auta elektryczne - bilans mocy

Data: 2010-02-16 16:23:46
Autor: Icek
auta elektryczne - bilans mocy
Zakladajac, ze auto do przejechania 200km potrzebuje energii. Normalne
silniki maja okolo 60kW mocy. Moc ta nie jest maksymalnie wykorzystywana.
Zakladam, ze jadac z predkoscia okolo 60km/h moc wykorzystywana jest na oko
z 10kW.

Oznacza to zyzycie energii elektrycznej na poziomie 30kWh na ladowanie.

Zakladam, ze baterie nie sa idealne i traci sie troszke podczas ladowania i
rozladowywania. Niech bedzie "tylko" 10%.

Czyli lacznie na przejechanie 200km musimy wydac okolo 33kWh.

Aby zatankowac takie auto w 30 minut musielibysmy je karmic moca 66kW !!

Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A
jak to bedzie 6 minut to moc bedzie juz 330kW.

Kto dostarczy taka moc chwilowa??

Icek

Data: 2010-02-16 16:19:29
Autor: kamil
"Icek" <icek@do.pl> wrote in message news:hlecpq$cd3$1node1.news.atman.pl...
[...]

Przecietny biurowiec pobiera w granicach 200kw, wieksze budynki nawet do 1MW. W miastach stoja ich czasem dziesiatki na kilometr kwadratowy i nic zlego sie nie dzieje.

Myslisz, ze takie stacje beda podlaczane do infrastruktury z czasow PGRow trzymajacej sie na podpartymi galeziami slupach?

Pozdrawiam
Kamil

Data: 2010-02-16 16:24:14
Autor: marekjan
auta elektryczne - bilans mocy
Ładowanie akumulatorów od zera zajmuje ok.10 godzin.

Użytkownik "Icek" <icek@do.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlecpq$cd3$1node1.news.atman.pl...

Data: 2010-02-16 16:40:17
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Tue, 16 Feb 2010 16:23:46 +0100, Icek napisał(a):

Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A
jak to bedzie 6 minut to moc bedzie juz 330kW.

Kto dostarczy taka moc chwilowa??

 Wymienna bateria. Chyba, że rozpowszechni± się małe reaktory atomowe :)

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-02-18 23:19:34
Autor: Bastion
auta elektryczne - bilans mocy

Użytkownik "Borys Pogoreło" <borys@pl.edu.leszno> napisał w wiadomo¶ci news:ge03s8z2flp6.1d5e7dlmyz16e$.dlg40tude.net...
[...]

Wlasnie, bateria wymienna bedzie chyba rozwiazaniem przyszlosciowym:
http://finanse.wp.pl/gid,11994292,galeria.html?T%5Bpage%5D=15
Jezeli sprytni Zydzi sie za to zabieraja to chyba cos w tym musi byc?

Data: 2010-02-26 12:34:10
Autor: Tomasz Nowicki
Dnia Tue, 16 Feb 2010 16:40:17 +0100, Borys Pogoreło napisał(a):

[...]

A dokładnie - ogniwa plutonowe. Technologia jest i leży odłogiem. Ostatnio
gdzie¶ czytałem nawet o ogniwach plutonowych wielko¶ci bateryjek
guzikowych. Piękna sprawa - kamera video mogłaby pracować na czym¶ takim
kilkadzisi±t godzin bez przerwy. Ale oczywi¶cie temat  nie ma dobrej prasy,
bo to, panie ATOM, PLUTON i BOMBA. I TERRORY¦CI (albo, jak kpi z Amerykanów
Clarkson - trrists"). S± też domowe reaktory elektryczne na gaz ziemny,
Honda takie wymy¶liła, produkuj± pr±d i wodę oraz CO2, czyste, oszczędne i
nieduże. Ale tu znowu mamy zagrożenie dla dochodów budżetu i monopolu na
dystrybucję energii (niby monopolu nie ma, ale jest oligopol, co wychodzi
na jedno). Poza tym gaz to gor±cy politycznie towar, nie tylko u nas.

T.

Data: 2010-02-16 18:15:05
Autor: KJ Siła Słów
Icek pisze:
[...]

Do utrzymania 60 km/h na plaskim moze nawet mniej.

Aby zatankowac takie auto w 30 minut musielibysmy je karmic moca 66kW !!

To nie iPhone, czasy ladowania auta to kilka godzin. Zreszta przy 230 V to z jednej fazy mozesz pobrac na stale pojedyncze kilowaty, a idea specjalnych kabli z rozdzielni na powiedzmy 32 A to IMO zniweczy caly sens wynalazku pt. elektryczny samochod.
Tym bardziej ze tego sensu w czysto elektrycznym samochodzie to za wiele w sumie nie ma.

KJ

Data: 2010-02-16 17:32:32
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 16.02.2010 KJ Siła Słów <KJ@noway.com> napisał/a:

[...]

Je¶li da się je naładować przez noc w garażu na te 100km zasięgu to czemu
nie? Zawsze można to rozwi±zać jak we volcie małym dizelkiem ładuj±cym
onboard. Pracuj±cy w optymalnych warunkach liniowo bez zwolnień i
przyspieszeń lepiej wykorzysta paliwo niż napędzaj±cy bezpo¶rednio
koła. Odpada też problem ogrzewania czy klimy któr± może napędzać.
Mi się ta koncepcja podoba: napęd elektryczny, acu na 100km i mały
spalinowiec na dłuższe trasy czy zimę i upały. W sumie waga też
podobna, silnik spalinowy o połowe mniejszy, zamiast drugiej połowy
silnika akumulatory, zamiast skrzyni biegów elektryk, waga i
objęto¶c cało¶ci się nie zmieni. Ile to cacko ma kosztować?

--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".

Data: 2010-02-16 19:25:32
Autor: masti
auta elektryczne - bilans mocy
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 17:32:32 +0000, osobnik zwany Sergiusz
Rozanski wystukał:

bezpośrednio koła. Odpada też problem ogrzewania czy klimy którą może
napędzać. Mi się ta koncepcja podoba: napęd elektryczny, acu na 100km i
mały spalinowiec na dłuższe trasy czy zimę i upały.

no właśnie. jest -20 i co z ogrzewaniem? bo klimę to się prądem napędzi

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2010-02-16 21:25:47
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:

bezpo¶rednio koła. Odpada też problem ogrzewania czy klimy któr± może
napędzać. Mi się ta koncepcja podoba: napęd elektryczny, acu na 100km i
mały spalinowiec na dłuższe trasy czy zimę i upały.

no wła¶nie. jest -20 i co z ogrzewaniem? bo klimę to się pr±dem napędzi

A co za różnica czy klimę czy nagrzewnicę?

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-02-16 21:07:43
Autor: masti
auta elektryczne - bilans mocy
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 21:25:47 +0100, osobnik zwany Krzysiek
Kielczewski wystukał:

On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:

[...]

przykład samochodu gdzie klima, a nie nagrzewnica, jest źródłem ciepła?
bo, ĹĽe siÄ™ da to wiadomo

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2010-02-16 22:12:42
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:

[...]

przykład samochodu gdzie klima, a nie nagrzewnica, jest Ľródłem ciepła?
bo, że się da to wiadomo

Widziałe¶ kiedy¶ grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów?

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-02-16 21:25:44
Autor: masti
auta elektryczne - bilans mocy
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 22:12:42 +0100, osobnik zwany Krzysiek
Kielczewski wystukał:

On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:

[...]

Widziałeś kiedyś grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów?

a wiesz jaka jest ich wydajność? I ile czasu pożyją przy tym akumulatory?

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2010-02-16 23:30:34
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:

A co za różnica czy klimę czy nagrzewnicę?

przykład samochodu gdzie klima, a nie nagrzewnica, jest Ľródłem ciepła?
bo, że się da to wiadomo

Widziałe¶ kiedy¶ grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów?

a wiesz jaka jest ich wydajno¶ć?

W okolicach 100%.

I ile czasu pożyj± przy tym akumulatory?

Tyle samo co przy klimie o tej samej mocy pobieranej i dużo dłużej niż
przy klimie o tej samej mocy chłodz±cej.

pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-02-16 23:43:00
Autor: Sebastian Biały
Krzysiek Kielczewski wrote:
Widziałe¶ kiedy¶ grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów?
a wiesz jaka jest ich wydajno¶ć?
W okolicach 100%.

To troche mało.

Hint: pompa ciepła. Tak, >100% to nie pomyłka.

Data: 2010-02-17 00:12:02
Autor: kietlak
auta elektryczne - bilans mocy

Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci
> W okolicach 100%.

rzeczywista

To troche mało.

Hint: pompa ciepła. Tak, >100% to nie pomyłka.

umowna, bo odniesiona tylko do 1 (oczywi¶cie tego który wpływa na efekt
cieplarniany) ze zużywanych no¶ników energii

No, a może się mylę i kto¶ już oferuje co¶ lepszego niż perpetuum mobile ??

Data: 2010-02-17 00:20:22
Autor: Sebastian Biały
auta elektryczne - bilans mocy
kietlak wrote:
No, a mo¿e siê mylê i kto¶ ju¿ oferuje co¶ lepszego ni¿ perpetuum mobile ??

Pompa ciepła "wygląda" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii elektrycznej a odaje 3kW energii cieplnej. Nie, to nie pomyłka.

Data: 2010-02-17 00:32:01
Autor: kietlak

kietlak wrote:
> No, a mo?e sie myle i kto? ju? oferuje co? lepszego ni? perpetuum mobile
??

Pompa ciepła "wygl±da" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii
elektrycznej a odaje 3kW energii cieplnej. Nie, to nie pomyłka.

nie pomyłka, a pominięcie udziału ciepła odebranego ze Ľródła dolnego w
cieple oddawanym

Data: 2010-02-17 00:36:08
Autor: Sebastian Biały
auta elektryczne - bilans mocy
kietlak wrote:
Pompa ciep³a "wygl±da" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii
elektrycznej a odaje 3kW energii cieplnej. Nie, to nie pomyÂłka.
nie pomyÂłka, a pominiĂŞcie udziaÂłu ciepÂła odebranego ze ÂĽrĂłdÂła dolnego w
cieple oddawanym

Efekt jest taki, że dając 1kW dostajesz 3kW ciepła. Bez wzgledu na kombinowanie jest to czysty zysk w samochodzie elektrycznym. Natomiast nie wiem czy stosowany, choć pompa ciepła robiaca w druga stronę za klimę jest raczej dość prosta w budowie.

Data: 2010-02-17 00:38:35
Autor: kietlak

kietlak wrote:
> nie pomy3ka, a pominiecie udzia3u ciep3a odebranego ze ?ród3a dolnego w
> cieple oddawanym

Efekt jest taki, że daj±c 1kW dostajesz 3kW ciepła. Bez wzgledu na
kombinowanie jest to czysty zysk w samochodzie elektrycznym. Natomiast
nie wiem czy stosowany, choć pompa ciepła robiaca w druga stronę za
klimę jest raczej do¶ć prosta w budowie.

a sk±d to ciepło chciał by¶ przepompowywać w samochodzie?

Data: 2010-02-17 00:42:51
Autor: Sebastian Biały
auta elektryczne - bilans mocy
kietlak wrote:
a sk±d to ciep³o chcia³ by¶ przepompowywaæ w samochodzie?

"z zewnatrz". Fakt, to nie takie wydajne jak ciągnięcie z gruntu. Ale lepsze niż grzanie grzałką.

Data: 2010-02-17 02:50:30
Autor: nadir
Użytkownik Sebastian Biały napisał:
kietlak wrote:
[...]

Ale to ciepło się znikąd nie bierze, konwencjonalna pompa ciepła pobiera ciepło z gruntu, które na różnych głębokościach ma różną temperaturę, ale zawsze wyższą od zera.
Jak przy ujemnej temperaturze na zewnątrz samochodu chcesz mu dostarczyć energię cieplną przy pomocy pompy ciepła?

Data: 2010-02-17 06:41:48
Autor: to
nadir wrote:

Jak przy ujemnej temperaturze na zewnątrz samochodu chcesz mu dostarczyć
energię cieplną przy pomocy pompy ciepła?

Podczas postoju na światłach można robić małe odwierty do gruntu...

--
cokolwiek

Data: 2010-02-17 09:42:56
Autor: Marcin N

Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4b7b8fac$1@news.home.net.pl...
nadir wrote:

Jak przy ujemnej temperaturze na zewnątrz samochodu chcesz mu dostarczyć
energię cieplną przy pomocy pompy ciepła?

Podczas postoju na światłach można robić małe odwierty do gruntu...

Ha, ha, ha.... :)

Nie mogłem się opanować.

Data: 2010-02-18 23:41:50
Autor: Bastion
auta elektryczne - bilans mocy

Użytkownik "Sebastian Biały" <heby@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlf97n$bm6$1news.onet.pl...

Pompa ciepła "wygl±da" jak perpetum mobile. Konsumuje 1kW energii elektrycznej a odaje 3kW energii cieplnej. Nie, to nie pomyłka.

Gdyby tak bylo to od dawna budowano by  elektrocielplownie
oparte na technologii pomp ciepla. Dlaczego tak nie jest?
Ano dlatego ze ten 1kW energii elektrycznej (ktora musisz zurzyc)
faktycznie kosztuje znacznie wiecej niz 1kw energii cieplnej (ktory uzyskasz) .

Data: 2010-02-19 00:48:55
Autor: limken
Bastion wrote:

[...]

no ale w pompach ciepła z 1kW uzyskujesz od 1 do 4 kW
w zależno¶ci od temperatury

1:1 uzyskujemy przy -20 stopniach

koszt wytworzenia może sie różnić w zależno¶ci jakie Ľródło energii było najtańsze
ale kominka w samochodzie instalować nie będziemy - takie samochody już były - nie sprawdziły sie ;]

--
limken polimken

Data: 2010-02-19 23:53:43
Autor: kietlak
> [...]

najtańsze
ale kominka w samochodzie instalować nie będziemy - takie samochody już

Nie sprawdziły się ale ze względów logistycznych, a nie ekonomicznych.
http://www.drewnozamiastbenzyny.pl/gaz-drzewny-holzgas-faq/
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gaz_drzewny

Data: 2010-02-17 06:39:47
Autor: to
auta elektryczne - bilans mocy
Krzysiek Kielczewski wrote:

Widziałeś kiedyś grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów?

Ja nie widziałem, jak takie coś wygląda?

--
cokolwiek

Data: 2010-02-17 08:06:44
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-02-17, to <to@abc.xyz> wrote:

Widziałe¶ kiedy¶ grzejnik elektryczny albo suszarkę do włosów?

Ja nie widziałem, jak takie co¶ wygl±da?

http://images.google.pl/images?hl=pl&source=hp&q=grzejnik+elektryczny&btnG=Szukaj+obraz%C3%B3w&gbv=2&aq=f&oq=

Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-02-17 07:21:55
Autor: to
[...]

A suszarka?

--
cokolwiek

Data: 2010-02-16 22:29:44
Autor: Sergiusz Rozanski

On 2010-02-16, masti <gone@to.hell> wrote:

[...]

Pisałem o koncepcji Volta czy ampera, gdzie masz mały silnik spalinowy,
wła¶nie na klime, grzanie i doładowanie acu. Wystarczy mały bo pracuje
liniowo, musi np w godzinę dostarczyć tyle co auto potrzebuje w godzinę,
jak przyspieszasz potrzebujesz 100kW, jak jedziesz równo to wystrczy
Ci ich 5, ale przyspieszasz 10 minut na godzinę, a równo jedziesz 50,
więc silnik "ładuj±cy" wystarczy 9kW równo pracuj±cy przez godzinę
(tak obliczenie szacunkowo).

Data: 2010-02-17 11:28:18
Autor: limken
masti wrote:

A co za różnica czy klimę czy nagrzewnicę?

przykład samochodu gdzie klima, a nie nagrzewnica, jest źródłem
ciepła? bo, że się da to wiadomo

accord - przy temperaturze 5 stopni lub mniej lub poniżej 70s w układzie wody sprężarka ogrzewa samochód
działa

--
limken polimken

Data: 2010-02-16 21:46:49
Autor: Tomasz Pyra
masti pisze:
[...]

Klimę można też wykorzystać w drugą stronę - powinno to być nawet sprawniejsze niż ogrzewanie elektryczne.

Data: 2010-02-16 22:08:29
Autor: MadMan
auta elektryczne - bilans mocy
Dnia Tue, 16 Feb 2010 19:25:32 +0000 (UTC), masti napisał(a):

jest -20 i co z ogrzewaniem?

No jak co, grzałka jaka¶. W końcu samochody spalinowe s± też ogrzewane
niejako grzałk± (a dokładniej stratami silnika). --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-02-16 21:25:44
Autor: masti
auta elektryczne - bilans mocy
Dnia pięknego Tue, 16 Feb 2010 22:08:29 +0100, osobnik zwany MadMan
wystukał:

Dnia Tue, 16 Feb 2010 19:25:32 +0000 (UTC), masti napisał(a):

jest -20 i co z ogrzewaniem?

No jak co, grzałka jakaś. W końcu samochody spalinowe są też ogrzewane
niejako grzałką (a dokładniej stratami silnika).

a jaki jest wpływ tej grzałki na wydajność akumulatorów?

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2010-02-16 22:36:35
Autor: Marcin N

Użytkownik "masti" <gone@to.hell> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:440ca9704d04caebf06525d0ba350a6c@f650.pl.eu.org...
[...]

Wystarczy grzałka 2-3 kW. To mniej niż klimatyzacja.

Oczywiście jest to problem, ale producenci udają, że nie istnieje. Podobnie jak problem zasięgu samochodów w skrajnie zimowych warunkach. Podobnie jak wiele innych problemów. Hasło "ekologia" w dzisiejszych czasach jest słowem-wytrychem. Powiedz, że coś jest ekologiczne i nikt nie odważy się temu zaprzeczyć. Każdą bzdurę da się wdrożyć, o ile w instrukcji obsługi jest "ekologia".

Pozostaje mieć nadzieję, że ludzie się zorientują, że są nabijani w butelkę i się trochę opamiętają.

Data: 2010-02-17 01:05:20
Autor: P_ablo
auta elektryczne - bilans mocy
Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hlf351$tha$1news.onet.pl...
Użytkownik "masti" <gone@to.hell> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:440ca9704d04caebf06525d0ba350a6c@f650.pl.eu.org...
[...]
a jaki jest wpływ tej grzałki na wydajno¶ć akumulatorów?
Wystarczy grzałka 2-3 kW. To mniej niż klimatyzacja.
Oczywi¶cie jest to problem, ale producenci udaj±, że nie istnieje.
Podobnie  jak problem zasięgu samochodów w skrajnie zimowych warunkach.
Podobnie jak  wiele innych problemów. Hasło "ekologia" w dzisiejszych
czasach jest  słowem-wytrychem. Powiedz, że co¶ jest ekologiczne i nikt
nie odważy się  temu zaprzeczyć. Każd± bzdurę da się wdrożyć, o ile w
instrukcji obsługi  jest "ekologia".
Pozostaje mieć nadzieję, że ludzie się zorientuj±, że s± nabijani w
butelkę  i się trochę opamiętaj±.

Jesli tak beda wszyscy myslec, to nigdy nie ruszymy z mejsca. Dobrze, ze chociaz w tym temacie sa jakies posuniecia, byc moze doswiadczenie na tym polu przelozy sie na postep w innej dziedzinie. Dosc istotnym problemem jest zmagazynowanie energii. Jesli nei bedzie wiekszego zapotrzebowania na wydajne akumulatory, to nikt ich nie bedzie chcial wynalezc lub opracowac tanszego procesu produkcji
itd itp. Ludzi dzialajacych dla idei nie stac na wdrozenie i zrealizowanie pomyslow a tych ktorych stac nie interesuje to dopoki nie zobacza na horyzoncie grubszej mamony - bledne kolo.  Jesli czarodziejskie slowo "ekologia" mialoby tylko rozruszac gospodarke, to juz jest cos warte...

--
Picasso

Data: 2010-02-17 09:37:15
Autor: Marcin N
auta elektryczne - bilans mocy

Użytkownik "P_ablo" <op@op.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hlfcj7$seq$1@nemesis.news.neostrada.pl...

(...)
Jesli czarodziejskie slowo "ekologia" mialoby tylko rozruszac gospodarke, to juz jest cos warte...

Słowo "ekologia" hamuje rozwój. Obejrzyj kilka filmów dokumentalnych o biednych krajach Afryki. Ekologia jest ¶wietn± wymówk±, żeby blokować ich rozwój.

Na hasło "ekologia" aktywizuj± się urzędnicy, bo tam, gdzie pojawia się pole do ustanowienia nowych nakazów i zakazów - urzędnik czuje się jak ryba w wodzie.

Data: 2010-02-16 19:59:04
Autor: kamil d
Sergiusz Rozanski pisze:

Mi się ta koncepcja podoba: napęd elektryczny, acu na 100km i mały
spalinowiec na dłuższe trasy czy zimę i upały.

Ale to chyba się nie kalkuluje, tzn. wytworzenie pr±du w generatorze zasilanym paliwem będzie droższe niż pobranie z sieci. Strata na takim napędzie też chyba będzie większa niż przy klasycznej przekładni.

Oczywi¶cie to tylko moje "wydaje mi się", fajnie gdyby kto¶ rzucił dane o efektywno¶ci takiej przekładni elektrycznej.

--
kamil d
red 206

Data: 2010-02-16 22:22:45
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 16.02.2010 kamil d <kamil_deSpamunielubiE@tlen.pl> napisał/a:
Sergiusz Rozanski pisze:

[...]

Raczej tak, ale na dystansie >100km nie będziesz miał sieci.

Strata na takim napędzie też chyba będzie większa niż przy klasycznej przekładni.

Ale silnik na klasycznej przekładni nie spala optymalnie, masz
zwolnienia, przyspieszenia, jazda na zbyt niskich/wysokich obrotach
itd, a na elektrownię może pracować jednostajnie i wydajnie, czyli
lepiej spożytkować paliwo. Jak np stoisz w korku, to silnik spala,
a tak albo ładuje acu, a jak pełne to się wył±czy. Straty na cyklu:
paliwo->silnik spalinowy->pr±d->silnik elektryczny mog± być mniejsze
niż na nieoptymalnie spalanym paliwie. Pewnie trzeba by to wytestować i
pewnie pierwsze volty pokaż± ile pal± na 100km startuj±c z pustych acu.

Oczywi¶cie to tylko moje "wydaje mi się", fajnie gdyby kto¶ rzucił dane o efektywno¶ci takiej przekładni elektrycznej.

imo to trzeba mierzyć cały samochód, nie elementy. Startujesz z pustym
acu i po 100km zatrzymujesz się z pustym acu i dolewasz paliwa :)
taki klasyczny test :)

Data: 2010-02-17 10:02:44
Autor: Marcin N
auta elektryczne - bilans mocy

Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:slrnhnm60b.fva.write-only-with-spf@dns.media-lab.com.pl...

[...]

Silniki spalinowe sprzęga się z coraz lepszymi skrzyniami biegów wła¶nie po to, by pracowały w optymalnych warunkach.

Wiadomo, że spalinowy ma pewne straty, ale patrz±c na osi±gi Toyoty Prius - to zastosowanie hybrydy zmniejsza spalanie o ok 20% - zawsze co¶, ale bez rewelacji. Za to skomplikowanie i cena silnika hybrydowego - jest duża. Je¶li chodzi o odzyskiwanie energii hamowania - to można stosować mechaniczne koła zamachowe - i dziwi mnie, że jeszcze tego rozwi±zania nie ma w powszechnym użyciu. Koło zamachowe nie powoduje potrzeby utylizacji akumulatorów, jest na pewno tańszy i - wydaje mi się - mało awaryjny.

Data: 2010-02-17 10:59:00
Autor: Tomek Kańka
auta elektryczne - bilans mocy
Marcin N <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał(a)

Użytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrnhnm60b.fva.write-only-with-spf@dns.media-lab.com.pl...

[...]
a tak albo ładuje acu, a jak pełne to się wyłączy. Straty na cyklu:
paliwo->silnik spalinowy->prąd->silnik elektryczny mogą być mniejsze
niż na nieoptymalnie spalanym paliwie. Pewnie trzeba by to wytestować i
pewnie pierwsze volty pokaĹĽÄ… ile palÄ… na 100km startujÄ…c z pustych acu.

Silniki spalinowe sprzęga się z coraz lepszymi skrzyniami biegów właśnie po to, by pracowały w optymalnych warunkach.

Wiadomo, że spalinowy ma pewne straty, ale patrząc na osiągi Toyoty Prius - to zastosowanie hybrydy zmniejsza spalanie o ok 20% - zawsze coś, ale bez rewelacji. Za to skomplikowanie i cena silnika hybrydowego - jest duża. Jeśli chodzi o odzyskiwanie energii hamowania - to można stosować mechaniczne koła zamachowe - i dziwi mnie, że jeszcze tego rozwiązania nie ma w powszechnym użyciu. Koło zamachowe nie powoduje potrzeby utylizacji akumulatorów, jest na pewno tańszy i - wydaje mi się - mało awaryjny.

Nie jest tak łatwo z tym kołem zamachowym. W F1 prawie wszyscy przy
konstruowaniu KERSu poszli w akumulatory. Jedynym "innym" był Williams,
który nadal rozwija te technologię i chce to sprzedawać, do uzytku
cywilnego. SzczegĂłlnie celujÄ… w metro, autobusy itp.

Żeby było zabawniej ich samochód z KERSem nigdy nie pojawił się na
torze.

--
Tomek

Data: 2010-02-17 11:56:24
Autor: kan
On 2010-02-17 10:02, Marcin N wrote:
Wiadomo, ĹĽe spalinowy ma pewne straty, ale patrzÄ…c na osiÄ…gi Toyoty
Prius - to zastosowanie hybrydy zmniejsza spalanie o ok 20% - zawsze
coĹ›, ale bez rewelacji. Za to skomplikowanie i cena silnika hybrydowego
[...]

Wystarczy policzyć sobie masę jaką te koło zamachowe musiałoby mieć aby zobaczyć sens tego rozwiązania. Do tego dochodzi czas przez jaki takie koło trzyma energię.

--
Pozdrawiam,
kan

Data: 2010-02-17 02:09:49
Autor: nadir
[...]

Mam akurat pod ręk± ksi±żkę "Zasady trakcji elektrycznej" wydanie zbiorowe z 1980 roku.
Cytat:
"Sprawno¶ć lokomotyw spalinowo-elektrycznych jest nieco większa niż elektrycznych sieciowych. Dla silników wysokoprężnych o dużej mocy dochodzi ona do 0,36 i może być przyjęta ¶rednio jako nss=0,34. Sprawno¶ć pr±dnicy np=0,92, sprawno¶ć silników trakcyjnych ns=0,9, w wraz z przekładni± nsp=0,86. Urz±dzenia pomocnicze lokomotywy(bez ogrzewania poci±gów) pochłaniaj± około 6% mocy, a sprawno¶ć rozrz±du nr=0,94.
Sprawno¶ć ogólna lokomotywy spalinowej wynosi więc:

N = nss*np*nsp*nr = 0,34*0,92*0,86*0,94 = 0,25"

Można chyba spokojnie przyj±ć, że w samochodzie spalinowo-elektrycznym będzie podobnie, czyli nędza.

Data: 2010-02-17 21:53:16
Autor: J.F.
auta elektryczne - bilans mocy

Data: 2010-02-17 22:27:16
Autor: nadir
auta elektryczne - bilans mocy
W dniu 2010-02-17 20:36, to pisze:

Zdaje Ci siÄ™, ale na to juĹĽ nic nie poradzÄ™.

Nie zapomnij tylko powiedzieć zgłaszając pod 112 że "Było to szeroko dyskutowane na PSP i wnioski są jednoznaczne." Lepiej zawczasu wydrukuj sobie tylko te wnioski żebyś mógł je odczytać w stosownym momencie.
--
M.

Data: 2010-02-18 00:16:44
Autor: J.F.
auta elektryczne - bilans mocy
To szukaj dalej...

Zapewniam Cię, że taki zapis jest w przepisach: "na które podjeżdża pierwsza
z oczekuj±cych taksówek".

No to macie rację. Czego to człowiek się nie dowiaduje po tylu latach życia, jeżdżenia i parkowania :]
Inna ciekawostka, któr± odkryłem: "Na postoju TAXI kierowcy taksówek s± obowi±zani znajdować się w swoim pojeĽdzie lub bezpo¶rednio przy nim.". Wnioskuję z tego, że wszelkie stoliczki, ławeczki obok postoju taksówek, gdzie taksówkarze prowadz± wspólnie życie towarzyskie s± niezupełnie legalne. Też niespodzianka...

--
Marcos
[Marek ¦lusarczyk]

http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

Data: 2010-02-18 00:53:06
Autor: nadir
auta elektryczne - bilans mocy
jedyne znaki, gdzie najpierw może być "koniec postoju", a potem "postój taksówek".

Tak staram się wyszukać w internecie jakie standardy obowi±zuj± w Europie i na razie nigdzie w Unii nie ma znaku "koniec postoju taksówek". S± znaki "postój taksówek" i oznakowanie poziome okre¶laj±ce jego zasięg. Uważam, że to dużo lepsze rozwi±zanie. Wprowadzanie jednego znaku oznaczaj±cego koniec czego¶ działaj±cego w przeciwnym kierunku niż wszystkie pozostałe znaki tego typu jest biurokratycznym kulfonem.

--
Marcos
[Marek ¦lusarczyk]

Data: 2010-02-18 07:28:30
Autor: J.F.
auta elektryczne - bilans mocy
On Thu, 18 Feb 2010 00:53:06 +0100,  nadir wrote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption

To, że silniki okrętowe zbliżaj± się sprawno¶ci± do 50% to wiedziałem, te największe s± przeważnie dwusuwowe(pewnie to ma niebagatelne znaczenie) i chodz± na mazucie.
Ale nie my¶lałem, że silniki turbinowe s± takie "kiepskawe", 42% w

Niuanse cyklu - w turbinie nie mozesz miec izochorycznego ogrzewania.
Co prawda nawet Diesel [Rudolf] go nie chcial - w zamysle mialo yc
izotermiczne jak u Carnota.

przypadku silnika General Electric to trochę mało, s±dziłem, że bliżej im będzie do 60-70 procent.

No i maja - 60% miala jakas duza elektrownia, gdzie na wyjsciu turbiny
postawiono kociol parowy .. i druga turbina :-)

J.

Data: 2010-02-18 11:52:03
Autor: nadir
[...]

Podobna sprawa jest z "nowoczesnymi" silnikami parowymi, stosowanymi bodajże na statkach pływaj±cych po Missisipi, może gdzie¶ jeszcze.
Dwa lub nawet trzy tłoki s± tak dobranie wielko¶ciami, że rozprężona para z pierwszego napędza kolejne.
Sprawno¶ć sumaryczna takiego rozwi±zania jest kilkadziesi±t procent większa niż w przypadku konwencjonalnego silnika parowego.

Data: 2010-02-18 10:27:05
Autor: Jakub Witkowski
nadir pisze:

Sprawno¶ć ogólna lokomotywy spalinowej wynosi więc:

N = nss*np*nsp*nr = 0,34*0,92*0,86*0,94 = 0,25"

Można chyba spokojnie przyj±ć, że w samochodzie spalinowo-elektrycznym będzie podobnie, czyli nędza.

No ale porównuj±c do zwykłego spalinowego samochodzu pierwszy czynnik (0.34)
zamieniasz na inny - nieco gorszy. Cały wic czy reszta czysto "elelktrycznych"
składników zrównoważy tę róznicę.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci

Data: 2010-02-18 11:40:02
Autor: nadir
Użytkownik Jakub Witkowski napisał:
nadir pisze:

[...]

To zależy, wiadomo, że każde przekształcenie energii wi±że się ze jakimi¶ stratami, ale w przypadku lokomotyw nie ma za bardzo innego wyj¶cia.
W przypadku samochodów osobowych chodzi oto, żeby silnik pracował w jak najkorzystniejszym i efektowniejszym zakresie obrotów.
W normalnych warunkach jest to bardzo trudno zrealizować, ci±głe przyspieszanie, ruszanie i hamowanie.
Maj±c układ silnik spalinowy-pr±dnica-silnik elektryczny+akumulatory, można tak go dobrać i nim sterować, że silnik spalinowy będzie pracował tylko w najbardziej efektywnym zakresie obrotów. Nadwyżki energii podczas normalniej jazdy i hamowania będ± magazynowane w akumulatorach.
Natomiast w warunkach dużego zapotrzebowania na moc, można silnik elektryczny przeci±żać i zapodawać mu ł±czn± energię z akumulatorów i pr±dnicy. Może to być o parę procent efektywniejsze niż sam silnik spalinowy pracuj±cy w bardzo zmiennych warunkach.
Używanie tylko silnika elektrycznego z akumulatorami jest na pewno bardziej efektywny niż taki układ hybrydowy-kombinowany, ale ma t± wadę, że akumulatory trzeba jednak kiedy¶ naładować, a tego nie da się zrobić tak samo szybko jak zatankować bak do pełna.

Ostateczny bilans zależy już od kosztów budowy i konserwacji każdego rozwi±zania oraz kosztów no¶ników energii.

Data: 2010-02-16 19:45:01
Autor: Icek
auta elektryczne - bilans mocy
> Aby zatankowac takie auto w 30 minut musielibysmy je karmic moca 66kW !!

To nie iPhone, czasy ladowania auta to kilka godzin. Zreszta przy 230 V

ej no bez jaj. To po co stacje tankowania elektrycznego ??? Nie zosstawie go
tam na 1h.

Zreszta co to za stacja. Wtedy to parking.

Icek

Data: 2010-02-16 22:39:41
Autor: spam
auta elektryczne - bilans mocy
Auta elektryczne póki co nie maj± sensu, ze względu na fatalnie nisk± pojemno¶ć akumulatorów w stosunku do wagi i gabarytów.
No chyba że energia atomowa; co¶ w ten deseń.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Radioizotopowy_generator_termoelektryczny

Data: 2010-02-17 15:37:02
Autor: Wojtek
W dniu 2010-02-16 16:23, Icek pisze:
> [...]
Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A
jak to bedzie 6 minut to moc bedzie juz 330kW.

W CERN daja rade :)

Data: 2010-02-17 21:57:02
Autor: robertcb
auta elektryczne - bilans mocy

Data: 2010-02-18 23:46:43
Autor: Tomasz Pyra
robertcb@poczta.onet.pl pisze:
Juz widze jak na stacji chce zatankowac 5 aut. Kazde tankujesz moca 66kW. A
jak to bedzie 6 minut to moc bedzie juz 330kW.

Kto dostarczy taka moc chwilowa??

330kW? żaden problem, z jednego transformatora słupowego tyle lub więcej masz, o takiego:
http://www.hasenergo.cz/english/images/transformator.jpg

Dla porównania zwykły poci±g (EZT czy lokomotywa elektryczna) pobiera moc ci±gł± liczon± w megawatach.

Niemniej ogólny stan sieci elektrycznej to obecnie permanentne przeci±żenie - i dotyczy to chyba całej Europy.

Masowe używanie samochodów elektrycznych wymagałoby istotnej modernizacji sieci i zapewne znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych energii elektrycznej, to z kolei zapewne istotnie podniosłoby też ceny tej energii.

Więc broń może być obosieczna - może i taniej przejedziemy się samochodem, ale za to więcej zapłacimy za pr±d i w zasadzie wszystkie inne produkty (w których cenie również jest cena pr±du potrzebnego do ich wytworzenia i sprzedania).

Inna sprawa że samochody doskonale by wypełniły nocny dołek w zapotrzebowaniu na energię.

Data: 2010-02-19 01:01:35
Autor: J.F.
On Thu, 18 Feb 2010 23:46:43 +0100,  Tomasz Pyra wrote:
Niemniej ogólny stan sieci elektrycznej to obecnie permanentne przeci±żenie - i dotyczy to chyba całej Europy.

Z wyjatkiem chyba Polski, aczkolwiek nie moge odnalezc tak starych
danych ..

Masowe używanie samochodów elektrycznych wymagałoby istotnej modernizacji sieci i zapewne znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych energii elektrycznej, to z kolei zapewne istotnie podniosłoby też ceny tej energii.

W nocnej taryfie moga sie ladowac. Co moze wymagac modernizacji kopaln.

J.

Data: 2010-02-22 23:34:59
Autor: Tomasz Pyra
J.F. pisze:
[...]

W Polsce też chyba nie jest dobrze - przykład niedawnej awarii w Szczecinie, gdzie obci±żona go granic możliwo¶ci sieć cała padła na skutek stosunkowo niedużej awarii.

[...]

Mamy 20mln osobówek które robi± po 20kkm rocznie.
Czyli 400mld km rocznie.

Niech będzie 15kWh/100km czyli potrzebujemy około 60TWh rocznie.
Przy obecnie 155TWh całkowitej produkcji w kraju.

Czyli byłby to ogromny wzrost zapotrzebowania.

Data: 2010-02-17 21:57:34
Autor: J.F.