anteny od BTSów

Data: 2009-07-26 22:04:31
Autor: Atlantis
anteny od BTSów
Mam pytanie odnośnie anten od stacji bazowych telefonii komórkowych,
Wikipedia podaje, że stosuje się zestawy trzech anten kierunkowych 120
stopni. Jak rozumiem są to anteny nadawczo-odbiorcze?
Poza tym zastanawia mnie kwestia podwieszania kolejnych zestawów na
wieżach lub masztach - czy to tylko kwestia obsługi nowych technologii
(np. parę lat temu dodanie pasma 1800 MHz, potem UMTS) czy też na
przykład wiąże się to ze wzrostem liczby komórek w terenie, z którymi
dotychczasowa infrastruktura już sobie nie radzi?

Data: 2009-07-26 23:00:47
Autor: darnok
anteny od BTSów
In news:h4icnk$pm8$1atlantis.news.neostrada.pl, *Atlantis* wrote:
Mam pytanie odnośnie anten od stacji bazowych telefonii komórkowych,
Wikipedia podaje, że stosuje się zestawy trzech anten kierunkowych 120
stopni. Jak rozumiem są to anteny nadawczo-odbiorcze?

tak

Poza tym zastanawia mnie kwestia podwieszania kolejnych zestawów na
wieżach lub masztach - czy to tylko kwestia obsługi nowych technologii
(np. parę lat temu dodanie pasma 1800 MHz, potem UMTS) czy też na

Bo stare anteny byly np tylko na pasmo 900. potem dodali 1800, pozniej 2100.
Coraz czesciej jednak stosuje sie anteny uniwersalne - 1 na wszystkie pasma.
Takze przy wymianach starych anten, zmienia sie je na obslugujace wiecej pasm.

przykład wiąże się to ze wzrostem liczby komórek w terenie, z którymi
dotychczasowa infrastruktura już sobie nie radzi?

liczba telefonow nie ma wplywu na anteny.

--
darnok
"TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

Data: 2009-07-26 23:17:32
Autor: Atlantis
anteny od BTSów
darnok pisze:

liczba telefonow nie ma wplywu na anteny.

Chodziło mi raczej o to czy przypadkiem jeden BTS nie ma jakiegoś limitu
jednocześnie obsługiwanych komórek i czy przypadkiem z czasem nie
pojawia się konieczność dodania kolejnych elementów infrastruktury.

Data: 2009-07-26 23:19:10
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
anteny od BTSów
Atlantis wrote:
darnok pisze:

[...]

limit komórek= limit telefonów?

Generalnie nie, decydujący jest ruch, jaki te telefony generują.

M.

Data: 2009-07-27 07:00:16
Autor: Jan Strybyszewski
anteny od BTSów
Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:
Atlantis wrote:
darnok pisze:

[...]

Ale nawet wtedy raczej nei stawia sie dwoch kompletu stacji bazowych ze swoimi antenami w tym samym miejscu.

W razie wzrostu ruchu rozwiozan jest kilka  np dwie nowe stacje w nowej lokalizacji nizej.. a dotychczasowa robi za parasol przejmujacy nadmiar ruchu z tych dwoch nizej polozonych i mniejszych. Raczej nie spotkalem sie z podwojnym kompleten w jedenej lokalizacji. Jesli wisza np anteny na roznych wysokosciach to na 99% sa to poprostu dwaj rozni operatorzy

M.

Data: 2009-07-27 09:04:52
Autor: Atlantis
anteny od BTSów
Jan Strybyszewski pisze:

Ale nawet wtedy raczej nei stawia sie dwoch kompletu stacji bazowych ze
swoimi antenami w tym samym miejscu.

Ogólnie pytam, ponieważ w mojej okolicy zrobiło się teraz małe
zamieszanie przy okazji planów budowy nowej wieży antenowej. Część
mieszkańców przy okazji zbuntowała się i wypomina operatorom tych
istniejących dodanie kilku anten w ciągu ostatnich kilku-kilkunastu lat.
Logika jest prosta - więcej anten więc zapewne także i więcej
"zabójczego, rakotwórczego, radioaktywnego promieniowania". ;)

Data: 2009-07-27 08:16:09
Autor: Waldek Godel
anteny od BTSów
Dnia Mon, 27 Jul 2009 09:04:52 +0200, Atlantis napisał(a):

Logika jest prosta - więcej anten więc zapewne także i więcej
"zabójczego, rakotwórczego, radioaktywnego promieniowania". ;)

I to jest zła logika - więcej anten = mniejsza moc w każdej, bo mniejszy
obszar do pokrycia

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Chinski inzynier popelnil samobojstwo po tym gdy zgubil jeden z 16

Data: 2009-07-27 14:27:08
Autor: Atlantis
anteny od BTSów
Waldek Godel pisze:

I to jest zła logika - więcej anten = mniejsza moc w każdej, bo mniejszy
obszar do pokrycia

Mowa o antenach na jednym maszcie. ;)

Data: 2009-07-27 09:09:25
Autor: Jan Strybyszewski
anteny od BTSów
Atlantis pisze:
Jan Strybyszewski pisze:

[...]

Zalezy jakich anten.  Zasadnoczo to sa anteny osobne dla 900 i 1800/2100.  Jesli nie ma UMTS to saprzewaznie pojedyncze anteny.

Jesli jednak jest kilka kompletow na roznych wysokosciach to zapewne sa to rozni operatorzy

Data: 2009-07-27 18:21:14
Autor: J.F.
anteny od BTSów
Użytkownik "Atlantis" <marekw1986NOSPAM@wp.pl> napisał w wiadomości news:h4jjd2$fct$1atlantis.news.neostrada.pl...
[...]

A to raczej prawda - zapewne kazda z anten cos z osobna promieniuje.

Pewne znaczenie moze miec gadatliwosc osob w okolicy - bez potrzeby BTS nadaje niewiele, jesli uzytkownicy sie podzielili na dwie anteny, to laczna emisja mogla nie wzrosnac duzo .. ale bez potrzeby by ich chyba nie montowali.

J.

Data: 2009-07-27 20:38:04
Autor: ztomasz
anteny od BTSów
A to raczej prawda - zapewne kazda z anten cos z osobna promieniuje.

Prawda jest taka, ze w eterze jest tyle tego promieniowania (radio, telewizja, CB, telewizja satelitarna, komorki), ze kiedys mozemy zaczac swiecic ;).

Co do anten to mnie zawsze zastanawialo jak to wszystko dziala? Zwlaszcza przechodzenie rozmowy z jednego nadajnika na drugi. Co w momencie gdy ten na ktorym mam kontynowac rozmowe, jest zajety? No i przedewszystkim ile taki pojedynczy BTS moze obsluzyc ruchu i ogolnie od czego to jest uzaleznione. Wiem ze to prostackie pytania, ale moze ktos wie?

--

Tomasz

Zarejestruj się i odbierz 2 zł na doładowanie oraz 3% zwrotu za każdą transakcję:-) https://www.blue.pl/?idAgent=MzI3NDc=&idBanner=LTE=

Data: 2009-07-27 21:15:38
Autor: darnok
anteny od BTSów
In news:h4ks6a$ho0$1news.wp.pl, *ztomasz* wrote:

Co do anten to mnie zawsze zastanawialo jak to wszystko dziala?

Poczytaj wikipedie.

Zwlaszcza przechodzenie rozmowy z jednego nadajnika na drugi. Co w
momencie gdy ten na ktorym mam kontynowac rozmowe, jest zajety? No i

To sie nie przechodzi. Poza tym w rozmowie GSMowej przy hardhandoverze dopuszczalne jest do 1s ciszy/przerwy, a to juz bardzo dlugo jesli chodzi o zwalnianie zasobow. A jak sie mimo tego ze nie ma zasobow musi przejsc bo np utracilismy zasieg z pierwszej stacji to sie rozmowa konczy z charakterystycznym pik pik ;-)

przedewszystkim ile taki pojedynczy BTS moze obsluzyc ruchu i ogolnie
od czego to jest uzaleznione. Wiem ze to prostackie pytania, ale moze
ktos wie?

Trudno odpowiedziec. Zalezy od tego ile operator na nim sprzetu zamontuje i w jakiej technologii.
Typowa stacja GSM to wedlug mnie 6-8 TRXow, razy 7 timeslotow, mamy 42-112 rozmow na raz (zaleznie od obciazenia, jakosci polaczen -half rate, full rate). A w UMTSie to sporo wiecej - taka typowa stacja ma ok 100 CE w DL i mniej wiecej tyle rozmow przeniesie (ok 100).
Oczywiscie operatorzy obserwujac statystyki zwykle zwiekszaja pojemnosc stacji.

Najwieksza stacja GSMowa jaka widzialem miala chyba ok 300 timeslotow na TCH skreowane, czyli mogla okolo 600 rozmow na raz przeniesc :)
I byla "doinwestowywana w taka konfiguracje" na przystanek woodstock.

Data: 2009-07-27 23:28:29
Autor: Atlantis
anteny od BTSów
ztomasz pisze:

Prawda jest taka, ze w eterze jest tyle tego promieniowania (radio,
telewizja, CB, telewizja satelitarna, komorki), ze kiedys mozemy zaczac
swiecic ;).

Uważaj, bo jeszcze ktoś nawiedzony to przeczyta, nie zauważy smile'a na
końcu zdania i będzie miał argument do zwalczania emiterów promieni
śmierci zamontowanych na wieżach antenowych. :)

Prawda jest taka, że gdyby ktoś miał zacząć świecić, to byliby to nasi
ojcowie. Przecież w ciągu ostatnich dekad dokonała się zdecydowana
redukcja mocy nadajników radiowych. Kiedyś stawiało się wielki,
kilkusetmetrowy maszt na ogromnym ceramicznym izolatorze i podpinało się
do nadajnika o mocy mierzonej w milionach watów (jak ten w
Konstantynowie) nadając na teren całego kontynentu. ;)
Dzisiaj ktoś inteligentny uświadomił sobie, że to jednak było cholerne
marnotrawstwo energii i zaproponował stosowanie światłowodów i satelitów
do łączności na długie dystanse. Radia używamy teraz do utrzymywania
łączności lokalnej, z niewielką mocą - komórka zwykle mniej niż 1W,
CB-Radio 4W dla AM i 12 dla SSB, BTS kilkadziesiąt watów, stacje radiowe
i telewizyjne około 1-2kW. I o co te wszystkie afery? ;)

BTW słyszałem kiedyś ciekawą anegdotkę - nie wiem ile w tym prawdy, ale
nie zdziwiłbym się, gdyby był to autentyk. Pewna kobieta miała się
zacząć skarżyć na wieżę GSM wybudowaną w okolicy jej domu. Do
dokuczliwych objawów należały migrenowe bóle głowy i zmiany skórne.
Zrobiła więc awanturę technikowi zajmującemu się czymś przy konstrukcji
otrzymując następującą odpowiedź: "Proszę Pani, ale my jeszcze nie
powiesiliśmy nawet anten". :)

Data: 2009-07-28 07:04:43
Autor: Jan Strybyszewski
anteny od BTSów
ztomasz pisze:
[...]

K.Wesołowski "Systemy Radiokomunikacji ruchomej"

Data: 2009-07-29 00:41:53
Autor: Technolog
anteny od BTSów
Dnia Mon, 27 Jul 2009 20:38:04 +0200, ztomasz napisał(a):

Prawda jest taka, ze w eterze jest tyle tego promieniowania (radio, telewizja, CB, telewizja satelitarna, komorki), ze kiedys mozemy zaczac swiecic ;).

A widziałeś już może czterdzieści sieci WiFi dostępnych jednocześnie w
jednym miejscu? Bo ja tak :)

Data: 2009-07-27 23:14:43
Autor: Atlantis
anteny od BTSów
J.F. pisze:

[...]

Jednakże normy przecież obowiązują ich te same.
Co do gadatliwości to się zgadzam, ale z drugiej strony przecież dużo
większe natężenie pola elektromagnetycznego stwierdzimy wokół głowy
człowieka rozmawiającego przez komórkę niż koło tego stojącego
kilkadziesiąt metrów od wieży. No i poza unowocześnienie infrastruktury
poprzez zamontowanie anten na 1800 MHz powinno odciążyć sieć 900 MHz.
Tak samo jak samotnie wisząca antena NMT nie będzie praktycznie wcale
promieniowała, jeśli towarzyszy jej nowsza instalacja. ;)

Data: 2009-07-28 08:15:53
Autor: J.F.
anteny od BTSów
On Mon, 27 Jul 2009 23:14:43 +0200,  Atlantis wrote:
J.F. pisze:
[...]

Hm, mowisz ze jak zakladaja anteny do UMTS, to ograniczaja moc na GSM
?

Czy ze normy pozwalaja na pare kW, bo inaczej radia i tv by nie bylo..

No i poza unowocześnienie infrastruktury
poprzez zamontowanie anten na 1800 MHz powinno odciążyć sieć 900 MHz.

No ale laczna emisja nadajnika sie przez to nie zmiejszy :-)

J.

Data: 2009-07-28 09:14:46
Autor: Atlantis
anteny od BTSów
J.F. pisze:

Czy ze normy pozwalaja na pare kW, bo inaczej radia i tv by nie bylo..

Hmm... Gdyby mieli przekroczyć określone normy, to chyba jednak
musieliby. Podejrzewam, że jakaś rezerwa zawsze jest, jednak śmieszą
mnie reakcje ludności. Przerabiam to właśnie w mojej okolicy - parę lat
temu na wieży powieszono dodatkowe anteny na 1800 MHz i okoliczna
ludność właśnie zareagowała paranoidalną paniką.

No ale laczna emisja nadajnika sie przez to nie zmiejszy :-)

Hmm... Nie zrozumiałeś mnie. Weźmy taki przykład: mamy
krótkofalowca/radioamatora, który dorobił się całkiem niezłego zestawu
transceiverów i rozmaitych anten. Ma na dachu m.in. antenę na 2m i 70cm,
  kilka anten pionowych na różne pasma i jakiś dipol między masztem na
dachu a najbliższym drzewem. Jest rzeczą logiczną, że nie pracuje na tym
wszystkim jednocześnie z największą możliwą mocą. Niemniej efekt
psychologiczny właśnie będzie taki - zawsze znajdzie się moherowa babcia
w sąsiedztwie, która zacznie wrzeszczeć: "Na początku miał jedną antenę,
ale teraz te wszystkie na nas promieniują!" i nawet zacznie doszukiwać u
 siebie i innych objawów za które odpowiada to "promieniowanie" (ją boli
głowa od czasu do czasu, sąsiad dwa lata temu zmarł na raka a trzy ulice
dalej mają dzieciaka z zespołem downa).

Tak samo przecież z tymi antenami na BTSach. One wszystkie nie
promieniują przecież cały czas. Jedna pokrywa 120 stopni, jakieś
dostosowywanie mocy do warunków musi mieć miejsce i w końcu nie jest to
żaden nieprzerwany broadcasting, ale obsługa telefonów komórkowych,
które nie zawsze dzwonią. :)

Mnie ogólnie najbardziej śmieszy podejście ludzi na wsi i w mniejszych
miejscowościach. Jak mówię sam to teraz przerabiam. Do tej pory są dwie
wieże antenowe - jedna na niemal kompletnym odludziu, druga na skraju
zabudowań. I tak powodują emocje, a teraz pojawiła się plotka o planach
budowy kolejnej. Ludzie zareagowali kompletną paniką, ktoś puścił
plotkę, że fale się "nałożą" na siebie zyskując zabójcze właściwości. :)
Co więcej - spora część mieszkańców mówi o planach zablokowania
jakiejkolwiek rozbudowy istniejącej infrastruktury!
Mi te argumenty wydają się śmieszne, bo gdy słyszę o "zbyt dużym
nagromadzeniu anten" na tym terenie chce mi się śmiać. To zbyt duże
nagromadzenie anten to mniej niż 20 pionowych anten na 900 i 1800 MHz +
kilka radiolinii (które przecież są mocno kierunkowe i nie sieją
mikrofalami po całej okolicy a jedynie zapewniają komunikację z innymi
BTSami a jednak wzbudzają największe emocje, bo są wielkie :P). A teraz
przychodzi mi na myśl taki RON Malczewskiego w Krakowie. Stary maszt
średniofalowy na którym obecnie wisi wszystko co może: kilka anten
nadajników UKF o mocy od 1kW do 2kW, BTSy paru operatorów i trochę
mniejszych instalacji. Tuż obok mieszkają i pracują ludzie, a przecież w
mieście na tym się nie kończy: internet bezprzewodowy, nadajniki do
sieci pagerów, zdalny monitoring, instalacje alarmowe, stacje
amatorskie, CB, łączność korporacyjna, trunking, nadajniki służb i tak
dalej. I tych kilkanaście anten na kilkudziesięciu kilometrach
kwadratowych to niby dużo? ROTFL.

Data: 2009-07-28 20:43:39
Autor: J.F.
anteny od BTSów
On Tue, 28 Jul 2009 09:14:46 +0200,  Atlantis wrote:
J.F. pisze:
[...]

No ale operator nie amator - skoro stawia dodatkowe anteny to widac
potrzebne ..

[...]

No ale ludzie gadaja nie mniej a wiecej.

J.

anteny od BTSów