Żyd Artur Goldman wydał Romualda Traugutta

Data: 2016-02-06 11:13:26
Autor: mkarwan
Żyd Artur Goldman wydał Romualda Traugutta
Tymczasowa Komisja Śledcza w raporcie do namiestnika Berga z 2/14 V 1864 r.,
stwierdziła że "głowę" Rządu Narodowego "wykrył" sekretarz Wydziału Skarbu
Artur Goldman, podając iż: "-- Okazannaja im ważnaja usługa odkrytijem głowy
Żonda - Romualda Traugutta"
Za tę "usługę" Tymczasowa Komisja Śledcza prosiła namiestnika, aby A.
Glodmana "uwolnić od Sądu Wojennego".
Sąd Wojenny Polowy w wyroku z 7/19 1864 r. na osoby związane ze sprawą R.
Traugutta potwierdził, na podstawie materiałów śledczych, informację
otrzymaną od A. Goldmana, że R. Traugutt miał objąć zwierzchnie kierownictwo
"gławnoje naczelstwo" nad Rządem Narodowym. [w:] Proces Romualda
Traugutta..., t. III, S. 43, 48, 166.

Kiedy ów został aresztowany, nie jest mi wiadomo.
Istnieje wszak notatka Tymczasowej Komisji Śledczej do oberpolicmajstra
Fredericksa w sprawie przesłania z aresztu policyjnego do więzienia
śledczego Artura Goldmana z 3/15 - 5/17 III 1864 r. [w:] Proces Romualda
Traugutta..., t. II, cz. 1, s. 61

Niecały miesiąc później w zeznaniu z 27 III/8 IV 1864 r., Goldman podał:
"Bywając u Wacława Przybylskiego słyszałem raz, że b. dowódca oddziału
powstańczego na Litwie Traugutt, b. wojskowy rosyjski, jakoby komisant domu
handlowego lwowskiego w początku października przybędzie do Warszawy i ma
objąć kierownictwo Rządu Narodowego.
Nazwiska pod jakim miał być tutaj meldowany, -- nie znam-- / Ut supra"

Następnie dnia tego samego w uzupełnieniu zeznania Goldman podaje:
"Pomieniony Traugutt pod nazwiskiem Michał Czarnecki rzeczywiście przyjechał
do Warszawy, gdzie się jednak zatrzymał, nie wiem.
Rysopis jego następujący: wzrost średni, głowa duża, cera śniada, włosy
czarne, faworyty [bokobrody -b.] duże, czarne, połączone z małą brodą, nosił
zwykłe okulary białe, lat mógł mieć około 33-35.
Sumiński Zygmunt, którego tu widziałem miał być, jak mi to Jan Ławcewicz
mówił, przed wstąpieniem moim do Wydziału Skarbu, sekretarzem onegoż, ja
jednak z nim żadnych stosunków politycznych nie miałem i znam go tylko z
widzenia, jako kolegę mego brata ze Szkoły Głównej" [w:] Proces Romualda
Traugutta..., t. II, cz. 1, s. 249
źródło http://forum.historia.org.pl/topic/13773-traugutt-proces/page__st__15

5 sierpnia 1864 r. na stokach warszawskiej Cytadeli Rosjanie przeprowadzili publiczną egzekucję Romualda Traugutta wraz z czterema innymi członkami władz Polski Podziemnej tamtego czasu - to był symboliczny koniec powstania styczniowego.
Traugutt, dyktator powstania, niezwykle umiejętnie organizujący jego poczynania od października 1863 r. do chwili aresztowania w kwietniu 1864 r., w czasie wielomiesięcznego przesłuchania w warszawskiej Cytadeli nie wymienił ani jednego nazwiska.
źródło http://niezalezna.pl/58030-150-rocznica-stracenia-romualda-traugutta-sylwetka-polskiego-patrioty

Żyd Artur Goldman wydał Romualda Traugutta