audio w dvb-t - jak to jest/bedzie

Data: 2011-05-06 14:35:28
Autor: adresss
audio w dvb-t - jak to jest/bedzie
Czesc,

a szukalem sobie cos takiego jak dvb-t2 recorder. I sa juz na
brytyjskim rynku - same tunery dvb-t2 sa juz ok. 80 funtow (moze
taniej, moze drozej). Wiec nie wiem, czy jest sens kupowac cos, co
bedzie tylko dvb-t mpeg-4. Ale nie o tym.

Chodzi o dzwiek. Nie tak dawno TVN w NTC (dvb-t) przeprowadzil testy
dzwieku AC-3 (bez sciezki mpeg) i niektore tunery zamilkly. A co
bedzie, jak uzyjac E-AC3 - ktory niby jest dozwolony w NTC w PL.
Pewnie druga polowa zamilknie.

Np. taka Norwegia w swojej NTC (dvb-t mpeg-4) uzywa HE-AAC (zwane
AAC+). Co ciekawe (chyba) Dolby Laboratories kupilo sobie Coding
Technologies (od AAC).

Poza tym w UK w dvb-t2 czytalem, ze ma byc/jest juz dzwiek w HE-AAC
(AAC+) bo mniej potrzeba do transmisji dzwieku przestrzennego, niz
jakby uzywac AC-3.

Ja nie jestem specem w tej dziedzinie, ale zaczynam wymiekac w
rozumowaniu.

Co kraj to obyczaj (a dokladnie specyfikacja). Czy znowu musi byc taki
sam burdel, jak kiedys z systemami tv (obraz, dzwiek, pal
b/g/d/k/i/h/.....5.5Mhz, 6,5Mhz, kanaly 6/7/8MHz....).

Kupilbym sobie PVR z dvb-t2 i miec spokoj, bo w PL pewnie i tak
wprowadza dvb-t2. Nie wierze, ze bedzie inaczej. Obraz widac, ze
wszedzie bedzie mpeg-4 avc, ale co z dzwiekiem?

Jak inne kraje, ktore juz weszly w dvb-t2 (szwecja, austria, czechy
testy)? Co mozna sie spodziewac po Niemcach/Francuzach....

A nie mozna byloby wyprodukowac tunera, co ma slot...i jak czegos
braknie, to idziemy do Biedronki i kupujemy modul do wsadzenia z
HE-AAC i mamy "brakujacy" dzwiek? Tak, jak kiedys z rownoleglo fonia?

Czy TV z dvb-t sprzedawane w PL rzeczywiscie sa zgodne z zaleceniami i
maja AC3 i E-AC3?

Pomocy, bo sie przegrzeje!

--
ThinkXtra

Data: 2011-05-06 14:45:18
Autor: adresss
audio w dvb-t - jak to jest/bedzie
a jeszcze takie cos znalazlem w sieci:

The ETSI, the standards governing body for the DVB suite, supports
AAC, HE-AAC and HE-AAC v2 audio coding in DVB applications since at
least 2004.[41] DVB broadcasts which use the h.264 codec for video
normally use the HE-AAC codec for audio

a szczegolnie ostatnie zdanie!! A jak sie to ma do tego co w PL.
Uzywamy H.264 ale nie ma HE-AAC ???!!!!!

--
ThinkXtra

Data: 2011-05-06 15:47:13
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik adresss@poczta.pl napisał:
Obraz widac, ze wszedzie bedzie mpeg-4 avc, ale co z dzwiekiem?

Włączysz sobie napisy ;-)

Data: 2011-05-07 17:12:34
Autor: on
audio w dvb-t - jak to jest/bedzie

Chodzi o dzwiek. Nie tak dawno TVN w NTC (dvb-t) przeprowadzil testy
dzwieku AC-3 (bez sciezki mpeg) i niektore tunery zamilkly.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury określającego wymagania dla odbiorników DVB-T zapisano AC3 i E-AC3. Każdy nadawca może dowolnie używać tych standardów. Odbiorniki mają to wspierać.
Do czasu *ewentualnej* nowelizacji tego rozporządzenia dyskusja o innych sposobach kompresji dźwięku w polskiej naziemnej telewizji cyfrowej jest bezcelowa.

> A co bedzie, jak uzyjac E-AC3 - ktory niby jest dozwolony w NTC w PL.
> Pewnie druga polowa zamilknie.

wkrótce się przekonamy...

Kupilbym sobie PVR z dvb-t2 i miec spokoj, bo w PL pewnie i tak
wprowadza dvb-t2. Nie wierze, ze bedzie inaczej.

Pierwsze 3 mux'y przez najbliższe lata będą na pewno w "zwykłym" T.

> Obraz widac, ze
wszedzie bedzie mpeg-4 avc, ale co z dzwiekiem?

- z dźwiękiem
- z obsługa kanałów płatnych w 4 i 5 mux'ie (obecnie coraz więcej dostawców treści wymaga stosowania CI+ nie wszystkie odbiorniki to mają, a co jeśli nadawcy wybiorą np. system bezkartowy)
- z API do obsługi usług dodatkowych, może MHEG, może MHP, może HbbTV, może coś nowego się pojawi

zbyt wiele niewiadomych, chyba nie czas na kupowanie 'na zapas'...

A nie mozna byloby wyprodukowac tunera, co ma slot...i jak czegos
braknie, to idziemy do Biedronki i kupujemy modul do wsadzenia z
HE-AAC i mamy "brakujacy" dzwiek? Tak, jak kiedys z rownoleglo fonia?

ależ są takie odbiorniki np. na bazie PC'ta i Media Center albo na Linuxie. Czego nie ma, można doinstalować albo dołączyć.
Tylko ile procent społeczeństwa poradzi sobie z takim 'telewizorem', no i czy będą chcieli zapłacić kilka, kilkanascie razy więcej niz za zwykłego STB, którego najwyzej wynienią za 3, 4 lata na inny?

Czy TV z dvb-t sprzedawane w PL rzeczywiscie sa zgodne z zaleceniami i
maja AC3 i E-AC3?

większość już tak, trochę informacji choćby na:
forum.emitel.pl

Data: 2011-05-07 23:27:15
Autor: adresss
On Sat, 07 May 2011 17:12:34 +0200, on <on@on.no> wrote:

[...]

niby bezcelowa, ale.....powiedzmy, ze kupimy sobie tv z dvb-t2 np.
brytyjskiego/austriackiego/szewdzkiego rynku i przywieziemy do Polski
i bedziemy chcieli poogladac sobie programy z mux1-3. I jak taki tv
natrafi na E-AC3 to co wtedy? Taki tv z dvb-t2 (HE-AAC bo niby to jest
zalecane od 2004..) natrafi na AC-3/E-AC3....to bedzie dzwiek?
Loteria!!!!!

> A co bedzie, jak uzyjac E-AC3 - ktory niby jest dozwolony w NTC w PL.
> Pewnie druga polowa zamilknie.

a czy ktoras ze stacji juz testowala E-AC3??? Oczywiscie problem jest
wtedy, GDY nie ma podstawowej sciezki w mpeg-? layer ????

wkrótce się przekonamy...

Kupilbym sobie PVR z dvb-t2 i miec spokoj, bo w PL pewnie i tak
wprowadza dvb-t2. Nie wierze, ze bedzie inaczej.

Pierwsze 3 mux'y przez najbliższe lata będą na pewno w "zwykłym" T.

tylko ten ten "zwykly" T, to u nas jest niezwykly, bo jestesmy inni
niz reszta Europy (mpeg-4 i audio tez E-AC3)

zbyt wiele niewiadomych, chyba nie czas na kupowanie 'na zapas'...

chyba tak

[...]

od jakiegos czasu dochodze wlasnie do takiego wniosku, ze tylko box z
PC+Linux/Windows w srodku jest wstanie przetrwac i zagwarantowac
kompatybilnosc w zmieniajacych sie warunkach.

Czy TV z dvb-t sprzedawane w PL rzeczywiscie sa zgodne z zaleceniami i
maja AC3 i E-AC3?

większość już tak, trochę informacji choćby na:
forum.emitel.pl

miala byc akcja informacyjna....I nic! Tylko co tu informowac, ze i
tak nie obejrzycie kompletu programow...

A co ze znakowaniem sprzetu? Teraz ludek idzie do sklepu i kupuje pod
wplywem emomcji/promocji..........i nie wie tak naprawde, czy kupuje
sprzet z czymkolwiek kompatybilny....

Po ostatnich doniesieniach, ze Polsat "dal dupy eNce" i ze bedzie
dostepny w tej platformie, coraz czesciej dochodze do wniosku, ze jest
to kolejne posuniecie, aby odsunac ludzi od NTC! No bo skoro nawet N
ma Polsat, to po jaki ch..... wchodzic w naziemna cyfrowke?????

--
ThinkXtra

Data: 2011-05-08 17:59:44
Autor: on
[...]

To nie loteria, to pewność, jeśli odbiornik nie obsługuje AC3/E-AC3 to prawdopodobnie za jakiś czas, jeśli nadawcy zdecydują się na wyłączenie fonii MPEG, co nie jest jeszcze przesądzone, po prostu będzie cisza.

Niektóre kraje faktycznie wybrały AAC/HE-AAC dla swojej telewizji cyfrowej. Inne AC3. E-AC3 jest kolejną wersją, rozszerzeniem tego standardu.

W systemach DVB dopuszczona jest zarówno kompresja AC3 jak i AAC. Proponuję przejrzeć normę ETSI EN 300468.
Warto rzucić okiem choćby na: Tabelę 26: "Stream_content and component_type" oraz Załącznik D: "Service information implementation of AC-3 and Enhanced AC-3 audio in DVB systems".

a czy ktoras ze stacji juz testowala E-AC3??? Oczywiscie problem jest
wtedy, GDY nie ma podstawowej sciezki w mpeg-? layer ????

z tego co mi wiadomo jeszcze nie

Pierwsze 3 mux'y przez najbliższe lata będą na pewno w "zwykłym" T.
tylko ten ten "zwykly" T, to u nas jest niezwykly, bo jestesmy inni
niz reszta Europy (mpeg-4 i audio tez E-AC3)

Nie przesadzajmy, kraje w naszym regionie wybrały podobnie.
Poza tym nowe chipsety obsługują te wszystkie standardy, kwestia 'uaktywnienia' przez odpowiednie opłaty licencyjne.

Obecnie cena w miarę przyzwoitego STB MPEG-4 SD/HD, AC3/E-AC3, PVR spadła do około 200zł i nadal spada.
Więc zamiast takiego 'bezpieczniego' na wiele lat za prawie 1000zł lub więcej, można zaryzykować wymianę sprzętu za 3 czy 5 lat, jeśli zajdzie taka potrzeba. W sumie taka wymiana pewnie wyjdzie taniej.

od jakiegos czasu dochodze wlasnie do takiego wniosku, ze tylko box z
PC+Linux/Windows w srodku jest wstanie przetrwac i zagwarantowac
kompatybilnosc w zmieniajacych sie warunkach.

tyle, że tego PCta też pewnie trzeba będzie wymienić lub rozbudować po kilku latach...

miala byc akcja informacyjna....I nic! Tylko co tu informowac, ze i
tak nie obejrzycie kompletu programow...

Cały czas czekamy na Ministerstwo Infrastruktury. To w ich gestii jest koordynacja kampanii informacyjnej.

A co ze znakowaniem sprzetu? Teraz ludek idzie do sklepu i kupuje pod
wplywem emomcji/promocji..........i nie wie tak naprawde, czy kupuje
sprzet z czymkolwiek kompatybilny....

Znakowania nie będzie ale...
Bezpieczeństwo zakupów, przynajmniej częściowo, zagwarantuje nowa ustawa o wdrożeniu DVB-T w Polsce. Jest w niej zapis, że sprzedając sprzęt niezgodny z krajowymi wymaganiami sprzedawca będzie musiał uzyskać *pisemne* potwierdzenie od klienta, ze jest świadom tego faktu.

Jeśli ktoś akceptuje/podpisuje wszystko by zaoszczędzić parę zł to nic nie pomoże. Jeśli natomiast ktoś zastanawia się co robi, to przy takim oświadczeniu może ręka mu zadrży i zainteresuje się tematem.

Jest też ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Jeśli odbiornik miał odbierać DVb-T w Polsce, a nie odbiera to w ciągu 1 roku można sprzęt zwrócić.

.... wszystkie te kwestie zostały przedyskutowane i są nieźle opisane na forum EmiTel'a, nie chce mi się tego przepisywać. Zainteresowanych standardami, planami, stanem wdrożenia i funkcjami dostępnych odbiorników DVB-T zapraszam na to forum.

Data: 2011-05-08 12:31:05
Autor: Marek Dyjor
Uzytkownik wrote:
[...]

bedzie smiesznie...

bedzie kosmiczny burdel...

najzabawniej bedzie jak ktos bedzie chcial kupic sprzet do przyczepy czy kampera.

Niby mamy Unie Europejska ale nie w ramach uni nie potrafia zunifikowac nadawania sygnalów TV cyfrowej naziemnej.

Data: 2011-05-12 09:23:50
Autor: adresss
On Fri, 06 May 2011 14:35:28 +0200, adresss@poczta.pl wrote:

[...]

szukajac jak to bedzie z tym audio, to natknalem sie na specyfikacje
slovenskich odbiornikow i tam jest sporo na temat HE-ACC

http://igorfuna.com/dvb-t/slovenia/specifications-for-slovenian-dvb-t-receivers

Moglby to ktos przejrzec i skomentowac?

Z pobierznego przejrzenia wynika tak, ze ich sprzet pod wzgledem audio
ma wszystko co potrzeba.

AC-3, E-AC3, HE-ACC....na wyjsciach cyfrowych (pass lub transcodowanie
do AC-3 jak potrzeba, analogowych (downmixy)

Po testach w NTC z fonia AC-3 (bez fonii mpeg) wyszlo, ze czesc
sprzetu nie robila downmix to stereo. Czy takie specyfikacje sa w
polskich wytycznych??

-- -- -- -
8 Audio Decoder
8.1 Requirements for Audio Decoder in SDTV Level RECEIVER

The receiver shall provide at least one stereo audio decoder that is
able to meet minimum decoding requirements based on MPEG 1 Layer II
("Musicam" ISO/IEC 11172-3) and decoder for AC3. Audio decoder shall
support also AAC* decoding according to ISO/IEC 14496-3 subpart 4 [34]
(*mandatory for devices on Slovenian market from 01.01.2010).

The Audio decoders shall fully comply with DVB Implementation
Guidelines for the use of MPEG- 2 Systems, Video and Audio in
satellite, cable and terrestrial Broadcasting Applications ETSI TS 101
154 [3].

 8.2 Additional Audio Decoder requirements for HDTV Level RECEIVER

 8.2.1 General

The HDTV Level receiver shall support reception of multi-channel (up
to 5.1) audio in addition to the mandatory audio requirements for SDTV
Level receivers. The HDTV Level receiver shall provide analogue audio
outputs for stereo/mono, S/PDIF output and an HDMI output for
multi-channel audio. Optionally additional analogue outputs may be
provided for additional surround sound or audio components for
additional languages and/or impaired people.

An audio output of HDTV level iDTV receiver shall be in sync with the
displayed video.

The HDTV level receiver shall be capable of decoding and down-mixing
following formats for the analogue outputs:

    *

            HE AAC (5.1 channel downmix to stereo), if HE AAC is
implemented in the receiver,

            AC3 (5.1 channel downmix to stereo), if AC3 is implemented
in the receiver,

            E-AC3 (5.1 channel downmix to stereo), if E-AC3 is
implemented in the receiver,

            MPEG1 layer II (Musicam ISO/IEC 11172-3) (2 channels).

The receiver shall always have the audio signal present on the
analogue outputs (SCART and stereo out) whenever any of supported four
formats is received.

The multi-channel audio may be carried in two formats: HE-AAC [34] or
E-AC3 [33]. For receivers on the Slovenian market after 01.01.2010
both formats shall be mandatory.

HDTV services with multi-channel audio

External interfacing equipment (like TV display unit) shall not be
required to support more than 2 channel PCM audio within main
Video/Audio interface (HDMI/SCART).

The HD level receiver shall have an internal digital audio reference
level equivalent to the Dolby dialogue normalization reference level
of -31 dBFS.

The HD level receiver shall adjust the output level of all audio
decoders to match the internal reference level so that perceived
programme loudness is consistent for all audio coding schemes. For
receivers featuring E-AC3, this should be consistent with Dolby
Technical Bulletin 11: Requirement Updates for AC3 and E-AC3 in DVB
Products [34]. Receivers featuring AC3 or E-AC3 decoding shall include
the PCM Level Control feature described therein. For example, for
MPEG-1 Layer 2 audio streams that have an average loudness of about
-20 dBLeq, the receiver shall apply an attenuation of 11 dB for the
digital output to match the internal reference level.

8.2.2 Audio formats

The HDTV Level receiver shall in addition to the audio requirements
for SDTV Level receiver support the formats specified in chapters
8.2.2.1 and 8.2.2.2 of this document.

8.2.2.1 System with E-AC3 bitstream

The HDTV Level receiver shall have capabilities for processing AC3 and
E-AC3* streams. (*E-AC3 mandatory after 01.01.2010).

 The receiver shall be capable of providing the following formats on
the HDMI output connector:

    *

            Pass-through of native bitstream AC3 and E-AC3* (*E-AC3
mandatory after 01.01.2010)

            E-AC3 bitstream transcoded to AC3.

            PCM stereo from the decoded or down-mixed bitstream.

 The following formats are optional for the HDMI output connector:

    *

            PCM multi-channel from the decoded bitstream.

            Pass-through of DTS bitstream.

The receiver shall be capable of providing the following formats on
the S/PDIF connector:

    *

            E-AC3 bitstream transcoded to AC3

            PCM stereo from the decoded or down-mixed bitstream

            Pass-through of AC3 bitstream

 Pass-through of DTS bitstream to the S/PDIF connector is optional.

 The receiver shall:

    *

            Decode AC3 streams at all bit rates and sampling rates
listed in ETSI TS 102 366 [33] (not including Annex E).

            (additionally) decode E-AC3 streams with data rates from
32 kbit/s to 3 024 kbit/s and support all sample rates listed in TS
102 366 [33] Annex E.

            Be capable of transcoding E-AC3 bitstreams to AC3
bitstreams according to ETSI TS 102 366 [33].

 Transcoding to AC3 audio streams shall be at a fixed bit rate of at
least 640 kbit/s.

The receiver shall support the use of Dolby metadata [33] embedded in
the audio stream when decoding AC3 or E-AC3 bitstreams, transcoding
E-AC3 bitstreams to AC3, or creating a PCM stereo downmix from a
decoded E-AC3 or AC3 bitstream.

 8.2.2.2 System with HE AAC bitstream

The HDTV Level shall have capabilities for processing HE AAC* streams
(*HE-AAC mandatory after 01.01.2010).

 The receiver shall be capable of providing the following formats on
the HDMI output connector:

    *

            Pass-through of native HE AAC bitstream (*HE-AAC mandatory
after 01.01.2010)

            Multichannel HE AAC bitstream transcoded to AC3 or DTS.

[...]

            be capable of decoding HE AAC Level 2 (mono, stereo) at
sampling rates of 48 kHz according to ETSI TS 101 154 [3], Annex H.

            be capable of decoding HE AAC Level 4 (multi-channel, up
to 5.1) at sampling rates of 48 kHz according to ETSI TS 101 154 [3],
Annex H (downmix).

            be capable of transcoding HE AAC Level 4 (multi-channel,
up to 5.1) at sampling rates of 48 kHz according to ETSI TS 101 154
[3], Annex H to AC3 or DTS.

 If supported, transcoding to AC3 audio streams shall be according to
ETSI TS 102 366 [33] at a fixed bit rate of 640 kbit/s.

If supported, transcoding to DTS audio streams shall be according to
TS 102 114 [24] at a fixed bit rate of 1,536 Mbit/s.

The HDTV level receiver shall support the use of the following HE AAC
metadata embedded in the audio stream when decoding HE AAC and
transcoding HE AAC multichannel to AC3 or DTS:

    *

            Dynamic Range Control according to ISO/IEC 14496-3 [34]

            Program Reference Level according to ISO/IEC 14496-3 [34]

            Mix Down Parameters according to "Transmission of MPEG4
Ancillary Data" part of DVB specification ETSI TS 101 154 [3]

 --
ThinkXtra

Data: 2011-05-12 11:53:13
Autor: pravus
On Thu, 12 May 2011 09:23:50 +0200, adresss@poczta.pl wrote:

[...]

Widzę że strasznie trudno znaleźć odpowiednie rozporządzenie MI.
Masz więc cytacik:
"13. Dekoder sygnału fonii
Dekoder sygnału fonii powinien dekodowaç stru-
mienie cyfrowe fonii zakodowane zgodnie z MPEG-2
Warstwa II zgodnie z ISO/IEC 13818-3 [12] i ogranicze-
niami zawartymi w ETSI TS 101 154 [8] część 6.1 oraz
E-AC-3 zgodnie z ETSI TS 102 366 [10] i ograniczenia-
mi zawartymi w części 6.2 ETSI TS 101 154 [8].
Dekoder sygnału fonii powinien wykorzystywać
metadane przesyłane w strumieniu E-AC-3 do norma-
lizacji siły głosu, konwersji dźwięku przestrzennego
do stereofonicznego lub mieszania głównej składo-
wej fonii z dodatkowymi.
Niezależnie od systemu kodowania i liczby transmi-
towanych kanałów fonicznych, dekoder sygnału fonii
powinien dostarczać sygnał stereofoniczny do wyjś-
cia analogowego fonii odbiornika cyfrowego, chyba
że nadawany jest sygnał monofoniczny lub dwa
dźwięki. Wówczas dekoder powinien dostarczać na
obu kanałach sygnał monofoniczny wybrany przez
użytkownika."

A to że spora część aktualnie sprzedawanego u nas sprzętu wymagań z
rozporządzenie nie spełnia to już inna sprawa.

audio w dvb-t - jak to jest/bedzie