Zwrot nadpłaty po śmierci nabywcy

Data: 2012-05-29 19:37:22
Autor: jgor5
Zwrot nadpłaty po śmierci nabywcy
Umowa na dostawę gazu była na ojca. Ojciec umarł w trakcie okresu rozliczeniowego. Dalsze opłaty zaliczek robiłem ja ze swojego konta. Na koniec okresu rozliczeniowego powstała spora nadpłata, ale mniejsza niż suma moich wpłat. Aby zwrócić nadpłatę Gazownicy zażądali stwierdzenia nabycia spadku, albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia.

Odpisałem, że po śmierci ojca to ja ze swojego konta z moich środków wykonywałem przelewy zaliczek i z tych przelewów powstała nadpłata. Moje wpłaty nie wchodzą w skład masy spadkowej. Poprosiłem o zwrot nadpłaty na moje konto.
 Gazownicy po kilknastu dniach odpowiedzieli, że nie jestem stroną umowy, nie przedstawiłem żadnego z w/w dokumentów i w związku z tym nie udzielą mi żadnej informacji w sprawie.

Czy w takiej sytuacji dostawca gazu rzeczywiście postępuje zgodnie z prawem i nie musi zwrócić nadpłaty na moje konto?

Data: 2012-05-30 01:21:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 29 May 2012,  jgor5 wrote:

[...]

  I tak własnie robia (znam taki przypadek).
  Zakładaja, że sporo jest spadków na tyle małych, że nie wymagaja
fatygi ze strony spadkobierców, więc "papierów" nie ma.
  Z drugiej strony, pewnie wychodza z założenia że po co maja się
pózniej o 50 zł szarpać, jak jakis inny spadkobierca wyskoczy
z tekstem że "jemu też się nalezy".

Odpisałem, że po śmierci ojca to ja ze swojego konta z moich środków
wykonywałem przelewy zaliczek

  Swoja droga - dlaczego...
(jakbys poczekał aż rozlicza liczniki, to doskonale by wiedzieli
jak odszukac spadkobierców :>)

[...]

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
Art. 1027. Względem osoby trzeciej, która nie roœci sobie praw do spadku
  z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swoje prawa wynikajšce
  z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku albo zarejestrowanym
  aktem poœwiadczenia dziedziczenia.
-- -

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-30 07:42:04
Autor: jgor5
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):
> [...]

> wykonywałem przelewy zaliczek

  Swoja droga - dlaczego...
(jakbys poczekał aż rozlicza liczniki, to doskonale by wiedzieli

Trochę czasu do końca okresu rozliczeniowego zostało, pewnie z braku wpłat zdążyliby juz gaz odciąć. Z drugiej strony gdybym widział jak to będzie wyglądało zrobiłbym inaczej...

> [...]

  z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku albo zarejestrowanym

A czy nie jest oczywiste, że po śmierci ojca kasa pochodząca z przelewów wykonywanych z mojego konta nie wchodzi w skład masy spadkowej? Podchodzi to chyba nawet przychód nienależny i czy nie mam prawa żądać jego zwrotu do wysokości powstałej nadpłaty?

Data: 2012-05-30 15:45:55
Autor: witek
  jgor5 wrote:
[...]

nie, absolutnie nie.

poszukaj w kodeksie cywilnym hasla prowadzenie spraw bez zlecenia.
oczywistym jest tylko, ze zwrot cie sie nalezy, ale juz, ze od gazowni to nie jest takie oczywiste.

Data: 2012-05-30 10:08:30
Autor: Krzysztof Jodłowski
[...]

Miałem ostatnio taki przypadek. Zostało ok. 20 zł nadpłaty. Wystarczył akt zgonu i numer konta na które mają przysłać rozliczenie i różnicę po rozliczeniu. Koniec sprawy. Znaczy się, że wyszli przed szereg.
To samo było w energetyce.

Krzysztof

Data: 2012-05-30 15:49:29
Autor: witek
Krzysztof Jodłowski wrote:
[...]

Ale szybko poprawia procedury, kiedy zglosi sie spadkobierca i zazada zwrotu nadplaty.
Oczywiscie przy takich drobnych kwotach i oczywistosci, ze osoba chcaca zwrotu jest spadkobierca jak najbardziej moga ta kase oddac "na wyrost".
Nie ma przepisu zabraniajacego oddac " w ciemno" na podstawie dobrej wiary i oswiadczenia osoby zgalaszajcej sie, ze to jej wlasnie kasa sie bedzie nalezala tak czy siak, po przeprowadzeniu postepowania spadkowego.

Data: 2012-05-30 15:43:42
Autor: witek
  jgor5 wrote:
[...]

Ale  to nie sa twoje wplaty.
Nie wplaciles ich tam przez pomylke, aby moz zadac ich zwrotu na jakiejkolwiek podstawie. chocby bezprawnego wzbogacenia.
Ty swiadomie placiles za ojca.
Jak najbardziej masz prawo do zwortu tych pieniedzy, ale musisz sie o to zwrocic do ... spadkobiercow.

Gazownicy po kilknastu dniach odpowiedzieli, że nie jestem stroną umowy, nie
przedstawiłem żadnego z w/w dokumentów i w związku z tym nie udzielą mi
żadnej informacji w sprawie.

no, do momentu przedstawienia im dokumentu, ze jestes spadkobierca faktycznie nie bardzo masz jakiekolwiek prawa.

Czy w takiej sytuacji dostawca gazu rzeczywiście postępuje zgodnie z prawem i
nie musi zwrócić nadpłaty na moje konto?

po mojemu tak.

jesli jestes jedynym spadkobierc to szybo zalatwiaj u notariusza potwierdzenie nabycia spadku lub to samo w sadzie.
notariusz, szybciej ale drozej, sad dluzej ale taniej.
z tym papierkiem do gazowni.
jesli spadkobiercow jest wiecej, to niestety podejrzewam, ze bedziecie sie musieli pofatygowac wszyscy, albo przynajmnei dostarczyc zgodne oswiadczenie komu pieniadze maja byc zwrocone.

Niezaleznie od zwrotu nadplaty i spadku, z aktem zgonu powinno ci sie udac przepisac umowe na aktualnego lokatora.

Data: 2012-05-31 03:29:28
Autor: jgor5
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):
> [...]
> wpłaty nie wchodzą w skład masy spadkowej. Poprosiłem o zwrot nadpłaty na

Ale  to nie sa twoje wplaty.

A czyje? Może ojca, który już od pół roku nie żyje?

Nie wplaciles ich tam przez pomylke, aby moz zadac ich zwrotu na jakiejkolwiek podstawie. chocby bezprawnego wzbogacenia.

A skąd wiadomo czy przez pomyłke czy z innego powodu? Wpłaciłem bo miałem taką wolę w tamtej chwili.

Ty swiadomie placiles za ojca.
Jak najbardziej masz prawo do zwortu tych pieniedzy, ale musisz sie o to zwrocic do ... spadkobiercow.

Czy po śmierci ojca można mu coś podarować, aby to było jego i wchodziło do wartości spadku po nim?

Data: 2012-05-31 05:08:32
Autor: witek
  jgor5 wrote:
[...]

Mniej wiecej.
Wplacales na rzecz ojca i zwrotu mozesz domagac sie od spadkobiercow.
Zwrot jak najbardziej ci sie nalezy, tylko nie tam gdzie tego oczekujesz.

[...]

no i wystarczy. miales wole i wplaciles. wiec juz ich nie masz.
jakbys stal twardo na stanowisku, ze te pieniadze to pomylka i nigdy nie powinny sie tam znalezc to wowczas mozesz si powolac na bezpodstawne wzbogacenie, ale to ci tak niewiele pomoze, bo pewnie sie otrze o sad.

[...]

nie mozesz mu podarowac, ale to co zrobiles nie bylo darowizna.
Prowadziles sprawy w imieni zmarlego ojca, kosztem swojego majatku. Zreszta zgodnie z prawem miales taki obowiazek.

jeszcze raz. zwrot ci sie nalezy ale nie tam gdzie tego szukasz.

to ze ty oczekiwales innej odpowiedzi popierajacej twoje myslenie a moja ci nie pasuje  to juz inna sprawa.

Data: 2012-05-31 06:02:33
Autor: Rafał \"SP\" Gil
W dniu 2012-05-31 05:29,  jgor5 pisze:

Czy po śmierci ojca można mu coś podarować, aby to było jego i wchodziło do
wartości spadku po nim?

KC: art 356 par 2 ?

Data: 2012-05-31 05:15:40
Autor: witek
"Rafał \"SP\" Gil" wrote:
W dniu 2012-05-31 05:29,  jgor5 pisze:

Czy po śmierci ojca można mu coś podarować, aby to było jego i
wchodziło do
wartości spadku po nim?

KC: art 356 par 2 ?

no odpowiedz sensowana ale nie do tego pytania.

to moze byc argument przeciwko gazowni, ktora nie chcialaby przyjac oplaty od niego twierdzac, ze to nie jego rachunek.
tudziez dlaczego on moze zaplacic rachunek za ojca.

polecam art 752 i dalsze.

Data: 2012-06-01 17:02:44
Autor: Rafał \"SP\" Gil
W dniu 2012-05-31 12:15, witek pisze:

no odpowiedz sensowana ale nie do tego pytania.

Wszystkie wpłaty "nienależne" były wpłacone po śmierci ?

to moze byc argument przeciwko gazowni, ktora nie chcialaby
przyjac oplaty od niego twierdzac, ze to nie jego rachunek.
tudziez dlaczego on moze zaplacic rachunek za ojca.

Piję do tego, że uznać można, że część wpłat jeśli nie wszystkie dokonane były "w imieniu dłużnika" ale bez jego wiedzy ...

Faktem jest, że przy takim nastawieniu gazowni nie ma co pieprzyć na usenecie a po prostu pozwać gazownię o zwrot ...

Pytanie - czy sąd uzna, że nadpłata jest nadpłatą dłużnika (przytoczone przeze mnie), czy przypadkiem wpłaconą kasą, bo jakby jednak sąd powieli mój sposób myślenia - nadpłata jest po prostu masą spadkową i koniec.

Data: 2012-05-31 08:11:06
Autor: jgor5
Zwrot nadpłaty po śmierci nabywcy
Rafał \SP\ Gil <usenet@motopower.pl> napisał(a):

KC: art 356 par 2 ?

Czyli:
§ 2. Jeżeli wierzytelność pieniężna jest wymagalna, wierzyciel nie może odmówić przyjęcia świadczenia od osoby trzeciej, chociażby działała bez wiedzy dłużnika.

I teraz pytanie: Gdy osoba trzecia zapłaci więcej niż wynosi wierzytelność, to komu wierzyciel powinien zwrócić nadwyżkę, nie przypadkiem tej osobie trzeciej?

Data: 2012-05-31 05:27:48
Autor: witek
  jgor5 wrote:
[...]

ale z czego wynika ta nadplata?
jak wyglada rozliczenie.
wplacales zaliczki zgodnie z harmonogramem i nadplata wyszla z rozliczenia
czy tez po prostu wplaciles wiecej powiedzmy, ze przez pomylke, niz wynikaloby z jakiegokolwiek dokumentu.

z tego co napisales nadwyzka wynika z rozliczenia zaliczek. Cyzli wplacales zgodnie z wystawionymi dokumentami.
Nie widze podstaw do zwrotu pieniedzy tylko tobie.

gdybys wplacil wiecej niz sie nalezy przez pomylke, wowczas jak najbardziej mialbys prawo do zwrotu bezposrednio tobie, bo wplata nie wynika z jakiegokolwiek dokumentu. Tylko, ze jak postapia w mysl zasady nie mamy panskiego plaszcza i co nam pan zrobi, to po za pojsciem do sadu niewiele wiecej mozesz zrobic.

Zwrot nadpłaty po śmierci nabywcy