audio w dvb-t - jak to jest/bedzie

Data: 2011-05-07 17:12:34
Autor: on
audio w dvb-t - jak to jest/bedzie

Chodzi o dzwiek. Nie tak dawno TVN w NTC (dvb-t) przeprowadzil testy
dzwieku AC-3 (bez sciezki mpeg) i niektore tunery zamilkly.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury określającego wymagania dla odbiorników DVB-T zapisano AC3 i E-AC3. Każdy nadawca może dowolnie używać tych standardów. Odbiorniki mają to wspierać.
Do czasu *ewentualnej* nowelizacji tego rozporządzenia dyskusja o innych sposobach kompresji dźwięku w polskiej naziemnej telewizji cyfrowej jest bezcelowa.

> A co bedzie, jak uzyjac E-AC3 - ktory niby jest dozwolony w NTC w PL.
> Pewnie druga polowa zamilknie.

wkrótce się przekonamy...

Kupilbym sobie PVR z dvb-t2 i miec spokoj, bo w PL pewnie i tak
wprowadza dvb-t2. Nie wierze, ze bedzie inaczej.

Pierwsze 3 mux'y przez najbliższe lata będą na pewno w "zwykłym" T.

> Obraz widac, ze
wszedzie bedzie mpeg-4 avc, ale co z dzwiekiem?

- z dźwiękiem
- z obsługa kanałów płatnych w 4 i 5 mux'ie (obecnie coraz więcej dostawców treści wymaga stosowania CI+ nie wszystkie odbiorniki to mają, a co jeśli nadawcy wybiorą np. system bezkartowy)
- z API do obsługi usług dodatkowych, może MHEG, może MHP, może HbbTV, może coś nowego się pojawi

zbyt wiele niewiadomych, chyba nie czas na kupowanie 'na zapas'...

A nie mozna byloby wyprodukowac tunera, co ma slot...i jak czegos
braknie, to idziemy do Biedronki i kupujemy modul do wsadzenia z
HE-AAC i mamy "brakujacy" dzwiek? Tak, jak kiedys z rownoleglo fonia?

ależ są takie odbiorniki np. na bazie PC'ta i Media Center albo na Linuxie. Czego nie ma, można doinstalować albo dołączyć.
Tylko ile procent społeczeństwa poradzi sobie z takim 'telewizorem', no i czy będą chcieli zapłacić kilka, kilkanascie razy więcej niz za zwykłego STB, którego najwyzej wynienią za 3, 4 lata na inny?

Czy TV z dvb-t sprzedawane w PL rzeczywiscie sa zgodne z zaleceniami i
maja AC3 i E-AC3?

większość już tak, trochę informacji choćby na:
forum.emitel.pl

Data: 2011-05-07 23:27:15
Autor: adresss
On Sat, 07 May 2011 17:12:34 +0200, on <on@on.no> wrote:

[...]

niby bezcelowa, ale.....powiedzmy, ze kupimy sobie tv z dvb-t2 np.
brytyjskiego/austriackiego/szewdzkiego rynku i przywieziemy do Polski
i bedziemy chcieli poogladac sobie programy z mux1-3. I jak taki tv
natrafi na E-AC3 to co wtedy? Taki tv z dvb-t2 (HE-AAC bo niby to jest
zalecane od 2004..) natrafi na AC-3/E-AC3....to bedzie dzwiek?
Loteria!!!!!

> A co bedzie, jak uzyjac E-AC3 - ktory niby jest dozwolony w NTC w PL.
> Pewnie druga polowa zamilknie.

a czy ktoras ze stacji juz testowala E-AC3??? Oczywiscie problem jest
wtedy, GDY nie ma podstawowej sciezki w mpeg-? layer ????

wkrótce się przekonamy...

Kupilbym sobie PVR z dvb-t2 i miec spokoj, bo w PL pewnie i tak
wprowadza dvb-t2. Nie wierze, ze bedzie inaczej.

Pierwsze 3 mux'y przez najbliższe lata będą na pewno w "zwykłym" T.

tylko ten ten "zwykly" T, to u nas jest niezwykly, bo jestesmy inni
niz reszta Europy (mpeg-4 i audio tez E-AC3)

zbyt wiele niewiadomych, chyba nie czas na kupowanie 'na zapas'...

chyba tak

[...]

od jakiegos czasu dochodze wlasnie do takiego wniosku, ze tylko box z
PC+Linux/Windows w srodku jest wstanie przetrwac i zagwarantowac
kompatybilnosc w zmieniajacych sie warunkach.

Czy TV z dvb-t sprzedawane w PL rzeczywiscie sa zgodne z zaleceniami i
maja AC3 i E-AC3?

większość już tak, trochę informacji choćby na:
forum.emitel.pl

miala byc akcja informacyjna....I nic! Tylko co tu informowac, ze i
tak nie obejrzycie kompletu programow...

A co ze znakowaniem sprzetu? Teraz ludek idzie do sklepu i kupuje pod
wplywem emomcji/promocji..........i nie wie tak naprawde, czy kupuje
sprzet z czymkolwiek kompatybilny....

Po ostatnich doniesieniach, ze Polsat "dal dupy eNce" i ze bedzie
dostepny w tej platformie, coraz czesciej dochodze do wniosku, ze jest
to kolejne posuniecie, aby odsunac ludzi od NTC! No bo skoro nawet N
ma Polsat, to po jaki ch..... wchodzic w naziemna cyfrowke?????

--
ThinkXtra

Data: 2011-05-08 17:59:44
Autor: on
[...]

To nie loteria, to pewność, jeśli odbiornik nie obsługuje AC3/E-AC3 to prawdopodobnie za jakiś czas, jeśli nadawcy zdecydują się na wyłączenie fonii MPEG, co nie jest jeszcze przesądzone, po prostu będzie cisza.

Niektóre kraje faktycznie wybrały AAC/HE-AAC dla swojej telewizji cyfrowej. Inne AC3. E-AC3 jest kolejną wersją, rozszerzeniem tego standardu.

W systemach DVB dopuszczona jest zarówno kompresja AC3 jak i AAC. Proponuję przejrzeć normę ETSI EN 300468.
Warto rzucić okiem choćby na: Tabelę 26: "Stream_content and component_type" oraz Załącznik D: "Service information implementation of AC-3 and Enhanced AC-3 audio in DVB systems".

a czy ktoras ze stacji juz testowala E-AC3??? Oczywiscie problem jest
wtedy, GDY nie ma podstawowej sciezki w mpeg-? layer ????

z tego co mi wiadomo jeszcze nie

Pierwsze 3 mux'y przez najbliższe lata będą na pewno w "zwykłym" T.
tylko ten ten "zwykly" T, to u nas jest niezwykly, bo jestesmy inni
niz reszta Europy (mpeg-4 i audio tez E-AC3)

Nie przesadzajmy, kraje w naszym regionie wybrały podobnie.
Poza tym nowe chipsety obsługują te wszystkie standardy, kwestia 'uaktywnienia' przez odpowiednie opłaty licencyjne.

Obecnie cena w miarę przyzwoitego STB MPEG-4 SD/HD, AC3/E-AC3, PVR spadła do około 200zł i nadal spada.
Więc zamiast takiego 'bezpieczniego' na wiele lat za prawie 1000zł lub więcej, można zaryzykować wymianę sprzętu za 3 czy 5 lat, jeśli zajdzie taka potrzeba. W sumie taka wymiana pewnie wyjdzie taniej.

od jakiegos czasu dochodze wlasnie do takiego wniosku, ze tylko box z
PC+Linux/Windows w srodku jest wstanie przetrwac i zagwarantowac
kompatybilnosc w zmieniajacych sie warunkach.

tyle, że tego PCta też pewnie trzeba będzie wymienić lub rozbudować po kilku latach...

miala byc akcja informacyjna....I nic! Tylko co tu informowac, ze i
tak nie obejrzycie kompletu programow...

Cały czas czekamy na Ministerstwo Infrastruktury. To w ich gestii jest koordynacja kampanii informacyjnej.

A co ze znakowaniem sprzetu? Teraz ludek idzie do sklepu i kupuje pod
wplywem emomcji/promocji..........i nie wie tak naprawde, czy kupuje
sprzet z czymkolwiek kompatybilny....

Znakowania nie będzie ale...
Bezpieczeństwo zakupów, przynajmniej częściowo, zagwarantuje nowa ustawa o wdrożeniu DVB-T w Polsce. Jest w niej zapis, że sprzedając sprzęt niezgodny z krajowymi wymaganiami sprzedawca będzie musiał uzyskać *pisemne* potwierdzenie od klienta, ze jest świadom tego faktu.

Jeśli ktoś akceptuje/podpisuje wszystko by zaoszczędzić parę zł to nic nie pomoże. Jeśli natomiast ktoś zastanawia się co robi, to przy takim oświadczeniu może ręka mu zadrży i zainteresuje się tematem.

Jest też ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Jeśli odbiornik miał odbierać DVb-T w Polsce, a nie odbiera to w ciągu 1 roku można sprzęt zwrócić.

.... wszystkie te kwestie zostały przedyskutowane i są nieźle opisane na forum EmiTel'a, nie chce mi się tego przepisywać. Zainteresowanych standardami, planami, stanem wdrożenia i funkcjami dostępnych odbiorników DVB-T zapraszam na to forum.

audio w dvb-t - jak to jest/bedzie