antena zewnętrzna DVB-T

Data: 2011-06-02 22:58:07
Autor: ETR
antena zewnętrzna DVB-T
Kończę właśnie instalację antenową w domu.
Możecie polecić jakąś dobrą zewnętrzną antenę DVB-T.
Przejrzałem hollex i vipsat ale dużo tego i....

ETR

--
www.polskieter.pl Forum uĹĽytkownikĂłw eteru - krĂłtkofalarstwo , CB,

Data: 2011-06-03 02:54:37
Autor: bufi
antena zewnętrzna DVB-T
ETR wrote:

Kończę właśnie instalację antenową w domu.
Możecie polecić jakąś dobrą zewnętrzną antenę DVB-T.
Przejrzałem hollex i vipsat ale dużo tego i....

http://www.telewizja-cyfrowa.com/antena_dvb_t.html

ETR

P.

Data: 2011-06-03 14:16:34
Autor: adresss
antena zewnętrzna DVB-T
On Thu, 02 Jun 2011 22:58:07 +0200, ETR <etr@etr.pl> wrote:

Kończę wła¶nie instalację antenow± w domu.
Możecie polecić jak±¶ dobr± zewnętrzn± antenę DVB-T.
Przejrzałem hollex i vipsat ale dużo tego i....
 to mniej wiecej jakbys zadal pytanie: bylem w wielu salonach...Ktory
wybrac samochod??

- gdzie mieszkasz?
- jakie nadajniki masz zamiar obsluzyc
- ile chcesz zainwestowac?

--
ThinkXtra

Data: 2011-06-03 20:01:07
Autor: ETR
antena zewnętrzna DVB-T
W dniu 11-06-03 14:16, adresss@poczta.pl pisze:
[...]

mieszkam pod Lublinem, chce odebrac Mux 3 z Raabego . odległo¶ć od nadajnika mux3 13km ( Krężnica Jara )  trochę daleko ale na nóż widelec się uda.

ETR

--
www.polskieter.pl Forum użytkowników eteru - krótkofalarstwo , CB,

Data: 2011-06-03 20:13:31
Autor: Cavallino
antena zewnętrzna DVB-T
Użytkownik "ETR" <etr@etr.pl> napisał w wiadomo¶ci news:

mieszkam pod Lublinem, chce odebrac Mux 3 z Raabego . odległo¶ć od nadajnika mux3 13km ( Krężnica Jara )  trochę daleko ale na nóż widelec się uda.

13 km to jest daleko?
Jak dobrze pójdzie, to taki sygnał złapiesz na drucie podpiętym do gniazda i wystawionym za okno.

Czyli praktycznie każda działaj±ca antena spełni swoj± rolę.
No chyba że to jaki¶ eksperymentalny nadajnik z ultra małymi mocami.

Data: 2011-06-04 20:04:18
Autor: crazy
antena zewnętrzna DVB-T
W dniu 2011-06-03 20:13, Cavallino pisze:
Użytkownik "ETR" <etr@etr.pl> napisał w wiadomości news:

mieszkam pod Lublinem, chce odebrac Mux 3 z Raabego . odległość od
nadajnika mux3 13km ( Krężnica Jara ) trochę daleko ale na nóż widelec
siÄ™ uda.

13 km to jest daleko?
Jak dobrze pójdzie, to taki sygnał złapiesz na drucie podpiętym do
gniazda i wystawionym za okno.

Czyli praktycznie każda działająca antena spełni swoją rolę.
No chyba że to jakiś eksperymentalny nadajnik z ultra małymi mocami.

Owszem, ultra mała moc i emisja kierunkowa.

Data: 2011-06-04 13:04:45
Autor: Jingiel
antena zewnętrzna DVB-T

mieszkam pod Lublinem, chce odebrac Mux 3 z Raabego . odległo¶ć od nadajnika mux3 13km ( Krężnica Jara )  trochę daleko ale na nóż widelec się uda.

Nadajnik ma 0,7 kW. Nie powinno być problemów.

Jingiel

Data: 2011-06-04 20:05:27
Autor: crazy
antena zewnętrzna DVB-T
W dniu 2011-06-04 13:04, Jingiel pisze:

[...]

Oraz emisja kierunkowa, może być problem.

http://emi.emitel.pl/pliki/Lublin_k25.jpg

Data: 2011-06-05 17:16:07
Autor: Jerzy Pastusiak
antena zewnętrzna DVB-T
On Sat, 4 Jun 2011, crazy wrote:

| Oraz emisja kierunkowa, może być problem.
| http://emi.emitel.pl/pliki/Lublin_k25.jpg

Niezle.

Moze byc spory problem i to gdzieniegdzie w odleglosci
1 km.

jp

Data: 2011-06-06 10:18:55
Autor: z
antena zewnętrzna DVB-T
crazy pisze:

Oraz emisja kierunkowa, może być problem.

http://emi.emitel.pl/pliki/Lublin_k25.jpg

Zakładając że mieszkam 2 km od tego nadajnika w dobrym kierunku na 6 piętrze czy warto zakupić coś takiego do laptopa:
http://allegro.pl/tylko-32mm-tuner-usb-msi-slim-hd-cyfrowy-dvb-t-i1589387258.html.
Chciałbym używać tylko tej najmniejszej antenki :-)

Data: 2011-06-07 10:22:07
Autor: crazy
antena zewnętrzna DVB-T
W dniu 2011-06-06 10:18, z pisze:

[...]

"Pracuje na układzie/dekoderze iTE IT9135FN"

Dosyć czuły chip, więc teoretycznie nie wymaga super mocnego sygnału.
Jednak z tymi "prętowymi, wewnętrznymi" antenkami bywa różnie, musisz sam sprawdzić czy będzie wystarczająca.

Data: 2011-06-07 12:29:51
Autor: adresss
antena zewnętrzna DVB-T
On Sat, 4 Jun 2011 13:04:45 +0200, "Jingiel" <xxxxx@xxxxx.xxxx> wrote:

Nadajnik ma 0,7 kW. Nie powinno być problemów.

ja tak sie wogole zastanawiam, jaki jest wogole sens uruchamiania mux3
na nadajnikach o mocy kilkuset watow???? Przeciez to jest marnowanie
nadajnikow. A wystarczyloby aby te nadajniki poszly na obiekty
ogolnopolskie (1 sztuka nadajnika, to jedna sztuka) i dolyzyc mocy
(ustawienie mocy i podlaczenie pod lepszy uklad antenowy). Kasa idzie
na nadajniki, na prace inzynierow, na prad...a efekt mizerny!

Mysle, ze kogos niezle p..............

--
ThinkXtra

Data: 2011-06-07 14:13:42
Autor: Bartłomiej Zieliński
antena zewnętrzna DVB-T
Użytkownik adresss@poczta.pl napisał:
ja tak sie wogole zastanawiam, jaki jest wogole sens uruchamiania mux3
na nadajnikach o mocy kilkuset watow????

A to nie miało być tak, że programy które obecnie s± w mux3 miały pocz±tkowo być w mux1? Tam miały być i lepsze lokalizacje i większe moce nadawania. No ale skoro w Polsce "nawet kryzys się nie udał", to czego oczekiwać od mux1 ;-)

Data: 2011-06-07 15:45:59
Autor: adresss
antena zewnętrzna DVB-T
On Tue, 07 Jun 2011 14:13:42 +0200, Bartłomiej Zieliński
<Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> wrote:

No ale skoro w Polsce "nawet kryzys się nie udał", to czego oczekiwać od....

chyba to sobie zapisze to twoje stwierdzenie!

--
ThinkXtra

Data: 2011-06-07 18:34:25
Autor: Bartłomiej Zieliński
antena zewnętrzna DVB-T
Użytkownik adresss@poczta.pl napisał:
No ale skoro w Polsce "nawet kryzys się nie udał", to czego
oczekiwać od....
chyba to sobie zapisze to twoje stwierdzenie!

To nie jest moje... taki dowcip słyszałem, gdy Polska była jedynym krajem UE "na plusie".

Data: 2011-06-07 16:18:57
Autor: crazy
antena zewnętrzna DVB-T
W dniu 2011-06-07 14:13, Bartłomiej Zieliński pisze:

A to nie miało być tak, że programy które obecnie są w mux3 miały
początkowo być w mux1? Tam miały być i lepsze lokalizacje i większe moce
nadawania. No ale skoro w Polsce "nawet kryzys się nie udał", to czego
oczekiwać od mux1 ;-)

W MUX1 mają być 3 podstawowe kanały TVP do momentu aż MUX3 przejdzie na emisje docelowe (ale nie później niż do któregośtam w 2014 roku).

Data: 2011-06-07 16:17:29
Autor: crazy
antena zewnętrzna DVB-T
W dniu 2011-06-07 12:29, adresss@poczta.pl pisze:
[...]

To wszystko (albo w większości) rozwiązanie tymczasowe, później zostanie to przeniesione na zwolnione miejsca po emisji analogowej.

Namotali troche, to fakt, można było dać MUX1 dla publicznej i tyle.

Data: 2011-06-07 17:25:50
Autor: adresss
antena zewnętrzna DVB-T
On Tue, 07 Jun 2011 16:17:29 +0200, crazy
<crazy.crazy-- wytnij-- @gazeta.pl> wrote:

To wszystko (albo w większo¶ci) rozwi±zanie tymczasowe, póĽniej zostanie to przeniesione na zwolnione miejsca po emisji analogowej.

Namotali troche, to fakt, można było dać MUX1 dla publicznej i tyle.

pierwszy pomysl czyli mux1 dla 7 podstawowych kanalow z analoga - to
byl najlepszy pomysl, bo wymyslony przez specjalistow i tak
zaprojektowana siec (rozklad kanalow) aby najszybciej jak to mozliwe
uruchomienie sie w dvb-t. A dopiero potem reszta.

Nie musze nikogo przekonywac, ze bylo to celowe dzialanie opozniajace.
I tak niby sie dvb-t uruchamia, ale do 2014 komercyjne platformy
satelitarne maja spokoj i NADAL moga sprzedawac swoje oferty.

Teraz pewnie znowu bedzie jakas super promocja, bo zbliza sie
uruchomienie Euronews w jezyku polskim. Kanal bedzie FTA, ale
abonentom bedzie sie wmawiac, ze dajemy wam nowy kanal...i cieszcie
sie, ze gratis (za to ze podpiszecie umowe lub ja przedluzycie).
Albo........nie dolacza kanalu do listy programow (cyfrowy polsat, n)
i wtedy dupa - trzeba zakupic nowy pakiet "kanaly SUPER informacyjne"
za jedyne 5 zl/miesiecznie.

A zadam pytanie a dlaczegoby nie dac takie "kanala" Euronews do
naziemnej???

--
ThinkXtra

Data: 2011-06-08 11:55:06
Autor: crazy
antena zewnętrzna DVB-T
W dniu 2011-06-07 17:25, adresss@poczta.pl pisze:

[...]

To nie był dobry pomysł, prywatni z publicznym ciężko się dogadują.
Są przygotowane dwa MUXy, zasięg ogólnokrajowy, było dać jeden dla publicznej, a drugi (jak jest) dla prywatnych... TVP niestety coś nawymyślała z MUX3.

Nie musze nikogo przekonywac, ze bylo to celowe dzialanie opozniajace.
I tak niby sie dvb-t uruchamia, ale do 2014 komercyjne platformy
satelitarne maja spokoj i NADAL moga sprzedawac swoje oferty.

Najpierw czarowali prywatni, teraz TVP.

[...]

Co do pierwszej części, w zasadzie zgoda, dalej już fantazjujesz. :)

A zadam pytanie a dlaczegoby nie dac takie "kanala" Euronews do
naziemnej???

Brak polskiej koncesji. Jak ją sobie zorganizują, to mogą startować w przetargach.

Data: 2011-06-07 10:52:18
Autor: adresss
antena zewnętrzna DVB-T
On Thu, 02 Jun 2011 22:58:07 +0200, ETR <etr@etr.pl> wrote:

Kończę wła¶nie instalację antenow± w domu.
Możecie polecić jak±¶ dobr± zewnętrzn± antenę DVB-T.
Przejrzałem hollex i vipsat ale dużo tego i....

odbior naziemny to temat rzeka i to szczegolnie w okresie
transformacji z analogu na cyfre.

- nie ma anten do odbioru sygnalow cyfrowych, sa po prostu anteny,
ktore odbieraja sygnal bez wzgledu na sposob nadawania.

- sygnal cyfrowy potrzebuje slabszego poziomu do prawidlowego
dzialania niz sygnal analogowy. Np. nadajnik o mocy (EIRP) 100kW to
juz jest bardzo silny nadajnik (dla cyfry), a analoga sredni.

- obraz na tv odbierany aby byl dobry, to sygnal (analogowy) musi byc
odebrany bez odbic i interferencji. Dla sygnalu cyfrowego - mozemy
odbierac fale odbita np. od budynku, wzniesienia...i z duza doza
prawdopodobnienstwa to bedzie dobry obraz.

- odbior slabych sygnalow tylko bezposrednio (z fali bezposredniej),
silnych moze byc z odbic.

- najlepsze sa anteny kierunkowe (mniej intererencji, zaklocen z
innych kierunkow) i niezbyt szerokopasmowe (im szerzej, tym wiekszy
kompromis musi zastosowac projektant anten).

- anteny szerokopasmowe maja mniejszy zysk na nizszych kanalach,
wyzszy na wyzszych (trzeba ogladac charakterysytki przed zakupem aby
wiedziec, czego mozemy sie spodziewac od anteny na konkretnych
kanalach). Sa jednak konstrukcje anten, ktore maja dosyc rowna
charakterystyke (np. logarytmiczne, wieloYagowe - np. TriDigit lub im
podobne)

- najlepszym wzmacniaczem jest antena!!!

- jak potrzebujemy odbierac slaby/bardzo slaby sygnal (i nam na nim
zalezy) to powinnismy stosowac anteny na konkretny kanal (trudne do
kupienia). Poza tym, czy inwestycja w uklad antenowy nie przerosnie
efektow uzyskanych !!

- wiec powinno sie stosowac (jak musimy) lepsza antene i slabszy
wzmacniacz (do zniwelowania strat i ew. podniesienia poziomu sygnalu
na wejsci do glowicy).

- szczegolnie uwazac na magie liczb (wzmocnienia) przy antenach
siatkowych, gdzie pojawiaja sie liczby 30-40dB (niby lepsza). - najlepiej odbierac sygnal z jednego kierunku (nadajnik) bo wtedy
mamy jedna antene.

- kazdy dodatkowyc kierunek, to zaczynaja sie problemy z laczeniem
anten (zwrotnice, rozne poziomy sygnalow, interferencje).

- jezeli ktos sie sam nie czuje na silach, to wziac fachowca. Niech on
sie martwi o dobor anten. Jak beda efekty to wtedy mu zaplacimy.

- unikac specjalistow/monterow tylko od anten satelitarnych, bo to nie
sa specjalisci. Dobrzy spece od anten naziemnych sa na wymarciu, ale
moze to sie zmieni. Najlepiej jakby spec mial miernik sygnalowy (do
dvb-t) a nie tylko wskaznic sily sygnalu (cos a'la satfider).

- najlepiej nie stosowac anten tzw. pokojowych, bo poruszajacy sie
czlowiek w pokoju zmienia warunki rozchodzenia sie fali. Poza tym wew.
pomieszczenia sygnal jest o niebo slabszy.

- nie ma tanich modulatorow dvb-t ? (poki co) jakby sie chcialo
wpuscic sygnal cyfrowy (dvb-t) do swojego kabla a odebrany np. z
tunera satelitarnego.

- w okresie przejsciowym wdrazania dvb-t nalezaloby stosowac tunery
zew. combo (naziemno-satelitarne) z mpeg-4 z czytnikiem kart, aby
czesc kanalow brac naziemnie (mux2 - bo ma juz duze pokrycie) a czesc
z satelity (np. TNK SD) i tu brac TVP1/2/Info/Historia/Kultura.

lub wziac TNK SD (10 zl/zasilenie na 24 miesiace) + polsat naziemnie -
(mux2) i odczekac az mux3 (z tvp) sie uruchomi na danym obszarze.

- innym rozwiazaniem to wziac sobie Cyfrowy Polsat za 10 zl/miesiac
pakiet Mini i miec wszystkie podstawowe kanaly (i poczekac na naziemna
w pelnym wydaniu) - liczyc koszty, bo one sa porownywalne z
inwestycjami w trudne uklady antenowe.

- najlepiej nie ogladac tv, bo to tuba marketingowa i polityczna. Nie
bedziecie wtedy "napromieniowani" zakupowo i politycznie. Wtedy sami
bedziecie zauwazac, co w Polsce "piszczy".

- podrawiam wszystkich co mi dobre zycza, szczegolnie Jerzego P.

--
ThinkXtra

Data: 2011-06-08 00:34:21
Autor: Jerzy Pastusiak
antena zewnętrzna DVB-T
Witaj.

Dzieki za pozdrowienia.

Bardzo ciekawe opracowanie.

Tez uwazam, ze nie mozna przecenic wagi wzmocnienia,
selektywnosci i kierunkowosci anteny, ew. wysokiej
jakosci filtrow i wzmacniaczy selektywnych na wejsciu.

Byle jaki wzmacniacz o duzym wzmocnieniu to wzbudzenia,
i sianie zakloceniami po okolicy.

Dobry wzmacniacz jest b. wazny szczegolnie przy dlugim
kablu (straty na kablu) antena-odbiornik.

Przy charakterystyce anteny, tez musimy wierzyc marce
firmy. Znamy sk±din±d, LNB HD F=0,1 dB za jedyne 5 zł.

Chyba wazne jest tez przy antenie zewnetrznej, solidne
wykonanie mechaniczne (czyli znowu renomowana firma).

Czesto po roku uzytkowania, widzimy na dachach rozne
szczerbate strachy na wroble.

Wieloelementowa antena wymaga precyzyjnego ustawienia
i utrzymania kierunku - co moze nie byc proste przy
silnych wiatrach.

Przy DVB-T jeszcze bardziej niz przy DVB-S
(wielodrogowosc), sila sygnalu nie jest kryterium
optymalnego ustawienia anteny.

Tutaj najwazniejsze jest minimalizowanie BER, stopy
bledow i maksymalizowanie jakosci sygnalu, np. C/N.

Pzdr.J.P.

Data: 2011-06-08 22:15:08
Autor: adresss
antena zewnętrzna DVB-T
On Wed, 8 Jun 2011 00:34:21 +0200, Jerzy Pastusiak
<pastupam@sci.pam.szczecin.pl> wrote:

Bardzo ciekawe opracowanie.

siadlem przy kawie i pisalem z glowy!!!

Co do stopy bledow BER, to fajnie byloby aby sprzety dvb-t (tv/tunery)
pokazywaly cos takiego a nie pasek.....

--
ThinkXtra

Data: 2011-06-09 22:05:26
Autor: Jerzy Pastusiak
antena zewnętrzna DVB-T
adresss:
| Co do stopy bledow BER, to fajnie byloby aby sprzety
| dvb-t (tv/tunery) pokazywaly cos takiego, a nie pasek ...

W przypadku TV sat, zwykle najbardziej przydatny do
dokladnego ustawiania anteny, jest SNR (stosunek sygnalu
uzytecznego do zaklocen).

BER przy bardzo dobrym lub bardzo slabym sygnale staje sie
niemierzalny.

AGC, SL - poziom sygnalu, jest to suma sygnalu uzytecznego
i zaklocen, wiec mozemy zoptymalizowac nastawienie anteny na
zaklocenia. Jest uzyteczny przy zgrubnym ustawieniu kierunku.

W przypadku DVB-T sprawa moze sie komplikowac, bo w zaleznosci
od czynnikow zewnetrznych (meteo, propagacja, zaklocenia
kierunkowe, ...) ustawienie optymalne, w roznych obszarach
odbioru moze sie zmieniac dynamicznie.

Minimalizowanie stopy bledow i maksymalizowanie jakosci
sygnalu jest wlasciwym kryterium optymalnego ustawinia anteny.
-=-=-=-

Sadze, ze dla instalatora najprzydatniejszy przy
ustawianiu anteny jest sygnal akustyczny.

Najlepiej gdyby to bylo cos takiego:
...., bip, 5, 7, bip, 5, 9, bip, 6, 2, bip, 5, 8, ....

Dziwne, ze jest to metoda tak rzadko stosowana.
Chyba niedlugo powinno to byc standaredem, zarowno
w odbiornikach, jak i przyrzadach pomiarowych.

Uzywam tej metody ustawiania anteny sat o dwoch lat.
Chyba wreszcie w tym sezonie, opisze skrypt na linuksa,
na stronie.

Pzdr.J.P.

antena zewnętrzna DVB-T