aneks do umowy a okres wypowiedzenia

Data: 2010-01-26 10:06:55
Autor: Jan Kowalski
aneks do umowy a okres wypowiedzenia
Witam grupowiczów i proszę o poradę:

Moja sytuacja przedstawia się następująco: pracuję w dużej firmie,
tfu, "korporacji". Jakiś czas temu dostałem awans,a do podpisania
aneks do umowy, w którym oprócz podwyżki wynagrodzenia znajduje się
punkt zmieniający okres wypowiedzenia na 3 miesiące. Dodam, że w tym
momencie pracuję w obecnej firmie trochę ponad  2 lata, więc zgodnie z
KP przysługiwałby mi standardowo miesięczny okres wypowiedzenia.

Niedawno dostałem korzystniejszą ofertę pracy, z zaznaczeniem, że
oferta obowiązuje tylko przy rozpoczęciu pracy od 1 marca. W związku z
tym złożyłem pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę z miesięcznym
okresem wypowiedzenia, zgodnie z zapisami KP i uzyskałem podpis pod
tym wypowiedzeniem. Niemniej mój obecny pracodawca twierdzi że
obowiązuje mnie dłuższy okres wypowiedzenia, a jeśli będę ustawał przy
miesięcznym, sprawa skończy się w sądzie pracy.

Przeszukując internet napotkałem się z wieloma sprzecznymi opiniami,
niemniej z tego co się dowiedziałem, przy konfrontacji zapisów umowy o
pracę z KP obowiązuje korzystniejszy dla pracownika zapis.

Uważam, że zapis o 3 miesięcznym okresie wypowiedzenia jest dla mnie
niekorzystny, ponieważ utrudnia mi dostanie lepszej pracy -
pracodawcy często nie chcą czekać tyle czasu, jeśli mogą zatrudnić
kogoś wcześniej.

Co radzicie?

Pozdrawiam

Data: 2010-01-26 12:30:17
Autor: witek
Jan Kowalski wrote:
[...]

No wiec sa dwie wersje
a) co podpisales to obowiazuje

b) zapisy w umowie nie moga byc sprzeczne z KP i obowiazuje to w obie strony to znaczy pracodawca nie moze skrocic, ale nie moze tez wydluzyc okresu wypowiedzenia, a zapisy w umowie inne niz w KP sa niewazne.

Ostatnimi czasy sądy przystają na wersję b).
Jak bedzie w twoim przypadku rozstrzygnie sąd.

Data: 2010-01-26 19:46:22
Autor: GK
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):
[...]

Jakieś orzeczenia? IMHO, postanowienie z umowy o pracy (ale także układu zbiorowego pracy czy regulaminu pracy/wynagradzania) o dłuższym okresie wypowiedzenia stosunku pracy nie jest sprzeczne z prawem pracy. Z zasady chroni to pracownika, ergo jest korzystniejsze niż ogólna reguła z KP więc wchodzi w miejsce tej normy. Sąd będzie rozważał co innego, mianowicie to, czy w danej sytuacji postanowienie to jest korzystne dla pracownika czy też nie. I tu na dwoje babka wróżyła, bo jeden skład sędziowski rozpatrywać będzie sprawę obiektywizując (dane postanowienie jest co do zasady korzystniejsze dla pracownika więc wiąże strony), inny podchodząc subiektywnie (np. dane postanowienie, w przypadku konkretnej osoby o pożądanych na rynku pracy umiejętnościach i doświadczeniu, jest mniej korzystne dla pracownika więc stosujemy regułę z KP). O to będzie toczyć się spór, jeśli pracodawca ma dobrego prawnika.:)

Jak bedzie w twoim przypadku rozstrzygnie sąd.
Chyba, że się dogadają, np. nowy pracodawca "wykupi" go od starego.:)

GK (prawdziwy) --

Data: 2010-01-26 14:02:37
Autor: witek
  GK wrote:
[...]

Jakieś orzeczenia?

tylko ze słuchu narazie
nie mam nic konkretnego pod reką bo sie tym nie interesuje

IMHO, postanowienie z umowy o pracy (ale także układu zbiorowego pracy czy regulaminu pracy/wynagradzania) o dłuższym okresie wypowiedzenia stosunku pracy nie jest sprzeczne z prawem pracy.

no wiec jak wyzej.
sądy zaczęły uznawać to za próbę utrudnienia pracownikowi odejscia z pracy poprzez nadmierne wydłużenie okresu wypowiedzenia i zaczeły uznawać takie zapisy za niezgodne z kodeksem pracy.

Z zasady chroni to pracownika, ergo jest korzystniejsze niż ogólna reguła z KP więc wchodzi w miejsce tej normy.

punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia.
chroni pracodawce, który gwarantuje sobie pracownika i nie pozwala mu za szybko odejsc nawet jak chce.

ja mam okres zerowy, mogę odejść w każdej chwili. na szczęscie nie podlega pod KP.

[...]

no właśnie.

Data: 2010-01-26 20:18:14
Autor:
aneks do umowy a okres wypowiedzenia
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):
sądy (...) zaczeły uznawać takie zapisy za niezgodne z kodeksem pracy.
                                             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Nie uwierzę, póki nie zobaczę takiego orzeczenia zweryfikowanego apelacją.:)

punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia.
chroni pracodawce, który gwarantuje sobie pracownika i nie pozwala mu za szybko odejsc nawet jak chce.
Rozumujesz jak typowy przedstawiciel wielkomiejskiej klasy średniej tudzież osoba aspirująca do tej klasy.:) Obiektywnie, w polskich warunkach (prócz może Wawy), wydłużenie okresu wypowiedzenia to zwykle przywilej.

> (...)
no właśnie.
No właśnie nie, bo napisałeś coś innego - że postanowienie w umowie o pracę wydłużające okres wypowiedzenia jest (zawsze) sprzeczne z KP. Nie jest, nawet jeśli sądzimy, że w naszych indywidualnyuch przypadkach jest to dla nas obciążeniem, nie formą ochrony.

Pozdrawiam - GK

Data: 2010-01-26 14:24:41
Autor: witek
kroelewicz@WYTNIJ.gazeta.pl wrote:
[...]

napisałem, że słyszałem.

[...]

jak widać to nie tylko mój problem skoro taki post sie pojawił.

w zasadzie każdy kto ma możlwość znalezienia szybko lepszej pracy jest uwięziony przez trzymiesieczny okres wypowiedzenia.

co lepsze zależy od indywidulanego podejścia.

(...)
[...]

napisalem, że slyszalem o takich orzeczeniach, a nie, ze jest sprzeczne z KP.
Wiele wyroków sądów jest sprzeczna z prawem i co z tego.

Data: 2010-01-27 02:21:03
Autor: Jan Kowalski
[...]

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Przejrzałem jeszcze raz podpisany aneks i znalazłem w nim dwie
niejasności:
 - po pierwsze aneks odnosi się do umowy o pracę z dnia X ("aneks do
umowy z dnia X"), natomiast pierwotna umowa o pracę jest z dnia Y
(kilka dni później), ale była podpisana w dniu X.

- po drugie aneks zawiera sformułowanie "punkt 10 zmienia brzmienie
na: 3 miesięczny okres wypowiedzenia", natomiast w pierwotnej umowie
okres wypowiedzenia jest ustalony w punkcie 9. Punkt 10 pierwotnej
umowy dotyczy zastosowania przepisów KC w sprawach nieuregulowanych
umową. Jest to oczywista pomyłka, ale czy może zaważyć na nieważności
aneksu?

pozdrawiam

Data: 2010-01-27 09:53:41
Autor: Jotte
aneks do umowy a okres wypowiedzenia
W wiadomości
news:299f9829-bd9e-43f5-8bf2-feb61be8567eo28g2000yqh.googlegroups.com Jan
Kowalski <havethedrive@gmail.com> pisze:

[...]
Czyli nastąpiło _porozumienie_ zmieniające (termin nie funkcjonujący formalnie, niemniej używany).

Dodam, że w tym
momencie pracuję w obecnej firmie trochę ponad  2 lata, więc zgodnie z
KP przysługiwałby mi standardowo miesięczny okres wypowiedzenia.
Ale ty zawarłeś porozumienie, nie zostało dokonane _wypowiedzenie_ warunków pracy i płacy.

[...]
To bez znaczenia. Podpisem potwierdził jedynie, że otrzymał dokument.

Niemniej mój obecny pracodawca twierdzi że
obowiązuje mnie dłuższy okres wypowiedzenia, a jeśli będę ustawał przy
miesięcznym, sprawa skończy się w sądzie pracy.
Z reguły sądy pracy uznają, że dłuższy okres wypowiedzenia jest korzystniejszy dla pracownika (co poniekąd zrozumiałe gdy istnieje zjawisko bezrobocia, gdyż zapewnia większą stabilność zatrudnienia, a więc dochodu).
Niemniej powtórzę - ty zawarłeś porozumienie, a porozumieniem można zmienić bardzo wiele "automatycznych" zapisów prawa pracy.

[...]
Nie wokół ciebie świat się kręci.

ponieważ utrudnia mi dostanie lepszej pracy -
pracodawcy często nie chcą czekać tyle czasu, jeśli mogą zatrudnić
kogoś wcześniej.
Jakby chcieli cię wczesniej wywalić, a ty byś nic nie miał na widoku to zmieniłbyś zdanie?

Co radzicie?
1. Dotrzymać warunków zawartych w porozumieniu.
2. Spróbować je renegocjować.

--
Jotte

aneks do umowy a okres wypowiedzenia