alkohol na kredyt - orzecznictwo

Data: 2011-01-12 13:03:48
Autor: Olgierd
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Dnia Wed, 12 Jan 2011 00:50:08 +0100, Liwiusz napisał(a):

Czy płatność kartą kredytową to jest sprzedaż na kredyt?

"Na kredyt" to raczej coś innego niż "za środki pochodzące z kredytu".

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-01-12 14:07:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 14:03, Olgierd pisze:
Dnia Wed, 12 Jan 2011 00:50:08 +0100, Liwiusz napisał(a):

Czy płatność kartą kredytową to jest sprzedaż na kredyt?

"Na kredyt" to raczej coś innego niż "za środki pochodzące z kredytu".

Czyli mogę w monopolowym najpierw udzielić pożyczki na 5,50zł, aby klient kupił sobie za to alkohol?

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 13:25:55
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 12 Jan 2011 14:07:18 +0100, Liwiusz napisał(a):

[...]

Myślę, że o ile działalności w zakresie udzielania pożyczek nie prowadzi przedsiębiorca obdarzony koncesją, to tak.

Data: 2011-01-12 10:45:54
Autor: witek
On 1/12/2011 7:25 AM, Olgierd wrote:
[...]

ee,
to w takim razie tesco i carefour czy inne tego typu markety wydajace swoje wlasne karty kredytowe musialyby zabronic kupowania za nie alkoholu.

Bardziej istotnym jest chyba fakt niepowiazania udzielenia kredytu z zakupem alkoholu za te pieniadze.

Data: 2011-01-12 19:37:58
Autor: Olgierd
On Wed, 12 Jan 2011 10:45:54 -0600, witek wrote:

to w takim razie tesco i carefour czy inne tego typu markety wydajace
swoje wlasne karty kredytowe

W żadnym przypadku hipermarkety nie wydają swoich własnych kart kredytowych ;-)

--
pozdrawiam, Olgierd
|| Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl ||

Data: 2011-01-12 20:43:30
Autor: Paul
W dniu 2011-01-12 20:37, Olgierd pisze:
W żadnym przypadku hipermarkety nie wydają swoich własnych kart kredytowych ;-)

wydają.

Data: 2011-01-13 08:07:20
Autor: Andrzej Ława
W dniu 12.01.2011 20:43, Paul pisze:
W dniu 2011-01-12 20:37, Olgierd pisze:
W żadnym przypadku hipermarkety nie wydają swoich własnych kart kredytowych ;-)

wydają.

Nie, nie wydają.

Obejrzyj sobie kiedyś taką kartę z tyłu - zobaczysz, czyją jest
własnością...

Data: 2011-01-13 09:39:15
Autor: Paul
W dniu 2011-01-13 08:07, Andrzej Ława pisze:
[...]

banku.
a imię jego tesco bank.

Data: 2011-01-13 09:07:37
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 13 Jan 2011 09:39:15 +0100, Paul napisał(a):

Obejrzyj sobie kiedyś taką kartę z tyłu - zobaczysz, czyją jest
własnością...

banku.
a imię jego tesco bank.

W Polsce takiego banku nie ma, OIDP karty Tesco wydaje Lukas. A jeśli gdzieś jest Tesco Bank to z pewnością Tesco Bank to coś innego niż Tesco Sklep.

Data: 2011-01-13 09:14:30
Autor: januszek
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Olgierd napisa?(a):

W Polsce takiego banku nie ma, OIDP karty Tesco wydaje Lukas. A jeśli gdzieś jest Tesco Bank to z pewnością Tesco Bank to coś innego niż Tesco Sklep.

IMO w UK jest Tesco Bank, ktĂłry wydaje karty: http://www.tescofinance.com/personal/finance/finance/creditcards/index.jsp

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-01-13 10:17:04
Autor: Paul
W dniu 2011-01-13 10:07, Olgierd pisze:
[...]

Nie znam polskiego rynku i moĹźe w Polsce karty wydaje lukas.
Zawsze może do polskiego tesco przyjechać osoba z zagranicy z kartą
wydaną przez tesco bank:)
Tesco Bank to spółka córka Tesco.

Data: 2011-01-13 09:21:27
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 13 Jan 2011 10:17:04 +0100, Paul napisał(a):

W Polsce takiego banku nie ma, OIDP karty Tesco wydaje Lukas. A jeśli
gdzieś jest Tesco Bank to z pewnością Tesco Bank to coś innego niż
Tesco Sklep.

Nie znam polskiego rynku i moĹźe w Polsce karty wydaje lukas. Zawsze moĹźe
do polskiego tesco przyjechać osoba z zagranicy z kartą wydaną przez
tesco bank
Tesco Bank to spółka córka Tesco.

Bardzo możliwe, że tak właśnie jest, co nie zmienia faktu, że są to zupełnie różne -- choć powiązane ze sobą -- osoby. --

Data: 2011-01-13 09:09:20
Autor: januszek
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Paul napisa?(a):

banku.
a imię jego tesco bank.

A konkretnie jaka karta bo karta Tesco MasterCard jest własnością Lukas Bank SA :)

j.

Data: 2011-01-14 08:53:34
Autor: Andrzej Ława
W dniu 13.01.2011 09:39, Paul pisze:

Obejrzyj sobie kiedyś taką kartę z tyłu - zobaczysz, czyją jest
własnością...

banku.

A nie sklepu.

a imię jego tesco bank.

Równie dobrze bank może się nazywać "Ciocia Joasia Bank" - co nie
oznacza, że karty wydała czyjaś ciocia Joasia" ;->

Data: 2011-01-13 08:03:54
Autor: Andrzej Ława
W dniu 12.01.2011 17:45, witek pisze:

to w takim razie tesco i carefour czy inne tego typu markety wydajace
swoje wlasne karty kredytowe musialyby zabronic kupowania za nie alkoholu.

One nie wydają własnych kart.

Karty są wydawane i prowadzone przez bank - są tylko "obrandowane"
oznaczeniami marketu.

Data: 2011-01-13 08:51:59
Autor: Maddy
[...]

One nie wydają "własnych", one mają z bankami umowę, na podstawie której bank wydaje karty brandowane marką sklepu i transakcje w tym sklepie traktuje w jakiś tam szczególny sposób.

Bardziej istotnym jest chyba fakt niepowiazania udzielenia kredytu z
zakupem alkoholu za te pieniadze.

TeĹź.
Dlatego jak mi sprzedawca pożyczy 5,50 pod warunkiem, że kupię za to alkohol i to koniecznie u niego, to jest sprzedaż na kredyt z dość nieudolną próba obejścia prawa.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-13 15:24:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 12 Jan 2011, witek wrote:

Bardziej istotnym jest chyba fakt niepowiazania udzielenia kredytu z zakupem alkoholu za te pieniadze.

  Jakby nie patrzeć, a wątpliwości wyrażałem już tu dość dawno, mimo
usiłowania przekonania mnie że główna różnica między kredytem
a pożyczką to danie do dysponowania *czyichś* (innych klientów
banku) a *własnych* środków, nadal widzę drugą cechę odrębną
w umowach nazwanych, określonych w:
- KC, definiującym "pożyczkę" jako "przejście na własność", co
  po polsku przekłada się na możliwość *dowolnego* rozporządzenia
  przedmiotem pożyczki
- ustawy prawo bankowe, określającą "kredyt" jako dyspozycję *celową*
  (i nie zawierającej wskazania, że nie mogą to być np. "środki własne
  banku"!)

  I teraz moje pytanie: jak rozumiesz "kredyt"?
  Jeśli tak jak mi wychodzi, czyli "pożyczkę celową", to kredytu
w ogóle nie można dać na "nie wiadomo co", więc powiązanie
istniałoby "z definicji".
  A to by znaczyło, że nie ma zakazu udzielenia "pożyczki którą
kupujący przeznaczy dobrowolnie na piwo", ale wystarczy
powiedzieć "zakaz kredytu na piwo".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-13 09:12:07
Autor: witek
On 1/13/2011 8:24 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

  A to by znaczyło, że nie ma zakazu udzielenia "pożyczki którą
kupujący przeznaczy dobrowolnie na piwo", ale wystarczy
powiedzieć "zakaz kredytu na piwo".

o kurde, to bank siedzi

bo jak poszedlem do banku i pytali sie mnie na co mi ten kredyt to powiedzialem, ze na wesele no i dali.
jasne było jak słońce, że czść pójdzie na wódę.

Data: 2011-01-14 20:18:43
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 13 Jan 2011, witek wrote:

On 1/13/2011 8:24 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

kupujący przeznaczy dobrowolnie na piwo", ale wystarczy
powiedzieć "zakaz kredytu na piwo".

o kurde, to bank siedzi

  Nie przesadzaj, to że kontekst dotyczy sprzedawcy jest oczywiste.
  Mam za każdym razem pisać "rzecz jasna, o ile udzielony przez sprzedawcę"? ;)

pzdr, Gtofryd

Data: 2011-01-14 16:05:39
Autor: witek
On 1/14/2011 1:18 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

a czy bank moze udzilić kredytu jesli we wniosku jako cel wpisze, ze na skrzynkę wódy?

Data: 2011-01-18 01:39:44
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 14 Jan 2011, witek wrote:

a czy bank moze udzilić kredytu jesli we wniosku jako cel wpisze, ze na skrzynkę wódy?

  Na mój rozum, skoro jest "zakaz sprzedaży wódy na kredyt", a nie "zakaz
udzielania kredytu na wódę", to zakaz tego przypadku nie obejmuje.
  Natomiast nie wiem czy nie ma innych przepisow ograniczających, w jakichś
aktach od "wychowania w trzeźwości" poprzez PoRD i konkordat do
rozporządzeń o koncesjach :O

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-12 14:27:45
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-12 14:25, Olgierd pisze:

Czyli mogę w monopolowym najpierw udzielić pożyczki na 5,50zł, aby
klient kupił sobie za to alkohol?

Myślę, że o ile działalności w zakresie udzielania pożyczek nie prowadzi
przedsiębiorca obdarzony koncesją, to tak.

A z czego wynika to ograniczenie?

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 15:00:53
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 12 Jan 2011 14:27:45 +0100, Liwiusz napisał(a):

Myślę, że o ile działalności w zakresie udzielania pożyczek nie
prowadzi przedsiębiorca obdarzony koncesją, to tak.

A z czego wynika to ograniczenie?

Bo jemu nie wolno na kredyt. Tak myślę.

Data: 2011-01-13 15:14:33
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 12 Jan 2011, Olgierd wrote:

[...]

  Ale Liwiusz chciał udzielić pożyczki. Nie kredytu :)
  To, że klient *później* przeznaczył ją na półlitraczystej,
to już inna sprawa. Oczywiście jest problem dowodowy - czy
faktycznie nie było "celowości" w tej pożyczce.
  Załóżmy, że sprzedawca może pokazać kilku świadków, którym
*pożyczał* pieniądze, ba, ma zaksięgowane 34 grosze odsetek :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-13 16:39:15
Autor: Liwiusz
[...]

Tak naprawdę to zastanawiam się, czy zapłata wekslem jest "sprzedażą alkoholu na kredyt".

--
Liwiusz

Data: 2011-01-14 20:17:20
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 13 Jan 2011, Liwiusz wrote:

Tak naprawdę to zastanawiam się, czy zapłata wekslem jest "sprzedażą alkoholu na kredyt".

  A to jest dobre.
  Świadomość używalności weksli w społeczeństwie by wzrosła ;)

  A tak w ogóle... to zakazu sprzedaży z odroczoną płatnością nie ma?
  ;>
  pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-12 14:29:08
Autor: Maddy
W dniu 12-01-2011 14:07, Liwiusz pisze:
[...]

Teoretycznie, o ile te 5,50 faktycznie wręczysz klientowi i nie wymagasz, by wydał je w Twoim sklepie.

I uprzedzając - tak, zasada "a kto mi udowodni" działa jak zawsze.
Ale tak samo działa w przypadku każdego innego czynu zabronionego, zwłaszcza takiego, w którym nikt nie czuje się poszkodowany.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-13 09:11:01
Autor: niusy.pl
alkohol na kredyt - orzecznictwo

UĹźytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl>

[...]

A czemu ? Czy istotą pożyczki jest wręczanie i nieodwoływanie do niej w innych umowach ?

Data: 2011-01-13 09:18:16
Autor: Maddy
W dniu 13-01-2011 09:11, niusy.pl pisze:

[...]

A co ma do rzeczy istota poĹźyczki?

Omawiamy tu kwestie zakupu alkoholu na kredyt i kiedy taki zakup ma miejsce a kiedy nie.
Jak pożyczasz komuś pieniądz, pod warunkiem, że te pieniądze ta osoba wyda na alkohol u ciebie w sklepie, to jest to zakup alkoholu na kredyt, zabroniony prawem.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-01-13 08:23:41
Autor: januszek
alkohol na kredyt - orzecznictwo
Maddy napisa?(a):

Omawiamy tu kwestie zakupu alkoholu na kredyt i kiedy taki zakup ma miejsce a kiedy nie.

W tej chwili chyba rzecz się sprowadza do interpretacji znaczenia "na kredyt" ;)

j.

Data: 2011-01-13 09:11:17
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 13 Jan 2011 09:23:41 +0100, januszek napisał(a):

Omawiamy tu kwestie zakupu alkoholu na kredyt i kiedy taki zakup ma
miejsce a kiedy nie.

W tej chwili chyba rzecz się sprowadza do interpretacji znaczenia "na
kredyt"

Mnie się wydaje, że to takie "na kreskę", ale chcieli to posły ładnie napisać. --

Data: 2011-01-13 23:17:57
Autor: niusy.pl
[...]

Ależ ... może zapłacić, nie musi brać tej pożyczki.

Data: 2011-01-13 15:37:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 13 Jan 2011, niusy.pl wrote:

Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl>

[...]

  IMHO tak i nie ;), nawet jak umowa będzie "wzajemna", to z okazji
określenia pożyczki jako "umowy nazwanej" (zdefiniowanej w KC) musisz
się z niej wywiązywać niezależnie od drugiej strony (niezależnie
możesz dochodzić wywiązania się drugiej strony z jej części umowy
rzecz jasna), ale możliwości "obejścia" wynikają tylko z zasad
ustawowych (nie zaprzeczam, że to i owo da się obejść warunkiem :D).

  Istotą pożyczki jest bowiem przekazanie *NA WŁASNOŚC*:
+++
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
-- -
720
§ 1. Przez umowę pożyczki dajšcy pożyczkę zobowišzuje się przenieœć
  na własnoœć bioršcego okreœlonš iloœć pieniędzy albo rzeczy oznaczonych
  ^^^^^^^^^^^
  ^^^^^^^^^^^
  tylko co do gatunku, a bioršcy zobowišzuje się zwrócić tę samš iloœć
  pieniędzy albo tę samš iloœć rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakoœci.
-- -

BTW: takie określenia jak "ilość pieniędzy" stawiają pytanie,
czy nie wystarcza aby "kwota" była ta sama, bo widać nie wystarczy:
z ratio legis wynika, że jakby ustawodawca chciał, aby chodziło
o "kwotę" to by zapisał "kwotę", a nie "ilość".
  10x200 zł to kwota 2000zł, 200x10zł to też 2000zł, kwota ta sama,
ale "ilość" - jakby nie patrzeć - różna.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-01-13 09:09:42
Autor: witek
On 1/13/2011 8:37 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
jakby ustawodawca chciał, aby chodziło
o "kwotę" to by zapisał "kwotę", a nie "ilość".

obawiam sie, że wyciagasz za daleko idące wnioski co do stanu trzezwosci ustawodawcy.

Data: 2011-01-12 22:33:26
Autor: scream
Dnia Wed, 12 Jan 2011 13:03:48 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

"Na kredyt" to raczej coś innego niż "za środki pochodzące z kredytu".

Jak widać ustawa jest dość nieprecyzyjna.
A skoro już jesteśmy w temacie... Jak prawo odnosi się do zakazu sprzedaży
klientom znajdującym się "pod wpływem"? Zakaz istnieje, ale jak sprzedawca
w sklepie ma rozpoznać czy klient jest pod wpływem alkoholu czy nie?

Jeśli żuje gumę i alkoholu nie czuć?
Jeśli kupił piwo 20 minut temu i teraz wraca po kolejne? (mógł wypić, wszak
po jednym piwie człowiek nadal jest "trzeźwy" ale jest już pod wpływem
alkoholu; ale mógł też oddać komuś i wtedy nie ma podstaw do odmówienia
sprzedaży)
Itp, itd.

W jaki sposób sprzedawca ma stwierdzić czy wolno sprzedać, czy nie, aby być
w zgodzie z prawem? Pomijam oczywiste przypadki kiedy klient mocno się
zatacza i niewyraźnie mówi; chociaż mam klienta, który czy trzeźwy czy
pijany i tak chodzi jak kaleka i mówi monosylabami, w efekcie czego nigdy
nie wiadomo czy jest trachnięty czy trzeźwy jak świnia.

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2011-01-12 22:42:45
Autor: animka
W dniu 2011-01-12 22:33, scream pisze:
W jaki sposób sprzedawca ma stwierdzić czy wolno sprzedać, czy nie, aby być
w zgodzie z prawem? Pomijam oczywiste przypadki kiedy klient mocno się
zatacza i niewyraĹşnie mĂłwi; chociaĹź mam klienta, ktĂłry czy trzeĹşwy czy
pijany i tak chodzi jak kaleka i mĂłwi monosylabami, w efekcie czego nigdy
nie wiadomo czy jest trachnięty czy trzeźwy jak świnia.

Na moich oczach kierownik sklepu sprzedał pijakowi spod sklepu piwo. Widocznie ten kierownik ma coś na sumieniu i tamten go zaszantażował. Powiedział, że ma mu sprzedać to piwo i już, no i ten kierownik bywalcowi spod sklepu piwo sprzedał.
Pijak sobie usiadł pod sklepem na murku wypił piwko i być może potem przyszedł po następne, ale mnie już tam na szczęście nie było to nie widziałam.

--
animka

Data: 2011-01-12 22:44:22
Autor: Liwiusz
[...]

Jak wiele naszego prawa (lewa), nie powstało dlatego, aby "żyło się lepiej", tylko aby władza mogła brać większe łapówki. Na przykład za wydanie lub za nieodebranie koncesji na handel.

Tak samo jak ze sprzedażą alkoholu na kredyt. Wszyscy sprzedają i sprzedawali od lat, ale jak ktoś wszedł na odcisk sołtysowi wsi Bronisławowi Maślance, bo jego syn zaczął się upijać, to od razu poszła w ruch machina sądownicza.

Nie pytaj się "jak żyć w zgodzie", bo jedyna odpowiedź jest "nie da się". Prawo jest wypadkową czyjejś głupoty ("jak zakażemy sprzedaży na kredyt, to będzie mniej pijaństwa"), czyichś interesów ("jak zakażemy dopalaczy, to dostaniemy łapówkę od mafii"), a nie wynikiem rozsądnych przemyśleń i bezinteresownej potrzeby.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-12 23:11:41
Autor: scream
Dnia Wed, 12 Jan 2011 22:44:22 +0100, Liwiusz napisał(a):

Prawo jest wypadkową czyjejś głupoty (...)

A to się akurat zgadza. Ustawa stanowi, że gminy/miasta wyznaczają limity
ilości punktów podających/sprzedających alkohol pow. 4,5% (i nie piwo).
Jeśli limit jest przekroczony, to zezwolenia się nie dostanie do momentu aż
ktoś limit zwiększy. Natomiast na piwo nie ma żadnych limitów przyznawanych
zezwoleń. Wniosek taki, że piwem nie można się upić :)

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2011-01-13 09:10:38
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 12 Jan 2011 22:33:26 +0100, scream napisał(a):

"Na kredyt" to raczej coś innego niż "za środki pochodzące z kredytu".

Jak widać ustawa jest dość nieprecyzyjna.

Bo to stare prawo jest, z czasów, kiedy kredyty były tylko dla "MM".