art 691 kc - lokal komunalny a smierc najemcy

Data: 2009-06-10 08:22:03
Autor: lukeskyobi
art 691 kc - lokal komunalny a smierc najemcy
Proszę o pomoc.
Zmarł najemca lokalu komunalnego - razem z nią mieszkał jej syn, który się opiekował nią i stale z nią zamieszkiwał i zamieszkuje (nie mając meldunku) przed śmiercią najemca (matka) zgłosiła wniosek o wykup mieszkania.

Co teraz zrobić ?
Jak wstąpić w ten stosunek najmu ?
Czy miasto może zanegować art 691 kc ?
Jaka jest procedura "przepisywania" umowy na nowego najemcę ?

dziekuję --

Data: 2009-06-10 06:36:47
Autor: jureq
[...]

Jeśli napisałeś prawdę :), to:
1. Wniosek o wykup nie ma żadnego znaczenia.
2. Syn może wstąpić w stosunek najmu. Pójść do bodajże Wydziału Spraw Lokalowych (czy jak to się u was nazywa) i złożyć na piśmie lub do protokołu wniosek o wstąpienie w stosunek najmu. Nie wiem jaka jest w tej sprawie "polityka" waszego urzędu. Gdyby to był Lublin, to urząd by odmówił z powodu braku dowodów wspólnego zamieszkiwania, zapewne nie zgodzili by się nawet przesłuchać świadków. Trzeba było by skierować sprawę do sądu. Do wygrania dla syna.

Data: 2009-06-10 09:14:59
Autor: lukeskyobi

Jeśli napisałeś prawdę :), to:
[...]

Dziękuje, odniosłem wrażenie, że 691 kc mówi o niejako automatycznycm ex lege wstąpieniu, bez konieczności dowodzenia tego przed sądem. Zastanawiam się, w jakim trybie, czy aby nie 189 kpc ? Tylko, że interes prawny będe miał chyba tylko wtedy, kiedy Urząd mi oficjalnie zaneguje wstąpienie ?

Data: 2009-06-10 08:18:06
Autor: jureq
Dnia Wed, 10 Jun 2009 09:14:59 +0200, lukeskyobi napisał(a):

[...]

Jest dokładnie tak jak piszesz. W wypadku braku zameldowania zanegowanie przez Urząd Miejski wstąpienia w stosunek najmu uważam za bardzo prawdopodobne.

Data: 2009-06-10 10:29:04
Autor: lukeskyobi
> [...]

Jest dokładnie tak jak piszesz. W wypadku braku zameldowania zanegowanie przez Urząd Miejski wstąpienia w stosunek najmu uważam za bardzo prawdopodobne.

Ale to jakaś paranoja, niby automatycznie staję się stroną zgodnie z art. 691 kc, a jeśli UM zaneguje to to JA a nie ON muszę tego dowodzić przed sądem. Dostałem od nich pismo którego nei rozumiem stąd moje wątpliwości. cyt "umowa najmu lokalu mieszkalneg nie podlega dziedziczeniu, a wydział komunalny USTALA, kto wstępuje w stosunek najmu na podsatwie art. 691 kc LUB Uchwały Rady Miasta. WObec powyższego sprzedaż może nastąpić po przedłożeniu przez pana aktualnej umowy najmu.

CZYLI CO MY USTALAMY A PANA PROSIMY UMOWĘ - paranoja czy mi się wydaje, skoro mi nie ustalili JESZCZE to co mam im dołączyć --

Data: 2009-06-10 11:39:15
Autor: kuba
lukeskyobi@vp.pl pisze:
[...]

Ale czy zależy Ci na wykupieniu tego mieszkania, czy nie?

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-06-10 12:54:13
Autor: lukeskyobi
lukeskyobi@vp.pl pisze:
> [...]
> Jaka jest procedura "przepisywania" umowy na nowego najemcę ?

Ale czy zależy Ci na wykupieniu tego mieszkania, czy nie?

Tak Kubo, oczywiście jestem zainteresowany wykupem tego mieszkania.

Data: 2009-06-10 14:18:37
Autor: kuba
lukeskyobi@vp.pl pisze:

Tak Kubo, oczywiście jestem zainteresowany wykupem tego mieszkania.

A no to gorzej. Bo gdybyś nie był, to mógłbyś ich po prostu olać i podnieść zarzut dopiero wtedy, kiedy chcieliby Cię wywalić.

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-06-10 14:43:59
Autor: lukeskyobi
lukeskyobi@vp.pl pisze:

> [...]

A no to gorzej. Bo gdybyś nie był, to mógłbyś ich po prostu olać i podnieść zarzut dopiero wtedy, kiedy chcieliby Cię wywalić.

Ale czy to normalne - skutek następuje z mocy prawa (wchodzę w prawa najemcy) i
oprócz tego przy kwestionowaniu tego MNIE obciąża ciężar dowodowy - czemu nie UM
skoro neguje skutek który powstaje z mocy prawa ?

Data: 2009-06-10 15:28:31
Autor: kuba
lukeskyobi@vp.pl pisze:
lukeskyobi@vp.pl pisze:

[...]

Hmm, no rozumiem Twoje zdenerwowanie, ale zauważ, że nastąpienie skutku z mocy prawa nie jest równoznaczne z istnieniem domniemania co do jakiejś okoliczności.
Skoro to Ty wysuwasz żądanie wobec gminy, to Ty powinieneś udowodnić okoliczności, na których je opierasz (podstawowa reguła rozkładu ciężaru dowodu, art 6 KC) - w tym przypadku to, że jesteś najemcą. Więc powinieneś im wykazać, że mieszkałeś z najemcą w chwili jego śmierci i powołać się na art. 691 KC. Wykazanie nie powinno być trudne, choć, jak ktoś wyżej zauważył, pewnie przyczepią się do braku meldunku, he he. Choć brak meldunku nie ma znaczenia, jest dużo innych środków dowodowych.

powodzenia!
kuba

Data: 2009-06-10 15:42:30
Autor: lukeskyobi
lukeskyobi@vp.pl pisze:

> [...]

Skoro to Ty wysuwasz żądanie wobec gminy, to Ty powinieneś udowodnić okoliczności, na których je opierasz (podstawowa reguła rozkładu ciężaru dowodu, art 6 KC) - w tym przypadku to, że jesteś najemcą. Więc powinieneś im wykazać, że mieszkałeś z najemcą w chwili jego śmierci i powołać się na art. 691 KC. Wykazanie nie powinno być trudne, choć, jak ktoś wyżej zauważył, pewnie przyczepią się do braku meldunku, he he. Choć brak meldunku nie ma znaczenia, jest dużo innych środków dowodowych.

To po co ten automatyzm ... ;) Poza tym, już z takim pismem wystąpiłem i mi napisali, że mam doręczyć umowę
najmu spisaną "na mnie" ;) W poście wyżej o tym pisze cytując co mi napisali. Sęk jednak w tym, że ja nie domagam się od nich ustalenia że jestem najemcą, bo
uważam, że nim jestem od chwili śmierci i stałem się nim z mocy prawa. Jednak, czy aby nie jest inaczej. Skoro domagam się wykupu komunalnego
mieszkania, a oni mi odmówią mówiąc że nie jestem uprawniony bo nie jestem
najemcą. To, czy aby nie powinienem zaskarżać takiej decyzji administracyjnie ?
Moim zdaniem powództwo moje w trybie 189 w zw z 691 kpc złożone po odmownej
decyzji administracyjnej, jedynie potwierdzi, iż przyjąłem ich rację, że nie
jestem najemcą, skoro o to takie ustalenie wnioskuję do sądu. No bo jeśli
automatyzm nic nie jest wart to orzeczenie sądu dopiero ukształtuje moją
sytuację, czyli składając pozew o ustalenie oczekuję, że to dopiero nastąpi, że
stosunek zostanie ustalony, czyli nie jest ustalony w chwili składania pozwu a
tym bardziej nie był ustalony w chwili odmownej decyzji o wykup.

Data: 2009-06-10 15:51:27
Autor: kuba
lukeskyobi@vp.pl pisze:

[...]

Tutaj nie ma żadnej decyzji administracyjnej i niestety nie ma co zaskarżać. Ja bym napisał im takie pismo (nie ma co rozmawiać, bo oni traktują petentów jak głupków), w którym bym wskazał na okoliczności dowodzące, że mieszkałeś z najemcą do śmierci, dołączył do tego jakieś dokumenty czy oświadczenia świadków (może to ich zmobilizuje do podjęcia czynności wyjaśniających).

Jak dalej będą obstawali przy swoim, to bym skargę w trybie skargowo-wnioskowym KPA wystosował do odpowiedniego organu, że w urzędzie miasta/gminy zasiadają kretyni.

[...]

Kto powiedział, że orzeczenie sądu ukształtuje Twoją sytuację? Ono ją ustali z mocą wsteczną. Takie powództwo to ostateczność, ale na pewno zadziała.

pozdrawiam
kuba

art 691 kc - lokal komunalny a smierc najemcy