amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR

Data: 2013-10-13 04:25:19
Autor: Adam PÅ‚aszczyca
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
Dnia Fri, 11 Oct 2013 20:10:16 +0200, BartekK napisał(a):

W starszych pojazdach, zwłaszcza militarnych, były montowane amperomierze akumulatora, coś takiego jak tu:
http://allegro.pl/amperomierz-30a-50a-mtz-belarus-jumz-t25-t150-i3545194232.html
Wskaźnik to bardziej niż miernik, bo dokładność taka sobie, ale ma skalę na + (ładowanie) i - (rozładowywanie).
Mam pytanie do osób technicznych - jak na tym ustrojstwie był wykonywany pomiar? Tzn. czy był przy akumulatorze dodatkowy "bocznik prądowy" (na którym spadek napięcia był mierzony i wskazywany przez ten ustrój), czy pomiar był wykonywany na np przewodzie masowym akumulatora ("wzorcowym" znaczy zawsze takim samym, z założenia oryginalnym, i na potrzeby tego wskaźnika - wystarczająco powtarzalny), czy też - cały główny prąd był puszczany przez ten wskaźnik (bocznik wewnątrz, albo ustrój z jednym zwojem), w co wątpię?

Różnie było. I były wersje z bocznikiem, aczkolwiek najpopularniejsze jest
po prostu przepuszczenie całego prądu z akumulatora (poza zasilaniem
rozrusznika) przez wskaźnik. Ten od białoruski to własnie taki
pełnoprzepływowy. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' PÅ‚aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. PachoÅ„skiego 14/22a 31-223 Kraków
 _______/ /_     WywoÅ‚ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    mail: trzypion@oldfield.org.pl GG: 3524356

Data: 2013-10-14 14:07:20
Autor: Adam
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu 2013-10-13 04:25, Adam P³aszczyca pisze:
Dnia Fri, 11 Oct 2013 20:10:16 +0200, BartekK napisa³(a):

W starszych pojazdach, zw³aszcza militarnych, by³y montowane
amperomierze akumulatora, co¶ takiego jak tu:
http://allegro.pl/amperomierz-30a-50a-mtz-belarus-jumz-t25-t150-i3545194232.html
Wska¼nik to bardziej ni¿ miernik, bo dok³adno¶æ taka sobie, ale ma skalê
na + (³adowanie) i - (roz³adowywanie).
Mam pytanie do osób technicznych - jak na tym ustrojstwie by³ wykonywany
pomiar? Tzn. czy by³ przy akumulatorze dodatkowy "bocznik pr±dowy" (na
którym spadek napiêcia by³ mierzony i wskazywany przez ten ustrój), czy
pomiar by³ wykonywany na np przewodzie masowym akumulatora ("wzorcowym"
znaczy zawsze takim samym, z za³o¿enia oryginalnym, i na potrzeby tego
wska¼nika - wystarczaj±co powtarzalny), czy te¿ - ca³y g³ówny pr±d by³
puszczany przez ten wska¼nik (bocznik wewn±trz, albo ustrój z jednym
zwojem), w co w±tpiê?

Ró¿nie by³o. I by³y wersje z bocznikiem, aczkolwiek najpopularniejsze jest
po prostu przepuszczenie ca³ego pr±du z akumulatora (poza zasilaniem
rozrusznika) przez wska¼nik. Ten od bia³oruski to w³asnie taki
pe³noprzep³ywowy.

Ale ja widzê jeden problem: standardowy amperomierz widzi pr±d, nie odró¿nia biegunów. Sk±d wiêc te samochodowe wiedzia³y, kiedy bilans pr±dowy by³ dodatni, a kiedy ujemny?

--
Pozdrawiam.

Adam.

Data: 2013-10-14 14:48:59
Autor: Jacek
W dniu 2013-10-14 14:07, Adam pisze:
Ale ja widzê jeden problem: standardowy amperomierz widzi pr±d, nie
odró¿nia biegunów.
Pierwsze pytanie: co to jest "standardowy amperomierz"?
Magnetoelektryczny, elektromagnetyczny, elektrodynamiczny, a mo¿e my¶lisz o multimetrze cyfrowym? O jaki chodzi?
Drugie pytanie: co robi³e¶ w szkole na fizyce, jak by³o do¶wiadczenie pt. oddzia³ywanie przewodnika z pr±dem na ig³ê magnetyczn±?

  Sk±d wiêc te samochodowe wiedzia³y, kiedy bilans
pr±dowy by³ dodatni, a kiedy ujemny?
W odpowiedzi na moje drugie pytanie masz na to odpowied¼.
Jacek

Data: 2013-10-14 15:26:25
Autor: RoMan Mandziejewicz
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
Hello Adam,

[...]

Ale ja widzê jeden problem: standardowy amperomierz widzi pr±d, nie
odró¿nia biegunów.

¯e co? Co to jest "standardowy amperomierz"?

Sk±d wiêc te samochodowe wiedzia³y, kiedy bilans pr±dowy by³
dodatni, a kiedy ujemny?

Ustrój magnetoelektryczny odró¿nia biegunowo¶æ.

Jako bocznik dla amperomierza mo¿na wykorzystaæ przewód masowy
akumulatora - daje zazwyczaj wystarczaj±cy spadek napiêcia dla
prostego wska¼nika z zerem po¶rodku (np. wska¼nik dostrojenia).

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2013-10-14 22:00:41
Autor: J.F.
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
Dnia Mon, 14 Oct 2013 15:26:25 +0200, RoMan Mandziejewicz napisa³(a):
Jako bocznik dla amperomierza mo¿na wykorzystaæ przewód masowy
akumulatora - daje zazwyczaj wystarczaj±cy spadek napiêcia dla
prostego wska¼nika z zerem po¶rodku (np. wska¼nik dostrojenia).

Prad rozruchu przez niego plynie ...

J.

Data: 2013-10-14 14:24:10
Autor: kogutek444
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu poniedzia³ek, 14 pa¼dziernika 2013 22:00:41 UTC+2 u¿ytkownik J..F. napisa³:

A jak Ci siê wydaje?

Data: 2013-10-14 23:32:43
Autor: BartekK
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
W dniu 2013-10-14 22:00, J.F. pisze:
Dnia Mon, 14 Oct 2013 15:26:25 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Jako bocznik dla amperomierza można wykorzystać przewód masowy
akumulatora - daje zazwyczaj wystarczający spadek napięcia dla
prostego wskaźnika z zerem pośrodku (np. wskaźnik dostrojenia).

Prad rozruchu przez niego plynie ...
Co generuje spory spadek napięcia podczas rozruchu, w stosunku do realnie mierzonych spadków podczas normalnej pracy, i to mogłoby uszkodzić precyzyjny wskaźnik. Ale jakby tam wstawić nie wprost 'mikroamperomierz' do pomiaru spadku/rozpływu prądu, tylko różnicowy wzmacniacz pomiarowy, z ogranicznikami diodowymi shottky na wejściu, to by się mierzyło bardzo ładnie. Ale to trochę strzelanie z armaty na muchy ;)

Poza tym - w moim przypadku - pytanie zadane w tym wątku miało zupełnie niesamochodowy charakter - chciałbym zasadzić takie amperomierze do stacjonarnego UPSa, w którym są 4x równolegle po 2 aku w szereg, by kontrolować rozpływ prądów - czy aby wszystkie w miarę równo pracują, bo zdarzały się sytuacje gdzie jedna parka spuchła już, i tylko pracowały pozostałe, a logika ups-po jedynie "spadek pojemności" potrafiła wywróżyć, ale którego zestawu aku - to już nie...

Data: 2013-10-14 23:59:16
Autor: RoMan Mandziejewicz
amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR
Hello J.F.,

[...]

Ustrój wytrzyma. W Lanosie alternator ma wydajno¶æ 85A a rozrusznik
malutki, z przek³adni± planetarn± - nie s±dzê, ¿eby wiêcej ni¿ 150A
by³ w stanie wzi±æ.

Rozwi±zanie ze wska¼nikiem dostrojenia jest mi znane od ponad 30 lat.

--
Best regards,
 RoMan

amperomierze w starych konstrukcjach ZSRR