Zwrot nadpłaty po śmierci nabywcy

Data: 2012-05-30 01:21:12
Autor: Gotfryd Smolik news
Zwrot nadpłaty po śmierci nabywcy
On Tue, 29 May 2012,  jgor5 wrote:

Umowa na dostawę gazu była na ojca. Ojciec umarł w trakcie okresu
rozliczeniowego. Dalsze opłaty zaliczek robiłem ja ze swojego konta.
Na koniec okresu rozliczeniowego powstała spora nadpłata, ale mniejsza niż
suma moich wpłat. Aby zwrócić nadpłatę Gazownicy zażądali stwierdzenia
nabycia spadku, albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia.

  I tak własnie robia (znam taki przypadek).
  Zakładaja, że sporo jest spadków na tyle małych, że nie wymagaja
fatygi ze strony spadkobierców, więc "papierów" nie ma.
  Z drugiej strony, pewnie wychodza z założenia że po co maja się
pózniej o 50 zł szarpać, jak jakis inny spadkobierca wyskoczy
z tekstem że "jemu też się nalezy".

Odpisałem, że po śmierci ojca to ja ze swojego konta z moich środków
wykonywałem przelewy zaliczek

  Swoja droga - dlaczego...
(jakbys poczekał aż rozlicza liczniki, to doskonale by wiedzieli
jak odszukac spadkobierców :>)

Gazownicy po kilknastu dniach odpowiedzieli, że nie jestem stroną umowy, nie
przedstawiłem żadnego z w/w dokumentów i w związku z tym nie udzielą mi
żadnej informacji w sprawie.

Czy w takiej sytuacji dostawca gazu rzeczywiście postępuje zgodnie z prawem
i nie musi zwrócić nadpłaty na moje konto?

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
Art. 1027. Względem osoby trzeciej, która nie roœci sobie praw do spadku
  z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swoje prawa wynikajšce
  z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku albo zarejestrowanym
  aktem poœwiadczenia dziedziczenia.
-- -

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-30 07:42:04
Autor: jgor5
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):
> [...]

> wykonywałem przelewy zaliczek

  Swoja droga - dlaczego...
(jakbys poczekał aż rozlicza liczniki, to doskonale by wiedzieli

Trochę czasu do końca okresu rozliczeniowego zostało, pewnie z braku wpłat zdążyliby juz gaz odciąć. Z drugiej strony gdybym widział jak to będzie wyglądało zrobiłbym inaczej...

> [...]

  z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku albo zarejestrowanym

A czy nie jest oczywiste, że po śmierci ojca kasa pochodząca z przelewów wykonywanych z mojego konta nie wchodzi w skład masy spadkowej? Podchodzi to chyba nawet przychód nienależny i czy nie mam prawa żądać jego zwrotu do wysokości powstałej nadpłaty?

Data: 2012-05-30 15:45:55
Autor: witek
  jgor5 wrote:
[...]

nie, absolutnie nie.

poszukaj w kodeksie cywilnym hasla prowadzenie spraw bez zlecenia.
oczywistym jest tylko, ze zwrot cie sie nalezy, ale juz, ze od gazowni to nie jest takie oczywiste.

Zwrot nadpłaty po śmierci nabywcy