń mechanicznych.


Tzw. "zmęczenie materiału". Ciężko to chyba stwierdzić, samoloty w tym celu się prześwietla. Można jeszcze wykorzystać ultradźwięki, ale metodą domową to się chyba nie da.

pozdr.
w.

Data: 2010-06-10 14:53:37
Autor: Alfer_z_pracy
Zużycie ramy aluminiowej
Marek 'marcus075' Karweta napisał:
szybkie pytanie: czy można mówić o "zużyciu się" ramy aluminiowej i jeżeli
tak to kiedy je poznać? Nie zakładam uszkodzeń mechanicznych.

Pozwolę sobie zacytować samego siebie z 2002 roku - google rules!
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Czy to prawda że aluminiowa rama od stania w piwnicy może samoistnie
zacząć
pękać i jak nabędziemy taką rame i wsiądziemy na nią to po bliźej
nieokreślonym czasie moźe nas spotkać miła niespodzianka?

Wiesz nie wiem czy tak jest z ramami ale kiedys mialem w piwnicy aluminiowe
garnki i stary sluchaj po 3 latach normalnie popekaly w poprzek
jak je wyjolem to normalnie cieklo z nich wszystko a tam byly ogurki,
pomidory, i jakies marmolady od babci

no ale babcia jusz nie zyje wiec jej to nie wzrusza ale stary lepiej urzywaj
nowych ram bo aluminowe to wogle pekaja nieraz przy hopie i dlatego ja mam
stalowa rame ale bardzo mocna jest
moja rama ma mocowania do tarczy ale co z tego jak nie mam kasy tylko mnie
to wku@#$#$ bo kumple robia sztuczki na rowerach a ja mam zwykle vbraki i
nieraz mi chwyta a czasem nie beznadzieja!!!

aha a jaka masz rame? to znaczy jaka firma rowerowa bo to tez ma znaczenie!!
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

A ogólnie ten wątek to:
http://tinyurl.com/349jk49
(trochę merytorycznie tez tam jest)


Pzdr
A.

Data: 2010-06-10 16:12:49
Autor: dziki
Zużycie ramy aluminiowej
On 10 Cze, 14:53, "Alfer_z_pracy" <alferwywa...@mp.pl> wrote:

no ale babcia jusz nie zyje wiec jej to nie wzrusza ale stary lepiej urzywaj
nowych ram bo aluminowe to wogle pekaja nieraz przy hopie i dlatego ja mam
stalowa rame ale bardzo mocna jest

hehe, dokladnie jak Alfer pisze. W zeszla niedziele wybralem sie do
siostry za miasto na treningowce CroMo. Jak stawalem na pedaly to cos
skrzeczalo. Poczatkowo obarczylem tym luzna szpryche w tylnim kole. Po
blizszych ogledzinach okazalo sie, ze to 10+ letni mostek, ktory
zaczal pekac. Oczywiscie alu ;)

pozdrawiam,
dziki.

Data: 2010-06-10 14:54:06
Autor: kml
Zużycie ramy aluminiowej

Użytkownik "Marek 'marcus075' Karweta" <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> napisał w wiadomości news:5by0bp71h4bx.dlgpedaluje.ile.moze...
Witam!
szybkie pytanie: czy można mówić o "zużyciu się" ramy aluminiowej i jeżeli
tak to kiedy je poznać? Nie zakładam uszkodzeń mechanicznych.

Jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to stan agonalny czyli skrzypienie/trzeszczenie ramy w czasie jazdy. Podejrzana wiotkość okolic suportu też nie jest dobrym znakiem, ale trzeba brać konkretną poprawkę na suport i korbę/jarzmo-siodło.

Jeżeli nie ma ewidentnych mechanicznych uszkodzeń to, o zgrozo!, umyłbym tę ramę bardzo dokładnie i na spokojnie oglądał wszystkie spawy etc.

BTW: kilka dni temu umyłem HT pierwszy raz w 2010 :D


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Data: 2010-06-10 15:11:15
Autor: MadMan
Zużycie ramy aluminiowej
Dnia Thu, 10 Jun 2010 14:54:06 +0200, kml napisał(a):

Jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to stan agonalny czyli skrzypienie/trzeszczenie ramy w czasie jazdy.

Tylko trzeba być pewnym że to rama. Mi 2 razy coś ostro skrzypiało,
myślałem że rama kaput. Raz to były stery, drugim razem mostek :)

--
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-10 15:15:14
Autor: kml
Zużycie ramy aluminiowej

Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomości news:1dghv6h42e3gr.dlgrower.power.pl...
Dnia Thu, 10 Jun 2010 14:54:06 +0200, kml napisał(a):

Jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to stan agonalny czyli
skrzypienie/trzeszczenie ramy w czasie jazdy.

Tylko trzeba być pewnym że to rama. Mi 2 razy coś ostro skrzypiało,
myślałem że rama kaput. Raz to były stery, drugim razem mostek :)

No właśnie to jest to ryzyko, że się pomyli przyczyny. Trzeba to dokładnie i spokojnie obadać no chyba, że ktoś szuka pretekstu do kupna nowej ramy :D


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Data: 2010-06-10 15:30:39
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Zużycie ramy aluminiowej
kml bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Trzeba to dokładnie i spokojnie obadać no chyba, że ktoś szuka pretekstu do kupna nowej ramy :D

Wręcz przeciwnie. ;-)

--
Pozdrowienia,                            | Próżnoś repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies cię j***ł,
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-06-10 18:40:20
Autor: Dariusz K. Ładziak
Zużycie ramy aluminiowej
Użytkownik kml napisał:

Jeżeli nie ma ewidentnych mechanicznych uszkodzeń to, o zgrozo!, umyłbym
tę ramę bardzo dokładnie i na spokojnie oglądał wszystkie spawy etc.

Oglądanie spawów nie powie ci nic ciekawego, jak gołym okiem peknięcie widać to znaczy że prawie się już rozpadło. Stara dobra metoda - nafta i kreda. Moczymy okolice spawu naftą, dosyć mocno. Wycieramy do sucha i nanosimy papkę z wody i kredy malarskiej (z braku laku może być pasta do zębów, byle nie jakiś żelowy przezroczysty wynalazek). Suszymy do odparowania wody, parę stuknięć gumowym młotkiem - i nafta pozostała wewnątrz ewentualnych pęknięć wychodzi pokazując tłuste plamy na kredzie. Jak ktoś wygodny - można naftę podbarwić czymś.

Tyle że nawet na naftę to wykrywa się dopiero stan agonalny ramy - jak już są wyraźne pęknięcia gromadzące naftę to strach na tym jeździć.

A wcześniej - jak napisano, defektoskop, czy rentgenowski czy ultradźwiękowy (ze stalą prościej - można jeszcze magnetycznie). Jak ktoś koniecznie musi - dobre specjalistyczne firmy spawalnicze mają taki sprzęt, pogadać ile za badanie chcą.

--
Darek

Data: 2010-06-10 19:39:46
Autor: kml
Zużycie ramy aluminiowej

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:4c111530$0$17095$65785112news.neostrada.pl...
Użytkownik kml napisał:

Jeżeli nie ma ewidentnych mechanicznych uszkodzeń to, o zgrozo!, umyłbym
tę ramę bardzo dokładnie i na spokojnie oglądał wszystkie spawy etc.

Oglądanie spawów nie powie ci nic ciekawego, jak gołym okiem peknięcie
widać to znaczy że prawie się już rozpadło. Stara dobra metoda - nafta i
kreda. Moczymy okolice spawu naftą, dosyć mocno. Wycieramy do sucha i
nanosimy papkę z wody i kredy malarskiej (z braku laku może być pasta do
zębów, byle nie jakiś żelowy przezroczysty wynalazek). Suszymy do
odparowania wody, parę stuknięć gumowym młotkiem - i nafta pozostała
wewnątrz ewentualnych pęknięć wychodzi pokazując tłuste plamy na
kredzie. Jak ktoś wygodny - można naftę podbarwić czymś.
===

Podoba mi się ta metoda - może kiedyś się na nią skuszę :)

===
A wcześniej - jak napisano, defektoskop, czy rentgenowski czy
ultradźwiękowy (ze stalą prościej - można jeszcze magnetycznie). Jak
ktoś koniecznie musi - dobre specjalistyczne firmy spawalnicze mają taki
sprzęt, pogadać ile za badanie chcą.
====

To by musiała być naprawde zasadzista rama co by się z nią aż tak babrać :)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Data: 2010-06-10 19:24:02
Autor: Remigiusz Zukowski
Zużycie ramy aluminiowej
Witam,

szybkie pytanie: czy można mówić o "zużyciu się" ramy aluminiowej i jeżeli
tak to kiedy je poznać? Nie zakładam uszkodzeń mechanicznych.

W lotnictwie istnieje metoda na wykrycie pojawiających się mikropęknięć poprzez pompowanie pustych elementów (np dźwigarów skrzydeł) i obserwowanie ciśnienia, jeśli spada to są mikropęknięcia. Na upartego można by to zastosować do ramy rowerowej, pozaklejać wszystkie otwory, w jeden wmontować zawór z manometrem, podpompować i sprawdzić czy np, za 24 godziny ciśnienie nie spadło. Jakiś chętny do spróbowania ??

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2010-06-10 19:30:31
Autor: kml
Zużycie ramy aluminiowej

Użytkownik "Remigiusz Zukowski" <rolandUSUNTO25@gmail.com> napisał w wiadomości news:hur73k$q38$1inews.gazeta.pl...
Witam,

szybkie pytanie: czy można mówić o "zużyciu się" ramy aluminiowej i jeżeli
tak to kiedy je poznać? Nie zakładam uszkodzeń mechanicznych.

W lotnictwie istnieje metoda na wykrycie pojawiających się mikropęknięć poprzez pompowanie pustych elementów (np dźwigarów skrzydeł) i obserwowanie ciśnienia, jeśli spada to są mikropęknięcia. Na upartego można by to zastosować do ramy rowerowej, pozaklejać wszystkie otwory, w jeden wmontować zawór z manometrem, podpompować i sprawdzić czy np, za 24 godziny ciśnienie nie spadło. Jakiś chętny do spróbowania ??

A jak zamierzasz wyizolować poszczególne rury? Spadnie Ci ciśnienie i co dalej :)?


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Data: 2010-06-10 19:54:27
Autor: Remigiusz Zukowski
Zużycie ramy aluminiowej
Witam,

A jak zamierzasz wyizolować poszczególne rury? Spadnie Ci ciśnienie i co
dalej :)?

Metoda spełnia założenia zapytania z tematu, a że nie wskazuje miejsca uszkodzenia to już problem sprawdzającego :( Można podejść po lotniczemu, tam jak ciśnienie spada (dźwigar skrzydła czy np. łopata śmigła) to się taki element wyrzuca.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2010-06-10 20:03:19
Autor: arturbac
Zużycie ramy aluminiowej
W dniu 2010-06-10 19:30, kml pisze:
A jak zamierzasz wyizolować poszczególne rury? Spadnie Ci ciśnienie i co
dalej :)?

Woda + Mydlo = Banki , tak sprawdza się instalacje gazu przed odbiorem i
przekazaniem.

Data: 2010-06-10 20:09:09
Autor: kml
Zużycie ramy aluminiowej

Użytkownik "arturbac" <artur_no_spam@no_spam.ebasoft.com.pl> napisał w wiadomości news:hur9db$8cb$1news.task.gda.pl...
W dniu 2010-06-10 19:30, kml pisze:
A jak zamierzasz wyizolować poszczególne rury? Spadnie Ci ciśnienie i co
dalej :)?

Woda + Mydlo = Banki , tak sprawdza się instalacje gazu przed odbiorem i
przekazaniem.

Jak Ci się bańki pokażą na rurze aluminiowej to masz dziury na wylot a nie mikropęknięcia. Poza tym do sprawdzania szczelności instalacji gaozwych są specjalne preparaty w aerozolu, które się idealnie pienią - sprawadza się dużo przyjemniej ;)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Data: 2010-06-10 23:42:11
Autor: wojek
Zużycie ramy aluminiowej
kml pisze:

Użytkownik "arturbac" <artur_no_spam@no_spam.ebasoft.com.pl> napisał w wiadomości news:hur9db$8cb$1news.task.gda.pl...
W dniu 2010-06-10 19:30, kml pisze:
A jak zamierzasz wyizolować poszczególne rury? Spadnie Ci ciśnienie i co
dalej :)?

Woda + Mydlo = Banki , tak sprawdza się instalacje gazu przed odbiorem i
przekazaniem.

Jak Ci się bańki pokażą na rurze aluminiowej to masz dziury na wylot a nie mikropęknięcia. Poza tym do sprawdzania szczelności instalacji gaozwych są specjalne preparaty w aerozolu, które się idealnie pienią - sprawadza się dużo przyjemniej ;)


To można jeszcze lepiej, w niektórych serwisach samochodowych gdzie naprawiają klimatyzacje dodają do czynnika chłodzącego coś co świeci w UV i potem ogląda się wszystkie rurki z lampą UV i widać gdzie się ulatnia.

pozdr.
w.

Data: 2010-06-11 08:37:04
Autor: kml
Zużycie ramy aluminiowej

Użytkownik "wojek" <na@drzewo.pl> napisał w wiadomości news:hurm7j$335$1news.vectranet.pl...

To można jeszcze lepiej, w niektórych serwisach samochodowych gdzie naprawiają klimatyzacje dodają do czynnika chłodzącego coś co świeci w UV i potem ogląda się wszystkie rurki z lampą UV i widać gdzie się ulatnia.

To może być TO! Fajowe rozwiązanie, tylko kwestia ile sobie to cenią :( Pomysł rewelacja :)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 24/05/2010 Avid Elixir 5 update i potówka BCM Nowatex

Data: 2010-06-10 22:28:57
Autor: Dariusz K. Ładziak
Zużycie ramy aluminiowej
Użytkownik kml napisał:


A jak zamierzasz wyizolować poszczególne rury? Spadnie Ci ciśnienie i co
dalej :)?

Nie manometr tylko pędzel i krem do golenia albo roztwór płynu do mycia naczyń w spryskiwaczu. Bąbelków nie przeoczysz - tyle że to pokaże tylko pęknięcia penetrujące do wnętrza ramy, próba naftowo - kredowa pokazuje też co głębsze pęknięcia niepenetrujące czyli wcześniejszy etap.

--
Darek

Data: 2010-06-10 21:03:42
Autor: Bartłomiej Zieliński
Zużycie ramy aluminiowej
Użytkownik Remigiusz Zukowski napisał:
Na upartego można by to zastosować do ramy rowerowej, pozaklejać
wszystkie otwory, w jeden wmontować zawór z manometrem, podpompować i
sprawdzić czy np, za 24 godziny ciśnienie nie spadło.

A jeśli otwory zostały niezbyt szczelnie zaklejone?

BTW. Przypomina mi to dowcip o sprawdzaniu, czy samochód jest szczelny (ale to NTG) ;-)

--
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
* Bartłomiej Zieliński            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *
* Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl                         gg:970831  *
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Zużycie ramy aluminiowej

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona