Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie

Data: 2016-02-25 10:56:47
Autor: Rafal Jankowski
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Hej!
Zwykle jestem hejterem mbanku, ale teraz chciałem im trochę przywazelinować. Dokonałem transakcji w obcej walucie na karcie przypiętej do konta w PLN. Usługodawca anulował umowę i zwrócił ¶rodki, nb. pojechałem po nich jak po łysych psach: https://pl.trustpilot.com/review/only-apartments.com

W efekcie na podwójnym przewalutowaniu (pobranie ¶rodków w EUR z konta PLN a potem ich zwrot) straciłem nieco kasy. Zgłosiłem reklamację do mbanku, bo to w sumie poza straconym czasem prawie nic nie kosztuje. Nie miałem jednak wielkich nadzieji. O dziwo mBank błyskawicznie reklamację uwzględnił na moj± korzy¶ć i oddał mi różnicę w PLN. Jak rozumiem to chyba była ich dobra wola, a nie obowi±zek? Bo w sumie to przecież dokonuj±c tych transakcji sami musieli teoretycznie musieli dokonać najpierw zakupu EUR za PLN dla mnie a potem w drug± stronę, więc tak na moje to chyba nie mieli takiego obowi±zku? Zreszt± niektóre inne banki wła¶nie przyjmuj± stanowisko na niekorzy¶ć klienta w takich sytuacjach: http://samcik.blox.pl/2014/10/Rozboj-w-bialy-dzien-Anulowanie-zagranicznej.html

Data: 2016-02-25 11:28:21
Autor: J.F.
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Użytkownik "Rafal Jankowski"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:alpine.LFD.2.20.1602251046500.78854@oceanic.wsisiz.edu.pl...
[...]

Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-)

tak na moje to chyba nie mieli takiego obowi±zku?

Hm, trudno powiedziec, no ale skoro zaplaciles w walucie, transakcja anulowana, zwrocono w walucie tyle ile pobrano, to niby dlaczego mialbys cos do tego doplacac ...

no, w miedzyczasie owa waluta moglaby stracic istotnie na wartosci ...

J.

Data: 2016-02-26 08:05:23
Autor: Rafal Jankowski
On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:

Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-)

Zgadza się, jednak to chyba oczywiste, że bank musi stosować różne kursy wymiany dla kupna i sprzedaży, inaczej by zbankrutował. Inna rzecz, że dla kart kredytowych te różnice kursowe s± o niebo większe niż to co oferuj± kantory internetowe.

[...]

Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moj± korzy¶ć, bardziej rozchodzi się o to co to jest zwrot. Tzn. jak się umawiam ze sprzedawc± że mi zwróci pieni±dze to czy to z punktu widzenia banku jest zwrot czy dodatkowa transakcja? Bank musi być gotowy na wymianę waluty i ta gotowo¶ć przekłada się na konkretny koszt. A tutaj nie tyle transakcję co umowę anulowano więc co to wła¶ciwie mój bank miałoby obchodzić i czemu on miałby do tego interesu dokładać (do czego to doszło, że utożsamiami się z mbankiem)? Na logikę to raczej strona, która anulowała umowę powinna ponie¶ć wszystkie koszty tych operacji, ale logika a prawo i regulaminy nie zawsze id± w parze. Być może uratowało mnie to, że do zaksięgowania doszło po wypowiedzeniui umowy, czyli de facto nie miało prawa do tego doj¶ć a ja nie miałem się jak przed tym bronić. Może gdyby te pieni±dze były zaksięgowane przed anulowaniem umowy, albo gdyby wypowiedzenie było za zgod± obu stron to sprawa zostałaby inaczej potraktowana.

Data: 2016-02-26 10:32:45
Autor: Pete
Zwrot na kartÄ™ i podwĂłjne przewalutowanie
W dniu 2016-02-26 o 08:05, Rafal Jankowski pisze:
On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:

Eee tam - najpierw zarobili na zakupie, a potem na sprzedazy :-)

Zgadza się, jednak to chyba oczywiste, że bank musi stosować różne kursy
wymiany dla kupna i sprzedaży, inaczej by zbankrutował. Inna rzecz, że
dla kart kredytowych te różnice kursowe są o niebo większe niż to co
oferujÄ… kantory internetowe.

[...]

Różnice kursowe tu raczej były bez znaczenia albo na moją korzyść,
bardziej rozchodzi siÄ™ o to co to jest zwrot. Tzn. jak siÄ™ umawiam ze
sprzedawcÄ… ĹĽe mi zwrĂłci pieniÄ…dze to czy to z punktu widzenia banku jest
zwrot czy dodatkowa transakcja? Bank musi być gotowy na wymianę waluty i
ta gotowość przekłada się na konkretny koszt. A tutaj nie tyle
transakcję co umowę anulowano więc co to właściwie mój bank miałoby
obchodzić i czemu on miałby do tego interesu dokładać (do czego to
doszło, że utożsamiami się z mbankiem)? Na logikę to raczej strona,
która anulowała umowę powinna ponieść wszystkie koszty tych operacji,
ale logika a prawo i regulaminy nie zawsze idą w parze. Być może
uratowało mnie to, że do zaksięgowania doszło po wypowiedzeniui umowy,
czyli de facto nie miało prawa do tego dojść a ja nie miałem się jak
przed tym bronić. Może gdyby te pieniądze były zaksięgowane przed
anulowaniem umowy, albo gdyby wypowiedzenie było za zgodą obu stron to
sprawa zostałaby inaczej potraktowana.

Swego czasu doktoryzowałem się z tematu zwrotu na kartę przy okazji reklamacji takiej sytuacji jak Twoja.

W specyfikacji plikĂłw  MC i Visa transakcja anulowania obciÄ…ĹĽenia różni siÄ™ od transakcji uznania karty - wiÄ™c bank jest w stanie je odróżnić.

Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy uznanie karty

--
Pete

Data: 2016-02-26 11:04:58
Autor: Rafal Jankowski
On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:

[...]

Jeśli są w stanie to odróżnić i jeśli sprzedawca dokonał zwrotu i jeśli mi w takiej sytuacji należy się pełny zwrot w walucie prowadzonego konta (3x jeśli) to (mała zmiana frontu i powrót do normalnej sytuacji) kij w oko mbankowi, że nie zwrócił mi tego automatycznie tylko musiałem składać reklamację.

Pytanie, jaką operację wyukonał sprzedawca - anulowanie obciążenia czy uznanie karty

No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciągu?

Data: 2016-02-26 11:34:59
Autor: radekp@konto.pl
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Fri, 26 Feb 2016 11:04:58 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1602261102120.174677@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski
<jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a):

> W specyfikacji plików  MC i Visa transakcja anulowania obci±żenia różni się > od transakcji uznania karty - więc bank jest w stanie je odróżnić.

Je¶li s± w stanie to odróżnić i je¶li sprzedawca dokonał zwrotu i je¶li mi w takiej sytuacji należy się pełny zwrot w walucie prowadzonego konta (3x je¶li) to (mała zmiana frontu i powrót do normalnej sytuacji) kij w oko mbankowi, że nie zwrócił mi tego automatycznie tylko musiałem składać reklamację.

Zobacz co masz w tytule operacji. Zwrot powinien być jako¶ opisany jako
"zwrot", "anulowanie" itp.
Jeżeli tak jest, to mBank w sumie chciał Ciebie orżn±ć, ale nie udało się :)
Jeżeli nie było to faktyczny zwrot (czyli anulowanie transakcji) tylko uznanie,
to zrobił Ci łaskę :)

Data: 2016-02-26 14:59:29
Autor: Pete
W dniu 2016-02-26 o 11:04, Rafal Jankowski pisze:
On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:

[...]

Nie ma takiej możliwości

Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.

--
Pete

Data: 2016-02-26 22:51:52
Autor: Rafal Jankowski
On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:

W dniu 2016-02-26 o 11:04, Rafal Jankowski pisze:
 On Fri, 26 Feb 2016, Pete wrote:
[...]
>  Pytanie, jakÄ… operacjÄ™ wyukonaĹ‚ sprzedawca - anulowanie obciÄ…ĹĽenia czy
>  uznanie karty

 No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyciÄ…gu?

Nie ma takiej możliwości

Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.

No niby te dwie operacje zwrotu majÄ… pole "Rodzaj Operacji" odpowiednio:
"ZWROT ZAKUPU - MO/TO"
"ZWROT ZAKUPU"
nie wiem czy to odpowiedni atrybut do stwierdzenia, że to był zwrot czy zwykłe uznanie.

Data: 2016-02-29 10:41:20
Autor: radekp@konto.pl
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Fri, 26 Feb 2016 22:51:52 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1602262244430.109813@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski
<jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a):

No niby te dwie operacje zwrotu maj± pole "Rodzaj Operacji" odpowiednio:
"ZWROT ZAKUPU - MO/TO"
"ZWROT ZAKUPU"
nie wiem czy to odpowiedni atrybut do stwierdzenia, że to był zwrot czy zwykłe uznanie.

Odpowiedni. To był zwrot.
Czyli nast±piła nieudana próba orżnięcia klienta :)
Nie bojkaj -- gdyby bank miał rację, to zwrotu by¶ nie dostał. Zwłaszcza w
przypadku mBanku :))

Data: 2016-02-29 23:24:04
Autor: Rafal Jankowski
On Mon, 29 Feb 2016, radekp@konto.pl wrote:

[...]

No mimo wszystko jest element w tej układance, którego nie jeste¶my pewni. Nie mamy żadnego paragrafu/ustawy/rozporz±dzenia ministra sportu i turystyki/rozdziału w konstytucji/punktu w umowie na korzystanie z karty/ustępu w regulaminie mbanku itp. który mówiłby, że w przypadku zwrotu na kartę klient nie powinien być stratny. Tak jak wcze¶niej pisałem bank dostał dwukrotne zlecenie wymiany waluty i to zlecenie zrealizował. Dlaczego nie miałby za to naliczyć opłaty? Powtórzę się, ale moim zdaniem na logikę (o której też pisałem, że często nie ma zastosowania w rzeczywisto¶ci) za wszystko powinien zabulić usługodawca, który po pierwsze jednostronnie wypowiedział umowę po drugie dokonał księgowania już po wypowiedzeniu czyli de facto nie miał do tego prawa.

Data: 2016-03-01 10:20:38
Autor: radekp@konto.pl
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Mon, 29 Feb 2016 23:24:04 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1602292316050.190863@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski
[...]

Bo zwrot powinien być zaksięgowany po kursie kupna waluty, a nie sprzedaży.
Raczej nie musi być to dokładnie ta sama kwota w zł, bo data będzie inna, ale
kurs powinien być z tej samej tabelki.

Data: 2016-03-01 11:21:09
Autor: Rafal Jankowski
On Tue, 1 Mar 2016, radekp@konto.pl wrote:

Bo zwrot powinien być zaksięgowany po kursie kupna waluty, a nie sprzedaży.
Raczej nie musi być to dokładnie ta sama kwota w zł, bo data będzie inna, ale
kurs powinien być z tej samej tabelki.

Ok, nie przeczę że tak jest, nie polemizuję z tym bo aż tak się nie znam, a zapodasz jaki¶ § na potwierdzenie tegoż?

Data: 2016-03-01 11:38:56
Autor: radekp@konto.pl
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Tue, 1 Mar 2016 11:21:09 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1603011119020.120450@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski
> [...]

Ok, nie przeczę że tak jest, nie polemizuję z tym bo aż tak się nie znam, a zapodasz jaki¶ § na potwierdzenie tegoż?

Nie, bo musiałbym przeczytać regulamin Twojej karty oraz zapewne regulamin
pomiędzy org. płatnicz± a bankiem :)

Data: 2016-03-01 11:42:53
Autor: radekp@konto.pl
> [...]

Ok, nie przeczę że tak jest, nie polemizuję z tym bo aż tak się nie znam, a zapodasz jaki¶ § na potwierdzenie tegoż?

"Oczywi¶cie, złożyli¶my reklamację, której bank nie uznał, tłumacz±c, że
jedynym rozliczeniem uznaniowym, dla którego nie stosuje się kursu kupna, jest
wycofanie operacji, a nasz przypadek nie jest wycofaniem transakcji, tylko
zwrotem wpłaconej kwoty. Uważam, że to co najmniej nieprzyzwoite - do
transakcji nie doszło, nie był to zwrot czę¶ci należno¶ci, a całej kwoty"

Data: 2016-03-01 12:44:17
Autor: Rafal Jankowski
[...]

No jakby nie patrzeć u mnie własnie był zwrot, w przypadku którego alior reklamacji nie uznał, czyli może jednak wychodzi na to, że mbank mi zrobił laskę ;)

Data: 2016-03-01 12:49:39
Autor: Pete
W dniu 2016-03-01 o 12:44, Rafal Jankowski pisze:
[...]

sprzedaĹĽy.
Raczej nie musi być to dokładnie ta sama kwota w zł, bo data będzie
inna, ale
kurs powinien być z tej samej tabelki.

Ok, nie przeczÄ™ ĹĽe tak jest, nie polemizujÄ™ z tym bo aĹĽ tak siÄ™ nie
znam,
a zapodasz jakiś § na potwierdzenie tegoż?

http://samcik.blox.pl/2014/10/Rozboj-w-bialy-dzien-Anulowanie-zagranicznej.html

"Oczywiście, złożyliśmy reklamację, której bank nie uznał, tłumacząc, że
jedynym rozliczeniem uznaniowym, dla ktĂłrego nie stosuje siÄ™ kursu
kupna, jest
wycofanie operacji, a nasz przypadek nie jest wycofaniem transakcji,
tylko
zwrotem wpłaconej kwoty. Uważam, że to co najmniej nieprzyzwoite - do
transakcji nie doszło, nie był to zwrot części należności, a całej kwoty"

No jakby nie patrzeć u mnie własnie był zwrot, w przypadku którego alior
reklamacji nie uznał, czyli może jednak wychodzi na to, że mbank mi
zrobił laskę ;)

Z opisy powyżej wynika, że płatność była kartą, a zwrot środków poszedł na konto. Więc w ogóle innym instrumentem płatniczym.

Ja z Aliorem miałem przebój z przypadkiem idealnym - czyli płatność i zwrot tą samą kartą.

I też nie uznał reklamacji, ponieważ zwrot nie był zwrotem tylko uznaniem.

--
Pete

Data: 2016-03-01 12:54:17
Autor: Rafal Jankowski
On Tue, 1 Mar 2016, Pete wrote:

Z opisy powyżej wynika, że płatność była kartą, a zwrot środków poszedł na konto. Więc w ogóle innym instrumentem płatniczym.

No nie wiem, obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na konto. Przy tego typu operacjach instytucja obciążająca kartę z reguły po pierwsze raczej numeru konta nie zna, po drugie się o nie nie pyta. O numer konta pytają się małe misie na allegro, którym zrobiło się płatność kartą przez payu i pewnie nie mają jak zwrócić środków na kartę.

Data: 2016-03-01 12:55:19
Autor: Rafal Jankowski
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
No nie wiem, obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na konto.

Autokorekta, miało być oczywiście:
"obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na kartę"

Data: 2016-03-01 13:32:46
Autor: Pete
W dniu 2016-03-01 o 12:55, Rafal Jankowski pisze:
No nie wiem, obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na konto.

Autokorekta, miało być oczywiście:
"obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na kartę"
Zmyliło mnie zdanie 'Oczywiście zwrócił kwotę w euro. A ponieważ płatność szła na konto złotowe w Alior Banku...'

Ale z dalszego kontekstu wynika, że prawdopodobnie zwrot poszedł na kartę (rozliczaną w PLN i stąd zapewne to 'konto złotowe')

--
Pete

Data: 2016-03-01 14:50:55
Autor: radekp@konto.pl
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Tue, 1 Mar 2016 12:54:17 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1603011251450.147555@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski
<jankowsr@oceanic.wsisiz.edu.pl> napisał(-a):

> Z opisy powyżej wynika, że płatno¶ć była kart±, a zwrot ¶rodków poszedł na > konto. Więc w ogóle innym instrumentem płatniczym.

No nie wiem, obstawiałbym, że jednak poszedł zwrot na konto.

WeĽ wklej po prostu pomazanego screenshota :)

Data: 2016-03-01 14:49:45
Autor: radekp@konto.pl
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Tue, 1 Mar 2016 12:44:17 +0100, w
<alpine.LFD.2.20.1603011240460.144507@oceanic.wsisiz.edu.pl>, Rafal Jankowski
> [...]

No jakby nie patrzeć u mnie własnie był zwrot, w przypadku którego alior reklamacji nie uznał, czyli może jednak wychodzi na to, że mbank mi zrobił laskę ;)

Nie, to powiedzmy niespójno¶ć języka.
Miałe¶ wycofanie (anulowanie) operacji. Ale mój bank też opisuje to jako zwrot.
A jakby¶ miał zwrot (czyli przelew w drug± stronę), to byłoby to uznanie.
Czyli:
wycofanie (anulowanie) operacji = zwrot
zwrot = uznanie
;)

Data: 2016-03-01 16:31:15
Autor: Rafal Jankowski
[...]

Mimo wszystko opieramy się tu na kilku niepewnych założeniach:
1. Zwrot w aliorze nie był zwrotem tylko zwykłym uznaniem (jak było tego
    nie wiemy)
2. Obsługa takiego use case'a zależy od umowy na korzystanie z karty
    między bankiem i użytkownikiem i/lub między bankiem i organizacj±
    płatnicz±

Data: 2016-02-29 10:40:05
Autor: radekp@konto.pl
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Fri, 26 Feb 2016 14:59:29 +0100, w <naplo1$qb7$1@node2.news.atman.pl>, Pete
<nobody@nowhere.com> napisał(-a):

> No ok, ale ja tego chyba nie mam jak sprawdzić na wyci±gu?

Nie ma takiej możliwo¶ci
Ja te informacje uzyskałem dopiero od Arbitra bankowego.

Jest, ale to zapewne zależy od sposobu generowania wyci±gu przez bank.
Z jednego odczytasz, z innego pewnie niezbyt (albo domyslaj±c się).

Data: 2016-02-26 10:43:23
Autor: J.F.
Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie
Użytkownik "Rafal Jankowski"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:alpine.LFD.2.20.1602260749120.129423@oceanic.wsisiz.edu.pl...
On Thu, 25 Feb 2016, J.F. wrote:
[...]

Tu bez znaczenia, ale w niektorych przypadkach moze to i 20% byc, albo i wiecej.
A tu o zasady chodzi - zasada zas mowi, ze bank nie moze byc stratny :-)

[...]

Ale jednak niesmak poczules, i bank ten niesmak tez poczul :-)

Choc nie twierdze, ze mial obowiazek.

Obnizyliby spready, to by ludziom sie nie chcialo reklamacji pisac :-)

J.

Zwrot na kartę i podwójne przewalutowanie