Zwiększenie wydajności starego komputera

Data: 2021-04-04 17:06:36
Autor: Atlantis
Zwiększenie wydajności starego komputera
Parę dni temu skończyłem składać nowy komputer na Ryzenie 5600X. Po zakończeniu przenoszenia danych planuję wykorzystać dotychczasowy komputer w roli warsztatowego peceta. Ponieważ poza otwieraniem stron WWW zdarzy mu się czasem odpalić jakieś cięższe środowisko programistyczne, chciałbym w miarę możliwości nieco go rozbudować.

Obecna konfiguracja wygląda następująco:
Płyta główna - H61M-S2PV
Procesor: i5-3550 CPU @ 3.30GHz
Pamięć: 8GB (2x4GB)
Kart graficzna: w tej chwili brak (układ graficzny zintegrowany w procesorze)
Dysk twardy: jakiś stary Crucial 128GB mSATA na system + 2TB HDD na dane

Po pobieżnym researchu za pomocą Googla wydaje mi się, że najmocniejszym procesorem jaki mogę włożyć do tej płyty będzie i7-3770K. Jednak czy na pewno? Może coś jeszcze wydajniejszego (a może i przy okazji tańszego) znajdę wśród procesorów serwerowych? Tylko wtedy chyba będę musiał też znaleźć jakąś kartę graficzną, bo serwerowe procki chyb nie mają zintegrowanego GPU...

Data: 2021-04-04 17:59:48
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
W dniu 2021-04-04 o 17:06, Atlantis pisze:
Po zakończeniu przenoszenia danych planuję wykorzystać dotychczasowy komputer w roli warsztatowego peceta.

Tym "warsztatowym" PCtem, to możesz nawet filmy montować. Nie wiem, jakie to ciężkie środowisko programistyczne, ale wszystkie AVR Studio, durne MP Laby, AVR GCC to na tym będą śmigać aż elektrony trzeba będzie łapać, jak wypadną z zakręcajacych ścieżek na MoBo;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2021-04-04 19:27:57
Autor: _Master_
Zwiększenie wydajności starego komputera
Wybacz ale chciałeś się pochwalić? ;-)

Data: 2021-04-04 19:46:57
Autor: PiteR
Zwiększenie wydajności starego komputera
in <news:6069d5fc$0$543$65785112news.neostrada.pl>
user Atlantis pisze tak:

[...]

Porównaj sobie te procesory procentowo.

Z doswiadczenia wiem, że takie upgrade rozczarowuje
tylko pieniądze sie wyda a szału nie ma.

Lepiej dokupić ramu i karte graficzną.

--
Piter

Data: 2021-04-05 11:39:58
Autor: _Master_
Zwiększenie wydajności starego komputera
W dniu niedziela-04-kwietnia-2021 o 20:46, PiteR pisze:
i karte graficzną.
Powodzenia życzę ;-)

Data: 2021-04-05 11:47:56
Autor: PiteR
Zwiększenie wydajności starego komputera
in <news:606adaee$0$550$65785112news.neostrada.pl>
user _Master_ pisze tak:

W dniu niedziela-04-kwietnia-2021 o 20:46, PiteR pisze:
i karte graficzną. Powodzenia życzę ;-)

no co? :) PCIEx16 widzę nie AGP.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-H61M-S2PV-rev-10#ov

--
Piter

Data: 2021-04-06 07:25:46
Autor: m4rkiz
user _Master_ pisze tak:

W dniu niedziela-04-kwietnia-2021 o 20:46, PiteR pisze:
i karte graficzną. Powodzenia życzę ;-)

no co? :) PCIEx16 widzę nie AGP.

Karty graficzne które się do czegokolwiek nadają chodzą w cenach 2xMSRP a najnowsza generacja od nvidii i ati 3xMSRP

Data: 2021-04-06 07:32:40
Autor: PiteR
Zwiększenie wydajności starego komputera
in <news:s4grdc$ioc$1$m4rkiznews.chmurka.net>

się narobiło :)

od powietrza, głodu GPU, wojny...

--
Piter

człowiek chciał być królem planety
więc matka natura dała mu koronę

Data: 2021-04-05 13:34:56
Autor: _Master_
Zwiększenie wydajności starego komputera
No fakt. Wątkotwórca może nie zważać na obecne ceny GPU ;-)

Data: 2021-04-09 15:30:50
Autor: PiteR
Zwiększenie wydajności starego komputera
in <news:606af5e0$0$532$65785112news.neostrada.pl>
user _Master_ pisze tak:

No fakt. Wątkotwórca może nie zważać na obecne ceny GPU ;-)

może pracuje w Orlenie ;)

nie trzeba od razu kupować mercedesa żeby mieć
jutubka 3840 x 2160 60fps

--
Piter

ramu naszego powszedniego
daj nam dzisiaj

Data: 2021-04-11 10:50:15
Autor: _Master_
W dniu piątek-09-kwietnia-2021 o 16:30, PiteR pisze:
nie trzeba od razu kupować mercedesa żeby mieć
jutubka 3840 x 2160 60fps

Dlatego nie proponuję zakładania dedykowanego GPU wątkotwórcy.
I ze względów opłacalności i przydatności.

Data: 2021-04-11 12:14:01
Autor: PiteR
Zwiększenie wydajności starego komputera
in <news:6072b847$0$510$65785112news.neostrada.pl>
user _Master_ pisze tak:

[...]

Rozumiem. Czytałem Twoje posty na pl.biznes.banki.
Wiem czego można się spodziewać.

Data: 2021-04-11 22:28:58
Autor: _Master_
Zwiększenie wydajności starego komputera
Wycieczki personalne?

Tak robisz jak nie udało się zabłysnąć? ;-)

"Lepiej dokupić ramu i karte graficzną."

Data: 2021-04-05 13:35:25
Autor: Atlantis
Zwiększenie wydajności starego komputera
On 05.04.2021 12:47, PiteR wrote:

no co? :) PCIEx16 widzę nie AGP.

Chyba nie o to chodziło. Od kilku miesięcy, z powodu przeklętych kopaczy Bitcoinów, nie da się kupić karty graficznej za rozsądne pieniądze. Nowych przeważnie nie ma w sklepach, a gdy się trafią na rynku wtórnym, to sprzedający domaga się fortuny.

Z używanymi niewiele lepiej. Używany GTX1060, którego rok temu kupiłem za kilkaset zł, obecnie chodzi na Allegro za 1,5k zł...
A i tak nie masz pewności, czy taka używana karta nie została doprowadzona na skraj zajechania ciężką pracą w kopalni 24/7...

Data: 2021-04-05 15:15:49
Autor: PiteR
Zwiększenie wydajności starego komputera
in <news:606af5fd$0$549$65785112news.neostrada.pl>
user Atlantis pisze tak:

[...]

To chyba desperados siedzący w domach na urlopie przymusowym
wykupili wszystko. Jak się człowiek nudzi to i szachy z kamienia wyrzeźbi.

https://www.ceneo.pl/88641594
https://www.ceneo.pl/87705056
https://www.ceneo.pl/87705426
https://www.ceneo.pl/51874813

ta zdrożała 50zł+
https://tinyurl.com/hb63ftcc

a ta 1150zł+
https://www.ebay.co.uk/itm/313466449602

Data: 2021-04-05 18:01:11
Autor: Irokez
W dniu 2021-04-05 o 16:15, PiteR pisze:

a ta 1150zł+
https://www.ebay.co.uk/itm/313466449602

Tak zajrzałem na zakup z listopada 2020 - Gigabyte GTX 1650 SUPER WINDFORCE OC 4GB - 799zł

Teraz 2000zł trzeba dać.

--
Irokez

Data: 2021-04-05 20:13:44
Autor: Atlantis
On 05.04.2021 16:15, PiteR wrote:

To chyba desperados siedzący w domach na urlopie przymusowym
wykupili wszystko. Jak się człowiek nudzi to i szachy z kamienia
wyrzeźbi.

To też miało jakiś wpływ, ale na pewno nie jest dominującym czynnikiem. Świadczy o tym fakt, że nie widać tego zjawiska w aż takim stopniu w przypadku konsol. Jasne - sprawa skalperów zarabiających na słabej dostępności PS5 była głośna, jednak cena takiego XBoxa One S, Series S czy Series X nie poszybowała drastycznie w górę. A karty graficzne drożeją w równym stopniu - zarówno te nowe, jak i używane, paroletnie.
A dlaczego? Bo na konsolach nie da się tak łatwo kopać kryptowalut. ;)

Notowania Bitcoina osiągnęły ostatnio rekordowe wyniki. Profesjonalnym "górnikom" opłaca się pakować dostępne środki w "wydobycie". A ponieważ dysponują oni nieporównywalne większymi zasobami finansowymi od przeciętnego gracza i mogą liczyć na zwrot inwestycji, przeznaczanie na ten cel coraz większych funduszy nie jest dla nich problemem. Klasyczny przykład zepsucia rynku przez spekulację. :)

Data: 2021-04-05 20:38:12
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Zwiększenie wydajności starego komputera
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 5 Apr 2021 20:13:44 +0200  doszła do mnie wiadomość  <606b5358$0$520$65785112@news.neostrada.pl>  od Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>  :

https://www.youtube.com/watch?v=I0V6JXXrFrQ

Data: 2021-04-08 18:40:24
Autor: Budzik
Zwiększenie wydajności starego komputera
Użytkownik Atlantis marekw1986NOSPAM@wp.pl ...

[...]

Nie rozsiewajmy plotek... Bitcoinów w sensie stricte nie kopie sie kartami graficznymi. Za to inne coiny i owszem.

--
Pozdrawia... Budzik
Cytaty znanych ludzi tylko w ustach znanych ludzi są pouczajace.

Data: 2021-04-08 23:52:56
Autor: pioruns
On 08/04/2021 19:40, Budzik wrote:
[...]

Zapomniales o Nicehash. Na tej gieldzie mocy wydobywczej kopie sie na GPU i placa w Bitcoinach. Tysiace gornikow kupuja GPU i kopia w ten sposob Bitcoiny, pomijajac inne kryptowaluty zupelnie.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2021-04-09 09:59:53
Autor: Budzik
Zwiększenie wydajności starego komputera
Użytkownik pioruns www@website.com ...

[...]

To jest jakis promil tego co sie dzieje w btc.
Po co kopac nieopłacalne bitcojny gdzie wyspecjalizowane maszyny i tak zgarniaja wiekszosc puli skoro mozna kopac wiele innych walut z ethereum na czele gdzie rzeczywiscie karty graficzne graja główna role?

--
Pozdrawia... Budzik
"Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.

Data: 2021-04-09 13:47:26
Autor: pioruns
On 09/04/2021 10:59, Budzik wrote:

[...]

To nie tak :) Nicehash dziala tak, ze kopiesz Ethereum, ale Ci placa w BTC. Ktos inny odbiera moc obliczeniowa Ethereum, bo sobie kupil ta moc od Ciebie. Tam nikt nie kopie Bitcoinow na GPU bezposrednio, oczywiscie, ze nie.

I na moim przykladzie:
Karta 5700 XT w moim PC pali 100W i wydobywa 5700zl rocznie, sprawdzalem pare dni temu aktualna stawke. Platne wlasnie w Bitcoinach, a nie w Ethereum czy innych shitcoinach.
Nic dziwnego, ze kazdy chce kopac i brakuje kart. Bilans finansowy kopania na GPU wlasnie tak wyglada. Kto ma 5700 XT czy podobna karte, moze zarobic 5 kola rocznie.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2021-04-09 20:42:01
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W dniu 9 kwi 2021 o 14:47, pioruns pisze:

Nic dziwnego, ze kazdy chce kopac

Nie każdy -- nie chcę...

i brakuje kart.

Czy to szaleństwo skończy się kiedyś?

BTC ma swe granice, ale czy ogólnie kryptowalut może być dowolnie dużo?
Czy kopalnie kryptowalutowe będą rozwijały się czy padną? Jeśli zaś
padną -- czy nagle, czy powoli?...

--
'_._     _,-'""`-._        ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/| .,; o.'      eneuel@@gmail.com     '.O_'

Data: 2021-04-10 18:59:50
Autor: Budzik
Zwiększenie wydajności starego komputera
Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
Zapraszam@do.czytania.fontem.Lucida..Console ...
[...]

Tak. Ethereum planuje przejsc na system proof of stake.
Beda płacic tym którzy stake'uja coiny a nie tym którzy kopia.
Tyle plany.
A mnostwo innych tokenów opiera sie na ETH.
Inne juz teraz sa proof of stake.

--
Pozdrawia... Budzik
"Obelgi to argumenty tych, którzy nie mają argumentów"

Data: 2021-04-11 10:58:26
Autor: _Master_
W dniu czwartek-08-kwietnia-2021 o 20:40, Budzik pisze:
Nie rozsiewajmy plotek... Bitcoinów w sensie stricte nie kopie sie
kartami graficznymi. Za to inne coiny i owszem.

To wszyscy wiemy ale faktycznie trzeba trzymać się terminologii

Data: 2021-04-11 12:59:58
Autor: Budzik
Zwiększenie wydajności starego komputera
Użytkownik _Master_ Master@z.pl ...

Nie rozsiewajmy plotek... Bitcoinów w sensie stricte nie kopie sie
kartami graficznymi. Za to inne coiny i owszem.

To wszyscy wiemy ale faktycznie trzeba trzymać się terminologii

No nie gadaj? Masz czas na merytoryczna dyskusje?
Nie kłopocz sie bo jeszcze trzeba bedzie zweryfikować jakies informacje i uczestniczyc w dyskusji dłuzej niz 2-3 posty.

Nie kłopocz sie odpisywaniem na moje posty, idz sobie z Zenkiem i Runtem opowiadac o tym kto jest bardziej taki i owaki.
Tam znajdziesz swój poziom dyskusji.
;-D

--
Pozdrawia... Budzik
"Czy świat się bardzo zmieni gdy z młodych, gniewnych

Data: 2021-04-11 10:53:19
Autor: _Master_
W dniu poniedziałek-05-kwietnia-2021 o 20:13, Atlantis pisze:
aż takim stopniu w przypadku konsol

Bo konsole są dla lamerów. Poważni gracze grają na blaszaku ;-) (jak mawia mój Młody)

A kopacze kopią też ;-)

Data: 2021-04-05 11:52:44
Autor: Jacek Maciejewski
Zwiększenie wydajności starego komputera
Dnia Sun, 4 Apr 2021 17:06:36 +0200, Atlantis napisał(a):

Płyta główna - H61M-S2PV

Płyta nie wspiera SSD NVMe M.2. To IMO poważna wada.
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2021-04-05 18:52:54
Autor: Irokez
Zwiększenie wydajności starego komputera
Dnia Sun, 4 Apr 2021 17:06:36 +0200, Atlantis napisał(a):

Płyta główna - H61M-S2PV

Płyta nie wspiera SSD NVMe M.2. To IMO poważna wada.

No ale czego się spodziewać po takim staruszku?
Chyba dopiero kolejna generacja chipsetów zaczęła wspierać, i to nie u wszystkich, tylko tych co nie porzucają starszych modeli i dają update BIOS. Miałem Gigabyte B85M-D3H ale na szczęście mi się spaliło przed końcem gwarancji i oddali kasę (bo podrożała płyta), ale w sumie plus, bo w to miejsce kupiłem ASRocka B85M Pro4 który wydał BIOS z obsługa NVMe i aktualnie mam wsadzonego Samsunga 970 Evo. Wystarcza.

Pozdrawiam.

--
Irokez

Data: 2021-04-05 20:23:00
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Mon, 5 Apr 2021 18:52:54 +0200, Irokez napisał(a):

bo w to miejsce kupiłem ASRocka B85M Pro4 który wydał BIOS z obsługa NVMe i aktualnie mam wsadzonego Samsunga 970 Evo.

Wow, Asrock uzupełnia obsługę NVMe dla starych chipsetów? I to w płycie
która nie ma slota M.2?  Pewnie trzeba wtykać dysk przez przelotkę do
złącza PCIe. O ile wiem, B85 nie wspierał początkowo takich dysków a
przynajmniej kiedy ja wybierałem płytę do swojego kompa.
Sam mam Asrocka z chipsetem H97, lecę sprawdzić czy nie ma nowego biosu
:)

PS. Już zapomniałem co mam :) Niestety, Asusa H97M-PLUS nie Asrocka.
PS2. Po przyjrzeniu się temu co mam w kompie, okazało się że mam
najnowszy bios z wsparciem dla NVMe oraz taki dysk na PCIe :) Qrde, jak
komp za dobrze chodzi to się zapomina co w środku :)
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2021-04-05 21:12:45
Autor: Irokez
[...]

Dokładnie, przejściówka z aliexpress NVMe na PCIe za 2 dolary i pięknie dysk działa, system zainstalowany, bootuje się.

hehe ;)

--
Irokez

Data: 2021-04-07 18:17:49
Autor: Adam
Dnia Mon, 5 Apr 2021 21:12:45 +0200, Irokez napisał(a):

[...]

Win 7 może próbowałeś?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2021-04-08 12:49:57
Autor: Irokez
W dniu 2021-04-07 o 18:17, Adam pisze:
[...]

Tak, jadę na Win7 cały czas.
Instalka musi być zmodyfikowana ze sterownikami NVMe i dobrze wybrać dysk NVMe do którego też są sterowniki bo na Kingstonie A2000 to mi to średnio działało. Mam Samsunga 970 Evo.
Wejdź na forum WinClub i tam masz co i jak.

--
Irokez

Data: 2021-04-05 19:32:39
Autor: PiteR
Zwiększenie wydajności starego komputera
in <news:6datkl9tk51n$.1gbvlg5rrcain.dlg40tude.net>
user Jacek Maciejewski pisze tak:

Dnia Sun, 4 Apr 2021 17:06:36 +0200, Atlantis napisał(a):

Płyta główna - H61M-S2PV

Płyta nie wspiera SSD NVMe M.2. To IMO poważna wada.

Jako przeglądarka internetu i jutuba nie jest to silna wada.
Przy 16gb ramu win rzadko korzysta z zapisu na dysk.

Do hurtowej przeróbki zdjęć być może. Szybciej się ładuje 500 zdjęć
szybciej zapisuje np resize z 4K 4096 × 2160 na 3840x2160 ale szału nie ma. Jedynie przy kopiowaniu wielkich mp4 widzę fun. Błyskawica. --
Piter

Data: 2021-04-09 20:47:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W dniu 5 kwi 2021 o 20:32, PiteR pisze:

Jako przeglądarka internetu i jutuba nie jest to silna wada.
Przy 16gb ramu win rzadko korzysta z zapisu na dysk.

Mam 12 GiB -- 64W10 nieustannie pisze po systemowym dysku.

--
'_._     _,-'""`-._        ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/| .,; o.'      eneuel@@gmail.com     '.O_'

Data: 2021-04-05 11:57:34
Autor: zhbick
W dniu 04.04.2021 o 17:06, Atlantis pisze:

[...]

Xeon E3 1270 v2 z Ali wychodzi dużo taniej i wydajnościowo odpowiada wspomnianemu wyżej i7

Tylko wtedy chyba będę musiał też znaleźć jakąś kartę graficzną, bo serwerowe procki chyb nie mają zintegrowanego GPU...

To prawda.

Data: 2021-04-06 22:24:46
Autor: Atlantis
On 05.04.2021 11:57, zhbick wrote:

Xeon E3 1270 v2 z Ali wychodzi dużo taniej i wydajnościowo odpowiada wspomnianemu wyżej i7

Widzę, że nawet na Allegro cena wygląda korzystniej niż w przypadku tej i7. Rozumiem, że na tej płycie nie uruchomię niczego posiadającego więcej niż 4 rdzenie/8 wątków?

Data: 2021-04-06 22:51:57
Autor: zhbick
W dniu 06.04.2021 o 22:24, Atlantis pisze:

Widzę, że nawet na Allegro cena wygląda korzystniej niż w przypadku tej i7. Rozumiem, że na tej płycie nie uruchomię niczego posiadającego więcej niż 4 rdzenie/8 wątków?

Na H61 4C/8T to max, jeśli potrzebujesz wielowątkowości, to chińska płyta na X99 i jakiś Xeon 12C/24T będzie tanim i sensownym wyjściem

Data: 2021-04-08 17:02:28
Autor: Kamil
Użytkownik "zhbick"  napisał:

Na H61 4C/8T to max, jeśli potrzebujesz wielowątkowości, to chińska płyta na X99 i jakiś Xeon 12C/24T będzie tanim i sensownym wyjściem

Ten?

https://www.dell.com/pl-pl/shop/procesor-intel-xeon-gold-6226-27ghz-12c-24t-104gt-s-1925m-cache-turbo-ht-125w-ddr4-2933/apd/338-btte/procesory

Pzdr

Data: 2021-04-08 17:47:39
Autor: zhbick
W dniu 08.04.2021 o 17:02, Kamil pisze:

Ten?

https://www.dell.com/pl-pl/shop/procesor-intel-xeon-gold-6226-27ghz-12c-24t-104gt-s-1925m-cache-turbo-ht-125w-ddr4-2933/apd/338-btte/procesory

Skoro zaproponowałem płytę na chipsecie X99, to Xeona sugeruję szukać do tego chipsetu i na podstawkę 2011-3.

https://www.youtube.com/watch?v=yfZW2b1WOlw

Tu jest przykładowa płyta pod dwa procesory, RAM do niej jest tani jak barszcz a same procesory niewiele droższe. Co dostajesz? Ano dwa razy po 12 rdzeni plus HT, czyli 24 rdzenie / 48 wątków

Data: 2021-04-08 17:50:21
Autor: zhbick
Zwiększenie wydajności starego komputera
A tu przykład tego, jaki zestaw (CPU + mobo + RAM) można nabyć w cenie kilkuset PLN
https://www.aliexpress.com/wholesale?trafficChannel=main&d=y&CatId=0&SearchText=Xeon+E5+2620v3&ltype=wholesale&SortType=price_asc&page=1&groupsort=1

Data: 2021-04-09 00:05:21
Autor: Marcin Debowski
On 2021-04-08, zhbick <no@spam.pl> wrote:
[...]

To jest bardzo kusząca alternatywa z tym, że jak walczyłem z tego typu pokusami jakieś 6-12 miesięcy temu to jednak wyszło mi więcej minusów niż plusów. Wtedy, podzespoły były jednak duzo tańsze i kupiłem markową płytę do uzywki R1700.

A te minusy (pórównując do ww zestawu z R1700) to głownie:

3x droższa, nonejmowa płyta o ograniczonej liczbie róznorakich slotów (jesli potrzeba)

3x (prawie) wiekszy pobór prądu przez te 2x cpu - droższy zasilacz, 2x chłodzenie.

Wydaje mi się, że nawet dzisiaj może być to na granicy... Owszem, fajnie mieć zestaw na 2ch Xeonach ale nie jestem przekonany czy sens jest jakiś duzy.

--
Marcin

Data: 2021-04-09 12:08:23
Autor: zhbick
[...]

Ja też uważam podobnie. Dawniej była to opcja warta uwagi, gdyż cena była atrakcyjna. Połowicznie poszedłem tą drogą (kupiłem za grosze procesor do posiadanej płyty), przedłużając żywot platformy na LGA1155 i poprawiając sobie komfort pracy. Wystarcza mi to do dzisiaj.

Ale każdemu wedle potrzeb: w domowych zastosowaniach zwykły użytkownik konsumujący treści nie zauważy różnicy między czterordzeniowym Ryzenem 3 a jakimś 24-wątkowcem (za podobną cenę) wydłubanym z serwera, więc lepiej iść w rozwiązanie nowsze i bardziej energooszczędne.

Do minusów, na które zwróciłeś uwagę, dodałbym jeszcze marną wydajność pojedynczego rdzenia.

Data: 2021-04-09 13:01:33
Autor: Atlantis
On 08.04.2021 17:50, zhbick wrote:

A tu przykład tego, jaki zestaw (CPU + mobo + RAM) można nabyć w
cenie kilkuset PLN

Ja ciągle nie mogę się przekonać do tego typu ofert. W sensie nieraz mam wrażenie, że są podejrzanie tanie. Prę razy do projektu elektronicznego potrzebowałem elementu (kodek audio, CPLD), który w Mouserze kosztował 90 zł + kolejnych kilkadziesiąt zł za wysyłkę Polski.
Na Alliexpress tymczasem zestaw 5 takich elementów to jakieś 60 zł z przesyłką za darmo albo za jakąś symboliczną kwotę.

Skąd się biorą te różnice? Oni sprzedają faktycznie to, co jest w ogłoszeniu?

Data: 2021-04-09 13:23:26
Autor: zhbick
W dniu 09.04.2021 o 13:01, Atlantis pisze:

Skąd się biorą te różnice? Oni sprzedają faktycznie to, co jest w ogłoszeniu?

Jakieś dwa lata temu faktycznie było bardzo tanio, teraz już nie jest, ze względu na rosnący popyt. Ale to są normalne ceny. W PL natomiast często ceny kart graficznych, procesorów i innych podzespołów są z sufitu.

W 2016 roku debiutował GTX 1060 w cenie 249$ Kilka miesięcy później kupiłem używkę za 800 zł. Minęło 6 lat - zobacz ceny tej karty na rynku wtórnym.

Data: 2021-04-10 00:09:19
Autor: Marcin Debowski
On 2021-04-09, Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:
[...]

Na ogół tak, ale trzeba uważać (jak ze wszystkim). Jesli akurat chodzi o różnorakie cpu z Alego, to w sumie kupiłem >10 różnych, wszystkie używki. Żadnych problemów. Tak samo zresztą z RAM (nowe moduły). Jesli pojawiają się problemy, to do arbitrażu Alego tez nie mogę w sumie wiele zarzuć - mam z nimi lepsze doświadczenia niż np. z paypalem.

Natomiast jak coś jest drogie i podejrzanie tanie, to oczywiście rzecz śmierdzi - kiedyś była np. plaga kart graficzyn, które meldowały się tak jak oferta wskazywała, ale bebechy to była jakaś dużo słabsza rzecz.

W zakresie cen niskich, tak powiedzmy do tych 100-200zł, to są często dokładnie te same produkty, które oferowane są ze sporym narzutem w tzw. sklepach renomowanych. Różnice zwykle obejmują naniesione logo, lepsze opakowanie, łatwość zwrotu i procedur reklamacyjnych (EU). Kupując z Alego zawsze trzeba się liczyć z koniecznością odesłania. Przy cięższych klamotach potrafią być to spore koszty.

W każdym razie, kupuję od nich od jakiś 6 lat, będzie pod 300 różnych przedmiotów, głownie elektronika i podzespoły, kamery cctv, mini pc i sbc, kontrolery dysków, używane cpu, karty graficzne, akumulatory, drobne moduły typu usb-przekaźniki, usb - serial, konwertery dc-dc, inne mini moduły np. na ESP8266, światłowody i osprzęt, różne pierdy meblowe, wszystko w sumie poza ciuchami. Złych doświadczeń za dużo nie mam.

--
Marcin

Zwiększenie wydajności starego komputera