Data: 2010-02-16 16:23:46 | |
Autor: Icek | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Zakladajac, ze auto do przejechania 200km potrzebuje energii. Normalne
silniki maja okolo 60kW mocy. Moc ta nie jest maksymalnie wykorzystywana. Zakladam, ze jadac z predkoscia okolo 60km/h moc wykorzystywana jest na oko z 10kW. Oznacza to zyzycie energii elektrycznej na poziomie 30kWh na ladowanie. Zakladam, ze baterie nie sa idealne i traci sie troszke podczas ladowania i rozladowywania. Niech bedzie "tylko" 10%. Czyli lacznie na przejechanie 200km musimy wydac okolo 33kWh. Aby zatankowac takie auto w 30 minut musielibysmy je karmic moca 66kW !! Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A jak to bedzie 6 minut to moc bedzie juz 330kW. Kto dostarczy taka moc chwilowa?? Icek |
|
Data: 2010-02-16 16:19:29 | |
Autor: kamil | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
"Icek" <icek@do.pl> wrote in message news:hlecpq$cd3$1node1.news.atman.pl...
Zakladajac, ze auto do przejechania 200km potrzebuje energii. Normalne Przecietny biurowiec pobiera w granicach 200kw, wieksze budynki nawet do 1MW. W miastach stoja ich czasem dziesiatki na kilometr kwadratowy i nic zlego sie nie dzieje. Myslisz, ze takie stacje beda podlaczane do infrastruktury z czasow PGRow trzymajacej sie na podpartymi galeziami slupach? Pozdrawiam Kamil |
|
Data: 2010-02-16 18:25:50 | |
Autor: Nex@pl | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
kamil pisze:
Myslisz, ze takie stacje beda podlaczane do infrastruktury z czasow PGRow trzymajacej sie na podpartymi galeziami slupach? W Polsce? TAK :) |
|
Data: 2010-02-16 16:24:14 | |
Autor: marekjan | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Ładowanie akumulatorów od zera zajmuje ok.10 godzin.
Użytkownik "Icek" <icek@do.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlecpq$cd3$1node1.news.atman.pl... Zakladajac, ze auto do przejechania 200km potrzebuje energii. Normalne |
|
Data: 2010-02-16 16:40:17 | |
Autor: Borys Pogoreło | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia Tue, 16 Feb 2010 16:23:46 +0100, Icek napisał(a):
Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A Wymienna bateria. Chyba, że rozpowszechni± się małe reaktory atomowe :) -- Borys Pogoreło borys(#)leszno,edu,pl |
|
Data: 2010-02-18 23:19:34 | |
Autor: Bastion | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "Borys Pogoreło" <borys@pl.edu.leszno> napisał w wiadomo¶ci news:ge03s8z2flp6.1d5e7dlmyz16e$.dlg40tude.net... Dnia Tue, 16 Feb 2010 16:23:46 +0100, Icek napisał(a): Wlasnie, bateria wymienna bedzie chyba rozwiazaniem przyszlosciowym: http://finanse.wp.pl/gid,11994292,galeria.html?T%5Bpage%5D=15 Jezeli sprytni Zydzi sie za to zabieraja to chyba cos w tym musi byc? |
|
Data: 2010-02-26 12:34:10 | |
Autor: Tomasz Nowicki | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia Tue, 16 Feb 2010 16:40:17 +0100, Borys Pogoreło napisał(a):
Dnia Tue, 16 Feb 2010 16:23:46 +0100, Icek napisał(a): A dokładnie - ogniwa plutonowe. Technologia jest i leży odłogiem. Ostatnio gdzie¶ czytałem nawet o ogniwach plutonowych wielko¶ci bateryjek guzikowych. Piękna sprawa - kamera video mogłaby pracować na czym¶ takim kilkadzisi±t godzin bez przerwy. Ale oczywi¶cie temat nie ma dobrej prasy, bo to, panie ATOM, PLUTON i BOMBA. I TERRORY¦CI (albo, jak kpi z Amerykanów Clarkson - trrists"). S± też domowe reaktory elektryczne na gaz ziemny, Honda takie wymy¶liła, produkuj± pr±d i wodę oraz CO2, czyste, oszczędne i nieduże. Ale tu znowu mamy zagrożenie dla dochodów budżetu i monopolu na dystrybucję energii (niby monopolu nie ma, ale jest oligopol, co wychodzi na jedno). Poza tym gaz to gor±cy politycznie towar, nie tylko u nas. T. |
|
Data: 2010-02-16 18:15:05 | |
Autor: KJ Siła Słów | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Icek pisze:
Zakladajac, ze auto do przejechania 200km potrzebuje energii. Normalne Do utrzymania 60 km/h na plaskim moze nawet mniej. Aby zatankowac takie auto w 30 minut musielibysmy je karmic moca 66kW !! To nie iPhone, czasy ladowania auta to kilka godzin. Zreszta przy 230 V to z jednej fazy mozesz pobrac na stale pojedyncze kilowaty, a idea specjalnych kabli z rozdzielni na powiedzmy 32 A to IMO zniweczy caly sens wynalazku pt. elektryczny samochod. Tym bardziej ze tego sensu w czysto elektrycznym samochodzie to za wiele w sumie nie ma. KJ |
|
Data: 2010-02-16 17:32:32 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia 16.02.2010 KJ Siła Słów <KJ@noway.com> napisał/a:
To nie iPhone, czasy ladowania auta to kilka godzin. Zreszta przy 230 V to z jednej fazy mozesz pobrac na stale pojedyncze kilowaty, a idea specjalnych kabli z rozdzielni na powiedzmy 32 A to IMO zniweczy caly sens wynalazku pt. elektryczny samochod. Je¶li da się je naładować przez noc w garażu na te 100km zasięgu to czemu nie? Zawsze można to rozwi±zać jak we volcie małym dizelkiem ładuj±cym onboard. Pracuj±cy w optymalnych warunkach liniowo bez zwolnień i przyspieszeń lepiej wykorzysta paliwo niż napędzaj±cy bezpo¶rednio koła. Odpada też problem ogrzewania czy klimy któr± może napędzać. Mi się ta koncepcja podoba: napęd elektryczny, acu na 100km i mały spalinowiec na dłuższe trasy czy zimę i upały. W sumie waga też podobna, silnik spalinowy o połowe mniejszy, zamiast drugiej połowy silnika akumulatory, zamiast skrzyni biegów elektryk, waga i objęto¶c cało¶ci się nie zmieni. Ile to cacko ma kosztować? -- "A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę. |
|
Data: 2010-02-16 19:25:32 | |
Autor: masti | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 17:32:32 +0000, osobnik zwany Sergiusz
Rozanski wystukał: bezpośrednio koła. Odpada też problem ogrzewania czy klimy którą może no właśnie. jest -20 i co z ogrzewaniem? bo klimę to się prądem napędzi -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2010-02-16 21:25:47 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:
bezpo¶rednio koła. Odpada też problem ogrzewania czy klimy któr± może A co za różnica czy klimę czy nagrzewnicę? Krzysiek Kiełczewski |
|
Data: 2010-02-16 21:07:43 | |
Autor: masti | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 21:25:47 +0100, osobnik zwany Krzysiek
Kielczewski wystukał: On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:przykład samochodu gdzie klima, a nie nagrzewnica, jest źródłem ciepła? bo, że się da to wiadomo -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2010-02-16 22:12:42 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:
przykład samochodu gdzie klima, a nie nagrzewnica, jest Ľródłem ciepła?bezpo¶rednio koła. Odpada też problem ogrzewania czy klimy któr± może Widziałe¶ kiedy¶ grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów? Krzysiek Kiełczewski |
|
Data: 2010-02-16 21:25:44 | |
Autor: masti | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 22:12:42 +0100, osobnik zwany Krzysiek
Kielczewski wystukał: On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:a wiesz jaka jest ich wydajność? I ile czasu pożyją przy tym akumulatory? -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2010-02-16 23:30:34 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:
a wiesz jaka jest ich wydajno¶ć?A co za różnica czy klimę czy nagrzewnicę?przykład samochodu gdzie klima, a nie nagrzewnica, jest Ľródłem ciepła? W okolicach 100%. I ile czasu pożyj± przy tym akumulatory? Tyle samo co przy klimie o tej samej mocy pobieranej i dużo dłużej niż przy klimie o tej samej mocy chłodz±cej. pzdr, Krzysiek Kiełczewski |
|
Data: 2010-02-16 23:43:00 | |
Autor: Sebastian Biały | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Krzysiek Kielczewski wrote:
W okolicach 100%.Widziałe¶ kiedy¶ grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów?a wiesz jaka jest ich wydajno¶ć? To troche mało. Hint: pompa ciepła. Tak, >100% to nie pomyłka. |
|
Data: 2010-02-17 00:12:02 | |
Autor: kietlak | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlf71l$7lr$1news.onet.pl... Krzysiek Kielczewski wrote: rzeczywista
umowna, bo odniesiona tylko do 1 (oczywi¶cie tego który wpływa na efekt cieplarniany) ze zużywanych no¶ników energii No, a może się mylę i kto¶ już oferuje co¶ lepszego niż perpetuum mobile ?? |
|
Data: 2010-02-17 00:20:22 | |
Autor: Sebastian Biały | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
kietlak wrote:
No, a mo¿e siê mylê i kto¶ ju¿ oferuje co¶ lepszego ni¿ perpetuum mobile ?? Pompa ciepła "wygląda" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii elektrycznej a odaje 3kW energii cieplnej. Nie, to nie pomyłka. |
|
Data: 2010-02-17 00:32:01 | |
Autor: kietlak | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlf97n$bm6$1news.onet.pl... kietlak wrote:??
nie pomyłka, a pominięcie udziału ciepła odebranego ze Ľródła dolnego w cieple oddawanym |
|
Data: 2010-02-17 00:36:08 | |
Autor: Sebastian Biały | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
kietlak wrote:
Pompa ciep³a "wygl±da" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energiinie pomy³ka, a pominiêcie udzia³u ciep³a odebranego ze ¼ród³a dolnego w Efekt jest taki, że dając 1kW dostajesz 3kW ciepła. Bez wzgledu na kombinowanie jest to czysty zysk w samochodzie elektrycznym. Natomiast nie wiem czy stosowany, choć pompa ciepła robiaca w druga stronę za klimę jest raczej dość prosta w budowie. |
|
Data: 2010-02-17 00:38:35 | |
Autor: kietlak | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlfa5a$dja$1news.onet.pl... kietlak wrote: a sk±d to ciepło chciał by¶ przepompowywać w samochodzie? |
|
Data: 2010-02-17 00:42:51 | |
Autor: Sebastian Biały | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
kietlak wrote:
a sk±d to ciep³o chcia³ by¶ przepompowywaæ w samochodzie? "z zewnatrz". Fakt, to nie takie wydajne jak ciągnięcie z gruntu. Ale lepsze niż grzanie grzałką. |
|
Data: 2010-02-17 02:50:30 | |
Autor: nadir | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik Sebastian Biały napisał:
kietlak wrote: Ale to ciepło się znikąd nie bierze, konwencjonalna pompa ciepła pobiera ciepło z gruntu, które na różnych głębokościach ma różną temperaturę, ale zawsze wyższą od zera. Jak przy ujemnej temperaturze na zewnątrz samochodu chcesz mu dostarczyć energię cieplną przy pomocy pompy ciepła? |
|
Data: 2010-02-17 06:41:48 | |
Autor: to | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
nadir wrote:
Jak przy ujemnej temperaturze na zewnątrz samochodu chcesz mu dostarczyć Podczas postoju na światłach można robić małe odwierty do gruntu... -- cokolwiek |
|
Data: 2010-02-17 09:42:56 | |
Autor: Marcin N | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4b7b8fac$1@news.home.net.pl... nadir wrote: Ha, ha, ha.... :) Nie mogłem się opanować. |
|
Data: 2010-02-18 23:41:50 | |
Autor: Bastion | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlf97n$bm6$1news.onet.pl... Pompa ciepła "wygl±da" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii elektrycznej a odaje 3kW energii cieplnej. Nie, to nie pomyłka. Gdyby tak bylo to od dawna budowano by elektrocielplownie oparte na technologii pomp ciepla. Dlaczego tak nie jest? Ano dlatego ze ten 1kW energii elektrycznej (ktora musisz zurzyc) faktycznie kosztuje znacznie wiecej niz 1kw energii cieplnej (ktory uzyskasz) . |
|
Data: 2010-02-19 00:48:55 | |
Autor: limken | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Bastion wrote:
Pompa ciepła "wygl±da" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii no ale w pompach ciepła z 1kW uzyskujesz od 1 do 4 kW w zależno¶ci od temperatury 1:1 uzyskujemy przy -20 stopniach koszt wytworzenia może sie różnić w zależno¶ci jakie Ľródło energii było najtańsze ale kominka w samochodzie instalować nie będziemy - takie samochody już były - nie sprawdziły sie ;] -- limken polimken |
|
Data: 2010-02-19 23:53:43 | |
Autor: kietlak | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
>> Pompa ciepła "wygl±da" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii Nie sprawdziły się ale ze względów logistycznych, a nie ekonomicznych. http://www.drewnozamiastbenzyny.pl/gaz-drzewny-holzgas-faq/ http://pl.wikipedia.org/wiki/Gaz_drzewny |
|
Data: 2010-02-17 06:39:47 | |
Autor: to | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Krzysiek Kielczewski wrote:
Widziałeś kiedyś grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów? Ja nie widziałem, jak takie coś wygląda? -- cokolwiek |
|
Data: 2010-02-17 08:06:44 | |
Autor: Krzysiek Kielczewski | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
On 2010-02-17, to <to@abc.xyz> wrote:
Widziałe¶ kiedy¶ grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów? http://images.google.pl/images?hl=pl&source=hp&q=grzejnik+elektryczny&btnG=Szukaj+obraz%C3%B3w&gbv=2&aq=f&oq= Krzysiek Kiełczewski |
|
Data: 2010-02-17 07:21:55 | |
Autor: to | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Krzysiek Kielczewski wrote:
+elektryczny&btnG=Szukaj+obraz%C3%B3w&gbv=2&aq=f&oq=Widziałeś kiedyś grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów? A suszarka? -- cokolwiek |
|
Data: 2010-02-16 22:29:44 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia 16.02.2010 masti <gone@to.hell> napisał/a:
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 21:25:47 +0100, osobnik zwany Krzysiek Pisałem o koncepcji Volta czy ampera, gdzie masz mały silnik spalinowy, wła¶nie na klime, grzanie i doładowanie acu. Wystarczy mały bo pracuje liniowo, musi np w godzinę dostarczyć tyle co auto potrzebuje w godzinę, jak przyspieszasz potrzebujesz 100kW, jak jedziesz równo to wystrczy Ci ich 5, ale przyspieszasz 10 minut na godzinę, a równo jedziesz 50, więc silnik "ładuj±cy" wystarczy 9kW równo pracuj±cy przez godzinę (tak obliczenie szacunkowo). -- "A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę. |
|
Data: 2010-02-17 11:28:18 | |
Autor: limken | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
masti wrote:
przykład samochodu gdzie klima, a nie nagrzewnica, jest źródłem accord - przy temperaturze 5 stopni lub mniej lub poniżej 70s w układzie wody sprężarka ogrzewa samochód działa -- limken polimken |
|
Data: 2010-02-16 21:46:49 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
masti pisze:
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 17:32:32 +0000, osobnik zwany Sergiusz Klimę można też wykorzystać w drugą stronę - powinno to być nawet sprawniejsze niż ogrzewanie elektryczne. |
|
Data: 2010-02-16 22:08:29 | |
Autor: MadMan | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia Tue, 16 Feb 2010 19:25:32 +0000 (UTC), masti napisał(a):
jest -20 i co z ogrzewaniem? No jak co, grzałka jaka¶. W końcu samochody spalinowe s± też ogrzewane niejako grzałk± (a dokładniej stratami silnika). -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 |
|
Data: 2010-02-16 21:25:44 | |
Autor: masti | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 22:08:29 +0100, osobnik zwany MadMan
wystukał: Dnia Tue, 16 Feb 2010 19:25:32 +0000 (UTC), masti napisał(a): a jaki jest wpływ tej grzałki na wydajność akumulatorów? -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2010-02-16 22:36:35 | |
Autor: Marcin N | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "masti" <gone@to.hell> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:440ca9704d04caebf06525d0ba350a6c@f650.pl.eu.org... Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 22:08:29 +0100, osobnik zwany MadMan Wystarczy grzałka 2-3 kW. To mniej niż klimatyzacja. Oczywiście jest to problem, ale producenci udają, że nie istnieje. Podobnie jak problem zasięgu samochodów w skrajnie zimowych warunkach. Podobnie jak wiele innych problemów. Hasło "ekologia" w dzisiejszych czasach jest słowem-wytrychem. Powiedz, że coś jest ekologiczne i nikt nie odważy się temu zaprzeczyć. Każdą bzdurę da się wdrożyć, o ile w instrukcji obsługi jest "ekologia". Pozostaje mieć nadzieję, że ludzie się zorientują, że są nabijani w butelkę i się trochę opamiętają. |
|
Data: 2010-02-17 01:05:20 | |
Autor: P_ablo | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlf351$tha$1news.onet.pl...
Użytkownik "masti" <gone@to.hell> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:440ca9704d04caebf06525d0ba350a6c@f650.pl.eu.org... Jesli tak beda wszyscy myslec, to nigdy nie ruszymy z mejsca. Dobrze, ze chociaz w tym temacie sa jakies posuniecia, byc moze doswiadczenie na tym polu przelozy sie na postep w innej dziedzinie. Dosc istotnym problemem jest zmagazynowanie energii. Jesli nei bedzie wiekszego zapotrzebowania na wydajne akumulatory, to nikt ich nie bedzie chcial wynalezc lub opracowac tanszego procesu produkcji itd itp. Ludzi dzialajacych dla idei nie stac na wdrozenie i zrealizowanie pomyslow a tych ktorych stac nie interesuje to dopoki nie zobacza na horyzoncie grubszej mamony - bledne kolo. Jesli czarodziejskie slowo "ekologia" mialoby tylko rozruszac gospodarke, to juz jest cos warte... -- Picasso |
|
Data: 2010-02-17 09:37:15 | |
Autor: Marcin N | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "P_ablo" <op@op.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hlfcj7$seq$1@nemesis.news.neostrada.pl... (...) Jesli czarodziejskie slowo "ekologia" mialoby tylko rozruszac gospodarke, to juz jest cos warte... Słowo "ekologia" hamuje rozwój. Obejrzyj kilka filmów dokumentalnych o biednych krajach Afryki. Ekologia jest ¶wietn± wymówk±, żeby blokować ich rozwój. Na hasło "ekologia" aktywizuj± się urzędnicy, bo tam, gdzie pojawia się pole do ustanowienia nowych nakazów i zakazów - urzędnik czuje się jak ryba w wodzie. |
|
Data: 2010-02-16 19:59:04 | |
Autor: kamil d | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Sergiusz Rozanski pisze:
Ale to chyba się nie kalkuluje, tzn. wytworzenie pr±du w generatorze zasilanym paliwem będzie droższe niż pobranie z sieci. Strata na takim napędzie też chyba będzie większa niż przy klasycznej przekładni. Oczywi¶cie to tylko moje "wydaje mi się", fajnie gdyby kto¶ rzucił dane o efektywno¶ci takiej przekładni elektrycznej. -- kamil d red 206 |
|
Data: 2010-02-16 22:22:45 | |
Autor: Sergiusz Rozanski | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Dnia 16.02.2010 kamil d <kamil_deSpamunielubiE@tlen.pl> napisał/a:
Sergiusz Rozanski pisze: Raczej tak, ale na dystansie >100km nie będziesz miał sieci. Strata na takim napędzie też chyba będzie większa niż przy klasycznej przekładni. Ale silnik na klasycznej przekładni nie spala optymalnie, masz zwolnienia, przyspieszenia, jazda na zbyt niskich/wysokich obrotach itd, a na elektrownię może pracować jednostajnie i wydajnie, czyli lepiej spożytkować paliwo. Jak np stoisz w korku, to silnik spala, a tak albo ładuje acu, a jak pełne to się wył±czy. Straty na cyklu: paliwo->silnik spalinowy->pr±d->silnik elektryczny mog± być mniejsze niż na nieoptymalnie spalanym paliwie. Pewnie trzeba by to wytestować i pewnie pierwsze volty pokaż± ile pal± na 100km startuj±c z pustych acu. Oczywi¶cie to tylko moje "wydaje mi się", fajnie gdyby kto¶ rzucił dane o efektywno¶ci takiej przekładni elektrycznej. imo to trzeba mierzyć cały samochód, nie elementy. Startujesz z pustym acu i po 100km zatrzymujesz się z pustym acu i dolewasz paliwa :) taki klasyczny test :) -- "A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę. |
|
Data: 2010-02-17 10:02:44 | |
Autor: Marcin N | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:slrnhnm60b.fva.write-only-with-spf@dns.media-lab.com.pl... Ale silnik na klasycznej przekładni nie spala optymalnie, masz Silniki spalinowe sprzęga się z coraz lepszymi skrzyniami biegów wła¶nie po to, by pracowały w optymalnych warunkach. Wiadomo, że spalinowy ma pewne straty, ale patrz±c na osi±gi Toyoty Prius - to zastosowanie hybrydy zmniejsza spalanie o ok 20% - zawsze co¶, ale bez rewelacji. Za to skomplikowanie i cena silnika hybrydowego - jest duża. Je¶li chodzi o odzyskiwanie energii hamowania - to można stosować mechaniczne koła zamachowe - i dziwi mnie, że jeszcze tego rozwi±zania nie ma w powszechnym użyciu. Koło zamachowe nie powoduje potrzeby utylizacji akumulatorów, jest na pewno tańszy i - wydaje mi się - mało awaryjny. |
|
Data: 2010-02-17 10:59:00 | |
Autor: Tomek Kańka | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Marcin N <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał(a)
Nie jest tak łatwo z tym kołem zamachowym. W F1 prawie wszyscy przy konstruowaniu KERSu poszli w akumulatory. Jedynym "innym" był Williams, który nadal rozwija te technologię i chce to sprzedawać, do uzytku cywilnego. Szczególnie celują w metro, autobusy itp. Żeby było zabawniej ich samochód z KERSem nigdy nie pojawił się na torze. -- Tomek |
|
Data: 2010-02-17 11:56:24 | |
Autor: kan | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
On 2010-02-17 10:02, Marcin N wrote:
Wiadomo, że spalinowy ma pewne straty, ale patrząc na osiągi Toyoty Wystarczy policzyć sobie masę jaką te koło zamachowe musiałoby mieć aby zobaczyć sens tego rozwiązania. Do tego dochodzi czas przez jaki takie koło trzyma energię. -- Pozdrawiam, kan |
|
Data: 2010-02-17 02:09:49 | |
Autor: nadir | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Ale to chyba się nie kalkuluje, tzn. wytworzenie pr±du w generatorze Mam akurat pod ręk± ksi±żkę "Zasady trakcji elektrycznej" wydanie zbiorowe z 1980 roku. Cytat: "Sprawno¶ć lokomotyw spalinowo-elektrycznych jest nieco większa niż elektrycznych sieciowych. Dla silników wysokoprężnych o dużej mocy dochodzi ona do 0,36 i może być przyjęta ¶rednio jako nss=0,34. Sprawno¶ć pr±dnicy np=0,92, sprawno¶ć silników trakcyjnych ns=0,9, w wraz z przekładni± nsp=0,86. Urz±dzenia pomocnicze lokomotywy(bez ogrzewania poci±gów) pochłaniaj± około 6% mocy, a sprawno¶ć rozrz±du nr=0,94. Sprawno¶ć ogólna lokomotywy spalinowej wynosi więc: N = nss*np*nsp*nr = 0,34*0,92*0,86*0,94 = 0,25" Można chyba spokojnie przyj±ć, że w samochodzie spalinowo-elektrycznym będzie podobnie, czyli nędza. |
|
Data: 2010-02-17 21:53:16 | |
Autor: J.F. | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
|
|
Data: 2010-02-17 22:27:16 | |
Autor: nadir | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
W dniu 2010-02-17 20:36, to pisze:
Zdaje Ci się, ale na to już nic nie poradzę. Kiedyś ktoś Cie zastawi w takim miejscu to sprawdzisz komu się zdaje, a komu nie. Nie zapomnij tylko powiedzieć zgłaszając pod 112 że "Było to szeroko dyskutowane na PSP i wnioski są jednoznaczne." Lepiej zawczasu wydrukuj sobie tylko te wnioski żebyś mógł je odczytać w stosownym momencie. -- M. |
|
Data: 2010-02-18 00:16:44 | |
Autor: J.F. | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
To szukaj dalej... No to macie rację. Czego to człowiek się nie dowiaduje po tylu latach życia, jeżdżenia i parkowania :] Inna ciekawostka, któr± odkryłem: "Na postoju TAXI kierowcy taksówek s± obowi±zani znajdować się w swoim pojeĽdzie lub bezpo¶rednio przy nim.". Wnioskuję z tego, że wszelkie stoliczki, ławeczki obok postoju taksówek, gdzie taksówkarze prowadz± wspólnie życie towarzyskie s± niezupełnie legalne. Też niespodzianka... -- Marcos [Marek ¦lusarczyk] marek [AT] microstock . pl http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze |
|
Data: 2010-02-18 00:53:06 | |
Autor: nadir | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
jedyne znaki, gdzie najpierw może być "koniec postoju", a potem "postój taksówek". Tak staram się wyszukać w internecie jakie standardy obowi±zuj± w Europie i na razie nigdzie w Unii nie ma znaku "koniec postoju taksówek". S± znaki "postój taksówek" i oznakowanie poziome okre¶laj±ce jego zasięg. Uważam, że to dużo lepsze rozwi±zanie. Wprowadzanie jednego znaku oznaczaj±cego koniec czego¶ działaj±cego w przeciwnym kierunku niż wszystkie pozostałe znaki tego typu jest biurokratycznym kulfonem. -- Marcos [Marek ¦lusarczyk] marek [AT] microstock . pl http://www.microstock.pl <- sprzedaj swoje zdjęcia |
|
Data: 2010-02-18 07:28:30 | |
Autor: J.F. | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
On Thu, 18 Feb 2010 00:53:06 +0100, nadir wrote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption Niuanse cyklu - w turbinie nie mozesz miec izochorycznego ogrzewania. Co prawda nawet Diesel [Rudolf] go nie chcial - w zamysle mialo yc izotermiczne jak u Carnota. przypadku silnika General Electric to trochę mało, s±dziłem, że bliżej im będzie do 60-70 procent. No i maja - 60% miala jakas duza elektrownia, gdzie na wyjsciu turbiny postawiono kociol parowy .. i druga turbina :-) J. |
|
Data: 2010-02-18 11:52:03 | |
Autor: nadir | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
przypadku silnika General Electric to trochę mało, s±dziłem, że bliżej Podobna sprawa jest z "nowoczesnymi" silnikami parowymi, stosowanymi bodajże na statkach pływaj±cych po Missisipi, może gdzie¶ jeszcze. Dwa lub nawet trzy tłoki s± tak dobranie wielko¶ciami, że rozprężona para z pierwszego napędza kolejne. Sprawno¶ć sumaryczna takiego rozwi±zania jest kilkadziesi±t procent większa niż w przypadku konwencjonalnego silnika parowego. |
|
Data: 2010-02-18 10:27:05 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
nadir pisze:
Sprawno¶ć ogólna lokomotywy spalinowej wynosi więc: No ale porównuj±c do zwykłego spalinowego samochodzu pierwszy czynnik (0.34) zamieniasz na inny - nieco gorszy. Cały wic czy reszta czysto "elelktrycznych" składników zrównoważy tę róznicę. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci gts /kropka/ pl | lub cało¶ci pogl±dom ich Autora. |
|
Data: 2010-02-18 11:40:02 | |
Autor: nadir | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Użytkownik Jakub Witkowski napisał:
nadir pisze: To zależy, wiadomo, że każde przekształcenie energii wi±że się ze jakimi¶ stratami, ale w przypadku lokomotyw nie ma za bardzo innego wyj¶cia. W przypadku samochodów osobowych chodzi oto, żeby silnik pracował w jak najkorzystniejszym i efektowniejszym zakresie obrotów. W normalnych warunkach jest to bardzo trudno zrealizować, ci±głe przyspieszanie, ruszanie i hamowanie. Maj±c układ silnik spalinowy-pr±dnica-silnik elektryczny+akumulatory, można tak go dobrać i nim sterować, że silnik spalinowy będzie pracował tylko w najbardziej efektywnym zakresie obrotów. Nadwyżki energii podczas normalniej jazdy i hamowania będ± magazynowane w akumulatorach. Natomiast w warunkach dużego zapotrzebowania na moc, można silnik elektryczny przeci±żać i zapodawać mu ł±czn± energię z akumulatorów i pr±dnicy. Może to być o parę procent efektywniejsze niż sam silnik spalinowy pracuj±cy w bardzo zmiennych warunkach. Używanie tylko silnika elektrycznego z akumulatorami jest na pewno bardziej efektywny niż taki układ hybrydowy-kombinowany, ale ma t± wadę, że akumulatory trzeba jednak kiedy¶ naładować, a tego nie da się zrobić tak samo szybko jak zatankować bak do pełna. Ostateczny bilans zależy już od kosztów budowy i konserwacji każdego rozwi±zania oraz kosztów no¶ników energii. |
|
Data: 2010-02-16 19:45:01 | |
Autor: Icek | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
> Aby zatankowac takie auto w 30 minut musielibysmy je karmic moca 66kW !! ej no bez jaj. To po co stacje tankowania elektrycznego ??? Nie zosstawie go tam na 1h. Zreszta co to za stacja. Wtedy to parking. Icek |
|
Data: 2010-02-16 22:39:41 | |
Autor: spam | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
Auta elektryczne póki co nie maj± sensu, ze względu na fatalnie nisk± pojemno¶ć akumulatorów w stosunku do wagi i gabarytów.
No chyba że energia atomowa; co¶ w ten deseń. http://pl.wikipedia.org/wiki/Radioizotopowy_generator_termoelektryczny -- |
|
Data: 2010-02-17 15:37:02 | |
Autor: Wojtek | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
W dniu 2010-02-16 16:23, Icek pisze:
Zakladajac, ze auto do przejechania 200km potrzebuje energii. Normalne> [..] Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A W CERN daja rade :) |
|
Data: 2010-02-17 21:57:02 | |
Autor: robertcb | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
|
|
Data: 2010-02-18 23:46:43 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
robertcb@poczta.onet.pl pisze:
Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A Niemniej ogólny stan sieci elektrycznej to obecnie permanentne przeci±żenie - i dotyczy to chyba całej Europy. Masowe używanie samochodów elektrycznych wymagałoby istotnej modernizacji sieci i zapewne znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych energii elektrycznej, to z kolei zapewne istotnie podniosłoby też ceny tej energii. Więc broń może być obosieczna - może i taniej przejedziemy się samochodem, ale za to więcej zapłacimy za pr±d i w zasadzie wszystkie inne produkty (w których cenie również jest cena pr±du potrzebnego do ich wytworzenia i sprzedania). Inna sprawa że samochody doskonale by wypełniły nocny dołek w zapotrzebowaniu na energię. |
|
Data: 2010-02-19 01:01:35 | |
Autor: J.F. | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
On Thu, 18 Feb 2010 23:46:43 +0100, Tomasz Pyra wrote:
Niemniej ogólny stan sieci elektrycznej to obecnie permanentne przeci±żenie - i dotyczy to chyba całej Europy. Z wyjatkiem chyba Polski, aczkolwiek nie moge odnalezc tak starych danych .. Masowe używanie samochodów elektrycznych wymagałoby istotnej modernizacji sieci i zapewne znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych energii elektrycznej, to z kolei zapewne istotnie podniosłoby też ceny tej energii. W nocnej taryfie moga sie ladowac. Co moze wymagac modernizacji kopaln. J. |
|
Data: 2010-02-22 23:34:59 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
J.F. pisze:
On Thu, 18 Feb 2010 23:46:43 +0100, Tomasz Pyra wrote: W Polsce też chyba nie jest dobrze - przykład niedawnej awarii w Szczecinie, gdzie obci±żona go granic możliwo¶ci sieć cała padła na skutek stosunkowo niedużej awarii. Masowe używanie samochodów elektrycznych wymagałoby istotnej modernizacji sieci i zapewne znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych energii elektrycznej, to z kolei zapewne istotnie podniosłoby też ceny tej energii. Mamy 20mln osobówek które robi± po 20kkm rocznie. Czyli 400mld km rocznie. Niech będzie 15kWh/100km czyli potrzebujemy około 60TWh rocznie. Przy obecnie 155TWh całkowitej produkcji w kraju. Czyli byłby to ogromny wzrost zapotrzebowania. |
|
Data: 2010-02-17 21:57:34 | |
Autor: J.F. | |
auta elektryczne - bilans mocy | |
|