alkohol na kredyt - orzecznictwo

Data: 2011-01-12 00:50:08
Autor: Liwiusz
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Witam,

czy koledzy i koleżanki mogliby pomóc i sprawdzić w swoich bazach prawniczych, czy mają dostępne jakieś orzeczenia do art. 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi -

- chodzi mi przede wszystkim o orzeczenia dotyczące zakazu sprzedaży alkoholu na kredyt.

Czy takie zagadnienia występują w praktyce? Co sądy twierdzą o tym co to jest kredyt, w rozumieniu tej ustawy? Czy płatność kartą kredytową to jest sprzedaż na kredyt? itp. itd.

Jeśli nie ma żadnych orzeczeń w bazie, to też poproszę o informację ;)

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 01:01:42
Autor: Paul
alkohol na kredyt - orzecznictwo
jest kredyt, w rozumieniu tej ustawy? Czy płatność kartą kredytową to
jest sprzedaż na kredyt? itp. itd.

Jako sprzedawca nie jesteś w stanie odróżnić karty kredytowej od innych
kart.

Data: 2011-01-12 01:04:09
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 01:01, Paul pisze:
jest kredyt, w rozumieniu tej ustawy? Czy płatność kartą kredytową to
jest sprzedaż na kredyt? itp. itd.

Jako sprzedawca nie jesteś w stanie odróżnić karty kredytowej od innych
kart.

Bardziej mnie interesuje zagadnienie jak mam rozumieć użyte w ustawie słowo "kredyt", które wszak z definicji tyczy się tylko banków (a tym samym sklep monopolowy na żaden kredyt niczego sprzedawać nie może).

--
Liwiusz

Data: 2011-01-11 18:11:09
Autor: witek
On 1/11/2011 6:04 PM, Liwiusz wrote:
[...]

ze to sprzedawca udziela kredytu kupującemu.

Data: 2011-01-12 01:13:46
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 01:11, witek pisze:
[...]

Raczej nie, ponieważ kredyt to pojęcie zarezerwowane tylko dla instytucji bankowej.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-11 18:21:21
Autor: witek
On 1/11/2011 6:13 PM, Liwiusz wrote:
[...]

ale "na kredyt" juz nie.

Data: 2011-01-12 04:22:53
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 01:21, witek pisze:

Raczej nie, ponieważ kredyt to pojęcie zarezerwowane tylko dla
instytucji bankowej.

ale "na kredyt" juz nie.

Ciekawa koncepcja, faktycznie - nie rozumowałem w ten sposób.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-11 22:58:30
Autor: witek
On 1/11/2011 9:22 PM, Liwiusz wrote:
[...]

albo inaczej

za kredyt ci wolno na kredyt nie.

Data: 2011-01-12 11:28:50
Autor: mvoicem
(12.01.2011 01:13), Liwiusz wrote:
ze to sprzedawca udziela kredytu kupującemu.

Raczej nie, ponieważ kredyt to pojęcie zarezerwowane tylko dla
instytucji bankowej.

A "kredyt kupiecki" ?

p. m.

Data: 2011-01-12 11:34:57
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 11:28, mvoicem pisze:
(12.01.2011 01:13), Liwiusz wrote:
ze to sprzedawca udziela kredytu kupującemu.

Raczej nie, ponieważ kredyt to pojęcie zarezerwowane tylko dla
instytucji bankowej.

A "kredyt kupiecki" ?

No to już co innego. Ale Ustawa mówi o sprzedawaniu na kredyt, a nie na kredyt kupiecki.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 12:30:57
Autor: mvoicem
(12.01.2011 11:34), Liwiusz wrote:
[...]

No ja bym się uparł że kredyt kupiecki jest kredytem, a sprzedaż
alkoholu "na krechę"/"na zeszyt" - toż to właśnie kredyt kupiecki jest i
jestem przekonany że taki właśnie kredyt miał na myśli ustawodawca.

p. m.

Data: 2011-01-12 12:41:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 12:30, mvoicem pisze:

[...]

Nie jest to kredyt kupiecki, jeśli "konsument nie jest zobowiązany do zapłaty oprocentowania ani innych kosztów związanych z udzieleniem lub spłatą kredytu konsumenckiego". (art. 3 ustawy o kredycie kupieckim).

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 13:35:42
Autor: mvoicem
(12.01.2011 12:41), Liwiusz wrote:
[...]

Ustawy o kredycie konsumenckim, nie kupieckim. Tak gwoli ścisłości. Dla
mnie kredyt kupiecki jest pojęciem ogólniejszym (np. jak sprzedawca
bierze na odroczony termin płatności z hurtowni, to to jest wg mnie
właśnie kredyt kupiecki, którego konsumenckim nijak nie można nazwać)

Nie sądzę żeby ten przepis definiował co kredytem kupieckim/konsumenckim
nie jest. Ten art. tylko definiuje *jakie* rodzaje kredytu
konsumenckiego nie objęte tą ustawą.

p. m.

Data: 2011-01-12 13:50:25
Autor: Maddy
W dniu 12-01-2011 12:41, Liwiusz pisze:
[...]

Nie ma takiej ustawy.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-12 13:52:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 13:50, Maddy pisze:

[...]

Pomyłka - konsumenckim.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 14:21:10
Autor: Maddy
W dniu 12-01-2011 13:52, Liwiusz pisze:
[...]

Ale poczytałeś, co to jest kredyt kupiecki, dlaczego do jego udzielenia nie trzeba być bankiem i że z kredytem konsumenckim ma wspólny jedynie pierwszy człon nazwy?

Bo mvoicem trafnie zakwalifikował zakup "na krechę" jako kredyt KUPIECKI właśnie (zwany też kiedyś kredytem towarowym).

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-12 14:27:11
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 14:21, Maddy pisze:

Ale poczytałeś, co to jest kredyt kupiecki, dlaczego do jego udzielenia
nie trzeba być bankiem i że z kredytem konsumenckim ma wspólny jedynie
pierwszy człon nazwy?

Jest przepis określający czym jest kredyt kupiecki?

Bo mvoicem trafnie zakwalifikował zakup "na krechę" jako kredyt KUPIECKI
właśnie (zwany też kiedyś kredytem towarowym).

No, jak definicji nie ma, to można wszystko kwalifikować jako k. kupiecki. Albo nie kwalifikować do niego niczego.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 15:19:38
Autor: Maddy
W dniu 12-01-2011 14:27, Liwiusz pisze:
[...]

A jest jakiś przepis określający, czym jest obiad?

[...]

Ależ jest definicja.
Znalazłam kilka i to niesprzecznych, wpisując w googla "kredyt kupiecki".

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-12 15:26:37
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 15:19, Maddy pisze:
[...]

A musi być?

Jakby był przepis zakazujący jedzenia obiadów, to definicja powinna być, bo dla jednego w południe będzie obiad, a dla drugiego drugie śniadanie.

Jeśli nie będzie definicji, to stworzy się ona na podstawie orzeczeń sądów.

I o to właśnie w tym wątku pytałem.

Biorąc pierwsze z brzegu http://kredyty-finanse.eu/kredyt-kupiecki, czy http://www.kredyt-kupiecki.com.pl/ od razu można wykluczyć kredyt kupiecki w relacji sklep monopolowy - konsument.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 16:56:24
Autor: mvoicem
(12.01.2011 14:21), Maddy wrote:
Pomyłka - konsumenckim.

Ale poczytałeś, co to jest kredyt kupiecki, dlaczego do jego udzielenia
nie trzeba być bankiem i że z kredytem konsumenckim ma wspólny jedynie
pierwszy człon nazwy?

Tu si trochę nie zgodzę. Czyż kredyt konsumencki nie jest szczególnym
rodzajem kredytu kupieckiego?

p. m.

Data: 2011-01-13 08:47:29
Autor: Maddy
W dniu 12-01-2011 16:56, mvoicem pisze:
(12.01.2011 14:21), Maddy wrote:
[...]

Nie, bo kredytu konsumenckiego udzielają wyłącznie banki i instytucje kredytowe, a kupieckiego sprzedawca towaru. I kredyt konsumencki nie może być "za darmo" (a kupiecki zwykle nie zawiera żadnych dodatkowych opłat).
Nawet jeżeli instytucja kredytowa sprzedaje lodówki z odroczonym terminem płatności, to jeżeli jest to po prostu zapłat jakiś czas po odebraniu towaru, bez dodatkowych kosztów i odsetek i bez umowy kredytowej, to nie jest to kredyt konsumencki.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-13 11:09:58
Autor: Liwiusz
(12.01.2011 14:21), Maddy wrote:
[...]

To nieprawda.

a kupieckiego sprzedawca towaru. I kredyt konsumencki nie

Znalazłaś już tę definicję kredytu kupieckiego? Bo z tej, na którą się powoływałaś w google nie wynika, aby wystarczającą cechą kredytu kupieckiego było tylko to, aby udzielał jej sprzedawca.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 11:39:00
Autor: spp
alkohol na kredyt - orzecznictwo
W dniu 2011-01-12 11:28, mvoicem pisze:

Raczej nie, ponieważ kredyt to pojęcie zarezerwowane tylko dla
instytucji bankowej.

A "kredyt kupiecki" ?

Taka sama różnica jak między demokracją a demokracją socjalistyczną. ;)

--
spp

Data: 2011-01-12 05:09:55
Autor: scream
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Dnia Tue, 11 Jan 2011 18:11:09 -0600, witek napisa(a):

ze to sprzedawca udziela kredytu kupujcemu.

Jak rozumie kredyt w takim przypadku? Przecie kredyt z zasady jest
oprocentowany, tak wic sytuacja, kiedy daj komu alkohol a ten kto musi
mi odda pienidze np. za 2 dni - nie jest sprzeda na kredyt.

A co wtedy kiedy mj dostawca sprzedaje mi alkohol i ustalamy termin
patnoci np. na 14 dni? Czy ustawa dotyczy tylko sytuacji sprzeday
alkoholu konsumentowi?

--
best regards, scream Samobjcy s arystokracj wrd umarych.

Data: 2011-01-11 23:00:02
Autor: witek
On 1/11/2011 10:09 PM, scream wrote:
[...]

zdaje sie, ze konsumentowi
nie wiem nie wnikaem dokadnie,
mam na co kase wydac, t z kredytw te.

Data: 2011-01-12 06:05:02
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 06:00, witek pisze:

A co wtedy kiedy mj dostawca sprzedaje mi alkohol i ustalamy termin
patnoci np. na 14 dni? Czy ustawa dotyczy tylko sytuacji sprzeday
alkoholu konsumentowi?

zdaje sie, ze konsumentowi

Wspomniana ustawa - z tego co widz - nie ogranicza zakazu kredytu tylko do konsumenta.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-11 23:08:17
Autor: witek
On 1/11/2011 11:05 PM, Liwiusz wrote:
[...]

a moze w jakiejs innej jest napisane, ze nie dotyczy
polskie prawo jest tak napisane, zebys za cholere nie znalaz to czego szukasz.

Data: 2011-01-12 06:19:30
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 06:08, witek pisze:

a moze w jakiejs innej jest napisane, ze nie dotyczy
polskie prawo jest tak napisane, zebys za cholere nie znalaz to czego
szukasz.

A moe jest jak jest i nikt si tym nie przejmuje (ze dwa lata temu jak kogo skazali za sprzeda na kredyt, to bya to taka sensacja, e a w teleexpresie o tym mwili).

A moe odpowiedzi trzeba szuka w orzeczeniach. Dlatego pytam :)

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 01:08:11
Autor: Paul
W dniu 2011-01-12 01:04, Liwiusz pisze:
[...]

Płatność kartą kredytową nie jest sprzedażą na kredyt.
To bank udziela kredytu.
Tak samo jak mogę wziąć kredyt gotówkowy i się upić za te pieniądze.
Pomijając to, i tak nie byłbyś w stanie odróżnić karty kredytowej od
innych kart, więc musiałbyś odmawiać płatności jakimikolwiek kartami.

Tyle jeśli chodzi o karty kredytowe, co do reszty to się nie wypowiadam,
bo się nie znam.

Data: 2011-01-11 18:11:56
Autor: witek
On 1/11/2011 6:08 PM, Paul wrote:
Pomijając to, i tak nie byłbyś w stanie odróżnić karty kredytowej od
innych kart, więc musiałbyś odmawiać płatności jakimikolwiek kartami.

jestes.

Data: 2011-01-12 01:13:10
Autor: Paul
On 1/11/2011 6:08 PM, Paul wrote:
Pomijając to, i tak nie byłbyś w stanie odróżnić karty kredytowej od
innych kart, więc musiałbyś odmawiać płatności jakimikolwiek kartami.

jestes.

To bardzo ciekawe co mówisz. Jakbyś mnie jeszcze oświecił w jaki sposób
to byłoby super.

Data: 2011-01-11 18:20:16
Autor: witek
On 1/11/2011 6:08 PM, Paul wrote:
[...]

6 pierwszych cyfr okresla bank i rodzaj karty.
jak odszukam jeszcze gdzies link do spradzania tego to podrzuce.
testowałem, zgadzało sie

Data: 2011-01-12 01:25:25
Autor: Paul
W dniu 2011-01-12 01:20, witek pisze:

6 pierwszych cyfr okresla bank i rodzaj karty.
jak odszukam jeszcze gdzies link do spradzania tego to podrzuce.
testowałem, zgadzało sie

:)

to może działać dla X% przypadków, gdzie X != 100

Data: 2011-01-11 19:05:05
Autor: witek
On 1/11/2011 6:25 PM, Paul wrote:
[...]

to jest standard i numery kart tak samo jak adresy IP są przydzielane odgórnie.

jak znajdziesz wyjątek, to na giełdach sporo ci za taką kartę dadzą.

Data: 2011-01-12 09:23:16
Autor: Paul
W dniu 2011-01-12 02:05, witek pisze:

to jest standard i numery kart tak samo jak adresy IP są przydzielane
odgórnie.

jak znajdziesz wyjątek, to na giełdach sporo ci za taką kartę dadzą.

może inaczej - pierwsze 6 cyfr jest ustalone od góry.
Wszystko co dalej to bank może robić co chce.
Bank mógł sobie wewnętrznie ustalić, że np. karty kredytowe mają 7 cyfrę
1 lub 2.
Ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wydali jedną jedyną kartę
kredytową, która będzie miała 7 cyfrę 3.
Mają do tego pełne prawo.
Standard o którym mówisz nie określa typu karty. A dokładniej to nie typ
o którym rozmawiamy - karta kredytowa czy inna.
Równie dobrze bank może takiego podziału nie zrobić i wydawać karty po
kolei, z kolejnymi numerami, nie zależnie od typu karty.

Data: 2011-01-12 18:48:34
Autor: Kotlet
On 1/11/2011 6:08 PM, Paul wrote:
Pomijając to, i tak nie byłbyś w stanie odróżnić karty kredytowej od
innych kart, więc musiałbyś odmawiać płatności jakimikolwiek kartami.

jestes.

plaska pomaranczowa kredytowa z ing , debetowa wupukla toyota lub multibank (visa classic)

jak sie polapac bedac sprzedawca nie znajac tych kart ktora kredytowa ktora debetowa?

Data: 2011-01-12 01:12:15
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 01:08, Paul pisze:
[...]

Czyli:

nie mogę przyjść do sklepu i kupić alkohol na kredyt,

ale mogę wziąć kolegę Zenka, który zobowiąże się zapłacić za mój alkohol za X dni, a ja mu oddam za 100dni (bo tak działa karta kredytowa)

?

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 01:16:28
Autor: Paul
W dniu 2011-01-12 01:12, Liwiusz pisze:

[...]

Tak nie działają karty kredytowe.
To, że pieniądze masz dopiero po paru dniach, to jest Twoja umowa z
dostawcą terminala i kupującego to nie obchodzi.

Data: 2011-01-12 01:19:00
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 01:16, Paul pisze:
[...]

No załóżmy, że taką mam właśnie umowę z Zenkiem.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 01:23:06
Autor: Paul
W dniu 2011-01-12 01:19, Liwiusz pisze:
[...]

A jaką masz umowę z bankiem, gdzie masz konto?
Możesz przyjść do placówki o 3 w nocy po pieniądze?
Wypłacić przelewem możesz tylko w sesjach elixiru*
Czyli nie masz dostępu do pieniędzy na koncie "w już".
I tak samo działa Zenek, nie masz pieniędzy "w już", tylko tak jak masz
w umowie, czyli po paru dniach.
To nie zmienia faktu, że kupujący zapłacił w momencie kupowania. Nie
udzieliłeś mu żadnego kredytu.

*lub inaczej, ale i tak nie jest to real time.

Data: 2011-01-13 00:45:32
Autor: Tomasz Pyra
[...]

Znajomy prowadził sklep w którym m.in. można było zagrać w Lotto.

I operator Lotto ponoć wymagał, żeby za kupony Lotto płacić gotówką, właśnie ze względu na jakiś zakaz zawierania zakładów na kredyt.
I pomimo że terminal i obsługa kart w sklepie była, to za Lotto tylko gotówka.

Data: 2011-01-13 16:04:33
Autor: Gotfryd Smolik news
alkohol na kredyt - orzecznictwo
On Wed, 12 Jan 2011, Paul wrote:

Tak samo jak mog wzi kredyt gotwkowy

IMO to jest niepoprawna nazwa - poprawna to "poyczka".

  Kredyt z definicji obejmuje "z przeznaczeniem".

  I <baczno!> ustawa nie zawiera okrelenia "w rozumieniu ustawy"
<spocznij>, co oznacza, e definicja jest *OGLNA*!

  Moim zdaniem jest to oczywiste: skoro w ustawie jest lista
"czynnoci bankowych", a dokonywanie tyche "czynnoci bankowych"
przez nieuprawniony podmiot jest zabronione, to nie mona twierdzi
e definicja "dotyczy tylko podmiotw uprawnionych"!

  Przecie w ten sposb zakaz prowadzenia dziaalnoci bankowej
przez nieuprawnione instytucje nie miaby sensu: kada z takich
czynnoci wykonywana przez "niebank" byaby "niebankowa".
  A definicja kredytu *NIE ZAWIERA* zapisu, jakoby dotyczya
wycznie czynnoci "ze rodkw powierzonych".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-13 16:33:18
Autor: mvoicem
(13.01.2011 16:04), Gotfryd Smolik news wrote:
On Wed, 12 Jan 2011, Paul wrote:

[...]

Czy to oznacza e jeeli z ustawy o (tutaj jedna z wielu ustaw
definiujcych dziaalno gospodarcz) znikoby "w rozumieniu ustawy" (a
moe tam i nie ma, nie wiem - nie czytaem dawno), to automatycznie ta
definicja rozcignaby si na wszystkie inne ustawy?

[...]

Jakby troch janiejszym jzykiem mg napisa, czy przez to rozumiesz
e np. kredyt kupiecki jest kredytem , czy te wrcz przeciwnie?

p. m.

Data: 2011-01-14 20:23:20
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 13 Jan 2011, mvoicem wrote:

[...]

....w ktrych nie ma odrbnej definicji "w rozumieniu ustawy", owszem.

[...]

  Ja tam si zastanawiam, czy aby nie jest tak, e sprzedawca w ogle
nie moe udzieli kredytu, bo kredyt jest udzielany przez stron
trzeci, a to co nazywa si "kredytem kupieckim" to po prostu
nieformalna nazwa na "sprzeda z odroczon patnoci".

  Przy takim podejciu mamy 100% diagnoz witka - ustawodawca sam
raczy by sobie goln :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-12 18:19:34
Autor: Johnson
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Liwiusz pisze:

Bardziej mnie interesuje zagadnienie jak mam rozumie? użyte w ustawie s?owo "kredyt",

Kredyt naley rozumie to potocznie,czyli jak od razu nie paci.
Ale nie syszaem by takie sprawy zdarzay sie w rzeczywistoci.

--
@2011 Johnson
Przeciwko nudzie nawet bogowie walczyli daremnie.

Data: 2011-01-12 18:34:36
Autor: Liwiusz

Pono w 2007r. by pierwszy wyrok http://media.wp.pl/kat,1022939,wid,9281434,wiadomosc.html?ticaid=1b96b&_ticrsn=5

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 20:02:00
Autor: Robert Tomasik
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Uytkownik "Johnson" <johnson@nospam.pl> napisa w wiadomoci news:igknr1$hbf$1inews.gazeta.pl...
Liwiusz pisze:

Bardziej mnie interesuje zagadnienie jak mam rozumie? użyte w ustawie s?owo "kredyt",

Kredyt naley rozumie to potocznie,czyli jak od razu nie paci.
Ale nie syszaem by takie sprawy zdarzay sie w rzeczywistoci.

Zdarzaj si w mniejszych miejscowociach. W duych nie ma zasadniczo zwyczaju sprzeday na zeszyt. Ale w maych wsiach, to norma.

Data: 2011-01-13 09:06:41
Autor: niusy.pl
alkohol na kredyt - orzecznictwo

Uytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl>

[...]

Moe by jeszcze ... "klient: brako mi 10gr, sklep: pan doniesie". Kredyt czy nie kredyt ? Motywacja zeszytu jest zreszt identyczna.

Data: 2011-01-13 15:58:59
Autor: Gotfryd Smolik news
alkohol na kredyt - orzecznictwo
On Wed, 12 Jan 2011, Liwiusz wrote:

Bardziej mnie interesuje zagadnienie jak mam rozumie uyte w ustawie sowo "kredyt",

....mnie te... :D

ktre wszak z definicji tyczy si tylko bankw

  Stanowczo sprzeciwiam si jakoby :)
  Problem nr 1 jest ten sam co ze skrcaniem na rondzie w lewo: chyba
nie chcesz powiedzie, e jest niemoliwe prowadzenie "nielegalnej"
dziaalnoci bankowej? (patrz rwnie na kocu).

  Problem nr 2 jest oczywisty: jeli strony umowej kredytowej s dwie,
to rzecz jasna, e "tyczy si" po rwno biorcego kredyt, jak i dajcego,
teza e niebank nie podlega ley i kwiczy :|, klient rwnie "podlega"!
(acz przyznaj e w tej czci jest to sprawa wycznie formalna,
bo masz na myli "udzielenie", co nie zmienia faktu "tyczenia
si" ustawy i jej definicji jako takiej)

(a tym samym sklep monopolowy na aden kredyt niczego sprzedawa nie moe).

  Mi wychodzi, e nie mona wykluczy, i *w ogle* nie wolno udziela
kredytu nie bdc bankiem.
  Jako, e ustawa wymienia (art.4.7) wyranie moliwo prowadzenia
dziaalnoci ze "rodkw wasnych", wychodzi i jedynym wyrnikiem
"kredytu" jest jego celowo.
  Zostaem ju to (par lat temu) upomniany :>, ale co mi tam: na tez,
e "definicja kredytu dotyczy tylko bankw", mam proste pytanie
wyraone u gry: czy kto wobec tego owiadcza, e mona legalnie
robi to samo co bank, nie bdc bankiem?
  Albo inaczej - e jakoby "nie da si prowadzi nielegalnej dziaalnoci
bankowej".

  Bo jeli jednak mona - acz nie wolno - prowadzi nielegaln
dziaalno bankow, to zawarcie umowy ktra spenia warunki
definicji art.69 *oprcz* tego, e jedna strona jest bankiem,
stanowi wanie naruszenie zakazu "prowadzenia".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-12 10:09:46
Autor: ąćęłńóśźż
alkohol na kredyt - orzecznictwo
I od dziś zamykamy wszystkie restauracje?

-- -- -

Data: 2011-01-12 10:31:11
Autor: Andrzej Ława
W dniu 12.01.2011 00:50, Liwiusz pisze:

[...]

Nie, nie jest to sprzedaż na kredyt.

W rozumieniu tego przepisu to sklep nie może udzielać kredytu na zakup
alkoholu.

A skąd klient wziął pieniądze (z kredytu, jałmużny, rabunku, prostytucji
czy pensji) to już nie jest ich sprawa. I nawet nie mają technicznie
możliwości tego zweryfikować - karta kredytowa od debetowej różni się
wyłącznie umową i rozliczeniami na linii bank-klient.

Data: 2011-01-12 13:03:48
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 12 Jan 2011 00:50:08 +0100, Liwiusz napisał(a):

Czy płatność kartą kredytową to jest sprzedaż na kredyt?

"Na kredyt" to raczej coś innego niż "za środki pochodzące z kredytu".

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-01-12 14:07:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 14:03, Olgierd pisze:
Dnia Wed, 12 Jan 2011 00:50:08 +0100, Liwiusz napisał(a):

Czy płatność kartą kredytową to jest sprzedaż na kredyt?

"Na kredyt" to raczej coś innego niż "za środki pochodzące z kredytu".

Czyli mogę w monopolowym najpierw udzielić pożyczki na 5,50zł, aby klient kupił sobie za to alkohol?

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 13:25:55
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 12 Jan 2011 14:07:18 +0100, Liwiusz napisał(a):

[...]

Myślę, że o ile działalności w zakresie udzielania pożyczek nie prowadzi przedsiębiorca obdarzony koncesją, to tak.

Data: 2011-01-12 10:45:54
Autor: witek
On 1/12/2011 7:25 AM, Olgierd wrote:
[...]

ee,
to w takim razie tesco i carefour czy inne tego typu markety wydajace swoje wlasne karty kredytowe musialyby zabronic kupowania za nie alkoholu.

Bardziej istotnym jest chyba fakt niepowiazania udzielenia kredytu z zakupem alkoholu za te pieniadze.

Data: 2011-01-12 19:37:58
Autor: Olgierd
On Wed, 12 Jan 2011 10:45:54 -0600, witek wrote:

to w takim razie tesco i carefour czy inne tego typu markety wydajace
swoje wlasne karty kredytowe

W żadnym przypadku hipermarkety nie wydają swoich własnych kart kredytowych ;-)

--
pozdrawiam, Olgierd
|| Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

Data: 2011-01-12 20:43:30
Autor: Paul
W dniu 2011-01-12 20:37, Olgierd pisze:
W żadnym przypadku hipermarkety nie wydają swoich własnych kart kredytowych ;-)

wydają.

Data: 2011-01-13 08:07:20
Autor: Andrzej Ława
W dniu 12.01.2011 20:43, Paul pisze:
W dniu 2011-01-12 20:37, Olgierd pisze:
W żadnym przypadku hipermarkety nie wydają swoich własnych kart kredytowych ;-)

wydają.

Nie, nie wydają.

Obejrzyj sobie kiedyś taką kartę z tyłu - zobaczysz, czyją jest
własnością...

Data: 2011-01-13 09:39:15
Autor: Paul
W dniu 2011-01-13 08:07, Andrzej Ława pisze:
[...]

banku.
a imię jego tesco bank.

Data: 2011-01-13 09:07:37
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 13 Jan 2011 09:39:15 +0100, Paul napisał(a):

Obejrzyj sobie kiedyś taką kartę z tyłu - zobaczysz, czyją jest
własnością...

banku.
a imię jego tesco bank.

W Polsce takiego banku nie ma, OIDP karty Tesco wydaje Lukas. A jeśli gdzieś jest Tesco Bank to z pewnością Tesco Bank to coś innego niż Tesco Sklep.

Data: 2011-01-13 09:14:30
Autor: januszek
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Olgierd napisa?(a):

W Polsce takiego banku nie ma, OIDP karty Tesco wydaje Lukas. A jeśli gdzieś jest Tesco Bank to z pewnością Tesco Bank to coś innego niż Tesco Sklep.

IMO w UK jest Tesco Bank, który wydaje karty: http://www.tescofinance.com/personal/finance/finance/creditcards/index.jsp

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-01-13 10:17:04
Autor: Paul
W dniu 2011-01-13 10:07, Olgierd pisze:
[...]

Nie znam polskiego rynku i może w Polsce karty wydaje lukas.
Zawsze może do polskiego tesco przyjechać osoba z zagranicy z kartą
wydaną przez tesco bank:)
Tesco Bank to spółka córka Tesco.

Data: 2011-01-13 09:21:27
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 13 Jan 2011 10:17:04 +0100, Paul napisał(a):

[...]

Bardzo możliwe, że tak właśnie jest, co nie zmienia faktu, że są to zupełnie różne -- choć powiązane ze sobą -- osoby. --

Data: 2011-01-13 09:09:20
Autor: januszek
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Paul napisa?(a):

banku.
a imię jego tesco bank.

A konkretnie jaka karta bo karta Tesco MasterCard jest własnością Lukas Bank SA :)

j.

Data: 2011-01-14 08:53:34
Autor: Andrzej Ława
W dniu 13.01.2011 09:39, Paul pisze:

Obejrzyj sobie kiedyś taką kartę z tyłu - zobaczysz, czyją jest
własnością...

banku.

A nie sklepu.

a imię jego tesco bank.

Równie dobrze bank może się nazywać "Ciocia Joasia Bank" - co nie
oznacza, że karty wydała czyjaś ciocia Joasia" ;->

Data: 2011-01-13 08:03:54
Autor: Andrzej Ława
W dniu 12.01.2011 17:45, witek pisze:

to w takim razie tesco i carefour czy inne tego typu markety wydajace
swoje wlasne karty kredytowe musialyby zabronic kupowania za nie alkoholu.

One nie wydają własnych kart.

Karty są wydawane i prowadzone przez bank - są tylko "obrandowane"
oznaczeniami marketu.

Data: 2011-01-13 08:51:59
Autor: Maddy
[...]

One nie wydają "własnych", one mają z bankami umowę, na podstawie której bank wydaje karty brandowane marką sklepu i transakcje w tym sklepie traktuje w jakiś tam szczególny sposób.

Bardziej istotnym jest chyba fakt niepowiazania udzielenia kredytu z
zakupem alkoholu za te pieniadze.

Też.
Dlatego jak mi sprzedawca pożyczy 5,50 pod warunkiem, że kupię za to alkohol i to koniecznie u niego, to jest sprzedaż na kredyt z dość nieudolną próba obejścia prawa.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-13 15:24:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 12 Jan 2011, witek wrote:

Bardziej istotnym jest chyba fakt niepowiazania udzielenia kredytu z zakupem alkoholu za te pieniadze.

  Jakby nie patrze, a wtpliwoci wyraaem ju tu do dawno, mimo
usiowania przekonania mnie e gwna rnica midzy kredytem
a poyczk to danie do dysponowania *czyich* (innych klientw
banku) a *wasnych* rodkw, nadal widz drug cech odrbn
w umowach nazwanych, okrelonych w:
- KC, definiujcym "poyczk" jako "przejcie na wasno", co
  po polsku przekada si na moliwo *dowolnego* rozporzdzenia
  przedmiotem poyczki
- ustawy prawo bankowe, okrelajc "kredyt" jako dyspozycj *celow*
  (i nie zawierajcej wskazania, e nie mog to by np. "rodki wasne
  banku"!)

  I teraz moje pytanie: jak rozumiesz "kredyt"?
  Jeli tak jak mi wychodzi, czyli "poyczk celow", to kredytu
w ogle nie mona da na "nie wiadomo co", wic powizanie
istniaoby "z definicji".
  A to by znaczyo, e nie ma zakazu udzielenia "poyczki ktr
kupujcy przeznaczy dobrowolnie na piwo", ale wystarczy
powiedzie "zakaz kredytu na piwo".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-13 09:12:07
Autor: witek
On 1/13/2011 8:24 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

  A to by znaczyo, e nie ma zakazu udzielenia "poyczki ktr
kupujcy przeznaczy dobrowolnie na piwo", ale wystarczy
powiedzie "zakaz kredytu na piwo".

o kurde, to bank siedzi

bo jak poszedlem do banku i pytali sie mnie na co mi ten kredyt to powiedzialem, ze na wesele no i dali.
jasne byo jak soce, e cz pjdzie na wd.

Data: 2011-01-14 20:18:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 13 Jan 2011, witek wrote:

On 1/13/2011 8:24 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

kupujcy przeznaczy dobrowolnie na piwo", ale wystarczy
powiedzie "zakaz kredytu na piwo".

o kurde, to bank siedzi

  Nie przesadzaj, to e kontekst dotyczy sprzedawcy jest oczywiste.
  Mam za kadym razem pisa "rzecz jasna, o ile udzielony przez sprzedawc"? ;)

pzdr, Gtofryd

Data: 2011-01-14 16:05:39
Autor: witek
On 1/14/2011 1:18 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

a czy bank moze udzili kredytu jesli we wniosku jako cel wpisze, ze na skrzynk wdy?

Data: 2011-01-18 01:39:44
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 14 Jan 2011, witek wrote:

a czy bank moze udzili kredytu jesli we wniosku jako cel wpisze, ze na skrzynk wdy?

  Na mj rozum, skoro jest "zakaz sprzeday wdy na kredyt", a nie "zakaz
udzielania kredytu na wd", to zakaz tego przypadku nie obejmuje.
  Natomiast nie wiem czy nie ma innych przepisow ograniczajcych, w jakich
aktach od "wychowania w trzewoci" poprzez PoRD i konkordat do
rozporzdze o koncesjach :O

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-12 14:27:45
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 14:25, Olgierd pisze:

Czyli mogę w monopolowym najpierw udzielić pożyczki na 5,50zł, aby
klient kupił sobie za to alkohol?

Myślę, że o ile działalności w zakresie udzielania pożyczek nie prowadzi
przedsiębiorca obdarzony koncesją, to tak.

A z czego wynika to ograniczenie?

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 15:00:53
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 12 Jan 2011 14:27:45 +0100, Liwiusz napisał(a):

Myślę, że o ile działalności w zakresie udzielania pożyczek nie
prowadzi przedsiębiorca obdarzony koncesją, to tak.

A z czego wynika to ograniczenie?

Bo jemu nie wolno na kredyt. Tak myślę.

Data: 2011-01-13 15:14:33
Autor: Gotfryd Smolik news
alkohol na kredyt - orzecznictwo
On Wed, 12 Jan 2011, Olgierd wrote:

Dnia Wed, 12 Jan 2011 14:27:45 +0100, Liwiusz napisa(a):

Myl, e o ile dziaalnoci w zakresie udzielania poyczek nie
prowadzi przedsibiorca obdarzony koncesj, to tak.

A z czego wynika to ograniczenie?

Bo jemu nie wolno na kredyt. Tak myl.

  Ale Liwiusz chcia udzieli poyczki. Nie kredytu :)
  To, e klient *pniej* przeznaczy j na plitraczystej,
to ju inna sprawa. Oczywicie jest problem dowodowy - czy
faktycznie nie byo "celowoci" w tej poyczce.
  Zamy, e sprzedawca moe pokaza kilku wiadkw, ktrym
*poycza* pienidze, ba, ma zaksigowane 34 grosze odsetek :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-13 16:39:15
Autor: Liwiusz
[...]

Tak naprawd to zastanawiam si, czy zapata wekslem jest "sprzeda alkoholu na kredyt".

--
Liwiusz

Data: 2011-01-14 20:17:20
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 13 Jan 2011, Liwiusz wrote:

Tak naprawd to zastanawiam si, czy zapata wekslem jest "sprzeda alkoholu na kredyt".

  A to jest dobre.
  wiadomo uywalnoci weksli w spoeczestwie by wzrosa ;)

  A tak w ogle... to zakazu sprzeday z odroczon patnoci nie ma?
  ;>
  pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-12 14:29:08
Autor: Maddy
W dniu 12-01-2011 14:07, Liwiusz pisze:
[...]

Teoretycznie, o ile te 5,50 faktycznie wręczysz klientowi i nie wymagasz, by wydał je w Twoim sklepie.

I uprzedzając - tak, zasada "a kto mi udowodni" działa jak zawsze.
Ale tak samo działa w przypadku każdego innego czynu zabronionego, zwłaszcza takiego, w którym nikt nie czuje się poszkodowany.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-13 09:11:01
Autor: niusy.pl
alkohol na kredyt - orzecznictwo

Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl>

[...]

A czemu ? Czy istotą pożyczki jest wręczanie i nieodwoływanie do niej w innych umowach ?

Data: 2011-01-13 09:18:16
Autor: Maddy
W dniu 13-01-2011 09:11, niusy.pl pisze:

[...]

A co ma do rzeczy istota pożyczki?

Omawiamy tu kwestie zakupu alkoholu na kredyt i kiedy taki zakup ma miejsce a kiedy nie.
Jak pożyczasz komuś pieniądz, pod warunkiem, że te pieniądze ta osoba wyda na alkohol u ciebie w sklepie, to jest to zakup alkoholu na kredyt, zabroniony prawem.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-13 08:23:41
Autor: januszek
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Maddy napisa?(a):

Omawiamy tu kwestie zakupu alkoholu na kredyt i kiedy taki zakup ma miejsce a kiedy nie.

W tej chwili chyba rzecz się sprowadza do interpretacji znaczenia "na kredyt" ;)

j.

Data: 2011-01-13 09:11:17
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 13 Jan 2011 09:23:41 +0100, januszek napisał(a):

Omawiamy tu kwestie zakupu alkoholu na kredyt i kiedy taki zakup ma
miejsce a kiedy nie.

W tej chwili chyba rzecz się sprowadza do interpretacji znaczenia "na
kredyt"

Mnie się wydaje, że to takie "na kreskę", ale chcieli to posły ładnie napisać. --

Data: 2011-01-13 23:17:57
Autor: niusy.pl
[...]

Ależ ... może zapłacić, nie musi brać tej pożyczki.

Data: 2011-01-13 15:37:54
Autor: Gotfryd Smolik news
alkohol na kredyt - orzecznictwo
On Thu, 13 Jan 2011, niusy.pl wrote:

Uytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl>

Teoretycznie, o ile te 5,50 faktycznie wrczysz klientowi i nie wymagasz, by wyda je w Twoim sklepie.

A czemu ?
Czy istot poyczki jest wrczanie i nieodwoywanie do niej
w innych umowach ?

  IMHO tak i nie ;), nawet jak umowa bdzie "wzajemna", to z okazji
okrelenia poyczki jako "umowy nazwanej" (zdefiniowanej w KC) musisz
si z niej wywizywa niezalenie od drugiej strony (niezalenie
moesz dochodzi wywizania si drugiej strony z jej czci umowy
rzecz jasna), ale moliwoci "obejcia" wynikaj tylko z zasad
ustawowych (nie zaprzeczam, e to i owo da si obej warunkiem :D).

  Istot poyczki jest bowiem przekazanie *NA WASNOC*:
+++
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
-- -
720
1. Przez umow poyczki dajcy poyczk zobowizuje si przenie
  na wasno biorcego okrelon ilo pienidzy albo rzeczy oznaczonych
  ^^^^^^^^^^^
  ^^^^^^^^^^^
  tylko co do gatunku, a biorcy zobowizuje si zwrci t sam ilo
  pienidzy albo t sam ilo rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakoci.
-- -

BTW: takie okrelenia jak "ilo pienidzy" stawiaj pytanie,
czy nie wystarcza aby "kwota" bya ta sama, bo wida nie wystarczy:
z ratio legis wynika, e jakby ustawodawca chcia, aby chodzio
o "kwot" to by zapisa "kwot", a nie "ilo".
  10x200 z to kwota 2000z, 200x10z to te 2000z, kwota ta sama,
ale "ilo" - jakby nie patrze - rna.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-13 09:09:42
Autor: witek
On 1/13/2011 8:37 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
jakby ustawodawca chcia, aby chodzio
o "kwot" to by zapisa "kwot", a nie "ilo".

obawiam sie, e wyciagasz za daleko idce wnioski co do stanu trzezwosci ustawodawcy.

Data: 2011-01-12 22:33:26
Autor: scream
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Dnia Wed, 12 Jan 2011 13:03:48 +0000 (UTC), Olgierd napisa(a):

"Na kredyt" to raczej co innego ni "za rodki pochodzce z kredytu".

Jak wida ustawa jest do nieprecyzyjna.
A skoro ju jestemy w temacie... Jak prawo odnosi si do zakazu sprzeday
klientom znajdujcym si "pod wpywem"? Zakaz istnieje, ale jak sprzedawca
w sklepie ma rozpozna czy klient jest pod wpywem alkoholu czy nie?

Jeli uje gum i alkoholu nie czu?
Jeli kupi piwo 20 minut temu i teraz wraca po kolejne? (mg wypi, wszak
po jednym piwie czowiek nadal jest "trzewy" ale jest ju pod wpywem
alkoholu; ale mg te odda komu i wtedy nie ma podstaw do odmwienia
sprzeday)
Itp, itd.

W jaki sposb sprzedawca ma stwierdzi czy wolno sprzeda, czy nie, aby by
w zgodzie z prawem? Pomijam oczywiste przypadki kiedy klient mocno si
zatacza i niewyranie mwi; chocia mam klienta, ktry czy trzewy czy
pijany i tak chodzi jak kaleka i mwi monosylabami, w efekcie czego nigdy
nie wiadomo czy jest trachnity czy trzewy jak winia.

--
best regards, scream Samobjcy s arystokracj wrd umarych.

Data: 2011-01-12 22:42:45
Autor: animka
alkohol na kredyt - orzecznictwo
W dniu 2011-01-12 22:33, scream pisze:
W jaki sposób sprzedawca ma stwierdzić czy wolno sprzedać, czy nie, aby być
w zgodzie z prawem? Pomijam oczywiste przypadki kiedy klient mocno się
zatacza i niewyraźnie mówi; chociaż mam klienta, który czy trzeźwy czy
pijany i tak chodzi jak kaleka i mówi monosylabami, w efekcie czego nigdy
nie wiadomo czy jest trachnięty czy trzeźwy jak świnia.

Na moich oczach kierownik sklepu sprzedał pijakowi spod sklepu piwo. Widocznie ten kierownik ma coś na sumieniu i tamten go zaszantażował. Powiedział, że ma mu sprzedać to piwo i już, no i ten kierownik bywalcowi spod sklepu piwo sprzedał.
Pijak sobie usiadł pod sklepem na murku wypił piwko i być może potem przyszedł po następne, ale mnie już tam na szczęście nie było to nie widziałam.

--
animka

Data: 2011-01-12 22:44:22
Autor: Liwiusz
alkohol na kredyt - orzecznictwo
W dniu 2011-01-12 22:33, scream pisze:

W jaki sposb sprzedawca ma stwierdzi czy wolno sprzeda, czy nie, aby by
w zgodzie z prawem? Pomijam oczywiste przypadki kiedy klient mocno si

Jak wiele naszego prawa (lewa), nie powstao dlatego, aby "yo si lepiej", tylko aby wadza moga bra wiksze apwki. Na przykad za wydanie lub za nieodebranie koncesji na handel.

Tak samo jak ze sprzeda alkoholu na kredyt. Wszyscy sprzedaj i sprzedawali od lat, ale jak kto wszed na odcisk sotysowi wsi Bronisawowi Malance, bo jego syn zacz si upija, to od razu posza w ruch machina sdownicza.

Nie pytaj si "jak y w zgodzie", bo jedyna odpowied jest "nie da si". Prawo jest wypadkow czyjej gupoty ("jak zakaemy sprzeday na kredyt, to bdzie mniej pijastwa"), czyich interesw ("jak zakaemy dopalaczy, to dostaniemy apwk od mafii"), a nie wynikiem rozsdnych przemyle i bezinteresownej potrzeby.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 23:11:41
Autor: scream
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Dnia Wed, 12 Jan 2011 22:44:22 +0100, Liwiusz napisa(a):

Prawo jest wypadkow czyjej gupoty (...)

A to si akurat zgadza. Ustawa stanowi, e gminy/miasta wyznaczaj limity
iloci punktw podajcych/sprzedajcych alkohol pow. 4,5% (i nie piwo).
Jeli limit jest przekroczony, to zezwolenia si nie dostanie do momentu a
kto limit zwikszy. Natomiast na piwo nie ma adnych limitw przyznawanych
zezwole. Wniosek taki, e piwem nie mona si upi :)

--
best regards, scream Samobjcy s arystokracj wrd umarych.

Data: 2011-01-13 09:10:38
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 12 Jan 2011 22:33:26 +0100, scream napisał(a):

"Na kredyt" to raczej coś innego niż "za środki pochodzące z kredytu".

Jak widać ustawa jest dość nieprecyzyjna.

Bo to stare prawo jest, z czasów, kiedy kredyty były tylko dla "MM".