Zwolnienia grupowe a ci±¿a

Data: 2011-10-20 21:37:28
Autor: Swie¿a
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
Dwa przypadki.
Pierwszy:
- kobieta w ci±¿y (ci±¿a zaawansowana, po ustawowych 6 czy 8 tygodniach)
- zwolnienia grupowe zwi±zane z likwidacj± miejsc pracy
- firma istnieje dalej
Czy kobietê w ci±¿y w takiej sytuacji mo¿na zwolniæ?

Drugi:
- osoba otrzyma³a wypowiedzenie umowy o pracê w zwi±zku z likwidacj± miejsc pracy
- trwa okres wypowiedzenia ale pracownik nie ma ju¿ co robiæ.
Czy pracodawca mo¿e zmusiæ pracownika do wykorzystania w tym okresie urlopu wypoczynkowego?
Czy pracodawca mo¿e przesun±æ go do innych zadaæ (zupe³nie nie zwi±zanych z dotychczasowymi obowi±zkami zwi±zanymi z zajmowanym stanowiskiem)

Data: 2011-10-21 19:55:03
Autor: Olgierd
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
On Thu, 20 Oct 2011 21:37:28 +0000, Swieża wrote:

- kobieta w ciąży (ciąża zaawansowana, po ustawowych 6 czy 8 tygodniach)
- zwolnienia grupowe zwiÄ…zane z likwidacjÄ… miejsc pracy - firma istnieje
dalej
Czy kobietę w ciąży w takiej sytuacji można zwolnić?

Nie. Wyłącznie art. 177 kp, a tam -- w par. 4 -- jest tylko o upadłości lub likwidacji pracodawcy.
- osoba otrzymała wypowiedzenie umowy o pracę w związku z likwidacją
miejsc pracy
- trwa okres wypowiedzenia ale pracownik nie ma już co robić. Czy
pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania w tym okresie urlopu
wypoczynkowego?

Tak, art. 167(1) kp.

Czy pracodawca może przesunąć go do innych zadać (zupełnie nie
zwiÄ…zanych z dotychczasowymi obowiÄ…zkami zwiÄ…zanymi z zajmowanym
stanowiskiem)

Tak, ale tylko w sposób zgodny z art. 42 par. 4 kp. --
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org <<

Data: 2011-10-22 13:38:32
Autor: Swie¿a
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
Użytkownik Olgierd no.email.no.spam@no.problem ...

- kobieta w ci±ży (ci±ża zaawansowana, po ustawowych 6 czy 8 tygodniach)
- zwolnienia grupowe zwi±zane z likwidacj± miejsc pracy - firma istnieje
dalej
Czy kobietę w ci±ży w takiej sytuacji można zwolnić?

Nie. Wył±cznie art. 177 kp, a tam -- w par. 4 -- jest tylko o upadło¶ci lub likwidacji pracodawcy.
Dzięki za odpowiedź.
A czy może zaproponować pracownikowi zmianę w umowie pracy niemożliw± do spełnienia, np. przeniesienie miejsca pracy o 200km od miejsca zamieszkania pracownika i zasugerować, że jeżeli pracownik się nie zgadza to mogę dogadać się w kwestii wypowiedzenia umowy?

Czy pracodawca może przesun±ć go do innych zadać (zupełnie nie
zwi±zanych z dotychczasowymi obowi±zkami zwi±zanymi z zajmowanym
stanowiskiem)

Tak, ale tylko w sposób zgodny z art. 42 par. 4 kp.
Co to znaczy "odpowiada kwalifikacjom"?
Pracownik musi mieć kwalifikacje do wykonywania danej pracy czy też pracodawca musi zaproponować inną pracę ale odpowiednią do kwalifikacji pracownika?

Innymi słowy mówiąc - ten przepis jest po oto żeby nagle osobie bez prawa jazdy nie kazano jeździć samochodem, czy po to, aby menedzerowi nie kazano grabić ogrodu?

Data: 2011-10-22 17:45:56
Autor: Massai
Zwolnienia grupowe a cia
Swiea wrote:

> [...]

Innymi słowy mówiąc - ten przepis jest po oto żeby nagle osobie
bez prawa jazdy nie kazano jeździć samochodem,

Po to.

czy po to, aby
menedzerowi nie kazano grabić ogrodu?

A po to już nie. W Kielcach była słynna sprawa, gdzie nowy kierownik
jakiejś instytucji (państwowej) postanowił pozbyć się jakiejś
kierowniczki. AFAIR zwolnić jej nie mógł bo była pod ochroną
związkową (przewodnicząca bodajże, za założenie zwiazku ją
chciał wywalić). Przeniósł ją na stanowisko "babci klozetowej".

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-10-23 07:24:43
Autor: Olgierd
Zwolnienia grupowe a cia
On Sat, 22 Oct 2011 17:45:56 +0000, Massai wrote:

[...]

Jakby poszła do sądu, to by wygrała. Odpowiednie kwalifikacje oznaczają także to, że nie można przy okazji degradować pracownika.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org <<

Data: 2011-10-24 06:55:33
Autor: Massai
Zwolnienia grupowe a cia
Olgierd wrote:

> [...]
> "babci klozetowej".

Jakby poszła do sądu, to by wygrała. Odpowiednie kwalifikacje oznaczają także to, że nie można przy

Facet był chytry, stanowisko było opisane jako kierownik szaletu
zakładowego czy jakoś tak. Tylko podwładnych "chwilowo" nie było.
Formalnie została przesunięta z jednego stanowiska kierowniczego na
drugie. Zachowała pensje i przywileje.

Przed sądem trudno byłoby się nawet tłumaczyć że prace które
miała wykonywać były "nielicujace" czy coś w tym stylu.
Niepolitycznie trochÄ™.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-10-22 21:17:28
Autor: Gotfryd Smolik news
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
On Sat, 22 Oct 2011, Swie¿a wrote:

A czy mo¿e zaproponowaæ pracownikowi zmianê w umowie pracy niemo¿liwÿÿ do
spe³nienia, np. przeniesienie miejsca pracy o 200km od miejsca zamieszkania
pracownika

  Chyba nie bez powodu Kodeks Pracy wymaga, aby "miejsce pracy" by³o
jedn± ze spraw uregulowanych umow± o pracê?
IMVHO, je¶li nie jest to cecha samego stanowiska pracy (np. w roli
"dalekosiê¿nego" kierowcy) w "normalnych" warunkach, taka zmiana
podpada³aby pod wypowiedzenie istotnych warunków umowy o pracê.
  Zgodzisz siê?

Co to znaczy "odpowiada kwalifikacjom"?
Pracownik musi mieæ kwalifikacje do wykonywania danej pracy czy te¿
pracodawca musi zaproponowaæ inn± pracê ale odpowiedni± do kwalifikacji
pracownika?

Innymi s³owy mówi±c - ten przepis jest po oto ¿eby nagle osobie bez prawa
jazdy nie kazano je¼dziæ samochodem, czy po to, aby menedzerowi nie kazano
grabiæ ogrodu?

  We¼my sobie niewa¿ki ci±g pun... wróæ, we¼my sobie pracownika
którego JEDYN¡ kwalifikacj± "fachow±" jest co¶, co jest przypisane
do jego stanowiska pracy, to i tylko to ma "w zakresie" (umowy)
a jednocze¶nie pracownica w ci±¿y akurat tego wykonywaæ nie mo¿e.
  Druga wersja prowadzi³aby do koncepcji ¿e pracodawca musi
zwolniæ pracownicê w ci±¿y ze ¶wiadczenia pracy.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-23 10:53:40
Autor: Budzik
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
Osobnik posiadaj±cy mail smolik@stanpol.com.pl napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

[...]

no to jak rozwi±zaæ tak± sytuacjê:
- kobieta w ci±¿y
- firma likwiduje punkt obs³ugi klienta w danym mie¶cie
- najbli¿szy inny punkt obs³ugi klienta tej firmy znajduje siê w odleg³o¶ci 200km
[...]

prowadzi³±by do koncepcji ze trzeba pracownikowi p³aciæ, nie mo¿na zleciæ mu pracy i trzeba mu p³aciæ.
Ale to jest jednak sytuacja bardzo wyj±tkowa. Najczê¶cie mo¿na przesun±æ pracownika do innych zadañ ale o podobnym charakterze.
Pytanie by³o, czy mo¿na np. pracownika biurowego przesun±æ do pracy fizycznej?
Olgierd w przyk³adzie z babci±klozetow± pisze, ¿e jest to niezgodne ze wzglêdu na degradacjê.

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")

Data: 2011-10-23 14:18:03
Autor: Olgierd
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
On Sun, 23 Oct 2011 10:53:40 +0000, Budzik wrote:

no to jak rozwiązać taką sytuację:

Bardzo prosto:

- firma likwiduje punkt obsługi klienta w danym mieście

nie likwiduje ;-)

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org <<

Data: 2011-10-23 16:06:38
Autor: Swie¿a
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
U¿ytkownik Olgierd no.email.no.spam@no.problem ...

no to jak rozwi±zaæ tak± sytuacjê:

Bardzo prosto:

- firma likwiduje punkt obs³ugi klienta w danym mie¶cie

nie likwiduje ;-)

za³ózmy, ¿e to rozwi±zanie nie wchodziw rachubê.

Data: 2011-10-23 17:15:55
Autor: Olgierd
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
On Sun, 23 Oct 2011 16:06:38 +0000, Swieża wrote:

- firma likwiduje punkt obsługi klienta w danym mieście

nie likwiduje ;-)

załózmy, że to rozwiązanie nie wchodziw rachubę.

Załóżmy :-)

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org <<

Data: 2011-10-27 00:15:05
Autor: Marcin Wasilewski
Zwolnienia grupowe a ci±¿a
U¿ytkownik "Swie¿a" <Swieza@z.wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:Xns9F87B94471285swiezazwppl127.0.0.1...
[...]

No pracownika zawsze mo¿na zwolniæ z obowi±zku ¶wiadczenia pracy.
Je¶li takie wyj¶cie bêdzie tañsze, czy te¿ mniej k³opotliwe.

Zwolnienia grupowe a ci±¿a