Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne

Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne

Data: 2010-08-15 09:12:56
Autor: Rowerex
Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne
Pytanie trywialne, ale po prostu nie wiem..., mianowicie po czym
poznać, że opona szosowa z natury bez bieżnika, łysa jak kolano jest
zużyta? W oponie z mtb bieżnikiem to raczej jasne, bieżnik znika, guma
obłazi, itp. Czy w szosowej jest tak samo?

Od paru lat użytkuję Micheliny Pro2Race. Przednia wygląda jak na
obrazku, normalnie jest okrągła, ale zdążyła się spłaszczyć:

http://tinyurl.com/przednia

Tylna jest jeszcze bardziej płaska:

http://tinyurl.com/tylna

Na domiar złego na jednym "z dohamowań do zakrętu nr... przyblokowałem
tylne koło" całkiem jak w F1 ;-), a mówiąc poważniej po pewnym
hamowaniu awaryjnym, na fragmencie tylnej opony zdarło mi gumę (no bo
też nie za wiele tej gumy zostało):

http://tinyurl.com/tylna-F1

Czy ta zdarta tylna opona nadaje się do jazdy, czy bezpieczniej ją
wymienić? Z tą zdartą gumą przejechałem już kilkaset kilometrów,
pompuję 8 barów, ale jadę zawsze z lekką obawą, czy jakiś kamyk nie
poczyni większych zniszczeń, czy nagle nie wystrzeli, itp. Jak dotąd
nic się nie stało...

Przednią, o ile dobrze myślę, używać dotąd aż zacznie znikać guma?

Data: 2010-08-15 18:29:09
Autor: Fabian
Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne
W dniu 15.08.2010 18:12, Rowerex pisze:
Pytanie trywialne, ale po prostu nie wiem..., mianowicie po czym
poznać, że opona szosowa z natury bez bieżnika, łysa jak kolano jest
zużyta? W oponie z mtb bieżnikiem to raczej jasne, bieżnik znika, guma
obłazi, itp. Czy w szosowej jest tak samo?

Przednią oponę staram się mieć w dobrym stanie, tzn. jeżeli zetrze się
dużo gumy, to zmieniam ją na tył, a na przód daję nową. Z przodu opony
wolniej się używają, ale jednak czas i pewnie światło ma swój negatywny
wpływ wpływ na gumę.

Z tyłu wymieniam, jak wystaje dużo oplotu. W sumie szybko opony to
zużywają mi się w ostrym, więc zdarzyło mi się jeździć na samej dętce -
wytarła się guma, a później oplot. Co ciekawe na takim bąblu udało mi
się przejechać około 15 km (z pracy do domu), a przy każdym obrocie koła
było czuć to wybrzuszenie.

Z tego doświadczenia widać, że raczej nie ma się co obawiać, że opona
pęknie czy wybuchnie. Powyższą oponę pompowałem do 7-8 atm i mimo
solidnie przetartego oplotu i dziurze na wylot nie pękła. To akurat był
Michelin Pro Race 3

Wytarta guma do oplotu powoduje jednak dużo mniejszą przyczepność -
konsekwencje wiadome i oczywiście dużo łatwiej też złapać kapcia.

Fabian.

Data: 2010-08-15 22:07:55
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne
Fabian bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne skreślić):
Z przodu opony
wolniej się używają, ale jednak czas i pewnie światło ma swój negatywny
wpływ wpływ na gumę.

Ja (jak wiadomo powszechnie) jestem ignorantem w temacie więc pozwolę sobie
zapytać naiwnie: czy tylna opona jest _zawsze_ _w całości_ w ciemności, że
nie działa na nią światło?

A do tematu: jak zaczyna z opony wkładka antyprzebiciowa wyłazić to czas
umierać. Tfu! Czas zmienić.

--
Pozdrowienia,                            | Próżnoś repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies cię j***ł,
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | Bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-08-15 22:19:57
Autor: MadMan
Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne
Dnia Sun, 15 Aug 2010 22:07:55 +0200, Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

A do tematu: jak zaczyna z opony wkładka antyprzebiciowa wyłazić to czas
umierać. Tfu! Czas zmienić.

A jak wkładki nie ma (tak jak na oponie ze zdjęcia)? :)

--
Pozdrawiam,
Damian Karwot         damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-08-15 22:46:02
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne
MadMan bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne skreślić):
Dnia Sun, 15 Aug 2010 22:07:55 +0200, Marek 'marcus075' Karweta
napisał(a):

A do tematu: jak zaczyna z opony wkładka antyprzebiciowa wyłazić to czas
umierać. Tfu! Czas zmienić.

A jak wkładki nie ma (tak jak na oponie ze zdjęcia)? :)

To bym zmienił gdy zacznie oplot wyłazić.

--
Pozdrowienia,                            | Próżnoś repliki się spodziewał
Marek 'marcus075' Karweta                | Nie dam ci prztyczka ani klapsa.
GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl   | Nie powiem nawet pies cię j***ł,
Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością         | Bo to mezalians byłby dla psa.

Data: 2010-08-15 22:47:40
Autor: Fabian
Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne
W dniu 15.08.2010 22:07, Marek 'marcus075' Karweta pisze:
Fabian bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje/kwiczy (niepotrzebne skreślić):
Z przodu opony
wolniej się używają, ale jednak czas i pewnie światło ma swój negatywny
wpływ wpływ na gumę.

Ja (jak wiadomo powszechnie) jestem ignorantem w temacie więc pozwolę sobie
zapytać naiwnie: czy tylna opona jest _zawsze_ _w całości_ w ciemności, że
nie działa na nią światło?

Przednia opona zazwyczaj zużywa się wolniej. Często na jedną przednią
oponę przypada kilka tylnych, więc jeżeli światło ma jakiś wpływ na  to
będzie większe znaczenie przy przedniej.

Fabian.

Zużywanie się opon szosowych - pytanie trywialne

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona