amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR

Data: 2013-10-11 20:35:32
Autor: Zbyszek9
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu 2013-10-11 20:10, BartekK pisze:
W starszych pojazdach, zwłaszcza militarnych, były montowane
amperomierze akumulatora, coÅ› takiego jak tu:
http://allegro.pl/amperomierz-30a-50a-mtz-belarus-jumz-t25-t150-i3545194232.html

Wskaźnik to bardziej niż miernik, bo dokładność taka sobie, ale ma skalę
na + (ładowanie) i - (rozładowywanie).
Mam pytanie do osób technicznych - jak na tym ustrojstwie był wykonywany
pomiar? Tzn. czy był przy akumulatorze dodatkowy "bocznik prądowy" (na
którym spadek napięcia był mierzony i wskazywany przez ten ustrój), czy
pomiar był wykonywany na np przewodzie masowym akumulatora ("wzorcowym"
znaczy zawsze takim samym, z założenia oryginalnym, i na potrzeby tego
wskaźnika - wystarczająco powtarzalny), czy też - cały główny prąd był
puszczany przez ten wskaźnik (bocznik wewnątrz, albo ustrój z jednym
zwojem), w co wÄ…tpiÄ™?

Spotykałem się w konstrukcjach motoryzacyjnych z rozwiązaniami pozornie
dziwnymi, jak np zastosowanie jednego przewodu w postaci przewodu
oporowego (np do zasilania cewki zapłonowej), albo właśnie pomiaru
spadku napięcia na kablu (np do świec żarowych) jako sygnalizacja
przepływu prądu, więc chyba nic mnie nie zdziwi ;) więc wolę spytać, by
wiedzieć na ile taki wskaźnik +/- prądu luzem (bez specjalnego bocznika
lub kalibrowanego 35cm kawałka przewodu masowego) jest zdatny do czegoś...

A ja wpisałem w Google " Gaz 69 schemat elektryczny " , następnie nacisnąłem " grafika " i już wszystko jasne .
Ten amperomierz chyba ma wbudowany bocznik w obudowie , bo cały prąd oprócz zasilania rozrusznika idzie przez niego .

Data: 2013-10-11 21:20:10
Autor: BartekK
W dniu 2013-10-11 20:35, Zbyszek9 pisze:
[...]
Dzięki za info. Czyli tak samo jak w UAZie było, czyli amperomierz nie obejmował rozrusznika i cała instalacja szła przez niego (co czasem było źródłem problemów). Niby prosto ;)

Data: 2013-10-11 12:44:15
Autor: kogutek444
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu pi±tek, 11 pa¼dziernika 2013 21:20:10 UTC+2 u¿ytkownik BartekK napisa³:
W dniu 2013-10-11 20:35, Zbyszek9 pisze:

> A ja wpisa³em w Google " Gaz 69 schemat elektryczny " , nastêpnie

> nacisn±³em " grafika " i ju¿ wszystko jasne .

> Ten amperomierz chyba ma wbudowany bocznik w obudowie , bo ca³y pr±d

> oprócz zasilania rozrusznika idzie przez niego .

Dziêki za info. Czyli tak samo jak w UAZie by³o, czyli amperomierz nie obejmowa³ rozrusznika i ca³a instalacja sz³a przez niego (co czasem by³o ¼ród³em problemów). Niby prosto ;)

-- | Bart³omiej Ku¼niewski

Nigdy nie by³o ¼ród³em problemów. Kocham takie pierdolenie g³upot jakie uskuteczni³e¶. Nie wiedzia³e¶ jak pod³±czone ale wiesz ¿e siê psu³o.

Data: 2013-10-11 22:20:43
Autor: dada_r
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
¼ród³em problemów). Niby prosto ;)

tam nie by³o typowych wsuwek, tylko zaciskane koñcówki przykrêcane nakretk±, straty
nie by³y takie du¿e

Data: 2013-10-12 12:12:20
Autor: BartekK
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu 2013-10-11 21:44, kogutek444@gmail.com pisze:
Nigdy nie było źródłem problemów. Kocham takie pierdolenie głupot jakie uskuteczniłeś.
Nie wiem, jakie ty masz doświadczenie z UAZem, ja osobiście dojeździłem w terenie 2szt (i kilka gościnnie), i w obu miałem chroniczne problemy z instalacją elektryczną, ponieważ były użytkowane w stanie zalania/błota/ekstremalnych warunków i naprawiania (by przywrócić oświetlenie i zapłon) blaszką z konserwy w środku bagna, i często zdarzały się zwarcia (o bezpiecznikach przemilczę), i te amperomierze były chronicznie uszkodzone (mechanicznie - wskazówki pokrzywione, lub elektrycznie - po prostu nic nie wskazywały). Stąd moje wrażenia.

Ponieważ nie miałem większego kontaktu z konstrukcją podobnych sprzętów - to wolałem spytać, jak to było zrobione w innych konstrukcjach (zwłaszcza że są bardziej wysoko-prądowe, niż UAZ będący w zasadzie prostą osobówką z kilkoma odbiornikami elektryki)

Data: 2013-10-12 05:04:34
Autor: kogutek444
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu sobota, 12 pa¼dziernika 2013 12:12:20 UTC+2 u¿ytkownik BartekK napisa³:
W dniu 2013-10-11 21:44, kogutek444@gmail.com pisze:

> Nigdy nie by³o ¼ród³em problemów. Kocham takie pierdolenie g³upot jakie uskuteczni³e¶.

Nie wiem, jakie ty masz do¶wiadczenie z UAZem, ja osobi¶cie doje¼dzi³em w terenie 2szt (i kilka go¶cinnie), i w obu mia³em chroniczne problemy z instalacj± elektryczn±, poniewa¿ by³y u¿ytkowane w stanie zalania/b³ota/ekstremalnych warunków i naprawiania (by przywróciæ o¶wietlenie i zap³on) blaszk± z konserwy w ¶rodku bagna, i czêsto zdarza³y siê zwarcia (o bezpiecznikach przemilczê), i te amperomierze by³y chronicznie uszkodzone (mechanicznie - wskazówki pokrzywione, lub elektrycznie - po prostu nic nie wskazywa³y). St±d moje wra¿enia.

Poniewa¿ nie mia³em wiêkszego kontaktu z konstrukcj± podobnych sprzêtów - to wola³em spytaæ, jak to by³o zrobione w innych konstrukcjach (zw³aszcza ¿e s± bardziej wysoko-pr±dowe, ni¿ UAZ bêd±cy w zasadzie prost± osobówk± z kilkoma odbiornikami elektryki)

-- | Bart³omiej Ku¼niewski

Tutaj te¿ bym siê nie zgodzi³. Nowsze UAZy mia³y silniki od Wo³gi gaz 24. Osprzêt te¿. W tym modelu alternator mia³ prawie kilowata. To by³y samochody dla wojska. Wymagania co do elektryki by³y wysokie bo nie tylko ¶wiat³a ale i radiostacja na przyk³ad musia³a dzia³aæ przy zasilaniu z samochodu. Taka wojskowa radiostacja w tamtych czasach to nie by³o 5W mocy pobieranej tylko 500W. Elektrycznie w takim amperomierzu nie ma siê co uszkodziæ. Mechanicznie stosuj±c zasadê ze jak siê nie da mniejszym m³otkiem to trzeba wzi±æ wiêkszy da siê wszystko popsuæ. Taki mechanicznie uszkodzony amperomierz z UAZa nawet jak nie pokazywa³ to i tak pr±d przez niego p³yn±³ i nie mia³o to wp³ywu na dzia³anie elektryki. To ze siê co¶ pierdoli³o wynika³o z tego ze resurs na samochód jako ca³o¶æ siê skoñczy³. Sprzêt wojskowy typu samochód czy czo³g sprzed czterdziestu lat by³ sprzêtem jednorazowym. W czasie II wojny ¶wiatowej mniej ni¿ polowa czo³gów doje¿d¿acza z fabryk na front. A Ty wymagasz od trzydziestoletniego auta terenowego ¿eby nic siê nie psu³o. Cudem jest ze jeszcze je¼dzi. Chcesz nie mieæ problemów z elektryk± to jedz do elektryka ¿eby wymieni³ ca³± elektrykê na now± oryginaln± z tego modelu i na 15 lat masz spokój. Jak elektryka naprawiana drutem z siatki to nie ma co siê dziwiæ ze siê pierdoli ca³y czas.

Data: 2013-10-11 22:42:50
Autor: J.F
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
Użytkownik "BartekK"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
[...]

No nie wiem czy to dobry opis.
Amperomierz jest miedzy akumulatorem (z rozrusznikiem) a reszta instalacji.
Czyli caly prad ladowania akumulatora idzie przez niego ... lub rozladowania.

Ale ile amperow idzie z alternatora do swiatel, tego nie widac.
Bo zreszta niepotrzebna ta wiedza.

J.

Data: 2013-10-12 01:36:46
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 11.10.2013 20:35, Zbyszek9 pisze:

[...]

Tak dzia³a pomiar wiêkszych pr±dów w popularnych tanich miernikach uniwersalnych - gruby drut z jednym lub kilkoma przewê¿eniami (jakby kto¶ ¶cisn± umiarkowanie obcêgami)i do 10A mo¿na na spadku napiêcia na tym odcinku zmierzyæ.

--
¦wiadomie psuj±cy kodowanie i formatowanie wierszy
s± jak sraj±cy z lenistwa i g³upoty na ¶rodku pokoju.

Data: 2013-10-11 16:42:18
Autor: kogutek444
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu sobota, 12 pa¼dziernika 2013 01:36:46 UTC+2 u¿ytkownik Andrzej Lawa napisa³:
W dniu 11.10.2013 20:35, Zbyszek9 pisze:

> A ja wpisa�em w Google " Gaz 69 schemat elektryczny " , nast�pnie

> nacisn��em " grafika " i ju� wszystko jasne .

> Ten amperomierz chyba ma wbudowany bocznik w obudowie , bo ca�y pr�d

> opr�cz zasilania rozrusznika idzie przez niego .

Tak dzia�a pomiar wi�kszych pr�d�w w popularnych tanich miernikach uniwersalnych - gruby drut z jednym lub kilkoma przew�eniami (jakby kto� �cisn� umiarkowanie obc�gami)i do 10A mo�na na spadku napi�cia na tym odcinku zmierzy�.

-- �wiadomie psuj�cy kodowanie i formatowanie wierszy

s� jak sraj�cy z lenistwa i g�upoty na �rodku pokoju.

I jeszcze ci durnie t�umacz� to nowoczesno�ci�...

On nie pyta o tanie mierniki tylko o samochód. Wiesz to pisz nie wiesz to tylko czytaj. I popraw to spierdolone kodowanie grupowy ekspercie od kodowania.

Data: 2013-10-12 14:14:03
Autor: mappl
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
On ma dobrze ustawione kodowanie, tylko do Ciebie nie trafia, ¿e srasz za ka¿dym razem, kiedy odpisujesz. Dosta³e¶ linka z zasadami netykiety, zastosuj siê do nich, prosimy. Je¶li na drodze jeste¶ takim samym gburem to nie zdziw siê, gdy którego¶ dnia kto¶ Ciê oklepie za chamskie zachowanie.

Data: 2013-10-12 05:20:35
Autor: kogutek444
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu sobota, 12 pa¼dziernika 2013 14:14:03 UTC+2 u¿ytkownik mappl napisa³:
[...]

To jeszcze daj linka jak ustawiæ czytnik google. A z t± przedwojenn± nietykiet± mo¿esz sobie odpu¶ciæ i wracaæ do odrabiania lekcji. W czyim imieniu prosisz? W imieniu tych co u¿ywaj± czytnika goggle tez? On jest w stanie poprawnie wy¶wietliæ wszystko z wyj±tkiem tego co Lawa pisze. Ale on u¿ywa ZX Spectrum i trzeba siê z tym pogodziæ.

Data: 2013-10-12 14:43:07
Autor: mappl
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
To jeszcze daj linka jak ustawiæ czytnik google.

To prostsze, ni¿ my¶lisz. Po napisaniu czegokolwiek wci¶nij Ctrl+A a nastêpnie klawisz Backspace.

A z t± przedwojenn± nietykiet± mo¿esz sobie odpu¶ciæ i wracaæ do odrabiania lekcji.
W czyim imieniu prosisz? W imieniu tych co u¿ywaj± czytnika goggle tez?

W imieniu wszystkich normalnych U¿ytkowników Usenetu, bez wzglêdu na to, z jakiego czytnika korzystaj±. Ja ju¿ lekcje odrobi³em kilkadziesi±t lat temu, obecnie odrobienie ich sugerujê Tobie: masz braki miêdzy innymi w kwestii umiejêtno¶ci ciêcia cytatów.

Data: 2013-10-12 16:15:18
Autor: kogutek444
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu sobota, 12 pa¼dziernika 2013 14:43:07 UTC+2 u¿ytkownik mappl napisa³:
> [...]

W imieniu wszystkich normalnych U¿ytkowników Usenetu, bez wzglêdu na to, z jakiego czytnika korzystaj±. Ja ju¿ lekcje odrobi³em kilkadziesi±t lat temu, obecnie odrobienie ich sugerujê Tobie: masz braki miêdzy innymi w kwestii umiejêtno¶ci ciêcia cytatów.

Pozwolisz ¿e w odpowiedziach ja bêdê uznawa³ do czego siê odnoszê. Pozwolisz równie¿ ze tylko w swoim imieniu zaproponuje Ci ¿eby¶ uda³ siê na drzewo banany prostowaæ.

Data: 2013-10-12 18:31:07
Autor: A.L.
On Sat, 12 Oct 2013 16:15:18 -0700 (PDT), kogutek444@gmail.com wrote:

> [...]

Pozwolisz ¿e w odpowiedziach ja bêdê uznawa³ do czego siê odnoszê. Pozwolisz równie¿ ze tylko w swoim imieniu zaproponuje Ci ¿eby¶ uda³ siê na drzewo banany prostowaæ.

Pozwolisz ze wsadze cie do KF

A.L.

Data: 2013-10-12 17:10:53
Autor: kogutek444
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu niedziela, 13 pa¼dziernika 2013 01:31:07 UTC+2 u¿ytkownik A. L. napisa³:
> [...]

>Pozwolisz ¿e w odpowiedziach ja bêdê uznawa³ do czego siê odnoszê. Pozwolisz równie¿ ze tylko w swoim imieniu zaproponuje Ci ¿eby¶ uda³ siê na drzewo banany prostowaæ.

Ale¿ oczywi¶cie. Nie widzê ¿adnego powodu ¿eby protestowaæ. Dajesz mi tym spore fory. Bêdê móg³ sobie je¼dziæ po Tobie jak po ³ysej kobyle a Ty nie bêdziesz reagowa³. To dla mnie komfortowa sytuacja. Mi³ego dnia.

Data: 2013-10-13 00:55:52
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 12.10.2013 14:14, mappl pisze:
[...]

Bêdê wieszczy³: opisujesz temu pojebanemu ptasiemu mó¿d¿kowi? Szkoda czasu, to tego upo¶ledzonego dziecka to nie dotrze. On ¿yje we w³asnym ¶wiecie i nie nale¿y go z niego wyci±gaæ ;)

Data: 2013-10-12 12:17:38
Autor: BartekK
W dniu 2013-10-12 01:36, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Tak działa pomiar większych prądów w popularnych tanich miernikach
uniwersalnych - gruby drut z jednym lub kilkoma przewężeniami (jakby
ktoś ścisną umiarkowanie obcęgami)i do 10A można na spadku napięcia na
tym odcinku zmierzyć.
Tak, ale to co opisujesz, to jest "ustrój elektromagnetyczny", którego ciekawą właściwością jest to, że się wychyla tak samo, niezależnie od kierunku przepływu prądu, stąd nadaje sie do pomiarów prądów przemiennych. Powinny mieć wtedy takie oznaczenie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Ustr%C3%B3j_elektromagnetyczny.jpg
Tutaj jest ewidentnie skala na + i na -, więc musi to być ustrój magnetoelektryczny.